♨️۳نکته با جناب سید کمال حیدری در اشکال به پیاده روی اربعین:
این فرمایشات نه دارای منطق اقتصادی است نه مبنای فقهی و نه رویکرد اسلامی!
1⃣فاقد منطق اقتصادی است:
🔻کمترین آشنائی با اقتصاد مدرن این است که پیشران آن، مصرف بیشتر است. هرچه کالا و خدمات بیشتری مصرف شود، ثروت بیشتری تکثیر و دوباره به چرخه تولید کالا و خدمات برگشته؛ گردش اقتصادیِ بیشتر و اقتصادِ بزرگ تر را برای آن کشور منجر میشود.
🔻شهری مثل کربلا و نجف گنجایش همزمان یک میلیون گردشگر سواره را ندارد؛ اما "پیاده رویِ" تقریبا یک ماهه امکان بازاری ۲۰میلیون نفری را برای عراق می آفریند. بازاری بزرگ از کالا و خدمات؛ از اجناس خوراکی تا مصالح ساختمانی، صنعت آی تی، حمل و نقل، کیف و کفش و نساجی و...
این بازار فصلی اما بزرگ، طمع کشورهایی مثل ترکیه و چین را برانگیخته و حتی زباله قابل بازیافت آن مشتری پیدا کرده است!
🔻عربستان با کمتر از ۱۰میلیون زائر در حج و عمره، طبق آمار بانک جهانی سالی ۳۰میلیارد دلار درآمد کسب می کند؛ فقط زائر اربعین اقلا دوبرابر این است. فقط زائران خارجی اربعین نیز نزدیک به نصف زائران یکسال مکه و مدینه اند.
وقتی فقط موکبهای ایرانی، ۶۰میلیون ظرف یکبار مصرف، استفاده کرده اند؛حساب کنید در کل مواکب چه عددی میشود؟ و چه اثری بر رونق صنایع این بخش می نهد؟
این ناچیز ترین کالای مصرفی در بازار حاشیه این جمعیت میلیونی است.
چنین ضیافت بزرگی موجب بهبود زیرساخت هایی مثل خطوط راه آهن، جاده، گمرگ و مخابرات و... هم شده است که زائران شاهد آن بوده اند.
🔻ایشان تعطیلی دوسه ماهه را هم غیر از مبالغه، درست تحلیل نکرده است. حاضران دیده اند غیر از تناوب حضور در مواکب بین افراد عشیره در کنار کارهای جاری؛ به شکل زیبائی "اقتصاد تبرعی" به "اقتصاد پولی" پیوند می خورد و رونق اقتصادی موجب می شود. مثلا "نذورات" موجب فروش بیشتر دام و موادغذایی میشود. "تحبیس" (با ساخت مبیت ها)، موجب رونق صنعت ساختمان و متعلقاتش میشود. و...
🔻مرخصی رفتن درصدی از کارمندان ما نیز بعکس فرمایش ایشان، مقتضی بهبود کار در ادارات میشود! در کشوری که کار مفید ٨ساعت تمام است، جا برای مرخصی رفتن همکار نیست؛ اما جائی که به تعبیر ایشان ۲۵دقیقه کار مفید است، رفتن نصف کارمندان یک اداره هم به کارآمدی واقعی اداره ضربه ای نمی زند بلکه می تواند موجب ارتقاء کاری از نیم ساعت به یک ساعت -اقلا- شود!
2⃣مغایر مبانی فقهی است:
🔻سخت گیرانه ترین مبنا در شعائر، "توقیفیت شعائر" است؛ یعنی چیزی جزء شعائر است که نص شرعی برآن باشد ، نه هرچه عرف یا به تعبیر ایشان فرهنگ عمومی می آورد.
براساس این مبنا نیز، "زیارت پیاده" امیرالمومنین و اباعبدالله جزء شعائر منصوص از معصوم است. واقعا از یک فقیه بعید است این را با کثرت روایات صحیح و معتبر و فتاوای موجود ، با انحاء عزاداریِ من درآوردیِ نقل شده، مقایسه کند و کنار هم بنشاند!
🔻فقهای شیعه و سنی از جواز و افضلیتِ حج پیاده بحث کرده، احدی به عدم جواز، فتوا نداده، بلکه اغلب فقهای شیعه به افضلیت آن بر سواره فتوا داده اند. چون مشروع دیده اند، اجماعا نذر کردن حج پیاده را منعقد دانسته اند. تازه اندک اختلافی که در افضلیتِ حج پیاده بر سواره هست؛ در زیارتِ پیاده بخصوص زیارت حضرت امیر(ع) و سید مظلومان نیست؛ و این بخاطر نصوص معتبره وصریح در این شعیره است. این کجا با قطع کردن دست خود برای تشبّه به ابالفضل(ع) قابل مقایسه است؟!!
3⃣مخالف رویکرد اسلامی به مفهوم کار است:
🔻از همه مهمتر، اشکال این بیانات، عرفی و سکولار کردنِ مفهوم متعالیِ کار، عمل و سعی است؛ که به تبع فرهنگ منحط جدید به "کار اقتصادی" و خلق ثروت تنزل داده می شود.
کار در فرهنگ قرآن فقط فعالیتی نیست که به ثروتی بیانجامد، تولیدی کند و سودی ببرد و حتی کشور را پیشرفته کند. اینها هم کارند اما کار بسی بالاتر از اینها هم هست. بهترین و اصیل ترین کار در قرآن، "سعی برای آخرت"(۱۹اسراء) و این کار تنها توشه انسان(۳۹نجم) است. چگونه "خودسازی" و تلاش برای کسب فضائل در تَمَحُّضی ده روزه با انسان کامل، کار و فعالیت مفید تلقی نشود؟!
تعابیری که در آن روایاتِ تشویق به زیارت پیاده ، درباره محو یک گناه با هر قدم و کسب یک حسنه با هر قدم و طی یک درجه با هر قدم وجود دارد، مفید همین معناست. معلوم است کاری بزرگ و موثر در ساخت انسان است که چنین ثوابهایی برایش شمرده شده است.
🔻نمی خواهم تراز این حرف قدسی را با میزانهای عرفی، پایین بیاورم؛ که در همان فرهنگ هبوطی غرب نیز حضورهایی که موجب تخلیه روانی و آرامش فرد میشود، برای بهینه تر شدنِ کار اقتصادی او لازم است ، لذا تعطیلات آخر هفته و ماه و سال برایش جعل می کنند!
#شبهه_در_پیاده_روی_اربعین
#سید_کمال_حیدری
📝محسن قنبریان ۹۸/۷/۱۳
☑️ @m_ghanbarian
⁉️چرا بین بیش از ۶۶۰۰آیه قرآن، سر مقدس سیدالشهداء آیه اصحاب کهف را تلاوت میکرد⁉️
🔅درکوفه خود سر ،آیه را خواند(ٲم حسبتَ ٲنَّ اصحابَ الکهف والرقیم کانوا من آیاتنا عَجَباً؟!) . زید بن ارقم مو بر بدنش سیخ شد وگفت:بخدا پسر رسول خدا ماجرای سرتو عجیب تر وعجیب تر است!(الارشاد ج۲ص۱۱۷)
در شام ، منهال بن عمرو دید ،سر مبارک در پاسخ قاری ای که این آیه را خواند؛به زبان فصیح وگویا فرمود: عجیب تر از اصحاب کهف قتل من و حمل کردن سرمن است!(الخرائج والجرائح ج۲ ص۵۷۷)
❓چرا آیه شهداء را نخواند؟!چرا آیه نفس مطمئنه را نخواند؟!
در موردی آیه آخر شعراء هم خوانده ، اما آیه اصحاب کهف ترجیع بند است:"آیا گمان می کنی اصحاب کهف که داستانشان بر الواح مسی نگارش شد از آیات عجیب مایند؟!" سرمقدس یکبار به زبان حال ویکبار با قال می گوید:نه!من عجیب ترم!
🔅چون تٲویل این آیه او وبخصوص همین قطعه عصر عاشورا تا اربعین است! او واهلبیتش مثال اعلای کهف اند!
درشباهتها که شبیه اصحاب کهف اند:
-جوانمردانی که ایمان داشتند وهدایتشان افزون شد.
-با قیامشان ،قلوبشان باهم مرتبط شد .
-از سلطان جور وشرک ،اعتزال جستند وجز خدا را پرستش نکردند .
🔅 اما "اعجب "بودنش در این بود که حسین، خداوند را کهف خود قرار دادنه غاری در کوه وبیابان!
در عرفه عرضه داشت:"انت کهفی حین تُع٘یینی المذاهب فی سعتها وتُضییقُ بی الارض بِرُح٘بِها" خدایا تو کهف منی وقتی راههای با همه وسعتشان درمانده ام کنند وزمین با همه پهناوری اش بر من تنگ گیرد!
وقتی کهف، خدا شد؛ آنوقت همه ی شهرها ،شهر حسین میشود . همه خانه ها، خانه او میشود.
آنچه مردم زمان دقیانوس با مشاهده غار می دیدند، مردم کوفه وشام در شهر وآبادی وبیابان می بینند:تحسبهم ایقاظاً !کسی گمان مرگ نداد وآنها را هوشیار وبیدار می دیدند! تلاوتهای مکرر این سر مقدس نشانه بارز یقظه وتوجه اوست!پس عجیب تر از اصحاب کهف است. در تٲیید الهی دارد یقه یزید را میگیرد . زیر چوب خیزران می خواند:" وسیعلم الذین ظلموا ایّ منقلب ینقلبون"!به زودی کسانی که ستم کردند خواهند دانست به چه جایگاهی برمیگردند!
🔅روزی این اصحاب برتر واصلی کهف ، برخواهند گشت ؛روزی که از ظالمین خبری نیست و عدل زمین را گرفته است . دوره ظهور وارث حسین، وروز رجعت سیدالشهداء شده است.
٭(برگزیده ای از سخنرانی شب شهادت حضرت رقیه(س) در هیٲت صاحب العصر اراک مهر ۹٨)
☑️ @m_ghanbarian
۷-عاشورا، نهضت مقدس.m4a
26.67M
💠عاشورا، نهضت مقدس
جلسه هفتم
#محرم۹۸
☑️ @m_ghanbarian
💠 عاشورا؛ نهضت مقدس(۷)
🔅 ویژگی دیگر نهضت مقدس -به تعبیر شهید مطهری-این است که تک باشد."یعنی مانند برقی باشد در ظلمات وندائی باشد در سکوت مطلق".
🔸 هرچه سیاهی بیشتر نهضت مقدس تر. هرچه سکوت وخفقان بیشتر ،نهضت مقدس تر.چون تا جائی عده بیشتری هستند که حرفی بزنن نهی ای بکنند. در زمان خلیفه اول ودوم بیشتر بود. می گفتند پا کج گذاشتی با شمشیر راستت می کنیم.
در عهد خلیفه سوم ، انتقاد هزینه دار شد (ابوذر تبعید شد، معترضان به اشرافیت مسجد وکاخش زندان شدند).
🔸 اما استبداد به جائی رسید که دیگر صدای کسی در نیامد. بیت عبید با مردم گرفتند!وقتی مردم مدینه عبید شدند تکلیف عراق وایران معلوم است!
کمیته ترور داشتند هر مخالف احتمالی را سربه نیست کنند!ولایتعهدی یزید از ۵۲تا۶۰ کار برد ؛تا بتوانند چنین جرثومه ای را قالب کنند. حُجرها ومیثم ها هریک به بهانه ای و طرزی سر به نیست شدند ...
🔸 در این خفقان مطلق آن مرد الهی درخشید. اگر کمتر از این می گفت حسین نبود:ان الدعی یابن الدعی قد رکزنی بین اثنتین، بین السله والذله وهیهات منا الذله!
این سطح مواجهه، برق از چشمها گرفت.
این"نه"بزرگ او را -به تعبیر ابن ابی الحدید-سید اهل اباء کرد. دیگر همه اهل اباء از ننگ به او تٲسی می کنند.
🔹مقتل علی اکبر، تکرار لیله المبیت است با این فرق که شمشیر ها پایین آمد فقطعوه بالسیوف ارباًارباً...[روضه ای از علی اکبر که شاید نشنیده باشید. السلام علی علی بن الحسین...التماس دعا]
☑️ @m_ghanbarian
🔅پیاده روی اربعین، حزب اهلبیت را می سازد!
امام صادق(ع) در ثواب زیارت پیاده سیدالشهداء(ع) وعده داد؛ دو فرشته زائر را خطاب می کنند: ای ولیّ خدا تو مورد مغفرتی و از حزب الله و حزب رسول الله و اهلبیت شدی.(کامل الزیارات ص۱۳۴).
این وعده در پیاده روی بزرگ اربعین تحقق یافته و حزب بزرگ اهلبیت در جهان دارد تشکیل می شود.
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جناب آقای حیدری هم باید توضیح دهند❗️
نوشته حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید⏬
☑️ @m_ghanbarian
جناب آقای حیدری هم باید توضیح دهند❗️
🔹بارها به عرض رسیده که در نقدها، "ما قال" وگفته را نقد می کنم نه "من قال" و گوینده را! لذا در نقدها تعرضی به خود اشخاص نمی کنم. چه بسا آنها از مثل بنده در همان مورد نقد معتقدتر و ملتزم تر هم باشند والله العالم.
🔹برخی خوانندگان یا مریدان ایشان با نقد اخیر اصرار داشته اند کدها و مطالبی منتقل کنند که ایشان مخالف پیاده روی اربعین نیست.(که ما هم چنین ادعائی نکردیم)!
🔹حتی یکی از مریدان همین روزها از ایشان استفتائی کرده وبا جواب ایشان برای ما ارسال کرد؛ که هرچه منتظر ماندیم در سایت و کانال رسمی ایشان انعکاسی نداشت تا جواب ما قابل ارجاع به سخن ایشان باشد. بفرض صحت انتساب پاسخ استفتاء به ایشان؛ درجواب از نظرشان درباره زیارت اربعین مرقوم داشته اند: "بادلیل معتبر شرعی محکم ثابت نشده؛ بله ادله ای هست اما به حدی که مثل حکم تعبدی، زیارت شرعی روز اربعین ثابت شود نیست."
بعد آنرا ذیل ادله عام زیارت سیدالشهدا برده و زیارت میلیونی اربعین را از معالم تشیع خوانده واز مهمترین عوامل ارتباط جوانان به دین و مقدسات خوانده وآنرا مهمترین عامل تقویت ملکات اخلاقی بامشاهده کرم و جود وایثار وبرادری وتعاون خوانده وحتی صورت کوچکی از اجتماع مردم در روز ظهور دیده اند!بعد به روایات استحباب پیاده روی برای زیارت سیدالشهداء تمسک جسته اند ونتیجه گرفته اند: زیارت اربعین چه دلیل معتبر شرعی داشته باشد چه نداشته باشد فعلا نشانه قدرت خداوند در جاودانگی امام حسین شده است!
شاید ویدئوی چندسال پیش ایشان در درس فصوص هم موید همین باشد.
🔸این انصاف ما درباره نقل سخنان دیگر ایشان درباره پیاده روی اربعین.
اما با این نقل معما جدی تر میشود :
⁉️اگر پیاده روی میلیونی کنونی اربعین از معالم تشیع وصورت کوچکی از روز ظهور است؛ پس چرا در آن ویدئو آنها را -اقلا به این شکل تمجیدشده خودشان- زیر سؤال می برد؟!
❓آیا این صوت وتصویر ایشان نیست که می گوید: "اینجا[ایران] که از ٨ساعت، ۷ساعت و۳۵دقیقه اش دروغ کار و کاذب است؛ وعراقی که ۴۰٪ یا۶۰٪ زیر خط فقر است؛ واینجائی که از ۱۳٪تا۳۳٪ زیر خط فقر است من باید اجازه بدهم آقایان بروند پیاده روی برای آقا امام حسین یا تولید بره بالا؟!"
❓اگر همین پیاده روی موجود به حسب جواب استفتاء ادعائی، مهمترین عامل ارتباط جوانها به دین ومهمترین عامل تقویت ملکات اخلاقی است؛ پس چگونه خود اشکال می کنند که: "اگر صدا وسیما آمد وگفت کارکردن در دانشگاه وکارخانه ها ثوابش از پیاده رفتن به امام رضا صدبرابر[بیشتر است!] والله همان روز می بندنش. پس فرهنگ سازی کار کیه؟ این فرهنگ سازی هم کار موسسه[امام جواد متعلق به خودشان]است."
❓مهمترین عامل تقویت ملکاتی مثل ایثار وبرادری وتعاون و...برای پیاده روی را از ایشان قبول کنیم یا این تعرض که: "آنجا[عراق] می گوید امسال ۲۰میلیون زائر آمده امام حسین؛ اینجا[ایران] خواهد گفت باید کاری کنیم ۳۰میلیون بیان امام رضا! مطمئن باشید اینجوری میشود!"
پیاده روی برادری وتعاون آفریده یا رقابت و رو کم کنی؟!
کدام حرف جناب حیدری حرف نهائی شان است؟ ویدئوی مورد نقد ما در تاریخ اردیبهشت۹۷ ایراد شده و ویدئوی درس فصوص برای آبان۹۶ است. در فقه، اصل بر نظر جدید مفتی است.
❓اگر هم این استفتاء ادعائی نظر نهائی است(که نمیدانیم چرا هنوز نشر عمومی نداده اند!) آخرش بفرمایند مردم پیاده روی میلیونی بیافرینند یا ایشان به حسب آن ویدئو، نمی توانند اجازه دهند بخاطر فقر پیاده روی روند؟! وکار در کارخانه صدبرابر ثوابش بیشتر است؟!
❗️این استفتاء ادعائی و ویدئوی درس فصوص ایشان،ومعما و پرسش از ایشان را جدی تر میکند! این تهافت در سخنان از چه روست؟؟
امیدواریم این استفتاء ادعائی نظر نهائی شان باشد و برای آن سخنان توضیح یا تعذیری منتشر کنند.
اربعین روز اختلاف نیست. استدلال و فکری نقد شده بود که گمان می شد شبهه در حماسه اربعین باشد. اصراری بر مخالفت با شخص خاصی نداشتم.
#سید_کمال_حیدری
#پیاده_روی_اربعین
📝محسن قنبریان۹۸/۷/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
🔰نگاهی آینده پژوهانه به عتبات و زیارت در عرف فردا
#بخش_اول
1⃣روزی متشرعه، بودن قبر امیرالمومنین(ع) در یک قصر را مذموم می دانستند!
تازمان امام کاظم(ع)-به جز دوره کوتاهی در عصر امام صادق(ع)- قبر حضرت مخفی بود. بین شیعیان اختلاف بود که آیا در مسجد کوفه است یا در قصر یا در اراضی نجف؟!
حسن بن جهم نزد امام کاظم(ع) احتمال قصر را چنین باطل کرد:"به آن قائلین جواب دادم که:خداوند هرگز قبر امیرالمومنین را درقصر و خانه های ظالمین قرار نمی دهد"!
امام(ع) براستدلال او صحه نهاد ومذهب او راستود.(۱)
معلوم است حسن بن جهم بین حیات ظاهری وپس از شهادت امام ومحل سکونت وامارت امام با مزار ایشان فرقی ننهاده است؛ چرا که حضرت وقتی وارد کوفه شد واز او پرسیدند: در کدام قصر منزلتان دهیم؟!
فرمود:"مرا در کاخ فساد منزل ندهید"(۲).
واضح است، سیره مسلمین براصل قبر ومزار داشتن وتعمیر قبور ائمه(ع) دائر بوده است. امام صادق(ع) به ابی عامر الساجی -واعظ اهل حجاز- از پیامبر(ص) روایت کرده بود که به علی(ع) فرموده بود: "هرکس قبور شما را تعمیر کند کٲنه سلیمان را دربناء بیت المقدس یاری کرده است"(۳).
ملااحمدنراقی از کثرت روایاتی که در ابواب زیارات وارد شده ودر آداب زیارت تصریح به "ایستادن برباب روضه" یا قبله یا ناحیه مقدسه دارند واز "اذن گرفتن برای دخول" و"بوسیدن عتبه" و"دعا وقت دیدن قبه" می گویند؛ استفاده کرده که اینها همه متوقف بر بناء وعمارت بر قبورند ودلالت بر فضیلت بناء بر قبور ائمه(ع)دارد.(۴)
از اینروست که فقهای بزرگ، استحباب تعمیر وزیارت قبور ائمه را "نزدیک به ضروری مذهب" بلکه ضروری اسلام می شمارند(۵).
*⃣نکته اینجاست که علیرغم این وضوح وبداهتِ فضیلت مزار وعمارت برای معصومین، شیعیان نزدیک به امام، درون قصر وکاخ واقع شدن آنرا خلاف شٲن امام و اراده الهی می دانسته اند وامام(ع) هم این ارتکاز را تٲیید می کرده است.
2⃣ دوره ای مشـاهـد مجـلّل در عرف متشرعه از مصادیق تعظیم شعائر شد!
بیش از هزار سال بعد فتوای فقهای بزرگ شیعه چنین شد: "زینت دادن مشاهد مشرفه به قندیل طلا ونقره وطلا باف کردن پرده و روپوش ضرایح مقدسه جایز است"(۶).
این فتوا -که دیگر مشهور فقهای متٲخر است-خروج از اسلام اصیل وتشیع علوی نیست بلکه بخاطر جایگاه دخالت عرف در تعیین مصادیقِ "تعظیمِ" شعائر است.
در عرف گذشته، شیعه مکتب اعتراض بود وبا ائمه جور وغاصبین حق امام حتی در ساخت مسجد همکاری نداشت.(۷)
لذا هیچ گزارشی از همکاری ائمه وشیعیان با برخی شاهان عباسی -که بخاطر تزویر ومشروعیت بخشی به غصب خود به نوسازی وتعمیرو توسعه حرم سیدالشهداء(ع) روی آوردند- در دست نیست(۸). قبر معصوم را در بیابان بهتر از بودن در کاخی شبیه کاخ ظالمین می دانستند.
اما وقتی درغیبت معصوم، خود دارای جامعه مستقل وسلسله سلاطین شیعی شدند-که آنها را از مخالفین جدا وحفاظت می کردند- دیگر آن سخت گیری نبود.
سلاطین شیعی برای ایجاد "هویت واحد ملی" و"انگیزش برای مقابله با مخالفین"(مثل ازبکها وامپراطوری عثمانی و...)، اعتقاد مردم به ائمه وزیارت را گسترش دادند. بعض آنها از سر اخلاص وبرخی به تظاهر؛ گاه واقعا به قصد زیارت وگاه در ضمن لشکر کشی یا شکار وتفرّج، به زیارت می رفتند. هدایای نفیس به حرم می دادند؛ وقف می کردند، آبادانی وامنیت مسیر وشهرهای زیارتی را موجب می شدند(۹).
"تعظیم" شعائری مثل مزار معصومین، دستور قرآن بوده وهست(۱۰) اما اینکه "تعظیم" به چیست؟! اقلا به مبنائی فقهی، "با عرف زمانه" است.
وقتی سلطان شیعی، شٲنی دارد وکاخ وتشریفات خاص برایش، تبذیر واسرافِ خلاف شٲن نیست(قدیلیق بالسلطان مالا یلیق بغیره)؛ بطور طبیعی امام معصوم از او او٘لی به چنین شٲن و منزلتی می شود. در کنار نادرشاه و شاه عباس(مثلا)، شاه نجف وشاه خراسان هم وارد ادبیات شیعی می شود. لذا در کنار قصرهای عالی قاپو وهشت بهشت وچهل ستون و...، حرمهای معصومین هم به شکل مجلّل وباشکوه تر از آن قصرها تجدید بنا، تعمیر وتوسعه می یابد.
عرف این دوره گنبد وبارگاه طلائی وضرایح نقره ای با انواع زیور آلات را "شٲنِ مزار معصوم" واز مصادیق تعظیم شعائر می داند؛ لذا فقهاء هم آنرا منع نمی کنند؛ چون دلیلی خاص از کتاب وسنت بر منع نیافته اند.
3⃣عرف پیش رو، توسعه وبزرگی حرمها را با سادگی آنها خواهد خواست!
ادامه متن را در بخش دوم بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
🔰نگاهی آینده پژوهانه به عتبات و زیارت در عرف فردا
#بخش_دوم
3⃣عرف پیش رو، توسعه وبزرگی حرمها را با سادگی آنها خواهد خواست!
روایات متعدد شیعی برای عصر ظهور دو عنصرِ "توسعه ی فوق العاده" اما "باسادگی" و دور از زخارف مساجد وعتبات عراق را خبر می دهد:
۳.۱- پس از استقرارحضرت حجت(ع) در کوفه، مردم به ایشان می گویند: پسر رسول خدا نماز پشت سرشما برابر نماز پشت سر رسول خدا(ص) است واین مسجد گنجایش مارا ندارد.
حضرت جواب می دهد: برایتان چاره ای می کنم(یا زیادش می کنم). پس به سمت نجف(الغری)خارج شده وحدود مسجدی با ۱۰۰۰درب را معین می کند که گنجایش همه مردم را دارد وبر آن ساختمان محکمی بنا می شود[علیه ٲصیص](۱۱) سپس از پشت قبر امام حسین(ع) نهری حفر می کنند که آب آن به اراضی نجف وکوفه رسیده ودر نجف بریزد. روی آن نهر در راهها، پلها وآسیاب ها می سازند؛ طوری که پیرزنی زنبیل به سر گندم می برد تا در کربلا آن را آرد کند"(۱۲).
-در چند روایت دیگرخبر از این مسجد ۱۰۰۰دربی واتصال خانه های کوفه به نهر کربلا وحیره است(۱۳).
به حسب روایات وقت ظهور همه مومنین به این شهر اقبال خواهند کرد(۱۴).
*⃣ از قرائن متعدد در این روایات بدست می آید که ظاهرا طرح جامعی قبر امیرالمومنین(ع) را به حرم سیدالشهداء(ع) متصل می کند ومسجدی بزرگ با۱۰۰۰درب بین ایندو قرار می گیرد ؛که حتی در طول دوره ظهور ودوره رجعت توسعه هم می یابد(۱۵).
۳.۲- اما عنصر سادگی ودوری از زخارف:
-"...بدرستی که قائم ما وقتی قیام کرد مسجد کوفه(کنونی) را می شکند."(۱۶).
-"...مسجد کوفه را می شکند(ویران می کند)و می فرماید:رسول الله(ص) فرمود: مسجد باید داربستی مثل چوب پوش برادرم موسی باشد"(۱۷).
-"همه مساجد را مثل عهد رسول الله(ص) بدون کنگره وبا دیوار هموار وبدون اِشراف خواهند کرد"(۱۸).
*⃣این اقدامات به حسب همین روایات وظیفه فعلی شیعیان نیست(۱۹)؛ لکن آینده پژوهی مستند به این روایات اقتضاء داردبه مختصات آن زمانه وعرف آن دوره توجه شود؛ توسعه وتعمیر عتبات -که متناسب با چندصدسال آتی بنا می شوند- ناظر بدان، مهندسی ومعماری شوند.
هر واقف وناذری دوست دارد مال او به گونه ای صرف شود که تا عصر ظهور امام قائم(ع) برپا ومورد استفاده ی خیل زوّارِ عصر ظهور باشد نه با ظهور حضرت، ویران یا در معرض تلف واقع شود!
صدای "تغییر تدریجی عرف شاه زده ی" افشاری وصفوی با شروع انقلاب اسلامی مستضعفین در ایران شنیده شد.
برخی اشکال ها به زخارف اضافی در اماکن مقدس را نباید یکباره متهم به وهابی گری ومذهب گریزی کرد؛ بلکه باید آنرا در کنار ازدیاد میلیونی زوّار در کشور وهم زیارت اربعین دید که خبر از تغییر تدریجی عرف گذشته می دهد.
دور نیست که عرف، تعظیم مزار معصومین را "به کثرت زوّار آن" در ایام الله ببیند، نه صرفاً شکوه وجلال صحن ها وایوانها؛ از همین روست که توسعه وجاداری وامکانات مناسب برای زوّار چند ده میلیونی جهانی، بر افزودن ایوانهای طلا وقنادیل گران ومانند این کارها تقدیم و اولویت می یابد.
گسترش موقوفات در مسیر نجف وکربلا -که مسیر زیارات پیاده باشکوه نیمه شعبان وعرفه واربعین شده است- از وقف خشت طلای بازمانده از عرف گذشته پراهمیت تر خواهد شد وقس علی هذا...
❓حال چگونه در طرح های جامع توسعه عتبات برای ۵۰۰سال آینده می توان جای این آینده پژوهی و روند پژوهی ها را خالی دید؟!
❓تولیت ها وستاد بازسازی ها میتوانند فقط متٲثر از عرف گذشته طرح هایی برای سده های آتی طراحی و اجرا کنند وحداکثر افزایش جمعیت را لحاظ کنند؟!
مدینه الزائرهای مسیر پیاده روی نویدهای خوبی از این توجه است که امیدواریم در طرحی جامع وبراساس آن آینده پژوهی کامل شیعی در حال انجام باشد.
*⃣مطالب مرتبط:
۱.تعمیر وتوسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام
۲.قرآن مطلا وقرآن اسیر
۳.چالش شعائر
...........................................
پی نوشتها:
۱. کامل الزیارات ص۳۶
۲.وقعه صفین ص۵
۳.تهذیب الاحکام ج۶ص۲۲وبا دوسند دیگر در فرحه الغری ص۷۷و۷٨
۴.مستند الشیعه ج۳ص۲٨۱
۵.جواهر الکلام ج۴ص۳۴۰و۳۴۱
۶.مجمع الرسائل محشی صاحب جواهرص۳٨و۳۹
۷.تهذیب الاحکام ج۶ص۳۳۶
٨.سفاح در۱۳۲ق،مهدی عباسی در۱۵٨ق، مٲمون در۲۰۱و۲۰۳ق و منتصر در۲۴۷ق حرم سیدالشهدا را بازسازی وتوسعه دادند.
۹.گزارشی از شاهان صفوی وعتبات وزیارت را اینجا بخوانید:
http://www.shiitestudies.com/article_19400.html
۱۰.حج/۳۲
۱۱.دربرخی نقلها این تعبیر وجود ندارد:سرور اهل الایمان ص۶۴و۶۵
۱۲.الغیبه للطوسی ص۴۶۹
۱۳.الغیبه طوسی ص۴۶٨/خصائص الائمه للشریف الرضی ص۱۱۴و...
۱۴.بحار الانوار ج۵۲ص۳٨۵
۱۵.مختصر البصائر ص۴۹۰
۱۶.الغیبه النعمانی ص۳۱٨
۱۷.بحارالانوارج۵ص۳٨۶
۱٨.الغیبه طوسی ص۴۷۵
۱۹.ر.ک: لوامع صاحبقرانی علامه مجلسی ج۳ص۲۵۳تا۲۵۶
📝محسن قنبریان۹۸/۷/۲۷
☑️ @m_ghanbarian
30.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜مشکل ترین درس، سخت ترین عبرت!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📜مشکل ترین درس، سخت ترین عبرت! ☑️ @m_ghanbarian
📜مشکل ترین درس، سخت ترین عبرت!
♨️ "فروپاشی سیاسی" دوره امام مجتبی(ع) از شکست نظامی نبود ؛ محصول کار "مُـدهنـون" و"مُـرجفـون" در طبقه خواص بود!
🔹مدهنون(۱):
درلغت ،روغن مالان[به فارسی : ماست مالان!] ودر اصطلاح "سازشکاران" ترجمه می شود.
بدنه مردم ،سازش نکردند؛ "سران میدان " ، پنهانی با دشمن بستند! مَح٘رم ترین ها، نزدیکترین ها به امام (مثل عبیدالله بن عباس)، باسابقه ی کارگزاری امیرالمومنین وپدر دوشهیدبودن، مخفیانه با دشمن بستند! دوبچه اش را بُسربن ارطاه -تروریست دولت اموی - کشته بود؛اقلا از این حیث باید مقاومت میکرد. اما صبح دیدند برای نماز نیامد؛ شبانه بازی خورده و " پناهنده" شده بود!
🔹مرجفون(۲):
رجفه، تکانه های سخت را گویند. مرجفون کسانی اند که با حرفهایشان ،جامعه را دچار تکانه وتلاطم می کنند.
"ترساندن از دشمن" یک سنخ رجفه است."بی اعتماد کردن توده مردم به ارکان" سنخ دیگر است.
مثلا شایعه می ساختند، فلان امیر یا وزیر سازش کرده وبه دشمن پیوسته است!
❗️عجیب ترین قسمت ماجرا این بود که برخی شایعاتِ مرجفون ،کمی بعد درست در می آمد! واقعا آن امیر سازش می کرد!
اما زودتر گفتنش مقاومت را بهم می ریخت؛ یٲس می پراکند و زمینه تلاطم وآشوب می شد طوری که به خیمه خود امام هم ریختند...
⛔️ عبرت ماجرا این است که در عین مراقبت مومنانه از سران وخواص -که نکند پنهانی با دشمن ببندند وسازش کنند یا حتی در بزنگاهی حساس سراغ تابعیت دوم شان روند-در عین حال با پخش شایعات واتهامات ثابت نشده درباره برخی مظنونان رده بالا ، دل مردم را خالی نکنیم!
القاء شود سران نظام، انگلیسی وآمریکائی اند وپشت پرده بسته اند وآتیه خود وفرزندان را تدارک کرده اند؛رجفه وتکانه بزرگی در جامعه می آفریند گرچه محال نیست برخی عاقبتشان چنان شود!
دشمنی که پیروزی نظامی را ممتنع می دانست ، فقط با این دوعنصر، شیرازه سپاه امام را کشید واو را #مجبور_به_مذاکره کرد!
⚠️توجه:از مدهنون به مرجفون پناه نبریم واز مرجفون ،به ساده باوری نسبت به مدهنون کشیده نشویم!
حفظ این توازن ، ازمشکل ترین درس ها وسخت ترین عبرتهای ۲۵۰سال امامت است که آموزگارش امام مجتبی(ع) است.
..............................................
۱)متخذ از آیات۹قلم و٨۱واقعه
۲)متخذ از آیه ۶۰احزاب
(برگرفته از سخنرانی ۷صفر۹٨،هیٲت صاحب العصر(ع).اراک)
☑️ @m_ghanbarian
🚸 آقای پرزیدنت! "حدیبیه" با "حاء" است یا "هاء"⁉️
🔊جناب رئیس جمهور فرموده اند: "در جریان صلح حدیبیه، تندروها در مقابل آن قرار گرفتند وبه پیامبر طعنه می زدند که عجب صلح نامه ای امضاء کرده ای که حتی در آن از عنوان رسالت نیز صرف نظر کردید"
http://www.president.ir/fa/111911
👁🗨آقای روحانی از اول برجام اصرار دارند از مناسبت آخر صفر برای تئوریزه کردن رویکردش درباره آمریکا استفاده کند وفعلا از ۲۳سال پیامبری فقط با صلح حدیبیه کار دارد.
بسیار خوب، بیایید کمی در "وجه شباهت" مذاکرات ایشان و حدیبیه مرور کنیم. فقط و فقط از بینات استفاده کنیم:
✔️حدیبیه، پس از جنگ احزاب و اجتماع همه دشمنان علیه پیامبر بود.
ما هم چنین وضعیتی را گذرانیدیم؛قطعنامه ها و اجماعات ساختگی قدرتهای دنیا علیه ما.(نتیجه بماند)
✔️سلّمنا تعهدات برجام مثل توافق حدیبیه(!)؛ وطعنه ها به برجام و آقای رئیس جمهور، مثل طعنه های تندروها[فی الواقع سازشکاران] به پیامبر(ص)!
✔️مفاد وتعهدات برجام توسط ترامپ و هم اروپا نقض شد؛ چنانچه تعهدات حدیبیه توسط اشراف قریش.
⁉️آقای رئیس جمهور بگویند سال بعد از حدیبیه پیامبر چه کار کرد؟
⁉️آیا فقط یک سال بعد از مذاکرات و توافق، بخاطر نقض تعهدات ازسوی طرف مقابل، پیامبر مکه را فتح نکرد و انا فتحنا لک فتحاًمبینا اتفاق نیافتاد؟!
⁉️آقای روحانی پس از نقض تعهدات آمریکا واروپا چه کرد؟! بعد از چندسال باز مثل روز برجام میخواهد قصه حدیبیه بخواند؟!
❗️آقای پرزیدنت! امروز شما، دیروز نقض حدیبیه است؛ بگو برنامه "فتح مبین"ات چیست؟!
یک حدیبیه دیگر؟!!
احتمالا -به قرائن موجود در همین سخنان امسالتان- زدن پهپاد آمریکائی وعقب نشینی در سیاستهای منطقه ای آمریکا را هم صدمه به برجام می دانید نه فتح مبین!
❓واقعا حدیبیه با "حاء" است یا "هاء"؟!
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✊تظاهرات مقابل خانه امام رضا(ع) یا زیدالنار⁉️
بخوانید⏬
☑️ @m_ghanbarian
✊تظاهرات مقابل خانه امام رضا(ع) یا زیدالنار⁉️
🔹فرمایش آقای رئیس جمهور -که چند سال است این قرائت را از ولایتعهدی امام رضا(ع) تکرار می کند- دو ایراد اساسی دارد:
1⃣تاریخ را ژله گرفته که به خواست ایشان فرم می گیرد! قبول ولایتعهدی ورفتن با "ابرقدرت به تمام معنا" با وجود "جائر بودن"، بخاطر "مصلحت اسلام و مردم"؛ هیچ شباهتی به وضع ایشان ندارد .
نه فقط براساس اسناد تاریخی بلکه براساس صحیح ترین روایات از خود امام رضا(ع)، قبول ولایت عهدی از سوی امام مشروط به:
۱. "عدم تعهد" نسبت به آن ابرقدرت بود(روایت صحیح السند معمّربن خلّاد از امام رضا)(۱). یعنی شرط کرد در انفاذ هیچ حکم آن ابرقدرت همکاری نکند وهیچ را امضاء نکند.
۲. "تعهد نسبت به انقلابیون ومبارزینِ با آن ابرقدرت، در اقصی نقاط جهان اسلام".
وقتی به حسب روایت صحیح، مٲمون از حضرت می خواهد که به مطیعین شان -که در نواحی مختلف دست به قیام زده اند- نامه بنویسند(وآنها را به سازش دعوت کنند)، امام قبول نمی نماید وتازه می فرماید:"این ولایت عهدی نعمتی برمن نیافزوده؛ نامه های من در شرق وغرب امپراطوری نفوذ داشت"!(۲)
یعنی آری این نفوذ را دارم اما برای منافع شما چنان نمی کنم.
🔻وجدان عمومی و حافظه تاریخ درباره این "شباهت سازیِ" آقای روحانی بین خود وامام رضا(ع) قضاوت خواهد کرد؛ که آیا رویکرد ایشان ودر آمدن با ابرقدرتی که خود جائرش می داند وفقط بخاطر مصلحت اسلام ومردم حاضر است خود را قربانی کند؛ این دو عنصر ولایتعهدی امام رضا(ع)را دارد؟! یعنی:
۱.از عدم تعهد نسبت به رویه های آن ابرقدرت برخوردار است؟! یا هر کنوانسیون ومعاهده ای را خواستند، متعهد می شود؟!!
۲.از تعهد نسبت به مبارزین اسلام در یمن وفلسطین وسوریه وعراق مقابل منافع این ابرقدرت، برخوردار است؟!
یا درخواست مٲمونِ عصر برای استفاده از نفوذ انقلاب اسلامی برای به سازش درآوردن جبهه مقاومت، قابل بررسی ومعامله است؟!
2⃣اگر قرار است شبیهی تاریخی برای رویکرد ایشان یافته شود؛ آن "زیدالنار" است نه امام رضا(ع)!
باز به حسب گزارش احادیث عیون اخبار الرضا(۳) زید برادر امام رضا(ع)، منفعت طلبی خودبرتربین بود؛ در دوره ای بخاطر منافع، دست به تندروی وشورش علیه ابرقدرت عباسی زد وخانه های آنها را دربصره را آتش زد ومعروف به "زیدالنار" شد. لکن کمی بعد مثل انقلابی ای بریده، بامٲمون ساخت. به مٲمون گفت:"اگر بار بعد خواستم خانه هائی را آتش بزنم، خانه دشمنان شما را آتش می زنم"(۴). بعدتر از ندیمان و همنشینان ابرقدرت عباسی شد(۵).
امام رضا(ع) آن تندروی آن روز وآتش افروزی بر بی گناهان واین سازشکاری امروز را نکوهش وتا آخر عمر با او قطع ارتباط کرد و بدو فرمود:"اینها[ابرقدرت عباسی] با پیروان ما بخاطر محبت واعتقادشان به ما، دشمنی می کنند وخون ومالشان را حلال می شمارند؛مراقب باش با اسائه وکم گرفتن آنان، به خود ظلم می کنی وحقت[که منتسب به خاندان عترتی]را باطل می کنی"(۶).
🔺آقای روحانی بهتر می داند چه کسی در ایام اختیار داری امور جنگ به تولید سلاح هسته ای بی میل نبود! سال ٨۵نامه محرمانه فرماندهی نظامی را منتشر کرد که در آن پیروزی منوط به "قدرت ساخت مقدار قابل توجهی از سلاح های لیزر واتم" خوانده شده بود! انتشار آن نامه، اعتراف تلقی وبهانه غرب برای صدور ۵قطنامه شورای امنیت ظرف سه سال علیه کشور شد!
🔻آقای روحانی دست راست و وارث همان کس بود که تا ۹۴هم رفتن به سمت سلاح هسته ای را -علیرغم فتوای صریح رهبری- ممکن می شمرد وبه حسب گزارش سایت رسمی خودش گفت:"این درست است که ما اجازه رفتن به طرف سلاح هسته ای رانداریم ولی اگر شرایطی پیش بیاید وضرورت پیداکند ویا دشمنی پیداکنیم که بخواهد از این سلاح استفاده کند قدرت ما محفوظ است"!(۷).
روزی دیگر از پایان عصر موشک گفت وامضای کری را ضمانت خواند!
❓حالا بگویند شباهتشان به زیدالنار بیشتر است یا امام رضا(ع)؟!
اگر در خانه کسی تجمع نیکو باشد جلوی خانه زیدالنارهاست نه امام رضا(ع)!
...........................................
۱و۲.الکافی ج٨ص۱۵۱
۳تا۶.عیون اخبارالرضا ج۲باب۵٨ص۲۳۲و۲۳۵
۷.سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی ۴آبان۹۴کدخبر۸۰۲۳۴
📝محسن قنبریان ۹۸/۸/۳
☑️ @m_ghanbarian
حسن(ع)؛ خضر آل محمد(ص).mp3
49.69M
💢 حسن(ع)؛ خضر آل محمد(ص)
-امام صادق(ع) صلح او را نمونه سوراخ کردن کشتی مساکین توسط خضر خواند...
-در زیارت دوشنبه او را "العالم بالتٲویل" می خوانیم...
٭سخنرانی ۷صفر ۹٨/اراک
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜نقش کالائی سازی ارزشها در اشرافیت !
- قبرفروشی در حرمها!
- نرخ گذاری مداحان و منبری ها!
- کالا کردن جهاد و ایثار و...!
🔺برشی از برنامه ثریا ۹۸/۵/۲۳
☑️ @m_ghanbarian
28.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠بخش اول آینده پژوهی اماکن زیارتی/ برنامه شب معماری ۹۸/۸/۱
🔺دقت هایی در تعریف "عمارت" و "معماری" در فرهنگ قرآن.
🔺اثر در علل چهارگانه بناء
🔺فرق تخت جمشید با یک مزار؟
فرق مصلای تهران و جامع گوهرشاد؟
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠بخش اول آینده پژوهی اماکن زیارتی/ برنامه شب معماری ۹۸/۸/۱ 🔺دقت هایی در تعریف "عمارت" و "معماری" در
✏️پیوست۱: معماری در عرف قرآن.
🔅نسبت "عمارت"با "بناء"، نسبتِ "عم٘ر" با "بدن " است.
یک ساختمان -حتی هنری- عمارت در اصطلاح قرآن ،نمی شود؛ چنانچه یک بدن بدون روح، عمر ندارد.
این حیات عارضی به بناء را صرف "تجسد فرهنگ" به آن نمی دهد؛ "معتمر" (عمره گذار) و" زائر " هم نقش اساسی دارند. مشرکین ممکن است بر مساجد، بناء بسازند اما نمی تواند آنرا عمارت دهد.(آیات ۱۷و۱٨توبه).
-در یک عمارت اسلامی، توریست و زائر و نماز گذار بالسویه نیست. اولی فقط "تماشاگر" است اما دومی "نقش آفرین "است.
🔅اثر در علت مادی:
-ماده اولیه یا بیس کار یک عمارت اسلامی، قطعه ای مناسب از زمین و مصالحی مرغوب نیست. بیس کار ، "ارتباطی انسانی-ایمانی" با "قطعه ای از زمین "است. جوانمردان مومنی با یک غار، ابراهیم وهاجر واسماعیل با قطعه از زمین، مجموعه ای مناسبات ایمانی در متراژی از زمین کوفه(که مسجد کوفه شد)، فداکاری وشهادت سیدالشهدا واصحابش در مساحتی از زمین کربلا که موجب برتری آن زمین شد(طابت الارض التی فیها دفنتم).
اینها سرجمع ،ماده وبیس کار معماری اسلامی میشوند.
-کمترین ارتباط انسانی با خاک وزمین، نیت مومنانه وقف است که واقفی برای وقف زمینی برای مسجد می کند وآنرا از زمین های همجوار متمایز می کند.
-در عنصر مصالح هم اثر میکند:
مثلا امیرالمومنین در خطبه قاصعه برای عمارت کعبه برای برترین معمار (ابراهیم) مثال می زند که از سنگهائی استفاده کرد که نه نفعی میرسانند نه ضرری؛ نه می بینند نه میشنوند! یعنی سنگهای کم ارزش .
چرا؟ چون غایت از این عمارت یک مکان توریستی نیست ؛جاذبه گردشگری نباید عامل جذب مردم بدین جا شود(حتما این قطعه خطبه قاصعه نهج البلاغه را ملاحظه کنید).پس غایت، در انتخاب مصالح هم اثر گذاشت.
-از همین جا میتوان ادعا کرد مثلا "مسجد روی آب" ایده خلاقانه وخوبی است اما جایش در کیش نیست ؛ تا مسجد، قسمتی از پازل جاذبه گردشگری آنجاشود. جایش روی آبهای اروند و هور است! جائی که غواصان دفاع مقدس مظلومانه با دست بسته زنده به گور می شوند.
این ذوق شارع بود که حوادث ایمانی بزرگ در قطعات زمین را بیس کار وماده اولیه عمارت یک مسجد می کرد مثل مسجد غدیر، مسجد اُحد و دهها مسجد دیگر که حاجیان در زیارت دوره در مدینه می بینند.
-امام(ره)این ذوق شارع را در آن فرهنگ عمارت قرآنی بسیار عالی داشت که به آستان قدس دستور داد قبر شهید مدرس را تجدید بناء کنند (۲۸شهریور۶۳)
یا درباره مصلای تهران تٲکید کرد یادآور مساجد ساده صدر اسلام باشد.
🔅 اثر درعلت صوری:
چنانچه در ویدئو بیان شده، طواف وسعی و... می گوید بیت الحرام چه نقشه وصورتی داشته باشد.
مقامات مسجد کوفه و اعمال آنها ، روی میز یک مهندس زبر دست وآشنا با ذوق قرآن ،به او الهام می دهد نقشه و صورت این عمارت چگونه باشد؟
-مثلا در زیارت امیر المومنین از وقت دیدن قبه، عمل بیان شده تا رسیدن به عتبه وبوسیدن آن ؛حتی قبله ،پشت سرت باشد بعد روبه کربلا کن وقبله بین دوکتفت باشد و...؛اینها به معمار اسلامی می گوید نقشه وصورت چگونه باشد؛ نه اینکه بنائی با نقشه ای دلخواه خود بسازد وبگوید بروید زیارت! برعکس زیارات مٲثور را ببینند متناسب با آن نقشه بکشد.
اینها نمونه هائی از تعامل حدیث وفقه با معماری است. نتیجه این میشود که محصول معماری در ماده وصورت مورد پذیرش دین ومتناسب با ذوق شارع باشد.
استفاده از گچ کاری در قبور آری یا خیر؟ طلا اندود کردن سقف و دیوار آری یاخیر؟ همه در حدیث یا فقه ما مطرح شده است.(در پیوستی دیگر اشاره خواهم کرد).
٭مرتبط با:ویدئوی بخش اول "آینده پژوهی اماکن زیارتی" در برنامه شب معماری.
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💸 مدارس پولی و تداوم بین نسلی تبعیض!
نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬
☑️ @m_ghanbarian
💸 مدارس پولی و تداوم بین نسلی تبعیض!
🔺گرچه تٲسیس مدارس پولی مختص به خانواده حداد عادل نیست وفهرستش هرروز بلندتر میشود؛ اما نمی دانم این خانواده چه اصراری بر تئوریزه آن دارند؟! پدر خانواده آنرا مغایر با عدالت نمی بیند ومادر خانواده آنرا چاره ای تربیتی برای فرزندان می خواند و...!
به رغم این حرفها، مدارس پولی وخصوصی سازی آموزش؛ هم مغایر با عدالت است هم مغایر با شرع!
✅مغایر با عدالت است!
چون بهترین ساختار برای نهادینه کردن تبعیض واستمرار نسلی آن است:
تبعیض در مالکیت منابع/تبعیض در درآمدها/تبعیض در امتیازات وانحصارات/ همه در بستر #تبعیض_آموزشی ، نهادینه شده وتداوم بین نسلی می یابد.
توضیح اینکه:
-کسانی که مثلا با خصوصی سازی هائی که می بینیم صاحب کارخانه های بزرگ می شوند؛ یا اراضی مرغوب را تملّک می کنند؛ یا با آورده ای ۵۰۰میلیاردی، حق سیاسیِ تٲسیس بانک خصوصی وخلق پول می یابند؛ در منابع ثروت از دیگران جلو افتاده اند.
-کسانی که قانوناً تا ۲۴برابرِ کمترین حقوقِ جامعه می توانند درآمد بگیرند؛ واصنافی که تا سقف ۶۰میلیون در مقابل ۱میلیون و۵۰۰هزار یک کارگر برایشان قانونی است ؛ نیز در نظام حقوق ودستمزد بر دیگران تفوّق یافته اند.
-کسانی که انحصار وارداتی خاص را از آن خود کرده وبازار آن جنس را درقبضه خود دارند؛یا حق انحصاری بهره برداری از معدنی را دارند و از سود سرشار بهرمندند؛هم تفاضل آشکاری بر غیر دارند.
این سه تفاضل وتبعیض قانونی وشبه قانونی به صاحبان اجازه می دهد بخشی از درآمد وثروت را خرج آتیه برتر فرزندان کنند وکودکان معمولی خود را با پول در مدارسی برتر به جهت امکانات آموزشی بسپارند.
⬅️حالا موالید آن تبعیض ها در کنکور عمومی از بچه های مردم تفاضل طبیعی وقانونی می یابند!
به حسب آمار ۶۳٪ دانشجوهای دانشگاه های برتر کشور از این سه دهک بالا پر می شود(فقط ٨٪از سه دهک پایین است)!
اگر درصدی از آن آقازادگان را پرت کار حساب کنیم که سراغ کامجوئی های آقازادگی می روند؛ درصد بالائی، از طریق دانشگاه های برتر وبالتبع بورس شدن یا تکمیل تحصیلات در دانشگاه های برتر اروپائی، قانوناً و واقعاً مدیران برتر آینده کشور می شوند.
⬅️یک دهه بعد، سپردن همه مناصب اصلی کشور به اینان عمل به تخصص گرائی وسپردن امور به هوش های برتر و رزومه های پُرتر است!
یکبار دیگر "استئثار" و ویژه خواری اقتصادی، "استیلاء" و قدرت سیاسی می سازد.
↩️این یعنی نهادینه کردن تبعیض واستمرار نسلی آن. برهمن زاده، برهمن ؛ و دهقان زاده، دهقان خواهد ماند!
❗️این چرخه و ساختار وقتی متصلّب تر وبرگشت ناپذیر می شود که برخی از پدران ممتاز در دوره گذار، سیاستگزاران این روند بشوند!
می بینید علیرغم دعوای زرگری روحانی- حداد عادل(اصلاح طلب-اصولگرا) رئیس جمهور ، حداد عادل وهم همسر ایشان را به شورای عالی سیاستگذاری آموزش وپرورش نصب می کند!
⬅️از این پس گذار به خصوصی سازی آموزش با مدارس پولی برای تفوّق طبیعی اغنیاء برفقرا ، بدون برگشت انجام خواهد شد.
✅خلاف شرع است!
دراینباره یادداشتی بنام"آقای روحانی، کالائی کردن آموزش خلاف شرع است!" در ۹۷/۱۰/۲۲ نوشته شد که دوستان دانش پژوه را به آن ارجاع می دهم.
https://eitaa.com/m_ghanbarian/678
📝محسن قنبریان ۹۸/۸/۱۰
☑️ @m_ghanbarian
💰📚پارادکس پول و آموزش!
🔻یادداشت قبل ومواجهه مخاطبان بهانه ای برای موشکافی بیشتر شد.
به این دو سؤال فکر کنید:
1⃣ آموزش وپرورش متداول "کالایی خصوصی" است یا "خدماتی عمومی"؟!
خدمات عمومی چیزی است که بطور اعتباری یا ذاتی، سهم هرکس از آن به قدرت خرید وتمایل او بستگی ندارد.
اما کالای خصوصی برعکس، مقدار مصرف آن تابعی از قدرت خرید واراده وتمایل مصرف کننده است.
آموزش وپرورش در ایران کدام یک است؟!
2⃣ نهاد آموزش وپرورش ، "حامل فرهنگ عمومی" است یا "بهترین راه انتقال قدرت وثروت"؟!
آیا در دنیای جدید از نهاد آموزش برای ساخت شهروندی مناسب استفاده می شود یا صرفا ابزاری برای انتقال حرفه ها ومشاغل است؟
حل مشکلات اجتماعی از سن ازدواج وآموزشهای آن تا رعایت قوانین رانندگی، چاقی ولاغری، حفاظت از محیط زیست، آموزش دفاعی وزلزله و...تا دادن هویت ایرانی-اسلامی و کاربری بهتر از فن آوری ومناسبات موجود جامعه همه متن اصلی آموزش وپرورش هست یا نیست؟
اگر چنین است پس از خدمات عمومی است.
اما اگر مثل کارورزی یک جوان نزد صنعتگری در دنیای گذشته است -که به میل خود آن صنعت را برای شغل آینده برگزیده بود- یک کالای خصوصی است.
شاید قائل به تفصیل شوید که: تا پایه ای تحصیلی، اولی غالب است و از پایه ای دیگر دومی!
مثلا تحصیلات عالی عملا در خدمت توسعه و برنامه های آن طراحی واجرا میشود وبه نوعی حامل انتقال قدرت وثروت است بخلاف آموزشهای ابتدائی تا متوسطه که بیشتر حامل فرهنگ اند.
*⃣ لازمه هر یک:
وقتی حامل فرهنگ و از خدمات عمومی شد:
-الزامی و اجباری
-همگانی
-مفاد وساختار حاکمیتی
-رسمی(یعنی حتما از نهاد مدرسه می گذرد ومردم نمی توانند خود بگذرانند)
خواهد بود.
اگر کالای خصوصی بود؛ دیگر اقلا اجباری والزامی وهمگانی نیست ومفاد وساختار آن هم حاکمیتی نخواهد بود(مثل همه حرفه ها).
٭باز ممکن است آن تفصیل را پی گیرید که: مثلا تا پایان متوسطه، خدمات عمومی؛ ولی تحصیلات عالی، کالای خصوصی!
اما توجه داشته باشید که گرچه گرفتن لیسانس، رسماً اجباری نیست، لکن وقتی شرط هر استخدام -حتی در شغلهای غیر تخصصی مثل سرایداری وآبدارچی- منوط به آن میشود؛ عملا الزامی و همگانی میشود!
✅ پارادکس پول وآموزش:
🔹اگر آموزش(اقلا تا متوسطه) از خدمات عمومی است -که حق مخلوقین است- به فتوای فقهای بزرگی مثل شیخ انصاری، پول گرفتن در قبال آن از شهروندان حرام است؛ ومتصدیان باید از بیت المال ارتزاق کنند.(واضح است بهره بردن از وقف و خیّرین به معنای پولی شدن آن نیست).
🔸اگر اقلا تحصیلات عالی از کالاهای خصوصی است؛ پس چرا هزینه های آن از بیت المال وبودجه عمومی تٲمین می شود؟!
اگر آموزشهای عالی برای تربیت تکنیسین صنایع ومانند آن است و جداگانه آنها هم واگذار به سرمایه داران شده؛ پس هزینه تربیت تکنیسین آنها هم باخودشان باشد؛چرا از جیب عموم ملت؟!!
-خود دولت درسال بیشتر از ۱۰۰هزار نیروی متخصص لازم ندارد؛ با کدام منطق در سال، سه برابر اینرا برای بخش خصوصی آموزش رایگان می دهد؟!
-آیا صنعتگر و پیشه وری اگر بخواهد چنین کالای خصوصی(آموزش حرفه) به کارورزی دهد، به او چنین یارانه ای می دهند یا بعکس بیمه اجباری کارورز را هم از او می خواهند؟!(دقت کنید).
🔹 از زاویه دیگر: وقتی به حسب آمار ٨۰٪قبولی های دانشگاه از۲۰٪ مدارس اند! و٨۵٪ آنها فقط متعلق به ۶استان بهرمندترند؛ آیا در ارائه خدمات عمومی دچار تبعیض فاحش نشده ایم؟!
-واگر دانشگاه، خدمات عمومی نیست وکالای خصوصی است؛ آن ۲۰٪مدارس خاص هم برایش تعبیه شده؛ پس معطل کردن عمر جوانان ٨۰٪مدارس دیگر چرا عملاالزامی واجباری است؟!
❓اگر کالاست پس چرا سالانه رقمی نزدیک ۴۰٪بودجه آموزش وپرورش در آموزش عالی برای آن درصد کوچک هزینه میشود وهزینه اش ازبخش خصوصی(اشخاص یا شرکتهایی که فارغ التحصیلان برای آنهایند) ستانده نمیشود؟!
❓آیا در مقابل، برای راه نایافتگان به آموزش عالی چنین مزیت مالی اختصاص می یابد؟! یا باز دانشگاه آزاد وپولی را جلوی پایشان قرار می دهیم؟!
واینچنین عملا با تربیت نیروی مازاد، بیکاری را دامن میزنند؛ اما ازجیب همین بیکاران رقم بالایی درآمد کسب کرده اند؟!
⬅️ قبول ندارید تکلیف آموزش در کشور بین خدماتی بودن یا کالا بودن مشخص نیست؟! لذا هم از بیت المال خورده میشود هم مال مشتریان!!!
🔅دولتها، اصلی ترین مشکل را مخارج سنگین آموزش وپرورش می شمارند ولذا به سمت پولی کردن آن می روند.
در حالیکه در سیستمی که اشاره شد، با ارائه خدمات رایگان در تحصیلات عالی دولتی، متخصصانی را تربیت می کنیم که فرار مالیاتی فقط یک صنف آنان، ۳برابر هزینه نوسازی مدارس دولتی در یک سال است!(تٲمل کنید)
یعنی حتی پس از اشتغال، مالیات واقعی آن اصناف پردرآمد -که عمدتا از آموزش عالی رایگان برخوردار بوده اند- به چرخه بر نمی گردد تا نهاد آموزش(ابتدائی ومتوسطه)بخاطر فقر به بخش خصوصی واگذار نشود!
📝محسن قنبریان۹۸/۸/۱۱
☑️ @m_ghanbarian
👊 به خشم آوردن آمریکا از نظر قرآن!
🔅 به خلاف قرائت برخی دیپلماتها، در فرهنگ قرآن، خشمگین کردن کفار مستکبری مثل آمریکا، "فی نفسه یک ارزش" است و هر عملی که چنان کند "عمل صالح" نوشته میشود(۱۲۰/توبه)
🔅قرآن در توصیف عصبانیت و خشمگینی آنها، "به هم خوردن دستگاه محاسباتی شان" را تصویر می کند که:
-"سر انگشتان خود را به دندان می گزند"(۱۱۹/آل عمران).
-یا نزدیک به انتحار می شوند: "از خشم باید ریسمانی به آسمان کشند سپس خود را بدان حلق آویز کند وآنگاه بنگرد آیا این کار خشم او را از بین می برد؟" (۱۵/حج).
پس این خشمگین کردن، "کاری استراتژیک" است و بیجا نیست که عمل صالح تلقی میشود.
🔅قرآن بر چند عمل -که موجب آن خشم است-تٲکید بیشتر دارد:
-خود اتکائی و بالندگی(۲۹/فتح)
-حضور در سرزمین هایی که حضورتان لازم است(۱۲۰/توبه)
از حضور مدبرانه در سوریه وعراق و کمک به یمن وفلسطین پشیمان نباش وبه فکر بالندگی و خوداتکائی ایران باش که "کفر عصر" را خشمگین و محاسباتش را به هم می ریزد و برای شما "عمل صالح" نوشته می شود.
(آیات مورد اشاره را ببینید)
#سیزده_آبان
#مبارزه_با_استکبار
☑️ @m_ghanbarian