💠فهرست مباحث حجت الاسلام قنبریان در حوزه حجاب و عفاف
🔹مصاحبه:
🔺حجاب؛ فاصله بینش عرفی تا دانش شرعی!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1631
🔺شرایط امر و نهی کردن جامعه توسط حکومت؛ عدالت حکمرانی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1632
🔺فرهنگی کردن حجاب؛ پذیرش تکثر فرهنگی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1634
🔺بخشی از صوت مصاحبه روزنامه قدس
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1633
🔹یادداشت:
🔺آیا اصلا در شریعت اسلام، الزام و اجبار به حکمی شرعی داریم؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1635
🔺شورش لئیم ، نجابت کریم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/24
🔺همیشه پای بی عدالتی در بین است!
https://t.me/m_ghanbarian/1732
🔺محل های تجمع های روز حجاب و عفاف
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1012
🔺منطق جداسازی سالنهای مردانه و زنانه!
https://t.me/m_ghanbarian/1400
🔺تفاهم اجتماعی بر حدود حجاب الزامی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2221
🔹کلیپ و عکس نوشته:
🔺قاچاقچیان حجاب!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/249
🔺پاورپوینت بحثی بینشی تحلیلی درباره حجاب
https://t.me/m_ghanbarian/1027
🔺حجاب را "فرهنگی" کنیم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1494
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1495
🔺حجاب را "درونی" کنیم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1498
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1499
🔺حجاب را "آزاد" کنیم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1502
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1503
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1504
🔺جنگ در روسری
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1627
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1628
🔺صلح با روسری
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1629
🔱 منطق جداسازی سالنهای مردانه و زنانه!
#بازنشر
🔅 یک تشابه:
ظاهرا اصل تفکیک مکانهایی برای زن و مرد در عرف عقلایی دنیا شناخته شده است.
🔸در ایران: مدارس، تالارهای عروسی، میادین ورزشی، پارک بانوان، تاکسی بانوان، زندان، برخی دانشگاههای تک جنسیتی و... را شاهدیم.
🔸در غرب: زندانها، فضاهای سربازی، مسابقات ورزشی و مدارس و دانشگاههای تک جنسیتی را شاهدیم.
مثلا مدارس تک جنسیتی در آمریکا (دخترانه) ظرف ۱۰ سال اخیر ۲۵ برابر شده است!
(ترجمان علوم انسانی/ گفتگو با جولیت ویلیامز استاد مطالعات جنسیت ومعاون بخش علوم اجتماعی دانشگاه یو سی ان ای).
🔅 تفاوت پنداری!
برخی احتمالا تفاوت را به "اجباری" و "آزادانه" بودن ببینند که در ایران ، اجباری است و این بد است! اما در غرب هم "مختلط" هست و هم "جداگانه" لذا شهروند مختار به انتخاب آزادانه است و این خوب است!
اما این تفاوت پنداری و غیر محققانه است در غرب هم تفکیک سه نوع است:
1⃣ اجباری: مثل تفکیک جنسیتی دستشویی ها، زندانها، برخی فضاهای نظامی و...
2⃣ قانونی: مثل حق قانونی تفتیش شدن توسط همجنس در گیتهای بازرسی، یا حق قانونی درمان با کادر پزشکی و پرستاری همجنس، یا حق ساعت اختصاصی زنان برای برخی مکانها مثل پیست اسکی و...
3⃣ داوطلبانه: مثل تاکسی ویژه بانوان و...
از این روممکن است بین مصادیق الزامی و قانونی در ایران و غرب فرق باشد اما در بودنش فرقی نیست.
🔅 تفاوت واقعی
ظاهرا تفاوت واقعی در "منطق" اسلام و غرب است و البته موارد و مصادیق.
در منطق غرب مثلا مسابقات ورزشی جداگانه ی زنان (الزامی) و مدارس تک جنسیتی (قانونی) بخاطر رعایت شئون اخلاقی و عفاف و کرامت زن و... نیست،
بخاطر" قبول تفاوتهای بدنی یا ذهنی زن ومرد" است.
🔸برای نمونه استدلال برخی موافقین مدارس تک جنسیتی مبتنی بر "عدالت جنسیتی" است. مدعی اند عصب شناسی، تفاوت یادگیری دختران و پسران را ثابت میکند لذا کلاس واحد بی عدالتی جنسیتی به دختران است
(ر. ک: مصاحبه باجولیت ویلیامز).
🔸همینطور تفاوت بدنی در ورزش علت جداسازی جنسیتی مسابقات است نه عفت و دیده نشدن توسط نامحرم و...
🔅 منطق اسلامی تفکیک:
1⃣ عدالت جنسیتی
🔸 چنانچه ورزش اختصاصی زنان از این حیث ضروری است، تالار عروسی جدا هم ضروری و پارک اختصاصی هم نیکو است.
قرآن زن را «من ینشأ فی الحلیة»: پرورش یافته در زینت(۱۸/ زخرف) معرفی میکند.طبیعت او میل به زینت دارد اگر مکان اختصاصی ای برای این "تجمل و زینت" تعریف نشود و جز خانواده ، او در حجاب تعریف شود نوعی بی عدالتی به زن است.
🔸بعلاوه که زنان نسبت به آسیب های اخلاقی وآبروئی، آسیب پذیرترند پس همانطور که آسیب پذیرتر بودن او در قوای بدنی اش او را دارای حق ورزش اختصاصی و تفکیکی کرده؛ آسیب پذیرتربودن در قوای جنسی و عاطفی اش نیز چنین حقی برایش ثابت میکند که مکانهای تجمل و شادی و تفریحش جدا باشد و بخاطر اینها عرض و آبرویش در مخاطره نیافتد.
🔸چه خوب گفت شهید مطهری که: «در قدیم "انسان" بودن زن فراموش شده بود و امروز "زن " بودن او» (نظام حقوق زن در اسلام).
2⃣ منطق اختصاصی اسلام:
کرامت زن وامنیت اخلاقی خانواده وجامعه:
🔸فلسفه پوشیده داشتن زن از مردان و اختصاص زینت و تجملش به محرمان و همجنسانش این است که: اسلام میخواهد زن در کنار مردان، بعنوان "یک انسان" نظاره شود نه "یک زن با جذابیتهای تأنیث".
🔸وقتی او با اختصاصات زنانه اش (نه اشتراکات انسانی اش مثل هوش و کار و...) جلوی مردان حاضر شود به او نگاه و طمع جنسیتی می شود و این خلاف "کرامت انسانی" اوست.
(ر.ک: مسأله حجاب /استاد مطهری).
🔸بعلاوه که خانواده و جامعه از این نحوه حضور آسیب می بیند.
"به هیچ زنی خیانت نشده مگر اینکه زنی با جلوه های زنانه اش حاضر شده است".
📝 محسن قنبریان 95/9/21 با تخلیص
☑️ @m_ghanbarian
مبادرت به معاد۱.mp3
31.43M
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه
جلسه هفتم
حجت الاسلام محسن قنبریان
۲۷خرداد۱۴۰۰
🔅مبادرت به معاد۱
• نهج البلاغه می گوید: به موت مبادرت کنید!(خ۱۹۰)/ از اجل سبقت بگیرید!(خ۱۸۳)
• فرق است بین اینکه بگوید صله رحم اجل را به تاخیر می اندازد تا بفرماید با اعمالتان از اجل تان سبقت بگیرید!
• مرگِ چشیدنی !
• توفی از درون و حیات روحانی...
* اگر مشتاق این معارف نهج البلاغه بودید فایل صوتی را بشنوید!
☑️ @m_ghanbarian
🔷 نه وکیل الدوله، نه دولة الوکلاء!
دعوت از آقای رئیسی و حمایت از او و بالاتر، درخواست انصراف از کاندیدهای دیگر از سوی اکثریت قاطع مجلس، ساخت یک قوه توسط قوه دیگر تلقی می شد. نزد برخی نگرانی تفکیک قوا و یکی شدن مجری و ناظر بود. سهامی خاص شدن دولت پیش بینی اینان بود!
این روزها می بینیم رئیس جمهور منتخب از کارشناسان مختلف موافق و مخالف نظر می گیرد، حرفهای وزرای دولت مستقر را هم می شنود، اما با نمایندگان مجلس ملاقاتی ندارد؛ حتی شنیده شده ملاقاتها را رد هم می کند!
این کاری تعدیل کننده و ارزشمند و سزاوار حمایت است و نگرانی قبل را می کاهد.
توجه:
شنیدن نظرات کارشناسی شخصیت حقوقی مجلس در کمیسیون های تخصصی در زمان خود، تعامل و همفکری است اما ملاقات با شخصیت های حقیقی مجلس و نمایندگان در بدو پیدایش و صورت بندی دولت معنای دیگری دارد.
#به_امید_روزهای_خوب
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔘تبعیض دو وجهی: سیاسی/اقتصادی
1⃣ اعتراض کارکنان شرکت نفت چه فوری با مصوبه هیات وزیران پاسخ می گیرد؛ در حالیکه کارگران همراه آنها به پیمانکاران حواله شدند!
اگر گفته شود بین ایندو به لحاظ نظام پرداخت فرق است: کارکنان، دولتی اند و دولت می تواند در مصوبه اش بازنگری کند اما کارگران، ذیل قانون کارند و روال دیگری دارد؛ باز هم قانع نمیشوم! چون معلمان هم حقوق بگیر دولت بودند اما مطالباتشان چندین سال زمان بُرد تا کلیات قانونی برای آنها تصویب شد!
مشکل برای کارگران آنجاست که تشکل جدی لازم برای پیگیری حقوقشان را ندارند و اعتراض و اعتصاب، تفسیر دیگری می شود!
2⃣ در وجه تبعیض اقتصادی: اندک تلاشهای انجام شده برای رفع تبعیض در نظام حقوق و دستمزد، دنده معکوس گرفت!
کارکنان دولت متاسفانه زیر یک سقف حقوقی ثابت دستمزد نمیگیرند. نفتی ها در این بین خود را ذیل قوانینی دیگر که افزایش بیشتر برایشان موجب شود، برده بودند.
کاش اقلا کارگر پیمانی نفت هم نفتی دیده میشد!
(یادداشت: عدالت حقیقی، زندگی زیر یک سقف حقوقی را بخوانید!)
#نفحات_نفت
محسن قنبریان ۱۴۰۰/۴/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
مبادرت به معاد۲.mp3
19.59M
📖 سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه
جلسه هشتم
حجت الاسلام محسن قنبریان
۱۱تیر۱۴۰۰
🔅مبادرت به معاد۲
• فبادروا المعاد و سابقوا الآجال(خ۱۸۳)!
• معمای خواب و مرگ!
❓چگونه در خواب هم توفی شده ایم درحالیکه تکان می خوریم؟! پس سختی جان دادن و معاینه چه شد؟!
• فریب های ۵۰ ساله!
* اگر مشتاق این معارف نهج البلاغه بودید فایل صوتی را بشنوید!
☑️ @m_ghanbarian
🔶 تحقق یک مطالبه ۲۰ساله رهبری و نخبگان!
رهبر انقلاب اقلا از مهر۸۰ تا این سالها چندین بار بر انتشار عمومی استدلالات شورای نگهبان در حوزه قوانین تاکید داشته اند. از جمله مزایای شمارش شده ایشان:
۱.استفاده از نظرات حقوقدان های خارج از مجموعه(۱۱مهر۸۰)
۲.قابل دفاع شدن در مجامع حقوقی جهانی(۱۱مهر۸۰)
۳. برآورده شدن توقع مردم با استدلال متین از لحاظ تکیه گاه قانونی(۲۰تیر۸۶)
۴.حس شدن اهمیت کار شورا در افکار صاحب نظران(۲۰تیر۸۶)
۵.یک پشتوانه تقویت علمی برای آزادی شورا(۸آبان ۹۲)
بحمدالله ولو با تاخیر این درخواست در حال تحقق است.
#سپاس
محسن قنبریان ۱۴۰۰/۴/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
45.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 مردمسالاری دینی یا دین سالاری مردمی؟!
#مصاحبه_حجت_الاسلام_محسن_قنبریان_با_فکرت_مدیا
تاریخ مصاحبه ۲۰خرداد۱۴۰۰
• معمای طرح بحث جمهوریت در ۱۴خرداد امسال توسط رهبرانقلاب!
• دین سالاری یا مردمی است یا داعشی و هردو مقابل مردمسالاری دینی!
• تعدادی از شاگردان امام در مناصب قانونی، جمهوریت در نظر امام را قبول ندارند!
• نقل برخی سخنان آنان/ اگر برخی در مثل شورای نگهبان بوده باشند...؟!
• خلافت نوعی مردم در سیاست و اقتصاد و حق اساسی تعیین سرنوشت در کلمات امام و رهبر و شهید صدر و...
• بدون انتخاب و بیعت مردم، ولیّ جامعه انفاذ حکم و اجازه حکومت ندارد
• جملات صریح امام در پاسخ به استفتائات آقایان!
☆متن این گفتگو با اندکی تصرفات اینجا قابل مشاهده است: https://v-o-h.ir/?p=17853
☆فیلم کامل را اینجا ببینید: https://www.aparat.com/v/0LnyT
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔅 مردمسالاری دینی یا دین سالاری مردمی؟! #مصاحبه_حجت_الاسلام_محسن_قنبریان_با_فکرت_مدیا تاریخ مصاحبه ۲
➕پیوست ویدئوی: مردمسالاری دینی یا دین سالاری مردمی؟!
☑️ @m_ghanbarian
۹-درسهای نهج البلاغه.mp3
11.01M
📖 سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه
جلسه نهم
#ایام_شهادت_جواد_الائمه(ع)
۱۴۰۰/۴/۱۸
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖 سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه جلسه نهم #ایام_شهادت_جواد_الائمه(ع) ۱۴۰۰/۴/۱۸ محسن قنبریان ☑️ @m_g
📖 سلسله درسهای نهج البلاغه
جلسه نهم
#ایام_شهادت_جواد_الائمه(ع)
۱۴۰۰/۴/۱۸
#بخش_اول
🔅به حسب روایت صحیح السند کافی، تولیت موقوفات قم(صالح بن محمد بن سهل) نزد امام جواد(ع) آمد و گفت: درباره ۱۰هزار درهم حلالم کن که خرجش کرده ام!
امام فرمود: حلال! اما وقتی صالح خارج شد امام فرمود: یکی شان خود را بر اموال حق آل محمد و ایتام و مساکین و فقرا و در راه ماندگان آنها می افکند و از اموال برمی دارد سپس می گوید حلالم کن! آیا درست است بگویم اجازه نمی دهم؟! پس خداوند از آنها روز قیامت سئوال شدید می کند"(الکافی ج۱ص۵۴۸ح۲۷)
❗️این پاسخ دو پهلو چه وجهی دارد؟ به خودش می فرماید: حلال! به راوی می گوید: خدا حساب می کشد! جای تقیه هم نیست و صالح وکیل خود امام است!
▫️این بخاطر دو وجهی بودن کار است:
• از طرف بقاء سازمان وکالت و شبکه مویرگی امامت به همه نقاط لازم است. باید هزینه و حتی پرت کارش را قبول کرد. لذا می فرماید حلال. و به راوی هم می فرماید: به نظرت درست است بگویم نه اجازه نمی دهم؟!
• اما وجه دیگر، رعایت موازین است. مصرف متولیان و کارگزاران در حد متعارف جایز است و بیشتر آن عقوبت دارد. امام جواد(ع) مبسوط الید نیست این مواخذه می رود به قیامت؛ اما امیرالمومنین در همین موارد مواخذه سخت را خود می کرد.
💢 یک نکته مهم:
تولیت داریم و ولایت؛ تولیت، ولایت ضعیف است نوعی وکالت و وصایت است، تصرف کردن طبق ضوابط تعیین شده نه طبق مصلحت و صلاحدید است. مثل تولیت وقف که باید به مصرف افراد تعیین شده و در جهت تعیین شده باشد؛ اما ولایت، تولیت شدید و صاحب اختیاری -البته در حدود تعیین شده- است. مثلا مراجع در خمس ولایت دارند نه تولیت، باید جهت مصرف را رعایت کنند اما با صلاحدید خود نه اینکه همه جزییات تعیین شده باشد.
🔅 موارد مشابه در نهج البلاغه و برخورد متفاوت امیرالمومنین(ع):
▫️نامه۵ به اشعث کارگزار آذربایجان.
به همین رعایت ضوابط تولیت تاکید دارد: "امارت توطعمه نیست، بلکه امانتی برگردنت است از تو خواسته شده تا فرمانبردار مافوق خود باشی. تو حق نداری که در امور رعیت به دلخواه خویش عمل کنی، یا به کار خطیری اقدام کنی، مگر با استناد به فرمانی که به تو برسد. در دست تو مالی از اموال خدای عزوجل است و تو یکی از خزانه داران او هستی تا آن را تسلیم من کنی. امیدوارم برای تو بدترین والیان نباشم"
این یعنی ضابطه گذاری، یعنی تو تولیت داری نه ولایت که به صلاحدید خود درباره رعیت یا بیت المال کاری کنی!
▫️نامه ۲۰ به زیاد بن ابیه که جانشین کارگزار حضرت (عبدالله بن عباس) بود.
آن سئوال سخت را این جهانی می کند چون مبسوط الید است و مثل امام جواد(ع) نیست می نویسد: "به خدا سوگند می خورم، سوگندی راست که اگر به من خبر رسد که در بیت المال مسلمین به اندک یا بسیار، خیانت کرده ای، چنان بر تو سخت بگیرم که تهیدست شوی و هزینه زندگی بر دوشت سنگین و حقیر و خوار گردی"
• اولا این جور نامه ها را از صندوق ارثیه "زیاد" در نیاورده اند؛ دیگران هم شنیده و نقل کرده تا به سید رضی رسیده است. برخی فکر می کنند تذکر به کارگزار حکومت عدل حتما باید درگوشی و محرمانه و خصوصی باشد!
• می بینید می فرماید برای خیانت کم هم چنین عقوبتی می کنم. این همان نظریه عذاب و مجازات مضاعف کارگزار است. رهبر انقلاب هم چند بار زبان زده اند؛ اما متاسفانه هنوز نیست! #طبری ای که با آن رئیس قوه را به حاشیه بردند با طبری ای که حکم خورد یک اندازه نیستند! عذاب مضاعفی ندیدیم.
عجیب تر اینکه جرم در قبال مسئولین، مشدد است یعنی توهین به یک مسئول، حکمش از توهین به یک فرد عادی بیشتر است به این استدلال که به شخصیت حقوقی هم توهین شده؛ خوب در مجازات مسئول هم باید این تشدید مجازات باشد(که نیست)!
• می فرماید:"ضئیل الامر" حقیر و خوارت می کنم! امیرالمومنین کارگزار متخلف را در شهر می چرخاند (مثل ابن هرمه). ما اینکار را فقط با اوباش می کنیم!
▫️نامه۲۴ وصیت اموال به امام حسن(ع)
این اموال امامت نیست، اموال شخصی و اوقاف و... است و پسرش را با وصیت، در آنها تولیت می دهد (نه ولایت که در اموال امامت مثل انفال و... هست) . قاعده می گذارد:
یاکُلُ منهُ بالمعروف و یُنفِقُ منهُ بالمعروف: در حد متعارف مصرف خودتان در حد متعارف انفاق.
اولا مصرف را با انفاق ، میزان می کند و متعارف را قید هردو می کند.
• متولی اموال حق ندارد مصرف نامتعارف کند. گاهی می بینیم متولی وقفی مصرفی بسیار نامتعارف کرده است...
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖 سلسله درسهای نهج البلاغه جلسه نهم #ایام_شهادت_جواد_الائمه(ع) ۱۴۰۰/۴/۱۸ #بخش_اول 🔅به حسب روایت صح
📖 سلسله درسهای نهج البلاغه
جلسه نهم
#ایام_شهادت_جواد_الائمه(ع)
۱۴۰۰/۴/۱۸
#بخش_دوم
🔅در قاعده ای کلی می فرماید:
جودُ الولاهِ بِفَئِ المسلمین جور و خَتِر(غررالحکم)
جود کردن متولیان با بیت المال، جور است و نیرنگ ناجور!
• نمی فرماید استئثار و ویژه خواریشان! آن که تکلیفش معلوم است؛ نه، جود کردنشان با بیت المال هم جور و نیرنگ است. چون تولیت دارند نه ولایت. باید طبق ضوابط عمل کنند نه به صلاح دید!
• مثال این فرمایش در نهج البلاغه مصقله است نامه۴۳ و خطبه۴۴ درباره اوست. یکبار گزارش ویژه خواری و بذل بیت مال به نزدیکان رسید، نامه توبیخ آمیز۴۳ صادر شد. مصقله صورت اموال فرستاد و از خود دفاع کرد، امام هم تصدیقش کرد. بار بعد مصلقه یک کار خیری کرد. اسرای نصرانی جنگ فرستاده حضرت علیه خریت بن راشد، را خرید و آزاد کرد!
ببینید: جود یعنی این! با بیت المال کار خیری کرد برده آزاد کرد. حضرت اینرا دارد می گوید که جور است و نیرنگ!
از مصقله پولش را طلب کرد. مصقله مقداری را داد بقیه در توانش نبود، فرار کرد وبه معاویه پیوست! خطبه۴۴ در اینباره است که:"مصقله کار بزرگواران انجام داد،ولی چون بردگان فرار کرد...اگر می ماند مقداری که برایش میّسر بود می گرفتیم و برای باقیمانده به انتظار فراوانی ثروتش می نشستیم"!
• این مکتب علی(ع) است نه فقط در حیف و میل، بلکه در جود کردن و کار خیر کردن از بیت المال هم متولی امور حق ندارد خارج از ضوابط عمل کند،چه رسد به ویژه خواری و...
یعنی مثلا یک مسئول(غیر ولیّ) خارج از ضوابط اموالی را در کار خیری هزینه کند!
این سختگیری امام حاکم و مبسوط الید است .
*نکات تاریخی مهم درباره وقایع و اشخاص (اشعث و زیاد و مصقله و خریت و...) را در فایل صوتی جلسه بشنوید.
*مطالب مرتبط
-لزوم مجازات مضاعف کارگزاران متخلف
-رسواگری مفسد اقتصادی از فقه تا قانون تشهیر
☑️ @m_ghanbarian