📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه پنجم
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_سوم
5⃣ "یَفرُطُ منهم الزَّلَلُ و تَعرِضُ لهُم العِلَلُ و یُوتَی علی ایدِیهم فی العَمدِ و الخطا، فَاَعطِهِم مِن عَفوِکَ و صَفحِک..."
• این متعلق به آن سه گانه رحمت و محبت و لطف است. متعلق به حیوان درنده نباش است!
- اولا سرزدن لغزش و گناه، عمدی و خطایی را برای مردم طبیعی می شمارد. کسی نگوید مگر جامعه اسلامی، آدمش باید فلان کند؟!!
- ثانیا از کلمه "یفرط" و "تعرض" استفاده می کند. یفرط از ریشه "فرط" به معنی عجله و شتاب کردن در کار است. یعنی کنش گر، لغزش می یابد.
کسی هم که کنش گر نیست مصون نیست؛ تَعرض لهم العلل: گناه و نقصان بر او عارض می شود.
- ثالثا درباره عمد و خطای اینها، اهل رحم و محبت باش و گرگ صفت نباش! "عفو" کن! یعنی پیگرد بردار و ببخش. "صفح" کن ! بالاتر حتی در خاطر و ذهن هم کدورت نگه ندار.
-رابعا این درباره لغزش ها و گناهان و نافرمانی ها در حوزه اوامر حکومتی و دستورات ولی امر است نه حدود الهی(حق الله و حق الناس). چون ایندو بخشیدنش دست والی نیست. خود حضرت هم حد جاری می کرده است.
قرینه ادامه جمله است: "پس همانگونه که دوست داری خداوند بخشش و چشم پوشی اش را ارزانیت کند، تو نیز بر مردم ببخش و خطایشان را نادیده بگیر زیرا تو بالاتر از آنان هستی و آنکه ترا حاکم مصر کرده بالاتر از توست، و خداوند بالاتر از کسی است که تورا حاکم مصر کرده است."
• مثال قرآنی لزوم عفو و صفح در اینباره:
در ماجرای افک و بهتان زنی به زن پیامبر که قرآن صراحتا می فرماید اتاق فکر و عملیاتی داشت (والذی تولّی کِبرَه منهم)، عده ای از مومنان عمدا یا خطائاً شایعه را پذیرفتند. برخی که آلوده نشدند قرار گذاشتند که آنها را حتی اگر از خویشان باشند از انفاق و مساوات محروم کنند. آیه۲۲ سوره نور نازل شد: "ولیعفوا و لیصفحوا"!
- در جامعه ما هم اگر جوانی درباره مقامی دچار لغزشی شد همین باید جاری شود. نه یکباره جامعه بشنود پاپ اسبق ترور کننده خودش را بخشیده۴ اما نماینده ولی فقیهی، ناهی منکر یا منتقدی که احیانا در چگونگی ها لغزشی خطایی یا عمدی داشته به دادگاه کشیده و محکوم شود!
______________
پی نوشت:
۱و۲. برای نمونه ر.ک:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23349
۳. در اینباره دو بحث نظری مهم مطرح است: کرامت ذاتی انسان/ قواعد تعامل با غیر هم کیش، آیا حکومت هم همان وظیفه مومنان را دارد؟!
۴. تفصیل را اینجا بخوانید
https://faradeed.ir/fa/news/31672
☑️ @m_ghanbarian
⛪️ اقتصاد یک علم یا یک دین؟!
• جریان اصلی اقتصاد جهان و ایران (که دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف خود را نمایده آن می داند و سازمان برنامه و بودجه هم برنامه هایش را مطابق نسخه های این جریان اصلی می خواند) اصرار دارد که اقتصاد یک علم است؛ آنهم علمی ریاضی. بدون ریاضیات، داستان سرایی است نه علم.
- شماره ۸۹۱ روزنامه دانشگاه شریف مقاله راچ چتی را دراینباره ترجمه کرده است، با عنوان: آری، اقتصاد یک علم است: http://daily.sharif.ir/%D8%A2%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D9%88/
• در مقابل دگر اندیشان این جریان اصلی، اقتصاد را نه یک علم که یک دین می شمارند.
اینها علم اقتصادِ جاری را یک کلیسا و اقتصاددانها را کاملا شبیه واعظان کلیسا می شمارند!
- سایت ترجمان سال۹۶ مقاله جان رپلی از گاردین را ترجمه کرد با عنوان: چطور اقتصاد به دین تبدیل شد؟!
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/8613/
فایل صوتی:
http://tarjomaan.com/sound/9024/
• مقایسه ابتدایی این نظرات فتح بابی برای بحثهای نظری بسیار پرفایده ای در اینباره است که امیدوارم فضلای حوزه و دانشگاه دنبال کنند.
شاید در اینباره بیشتر نوشتم!
📝 محسن قنبریان ۶تیر۱۴۰۱
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
🌹 چند مطلب درباره شهید بهشتی بمناسبت سالگرد آن عزیز
🔺ضرورت احیای ادبیات عدالت خواهی نهجالبلاغه
https://eitaa.com/m_ghanbarian/811
🔺شرط روحیه انقلابی برای اجتهاد
http://mghanbarian.ir/doc/942/
🔺بخاطر بهشتی
http://mghanbarian.ir/interview/2746/
🔺ولایت فقیه؛ جمهوریت سیاسی، عدالت اقتصادی در اندیشه شهید بهشتی
http://mghanbarian.ir/lecture/4034/
🔺بهشت ی ۱
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2187
🔺بهشت ی ۲
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2188
🔺بهشت ی ۳
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2190
🔺بهشت ی ۴
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2192
🔺بهشت ی ۵
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2193
🔺بهشت ی ۶
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2194
سه توضیح بر فرمایش شهید بهشتی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2195
🔺بهشت ی ۷
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2196
#شهید_بهشتی
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
🏴 مراسم عزاداری شب شهادت حضرت #امام_جواد عليهالسلام
▪️سخنران: حجتالاسلام والمسلمین #قنبریان
▪️با مداحی حاج #مهدی_رسولی و برادر #حسین_حاجی
🕰 چهارشنبه ٨ تیر ١۴٠١ | از نماز مغرب و عشاء
🕌 مسجد دانشگاه تهران
[ ASHABOLHOSSEIN.IR ]
[ @ashabolhossein_ir ]
📌 معلوم است مسأله استقلال قضات و تحت نفوذ ضابطین نبودن و مراقبت و نظارت بر رفتار ضابطین، یک مسأله مورد ابتلاء بوده نه فرض ذهنی؛ که غیر از رئیس قوه، باز رهبر انقلاب به لزوم آن توجه می دهد.
قبلا همین مسأله از زبان برخی متهمین (بخصوص متهمان سیاسی و امنیتی) گفته می شد اما آنها مُهر فتنه گر و نفوذی و... بر پیشانی شان بود و کمتر حرفشان در بدنه انقلابی مورد توجه می شد؛ لکن در کمتر از یکسال اخیر این مسأله مورد تاکید رئیس قوه و رهبر انقلاب واقع شده است! دیگر عذری برای عدم پیگیری و تحقق کامل آن نیست.
با قدردانی از جناب آقای اژه ای و رهبر انقلاب اسلامی؛ به امید تحقق عدالت قضایی با تحقق کامل اصول۲۲تا۲۵ و ۳۲تا۳۹ و ۱۶۵تا۱۶۷ قانون اساسی.
#هفته_قوه_قضائیه
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔰 عدالت حاکم، جود شهروند!
• دشمنان سرمایه داری و کمونیست ها، ضد خیریه اند! میگویند اعتراض طبقه فرودستان علیه وضعیت حاکم را تسکین می دهد!۱
• کاپیتالیست ها، خیریه را جای عدالت قرار می دهند! در نظام طبقاتی و تبعیض شان، میلیاردرها خیریه دارند و البته از آن انحصاراتی در بهداشت و آموزش طلب می کنند! ۲
• در تعالیم اهلبیت(ع)، عدالت سیاست عام(سائس عام) و وظیفه حاکم است و جود حاکمان از بیت المال مذموم!
اما از فقر هم استفاده ابزاری برای قیام علیه ظلمه نمیشود. جود برای شهروندان یک ارزش است. اهلبیت(ع) در زمان جور اهل جود بودند.
(تفصیل را در سخنرانی #حجت_الاسلام_قنبریان شب شهادت جواد الائمه(ع) در مسجد دانشگاه تهران ببینید. http://www.telewebion.com/episode/0x28e7de2)
..............................
۱. بیشتر بخوانید:
https://tarjomaan.com/neveshtar/8185/
۲. ر.ک:http://www.tarjomaan.com/interview/8254/
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 عدالت حاکم، جود شهروند! • دشمنان سرمایه داری و کمونیست ها، ضد خیریه اند! میگویند اعتراض طبقه فرود
عدالت حاکم، جود شهروند.mp3
36.73M
🔰 عدالت حاکم، جود شهروند
⬅️ سخنرانی شب شهادت امام جواد(ع)
دانشگاه تهران ۱۴۰۱/۴/۸
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💠 راز خاتمیت در شهر تجارت!
(خوانش اقتصادی از سیره نبوی)
با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان
از ۱۵ تیر/ چهارشنبه ها ساعت۱۷الی۱۹
(پنج جلسه)
✅ جهت ثبت نام با شماره زیر تماس حاصل فرمایید: 09911355372
این کلاس را به علاقه مندان این مباحث معرفی کنید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🧮 داستان اقتصاد ریاضی!
(یادداشتی مختصر درباره مدعیات اقتصاد ریاضی)
حجت الاسلام محسن قنبریان
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian