eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
874 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
40.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان: 🔹 شورای نگهبان برای مجلس شرط فوق لیسانس گذاشته اما خودش که این مدرک را اعطا نمی کند، شورا بررسی می کند و اگر فوق لیسانس اصل بود آن را قبول می کند. سوال اینجاست که چرا شورای نگهبان در خصوص مجلس خبرگان رهبری به حوزه علمیه که هزار سال است سابقه معرفی مجتهدین را دارد کار را واگذار نمی کند؟ تا بار رد صلاحت ۹۵ درصد رد صلاحیت ها گردن این شورا نیافتد؟! 🔹 ۶۱درصد رای دهندگانی که بعضا رای می دهند و ۷۷درصد رای ندهندگان ، شورای نگهبان را بی طرف نمی دانند! درست یا غلط بودن این قضاوت به کنار ، آن بار رد صلاحیت بزرگ بخاطر شرایط علمی چرا گردن شورا باشد ؟! بی اعتمادی نسبت به برگزار کننده در کاهش مشارکت موثر است! 🔹 مثلا حضرت آیت الله شبیری به کسی اجازه اجتهاد دهد، اندازه ممتحن شورای نگهبان نیست؟! مجوز اجتهاد به حوزه برگردد ، باز دست همین آقایان شورای عالی است که در خبرگان اند ؛ پس نگرانی چیست؟! 🔹 امام برای شورای نگهبان، احتیاط در جانب حیثیت جمهوری اسلامی را از این وسواس ها و احتیاط ها مهمتر دانست؛ با مشارکت ۳۵درصدی ، مجلس خبرگان رهبر انتخاب کند مهمتر است یا این وسواس ها سر مرکزاعطای مجوز اجتهاد کاندیدها؟! 📺 برنامه جهان آرا - ۳۰بهمن۱۴۰۲ 🎧 صوت کامل برنامه را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
47.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗳 فرهنگ سیاسی بازنده و کاهش مشارکت 🔸 حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان: 🔹 بازنده با یک پاردکس مواجه است: از طرفی سیاستهای رقیب را غلط می داند/ از طرفی آن سیاستها رای آورده است! اینجا روش مردمسالار این است که به شکل مخالف وفادار بروز کند. 🔹 بعضی بازنده های ما زیر میز می زنند و "اصل انتخابات" را قبول نمی کنند مثل موسوی و کروبی در ۸۸؛ بعضی هم "منتخب" را قبول نمی کنند! وحتی بعضی از طریق قوای قضایی و امنیتی و پرونده سازی دنبال حذف کامل او می افتند؛ مثل بعضی طرفداران بازندگان۹۲ که اصلا منتخب را جاسوس و... دانستند! 🔹 بین "خطا" و "گناه" باید فرق نهاد. گناه و ترک فعل با قضایی اما سیاست خطا با روش مردمسالار و انتخابات عوض می شود. روحانی از بعد هاشمی، مجمع شرکت نمی کرد اما رئیسی تذکر ترک فعلی به او نداد! برای سیاستهای غلط باید مردم را برگرداند؛ انگ زنی و طرف مقابل را اصلا فاسد خواندن و حذف کلی او خواستن، روش مردمسالار نیست. بعضی ما حزب اللهی ها حتی از راه دادن رئیس جمهورهای سابق به بیت رهبری گله مندیم! ❓ مردم می پرسند: چرا هرکس رئیس جمهور می شود، بعد بنام فتنه گر کنار گذاشته می شود؟! ❗️آیا رهبر انقلاب اورا بکلی کنار می گذارد یا همین باندهایی که دعوا را حاد می کنند؟! برآیند این می شود که مردم بگویند آن که رای می دهیم، میشود فتنه گر و کنار گذاشته میشود، غیر آنها هم که خود منصوب اند؛ پس صندوق رای چیز بی خود و بی اثری است! 📺 برنامه جهان آرا - ۳۰بهمن۱۴۰۲ صوت کامل برنامه را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺شفافیت در سه عرصه بروز می‌کند. شفافیت مالی، شفافیت در عذر خواهی و شفافیت در رای 🔹 امیرالمومنین(ع) وقتی به عنوان خلیفه وارد کوفه شدند می گویند این وسایل من است، اگر زمانی که از پیش شما رفتم بر این وسایل افزوده شده بود بدانید که من در حق شما خیانت کردم. مردم ما هم در این سال ها چه بسا بیشتر به دنبال شفافیت مالی نمایندگان بوده اند تا شفافیت در رای آن ها * برای دریافت درست و کامل بحث فایل صوتی را اینجا بشنوید 📺 برنامه جهان آرا - ۳۰بهمن۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺در صورت تعارض شفافیت و اخلاق، اولویت با کدام یک خواهد بود؟ 🔹 در مسائلی که حوزه عمومی‌ مردم است همه چیز باید شفاف باشد اما در حوزه خصوصی زندگی افراد نمی توان ورود کرد. 🔻شیعه و سنی روایتی را دارند که خدا لعنت کرده والی را که تجارت کند. یعنی کسی که هم در دولت باشد هم در بازار، هم رانت داشته باشد، هم قانونگذار باشد * برای دریافت درست و کامل بحث فایل صوتی را اینجا بشنوید 📺 برنامه جهان آرا - ۳۰بهمن۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
انتخابات، حق یا تکلیف؟.pdf
289.8K
🗳 حکم شرعی به انتخابات! حدود ۲۵ سال پیش پس از انتخابات دوم خرداد۷۶ از جمله برخی دگر اندیشان از تنافی با گفتند و نوشتند. مردمسالاری دینی تجلی کرده در آن ایام را سکولار می پسندیدند و عنصر شریعت و مداخله حکم شرعی در اصل انتخابات را دچار تناقض با آزادی و... می دیدند آن سالهای پرالتهاب طلبه ای در آستانه دروس سطح بودم و سری پر سودا هم در اینگونه مباحث نظری داشتم. مقاله ای که با عنوان: انتخابات؛ حق یا تکلیف در آن سالها در مجله کتاب نقد منتشر شد، پاسخی به اشکال آقای یوسفی اشکوری بود که حکم شرعی در انتخابات را برنمی تافت و ادعای تنافی داشت. در پاسخ با توجه به مبانی متعدد تلاش شد پاسخ داده شود. امسال این بحث با تقریری دیگر از سوی برخی منتقدین و هم دگر اندیشان با زبانی دیگر تکرار شده است؛ آن پاسخ _در حد معلومات طلبگی اندکتر از الانم_ شاید مفید فایده باشد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
مردم سالاری دینیِ امام زمان(عج)! حکومت آینده حضرت مهدی موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمىِ به تمام معناست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متّکی به ایمانها و اراده‌ها و بازوان مردم است. امام زمان، "تنها" دنیا را پُر از عدل و داد نمیکند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و "با تکیه به آنهاست" که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار میبخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد؛ اما این حکومت مردمی با حکومتهای مدّعی مردمی بودن و دموکراسی در دنیای امروز از زمین تا آسمان تفاوت دارد. آنچه امروز در دنیا اسم دموکراسی و مردم‌سالاری را روی آن گذاشته‌اند، همان دیکتاتوریهای قدیمی است که لباس جدید بر تن کرده است؛ یعنی دیکتاتوری گروهها. اگر رقابت هم وجود دارد، رقابت بین گروههاست و مردم در این میان هیچکاره‌اند... -یعنی مردم‌سالاری دینی- با این روش، به‌کلّی متفاوت است. (رهبر انقلاب اسلامی۸۱/۷/۳۰) ☑️ @m_ghanbarian
💠 خبرگان و محرمانگی مُسری! ✔️ میزان و نحوه نقش مردم در انتخاب رهبر، قصه ای شیب دار است: ۱. اول شناخت و پذیرش رهبر، بالاصاله با مردم بود. اصل۵ (پیش از بازنگری): "در زمان غیبت حضرت ولی عصر در ج.ا.ا ولایت امر و امامت امت برعهده فقیه عادل(...)است که اکثریت مردم او را به رهبری شناخته و پذیرفته باشند و در صورتی که هیچ فقیهی دارای چنین اکثریتی نباشد رهبر یا شورای رهبری مرکب از فقهای واجد شرایط بالا طبق اصل۱۰۷ عهده دار آن می گردد". اصل۱۰۷ هم (قبل از بازنگری) اول شناخت و پذیرش عمومی را بیان می کرد، بعد خبرگان را دخالت می داد: "هرگاه یکی از فقهای واجد شرایط مذکور در اصل۵ این قانون از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شده باشد -همانگونه که در مورد امام خمینی چنین شده است- این رهبر، ولایت امر و همه مسئولیت های ناشی از آن را برعهده دارد در غیر این صورت خبرگان منتخب مردم درباره همه کسانی که صلاحیت مرجعیت و رهبری دارند بررسی و مشورت می کنند..."۱ ۲. لکن در بازنگری قانون اساسی از اساس خبرگان جای مردم "در همه صور" نشست! در اصل۵ عبارت "که اکثریت مردم او را به رهبری شناخته و پذیرفته باشند" حذف و به اصل۱۰۷ ارجاع داد. اصل۱۰۷ هم در کنار حذف "شرط مرجعیت" و "شورای رهبری"، "دخالت مستقیم اکثریت" را حذف کرد؛ و آنچه درباره امام خمینی شد را استثناء گرفت: پس از ایشان ("که از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شدند") تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است"... حتی برخی اعضا (آیت الله یزدی) آن صورت که کسی باز توسط اکثریت قاطع مردم شناخته شده باشد را طرح کردند و پرسیدند چرا این راه مسدود شود؟! اما مخبر کمیسیون (آیت الله مومن) پاسخ داد: به طور کلی پس از امام، تعیین رهبری برعهده خبرگان نهاده شد؛ اگر مردم هم فردی را بشناسند و بپذیرند باید از سوی خبرگان انتخاب شود تا ولایت امر را برعهده بگیرد.۲ نائب رئیس کمیسیون (آیت الله امینی) هم گفت: اگر مردم هم کسی را پذیرفتند از دو جهت به تایید مجلس خبرگان نیاز است: اول اینکه تصدیق کنند که اکثریت قاطع مردم او را پذیرفته اند. دوم اینکه کسی را که اکثریت قاطع مردم پذیرفته اند شرایط رهبری را داراست؛ بنابراین برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده کمیسیون این بخش اصل ["اکثریت مردم او را به رهبری شناخته و پذیرفته باشند"] را حذف نمود.۳ ۳. در عمل هم کار به اینجا کشید که حتی گزینه های مناسب برای رهبری آینده در همان خبرگان به شکل محرمانه بررسی شود و نه عموم مردم که حتی اعضای منتخب آنها در خبرگان هم -بجز آن کمیسیون خاص- از اسامی آنها بی خبر باشند! اخیراً یکی از نمایندگان پرسابقه خبرگان (آیت الله جزایری) علتش را ترور شدن معرفی کرده است! اگر عللی مثل طرح شدن زود هنگام بحثهای رهبری آینده و ترور شخصیت او توسط رسانه های معاند و مانند اینها را می گفتند، شاید مسموع تر بود تا ترور فیزیکی! • جان سخن این است که شرایط رهبر در اصل۵ چیزی نیست که از بروز و ظهور اجتماعی نگذرد و آدمهایش دربسته و کشفشان سرّی بماند. "مدیر و مدبر و شجاع بودن"، برای یک مجتهد گمنام و کنج حجره که رخ نمی دهد. وقتی "ثبوتا" این شرایط در فراز و فرودهای اجتماعی-سیاسی رخ می دهد، "اثباتا" هم مردم -اقلا یک طریق- برای شناخت و پذیرش او می شوند. حتی اگر بنا به مذاکرات بازنگری، تشخیص پذیرش اکثریت مردم را به خبرگان بسپاریم، باز "درستیِ تشخیص مردم" و "اکثریت بودن آن" محک گذاری می شود (سخن نائب رئیس کمیسیون) نه اینکه از اساس در همه صور، مردم فقط تابع انتخاب خبرگان باشند (سخن مخبر کمیسیون)! تا اصل محرمانگی و سرّی بودن برش حکومت کند. • تلخی ماجرا آنجاست که این محرمانگی مُسری است و نه تنها گزینه های محتمل رهبری که حتی مشروح مذاکرات عادی مجلس خبرگان هم به سمع مردم نمی رسد و هیات رئیسه و سخنگو تصمیم میگیرد چه مقدار خبر دهد! ⚠️ پ.ن: خدا کند رای دهندگان فعال این دوره، غلبه این نگاه ها را از مجلس خبرگان بگیرند و کاندیدهایی ولو با تفاوت اندک را برگزینند! ............................. ۱. جالب اینکه شهید صدر در پیشنهاد خود به قانون اساسی۵۹ حتی در صورت تساوی و تکافو، رای اکثریت ملت را تعیین کننده معرفی می کرد. (ر.ک: الاسلام یقود الحیاة ص۲۲و ترجمه اش : اسلام راهبر زندگی) ۲و۳. رک: مشروح مذاکرات قانون اساسی ص۱۴۵۱و۱۴۵۲ 📝 محسن قنبریان ۸اسفند۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
🚫 رای ستانی اینان نامشروع است! • شما هم احتمالا اعضایی از خبرگان یا کاندیدهایی برای آن را دیده اید که نه فقط التزامی عملی به وظیفه نظارتی خود ندارند بلکه حتی با زبان تصریح هم می کنند! "نظارت" را به "صیانت" یا "حمایت" یا... تقلیل می دهند! این در حالی است که رهبر کنونی انقلاب اسلامی تصریح به وظیفه نظارتی خبرگان کرده و نظارت بیشتر را می ستاید [لینک: حتماً بخوانید!] ✔️ به حسب دو مقدمه فقهی، رای دادن به چنین نامزدهایی فاقد وجاهت شرعی است: 1⃣ فتوای ولی امر مبتنی بر حرمت شرعیِ اشغال پست توسط کسانی که قانون اساسی را قبول ندارند: 《اگر کسی در نظام جمهوری اسلامی در مسئولیتی مشغول کار است، ولی آرمانهای نظام جمهوری اسلامی را آن‌گونه که امام بزرگوار ترسیم کرده است و در قانون اساسی تجسّم پیدا کرده، در دلش قبول ندارد، اشغال آن پست برای او است. آن‌جایی که صحبت از مسائل اساسی نظام اسلامی است، آن‌جایی که وحدت دین و سیاست مطرح است، آن‌جایی که اصول قانون اساسی مورد نظر است، آن‌جایی که الزام به تبعیّت از دین و شریعت مطرح است، اگر یک مسئول عقیده‌ای غیر از این دارد، میتواند شهروند جمهوری اسلامی باشد -مانعی ندارد- اما نمیتواند مسئول باشد؛ بخصوص در مسئولیتهای بالا. مدیران ارشد، نمایندگان مجلس و مسئولان عالی‌مقام قوّه قضایی، درعین‌حال که مسئولیت مهمّی در نظام جمهوری اسلامی دارند، نمیتوانند به آرمانهای نظام جمهوری اسلامی و اصول قانون اساسی اعتقادی نداشته باشند؛ چون اعتقاد انسان در عمل و گفتار او اثر میگذارد.》 (بیانات دیدار با مردم اصفهان ۸۰/۸/۸) 2⃣ قانون اساسی در اصل۱۱۱ نظارت بر بقاء شرایط و حتی بازبینی بودنِ شرایط از بدو امر را به خبرگان سپرده است: 《هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود، یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصل۵ و۱۰۹ گردد، یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است، از مقام خود برکنار خواهد شد تشخیص این امر بر عهده خبرگان مذکور در اصل۱۰۸ می باشد...》 ⬅️ نماینده ای که نظراً یا عملاً نظارتی که تامین کننده این اصل باشد را نداشته باشد، طبق "فتوای معیار" و هم "طبق قانون اساسی"، فاقد صلاحیت نمایندگی خبرگان ملت است. 🔅 توجه: در صلاحیت، باید "احراز" صورت گیرد و اصل بر صلاحیت نیست؛ لذا مشکوک هم مطرود است. کسانی که اعتقاداً یا التزاماً چنین چیزی برایشان احراز نشود، مصادیق خبرگان قانون اساسی نشده و طبق مبنای بیان شده، رای دادن به آنها هم محل اشکال است. 🔅 پ.ن: تصورش را بکنید در ادوار گذشته، شورای محترم نگهبان برخی را به علت "عدم اعتقاد یا التزام به وظیفه نظارتی خبرگان"، با عنوان "عدم التزام به قانون اساسی"، می کرد؛ چه اثری در افکار عمومی و ترفیع شان مجلس خبرگان داشت؟!! 📝 محسن قنبریان ۹اسفند۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
۳۴-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
17.97M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و چهارم/ ۱۳بهمن۱۴۰۲ ▫️ فراز مربوط به صلح و معاهده دو محور این فراز: صلح و مراقبت های نظامی بعدش/ معاهده و لوازمش ❓اصالت با صلح است یا جهاد؟ 🔅دو دسته کفار در آیات ۸و۹ ممتحنه: • ۸ ممتحنه در عرصه داخلی: فقهاء به استناد آن صدقه مسلمان بر ذمی، وقف و وصیت بر او را اثبات می کنند - قابل استفاده در عرصه بین الملل • آیه ۹ همراستا با ۳۵ محمد: جایی که صلح و سازش خوب نیست: جنگ کفار با دین و اخراج از شهرها 🔅 صلح باید دارای مصلحت باشد؛ "لله فیه رضاً" • صلح و هدنه، غیر از معاهده ذمه است... 🔅 پای مصلحت و رضای خدا که پیش آمد رجوعش به اولوا الامر است • آیه ۸۳ نساء ✔️معاهده: تفاوت عقده / ذمه • تاکیدات حضرت بر وفای به عهد و نهی از ادغال و مدالسه و خداع • معاهده نباید دو پهلو و قابل تاویل نوشته شود: لا تعقد عقداً تجوّز فیه العلل و لا تعولنّ علی لحن قول... حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۳۵-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
12.71M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و پنجم/ ۴اسفند۱۴۰۲ ▫️ فراز مربوط به خونریزی (عمدی و خطایی) حاکم! ✔️تفکیک سه مساله در سیره حضرت: 1⃣ اعتراضات سیره حضرت در خصوص جواز اعتراضات و بهاء دادن به آن 2⃣ الهائشات وقتی کار به نا آرامی می کشد... • روایاتی در باب: المقتول لایدری من قتله (کافی ج۷ص۳۵۴و۳۵۵) - هائشات ملحق به این باب: نه قصاص نه عاقله! پرداخت دیه از بیت المال - ماجرای اربد 3⃣ الغارات (حملات تروریستی) ملحق به بغی... • ...حتی شُنّت علیکم الغارات (خ۲۷) 🔅نکات قابل توجه در این فراز مهم حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ رئیس جمهورِ من، پیمانکار من است! ❓چگونه تصمیم گیری اقتصادی، میدان سیاست را تغییر می دهد؟ ✍ پ.ن: این برشی از ارائه آذرماه (سالروز تصویب قانون اساسی) است درباره نظرات شهید بهشتی در قانون اساسی؛ قبل انتخابات بارگذاری نشد اما حالا قابل شنیدن است. • کاهش ۲۰درصدی از متوسط مشارکت ریاست جمهوری در ۱۴۰۰ و کاهش ۱۵درصدی از متوسط مشارکت مجلس در ۱۴۰۲ قطعا علل متعددی دارد که این ارائه اصلا در مقام تحلیل آن نبود؛ اما سر این حرفها هم میشود فکر کرد... 🎙صوت کامل جلسه را اینجا بشنوید حجت الاسلام قنبریان @sch_negah ☑️ @m_ghanbarian
🔰 بی تفاوت نباشیم ❗️ 1⃣ امیرالمومنین(ع) در ماجرای غارت انبار توسط سفیان بن عوف غامدی: "به من خبر رسيده مهاجمى از آنان بر زن مسلمان و زن در پناه اسلام تاخته و خلخال و دستنبد و گردن بند و گوشواره او را به يغما برده، و آن بينوا در برابر آن غارتگر جز كلمه استرجاع و طلب دلسوزى راهى نداشته، آن گاه اين غارتگران با غنيمت بسيار باز گشته، در حالى كه يك نفر از آنها زخمى نشده. و احدى از آنان به قتل نرسيده. اگر بعد از اين حادثه مسلمانى از غصه بميرد جاى ملامت نيست، بلكه مرگ او در نظر من شايسته است." (خ۲۷)  2⃣ در سال ۵۳ه که فرماندار خراسان بود خبر کشتن حجر بن عدی توسط معاویه را شنید؛ بسیاری از مورخین علت مرگ او را تاثیر کشته شدن حجر بن عدی ذکر کردند.  وی از کشته شدن حجر بسیار خشمگین بود تا آن‌جا که می‌گفت: پس از حجر همواره عربان را خواهند کشت و اعدام خواهند کرد، اگر هنگام کشته شدن او اعراب جنبیده بودند، حتی یک مرد از آن گروه اعدام نمی‌شد، اما تسلیم این کار و خوار و زبون شدند. پس از این سخن، یک هفته گذشت تا روز جمعه فرا رسید. وی خطاب به مردم گفت: ‌ای مردم من از زندگی ملول شدم، دعایی می‌کنم آمین بگویید، پس از نماز، دست برافراشت و گفت: پروردگارا اگر مرا در پیشگاه تو خیری هست هر چه زودتر مرا پیش خویش ببر، و مردم آمین گفتند و چون از آن جا خارج شد، هنوز جامه‌هایش از دیده‌ها پنهان نشده بود که به زمین افتاد، او را به خانه‌اش بردند پسر خویش را به قائم مقامی ‌خود گماشت و همان روز درگذشت. (طبری ج۵ص۲۹۱/ ترجمه الغارات ص۴۰۸) 3⃣ نظامی جوانی، مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن خودسوزی کرد و بر اثر جراحات وارده جان باخت! او در ابتدای ویدئویی که در آن روند خودسوزی را ضبط می‌کند، می‌گوید: "من یکی از اعضای نیروی هوایی آمریکا هستم. نمی‌توانم به همدستی در نسل‌کشی ادامه دهم. خودسوزی من نسبت به نسل کشی که در غزه می شود هیچ نیست." این جوان وقتی خود را به آتش می کشد، فریاد آزادی فلسطین را سر می دهد. 4⃣ آیت الله العظمی بهجت: "چه قدر رحمت خداوند شامل کسانی است که بی‌تفاوت نباشند و برای رفع این همه ابتلائات و بلاهایی که برای مسلمانان و بر اهل ایمان وارد می‌شود، گریه و تضرع و ابتهال کنند! خداوند می فرماید: «فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا؛ ای کاش آن هنگام که گرفتاریی از جانب ما به سوی آنان می‌آمد تضرع و زاری می‌کردند» اگر مسلمانی در چین مبتلا بشود، ابتلای او ابتلای ما است و ما باید خود را مثل او گرفتار بدانیم! (در محضر بهجت، ج۱ص۱۸۷ نکته۲۷۸) 📝 محسن قنبریان ۱۳اسفند۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
🌙 سی شب ؛ 🕌 سی مسجد با مردم نجیب برنامه شبهای رمضان حجت الاسلام در و حومه با همکاری گروه جهادی مهدی یاوران و جمعی از مبلغین 🔅 برنامه: ۱. تلاوت مجلسی با قاریان ۲. منبر و پاسخ به سؤالات و توسط حجت الاسلام قنبریان و مبلغان ۳. مناجات خوانی کوتاه با مادحان اهلبیت ۴. برنامه با مربیان مجرب 🔅 اولویت با مساجد حاشیه شهر و روستاها؛ برای برنامه ریزی، مساجد متقاضی به شماره ۰۹۱۶۵۰۹۹۴۱۳ دهند. * مساجدی که خواهان باشند، جلسات در شبهای بعد هم توسط مبلغین ادامه می یابد. * خود را به شماره کارت ۶۰۶۳۷۳۷۰۰۴۸۰۱۵۱۸ بنام خیریه مهدی یاوران واریز کنید. مازاد هزینه ها در کارهای جهادی این گروه هزینه خواهد شد * در نشر این اطلاعیه به مساجد مقتضی کمک مان کنید! ☑️ @m_ghanbarian
۳۶-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
17.57M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و ششم/ ۱۱اسفند۱۴۰۲ ▫️ فراز پایانی (برخی اخلاقیات حاکم و حکمرانی) • نفی خودپسندی و حُبُّ الاِطراء (دوست داشتن ستایش مردم) • منع از: منت بر رعیت در احسان/ زیاد شمردن کار خود/ تخلف از وعده • انجام امور در وقت و موضع خود: ترک عجله _ ترک سهل انگاری در وقتش ترک لجاجت و اصرار در وقت ابهام _ ترک سستی در زمان وضوح • منع از استئثار در آنچه با مردم مساوی است و منع از غفلت از آنچه جلوی چشمهاست - استئثار از بیت المال خصوصی تا شأن های پیش ساخته! - بیان شهید ثانی و آیت الله خامنه ای دراینباره • توصیه ها در خویشتن داری • توجه به زمانداران عادل قبل و سنت های نیکو و... • دعای سعادت و شهادت برای مالک حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و ششم/ ۱۱اسفند۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ فراز پایانی (برخی اخلاقیات حاکم و حکمرانی) 1⃣ نفی خودپسندی و هرچه به آن بیانجامد و حُبّ الاطراء(دوست داشتن ستایش مردم)؛ اینها را مطمئن ترین فرصت برای شیطان جهت تباه کردن نیکی نیکوکاران می شمارد. 2⃣ منع از: • منت بر رعیت در احسان ها ⬅️ که احسان را تباه می کند • زیاد شمردن کار خود ⬅️ نور حق را می برد. - امام صادق(ع) به علماء شبیه این تعبیر را دارد که : از جبارین نباشید که این باطل، نور حقتان را می برد. • تخلف از وعده ⬅️ خشم خداوند و مردم را در پی دارد. - امام کاظم(ع) شبیه آن را به والدین در قبال بچه می گوید که تخلف از وعده او را نسبت به پروردگار بدگمان می کند. 3⃣ انجام امور در نقطه تعادل وقت و موضع خود: الف) نه عجله؛ نه سهل انگاری در وقت انجام. - فرق عجله و سبقت یا سرعت در این است که عجله، همه معدات و لوازم کار را نمی آورد اما سرعت و سبقت ، سریع تر انجام دادن کهر با همه لوازم و معداتش است ب) نه اصرار بر کار وقتی هنوز مبهم است؛ نه سستی در انجام وقتی که واضح شده است. ❗️ این دو دستور بخصوص در حکمرانی مردمسالار حائز اهمیت بسیار است. و بردن جامعه بدون این دو دستور ممکن نیست 4⃣ ترکِ: - استئثار و انحصار آنچه همه درش بالسویه اند ⬅️ از تو گرفته خواهد شد - غفلت از چیزی که جلوی چشم همه است ⬅️ پرده می افتد و داد ستمدیده گرفته می شود ✔️ تأملی در استئثار این ویژه خواری در حکومتهای مثل اموی به بیت المال اختصاصی و بیت المال عمومی انجامید اما در حکومت مجتهدان و عالمان ممکن است لطیف تر اتفاق افتد مثل ! عدالت و مساوات در شأن، یک اصل اسلامی است. یعنی فرصت برابر برای شأن و جایگاه اجتماعی باید باشد اولا علم و تقوا ، موجب مزیت مادی نشود ثانیا همین ها پیش ساخته نباشد یعنی عالمی با علم نافع و متقیِ واقعی، در قلوب جا باز کرده ، منزلت اجتماعی یابد ؛ نه اینکه شأن پیش ساخته ای، طبقه بسازد و مثلا هرکه روحانی یا معمم است بدون آن فضیلت های واقعی هم دارای آن شأن شود!(دقت شود) • شهید ثانی چنین پنداری درباره مجتهدان را موجب بسته شدن باب اجتهاد، اختلال احوال بندگان و تعطیلی احکام خداوند می شمارد!: "مجتهد نپندارد چون نائب امام زمان است باید همانند سلاطین دنیا برای خود شرف و نسب و جاه و جلالی قائل باشد زیرا این قیاس باطل و تصوری فاسد است که پایه ای در شریعت ندارد. برای اینکه اگر یک برده هم مجتهد شد و همچنان برده بوده، بایست خدمت مولایش بکند؛ مولایش هم باید فتوای او را در احکام شرعی بپذیرد...بدین ترتیب متابعات از مجتهد در احکام شرعی دلالت بر شرف و برتری او نیست.همین تصور باطل است که سبب شده هرکسی مدعی اجتهاد است از سوی دیگران متهم به حب ریاست و تقدم خواهی بر عام و خاص بشود و پیروی اش بر افراد آزاده دشوار باشد و انقیاد مردم نسبت به او سخت شود. این چیزی است که باب اجتهاد را می بندد، احوال بندگان خدا را مختل کرده و احکام خدا را تعطیل و اسلام را از بین می برد..."!(رسائل شهید ثانی ج۲ ص۷۹۲) • مقام معظم رهبری نیز در دوجای کتاب "دو امام مجاهد" فضیلت تقوا، علم و جهاد را صرفا عندالهی شمرده و موجب ثبوت هیچ امتیاز مادی نمی شمارند. عجیب تر اینکه این برابری را نه فرعی روبنائی که از ارکان ایدئولوژی اسلامی پیامبر می شمارد: "اسلام بین افراد مسلمان فقط یک مایه امتیاز قائل است و آن تقواست. البته علم را هم مایه امتیاز می داند؛ جهاد را هم مایه امتیاز می داند اما قابل توجه اینجاست که همین چیزهایی هم که از نظر اسلام مایه امتیازند، مایه امتیاز مادی و مالی نیستند. پس اینطور نیست که به آدم باتقوا یک درهم از بیت المال بیشتر بدهند. ابداً. بیت المال مسلمانها بین همه مردم بالسویه تقسیم میشود. این یکی از اصول انقلاب محمدی است. یکی از پایه ها و ارکان ایدئولوژی اسلامی پیغمبر اکرم است. به تعبیر دایر بین دوستان جوان یکی از ارکان انقلاب اسلامی، این است"! (دو امام مجاهد ص۱۷۰و۱۷۱ و هم ص۱۸۶) • ایشان در سخنرانی مهم حکومت در نهج البلاغه برای "ولی امر" همین را تکرار می کند: "ولی امر یعنی متصدی این کار. هیچ امتیازی توی کلمه متصدی این کار خوابیده نیست... متصدی این کار هیچگونه امتیازی را طلب و توقع نمی کند و عملا هیچگونه امتیازی به او تعلق نمی گیرد از لحاظ وضع زندگی و از لحاظ برخورداری های مادی. اگر بتواند وظیفه خودش را خوب انجام دهد به اندازه ای که این وظیفه و انجام آن برای او جلب بکند، به همان اندازه حیثیت متعلق به او می شود بیش از آن نه؛ این مفهوم حکومت در نهج البلاغه است".(۶۰/۲/۲۹) *تفصیل مطالب و نکات دیگر را در فایل صوتی بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
🔰 مهدویت و پایان تاریخ در نهج البلاغه (سلسله نشست‌های فلسفه تاریخ و مهدویت) با حضور حجت الاسلام قنبریان 🗓 چهارشنبه ۱۶اسفند - ساعت ۱۶ قم - خیابان شهیدان فاطمی - کوچه ۲۸ پلاک۶ موسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران ☑️ @m_ghanbarian
صوت مداحی 11 اسفند ماه 1402.mp3
12.95M
🎤 صوت کامل مناجات شعبانیه 💢 حجت الاسلام علی فخری 📆 جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ | ۲۰ شعبان ۱۴۴۵ 🖇 قرار هفتگی هیئت 🔰 هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها) 🌐 @rah_fatemeh
۱-غیبت و سکولاریسم.mp3
24.11M
🌀 غیبت و سکولاریسم! جلسه اول / ۸اسفند۱۴۰۲ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران ✔️ تصحیح دو نگاه غلط: 1⃣ نسبت به امام غائب! • امام منزوی از همه فعالیتهای سیاسی اجتماعی/ فقط مامور شفای شل و کورها...! • امیرالمومنین(ع) برای او در همان دوره غیبت، باز کردن بندها، آزاد کردن بردگان، پراکندن جمع ها (ی دشمنان) و جمع کردن پراکندگی (مومنان) می شمارد!(خ۱۵۰) 2⃣ نسبت به فعالیت مومنان در غیبت! • وقتی امام غائب فقط مغیث و دارالشفاء شد، فعالیت مومنانه هم ندبه خوانی و صدقه و ریسه و شربت و چراغانی می شود (نیمه شعبان حجتیه)! • امیرالمومنین(ع) در کنار آن ولاء سیاسی-اجتماعی دوره غیبت امام(ع)، حرکت مومنانه را هم، صیقل یافتن قومی در فتنه ها و جلا گرفتن دیدگانشان از قرآن و حکمت نوشی شان در صبح و شام می شمارد!(خ۱۵۰) یعنی فعالیت سیاسی-اجتماعی؛ همان که در حدیث لوح هم هویداست. *⃣ عامل اصلی این سکولاریسم: • سکولاریسم گرایشی: یعنی همه فعالیت ها برای کسب دنیا و دوری از قداست و معنویت! - اینرا دو طیف جلو می برند: سکولارها و بی دینان/ ! (قرآن سه بار درباره شان هشدار داده) • سکولاریسم دانشی: نظریه جدایی دین و امر قدسی از ساحت های اجتماعی و سیاسی؛ که سر آن سکولاریسم گرایشی سوار می شود! ☑️ @m_ghanbarian
۲-غیبت و سکولاریسم.mp3
27.07M
🌀 غیبت و سکولاریسم! جلسه دوم / ۱۰اسفند۱۴۰۲ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران *⃣ آسیب سکولاریسم گرایشی و دانشی • راه حل سلبی: لزوم مقابله عملی با دین بازان و مقابله نظری با سکولاریسم دانشی #⃣ راه حل ایجابی: امتزاج درست معنویت و سیاست • خطبه۲۲۲ و مناجات شعبانیه؛ دوقلویند! • قله معنویت و سیاست: - بندگانی که خداوند در ذات عقولشان با آنها راز می گوید، با نور یقظه بیدار و مردم را متوجه ایام الله می کنند و مصابیح هدایت در تاریکی ها می شوند، امر به قسط و عدالت می کنند و...(خ۲۲۲) - الهی واجعلنی ممن نادیتَه فاجابک و لاحظتَه فصعق لجلالک فناجیتَه سرَّاً و عمل لک جهراً (مناجات شعبانیه/ همان مضمون خ۲۲۲) امام بزرگوارما در این قله بود... • دامنه معنویت و سیاست همان "نادیتَه فاجابک" اما نه در آن اوج، بلکه در دامنه: الهی اُنظر الیَّ نظر من نادیتَه فاجابک و استعملتَه بمعونتک فاطاعک (مناجات شعبانیه) - تفاوت "اجعلنی" و "انظر الیّ"؛ تفاوت مقام تثبیت و حال! - تفاوت "فناجیتَه سرّاً و عمل لک جهراً" با "استعملتُه بمعونتک فاطاعک"؛ تفاوت قله و دامنه! در اولی عارف و شاهد است در دومی سالکی است که خداوند او را در کارهای اجتماعی سیاسی به کار گرفته است! - شهید بهشتی و مطهری و هاشمی نژاد و... این دومی بودند. - به تکثیر این در موازنه با به شدت محتاجیم ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از قسط
نامه جمعی از فعالان عدالت‌خواه به رئیس جمهور درباره تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ 🆔 @edalatkhahi
هدایت شده از قسط
هدایت شده از قسط
هدایت شده از قسط
هدایت شده از قسط
هدایت شده از قسط