هدایت شده از رحا مدیا
⚠️ هیأت های مذهبی از امام شناسی غافل نشوند ⚠️
🎙استاد محسن قنبریان:
🔰 رابطه امام به عنوان یک انسان کامل با خدای متعال رابطه تصویر است با صاحب تصویر. امیرالمؤمنین(ع) خدانما است و ارادهای جدای از اراده الهی ندارند؛ اما فقرش نسبت به خدای متعال بسیار زیاد است.
علامه جوادی آملی میفرمایند؛ «زیارت جامعه کبیره روی دیگر دعای جوشن کبیر است»؛ یعنی مظاهر اسمائی که در جوشن میخوانیم را در زیارت جامعه کبیره میخوانیم. این زاویه دید بسیار نفیس است نه راه به غلو دارد و نه راه به تقصیر دارد.
☑️ نکته دیگر اینکه ما وقتی در مقام وعظ و خطابه و منبر میخواهیم مخاطب را از یک نقطه به نقطه دیگر برسانیم در حقیقت باید مخاطب را از امامشناسی به خداشناسی برسانیم تا کار را تمام کرده باشیم.
🔺به نظر باید در نوحهها و سرودههای مداحان این سهگانه باشد تا چرخه کامل شود و بتواند مخاطب را از نقطهای بگیرد و به نقطه دیگر برساند. یک بُعد، بُعد منقبت و فضائل است، دیگر این که این کسی که فضایلش را گفتی رابطهاش را با خدا میگویید و یک بُعد هم بُعد مرثیه است.
🔻نکته قابل تأمل این که هر جا اهل بیت(ع) فضیلت اخلاقی یا عرفانی خود را بروز میدادند، دست قدرت حق را نشان میدادند. حتما پشت سر آن چهره، بندگی حضرات معصومین نشان داده میشد تا مردم سراغ آدرس غلط نروند. مثلا بلند میشود، وضو میگیرد، نماز میخواند از خدا میخواهد تا آن اتفاق بیفتد در حالی که امام اراده هم بکند کافی است.
💠 انسان والایی که آنگونه کمالات اخلاقی داشته و این چنین هم بنده خدای متعال بوده، وقتی مقتلاش خوانده شود دیگر لازم نیست روضه مکشوف خوانده شود، ادامه داد: معمولا در طبع مداحان ما و شعرای ما اخذ شده که یک کرامت اخلاقی از سید مظلومان میگویند بعد متناسب با همان روضهای میخوانند. خیلی هم به دلها هم مینشیند.
❇️ روضه یکی از اعمالی است که ما مخلص میشویم؛ اما در منبر یا جاهای دیگر ممکن است حضور ذهن نداشته باشیم. هیئت خوب و یک جلسه خوب حتما باید یک روضه خوبی داشته باشد، به خود امام بپردازد، و نباید همهاش برای خودمان، برای خودِ گناهکار یا خودِ عاشقمان صرف شود.
#هیئات_مذهبی #امام_شناسی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 امام دنبال حزب بزرگ مستضعفین بود!
حجت الاسلام قنبریان
✔️ تمام تر شنیدن به این مقدمات از امام خمینی است:
۱. بزرگ ترین منکر را سنی یا مسیحی بودن نمیدانست:
"بزرگترین منکر، #غلبه_اجانب بر ماست. این منکر را باید نهی کنید. حکومتها را نهی کنید از مخالفتی که با هم دارند و با ملت دارند، و با دشمنان اسلام -که خدا فرموده مراوده نکنیم- محبت میکنند. الآن منکری بالاتر از این نیست که مصالح مسلمین را به خطر انداخته است. این وظیفه همه شماست که میخواهید برای خدا کار کنید. همه ما باید این دشمنی را نهی کنیم، و وحدت اسلامی را شعارمان کنیم. با وحدت، و بودن زیر پرچم «لا اله الاالله» پیروز میشویم." (+)
۲. وحدت همه ادیان و مذاهب باهم علیه این منکر بزرگ را می خواست:
الف) به خود بزرگان ادیان و مذاهب:
"هان! ای پدران کلیسا و روحانیان تابع حضرت عیسی، بهپاخیزید و از مظلومان جهان و مستضعفان گرفتار در چنگال مستکبران پشتیبانی کنید و برای رضای خدا و پیروی دستور حضرت مسیح یک بار هم ناقوسها را در معابدتان به نفع مظلومان ایران و محکوم نمودن ستمگران به صدا درآورید." (+)
ب) درباره سران و کشورهای اسلامی:
"ان شاء الله ما نخواهیم گذاشت از کعبه و حج، این منبر بزرگی که بر بلندای بام انسانیت باید صدای مظلومان را به همه عالم منعکس سازد و آوای توحید را طنین اندازد، صدای #سازش با امریکا و شوروی و کفر و شرک نواخته شود. و از خدا میخواهیم که این قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبه مسلمین، که از کلیساهای جهان نیز ناقوس مرگ امریکا و شوروی را به صدا درآوریم."(+)
#شیعه_هراسی
#سلطه_اجانب
#وحدت
☑️ @m_ghanbarian
🎯 کارنامه ای حکومتی از امیرالمومنین(ع)
• شیعه یک "نهضت مقدس"(عاشورا) دارد و یک "#دولت_مقدس"(حکومت علوی). مقدس یعنی خالی از عیب و نقص و دارای همه ارزشهای انسانی و اسلامی.
با این دو #خط_کش می تواند قیامها و نهضت ها، نظامها و حکومت ها را ارزیابی کند.
• در قسمتی از #خطبه_۸۷ حضرت امیر(ع) کارنامه ای از حکومتش ارائه می دهد؛ به گونه ای که جامعه ی دچار فتنه ها و جنگ ها هم علیه او حجتی ندارد:
🔅 اعْذِرُوا مَنْ لَا حُجَّةَ لَكُمْ عَلَيْهِ وَ هُوَ أَنَا
معذور داريد كسى را كه شما را بر او حجت و دليلى نيست؛ و او منم!
این اوج افتخار یک حکمران است که واقعا معذور باشد و علیه او حجت و دعوی قابل اثباتی نباشد!
🔅 أَ لَمْ أَعْمَلْ فِيكُمْ بِالثَّقَلِ الْأَكْبَرِ وَ أَتْرُكْ فِيكُمُ الثَّقَلَ الْأَصْغَرَ؟
آيا من در ميان شما به «ثقل اكبر» [يعنى قرآن] عمل ننموده ام آيا «ثقل اصغر» [يعنى عترت] را در ميان شما نگذاشتم؟
یعنی براساس قرآن حکم کردم و عترت پیامبر(ص) -حسن و حسین- را هم برایتان نگه داشتم. غیر بقای ظاهری عترت از لزوم پیروی از آنها در همین خطبه هم می گوید؛ گرچه خودش این کارنامه حکومتی اش را منهای قبول امامتش از سوی همه امت عرضه می کند!
به تعبیر دیگر در حد خلافتی کنار خلفاء به چنین کارنامه ای رسیده است نه امامتی کامل و پذیرفته شده توسط همه مملکت!
🔅 قَدْ رَكَزْتُ فِيكُمْ رَايَةَ الْإِيمَانِ
پرچم ایمان را در ميان شما برافراشتم.
به زبان امروز، "ایمان" #گفتمان_رایج و سخن غالب جامعه علوی شد.
و این به دستور العمل و آیین نامه نبود چنانچه در فراز آخر خواهد آمد.
🔅 وَ وَقَفْتُكُمْ عَلَى حُدُودِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ
و بر حدود حلال و حرام آگاهتان كردم.
حکومت اسلامی در احکام و ارزشها بی طرف نیست و آموزش آنرا وظیفه خود می داند. علی(ع) به آن به خوبی عمل کرده است. معاویه به برخی زنان این جامعه گفت: پسر ابوطالب شما را فقیه پرورانده است!(بلاغات النساء ج۱ص۷۲)
🔅وَ أَلْبَسْتُكُمُ الْعَافِيَةَ مِنْ عَدْلِي
و از عدالت خويش جامه عافيت بر تنتان پوشاندم .
بدون عدالت، عافیت در زندگی نیست و احکام هم برپا نمی شود (العَدلُ حَياةُ الأحكامِ).
کسی از حاضران منکر این مقدار تحقق عدالت از سوی علی(ع) نیست و حجتی علیه ایشان آورده نمی شود.
🔅 وَ فَرَشْتُكُمُ الْمَعْرُوفَ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي
و معروف را با گفتار و كردارم، در ميان شما، گسترش دادم.
غیر از آموزش احکام، واجبات باید "معروف" در جامعه شود. یک هنجار شناخته شده و پذیرفته شده در عموم گردد؛ تا "امر به معروف" آسان باشد.
کارنامه حضرت دراینباره هم درخشان است می فرماید: معروف را مثل فرش برایتان گستراندم.
این قطعا با عدالت و عافیت بخشی به معاش هم نسبتی دارد.
🔅 وَ أَرَيْتُكُمْ كَرَائِمَ الْأَخْلَاقِ مِنْ نَفْسِي
و اخلاق كريمه را با رفتار و منش خود به شما نشان دادم.
این فراز در نسبت مستقیم با برافراشتن پرچم ایمان در جامعه است.
رهبر انقلاب اسلامی دربیانیه گام دوم درباره نسبت معنویت امام خمینی -در رأس- با رشد معنویت در متن جامعه سخن حقی دارند که تمثال اعلای آن امیرالمومنین(ع) است:
"[انقلاب اسلامی] عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونهای چشمگیر افزایش داد. این پدیدهی مبارک را رفتار و منش حضرت امام خمینی در طول دوران مبارزه و پس از پیروزی انقلاب، بیش از هر چیز رواج داد؛ آن انسان معنوی و عارف و وارسته از پیرایههای مادّی، در رأس کشوری قرار گرفت که مایههای ایمان مردمش بسی ریشهدار و عمیق بود. هرچند دست تطاول تبلیغات مروّج فساد و بیبندوباری در طول دوران پهلویها به آن ضربههای سخت زده و لجنزاری از آلودگی اخلاقی غربی را به درون زندگی مردم متوسّط و بخصوص جوانان کشانده بود، ولی رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دلهای مستعد و نورانی بویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد. مجاهدتهای جوانان در میدانهای سخت از جمله دفاع مقدّس، با ذکر و دعا و روحیهی برادری و ایثار همراه شد و ماجراهای صدر اسلام را زنده و نمایان در برابر چشم همه نهاد."
📝 محسن قنبریان ۱۹بهمن۱۴۰۳
#دهه_فجر_انقلاب_اسلامی
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مدرسه فلسطین
6.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
اون چیزی که امام عزیز برای ما آورده،
اسلام سیاسیه... .
👤| حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
استاد حوزه و دانشگاه
📎 #اولین_نشست_ملّی_راویان
🇵🇸به مدرسه فلسطین بپیوندید:
🌐|| @palestinestory
هدایت شده از مدرسه فلسطین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
فرق فرمول و الگوی امام خمینی
در مقابل دیگران... .
👤| حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
استاد حوزه و دانشگاه
📎 #اولین_نشست_ملّی_راویان
🇵🇸به مدرسه فلسطین بپیوندید:
🌐|| @palestinestory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | اسلام سیاسی و اسلام اجتماعی
اسلام سیاسی، با نهاد مدنی و هم سازمان حاکمیتی کار می کند ولی به اسلام اجتماعی تنزل نمی کند!
📌 برشی از صحبتهای حجت الاسلام «محسن قنبریان»، در ویژهبرنامه جماران
💠 @hhonar_ir
☑️ @m_ghanbarian
💰 دولتِ بازار!
هیچوقت "نظریه دولت" در دنیا به این خفت نرسیده بود!
• در دوره تجارت دریایی، بازار برای امکان تجارت [ : استعمار] نیازمند پول واحد، رانت صادرات و واردات و ایمنی راه ها و... بود پس به ساخت "دولت مرکزی" روی آورد؛ لویاتانش را هم پدید آورد!
• بعد از شکل گیری تجار بزرگ بین المللی، دولت مرکزیِ مداخله گر، مزاحم تلقی شد. دولت ناچار باید بخاطر امنیت جامعه، برای سرکوب دستمزد کارگری توسط بازار هم کاری می کرد و این هزینه تولید [ : کاهش سود سرمایه] را افزایش می داد پس به لسه فر حکم شد؛ "جدایی دولت از بازار"!
• بازار در مرحله بعد به خدمات عمومی و حق ها دست دراز کرد، بهداشت و آموزش و... کالا شد! بعد بانک خصوصی نوبت "پول خصوصی" شد! و...
شهروندان دیدند چیزی نمانده که دولتها برایشان حفاظت کنند؛ حالا [از ریگان و تاچر] دیگر بازار، دولت می ساخت!
• بازار، سیاستهای بین المللی، جنگ و صلح ها را هم در #پوشش_دولت دست گرفت. "تجارت جنگ" سهم بازار و "جنگ تجاری"[تحریم] هم هزینه بازار بود!
از تجارت بمثابه جنگ، دولتها به اندازه ای میتوانستند استفاده کنند که بازار آسیب نبیند!
• ترامپیسم را باید مرحله نو "بازار دولت" خواند. رسما "معامله" (بجای "مذاکره") گفتمان ترامپ و شرکای الیگارش بازاری اش هست: خرید جزیره گرینلند و کانال پاناما، معامله حمایت از اوکراین در مقابل واگذاری معادنش و از همه بدتر تسلط بر غزه با مهاجرت اجباری برای یک سرمایه گذاری بزرگ تفریحی در کنار مدیترانه؛ چیزی که ترامپ رسما "یک معامله املاکی" می خواند!
دیگر پوششی هم در کار نیست خود بازار دولت است!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت الزهرا(س) دانشگاه شریف
🌃 مراسم احیای شب نیمه شعبان
▫️ سخنران: حجتالاسلام #قنبریان
▫️ با مناجاتخوانی: حجتالاسلام #حائری
📆 پنجشنبه ۲۵ بهمن
🕰 از ساعت ۲۳:۰۰
🕌 خیابان آزادی، مسجد دانشگاه صنعتی شریف
#احیا_نیمه_شعبان
@AzzahraaSharif
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
سلسله نشست های طلیعه رمضان
💠 معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیّه قم، سلسله نشستهای طلیعه رمضان ١۴۴۶ ه.ق ویژه مبلّغان اعزامی را از تاریخ ٣٠ بهمن الی ٢ اسفند ماه سال جاری در سالن همایشهای غدیر برگزار می کند.
📌 سخنرانان و موضوعات به شرح ذیل میباشد؛
🔸 «جنگ غرب علیه خانواده»
🎙 حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد
🔹 «تبلیغ قرآنی»
🎙 حجت الاسلام والمسلمین قرائتی
🔸 «احکام شرعی ماه رمضان»
🎙 حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده
🔹 «رسالت مبلغان در عصر حاضر»
🎙 آیت الله فاضل لنکرانی
🔹 «الزامات مقاومت مردم پایه»
🎙 حجت الاسلام والمسلمین قنبریان
🔹 «نقش مبلغان در ترویج فرهنگ اسلامی، انقلابی»
🎙 حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه
📝 جهت ثبت نام در سلسله نشست های « طلیعه رمضان » کلیک نمایید.
🌱 رسانه باشیم
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#رسانه_بلاغ☫
🆔 @balagh_ir
🏦 ارتجاع بانکی!
• بازرگان (نخست وزیر موقت):
"هموطنان عزیز از آنجایی که بانکهای خصوصی #وضع_نامساعد زیانباری پیدا کرده بودند، دولت لازم دانست برای حفظ حقوق و سرمایههای ملی و به منظور تضمین پساندازهای مردم و جلوگیری از اتلاف سپردهها مدیریت کلیه بانکهای خصوصی را بر عهده گیرد. به این وسیله به اطلاع عموم میرسانم که با تصویب شورای انقلاب اسلامی کلیه بانکهای کشور از تاریخ ۱۷خرداد۵۸ ملی اعلام گردید، به این ترتیب کلیه بانکها در اختیار دولت و متعلق به ملت بوده، سپردهها و پساندازها تضمین میشود".
• قانون ملی شدن بانکها/ مصوب۵۸.۳.۱۷:
برای حفظ حقوق و سرمایههای ملی و به کار انداختن چرخهای تولیدی کشور و تضمین سپردهها و پساندازهای مردم در بانکها ضمنقبول اصل مالکیت مشروع مشروط و با توجه به:
- نحوه تحصیل درآمد بانکها و انتقال غیر مشروع سرمایهها به خارج
- نقش اساسی بانکها در اقتصاد کشور و ارتباط طبیعی اقتصاد کشور با مؤسسات بانکی
- مدیون بودن بانکها به دولت و احتیاج آنها به سرپرستی دولت.
- لزوم هماهنگی فعالیت بانکها با سایر سازمانهای کشور
- لزوم سوق دادن فعالیت در جهت اداری و انتفاعی اسلامی
از تاریخ تصویب این قانون کلیه بانکها ملی اعلام میگردد و دولت مکلف است
بلافاصله نسبت به تعیین مدیران بانکها اقدام نماید.
✍ پ.ن:
یکبار "با توجه به:..." را بخوانید!
حال امروزمان نیست؟!
بانک خصوصی را نه انقلابی های تحت تاثیر کمونیست(!) که راست ترین دولت ج.ا ملی کرد! اما بعد، از دنده چپِ انقلابی، راست گرایانی برخواستند و ارتجاع به گذشته را رقم زدند!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔆 نقشه راه بقیة الله!
• آیه ۱۱۶ هود نقشه راه رسیدن به #بقیة_الله است!
❗️ گلایه می کند چرا در نسلها اولوا بقیه کم است؟!
"چرا در قرون قبل از شما، صاحبان بقائی نبودند که از فساد در زمین جلوگیری کنند؟ مگر اندکی از آنها، که نجاتشان دادیم و آنان که ستم میکردند، از اتراف و کامجوئی پیروی کردند؛ و بزهکار بودند!"
❓ اولوا بقیه یعنی چه؟!
در ادبیات عرب "اولوا" و "ذو" هردو برای مصاحبت است اما اولوا برای شدت مصاحبت است. صاحبش، جزء یا حالت و شأن متصل و ملازمی است (اولوالعلم، اولوالالباب...) بخلاف "ذو" که اعم است: "ذامال و بنین" می گویند؛ نه اولوالمال!
"بقیه": اسم از بقاء و ضد فناء است. "اولوا بقیه" یعنی صاحبان بقاء.
بقیة الله هم یعنی: حالت باقیه از خدا، "ما ابقی"؛ نه یعنی باقیمانده و ذخیره و مانند اینها.
در فرهنگ قرآن، "باقی" فقط "وجه رب" است (یبقی وجه ربک).
پس "اولوا بقیه" یعنی وجه رب ها. همانها که باقی اند مابقی الدهر.
❗️ اولوا بقیه کیان اند؟!
آیه وصف آنها را این جمله قرار داده است: "ینهون عن الفساد فی الارض": نهی از فساد در زمین می کنند!
مقابلشان جریان ظالمین و مترفین (نازخواران) هستند!
عارفان اهل حماسه ای که هم وجه رب شده اند و هم نهی از فساد در زمین می کنند.
قله و اوجشان بقیة الله است که با آنان زمین را پر از عدل و داد می کند.
حدیث لوح نیز یاران دوره غیبت حضرت را #اهل_مبارزه ، کشتن و کشته شدن و سوزانده شدن معرفی می کند که زمین از خونشان رنگین می شود!
هر آدرسی جز این، غلط است و به بقیة الله نمی رساند!
درود بر خمینی و شهدایش که راه را نشان دادند!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
مهدویت در نهج البلاغه.mp3
8.8M
🔰 مهدویت و پایان تاریخ در نهج البلاغه
حجت الاسلام قنبریان
۱۶اسفند۱۴۰۲
#باز_نشر
*⃣ چند گزاره کلیدی از مهدویت در نهج البلاغه:
1⃣ رابطه مستقیم وضعیت دین و وضعیت امام:
• فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلَامُ(خ۱۸۲)
- طلوع اسلام ناب هم مطلع رفع غربت امام است!
• توضیح از خطبه های ۱۴۷و۱۸۷
2⃣ تصرفات سیاسی اجتماعی امام غائب:
أَلَا وَ إِنَّ مَنْ أَدْرَكَهَا مِنَّا يَسْرِي فِيهَا بِسِرَاجٍ مُنِيرٍ وَ يَحْذُو فِيهَا عَلَى مِثَالِ الصَّالِحِينَ، لِيَحُلَّ فِيهَا رِبْقاً وَ يُعْتِقَ فِيهَا رِقّاً وَ يَصْدَعَ شَعْباً وَ يَشْعَبَ صَدْعاً، فِي سُتْرَةٍ عَنِ النَّاسِ لَا يُبْصِرُ الْقَائِفُ أَثَرَهُ وَ لَوْ تَابَعَ نَظَرَهُ(خ۱۵۰)
- امام غائب فقط مغیث و دارالشفاء نیست...
3⃣ مهیا شدن قومی از درون آن تصرفات برای ظهور:
ثُمَّ لَيُشْحَذَنَّ فِيهَا قَوْمٌ شَحْذَ الْقَيْنِ النَّصْلَ تُجْلَى بِالتَّنْزِيلِ أَبْصَارُهُمْ وَ يُرْمَى بِالتَّفْسِيرِ فِي مَسَامِعِهِمْ وَ يُغْبَقُونَ كَأْسَ الْحِكْمَةِ بَعْدَ الصَّبُوحِ.( خ۱۵۰)
- گزارش حدیث لوح از یاران غیبت هم همین است...
4⃣ استعاره های پرمعنا:
• برای غیبت:
ضَرَبَ بِعَسِيبِ ذَنَبِهِ وَأَلْصَقَ الاَْرْضَ بِجِرَانِهِ (خ۱۸۲)
• برای ظهور:
فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ، ضَرَبَ يَعْسُوبُ الدِّينِ بِذَنَبِهِ، فَيَجْتَمِعُونَ إِلَيْهِ كَمَا يَجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَرِيفِ (ح۱)
- شما به آرزویتان می رسید(خ۱۰۰)
- هوی به دین برمی گردد(خ۱۳۸)
☑️ @m_ghanbarian