eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
893 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔊 جنگ روانی و توطئه فرهنگی مأمونی! • استقبال عجیب مردم از امام رضا(ع) در مسیر مدینه تا مرو، بخصوص اجتماع عظیم نیشابور، دستگاه عباسی را لرزاند و به فکر توطئه ای فرهنگی و جنگی روانی انداخت!: "ساخت و انتساب اتهامی به امام رضا(ع)؛ آنقدر ظریف که در مردم جا بگیرد، و آنقدر شنیع که بشود امام را بخاطرش مجرم کرد!" • ساختند و گرفت! و امام را در سرخس به همان اتهام مدتی زندانی کردند! ملاقات کوتاه اباصلت با امام توطئه را برایمان پرده برداری می کند. به امام می گوید: -: یابن رسول الله مردم از شما سخنانی حکایت می کنند! - : چه می گویند؟! -: می گویند: شما فرموده اید: مردم بندگان ما هستند! • تأویل بردن "ارادت مردم" به "بردگی"! + و "نقل کرامات حضرت" در این سفر به "اظهار ربوبیت"! + چاشنی کردن و بزرگ نمایی چند سوژه غالی = تکمیل پروژه مامون و ارکان جنگ روانی-فرهنگی علیه امام. حالا اتهام بزنند که خود امام مدعی است: همه مردم بردگان و بندگان اویند! • جالب، برخورد امام با این توطئه است: - در زندان سرخس روزی ۱۰۰۰ رکعت نماز می خواند، طوری که مجالی برایش نمی ماند! اینگونه "چهره بندگی" خود را پررنگ تر و شبهه و اتهام "ربوبیت" را دفع می کند. - در همان ملاقات کوتاه (پس از شکایت به خدا از این اتهام) پاسخ نقضی شیرینی به دهان اباصلت می گذارد. می فرماید: "اگر مردم براساس آنچه می گویند همه بردگان مایند، پس آنها را به چه کسی خواهیم فروخت؟!!" ▪︎پ.ن: دستگاه های مامونِ جهانیِ زمانت را بشناس اما از سوژه شدن غالیان و افراطی ها برای تاویل دادن دو رکنِ حق دیگر به ناحق هم غافل نشو! کارگردان صراحتا گفت: "موضوع فیلم، یک قاتل زنجیره ای نیست یک جامعه قاتل زنجیره ای است!" تصویر این زنجیره در یک جامعه (ایران اسلامی) از کجاست تا کجا؟! از یک قاتل مذهبی(!) تا یک حرم مذهبی! خودش می گوید:"البته بیان اینکه این مرد یک مرد متدین است برای داستان مهم است، حلقه او را به یک حرم بزرگ -که نماد رسمی ادیان است- متصل می کنیم؛ بلکه کل موضوع مربوط به چیزی است که خوب می دانید..."! ⬅️ موضع گیری ات امام رضایی باشد نه تایید و تکثیر سوژه های دروغ! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۳/۱۸ ☑️ @m_ghanbarian
8.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ وقتی امیر المومنین قنبر را تازیانه زد! • آزادی را در عدالت لحاظ کنید! • فرمان ۸ ماده ای امام خمینی https://b2n.ir/u02346 - منع شنود و تفحص سپهر شخصی • متهم و مجرم هم حقوقی دارد، لحاظ آن آزادی دادن به او در آن چارچوب است. • قاضی ای که امام را عصبانی کرد تا جایی که نزدیک بود حدش بزند https://www.pishkhan.com/news/57089 - اینها جلوگیری از انقلابی گری نیست جلوی تعدی را گرفتن است. • قنبر سه تازیانه بیشتر زد امیرالمومنین همانجا خواباند سه تازیانه اش زد.(الکافی ج۷ص۲۶۰) - نگفت از خودمان است، سوژه میشود! کاش چنین کنیم! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ وقتی امیر المومنین قنبر را تازیانه زد! • آزادی را در عدالت لحاظ کنید! • فرمان ۸ ماده ای امام خمی
7.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ جناب آقای اژه ای باید با منِ منبری متفاوت باشد! • رئیس قوه قضائیه هرهفته حرفها و دستورات خوبی می دهد انگار نهج البلاغه می خواند! "به هر متهمی دستبند نزنید"! "وقت دستگیری خانواده را..."! ❗️اما تقریبا هربار هم اتفاقاتی می افتد! خانمی را دستگیر می کنند انگار گونی بر می دارند! همه هیکل پیدا میشود! تکذیب هم نمیشود! می گویند پیگیری میشود! • قنبر را بخوابان و شلاقش بزن(۱). باید این پیگیری را هم مردم ببینند! نه دادگاهش علنی است نه اجرای حکم دیده میشود! • انتظار از آقای اژه ای این است که با یک منبری متفاوت باشد! * گفتگوی کامل را اینجا ببینید: https://www.aparat.com/v/VJfsy ........................ ۱. اشاره به روایتی که قنبر از خشم و غلظت، سه تازیانه بیشتر بر مجرم زد و امیرالمومنین(ع) او را خواباند و سه تازیانه اش زد(الکافی ج۷ص۲۶۰) 🔗 مطلب مرتبط: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3062 حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
• تولیت آستان قدس در اولین پیش نشست دومین همایش بین المللی امام رضا(ع) فرموده اند:"اگر مناظرات فکری نباشد جای آن را منازعات خطرناکی خواهد گرفت که اصل دین، معنویت و خداپرستی را از بین می برد؛ حضرات معصومین با مناظرات خود به ما تحمل پذیری، سعه صدر، دفاع از دین و فضیلت های انسانی را آموختند. هرکجا که ما باب گفتگو و مناظرات علمی و تضارب آراء و افکار را مسدود کردیم، سلاح و اسلحه به میدان آمد. اگر سیره ائمه اطهار(ع) در مناظرات و گفتگوها را ادامه می دادیم، وهابیت و داعش به وجود نمی آمد!" ✏️ انصافاً نکته درست و به جایی است. حتی شاید این جمله که: داعش و وهابیت بخاطر قطع گفتگو و مناظره بوجود آمده مبالغه آمیز هم باشد؛ اما اصل توجه به اثر گفتگو و مناظرات در کاهش منازعات بسیار سخن متین و استواری است. ❗️ اما چرا آستان قدس خود در اینباره پیش قدم نیست؟! سیره مناظرات و احتجاجات امام رضا(ع) با مخالفین اولویت تکرار و استمرار دارد یا افزودن بر ایوان های طلا و گل فرش ها و؟! چرا این نو به نو و آن بی فروغ است؟! • تولیت محترم دید پای منازعه و کشتن دو روحانی و زخمی کردن روحانی دیگر با آراء مخالف داشتن، به صحن و حرم رضوی هم کشید! آن جوان به جرم قتل نفس اعدام شود یا اولیای دم رضایت دهند، مساله تمام نیست؛ زیرپوست مشهد و ایران آراء مخالف باهم بسیاری هست که استعداد منازعه و خدای نکرده کار مسلحانه دارد. اقلا مناظرات آزاد دینی از حرم امام رضا(ع) -که خود اسوه کامل آن است- شروع شود تا چهره مشهد به شهر گفتگو و بحث و مناظره جای تکفیر و تفسیق و تندی تغییر کند! محسن قنبریان ۱۴۰۱/۳/۲۰ ☑️ @m_ghanbarian
8.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ جنگ فقر و غنا یعنی چه؟! امام بعد از پذیرش قطعنامه تازه بر جنگ دائمی فقر و غنا تاکید کرد! این چه جنگی است؟! • جنگ فقر و غنا به این معنا نیست که مثلا اگر کسی ثروتمند است، اسید بپاشیم روی ماشینش یا برج او را خراب کنیم، نه، باید تبعیض را از بین برد. یعنی آن عامل فقر و غنا ساز باید از بین برود. • در سطح جهان آن کلونی حاکم و کانون سرمایه داری! * توصیه میشود در اینباره حتما "الهیات جنگ دائمی فقر و غنا" را ببینید https://eitaa.com/m_ghanbarian/2429 حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۳-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
15.97M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳ / جلسه سوم • موقعیت این فراز ؛ موقعیت اکتشافی و اثباتی ▫️نکات این فراز 1⃣ مردم دلالت گر بر عدل و جور حکومت اند 2⃣ تنها دلالت گر مردمند! • اشتباهات مردم چه؟ • شرح این فراز از رهبر انقلاب • استفاده امام خمینی از این قاعده علیه سلطنت پهلوی: افکار عمومی قانون است! 3⃣ این نظر عمومی مردم، زبان الهی است 4⃣ ذخیره عمل صالح نه کار نمایشی حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سوم حجت الاسلام محسن قنبریان ✔️فراز دوم نامه (ثم اعلم یا مالک...فیما احبت او کرهت)/ افکار عمومی! ▫️ موقعیت این فراز بین فرازهای قبل و بعد: این فراز بعد از فراز اول (که مربوط به سیاست نفس بود) و قبل از فراز سوم (که اخلاق رهبری) است قرار دارد و مشحون به جملاتی در سیاست نفس (مثل: فاَملک هواک...) هم هست. • ترجمه فراز: "آگاه باش ای مالک که تو را به شهرهایی فرستادم که پیش از تو حاکمانی در آن به عدالت و ستم فرمانروایی کردند، و مردم در کارهایت می نگرند(وَ اَنَّ الناسَ یَنظُرونَ من اُمورک)همان گونه که تو خود در کارهای حاکمانِ پیش از خود می نگریسته ای، و آنچه تو در حق آنان می گفتی درباره تو خواهند گفت. صالحان را فقط از آنچه خداوند درباره ایشان بر زبان مردم جاری می کند می توان شناخت (اِنَّما یُستَدَلُّ عَلی الصَالِحینَ بِمَا یُجرِیَ اللهُ لَهُم عَلی اَلسُنِ عبادِه) پس باید دوست داشتنی ترین اندوخته ها در نزد تو عمل صالح باشد. بنابراین زمام هوا و هوست را به دست بگیر و بر نفس خود در آنچه برای تو حلال نیست، بخل بورز، که بخل ورزیدن بر خود همان انصاف دادن از خود است در آنچه دوست دارد یا نمی پسندد". ❓بین فرازهای سیاست نفس و اخلاق رهبری، یکبار سخن از نظارت مردم و زبان الهی بودن آنها در قضاوتشان درباره حکمران چه موقعیتی دارد؟! ❗️موقعیت اثباتی و اکتشافی! آن سجایا در سیاست نفس و خُلق حاکم "یک چیدمان و یک ثبوت" است، قضاوت همگانی درباره عادل یا جائر بودن حاکم، "یک کاشفیت از آن خصائص" و "یک طریق اثباتی برای آن ثبوت" هست؛ که حکیم مطلق(امیرالمومنین) در جای مناسب از این تعبیه کرده است. ▫️ ۴نکته مهم حکمرانی در این فراز: 1⃣ مردم دلالت گر بر عدل و جور حکومت اند. • اصل و ریشه ی فروعات حکمرانی دست آخر به عدل یا جور می رسد. به تعبیر دیگر قضیه بدیهی در مسائل عقل عملی، "حُسن عدالت و قُبح ظلم" است. لذا حضرت امیر(ع) دولت های سابق را به وصف عدل و جور توصیف کرد نه کارآمد و غیر کارآمد، مردم دار یا خشن و... چون بازگشت اینها هم به عدل و جور است (مثلا کارآمدی برای امور مردم یا دستگاه سلطنت؟ اولی عدالت و دومی جور است) • این عدالت و جور، فطری بشر است. از "آراء محموده"، "تطابق علیه آراء العقلاء" است. از اینرو مردم خوب آنرا می شناسند؛ مجموع سیاستها و احکام و اجرای دولتی به عدالت انجامید یا جور و تبعیض؟ چیز پنهانی بر مردم نیست. • در غرر الحکم فرمود: "دلهای رعیت خزینه های حاکمان است پس هرچه از عدالت و جور در آن ودیعه بگذارند را خواهند یافت"(شرح ابن ابی الحدید ج۱۱ص۹۴) ⬅️ پس مردم دلالت گران بر حاکمان در عدالت و جور اند. 2⃣ تنها دلالت گر مردمند! با وجودی که می دانیم راه دیگری مثل وحی و بیان معصوم هم برای قضاوتِ عدالت و جور حاکم هست اما حضرت امیر(ع) با حصر(اِنَّما) تنها استدلال گر و دلالت گر بر صالحان را مردم می شمارد. چون این راه عمومی و همیشه در دسترس است (و اصلا بیانات دیگر هم ارشادی است به همین حکم وجدانی مردم) ⚠️ ممکن است برخی از ملزومات و فروعات عدالت، نظری و اختلافی باشد. همه بدیهی نیست(مثلا برای عادلانه بودن ارث و دیه در زن و مرد باید استدلال کرد) لذا عامه مردم نمی توانند نظر تعیینی دهند؛ برخی سیاستها و قوانین حکومت اینگونه اند! ❗️این نکته درستی است اما فروعات و تصمیمات منسجم است و سرجمع آثاری بار می آورد، قضاوت مردم در آنجا اشتباه نیست. 🔅 بیان آیت الله خامنه ای درباره این فراز: ایشان این فراز(انما یستدل علی الصالحین...) را با قید یاد شده معنا می کنند: "مردم در قضاوت های جمع بندی شده خودشان، یک قضاوتی درباره کسی یا کسانی دارند. این قضاوت افکار عمومیِ مردم نشان دهنده واقعیت است. نه اینکه مردم در همه جا اشتباه نمی کنند، چرا، اشتباهاتی هم ممکن است پیش بیاید اما آنچه در مجموع به صورت جمع بندی باقی می ماند، قضاوت درستی است بیان امیر المومنین این است. چون بالاخره ماچند روزی هستیم، سرو صدایی می کنیم، کاری می کنیم، چیزی می گوییم، می رویم. در همان لحظه ممکن است امکان قضاوت کافی نباشد اما بعد که مردم درباره ما فکر کردند، رفتند کارهای مارا دیدند، اثر کارهای ما را دیدند، نتایجش را ملاحظه کردند آنوقت به قضاوتی می رسند آن قضاوت، قضاوت درستی است فرمایش امیرالمومنین این است"(۹۴/۴/۲۳). - گاهی سیاستها نمونه مشابه دارد که وضع قبلی روشن شده، مردم در این سیاست قضاوت روشن و درست دارند! ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سوم حجت الاسلام محسن قنبریان ❓آیا این قاعده فقط برای قضاوت های تاریخ گذشته و تاریخی است؟ یا نمونه های جاری هم طبق این قاعده قابل ارزش گذاری به عدل و جور است؟! ❗️ امام خمینی از این قاعده برای حکم به جائر بودن حکومت مستقرِ پهلوی استفاده کرد در پاسخ به خبرنگار تلویزیون فرانسه در ۳بهمن۵۷ فرمود: "برای تغییر رژیم، فشار افکار عمومی به معنی قانون است؛ ما به استناد همین قانون قدرت را دست می گیریم و حکومت را مستقر می کنیم/ فشار افکار عمومی، قانون است در آن وقت که در ایران رژیم سلطنتی بود، به خیال آنها سلطنت با نظر مردم به وجود آمده بود در حالیکه از اول چنین نبود. اکنون آرای عمومی، شاه را خلع کرده است. ما به استناد همان فشار افکار عمومی که قانون واقعا همان است باید قدرت را به دست بگیریم و حکومت را مستقر کنیم"(صحیفه امام ج۵ص۵۲۳) [کامل رااینجا بخوانید: https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/5/page/523 ] 3⃣ این نظر عمومی، زبان الهی است! نکته لطیف تر آنکه حضرت درک همگانی عدل و ظلم و دلالتگری بر صلاحیت دارها را "زبان الهی" معرفی می کند(بِما یَجریَ اللهُ لهم علی اَلسُنِ عباده). با آنچه در نکته اول گذشت معلوم می شود این مکانیزم فطری، سخنگوی خداوند است نه اینکه الزاما وحی و الهامی جداگانه به مردم در کار باشد. 4⃣ ذخیره عمل صالح نه کار نمایشی! نکته لطیف دیگر اینکه بلافاصله بعد از قاعده(انما یُستدل...) می فرماید: "پس باید دوست داشتنی اندوخته ها در نزد تو عمل صالح باشد". - فاء تفریع در "فلیَکُن" مفید این است که وقتی افکار عمومی، قضاوت جمع بندی شده اش درباره حاکم، واقعیت است؛ پس باید چیزی در قلوب رعیت ذخیره کنی! (چنانچه در غرر الحکم فرمود). ❓ این ذخیره چه باشد؟! ❗️میفرماید: عمل صالح (فَلیَکُن احبُّ الذخائِرِ الیک ذخیرهَ العملِ الصالح)! - چرا نفرمود: رضایت رعیت، پسند آنها، خوشایند آنها؟! فرمود عمل صالح! • عمل صالح دو رکن دارد: ۱. حُسن فعلی: یعنی پیکره عمل نیکو باشد. که اعمال نیکو دست آخر ذیل "حُسن عدالت" جمع می شوند. ۲. حسن فاعلی: یعنی نیت فاعل هم زیبا باشد. که با قصد قربت و جلب رضای الهی چنین می شود. - لطیفه این فقره این است که با عمل صالح (عادلانه به قصد رضایت خداوند) بهترین ذخیره را برای خود درست می کنی. هم نزد خداوند هم در قلب رعیت. یعنی ریاکاری و لازم نیست. با عمل صالح، مردم هم درباره ات قضاوت خوب خواهند داشت. • این معیار(معیار عمل صالح برای ذخیره) هم جامع افراد است و هم مانع اغیار: - مثلا زهد حاکم، فضیلتش به اختفاء و پنهان بودن است. لازم نیست رسانه ای کند. همان زهد مخفی عمل صالح ذخیره شده است و قضاوت مردم را هم نیکو می کند. - توبیخ یک کارگزار متعدی(مثل منذر بن ابی جارود یا عثمان بن حنیف و...) باید علنی باشد. علنی بودنش عمل صالح حاکم است، لازم نیست مخفی کند و... ▫️ برای جلسه آتی!یک سئوال: آیا این قاعده (صحت قضاوت جمع بندی شده افکار عمومی) فقط پسینی است یعنی بعد از گذشتن دوره ای از حاکم بودن و کارگزاری است؟! یا قاعده می تواند پیشینی هم باشد؟! یعنی برای انتخاب یک کارگزار هم تشخیص مردم بهترین طریق کشف صلاحیت است؟! ❗️ یک اشکال: در روایات مذمت شهرها و مردم آن دیار هم کم نیست(نکوهش اهل بصره، شام، کوفه، مدینه، مکه و...) آیا اینها نقض این قاعده نیست؟! یعنی طبق این قاعده العیاذ بالله می شود قضاوت مردم شام در چند دهه درباره امیرالمومنین را واقعیت دانست؟!! 🧐 پاسخ را در جلسه بعد پیگیری کنید! ☑️ @m_ghanbarian
8.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ نباید سه گانه: اسلام ناب، آمریکا، اسلام آمریکایی را به دوگانه کاست! 📝 در این بخش گفتگو با برنامه گرا به خط روشنی بین مصلحان انقلاب اسلامی پرداختم که غیر از دشمن خارجی و اسلام ناب، یک اسلام تقلبی و غیر اصیل هم می شمردند. امام آنرا "اسلام آمریکایی" نامید(۱۱فروردین۶۷). • این سالها فقط سازشکاران در جناح های سیاسی + تشیع انگلیسی در جریان های مذهبی، مصداق اسلام آمریکایی خوانده میشوند. فقط رهبر انقلاب اسلام منهای مردم سالاری درون کشور و حوزه ها را هم متهم میکند(۱)! • امام اینها را اسلام آمریکایی می خواند: اسلام مرفهین بی درد، اسلام فرصت طلبان(صحیفه امام ج۲۱ص۱۱) / اسلام اشرافیت، اسلام مقدس نماهای حوزه های علمیه و دانشگاهی، اسلام ذلت و نکبت، اسلام پول و زور، اسلام فریب و سازش و اسارت، اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایه داران بر مظلومین و پابرهنه ها(همان ص۸۰)/ اسلام سرمایه داری مدرن و کمونیسم خون آشام، اسلام رفاه و تجمل(همان ص۱۴۵) • در "اقتصاد" کمتر از "سیاست" خط اسلام آمریکایی متهم است! اسلامِ حاکمیت سرمایه و تقدم سرمایه داران بر پابرهنه ها را کمتر کسی جرأت می کند اسلام آمریکایی بخواند! چون دهها روحانی و دانشگاهی موجه و حزب اللهی یا اصل مساله را انکار و یا برایش تئوری اقتصادی می سازند! به آدمهایش کار نداریم مهم آن خط است. • هنوز به روز ترین حرفها، همان حرفهای امام است! ............................................ ۱. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47991 * نامه مورد اشاره در ویدئو: http://emam.com/posts/view/4365 حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📍 عدالتِ برجام! بر اساس گزارش دفتر امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه ۲۹مهر۹۹: در مدت اجرای برجام بیشترین نفعش به خانوارهای ثروتمند رسید و با خروج آمریکا و بازگشت تحریم ها(از اردیبهشت۹۷) بیشترین فشار تحریمی اش به خانوارهای فقیر برگشت!(۱) محاسبات دیگر هم همین را تایید می کند: درآمد سرانه واقعی خانوار طی دهه۹۰ کاهش ۳۴درصدی داشت/ اما همزمان ضریب جینی (شکاف فقر و غنی) روند افزایشی داشت و به واحد۴۰ رسید! یعنی اجرای برجام هم الزاماً درمان فقر و تبعیض نیست؛ نحوه حکمرانی و مدیریت منابع و فرصت ها تا به نفع محرومان متحول نشود، در بر همین پاشنه می چرخد چه با برجام چه بی برجام! ............................ ۱. https://mehrnews.com/xSXsv و هم ببینید: https://b2n.ir/z62086 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۳/۲۴ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📒 درسنامه کارگاه آموزشی "اسلامی که انقلاب کرد" (اسلام به قرائت امام خمینی) 🔺 حوزه دانش • گستردگی آم
23.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ اسلام به قرائت امام خمینی! برشی از گفتگوی حجت الاسلام قنبریان با برنامه گرا خبرگزاری دانشجو/ ۷خرداد۱۴۰۱ ❓ اسلامِ خمینی چه تمایزاتی با سایر خوانش ها داشت که توانست انقلاب اسلامی کند؟! 1⃣ در حوزه دانش: جامعیت اسلام و علوم اسلامی و عینیت آموزه ها با توحید • جداشدن از تکفیر و نؤمن ببعض نکفر ببعض 2⃣ در حوزه بینش: امتدادگیری اجتماعی از آن دانش ناب در اساسی ترین مسائل بشر معاصر (آزادی، عدالت، مردم سالاری و...) • جدا شدن از تحجر و تجددهای غیر اصیل 3⃣ در حوزه گرایش: تحقق بخشی به آن آرمانها با قیام لله و انقلاب مردمی • بی نظیری امام در این خصوص! * این چند دقیقه در واقع فهرستی از مباحثی است که در آستانه رحلت امام در ده جلسه کارگاهی بنام: "اسلامی که انقلاب کرد" ارائه شد - درسنامه آنرا اینجا ببینید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3096 - صوت جلسات را با در کانال بیابید ☑️ @m_ghanbarian
💵 پول خصوصی؛ از هایک تا تتلو! 1⃣ ایده های نئولیبرالیسم درباره پول: ۱. خصوصی کردن بانکها. ۲. استقلال بانک مرکزی از دولت(رئیس بانک مرکزی منتخب بانکهای خصوصی). ۳. استقلال پول از دولت ها(پول خصوصی). دو مرحله اول توسط نئولیبرالها حتی در کشورهای مخالف لیبرالیسم هم انجام شد. مرحله سوم، آرزوی هایک تئوری پرداز نئولیبرال بود که "رمز ارزها" دارد آنرا محقق می کند. - بانک خصوصی، حق حاکمیتیِ خلق پول می یابد. - استقلال بانک مرکزی از دولت و برآمدن از بانکهای خصوصی، ابزارهای کنترل نقدینگی و کنترل خلق پول را دست خود بانکهای خصوصی می دهد! - پول خصوصی، سلطنت ثروت را تکمیل و پس از رقابت پولها باهم، "بازار" را جای حاکمیت (بالاتر از دولت) می نهد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian