eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
872 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محسن قنبریان
عدالت حقیقی؛ زندگی زیر یک سقف حقوقی است! این روزها به تشخیص عدالتخواهِ حقیقی از لقلقه زبانی(۱) محتاج تر شده ایم. 🔅عدالت حقیقی: آیت الله خامنه ای سال۵۳ در درس گفتارهای طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن: "جامعه توحیدی، یک جامعه بی طبقه است، یک جامعه ای است که گروه های انسانها در آن جامعه از یکدیگر برحَسَب حقوق و مزایا جدا نشدند. همه انسانها زندگی می کنند. همه در یک مسیر و با یک نوع امکانات و با یک نوع حقوق زندگی می کنند و حرکت می کنند"(ص۲۷۰ چاپ ششم مرداد۹۴) ❗️زود قضاوت نکنید: انتظار حقوق و مزایای برابر و مساوی برای همه نیست؛ انتظار یک نظم قانونی واحد و یک چتر قانونی(ولو با تفاضل های متعارف) بر سر همه حقوق بگیران از بیت المال است. 🔅یک مثال از چند سقف قانونی! در اقتصاد کشور دو بخش داریم: خصوصی و عمومی. برای هریک از اینها هم منطقا دو نظام پرداخت حقوق و مزایا تعریف شده است: ۱. قانون کار: حاکم در بخش خصوصی. ۲.قانون مدیریت خدمات: حاکم در بخش عمومی و دولتی(پرداختهای از بیت المال). محل مثال ما در دومی است. توسط همین قانون(مدیریت خدمات) یا قانونهای دیگر دستگاه های حاکمیتی و دولتی متعددی از زیر چتر آن خارج شده اند و نظام پرداخت دیگری برای خود پذیرفته اند! طوری که عملا دانه درشت باقیمانده، جمعیت معلم ها و چند دستگاه دیگر است! ⭕️چند نمونه از این مستثنیات: ۱.با ماده۱۱۷ خود قانون خدمات: نهادهای زیر نظر رهبری(۲)، وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات، مجمع تشخیص، نهادهای عمومی غیر دولتی، شورای نگهبان، مجلس خبرگان، اعضاء هیات علمی و قضات، کادر سیاسی وزارت خارجه!(۳) ۲.با آیین نامه داخلی مجلس: مجلس شورای اسلامی!(۴) ۳.باماده ۱۰قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب۹۱: وزارت نفت، شرکت ها و سازمان ها و موسسات تابعه!(۵) ۴.بقیه در عکسهای پیوست... ❗️برخی از این استثناء شدگان از قانون جامع، با قوانین عادی، برخی با آیین نامه های داخلی و برخی با مصوبات یک شورای عالی استثناء شده اند. مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب می کند که دبیرخانه خود را از قانون خدمات استثناء کند!(۶) یا با اصلاح ماده۱۴ اساسنامه بنیاد ملی نخبگان، آنها را از زیر این سقف حقوقی بیرون می کند!(۷) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه هم برخی دیگر را مستثنی می کند!(۸) ❓پس از این، استثناء شدگان بر اساس چه نظم قانونی و کدام سقف متمایز، حقوق و مزایا می گیرند؟! باز متفاوت است. برخی ذیل قانون سابق نظام هماهنگ پرداخت رفته اند(مثل قضات با افزایش امتیازات آن قانون) و برخی بشکل هیات امنائی، خود نحوه پرداخت را معین می کنند(مثل کارکنان ستادی وزارت بهداشت و علوم و...)، و... ⚠️ادعا این نیست که تک تک استثناء شدگان با سقف حقوقی جدید، حقوق و مزایای بیشتری دریافت می کنند اما علی الاغلب چنین اند و انگیزه خروج نیز عمدتا دریافت بیشتر است! ❗️جالب اینجاست که قانون مادر(قانون مدیریت و خدمات) هرگز حقوق برابر را پایه گذاری نکرده بلکه امتیازی است و تفاضل تا ۷برابری را هم پذیرفته است! استثناء شدگی از این قانون، زمینه های تفاضل های بیشتر را فراهم می کند! 🔅پ.ن: ۱. مساله اصلی و اولی برای عادلانه کردن حقوق و مزایا، اول بردن همه زیر یک سقف حقوقی و جلوگیری از این طبقه سازی های قانونی است. این مساله از مضمون آن قانون واحد برای جبران خدمات مهم تر است. حتی پذیرش درجاتی از تفاضل درون یک سقف حقوقی، عادلانه تر است تا اجازه دادن به سقف های حقوقی متعدد و پیدایش طبقات قانونی جبران خدمات!(دقت کنید) علی التشبیه نظام قضایی اسلام برای حد دزد شرایط و تبصره های متعدد معلوم کرده است و هرگونه دزدی، حکمش قطع انگشتان دست نیست. اما آن حد با تبصره ها و شرایط را بر همه طبقات اجتماعی لازم الاجرا قرار داده است. نه اینکه مثلا دزدی طبقه اشراف و راه اثبات و میزان حد را متفاوت کرده باشد!(کاری که ما در نظام جبران خدمات کرده ایم!) ۲. این روزها که عدالت و عدالت خواهی شعار همه کاندیدهاست، جا دارد بردن همه زیر یک سقف حقوقی از سوی مردم مطالبه باشد. رئیس جمهور، رئیس بسیاری از آن شوراهای عالی است. قانونهای برنامه توسعه از دولت صورت بندی میشود. دولت با لایحه می تواند بسیاری از استثناء شدگان را زیر همان چتر قانونی واحد بیاورد. همه اما اگر عدالتخواه حقیقی و غیر لقلقه زبانی پیدا شود! ۱۴۰۰ 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۲/۲۸ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚜عدالت حقیقی؛ زندگی زیر یک سقف حقوقی است! این روزها به تشخیص عدالتخواهِ حقیقی از لقلقه زبانی(۱) محت
📌پی نوشت یادداشت عدالت حقیقی؛ زندگی زیر یک سقف حقوقی است! : ۱.رهبر انقلاب در دیدار دانشجویی رمضان۱۴۰۰ بر این مهم تاکید کردند:"بایستی کسانی برسرکار بیایند که معتقد به مردم باشند...حقیقتاً عدالتخواه باشند نه اینکه بهه لقلقه زبان اسم عدالت آورده بشود"(۱۴۰۰/۲/۲۱) ۲.برخی نهادهای زیر نظر ایشان مثل سازمان تبلیغات و کمیته امداد علیرغم ماده۱۱۷، ذیل همان قانون مدیریت و خدمات باقی اند. ۳.ماده۱۱۷ و تبصره۱و۵ آنرا در اینباره اینجا ببینید: https://yun.ir/6kslne در تبصره۱ قضات را با افزایش گروه تا۱۲ و امتیاز تا۲۰۰ مشمول ماده۱۴ قانون نظام هماهنگ پرداخت مصوب سال۷۰ کرده و پست های سیاسی وزارت خارجه را ذیل قانون مقررات تشکیلاتی وزارت خارجه مصوب سال۵۲ برده است! ۴.مواد۸۲و۶۰و۲۱و۲۳ آیین نامه داخلی مجلس را اینجا ببینید: yun.ir/bm0wjb به موجب تبصره ماده۸۲ مقرری و هزینه های نمایندگی، هرسال در جلسه مشترک هیات رئیسه وکمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات معلوم میشود و... ۵.ماده ۱۰ قانون وزارت نفت را اینجا ببینید: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/811809 تصریح به استثناء شدن از قانون مدیریت خدمات ۶.مصوبه سابق را اینجا ببینید: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/100631 طبق ماده۶ تصویب آیین نامه های مالی با هیات امناء است که همان اعضای شورای انقلاب فرهنگی اند. تهیه آیین نامه اش هم طبق ماده۸ با دبیرخانه است! ۷.مصوبه آنرا اینجا ببینید: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/803581 ۸. این قانون را اینجا ببینید: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1014070 با ماده یک دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و فرهنگستانها و پارکهای علم و فن آوری را استثناء و به هیات امناء می سپارد با ماده۱۶ صندوق توسعه ملی را! درباره بیمه مرکزی و بانک مرکزی و سازمان هواپیمایی هم در مواد بعد راملاحظه کنید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚜عدالت حقیقی؛ زندگی زیر یک سقف حقوقی است! این روزها به تشخیص عدالتخواهِ حقیقی از لقلقه زبانی(۱) محت
مساوات، تنبیه الامه.pdf
313.2K
پیوست یادداشت: ⚜عدالت حقیقی؛ زندگی زیر یک سقف حقوقی است! حجت الاسلام قنبریان۱۴۰۰/۲/۲۸ 🔅صفحات ۱۰۰تا۱۰۶ کتاب تنبیه الامة و تنزیه الملة/ محقق نائینی/ در بحث مساوات قانونی و رفع مغالطات در آن ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚜عدالت حقیقی؛ زندگی زیر یک سقف حقوقی است! این روزها به تشخیص عدالتخواهِ حقیقی از لقلقه زبانی(۱) محت
46.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️وزرا و مدیران دولتی شرعا چقدر می‌توانند حقوق بگیرند؟ 🔹حجت الاسلام قنبریان: در روایات لعن شده حکمرانی که همزمان تجارت کند. حالا مسئولین همزمان چند جا کار اقتصادی می‌کنند. 🔸اصلا عدد ۲۰، ۳۰ میلیون برای حقوق‌ها معنی ندارد @ir1400tv برای تفصیل بیشتر و دقیق تر بخوانید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/1990 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
☘سه جمهوری در یک جمهوری❗️ #گفتمان_برگشت_به_مردم چکیده ای از دو ارائه در جمع طلبگی-دانشجویی ❓وقتی می
👥 زیرساخت های مشارکت! ۲۰هزار تاجر با حداکثر ۵۰۰منتخب در کل کشور، پارلمان بخش خصوصی را در یکی از لایه های جمهوری اسلامی می سازند. با بسته پیشنهادی به رئیس جمهورِ بعد، هم حقوق خود را مطالبه و هم نقش خود در فرآیند تعویض دولت و انتخابات را ایفاء می کنند. بیش از ۱۱میلیون کارگر بعلاوه دهقانها و اصناف متعدد دیگر هم طبق اصل۱۰۴ قانون اساسی میشد پارلمان و شورای کارگری و دهقانی داشته و غیر از تامین حقوق خود، در اداره بهتر صنعت و کشاورزی، تولید و توزیع اقتصاد موثر باشند. اما کمتر از ۵درصد (حدود۳درصد) محقق شده اند(آنهم ناقص). لذا خبری از بسته پیشنهادی آنان و زمینه سازی برای مشارکت فعالشان در انتخابات نیست! (بحث سه جمهوری در یک جمهوری را اگر ندیده اید ببینید بیشتر مطلب روشن میشود!) https://eitaa.com/m_ghanbarian/1926 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1958 ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
شورای محترم نگهبان را کاریکاتور نکنیم! دکتر کدخدایی: از منظرحقوقی و قانونی مشارکت پایین، برای اِعمال و مشروعیت آزاد هیچ مشکلی برای ایجاد حق ایجاد نمی کند! شورای نگهبان، نگهبانِ چیست؟! مسئول مستقیم gdp و رشد اقتصادی نیست، اما آیا یکی از مسئولین رشد مشارکت هم نیست؟! اگر کاهش مشارکت موجب میشود به تصریح امام: "در دنیا پایه های این جمهوری را سست کند"!(صحیفه امام ج۱۵ص۲۶۱) و به تصریح رهبر انقلاب: "مشروعیت نظام دچار تزلزل خواهد شد"!(۸۸/۳/۲۹) آیا شورای نگهبان نباید از مشارکت حداکثری (بخوانید: جمهوریت) هم نگهبانی کند و مساله اش فقط مشروعیت و قانونیت انتخابات (ولو با حداقل مشارکت) نباشد؟! خیر و مصلحت مشارکتِ حداکثری از برخی مصلحت های دیگر لازم الاستیفاء تر نیست؟! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚜شورای محترم نگهبان را کاریکاتور نکنیم! دکتر کدخدایی: از منظرحقوقی و قانونی مشارکت پایین، برای اِعم
❗️امام خمینی:"برنامۀ ما این است که رجوع کنیم به آرای عمومی، به آرای‏‎ ‎‏مردم. قوای انتظامی را کنار بگذاریم؛ خود مردم را، محول کنیم‏‎ ‎‏تنظیم انتخابات را به دست خود جوانهای مردم.... قهراً مردم وقتی آزاد‏‎ ‎‏هستند یک نفر صالح را انتخاب می کنند و آرای عمومی نمی شود‏‎ ‎‏خطا بکند. یکوقت یکی می خواهد یک کاری بکند اشتباه می کند،‏‎ ‎‏یکوقت یک مملکت سی میلیونی نمی شود اشتباه بکند... و قهراً اشتباه در سی میلیون جمعیت نخواهد شد."صحیفه امام ج۵ص۳۲۲و۳۲۳. ➕برای تفصیل این مبنای نورانی دو برش کوتاه از درسگفتار مردم سالاری دینی را بخوانید، بعد قضاوت کنید: ۱)گزیده اول: مردم، زبان خداوند میشوند! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1949 ۲)گزیده دوم: انتخابات،فناوری اجتماعی برای استدلال بر صالحین! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1951 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚜شورای محترم نگهبان را کاریکاتور نکنیم! دکتر کدخدایی: از منظرحقوقی و قانونی مشارکت پایین، برای اِعم
🔸دکتر کدخدایی در ۸مرداد۹۰ باخبرگزاری فارس:"بالاخره برای مباحث انتخابات و یا مصوبات، مصالح عالیه نظام در نظر گرفته میشود"!(۱) 🔸دکترحداد عادل در۸۴/۳/۲ در نامه به رهبر انقلاب، تجدید نظر شورای نگهبان و توسیع دایره نامزدهای واجد صلاحیت را "به مصلحت و مایه تقویت مشارکت عمومی بیشتر" خواند و از رهبری مداخله خواستند که انجام شد!(۲) 🔸بنده در یادداشت کوتاه "شورای محترم نگهبان را کاریکاتور نکنیم!" جز همین کبرا و صغرا نگفته ام: - جلوگیری از کاهش مشارکت از مصالح عالیه نظام است. - رعایت این مصلحت عالیه در انتخابات از سوی شورای نگهبان حتی المقدور لازم است. 🔸 اگر اذن و اجازه ای میخواهد هم مثل نامه حداد عادل(رئیس مجلس وقت) را مسئولین مربوط تری هم میشود بنویسند! 🔸 در این یادداشت ها هم منظوری به کاندیدای خاصی ندارم خود مشارکت حداکثری و تضمین مردم سالاری دینی برایم مهم است. فصل الخطاب عملی هم تصمیمات آن شورای محترم است. ...................... ۱. https://www.shora-gc.ir/fa/news/2122 ۲. yun.ir/g2spwe محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔸 کالایی‌سازی آموزش و تبعیض بین نسلی (۱) ✍️ حجت‌الاسلام قنبریان 🔹 وقتی از کالایی‌سازی صحبت می‌شود
🔸کالایی سازی آموزش و تبعیض بین نسلی(۲) ✍️حجت‌الاسلام قنبریان 🔹استدلال نخست در بحث کالایی‌سازی دانش، قاعده مشهور عدالت است. وقتی موضوع بحث از طریق قاعده عدالت خوب منقح شود، مشخص می‌شود که کالایی‌سازی دانش، موجب تبعیض آموزشی و تبعیض بین نسلی می‌شود و ثروت را تبدیل به قدرت در نسل بعدی می‌کند. 🔹استدلال دوم مبتنی بر حقوقی است که برای حاکم اسلامی ثابت می‌شود و در فقه نیز حاکم اسلامی وظایفی دارد. برای نمونه در خطبه٣۴نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌‌فرمایند:«فامّا حقکم علیَّ ....تَعلیمُکُم کَیلا تَجهَلوا» 🔹استدلال سوم را شیخ انصاری در مکاسب بیان داشته که اگر چیزی از حق مخلوقین شد، یعنی ثابت شد که حق مخلوق است، در قبال پرداخت این حق نمی‌توان اجرتی طلب کرد. محقق اصفهانی بر آن قیدی زده که این حق باید یک حق مصرح شرعی باشدو... 🔹چهارمین استدلال هم از طریق واجبات نظامیه است. در واجبات نظامیه جناب میرزای نائینی از استثناء قضاوت در بین واجبات نظامیه استفاده کرده و اجرت گرفتن از قضاوت را درعین‌حال که واجب نظامیه است، حرام دانسته است. چراکه این شغل مانند سایر حرفه‌ها نیست که اجرت خود را از مراجعین به دادگاه بگیرد... ✅باسواد شدن را نمی‌توان فروخت و مثل کالای خصوصی با آن برخورد کرد و آن را وارد رقابت‌ها و سایر مناسبات بازار کرد. ✅بر طبق اصل٣٠ قانون اساسی دولت موظف است وسائل آموزش‌وپرورش رایگان برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی به‌طور رایگان گسترش دهد. 🔰مشاهده کامل مطلب: 📌http://public.qasd.ir/articles/573#start 🆔@Qasdway
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قضای فقدان تجمعات میلیونی حمایت از قدس در ایران(بخلاف دنیا) ، بزرگداشت جشن مقاومت و پیروزی است؛ دریغ نکنید. باتشکر از دوستان خوب امیدیه👇 📜 نمازگزاران عیدسعید فطر ✊🏻 شرٍ اسرائیل را از این جهان کم میکند.... ⭕کاری از تیم رسانه ای خدام الرقیه(سلام الله علیها) 🚩 هیئت محبین الرقیه سلام الله علیها 🚩 @mohebinalroghaye
هدایت شده از حلقه وصل
✳ فراخوان جشن پیروزی مقاومت فلسطین و شکست رژیم صهیونیستی ⏰ امروز یکم خرداد1400 بعد از اذان مغرب 🌃 میادین اصلی شهرها و روستاها 🆔 @hvasl_ir
🌱امید، آفریدنی است(۱) نه روایت کردنی! تخیل، خاطره می خواهد ولی امید، آرزو! خاطرات تلخ و نداشته ها هم می توانند مایه آفرینش امید شوند؛ اگر آرزویی ایجاد کنند! بعکس، خاطرات شیرین گذشته، یأس می زاید اگر آرزویی نیافریند! شیعه از ۱۱هجری، همه ابتلاء و مصائب اندوخت؛ اما امام کاظم(ع) فرمود:۲۰۰سال است، آرزو شیعه را تربیت کرده است!(الغیبه نعمانی ص۳۰۵) ................................. ۱.امید و ترجّی را در ادبیات هم از انشائیات می دانند نه اخباریات. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🌱امید، آفریدنی است(۱) نه روایت کردنی! تخیل، خاطره می خواهد ولی امید، آرزو! خاطرات تلخ و نداشته ها
💭جامعه هم خواب می بیند! مردم یک جامعه، درک و هنجارهای مشترکی می یابند؛ همانکه "افکار عمومی" می نامیم. مثل خواب دیدن می ماند: همه اش به اختیار تو نیست اما انعکاس پیرامون در ذهن و ضمیر توست! یک اتفاق فراگیرِ بد، مثل یک کابوس اجتماعی است؛ به جامعه، ترس و بعد یأس می دهد! یک اتفاق فراگیر خوب، مثل یک رویای جمعی است؛ جامعه را آرزو و بعد امید می دهد. ماجرای آبانِ بنزینی، یک کابوس از تحقیر و فریب و ضربه به مردم بود! مُهرشدنِ صداقت و کارآمدی سردار محبوب، با شهادت، یک رویا بود از حقانیت نظام و دیدن دوباره ی مجسمه ارزشهای انقلاب۵۷! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💭جامعه هم خواب می بیند! مردم یک جامعه، درک و هنجارهای مشترکی می یابند؛ همانکه "افکار عمومی" می نامی
🔮امیدهای راست و دروغ! اگر امید، آفریدنی است؛ نباید راست و دروغ داشته باشد. آن روایت و خبر است که راست و دروغ دارد! پس چرا روایات اسلامی از رجاء صادق و کاذب می گویند؟! امید، مبتنی بر آرزوست. آرزویی که هم مسیر با تقدیر خداوند نباشد، دروغ است! مثلا تقدیر خداوند بر اجل داشتن همه است؛ آرزوی دراز را اجل، تکذیب می کند! اگر خداوند برای قومی، برگزیدگی و نشان داری، تقدیر کرده؛ آرزوی جمعیِ آن قوم در آن مسیر برگزیدگی را تقدیر الهی، تصدیق می کند. آیات الهی را بخوان شاید تو همان قوم باشی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔮امیدهای راست و دروغ! اگر امید، آفریدنی است؛ نباید راست و دروغ داشته باشد. آن روایت و خبر است که را
📸 عکسهای سلفیِ مشکوک یوسف! مهر و آبان۵۷ یک فیلسوف فرانسوی(فوکو) برای مشاهده و تحلیل انقلاب ایران بعنوان خبرنگار روزنامه ایتالیایی، ایران آمد. تهران تا آبادان را گشت. در مجموعه یادداشتهای خود برای آن روزنامه، از "رویا یی که ایرانیان در سر دارند" نوشت. اراده عمومی مردم ایران را به روح واحدی تشبیه کرد که در خیابانهای تهران آنرا دید؛ رهبر آن مردم را هم اسطوره ای که پهلو به افسانه می زند، خواند! این سالها که خودمان در کف همان خیابانها کابوس گرانی و نامردمی می بینیم؛ یک استراتژیست واقع گرای آمریکایی(کسینجر) باز برای سران غرب از شروع تعبیر شدن آن رویای ایرانی می گوید و البته به فهم ناقص و ادبیات استکباری خود چنین تعبیرش می کند:"ایران می تواند به یک امپراطوری تبدیل شود"! عکس سلفیِ یوسف در چاه و بازار و زندان اگر از او رویایش را می گرفت؛ یوسف، عزیز مصر نمی شد! والله غالب علی امره! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔭🔬مصالح عالیه و مُر قانون! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔭🔬مصالح عالیه و مُر قانون! 🔘دقیقا انتظار مردم و قانون این است که شورای نگهبان: 1⃣ مصالح عالیه نظام (نه مصلحت اشخاص و جناح ها و...) را رعایت کند. 🔺 ظاهرا مشارکت حداکثری -در دوره ای که تخمینِ نزدیکِ به اطمینان، مشارکت را زیر ۵۰درصد (و حتی ۴۰٪) می داند- از مصالح عالیه است. سخنگو هم رعایت این مصلحت(مصالح عالیه) را خلاف نمی داند بلکه می گوید لحاظ می کنیم (تصویر یک): https://www.shora-gc.ir/fa/news/2122 2⃣مصلحت جزیی افراد و گروه های فاقد شرایط را رعایت نکند. همان که رهبر انقلاب می فرماید نباید بشود و مُر قانون رعایت شود.(تصویر دو) https://yun.ir/lwfx79 🔺ظاهراً این گذر از مُر قانون و چاشنی مصلحت بینی اقلا درباره رئیس جمهور کنونی انجام شده! رای عدم احراز، معلوم شده بوده، اما دبیر محترم وساطت می کند. اول از ۵رای به ۶رای می رسد و بعد ایشان با دو عضو که رای عدم احراز داشته اند صحبت و جناب روحانی را تایید می کند!(تصویر سه): https://sharghdaily.com/fa/main/detail/16299 * توجه: دوره قبل با این افت مشارکت مواجه نبودیم! 🔘نتیجه۱: شورا بدون عذر خواهی یا حتی اعتراف به نقض مُر قانون، اینبار قصد جبران عملی و ایستادن سر همان مُر قانون گرفته است! 🔘نتیجه۲: در کارشناسی شورا: الف) رد صلاحیت های اینبار اثر جدی بر مشارکت و مصالح عالیه نداشته؛ تا اقلا برای برخی وساطتی انجام و رایی تدارک کند! لذا بر همان مُر قانون مانده! ب)یا مفسده تایید برخی از آنها بر میزان مشارکتی که می افزودند بیشتر بوده است! 🔸ارزیابی کارشناسی الف با نظر سنجی های علمی و حداکثر تجربه روز انتخابات ممکن است اما ارزیابی کارشناسی ب بخاطر عدم اعلان ممکن نیست! 🔘چاره: 🔸موقت) ارزیابی دو کارشناسی یاد شده شورا از سوی نهاد بالا دستی و احیانا حکم حکومتی برای بعضی؛ اگر اثری در مشارکت دارد و مفسده بیشتر ندارد! 🔸واقعی و دائمی) تقویت نهادهای حکمرانی مردم! *توضیح: -از دوجناح کشور یکی همیشه کاندیدهای تایید شده دارد. - دیگری که با رد صلاحیت بیشتر مواجه میشود هم با فنون جنگ روانی و رسانه ای و شبکه حزبی می تواند پشت یک کاندید ضعیف یا اجاره ای بایستد و برایش رای قابل اعتناء جمع کند و حتی رئیس جمهورش کند(روحانی سه درصدی را با تفاضل ۳۰۰هزار رای بیش از نصف رئیس جمهور کرد)! - عموم و اکثریت مردم که مشارکت با آنها حداکثری و حضورشان خواستنی است الزاما پیرو جناح های موجود نیستند. -اینهایند که اقلا بعضی دوره ها آدمشان را در بین کاندیدهای آن دو جناح نمی بینند، انسجام و نهاد و تشکلی ندارند تا پشت یک مستقلِ نزدیکتر به خود (ولو ضعیف) بایستند و او را بالا بکشند! -لذا باز دچار کسانی مستقل اما با گارد اپوزیسیون مثل احمدی نژاد می شوند که خوب یا بد، با رد صلاحیتش کارشان تمام میشود! - قهر با صندوق هم وضعی را عوض نمی کند! دلسوزان انقلاب را هم نگران می کند. - به مرور جریان مردم در این فراز و فرودها باید شکل بگیرد. با ظرفیت هایی که قانون اساسی برای حکمرانی مردمی از دانش آموز تا کارگر و دهقان داده است. - کمی فرهیخته تر هایش از وضعیت باقیمانده موجود هم استفاده کنند و کسی نزدیکتر به مصلحت عموم مردم را حمایت کنند. - مدعیان جریان انقلابی اما دستِ آخر اصولگرا و توجیه گر وضع موجود هم به مرور تکلیف خود را معلوم و هربار در روشن تر شدنهای فضا و خط و ربط ها، عده بیشتری به جریان مردم که جریان واقعی انقلاب است می پیوندند. آینده روشن است... 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۳/۴ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📸 عکسهای سلفیِ مشکوک یوسف! مهر و آبان۵۷ یک فیلسوف فرانسوی(فوکو) برای مشاهده و تحلیل انقلاب ایران بع
🔙 به رویایت برگرد! ۳۰سال پیش امپراتور ژاپن به رئیس جمهور ایران گفت: ماتحولات انقلاب شمارا دنبال می کنیم! ولی برای برخی از سئوالات خود پاسخ روشنی نداریم!" از ۳پرسش او یکی این بود:"ما مدتی است روی سازمانی در کشور شما بنام جهاد سازندگی مطالعه می کنیم؛ چطور این نهاد توانسته در مدت کوتاهی مناطق محروم را با خود همراه کند و بسیاری از آن مناطق را توسعه بدهد؟!"(رسم جهاد ص۱۳) امپراتور با وجود وجدان کاری بالای ژاپنی ها دنبال چه چیزی در سازمان جهاد بود؟! ۳۰سال بعد پرودی(دکترای اقتصاد و توسعه و نخست وزیر اسبق ایتالیا) گفت:"۳۰سال است مسائل ایران را مطالعه می کنم؛ ایران فقط مقاومت نکرده، پیشرفت هم کرده است! اگر این فشارها بردولت ما وارد شده بود، ۶ماه نمی توانستیم دوام بیاوریم!"(امواج اراده هاص۱۸۶) تازه در این ۳۰سال جای جهادی کردن وزارتخانه ها، جهاد را وزارتخانه کردیم! ژاپن دنبال کشف مدیریت مردمی، منطقه ای، پایین به بالای جهاد بود اما ما سراغ الگوی ژاپن اسلامی رفتیم! به رویایت برگرد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔙 به رویایت برگرد! ۳۰سال پیش امپراتور ژاپن به رئیس جمهور ایران گفت: ماتحولات انقلاب شمارا دنبال می
💭عالیجنابِ خواب گزار! خواب گزار، همه توان و تدبیر صاحب رویا را جهت می دهد. رویایت توازن زیبای آزادی با استقلال؛ پیشرفت با عدالت بوده! او که: آزادی اش را با "وطن فروشی"؛ او که: استقلالش را با "همه دشمن" و سرکوب؛ تعبیر می کند؛ او که: پیشرفت را خلعت فاخر و عدالت را و "صله کردن" پارگی ها؛ او که: عدالت را "کارت شارژ" نه رشد و آبادانیِ همگانیِ متوازن؛ می بیند؛ خواب گزار خوبی برای رویایت نیست؛ اضغاث احلامش می کند! خواب گزارِ پریشان، چه رویاها که کابوس نکرده! خواب گزار مهم است! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💭عالیجنابِ خواب گزار! خواب گزار، همه توان و تدبیر صاحب رویا را جهت می دهد. رویایت توازن زیبای آزادی
🔆 یوسف و سیاوش! یوسفِ قرآن و سیاوشِ شاهنامه با همه شباهتها، یک تفاوت اساسی دارند: یوسف پیِ تحقق رویای خود است ولی سیاوش، فراری از کابوس هاست! رویا، کنعان زاده را شاه ؛ و کابوس، شاهزاده را تنها و منفرد، قربانی کرد! کابوس اجتماعی یادت هست؟! خیانت، قدرناشناسی و نامردمی، از آنها که انتظارش را نداری ؛ اگر قهرت داد و مِلک و مُلک را رها کردی، با تو همان میشود که با سیاوش شد! اما اگر رویایت را رها نکردی و تسلیم کابوسهای موقت نشدی؛ برده هم که باشی، دربند هم که باشی؛ در مِلک و مُلک بیگانه هم احساس مسئولیت می کنی، یوسف می شوی و عزیز آن مصر! تو دربند و پیرامونت فرعونی نیست ؛ در مِلک و مُلک خودت قهر نکن ، اثر کن ولو کوچک! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
5-درسهای نهج البلاغه.mp3
15.01M
📖سلسله بحث جلسه پنجم ✔️نسبت نهادهای اجتماعی با نهادهای حاکمیتی در اسلام سیاسی ۱۴۰۰/۳/۵ هیأت راه فاطمه(س) قم محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه جلسه پنجم ✔️نسبت نهادهای اجتماعی با نهادهای حاکمیتی در اسلام سیاسی ۱
📖سلسله درسهای نهج البلاغه جلسه پنجم /۵خرداد۱۴۰۰/ بخش اول ✔️نسبت نهادهای اجتماعی با نهادهای حاکمیتی در اسلام سیاسی ⚪️تعاریف: ۱. اسلام سیاسی: قرائتی از اسلام که قائل به حکومت اسلامی است و معتقد است حکومت در اجرای احکام اسلام و تحقق ارزشهای آن بیطرف نیست و وظیفه دارد. بلکه اصلا فلسفه وجودی اش آن است... ۲. اسلام اجتماعی: قرائتی که با حکومت مسلمانان مخالف نیست اما حاکم و حکمرانی را اسلامی نمی داند. یا حکومت را مامور اجرای احکام(بخصوص احکام معارض با مدرنیته و حقوق بشر) نمی داند. همراهی با جبهه ملی در تقابل با لایحه قصاص(سال۶۰)، مخالفت با حجاب اجباری یا الزامی و... از این جمله است *توجه: ایندو را باید بشکل طیف(کمرنگ به پررنگ) دید. لذا برخی نزدیک به هم میشوند. از نهصت آزادی تا مدرسه علوی، تا گلزاده غفوری و شاگردان، تا این تازگی آقایان نصیری و زائری و آقامیری و... در طیف پررنگ و کمرنگ اسلام اجتماعی قرار دارند. ۳. نهاد سیاسی: نهادهای سیاسی و شعب حکمرانی و هرجایی که مسئول و سیاستهایش از طریق حاکمیت معین شود؛ حتی اگر به کمک نیروی مردمی و تبرعی اداره شود(مثل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، امام جمعه و ستاد نماز جمعه و...) ۴. نهاد اجتماعی: نهادهای مدنی و اجتماعی ای که ولو با مجوز حکومت و در چارچوبه قواعد پذیرفته شده فعالیت می کنند اما برآمده از مردم اند. مسئولین و سیاستهایش ابلاغ از بالا نیست. مثلا هیاتهای مذهبی نهاد اجتماعی و سازمان تبلیغات، نهاد حکومتی است. خیریه ها، مدنی و اوقاف و کمیته امداد حکومتی و سیاسی است. *توجه: نهادهای اجتماعی و سیاسی الزاما در تقابل باهم نیستند آنگونه که اسلام سیاسی و اسلام اجتماعی بودند. مثلا معتقدین به اسلام سیاسی(حکومت ولایت فقیه برای اجرای احکام و تحقق ارزشهای اسلامی) ممکن است در نهادهای مدنی و حکومتی منتشر و در تعامل با هم باشند(۱). 🔴توجه مهم: هرچه نهاد اجتماعی و مدنی در اسلام سیاسی، کوچکتر و رنجور تر و کم اثرتر شود، برای تحقق اسلام سیاسی، سهم نهادهای حاکمیتی بیشتر می شود. به تبعِ خصوصیت ورود حاکمیتی که از بالا به پایین و با ابلاغ و اجرای خاص است، چهره غیر دمکراتیک تری از اسلام بروز می کند...(توضیح بیشتر در فایل صوتی) ⚪️نهج البلاغه، اسلام سیاسی را بانگ میزند! واضح است نهج البلاغه برای حاکم و حکومت در اسلام قواعد دارد و مداخله حکومت در اجرای احکام را هم می خواهد برای نمونه: -نامه۴۲: فرماندار خوب را کسی می شمارد که بتوان در اقامه دین به او تکیه کرد. -نامه۵۲: آیین نامه ابلاغی حضرت به فرمانداران برای اقامه نماز جماعت برای مردم با تعیین زمان دقیق آن است(مثلا نماز صبح در وقت روشنی هوا خوانده شود). -نامه۶۷: به فرماندار مکه و دستور اینکه نباید مردم مکه در موسم حج از هیچ حاجی ای اجاره بگیرند... ⚪️نهادهای اجتماعیِ اسلام سیاسی در عصر امیر المومنین قوی اند! قبل از علی(ع) هم این نهادهای اجتماعی نقش آفرین بودند. هنوز دوره فراگیری استبداد اموی و بی کار کردن این نهادها نرسیده بود. حتی گاهی وظیفه های نهاد حکومتی(مثل اجرای حد) را هم انجام می دادند! چند نمونه: -اعتراض عمومی کوفه به خلیفه دوم درباره فرماندار کوفه(سعد ابی وقاص)؛ علت: خوب بجا نیاوردن نمازهای جمعه و جماعت!(۲) -برخورد و مطالبه جدی عزل ولید بن عقبه؛ علت: آوردن جادوگر به مسجد و مستی در نماز صبح!(۳) -اخراج فرماندار(سعید بن عاص)؛ علت: ویژه خواری و تئوریزه کردن ویژه خواری بنی امیه(۴) - بحث های روشنگر با شهرک ۱۲۰۰۰نفری خوارج؛ نتیجه: کاهش خوارج به ۴۰۰۰نفر(۵) - مطالبه گری یک زن(سوده همدانی) و گرفتن حکم عزل کارگزار نامناسب. ❓چرا در ماجرای مقاومت اخیر غزه حمایت مردمی ایران ضعیف تر از کشورهای اروپایی و آمریکا بود؟! نقش حاکمیت ایران در موشک برای غزه جای خود، اما ضعیف شدن حمایت مردمی، بدیلش را تقویت می کند؛ یعنی: نه غزه نه لبنان! ❗️علت، ضعف نهاد اجتماعی برای اسلام سیاسی در ایران است. نهادهای مدنی حامی فلسطین در اروپا قوی تر از نهادهای مدنی ایران اند! چون اینجا همه چیز حتی مقابله با اسرائیل و ضدیت با آمریکا، حاکمیتی و با تصدی نهاد سیاسی انجام میشود! بدون اعلان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و اعلانهای رسانه ملی، حتی حوزه علمیه قم در قم نمیتواند اندازه یکی از شهرهای اروپایی مردم انقلابی ایران را برای فلسطین به خیابان بیاورد! این نهاد اجتماعی برای مقاصد اسلام سیاسی(محو اسرائیل) اصلا قابل قبول نیست! 🔴حرکت پاندولی نهاد سیاسی در ضعف نهاد اجتماعی ادامه در بخش دوم👇 ☑️ @m_ghanbarian