محسن قنبریان
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۵آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه دوم: دخترِ نظام!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فاطمه(س)؛ دخترِ نظام! ۴
• منتسبین ارزشی و با "سین" و "صاد" نظام باید در غرامت ها جلوی همه، در غنیمت ها آخر صف باشند! تا یدخلون فی دین الله افواجاً شود!
• در فتنه ها چرا آقازاده ها ساکت اند؟! در آب نمک خوابانده شده اند برای کِی؟!!
• سران دیروز راست و اصلاح طلب که خود را بین مردم و حکومت می دانند و بعضی نامه به رهبری هم می نویسند؛ چرا بین مردم نمی آیند؟!!
• چون فقط در سیاست برکنار شده اند اما موقعیت اقتصادی شان برقرار است!
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3581
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۵آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه دوم: دخترِ نظام!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فاطمه(س)؛ دخترِ نظام! ۵
• حق، نباید کالا شود!
آموزشِ حامل فرهنگ، بهداشت، امنیت، حق است نباید کالا شود!
• اقتصادِ مجانی (خیریه، وقف و...) به کمک بیت المال برای تامین این حق هاست.
این منبر و جلسه اگر جای خیّر، اسپانسر پیدا کرد...!
• (قاعده مهم): اقتصاد مجانی، کوچک شود، حق ها کالا میشود؛ اینها را کالا کنی، اقتصاد مجانی کوچک میشود!
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3581
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣 صدای شریف ترِ شریف!
• یکی دو دهه قبل منتظر صدای شریف بودیم!
صدای شریف تری از شریف!
• شریف آنجاست که هوش ایرانی آنجاست؛ اگر هوش سیستانی برتر است، شریف، سیستان است؛ چند درصد از بچه های آنجا به شریف راه می یابند؟!
• مسأله آنها سلف مختلط و... نیست؛ عدالت است.
صدای شریف برای تنسیق قلوب یک دهه زودتر برای عدالت باید شنیده می شد!
🎬 برشی کوتاه از شب دوم از فاطمیه دوم ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
#هیات_الزهراء_دانشگاه_شریف
منتظر صوت کامل باشید!
☑️ @m_ghanbarian
🌐 سبک رهبر انقلاب در جمع کردن فتنه خیابانی
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
🌐 سبک رهبر انقلاب در جمع کردن فتنه خیابانی
✔️ فتنه۸۸ هم حمایت بیگانه و سازماندهی رسانه معاند را داشت و هم در تجمعات، تخریب اموال و حتی سلاح (سرد و گرم) کشیدن و درگیری داشت.
آیت الله خامنه ای چه کرد؟!
1⃣ تبیین و تبیین و... و تدبیر۱؛ تا جمعیت خیابان ریزش کرد!
2⃣ التجاء مکرر به خداوند و توسل فراوان و نماز استغاثه که خونی ریخته نشود!
3⃣ فرمانده سپاه تهران -آشنا به سبک ایشان- "جای مجوّز" از شورای امنیت ملی "دستور منعِ شلیک" برای نیروهایش می گیرد!
به نیروهای تحت امرش می گوید: امروز دفاع از ولایت با کشته شدن ماست؛ نکند کسی را بکشید! هیچ گلوله ای نباید داشته باشید! (دو ویدئو درباره سردارشهید همدانی)
4⃣ صدنفر از دستگیر شدگان هتاکی عاشورای۸۸، متهم به تخریب و تعرض های آن روز به تکیه های عزای اباعبدالله هم بودند اما وقتی مجرم از غیر مجرم (حاضر در صحنه و احیانا همراه با مجرمین) قابل تفکیک نبود، دستور دادند: اگر قابل تفکیک نیست و احتمال یک نفر بی گناه هست، همه را آزاد کنند! (ویدئو سعید جلیلی)
5⃣ پس از ریزش جمعیت و عِده و عُده آنها، با وجودی که تریبونهای حزب اللهی محاکمه و اعدام سران فتنه را بعنوان باغی، مطالبه می کرد؛ نزدیک به سیره حضرت امیر(ع) با همسر پیامبر(ص) در جمل را رضایت داد: حصر خانگی و محدودیت اجتماعی! ۲
✔️اغتشاشات ۱۴۰۱ "از حیثِ" حمایت بیگانه و سازماندهی رسانه های معاند و فساد و تخریب اموال و کشیدن سلاح، به ۸۸ شبیه بود بعلاوه ی جنایاتی بی سابقه از شکنجه و کشتن بسیجی و حافظ امنیت به شکل دسته جمعی!
6⃣ رهبر انقلاب، باز "حاضر و مجرم" را یک کاسه نکرد؛ بلکه حتی همه آنها که در خیابان فساد و تخریب کردند را هم برایشان یک حکم نکرد!:
• الف) جوانان و نوجوانانی که فلان برنامه اینترنتی اینها را به خیابان می کشاند، هیجانی و احساساتی می کند ⬅️ مشکلشان را با یک تنبیهی می شود حل کرد! یعنی هدایتشان کرد و تفهیم کرد که اشتباه می کنند.
• ب) بازمانده های عناصر ضربت خورده چهل سال گذشته، منافقین، تجزیه طلبها و... ⬅️ (اینجا هم باز) قوه قضاییه بایستی به میزان مشارکتشان در تخریب و ضربه ی به امنیت، محاکمه کند و برایشان مجازات تعیین کند!(۱۴۰۱/۷/۱۱)
• ج) جنایت کارهایی که با شکنجه آدم کشتند (مثل ماجرای آرمان عزیز و شهید عجمیان و...) ⬅️ اینها را هرکس ثابت شود همکاری داشته با این جنایت ها، بدون تردید مجازات خواهد شد!(۱۴۰۱/۸/۱۱)
⬅️ این سبک، چه به "حکم اولی شرعی"، چه "حکم ثانوی حکومتی" بوده باشد؛ تراز تر برای جمهوری اسلامی و وضعیت میدان است. واضح است دو دیگریِ افراط و تفریط از این سبک هرکدام پیامدهای زیان بار خود را همراه دارد.
.....................................
۱. در اینباره کتاب فتنه تغلب و مستند من مدیر جلسه ام را ببینید.
۲. https://zaya.io/8d1s8
#نُه_دی
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۱۰/۹
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ از موءودة تا محرّرة!
چکیده ای از سه شب فاطمیه هیات صاحب العصر اراک/ دی ۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان
(بخاطر استقبال مومنین از جلسه اول فاطمیه اول در مسجد دانشگاه تهران ، این بحث به تفصیل بیشتر در سه جلسه فاطمیه دوم تعقیب شد. چکیده مطالب تکمیلی):
#بخش_اول
• جعل تشریعی آزادی برای انسان
حضرت امیر(ع) در نامه۳۱ نهج البلاغه با دستور شرعی می فرماید: لا تَکُن عبدَ غیرِک و قد جَعلکَ الله حُراً: خود را برده دیگری قرار نده که خداوند برایت آزادی قرار داده است.
این غیر از جعل تکوینی و سرشت آزاد آدمی است. این آزادی در حوزه تشریع و قانونگذاری است. اگر منظور این بود که تو تکویناً مختار یا آزاد هستی، دستور نمی داند عبد دیگری نشو! چون تکوین و سرشت که قابل سلب نیست. معلوم است این حریت مقابل آن رقیت و عبدیت است و هردو در نظام ارزشی رخ می دهد.(دقت کنید)
⬅️ پس آزادی کلمه نحسی نیست، خانه زاد امیرالمومنین(ع) و تشریع خداوند و دین الهی است.
• دو بردگی بر سر راه آزادی!
1⃣ بردگی ظاهری: ادبیات دینی آنرا "رقیّت" می خواند.
این بردگی بخاطر نبودِ عدالت شکل می گیرد! فرعونها و نمرودها عده ای را برده خود می کنند! قارونها عده ای را برای بردگی می خرند!
در دنیای جدید هم وجود دارد فقط "بردگی سیاه"(سیاهپوستان) شده "برده سفید"(برده های جنسی/ زنان)! یک سرچ ساده اعداد و رقم های حیرت آور آنرا جلوی چشمتان می آورد.
2⃣ برده مناسبات جاهلی!
این کمی توضیح می خواهد:
- آزادی ملازم مسئولیت است؛ آزادی بیشتر، مسئولیت بیشتر طلب می کند.
بچه ای که والدین دارد آزادی عمل کمتری از بچه خیابانی دارد اما همه مسئولیت بچه خیابانی هم با خودش هست!
شما وقتی شریک اقتصادی می گیرید، آزادی تان کم میشود اما مسئولیتتان هم نصف می شود!
- مقداری از این محدودیت ها و مسئولیت ها طبیعی زندگی اجتماعی ماست. ما فرزند کسی، همسر یا شوهر کسی، همسایه و همکار کسی هستیم و از این حیثیت های ضروری زندگی اجتماعی، متعهد با آنها میشویم و از آزادی مطلق در می آییم.
- اما برخی از محدودیت ها، صناعی و ساختگی است. ضرورت زندگی اجتماعی ما نیست، منفعت طبقه ای خاص است. وقتی در گذشته، فرزندان طبقاتی از اجتماع از تحصیل منع می شدند ضرورت اجتماعی مثل مورد قبل نبود، منافع یک طبقه برخوردار در وسط بود!
در جامعه ای که زن، عار و نقطه ضعف بود؛ نوزاد دختر توسط پدرش کشته میشد! این سلب آزادی و گرفتن حیات، چه اش از بردگی قبل کمتر است؟!
بطور کلی رسوم و مناسبات جاهلی که زن و دختر ظاهراً آزاد را مثل برده رقّ می کرد، بردگی صناعی بود.
• اسلام برای آزادی زن
اسلام مقابل آن دو بردگی، دو آزادی داشت:
1⃣ عِتق: آزاد کردن برده ظاهری (مقابل رقیّت).
اغلب راه های برده شدن را بست و راه های آزادی برده را باز کرد. کفارات خود را آزاد کردن برده قرار داد. بر آزاد کردن برده بعنوان یک ارزش پا فشرد. امیرالمومنین با مزد کار دستش به تنهایی ۱۰۰۰برده خرید و آزاد کرد...
- کسانی مثل صعصعة بن ناجیه در زمان بعثت بودند که نوزادان دختر را از زنده به گور شدن نجات می دادند به پدران فریه می دادند و آنها را می خریدند. در خانه اش ۱۰۴دختر نجات یافته از زنده به گوری بود! قبل از او عمر بن نفیل هم چنین بود!
❓اما آیا بعثت و پیامبر اسلام(ص) برای این سطح از کار آمده بود؟!
❗️نه! اسلام بیشتر از این را نشانه کرده بود! امیرالمومنین درباره پیامبر فرمود: خداوند اورا به حق مبعوث کرد تا بندگان را از عبادت بندگان دیگر خارج کند و به عبادت خدا برساند. از تعهد بندگان دیگر خارج و به تعهد الهی برساند...(الکافی ج۸ص۳۸۶) یعنی مرتبه دوم آزادی را موجب شود:
2⃣ آزاد کردن آزاد! آزاد کردن از مناسبات و رسوم جاهلی (آنرا تحریر می نامیم)
یضع عنهم اصرهم و اغلال التی کانت علیهم: (مبعوث شد که) بار گران و احکام پر رنج و زنجیرهایی که بر آنها بود را بردارد.
⬅️ پس پیامبر(ص) هم "مُعتِق" (آزاد کننده برده ظاهری) است؛ هم "مُحَرِّر" (آزاد کننده ی آزاد از رسوم و مناسبات اسیر کننده) است.
- در آیه۳۵ آل عمران مادر مریم نذر می کند نوزاد خود را برای خدا آزاد کند(ربِّ انّی نذَرتُ لک ما فی بطنی مُحَرَّراً) ⬅️ همسر عمران، مریم را از مناسبات و تعهدات طبیعی (فرزند-مادری) آزاد می کرد او در کنیسه می رفت و جای خدمت به مادر و در خانه، به کنیسه خدمت می کرد. در این آیه مریم، مُحَرَّر (آزاد شده) و همسر عمران، مُحَرِّر (آزاد کننده) نام می گیرد. مریم، برده نبود؛ آزاد بود. آزاد کردنِ آزاد، تحریر است.
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ از موءودة تا محرّرة!
چکیده ای از سه شب فاطمیه هیات صاحب العصر اراک/ دی ۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان
#بخش_دوم
⬅️اسلام برای زن،تحریر آورد:
- رسم زنده به گوری را با آیات انقلابی خود برانداخت:"واذ الموءودة سُئلت بأیِّ ذنب قُتلت"(۸و۹تکویر)
موءودة از "وَاد" است (مقلوب آد/ یئود/ اوداً/ لا یَوُدُه حفظُهما: یعنی حفظ آسمان و زمین بر خدا سنگین نمی شود) یعنی ثقل و سنگینی است. چون خاک بر دختر بچه می ریختند و زیر سنگینی خاک(یک خروار خاک) خفه می شد خداوند واژه "موءوده" برای او ساخت! با بیانی انقلابی که: از این دختر بچه زنده به گور شده روز قیامت سؤال می شود به چه گناهی کشته شدی؟!
این آیات در آن جاهلیت، انقلاب می کرد.
فاطمه دختر پیغمبر کوثر لقب گرفت و زن و دختر محترم شد.
از کالای غارتی،به تشخّص رسید. دیگر بخاطر عار، کشته یا درخانه حبس نمی شد. حجاب برای تامین آزادی حضور اجتماعی او بود.
• فاطمه(س)، مُحَرِّر زن
زن در جاهلیت دچار دو بردگی و اسارت صناعی میشود:
1⃣ کالای غارتی
وقتی زن عار و عورت (نقطه ضعف) است؛ یا زنده به گور می شد یا در خانه حبس می شد!
فاطمه(س) به او تشخص داد. حجاب فاطمه فقط چادر سر کردن نیست. چادر میتوانست از خاستگاه عار و خانه نشین کردن باشد. او حجاب را ابزاری برای تامین آزادی حضور اجتماعی زن کرد.
به تنهایی حفظ میراث و ارزشهای دفاع مقدس را تامین می کرد. هفته ای دوبار از مدینه، به اُحد می رفت و سید الشهدای بعثت(حضرت حمزه) را زیارت می کرد تا خط شهادت در جامعه ارجمند بماند. فعالیتهای اجتماعی سیاسی دیگر را کم و بیش شنیده اید
2⃣ کالای مصرفی
در جاهلیت اُولی زنی که در معرض تهدید غارت نبود، دختر رئیس قبیله (مثل امّ زمل) بود و حامی داشت، تبرّج می کرد. یعنی با جلوه های زنانه اش در جامعه جولان می داد.
تبرج در جاهلیت مدرن بیشتر است. زن جای حبس در خانه، ویترین می شود. کالای مصرفی است. هم خودش متاع قیمتی است و از آن درآمد کسب می شود. از سر و سینه او صفحات پورن تهیه و درآمد هنگفت میشود. از فیلمهای پورن بیشتر!
هم برای مصرف بیشتر، تبلیغات اجناس دیگر بر عهده زن می شود!
- حضرت امیر(ع) در خطبه۱۷۲ به زیبایی تبرّج را هم کنیزی و کالای مصرفی معرفی می کند. درباره زنی که آیه۳۳ احزاب او را از تبرّج جاهلی حذر داده بود فرمود: فَخَرجوا یَجُرُّونَ حُرمهَ رسولِ الله(ص) کَما تُجَرُّ الاَمَهُ عندَ شِرائِها: (اهل جمل) خروج کردند، حریم و ناموس رسول الله را می کشیدند همانطور که کنیز را وقت فروش می کشند!
❗️به حسب ظاهر آن همسر پیامبر محترم بود روی جمل سوار و دهها نفر افسار می کشیدند و از کُرک و بول شتر تبرک می بردند؛ اما امیرالمومنین این تبرّج را مثل همان کنیز فروشی توصیف می کند!
⬅️ فاطمه(س) از این دربند شدن صناعی با کالای مصرفی شدن هم زن را آزاد کرد!
همان حجاب، زن را اجتماعی می کرد اما از تبرج باز می داشت.
• چیزی که به چشم مایکل کوک آمد!
مایکل کوک مستشرق و اسلام شناس انگلیسی وقتی خبر تجاوز به یک زن در متروی شیکاگو جلوی چشم مردم را در روزنامه نیویورک تایمز خواند به فکر فرو رفت که چرا حاضران به او کمک نکردند؟!
کایلز و چند نفر دیگر هم بعد از اتمام کار و فرار متجاوز و کمک خواهی قربانی، سراغ متجاوز رفتند و او را به دست پلیس سپردند!
جالب برای کوک این بود که کایلز، به قربانی کمک نکرده بود و متجاوز را به سزایش رسانده بود اما در مصاحبه گفت باید به قربانی کمک می کرد!
کوک نتیجه مهمی گرفت: فرهنگ غربی، مفهوم امداد و نجات را می شناسد اما حسی که کایلز برای تعقیب متجاوز کرد امداد نبود چیزی بود که غرب برایش واژه نداشت!
کوک آنرا در مفهوم نهی از منکر و امر به معروف اسلام دید و بیش از ده سال وقت گذاشت تا تحقیقش درباره این فریضه را بشناسد. محصول آن دو جلد کتاب شد که الان به فارسی هم ترجمه شده است.
⬅️ غربزدگی برخی در جامعه ما دارد دفاع از زن را در حد، امداد و نجات مقابل متجاوز و زورگیر تقلیل می دهد! شاید از یک متفکر غربی بپذیرد که راه نجات غرب را هم بیشتر از امداد می داند: امر به معروف و نهی از منکر!
• مایکل کوک، کم دیده بود!
امر به معروف و نهی از منکر، حافظ آزادی جامعه از جمله زنان هست اما ریشه آن جای دیگری است که از دید کوک مخفی مانده است: ولایت طرفینی همه افراد جامعه!
آیه ۷۱توبه زنان را هم دارای این ولایت اجتماعی می شمارد (المومنون والمومنات بعضهم اولیاء بعض) این ولایت، ریشه امر و نهی کردن افراد به هم است که نه فقط قربانی هارا امداد می کند بلکه منکراتی که با رضایت طرفین هست را هم جلوگیری می کند.
⬅️ اسلام -بخلاف غرب- فرهنگ را پیشران سیاست و اقتصاد می کند. بجای اینکه زن بعنوان کالای لوکس و تبلیغات، پیشران اقتصاد و بالتبع پیشران سیاست و فرهنگ شود؛ زن با ولایت اجتماعی اش، پیشران فرهنگ می شود و سیاست و اقتصاد را تحت تاثیر فرهنگ قرار می دهد! (تفصیل در فایل صوتی)
☑️ @m_ghanbarian
۱-از موءودة تا محرّرة.mp3
37.07M
⭕️ از موءودة تا محرّرة
سخنرانی فاطمیه دوم هیات صاحب العصر اراک/ دی۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان
جلسه اول
• جعل تشریعی آزادی برای انسان
• دو بردگی بر سر راه آزادی:
- رقیّت
- برده مناسبات جاهلی
• زن در مناسبات جاهلی:
یا مووده یا متبرّج
• دو آزادی:
- عتق
- تحریر
☑️ @m_ghanbarian
۲-از موءودة تا محرّرة.mp3
34.16M
⭕️ از موءودة تا محرّرة
سخنرانی فاطمیه دوم هیات صاحب العصر اراک/ دی۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان
جلسه دوم
• مُعتِق و مُحَرِّر
• زن در جاهلیت کالاست:
- غارتی
- مصرفی
تعبیر جالب خطبه ۱۷۲ نهج البلاغه
• مُحَرَّر از مریم تا فاطمه(س)
- از تعهد های طبیعی
- از تعهدهای صناعی
• فاطمه(س)، مُحَرِّر زن از مناسبات جاهلی
☑️ @m_ghanbarian
۳-از موءودة تا محرّرة.mp3
38.15M
⭕️ از موءودة تا محرّرة
سخنرانی فاطمیه دوم هیات صاحب العصر اراک/ دی۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان
جلسه سوم
• رسالت برای تحریر نه فقط عتق!
• تجاوز در متروی شیکاگو، مایکل کوک را با امر به معروف و نهی از منکر اسلام آشنا کرد
• فرق امر به معروف و امداد؟
- امداد فقط وقتی که قربانی هست
- نهی از منکر، دفع گناهان حتی از روی رضایت
• مایکل کوک، ریشه را ندید!
- ولایت طرفینی زن و مرد در جامعه
- این ولایت، زن را پیشران فرهنگ و فرهنگ را پیشران اقتصاد و سیاست می کند
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ از موءودة تا محرّرة سخنرانی فاطمیه دوم هیات صاحب العصر اراک/ دی۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه سوم
🔰 معرفی کتاب
• شامگاه روز پنجشنبه 22سپتامبر1988 در ایستگاه قطار شهری شیکاگو در حضور جمعی از مردم، زنی مورد تجاوز قرار گرفت. گزارش کوتاهی از این حادثه، بر اساس گفته های پلیس در روز جمعه در روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه به چاپ رسید. نکته شایان توجه در آن گزارش، این بود که هیچ کس برای کمک به قربانی از جای خود حرکت نکرد، با وجود آن که این تجاوز در ساعتهای پر رفت و آمد روز انجام شد. فریادهای زن بی پاسخ ماند. به طوری که کارآگاه دیزی مارتین بیان کرده «چندین نفر به آن صحنه می نگریستند و زن از آنها کمک خواست، اما هیچ کس پاسخی ندارد».
• #مایکل_کوک پس از آن مروری بر اخبار ارائه شده از این رویداد در برخی از نشریات آن روز کرده و از این که کسی برای دخالت در این رویداد زشت احساس «وظیفه» نکرده، و حتی خبر آن هم چندان اهمیتی نداشته، شروع به تحلیل مبانی اجتماعی و فرهنگی این بی احساسی میکند:
«فرهنگ ما تعریف خاصی برای این ادراک ندارد. درست است که حقوقدانان و فیلسوفان ما بحث هایی دارند که ما در چه مواردی وظیفه ای برای «امداد و نجات» داریم، اما این بحث مهجورتر از آن است که به عنوان فرهنگ ما به تفصیل توصیف شود.»
• این مسأله مایکل کوک را که روی فرهنگ اسلامی کار می کند، به فکر آن می اندازد که در حقوق اسلامی، چه تدارکی برای این مسأله دیده شده است. از اینجاست که به سراغ این بحث آمده و یک کتاب دوجلدی مجموعا 1100 صفحه تألیف میکند.
• وی در ادامه بحث بالا مینویسد:
«اسلام، بر عکس، نام و تعالیمی ویژه برای چنین وظیفه اخلاقی گستردهای دارد. نام آن امر به معروف و نهی از منکر است».
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ وقتی حاج قاسم، فرهنگ تشریفاتی امروز را به چالش میکشد!
🔸 در روزگاری که اختلاف حقوق دهها برابری توجیه و تبدیل به قانون میشود؛ در دنیایی که مدرک و درجه و مقام، ملاک منزلت و برتریست و برخی برای رسیدن به مادیات مسابقه میدهند؛
🔹 #حاج_قاسم از روزهایی میگوید که خبری از القاب و عناوین و تشریفات نبود. روزهایی که همه برادر بودند و برابر...
🔸 او از روزهای زیبای جنگ میگوید؛ جایی که تجلی #انسان_انقلاب_اسلامی بود...
🎬 @Mostazafin_TV
ده کارویژه سیاسی-اجتماعیِ عدالت.pdf
466.9K
🔆 ده کارویژه سیاسی-اجتماعیِ عدالت
• تقریری از سه جلسه سخنرانی حجت الاسلام محسن قنبریان/ فاطمیه ۹۹
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 ده کارویژه سیاسی-اجتماعیِ عدالت • تقریری از سه جلسه سخنرانی حجت الاسلام محسن قنبریان/ فاطمیه ۹۹
🎙 فاطمیه ۱۴۰۱ در هیات الزهراء دانشگاه شریف
در دو محور:
• عدالت در رابطه مردم-مردم
• عدالت در رابطه مردم-حاکم
چند کارویژه این جزوه با تقریر جدید و مثالهای تازه تبیین شد.
فایل آن ۳جلسه ۱۴۰۱ تقدیم میشود👇
محسن قنبریان
🔆 ده کارویژه سیاسی-اجتماعیِ عدالت • تقریری از سه جلسه سخنرانی حجت الاسلام محسن قنبریان/ فاطمیه ۹۹
۱-عدالت پردازیِ فاطمه(س).mp3
23.25M
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س)
جلسه اول
• عدالت اجتماعی، دوبار در خطبه فدکیه:
- برای تصحیح رابطه مردم-مردم: تنسیقاً للقلوب
- برای تحکیم رابطه مردم-حاکم: ایناساً للرعیه
• عدالت اول موجب قوام و سرپایی مردم می شود
- خوانش تاریخی از این کارکرد
• بعد موجب همگنی و پیوستگی مردم می شود
حجت الاسلام قنبریان - هیات الزهرا دانشگاه شریف ۱۴۰۱/۱۰/۱
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 ده کارویژه سیاسی-اجتماعیِ عدالت • تقریری از سه جلسه سخنرانی حجت الاسلام محسن قنبریان/ فاطمیه ۹۹
۲-عدالت پردازیِ فاطمه(س).mp3
26.63M
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س)
جلسه دوم
• بزرگترین گسل اجتماعی، شکاف فقر و غنی است
- مشکل اصلی وقتی است که حقوق اساسی (آموزش، بهداشت، امنیت و...) کالا و طبقاتی شود!
• شریف آنجاست که هوش ایرانی آنجاست! هوش سیستانی چقدر به شریف می رسد؟!
- دهه قبل منتظر صدای شریفتری از شریف برای عدالت اجتماعی بودیم!
• خوانش تاریخی از اثر مخرب این شکاف اجتماعی
• عدالت و تربیت:
۱. تنزیه از مظالم(پاکی از حق الناس):
- با تنسیق قلوب، عامل درونی ظلم رفع می شود.
- با توزیع عادلانه فرصتها و منابع، ابزار بیرونی ظلم زایل می شود.
۲. تنزیه از آثام(پاکی از گناهان):
- بسیاری از گناهان یا از سر اتراف و شادخواری است(فسق مترفین)
- یا از سر فقر و نداری است
عدالت بر هردو اثر می کند!
• مثالهای معاصر
از خلق پول تا قاچاق حجاب!
حجت الاسلام قنبریان - هیات الزهرا دانشگاه شریف ۱۴۰۱/۱۰/۲
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 ده کارویژه سیاسی-اجتماعیِ عدالت • تقریری از سه جلسه سخنرانی حجت الاسلام محسن قنبریان/ فاطمیه ۹۹
۳-عدالت پردازیِ فاطمه(س).mp3
24.14M
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س)
جلسه سوم
• عدالت در حکمرانی موجب انس مردم با حاکم می شود
• عدالت و عمران شهرها
- خوانش تاریخی از حکومتهای صدر اسلام
- خوانش معاصر:
❓نسبت توسعه و عدالت؟:
- قرائت لیبرالیستی: راه عدالت از توسعه می گذرد!
- نقد این مشهور غلط!
- قرائت اسلامی: پیشرفت را عدالت صورت بندی نهایی می کند(صورت نوعیه اخیرِ پیشرفت)
- پیشرفت مردم پایه، ملازم با عدالت است!
• مخالف و معترض هم با عدالت مقهور می شود!
(بالسیرة العادله یُقهر المُناوی)
- ایرانِ قوی، باید ایران مُقسط هم باشد!
• اینجور عدالت: سپر دولتها / موجب ثبات آنها می شود
- عدالت، ضابطه مندی است؛ پس اقناع افکار عمومی را آسان می کند.
- شورش مظلومین و محرومین را از بین می برد!
حجت الاسلام قنبریان - هیات الزهرا دانشگاه شریف ۱۴۰۱/۱۰/۳
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🏚 فقر مسکن؛ درد و درمان! ▫️دو شاخص فقر مسکن: 1⃣ بد مسکنی: عدم دسترسی به: آب سالم، سرویس بهداشتی، فض
انتقاد به دولت در تقسیم ناصحیح انفال.mp3
5.9M
🎙 انتقاد آیتالله #میرباقری از نحوۀ تقسیم اَنفال
⚡️ انفال نباید براساس «الگوی توسعۀ سرمایهداری» توزیع شود.
🖇 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4921
#تصمیمسازی
☑️ @mirbaqeri_ir
محسن قنبریان
🎙 انتقاد آیتالله #میرباقری از نحوۀ تقسیم اَنفال ⚡️ انفال نباید براساس «الگوی توسعۀ سرمایهداری» تو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ پاکسازی اشرار با توزیع عادلانه انفال!
• پس از جنگ، مناطق شرقی بخاطر اشرار و ترانزیت مواد مخدر حتی برای محلی ها نا امن بود. حاج قاسم بدان جا لشکرکشی نکرد. ائمه جمعه و جماعات و بزرگان قبایل را گردآورد و "طرح فراگیر برای برقراری امنیت پایدار در شرق ایران" را تصویب کرد.
• با استاندار و مسئولین کشاورزی و سازمان آب و مقامات محلی قرار گذاشت که اشرار را از کوه ها پایین آورد اینها هم برایشان زمین و آب کشاورزی تهیه کنند. "شما برای آنها کار مهیا کنید تا بیچاره و فقیر نمانند".
• زمین های دولتی [بایر منابع طبیعی] را تقسیم بندی کرد و همراه نیروهایش اشرار را محاصره و مهلت ۷۲ساعته داد... ۲۴ساعت نگذشته بود که شروع به پایین آمدن کردند. اسلحه تحویل دادند و امان نامه گرفتند و در زمین هایی که به آنها تعلق گرفت ساکن شدند و شروع به کشاورزی کردند!
• پاکسازی اشرار در منطقه به وسعت ۱۰۰۰کیلومتر از ایرانشهر تا بشاگرد انجام شد... برای تامین آب کشاورزی آنها کمک هزینه حفر۳۲۰۰ چاه را داد و مشکل آب حل شد.
• انواع خدمات مربوط به کشاورزی حتی برنامه آموزشی برای تولید بیشتر را سامان داد...
یکی از آن روستاها بخاطر او #قاسم_آباد نام گرفت.
(گزیده ای از ص۹۷و۹۸/۱۰۲و۱۰۳/ ۱۰۷ کتاب سرباز مکتب)
* پ.ن:
۱.نکته دوم ویدئوی تودیع بی ارتباط با این کارها نیست
۲. او نه استاندار بود نه وزیر؛ فرمانده سپاه و مسئول امنیت و پاکسازی اشرار بود اما در #مکتب_سلیمانی پاکسازی اینجور است!
#انفال
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🌐 بازتولید نظم شرعی جامعه! ▫️ جامعه سنتی گذشته در جامعه سنتی ای که ظرف تشریع اسلام شد، "نظم اجتماعی
🌐 حکمرانی مردمی!
• بعد از دفاع مقدس مامور شد در طول حدود ۱۰۰۰کیلومتر مرز شرقی با اشرار و قاچاقچیان انسان و مواد مخدر مقابله کند. ص۹۷
• حاج قاسم برای برگردندان امنیت به منطقه با مردم بومی هماهنگی می کرد و همراه با رضایت و خشنودی آنها اقدامات را پیش می برد. ص۱۰۱
• عملیات آورتین در سال۷۴ به منظور پاکسازی و حذف گروههای مهم اشرار در منطقه ای به وسعت ۱۰۰۰کیلومترمربع از ایرانشهر تا بشاگرد صورت پذیرفت و یک ماه کامل طول کشید. ص۱۰۲
• (زندانی شروری می گوید): من شنیدم که حاج قاسم می خواهد با قبایل گوناگون گفتگو کند و گروه های زندانی را -که مقصودش ما اشرار بودیم- آزاد کند و به اهالی قبیله ها گفته اگر ما آنها را آزاد کنیم، آنها را در خانه هایشان مورد مراقبت قرار دهید تا دوباره به آن کار دست نزنند. بعد هم باکوشش آنها تعداد زیادی از زندانیان بخشوده شدند و از جمله آنان من بودم. هنگامی که از زندان آزاد شدم از درون انگیزه ای نداشتم که در مکانهای عمومی و در میان مردم بروم ولی آن بزرگان قبیله نزد من آمدند و به من کمک کردند برای من یک مغازه برپا کردند و کار شروع کردم. اکنون سالهای زیادی گذشته است که از محبت و لطف حاج قاسم کاری را آغاز کردم و آبرومندانه زندگی می کنم. ص۱۰۵
• پ.ن:
روش سردار در زندان زدایی و سپردن تعهد به سران قبایل، نزدیک به #ترتیب_اولیاء در فقه اسلامی است. مبتنی برآن، ورود حکومت بعد از نهادهای مدنی و مردمی است. سالار امور جامعه خود مردمند. #مکتب_سلیمانی این رکن مردمسالاری را هم تجربی کرد.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian