eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
896 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 ألْحَمْدُ للهِ الَّذي أكْرَمَنَا بِالشَّهَادَةِ به این سپاسگزاری زینب صبور(س) از خداوند زیاد فکر کنید! خداوند (ع) را به تبع آن خون خدا، با شهادت تکریم کرده است! واقعا تکریم! روز چهلمی که می رفت دوباره اغتشاش احیاء و سند طلبکاری شود، دشمن احمق درون حرم شاهچراغ از این ملتِ مظلوم کشته می گیرد! حالا ببینید چگونه شهادت آن مظلومان، کرامت خود را برای هزارمین بار به ما نشان می دهد. ملت یکپارچه با حضورِ متحدش کار را تمام می کند. خداوند را سپاسگزایم که ملت ما را با شهادت گرامی داشت! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔴 ألْحَمْدُ للهِ الَّذي أكْرَمَنَا بِالشَّهَادَةِ به این سپاسگزاری زینب صبور(س) از خداوند زیاد فکر
🔴 فقط فاسق رسوا می شود! پاسخ این خط رسانه ای حامیان اغتشاش هم جمله دیگر زینب کبری(س) در همان خطبه (الحمدلله الذی اکرمنا بالشهاده) است: اِنَّمَا یَفْتَضِحُ الْفاسِقُ وَ یَكْذِبُ الْفاجِرُ وَ هُوَ غَیْرُنا فقط فاسق رسوا و فاجر دروغ می گوید و او کسی غیر ماست! نظام اسلامی درباره هیچ یک از دخترانی که سوژه یک ماه گذشته اینان بود، دروغ نگفت؛ ولی اینها درباره همه آنها دروغ گفتند! حالا خط شان این است که شاهچراغ را سینما رکس جا بزنند! فاسق رسوا و نابکار دروغ می گوید! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🚧 چه کار باید کرد؟ ❓اگر بخشی(ولو کوچک) از جامعه دختران و زنان در مقابل #حجاب، گارد گرفته و با برخی
☑️ اُذُن خَیر یا گوش فعال (چه باید کرد؟!/2) • آنچه این روزهای سخنگوی جوان دولت (آقای ) در شرایط به ظاهر قفل شده دانشگاه از خود نشان داد، عمل به سیره حکمرانی نبوی بود. • آیه ۶۱توبه، "گوش فعال" بودن پیامبر(ص) را چنین توصیف می کند که منافقان هم به او می گفتند: اُذُن! یعنی گوش! (یقولون هو اُذُن) خداوند آن صفت حکمرانی پیامبر(ص) را تحسین می کند: قُل اُذُنُ خَیر لکم: بگو گوش خوبی برای شماست! گوشِ خوبِ حکمران، نه فقط شنیدن حرفهای خوب؛ بلکه شنیدنِ خوب است.۱ حتی اگر در بین گویندگان عبدالله بن نُفیل ها و منافقانی باشند و حرفهای غلط یا قصدهای سوئی داشته باشند. این احترام حکمران به هر حرف از هر گوینده جزو سیره حکمرانی اسلامی است. رهبری مکرر از هفته ای یکبار رفتن خود به دانشگاه در اوایل انقلاب و توصیه ی این کار به مسئولان گفته اند۲ که متاسفانه تا کار قفل نشود خوب انجام نمیشود! • واقعیت این است که این نسلِ مدرسه و دانشگاه هیچکدام نه انقلاب و نه دفاع مقدس را از نزدیک ندیده اند. پیمایش های واقعی دستگاه های نظام هم می گوید اینها عمدتا دیتاهای اطلاعات خود را از غیر رسانه ها و تریبون های نظام می گیرند. پس بازگفتن ها بس است و شنیدن ها لازم تر است. گوش فعال چهره های نظام فقط زمینه تخلیه روانی جوانان نیست، آشنایی با دید و دغدغه و زبان آنهاست. از اینرو برای مسئولان از نان شب لازم تر است. یعنی آورده ی این شنیدن برای مسئولان و چهره های نظام بیشتر از آورده اش برای دانشجویان و دانش آموزان است. پس نباید محاسبه کنند در چنین فضاهای پر هیاهویی مگر چه می شود گفت؟! و نتیجه بگیرند که فعلا برای گفتگو مناسب نیست! از قضا برای اُذُن خَیرِ حکمرانی الان از همیشه مناسب تر است، چون نه دانشجوی خاص که قاطبه دانشجو و دانش آموز هجوم می کنند و واقعیت نسلی بهتر خود را نشان می دهد. ▫️ خوب است: ۱. آقای رئیسی خود و وزرایش را به دانشگاه های مختلف، دوره بفرستد و کار سخنگوی جوان را امتداد دهد. ۲. رئیس مجلس و کمیسیون های مرتبط و چهره های شورای انقلاب فرهنگی و روسای صدا و سیما همین کنند. بروند از نزدیک مدرسه های دخترانه ای که روسری برداشته اند و اعتراض تند می کنند را بشنوند. بهترین بازخورد برای میزان تحقق مصوبات و اعتبارات دهه گذشته شان همین شنیدن است! ۳.شورای سیاست گذاری و سازمان تبلیغات و بسیج اساتید؛ ائمه جمعه، روحانیون و فعالین حزب اللهی درشت گو را ملزم به این اُذُن خیر کنند. تاکید کنند: بیشتر بشنوید و کمتر بگویید! خدا میداند راهی بهتر از این برای گام دوم انقلاب نیست! تیزی ها و تندی های در فکر و بیان -که حاصل فقط با خودی سخن گفتن است- گرفته و انقلابی گریِ متین و معقول شکل می گیرد. جای انفعال از اصول و آرمانها، روش ها و بیان ها نو می شود. ۴. می دانم از این کارگاه عملی بسیاری از متصدیان سیاست و فرهنگ و اقتصاد و امنیت۳ و قضاء، باز طفره می روند. دانشجویان طومار دعوت از مسئولین مرتبط را ساز کنند و مدعو را به خیل دانشجوی کف دانشگاه بسپارند تا اُذُن خیر شکل بگیرد. ⬅️ این قدم اول برای برگشت "امر سیاسی" به دانشگاه است. هیاهوها و حتی ناسزاهای امروز در دید عمیق، هم سنگ بی تفاوتی دیروز کف دانشگاه است.۴ با گوش فعال، امر سیاسی برمی گردد، فحاشی ها نخواهد ماند! برگشتِ امر سیاسی به دانشگاه بیشتر از گوش فعال هم می خواهد که در یادداشت دیگری خواهم گفت! ........................................ پاورقی: ۱. اگر به المیزان ذیل این آیه رجوع کنید برای تفسیر (اُذُن خیر) دو وجه مطرح است: الف) اضافه (اذن) به (خیر) اضافه حقیقی است که معنا میشود: او بسیار شنواست ولی آنچه خیر است را می شنود؛ یعنی "مسموع" خیر است. ب) اضافه موصوف بر صفت است که معنا این می شود که او گوش است لکن گوشی با این صفت که برای شما خیر است؛ یعنی "استماع" خیر است. حتی پاره ای از حرفهایی که برای مسلمانان خیر نیست، گوش می دهد. علامه طباطبایی همین وجه دوم را مناسب تر با سیاق آیه می داند. ۲. ایشان در روزهایی که دانشگاه در تسلط گروه های معارض افتاد و تیراندازی در دانشگاه می شد این حضور هفته گی را قطع نکرد (ر.ک: خاطره ایشان در بیانات۹۶/۳/۱۷) ۳. رهبر انقلاب اسلامی حتی حضور فرماندهان نظامی را لازم می داند: "از مطالب دیگری که گفته شد مساله حضور مسئولان در دانشگاه است. این اشکال کاملا وارد است. من عقیده ام این است که مسئولین باید در دانشگاه ها شرکت کنند روسای سه قوه، مسئولین میانی، رئیس صدا و سیما، مسئولین سپاه و نیروهای مسلح اینها بروند با دانشجوها جلسه بگذارند و حرفهای گفتنی دانشجوها را بشنوند."(۹۱/۵/۱۶) ۴.رهبر انقلاب اسلامی صریحا می فرماید: "خدا لعنت کند آن دستهایی را که تلاش کرده اند و می کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند"(۷۲/۸/۱۲) 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۸/۴ ☑️ @m_ghanbarian
⚠️ به همه عزیزانی که ایران و انقلاب را دوست دارند/ بخصوص به آنهایی که ولایت امر در غیبت را از دینداری شان کنار نگذاشته اند: شاید مثل بنده از دستگاه های امنیتی و قضایی در رعایت آرمانها و استانداردهای انقلاب اسلامی گلایه ها داشته باشید؛ اما در ماجراها و شرایط حساس اخیر دستور صریح رهبرانقلاب اسلامی این است که همه در کنار آنها ید واحد شویم! • یدِ واحده و وظایفش را اینگونه می فهمم: 1⃣ پشتیبانی همگانی از حافظان امنیت و قوه قضائیه برای مقابله قاطع و خردمندانه با سررشته فاجعه آفرینی ها و عوامل خائن همسو با دشمن. 2⃣ خنثی کردن توطئه دشمن برای اِعمال خشونت حداکثریِ بهانه ساز یا تسامح زمینه سازِ زنجیره آشوب از سوی نظام، با حضور باشکوه همگانی در راهپیمایی و تجمعات انقلابی مثل همیشه، برای جمع کردن اغتشاشات خیابانی. 3⃣ حضور متین و حداکثری دانشجویان اصیل مقابل دانشجو نمایانی که به مقدسات بی احترامی می کنند؛ با شعارها و نمادها و ابتکاراتی که آنها را منفعل یا ماخوذ به حیا کند. 4⃣ حضور تبلیغی فعالان انقلاب برای ید واحد کردن همه عناصر، مقابل دشمن و عناصر خائن در دانشگاه و مدرسه و محلات. 5⃣ جدا کردن جاهل و غافل از عوامل خائن با خنثی کردن شک و شبهه ها -بخصوص در ید واحد شدن ملت- توسط فعالان عرصه فکر و تبلیغ. قبل از اینکه دیر شود، موعظه الهی را گوش کنیم: ان تقوموا لله! محسن قنبریان/ جمعه/۶ آبان ۱۴۰۱ ☑️ @m_ghanbarian
عدالتِ آزادی آفرین 1⃣ از اسامی خداوند، "الحَکَم العدل"(حاکم عادل) است. درباره اش در ادعیه می خوانیم: "تو منزهی از اینکه از تو ترسی باشد، جز از ناحیه عدالتت"! • عدالت هم امر ترس آوری نیست. انسان در حقیقت از خودش می ترسد؛ که از حدود خود به حقوق دیگران تجاوز کند.۱ 2⃣ حکومت هرچه به این ترازِ الحَکَم العدل نزدیک تر شود، الهی تر است. مردم در آن از حکومت نمی ترسند بلکه از خودشان می ترسند.۲ 3⃣ ترس مردم از حکومت ها، بخاطر تخلف حکومت هاست. بخاطر آن است که دولت و سازمان امنیت و پاسبانش به ملت زور می گفت؛ از آن طرف بین مقامات حکومت و مردم در رسیدگی به تخلف فرق است! این دو، عامل ترس مردم از حکومت(اختناق) است. 4⃣ هرچه حکومت، عدل بیشتری درباره خود و کارگزارانش اجرا کند؛ ترس مردم از آن کمتر می شود(رفع اختناق). متقابلاً ترس نسبت به خود، بیشتر می شود(تامین آزادی قانونی شهروندان). ⬅️ پس عدالتِ حاکمیت بخصوص درباره خود و صاحبان قدرت و ثروت، عامل رفع اختناق و آزادی آفرین برای مردم است. *۱* این تئوری حِکَمی توسط پیامبر(ص) و علی(ع) تحقق عینی یافت. *۲* بیانیه شورای تامین سیستان و برخی تصمیمات و وعده های آن درباره حوادث ۸مهرماه حرکتی بدین سمت است.۳ کاش زودتر با اجابت درخواست نماینده ولی فقیه انجام می شد.۴ ..................................... ۱. https://lib.eshia.ir/50006/1/19 ۲. yun.ir/2qcuuf ۳. yun.ir/1rt1wf ۴. https://eitaa.com/mohami_ir/39 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🕰 آیه ای برای فتنه ها ▫️چکیده ای از سخنرانی در دانشگاه علم وصنعت تهران/ دانشگاه شیراز ✔️ هرفتنه و التباسی حصحصه ای دارد! آیه۵۱ یوسف کلمه اسرار آمیزی دارد:"اَلآن حَصحَصَ الحَقُّ" الان حق آشکار شد! یوسف ازاول معصوم بود. برای گمان سوء احتمالی، پارگی پیراهن از پشت و شاهد و... هم آمد؛ اما وقتی این معصونیت، به مظلومیت رفتن به زندان(۷سال) انجامید، بعد از آن در مجمع زنان گفته شد: الآن حَصحَص الحق! ⬅️هرجا التباس و اشتباه، قاطی شدن باطلی در حقی، ودر یک کلمه فتنه ای باشد؛ الآن حصحص الحقی دارد،یا باید داشته باشد؛ مقداری تدبیری مقداری تقدیری و ربانی. ⬅️ شهادت مظلومانه زن و کودکان در الآن حصحص الحق فتنه۱۴۰۱ بود! ❓مگر درماجرای مهسا امینی وپس از آن چیزی از التباس، قاطی شدن حق و باطلی بود؟! ❗️برای بعضی نه! اما یک جامعه باید منتظر هم بمانند. بعضی دیرتر میرسند، دیرباورترند، منابع اطلاعات شان از دیگران است، به رسانه خودی و حتی مسئولین بی اعتمادند. ❗️بعضی بستره ها هم بود، شکاف نسلی، گسل جنسیتی و مذهبی و...؛ بالتبع انتقادهایی از برخی رویکردها و عملکردها در حوزه زنان، حجاب و...بود. اینها اقلا بنظر آن شهروندان حق و مانع دیدن باطلِ دشمن می شد. ✔️ ۵ضلعیِ معنای حصحصه: این کلمه رازآلود فقط یکبار در قرآن آمده و پنج لبه معنا دارد که برای ما مشکل گشایی می کند: 1⃣ ظهور بعد از خفاء و کتمان۱ عکس های سلفی ما -که درصدی هم در حباب رسانه می افتد- با عکس ماهواره ایِ مثل رهبر انقلاب یکی نبود! بسیاری از ما، عاملیت و فاعلیت تحرکات خیابان را همان گسل ها و انتقادها و اعتراض ها می دیدیم. دشمن هم وجود خود را کتمان می کرد، حداکثر در بازتاب رسانه ای خیابان و کشاندن به مجامع بین المللی رو بازی می کرد. ⬅️ ماجرای شاهچراغ شد: الآن حَصحَص الحق! جای کتمان نماند که داعش(دشمن نشان دار)جنایت کرد. ❓آشوب خیابان متاثر از مخالفان اروپایی و برلین بود نه داعش؟! ❗️همان وقت که پلیس آتش زدند و علیرغم بردباری بیشتر نیروی انتظامی خشونت بیشتر(رفتاری و زبانی) نشان دادند؛ برای بعضی شباهت به دشمن -نه هم وطن- معلوم شد؛ اما بعضی هنوز...! ماجرای شهید کاملا شبیه کار یک دشمن بود؛ اما دشمن باید با نشان رسمی خود می آمد تابعضی باور کنند. شاهچراغ چنین شد! 2⃣ جدا کردن حصه و نصیب حق از باطل۲ درحصحصه باید حصه و سهم باطل معلوم شود. ❓در هم -دربیانیه شورای تامین- بی گناهانی کشته شدند؛ چرا برای آنها نشد؟! خون شیرازی و شیعه رنگین تر از زهدانی و سنی است؟! کشته شاهچراغ شهید است و مسجد مکی نه! ❗️هرگز! خون هر بی گناهی محترم است. خون ریخته شده بی گناه دو وجه دارد: - وجه نزد خدایی: که فرقی نمی کند و خداوند برای هردو منتقم است و ولیّ دم یا دیه قرار داده است. - وجه برای ما: کارکرد اجتماعی خون های ریخته شده مثل هم نیست. در زهدان نمی شد دست گذاشت کدام بی گناه و کدام فرد مسلح یا حمله کننده به پاسگاه بود؛ اما در شاهچراغ یک اسلحه به دست بود و یک حرم بی پناه و بیگناه! ⬅️ لذا شهدای شاهچراغ الآن حصحص الحق ماجرا شدند.۳ 3⃣ باطل را زائل هم می کند۴ در حصحصه، حق فقط آشکار و از باطل متمایز نمی شود؛ بلکه باطل را هم رسوا و زائل میکند. ❗️شهدای امنیت هم شهید بودند. اینبار اصلا بخاطر تدبیر انتظامی و مقابله با کشته سازی، شهدای امنیت به شکل معنا داری بیشترند. اما آن شهیدان عزیز کل جامعه را به حصحصه نرساندند! برای بعضی این بودکه: در درگیری و آشوب اینها میزنند، آنها هم میزنند؛ طبیعی است برخی از این طرف هم کشته شوند! ⬅️ اما در عملیات تروریستی شاهچراغ، کشتن زن و بچه و پیر و جوان در حال غفلت(ترور) آنهم با آن وضع که بروی و برگردی و تیر دوباره بزنی و...! کودک شیرخوار وبچه دبستان، شهادتش کارکرد اجتماعی متفاوتی از شهادت مرزدار و پلیس دارد؛پس: الآن حصحص الحق! 4⃣ ثبات و استقرار حق را هم در پی دارد۵ در حصحصه، حق باید به ثبات و استقرار هم برسد. مثل یوسفی که نه فقط تبرئه شد بلکه در حصحصه، امین و عزیز مصر هم شد. ⬅️ ماجرای شاهچراغ و نوع شهادت آن عزیزان، ملت را به صحنه آورد؛ رمز همیشگی استقرار حقِ در این ۴دهه، حضور میلیونی مردم بوده است که دوباره شد؛ پس: الآن حصحص الحق! 5⃣ تکرار ظهور۶ از دیگر ویژگی های حصحصه این است که امری را درظهور و تبیّن خود، پس از تکرارها به ظهور نهایی می رساند و پس از آن هم تکرارش می کند. ظهور معصومیت یوسف از بدو ورود تا پس از زندان را به رخ می کشد و به اوج خود (تبرئه و امین مصر شدن) می رساند و بعد هم پاکی او را تکرار می کند. ⬅️ شهدای شاهچراغ، نمادی می شود برای التباس های بعدی! مرز مراقبتی در ذهن ایرانیان می شود که مراقب باشند: انتقاد و اعتراض اگر به درگیری یک ماهه خیابان رسید راه برای تروریست ها باز می شود! از این حیث هم: الآن حصحص الحق! ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🕰 آیه ای برای فتنه ها ▫️چکیده ای از سخنرانی در دانشگاه علم وصنعت تهران/ دانشگاه شیراز #حجت_الاسلام_
📎 پاورقی: ۱.یقال حصحص الشئ: اذا ظهر بعدخفاء او تبیّن بعد کتمان ۲.اشتقاق از"حصه" = نصیب و قسمت. بانت حصه الحق و جهته من جهه الباطل ۳. در سیره امیرالمومنین(ع) هم بین کشته "الهائشات"(فتنه ها و درگیری های شبانه و...) و "الغارات" یورش های تروریستی به شهرها و بی پناهان فرق است. برای دومی بود که فرمود اگر کسی بشنود و بمیرد ملامتی ندارد! ۴.الحاصه: مایَحُصّ شعرها: یحلقه کله فیذهب به/ ناقه حَصّاء : لیس علیها وَبَر ⬅️ ظهوره ظهوراً یُذهب الباطل ۵.در معانی حصحص: الحرکه فی الشئ حتی یستقرَّ فیه و یستمکن. ۶. حصحص فعل ثنائی مکرر بر وزن فعلل است و این صیغه دلالت بر تکرار حدوث فعل می کند. ☑️ @m_ghanbarian
🏛 لانه هایی برای تسخیر! ❓جای کلیشه های تکراری ۱۳آبان می شود طرحی نو دراندازیم؟! ؟! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian