⚠️ مراقب باشیم!
• دربرابر سخنان ۱۳ آبان مولوی عبدالحمید مراقب باشیم:
- خودمان بیش از این او را نماینده تام اهل سنت نشان ندهیم!
- در پاسخ به او کنایه هایی نزنیم که عامه غیر شیعه را نشان بگیرد!
هر پاسخی به ایشان که گسل شیعه-سنی را فعال کند، ندانسته در خدمت دستهایی قرار می گیرد که از این ماجراها جنگ فرقه ای را نشان کرده اند!
- پاسخ های متین و سنجیده ای که از بدنه بلوچ و سنی اطراف ایشان بکاهد؛ حکیمانه، اسلامی و ایران دوستانه است.
• حِذر در آیه ۷۱ نساء(خُذُوا حِذرَکُم) به معنى بيدارى و آماده باش و مراقبت در برابر خطر است (گاهى به معنى وسيلهاى كه به كمك آن با خطر مبارزه مىشود نيز آمده است).
حذر، در این روزهای ما :
- مراقبت در برابر خطر اختلاف مذهبی و فعال سازی گسل های مذهبی درون ایران؛
- و اسلحه مقابل دشمن خارجی و مزدوران مسلحِ تجزیه طلب است.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💭 یک ایده (شاید هم تاریخ گذشته!) برای مقابله با خبرسازی های رسانه های معاند؛ و باز یادآوری اصل مشارکت دهی فعال به مردم
#مردم
#حکمرانی_مردمی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💭 ۵ ایده مردم محور برای شرایط جاری:
1⃣ مقابله با اغتشاشات: ۵ راهکار روشن
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3467
2⃣ مواجهه با لایه های اعتراض: احیای ولاء طرفینی در همه جامعه (بخصوص زنان بی حجاب) برای پر کردن شکاف اجتماعی!
۴جرقه شروع:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3452
3⃣ مواجهه با لایه اعتراضی دانشگاه: راهبرد اُذُن خیر یا گوش فعال!
۴پیشنهاد روشن
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3466
4⃣ مواجهه انقلابی با مرجعیت رسانه های معاند و کاهش اعتماد به رسانه ملی!
۴پیشنهاد روشن به جنبش دانشجویی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3483
5⃣ استفاده از ظرفیت مردمی برای راستی آزمایی خبرسازی های رسانه های معاند!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3491
⬅️ سرمایه اصلی انقلاب اسلامی، مردم است نه هیچ چیز دیگر. هرچه ایده هایی برای نقش آفرینی و مشارکت فعال مردم و پیشران های مردمی بیشتر بررسی و اجرایی شود، سهم نیروی امنیتی و سنگینی فضای امنیتی کاسته میشود. راه حل ها متناسب تر با آرمان های انقلاب و بخصوص مردم سالاری دینی خواهد شد و تهدید به فرصت تبدیل می شود.
#مردم
#حکمرانی_مردمی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🌹 این صادق الوعدها!
• کسی با اسماعیل(ع) وعده ای کرد. تاریخِ وفا هم معلوم نکرد؛ اسماعیل(ع) یک سال بر وعده ماند و "صادق الوعد" لقب گرفت(۵۴/مریم)
همین اسماعیل است که با شکنجه و کندن پوستش به شهادت رسید*.
• بیغوله نشین ها و کوخ نشین ها، صادق الوعدهای انقلاب اسلامی اند. نه یک سال که چند دهه است، منتظر تحقق وعده عدالت و رفع تبعیض، بر عهد خود با امام و انقلاب مانده اند!
• از قضا کشته و شکنجه هم می شوند؛ اما -بخاطر نجابتشان- نه پی احقاق حق خود، بلکه باز هم پی انجام تکلیفِ حفظ نظام!
• جبران خون این اسماعیل ها، صادق الوعدیِ نظام نیست؟! جبران عقب ماندگی در عدالت و...؟!
* ر.ک: علل الشرایع ج۱ص۷۷و۷۸/المیزان ج۱۴ص۶۳
#شهید_سید_روح_الله_عجمیان
#کوخ_نشینها
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
✅ تحلیل جامعهشناسان از وقایع اخیر 👤 حمید پارسانیا: 🔸 @parsania_net 🔸 @hparsania 🔸 وقتی که فقاهت،
❗️ توصیه می کنم تحلیل آقای وحید جلیلی از اغتشاشات اخیر را اینجا بخوانید:
https://www.farsnews.ir/news/14010818000808/
* حرف محوری این حقیر در محافل مختلف مردمی و دانشجویی در این ایام نشان دادن دو دیگری گفتمان انقلاب اسلامی یعنی تحجر و غربزدگی بوده است. این تحلیل تبارشناسی خوبی از جریان غربزدگی تا اغتشاشات اخیر دارد و غیر از خطابه های دلنشین، از اسکلت بندی قابل دفاعی برخوردار است.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🃏 از طوطی های فحّاش تا جوکرهای عمامه پران!
1⃣ طوطی های فحّاش پارک پرندگان لینکولنشیر انگلیس به #حبس_انفرادی فرستاده شدند!(۱)
چون (به تعبیر مدیر پارک) اوضاع از کنترل خارج شده و طوطی ها هر فحشی می دادند؛ آنها نگران بچه ها شدند!
❗️اگر از طوطی های فحّاش در مراکز دانشگاهی ایران حمایت کردند و حتی کمترین ممنوعیت برای ورود به دانشگاه را هم محکوم می کنند؛ پاسخش نزد آقای بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه است: اروپا یک باغ است و بقیه دنیا جنگل!
2⃣ بین کیپای یهود و عمامه تشیع هم فرق است!
برای پراندن اولی از سر یک جوان یهودی، #راهپیمایی_کیپا راه می اندازند!(۲) خود زنان یهود کیپا سر نمی گذارند اما در راهپیمایی حمایت از یهود، زنان غیر یهودی هم باید کیپا سر بگذارند!
در مقابل برای عمامه پرانی در ایران، حمایت از کمپین ها و پوشش رسانه ای برعهده می گیرند!
اینجا هم جواب نزد کمیسر ویژه دولت است: کیپا به آلمان تعلق دارد!
⬅️ راهپیمایی کیپا ابتکاری برای حمایت از اسرائیل مقابل روزجهانی مظلومیت فلسطین (قدس) می شود؛ اما عمامه پرانی مقابله با جمهوری اسلامی است و باز به نفع اسرائیل!
............................
۱) https://b2n.ir/j38750
۲) https://b2n.ir/p75849
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📰 تنظیم و تدوین چند یادداشت حجت الاسلام قنبریان درباره حوادث اخیر توسط روزنامه وطن امروز ⬇️
https://www.vatanemrooz.ir/?nid=3625&pid=5&type=0
☑️ @m_ghanbarian
41301.pdf
1.1M
📰 تنظیم و تدوین چند یادداشت حجت الاسلام قنبریان درباره حوادث اخیر توسط روزنامه وطن امروز
☑️ @m_ghanbarian
۱۰-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
18.48M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه دهم/ ۲۰آبان۱۴۰۱
▫️ تکمله ای قرآنی بر قاعده طلایی گذشته
❓آیه۶۱ توبه چگونه پشتیبان همان قاعده "انما یستدل علی الصالحین ..." است؟!
❗️نقد الهیات دمکراسی غربی:
vox populi vox Dei
صدای مردم صدای خداست!
❗️گفتمان اصیل انقلاب اسلامی بین دو گفتمان تحجر و غربزدگی
• راه حل شهید بهشتی برای جمع بین مردم و دین
#آیین_حکمرانی
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه دهم/ ۲۰آبان۱۴۰۱
حجت الاسلام محسن قنبریان
• تکمله ای قرآنی بر قاعده طلائی گذشته
#بخش_اول
▫️ آیه۶۱ توبه
1⃣ اُذُن خیر بودن پیامبر(حاکم)
منافقان می گفتند او گوش است! قل اُذُنُ خَیر لکم
• دو وجه تفسیری این فراز:
الف) اضافه (اُذُن) به (خیر)، اضافه حقیقی باشد که معنا می شود: او بسیار شنواست ولی آنچه خیر است را می شنود. یعنی "مسموع" خیر است.
ب) اضافه موصوف به صفت باشد که معنا می شود: او گوش است لکن گوشی با این وصف که برای شما خیر است؛ یعنی "استماع" خیر است. حتی پاره ای از حرفهایی که برای مسلمانان خیر نیست (از منافقین و...) را گوش می دهد.
⬅️ علامه طباطبایی همین وجه دوم را مناسب سیاق آیه می شمارد.
2⃣ یُؤمِنُ بالله و یُؤمِنُ للمومنین
ایمان یعنی تصدیق/ در یؤمن بالله، متعلق تصدیق معلوم است یعنی پیامبر خداوند (وحی) را تصدیق می کند.
❓اما یُؤمن للمومنین یعنی چه؟!
مومنین حقیقی منظور است یا همه جامعه ایمانی؟!
خودشان را تصدیق می کند یا سخن شان را هم تصدیق می کند؟!
❓گستره تصدیق و گستره مومنین در این آیه تا کجاست؟!
• در یؤمن للمومنین متعلق تصدیق معلوم نشده با (لام) آمده یعنی این تصدیق به نفع مومنین است.
علامه طباطبایی: "همین قدر فرموده به نفع مومنین تصدیق می کند و تصدیقی که حتی در خبرهای زیان آور به نفع مومنین تمام شود این است که شنونده، مخبر را تصدیق کند نه خبری را که آورده؛ به این معنا که به مخبر وانمود کند که من تورا راستگو می دانم هرچند در واقع خبر او را خبر نادرستی بداند و آثار صدق بر خبرش بار نکند".
• گستره مومنین در آیه شامل همه افراد جامعه ایمانی است نه مومنین حقیقی.
علامه طباطبایی: "بعید نیست که مقصود از (مومنین)، جامعه مومنین باشد هرچند در آن جامعه افراد منافقی هم باشند..."
❗️علامه صورتی که همه یا اکثریت این جامعه چیزی بگویند را طرح نکرده است.
▫️ روایات ذیل آیه۶۱ توبه
• حماد بن عثمان می گوید خواستم کالایی را بعنوان امانت همراه فلانی به یمن بفرستم. نزد امام صادق(ع) آمدم و گفتم: می خواهم چنین کنم! فرمود: نمی دانی که او مشروب می خورد؟! گفتم: از جانب مومنین به من رسیده که چنین است(قد بلغنی من المومنین انهم یقولون ذلک)
امام فرمود: صَدِّقهُم فَاِنَّ اللهَ یَقولُ: "یُؤمنُ بالله و یُؤمنُ للمومنین". فقال یعنی: یُصَدِّقُ اللهَ و یُصَدِّقُ المومنینَ لاَنَّه کان رئوفاً رحیماً بالمومنین: مومنین را تصدیق کن! بدرستیکه خداوند فرموده: یؤمن بالله و یؤمن للمومنین یعنی خدا را و مومنین را تصدیق می کند چون او(پیامبر) بر مومنین مهربان است.(الکافی ج۶ص۳۹۷)
• حُرَیز نیز ماجرای شبیه به این از اسماعیل فرزند امام صادق(ع) نقل می کند با این تفاوت که اسماعیل می گوید: انما سمعت الناسَ یقولون یعنی از مردم شنیده ام که او مشروب خوار است.
باز امام نهی سابق را دارد و وقتی اسماعیل نهی [ارشادی]۱ امام(ع) را واگذاشته دینار به آن مشروب خور می دهد و از دستش می رود؛ وقتی از خداوند اجر عوض می خواهد امام می فرماید حجتی برخدا نداری...! اسماعیل می گوید: من او را در حال شراب خوردن ندیده ام بلکه از مردم شنیده ام!
امام می فرماید: "پسرم همانا خدای عزوجل در کتابش می فرماید: یُؤمن بالله و یؤمن للمومنین! یقول یُصَدِّقُ الله و یُصَدِّقُ للمومنین. فاذا شهد عندک المومنون فَصَدِّقهُم: هر وقت مومنین شهادتی نزدت دادند، تصدیقشان کن!(الکافی ج۵ص۲۹۹)
⬅️ در این روایت مومنین همان گستره جامعه ایمانی است.
مضمون این روایات به همان قاعده "انما یُستدل علی الصالحین..." عهدنامه مطابق است: هم برای تاجر و هم برای حاکم این قاعده هست.
▫️ الهیات دموکراسی غربی و ضرب المثلی مدرن
دکتر سروش هم در بیانیه اخیرش بدان استناد کرده: "صدای مردم، صدای خداست"!(vox populi vox dei)
❗️این حرف به اطلاقش مورد قبول نیست!
بارها به عرض رسیده گفتمان انقلاب اسلامی (مردم سالاری، آزادی، عدالت و...) دو دیگری دارد:
الف) متحجرین / ب) غربزدگان
• متحجرین زمانه را خوب نمی شناسند و اسلام را در اجرا متهم به نتوانستن می کنند
• غربزدگان روی اصالت های دینی نمی ایستند و جای "عصر دینی"، "دین عصری" را تئوریزه می کنند.
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه دهم/ ۲۰آبان۱۴۰۱
حجت الاسلام محسن قنبریان
• تکمله ای قرآنی بر قاعده طلائی گذشته
#بخش_دوم
• اولی؛ در حکومت، مردم را نقش نمی دهد. یا بخاطر اشتباه محاسباتی (که مردم را برگشته از ارزشها و اسلام می پندارد) یا بخاطر عدم درک منظومه ای و کامل از اسلام، "اکثرهم لایعقلون" را بر جامعه دینی در عهد با ولیّ تطبیق می دهد! و مردم هراس است! مشارکت کمتر برایش دوست داشتنی تر است و...
• دومی؛ باز بخاطر اشتباه محاسباتی، اسلام را در این عصر غیر قابل اجرا می داند. مثل اعلامیه حقوق بشر را اصل قرار می دهد و فتاوا را مطابق آن می کند! این یکی اصلا "اکثرهم لایعقلون" برای مردم تصور نمی کند و در هر صورت اصالت را به مردم می دهد!
گفتمان انقلاب اسلامی در کلمات امام و شاگردان اصیلش (مطهری و بهشتی و خامنه ای و...) نه جامعه ایمانی را متصف به اکثرهم لایعقلون می کند (چنانچه همه آیات هم از این موضوع منصرف است) و نه در همه حالات اصالت را فقط به مردم می دهد.
• دو جا حرف مردم حرف خدا نیست:
- یکی وقتی به استکبار طاغوتی راضی هستند و هجرت و قیام نمی کنند.
- یکی وقتی ولاء منفی تزویری پذیرفته اند.
• فرعون مثال طاغوت است (که با سلطه و غلبه بر مردم چیره است) و سامری مثال ولاء منفی است (که بدون زور و غلبه، اهواء اکثریت بنی اسرائیل را برد).
• از اینرو مثل شهید بهشتی در کنار مردم، ولیّ را هم می نشاند تا از هردو اصالت برخوردار و صدای جامعه، صدای خدا شود:
"در جامعه مسلکی کسانی باید به مقام رهبری برسند و رهبران جامعه باشند که قبل از هرچیز همه ابتکارها و استعدادها و لیاقتهایشان در خدمت مسلکی قرار بگیرد که جامعه آن مسلک را بعنوان زیر بنای اول پذیرفته است [انتخاب آزادانه اول: اسلام] دقت کنید که در اینجا هم حکومت بر خلاف اکثریت بر سرکار نیست اما اکثریت وقتی می خواهد حکومت را انتخاب کند با این ملاک انتخاب می کند. انتخاب رهبر با خواست اکثریت است [انتخاب آزادانه دوم: انتخاب رهبر] ؛ اما عمل رهبر ممکن است با خواست و تمایلات اکثریت متناسب نباشد. عمل رهبر در اینجا با مصلحت اکثریت متناسب است [همان نکته لام در للمومنین آیه ۶۱توبه] نه با تمایلات اکثریت؛ این است که حکومت و رهبر در یک جامعه مسلکی در درجه اول مربی و در درجه دوم مدیر است. اداره آن جامعه آهنگ تربیت دارد لذا امام و رهبر در چنین حکومتی مرشد و راهنما نیز هست"(ولایت، رهبری، روحانیت ص۱۹۰و۱۹۱)
- توجه: هم دین آزادانه انتخاب شده بود و هم حکومت و رهبر با خواست اکثریت شکل می گرفت؛ اما در حکمرانی اصل بر مصلحت اکثریت است نه تمایلات اکثریت.
نکته مهم اینکه همین مخالفت با تمایلات اکثریت باز نباید به حکومت استبدادی بیانجامد و خواست اکثریت در اصل حکومت آسیب ببیند! شهید بهشتی برای وجهی که تمایلات مردم خلاف مصلحت تشخیص داده شده حکومت شود راهکار و سنجه ای سه تایی دارد که کاملا مردم سالار و در عین حال دینی است.۲
❗️انقلابی گری به تند سخن گفتن نیست به شناختن درست و دقیق این گفتمان اصیل مقابل دو دیگری اش هست. شباهت ریش و عمامه و تسبیح کثیرا جریان تحجر را جای جریان اصیل جا زده است و محافظه کاری مانع تمایز گذاری های واضح است!
❗️امام تا سال آخر از جریان تحجر نالید و در مثل منشور حوزویان بشدت برآنان شورید. آیا بلافاصله بعد از امام همه آنها انقلابی با تفکر اصیل مطهری و بهشتی شدند؟!!
برخی از قفل شدگی های کنونی حاصل این خلط (جریان اصیل انقلاب و متحجرین) در تبیین و رویه هاست...
.......................................
۱. فرق بین حکم مولوی و ارشادی در فایل صوتی توضیح داده شده است.
۲. درباره این سنجه شهید بهشتی چند بار سخن گفته شده؛ اینجا را ببینید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3450
*بحث مهم این جلسه بدون گوش دادن به فایل صوتی و دیدن مباحث قبل بخصوص سه جلسه ذیل کامل فهم نمی شود:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3152
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3162
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3454
☑️ @m_ghanbarian
سطحی از قفل شدگی کنونی در گفتگو!.mp3
2.22M
🚧 سطحی از قفل شدگی کنونی در گفتگو!
#نشست_دانشجویی/ دانشگاه باهنر کرمان
🎙حجت الاسلام قنبریان / ۱۴آبان۱۴۰۱
• ملاحظه کاری با جریان تحجر، حرف نوی انقلاب را با آنها ادغام کرد! این خوانش با مردم قفل می شود! و راه برای غربزدگی باز می کند!
#حرف_نوی_جمهوری_اسلامی
#دو_دیگری_جمهوری_اسلامی
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🚧 سطحی از قفل شدگی کنونی در گفتگو! #نشست_دانشجویی/ دانشگاه باهنر کرمان 🎙حجت الاسلام قنبریان / ۱۴آبان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ از این منطق جدید رفع نقص کنیم!
• رهبر انقلاب اسلامی: "ما جمع کردیم بین جمهوری و بین اسلامی؛ جمع کردیم بین حضور مردم و آراء مردم و معارف الهی؛ جمع بین این دو کارِ آسانی نیست، [ولی] ما این کار را به توفیق الهی انجام دادیم. البتّه نقصهایی داریم. من هیچ وقت ادّعا نمیکنم در این زمینهها نقص نداریم؛ نه، نقصهایی داریم امّا حرف، منطق، یک منطق جدیدی است در دنیا."(۱۱آبان۱۴۰۱)
🖋پ.ن:
وظیفه نیروهای انقلابی در وهله اول فهم و برجسته کردن این منطق جدید و بعد تلاش برای رفع نقایص آن است.
هنوز به نظر افراد حزب اللهی زیادی این منطق جدید یعنی جمع بین معارف و ارزشهای الهی با حضور و رای مردم -که حرف نوی جمهوری اسلامی است(۱)- خوب فهم نشده است.
لوازم این منطق جدید در همه سطوح و رویه های حکمرانی خوب پیگیری و اجرا نشده است!
قبول کنیم سطحی از مشکلات حکمرانی با مردم دقیقا از این نقایص است!
.....................................
۱. "جمهوری اسلامی حرف نویی دارد ارزشهای الهی و مردم؛ این دوتا باید باهم توأم بشوند".(۹۰/۱۰/۷)
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian