🎥 فیلم دوازدهمین کارگاه MPA با عنوان:
"چرا مردمیسازی، پروژهای شکست خورده است؟!"
در کانال شیپا در پیامرسان "بله" منتشر شد👇👇
https://ble.ir/shipaa/2544742332441994/1736925300041
[مردمیسازی یا مردمی شدن؟]
دوازدهمین کارگاه آموزشی دوره MPA با رویکرد حکمرانی مردمی با ارائه:
💎 حجتالاسلام محسن قنبریان
- استاد سطوح عالی حوزههای علمیه
سرفصلهای کارگاه:
1️⃣ مردم یعنی چه کسانی؟!
2️⃣ خاستگاهِ مردمی شدن کجاست؟!
3️⃣ مصیر مردمی شدن غیر از مسیر مردمیسازی!
🎧 فایل صوتی نشست را اینجا بشنوید:
https://eitaa.com/doros_ghanbarian/111
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از طرح مطالعاتی شهید بهشتی
استاد قنبریان شهید بهشتی.mp3
52.97M
🎧صوت سخنرانی استاد قنبریان
با عنوان «بهشتی برای امروز؛ چرا و چگونه؟ »
افتتاحیه دوره سیر مطالعاتی شهید بهشتی
📆 ۲۰ دی۱۴۰۳
🔻برخی از مقاطع مهم این سخنرانی
[2:02] وجه اشتراک و مزیت های متفکرین انقلاب
[5:54] ایران پر از بهشتی نیست!
[45:43] بی بدیل بودن اندیشه بهشتی در امتداد بنیان نظری
[48:08] هرچه بهشتی پایه گذاشت درستیش بیشتر ثابت شد
[103:15] اگر رهبری نبود ۲۰ سال پیش مردمسالاری تمام شده بود
🔰 نیمی از این جلسه(تا دقیقه ۵۱) به ارائه استاد و مابقی جلسه به پرسش و پاسخ گذشت.
@beheshtigerafekr
🔅 توحید و عدالت و آزادی/ معیارهای سه گانه اسلام
علامه طباطبائی(ره) در المیزان:
" انبياء بشر را -چه نوعش و چه فردش- دعوت مىكنند به اينكه تك تك و مجموعشان بر طبق دعوت فطريشان -يعنى بر اساس كلمه توحيد- سير كنند و اعتقاد به توحيد حكم مىكند به وجوب تطبيق اعمال فردى و اجتماعى بر #معيار_اسلام براى خدا؛ يعنى معيارهاى زير:
۱- تسليم خدا شدن.
۲- بسط عدالت، يعنى #گسترش_تساوى_در_حقوق_حيات.
۳- #حريت در اراده صالحه و عمل صالح.
و اين تحقق نمىيابد مگر وقتى كه ريشههاى اختلاف يعنى:
۱- بغى به غير حق.
۲- استخدام و تحكم زورمندان از زير دستان.
۳- اينكه ضعيف برده شدن براى قوى را بپذيرد، از بيخ كنده شود.
پس هيچ اله بجز اللَّه نيست و هيچ ربى جز او نيست و هيچ حكمى جز براى خدا نيست."
(ترجمه المیزان ج۳ ص۳۹۱و۳۹۲)
✔️ نتایج:
۱. "فطرت" دعوت به توحید و "توحید" دعوت به تطبیق اعمال فردی و اجتماعی بر "معیار اسلام" می کند.
۲. "معیارهای اساسی اسلام" سه تاست:
- تسلیم خدا شدن.
- بسط عدالت.
- آزادی در اراده صالحه.
۳. بسط عدالت را به "گسترش تساوی در حقوق حیات" معنا می کند.
جای دیگر توضیح داده "حقیقت نوع انسان" بطور مساوی در افراد تقسیم شده، پس اقتضاء می کند "حق حیات" هم در بین افراد آن مساوی باشد و همه در بهره مندی از آن "در یک سطح" باشند! (ر.ک: ص۳۹۴)
پس هرچه از شعب حق حیات شد، همه افراد در آن مساوی اند.
۴. هریک از این سه معیار، ضدی دارد که "ریشه اختلاف" در جامعه میشود:
- بغی به غیر حق؛ در مقابل تسلیم خدا شدن (اختلاف دینی)
- استخدام یکطرفه زیردستان و ناتوانان توسط زورمندان و توانگران؛ مقابل بسط عدالت و تساوی در حقوق حیات (اختلاف طبقاتی در کالا شدن حق های اساسی)
- پذیرش بردگی اقویا؛ مقابل آزادی در اراده صالحه (اختلاف طبقاتی در رتبه بندی اراده ها)
۵. اسلام "دین توحید" و همزمان "دینِ عدالت و آزادی" است. این دو نه از احکام فرعی که معیارهای اسلامِ اصیل و فروعات مهم توحیدند.
اسلام منهای عدالت و حریت، اسلامِ شرک و تقلبی است.
#الهیات_عدالت
#الهیات_آزادی
#اسلام_اصیل
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔹 بالقیاس الی الغیر ببینید!
❓چرا نمایشگاه بخش خصوصی سالانه شده است؟! برای بخش کارگری چرا چنین گفتگوهایی شکل نمیگیرد؟!
1⃣ توجه ویژه رهبری به #بخش_خصوصی در مقایسه با #بخش_کارگری نیست؛ بالقیاس به اقتصاد وابسته به خارج و بسته به تحریم است.
رهبری "مقاوم سازی اقتصاد مقابل تحریم ها"* را اقتصاد مقاومتیِ "درون زا_برون گرا"* می داند.
"علاج تحریم فقط و فقط تکیه بر توانایی های ملی است."*
حتی "دور زدن تحریم یک تاکیک است، مصون سازی در مقابل تحریم یک راهبرد است."*
"تکیه اقتصاد کشور نباید به ستونی باشد که ممکن است با نعره مثلا #ترامپی بلرزد... باید درون زا باشد"*
⬅️ لذا توانمندی های درونی را نمایشگاه می کند، به رخ دولت هم می کشد تا رئیس جمهور هم باور کند. "در نمایشگاه فعالان اقتصادی رئیس جمهور رفت، آنجا ثابت کردند که ما رشد ۸٪ را بدون احتیاج به خارج می توانیم تامین کنیم"(۴۰۳/۱۰/۱۹)
2⃣ اما در مقیاس داخلی و بالقیاس به کارگران(بال دیگر کنار کار آفرین*) دیگر ترجیح با کارآفرین و سرمایه گذار نیست!
"یک اصل مهم برای رشد تولید، ارتقاء زندگی کارگر" است*.
"بهترین راه #عدالت_بنیان کردن اقتصاد: طراحی برای مشارکت قشرهای ضعیف در فعالیت های اقتصادی" است*.
"سهم بری عادلانه از درآمد کار"، "توجه به سهم کارگر" هم جزء اصول همان سیاست های اقتصاد مقاومتی است*.
حتی به غیر عادلانه هایی تصریح می کنند: "دیدم دوستانی شکایت می کنند از بعضی مصوباتی که نظرات کارگر در آنها ملاحظه نشده، خیلی خب این مقررات بایستی حتما با نگاه عادلانه تنظیم بشود".*
✍🏻محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱۱/۲
*منابع سخنان را اینجا بخوانید!
☑️ @m_ghanbarian
۴-شرح خطبه۲۱۶.mp3
20.17M
📖 درسهای نهج البلاغه
▫️ شرح خطبه ۲۱۶
جلسه چهارم / ۷دی۱۴۰۳
حجت الاسلام قنبریان
▫️فراز: لا يَجْرِي لِأَحَدٍ إِلَّا جَرَى عَلَيْهِ، وَ لَا يَجْرِي عَلَيْهِ إِلَّا جَرَى لَهُ؛ وَ لَوْ كَانَ لِأَحَدٍ أَنْ يَجْرِيَ لَهُ وَ لَا يَجْرِيَ عَلَيْهِ لَكَانَ ذَلِكَ خَالِصاً لِلَّهِ سُبْحَانَهُ دُونَ خَلْقِهِ، لِقُدْرَتِهِ عَلَى عِبَادِهِ وَ لِعَدْلِهِ فِي كُلِّ مَا جَرَتْ عَلَيْهِ صُرُوفُ قَضَائِهِ، وَ لَكِنَّهُ سُبْحَانَهُ جَعَلَ حَقَّهُ عَلَى الْعِبَادِ أَنْ يُطِيعُوهُ وَ جَعَلَ جَزَاءَهُمْ عَلَيْهِ مُضَاعَفَةَ الثَّوَابِ، تَفَضُّلًا مِنْهُ وَ تَوَسُّعاً بِمَا هُوَ مِنَ الْمَزِيدِ أَهْلُهُ.
• بیان علامه تهرانی: تیغ دولب بودن حق!
• در متقابل بودن حق، تصویر به گونه دیگری می شود: حق در مقابل حق؛ نه حق در مقابل تکلیف!
• لازمه این فراز: #مساوات در برابر قانون!
(نظر برخی فقهاء و حقوق دانان)
• معنای مساوات در تنبیه الامة محقق نائینی(ص۱۰۰تا۱۰۶):
- اصل طاهر مساوات/ از اشرف قوانین مبارکه
- مساوات همه در جمیع نوعیات
- بعد از اصل آزادی، مساوات شرط برای ولایتیه بودن حکومت
- اختلاف اصناف مکلفین نسبت به انحاء تکالیف؟
• اشاره ای به شواهد ۱۴ گانه از روایات در اثبات مساوات
• چرا حق در مورد خداوند متقابل نیست؟(بیان شهید مطهری)
#خطبه_۲۱۶
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🌾 در عدالت عقبیم! #دیده_بان_انقلاب رهبر انقلاب در یک دهه(پس از دهه پیشرفت و عدالت) حدود ده بار از ع
10.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 ناملازمه رشد اقتصادی و عدالت
• توجه به این نکته از رهبر انقلاب بسیار ضروری است که: تازه رشد ۸درصدی هم حاصل شود، حتما ملازم با عدالت نیست!
یکبار باید به پیشرفت و رشد۸٪ و استمرار آن فکر کرد(شرط لازم) و یکبار به تقسیم عادلانه عوائد آن یعنی #عدالت_توزیعی (شرط کافی).
• واقعیت این است که از برنامه پنجم -که با سیاستهای اصل۴۴ قرار بوده ضریب جینی به ۳۵صدم برسد- تا برنامه هفتم، دولتها(به جز چند نمونه محدود) از عدالت توزیعی فاصله بیشتری گرفته اند ودائماً به دنبال شانه خالی کردن از این بخش هستند!
• کسانی که به جای تکیه بر توان داخلی برای رشد اقتصادی، صرفا احیای #برجام اولویت شان بوده هم درچندماه اجرای برجام به حسب آمار رسمی دیدند باز دهک بالاست که از آن نفع می برد نه عموم مردم!
یعنی نه "رشد اقتصادی درون زا" و نه "احیای برجام"، مستقیماً و لزوماً عدالت نمی آورد و آن تدابیر خاص خودرا میخواهد!
• متاسفانه این سالها حتی #گفتمان_عدالت هم در گفتمان پیشرفت به محاق رفته است!
برای نیروی انقلابی هم فقط #روایت_پیشرفت مهم است. دیگر از عقب ماندگی عدالت گفتن، عیب است!
• رهبر انقلاب در دهه پیشرفت و عدالت از عقب افتادن عدالت از پیشرفت بارها گله کردند و #مساله را از "عدالت" به "عقب ماندگی در عدالت" به حسب گفتمانی(یعنی سخن غالب شدن) ارتقاء دادند. برای نمونه ببینید: ۸۹/۱۱/۱۵|۹۰/۲/۲۷|۹۰/۱۱/۴|۹۱/۷/۲۲|۹۳/۱۰/۱۷|۹۶/۳/۱۴|۹۶/۳/۳۱|۹۶/۱۱/۲۹| و...
: "فاصله زیاد"، "مطلقا راضی کننده نیست"، "نقطه ضعف ما"، "انصافا عقبیم"، "ضریب جینی بدتر شده"، "از خدا و مردم عذرخواهی کنیم" و...
محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱۱/۴
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔰 ناملازمه رشد اقتصادی و عدالت • توجه به این نکته از رهبر انقلاب بسیار ضروری است که: تازه رشد ۸درصد
19.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 تولید و عدالت!
🔖 اول چند دقیقه وقت بگذارید سیاستهای کلی اصل۴۴ را بخوانید!
❓ چه رشد اقتصادی و پیشرفتی موجب عدالت می شود؟!
• گفته شد پیشرفت خود به خود به عدالت نمی انجامد! عدالت توزیعیِ بعد از رشد اقتصادی هم چاره اساسی فاصله طبقاتی نیست بلکه اصلا تا کیک اقتصاد بزرگ نشود، توزیع سهم بیشتر هم میسر نیست!
• از اینجاست که "عدالت پیش از تولید" مطرح می شود. "تقسیم عادلانه منابع تولید ثروت" یک اصل اساسی است (بند۲ اصل۴۳ قانون اساسی). پس کلمه اساسی در سیاستهای اصل۴۴: "گسترش مالکیت عمومی در جهت تحقق عدالت اجتماعی" می شود.
بدون گسترش مالکیت عموم، سود منابع برای طبقه یقه سفیدها و سرمایه دارها و کاهش ارزش اسکناس برای حقوق بگیران(کارمند و کارگر) خواهد بود. فقیران فقیرتر و اغنیاء پولدارتر می شوند!
• سیاستهای اصل۴۴ برای این گسترش مالکیت عمومی، "تعاونی های فراگیر بیکاران و سه دهک پایین" را پیشنهاد داد که تا پایان برنامه پنجم به ۲۵٪ در اقتصاد کشور برسد. ۳۰٪درآمدهای حاصل از واگذاری ها به بخش خصوصی و حاکمیتی هم به آن تعاونی ها جهت فقر زدایی و سهیم شدن در مالکیت عمومی کشور اختصاص یابد!
• قانون اجرایی آن هم سال۸۷ تصویب و فصل سوم به آن تعاونی ها اختصاص یافت!
براساس آن باید بودجه سالانه هم برمبنای توسعه آن تعاونی ها بسته شود!
حتی مدل تعاونی توسعه و عمران شهرستانی و دهیاری هم در سال۸۹ طراحی شد!
• لکن با گذشت ۲۰سال آن طبقات در مالکیت و سهم بری -نه به شکل تعاونی و نه کارگاه های کوچک(ایده دیگر رهبری)- مشارکتی نیافتند! هم مشارکت در رونق رشد اقتصادی کم شد، هم عدالت عقب ماند!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از احمد اولیایی
25.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🔹هماندیشی عدالت پژوهان
🔸رونمایی از رشته مطالعات عدالت اجتماعی
🗓دوشنبه، اول بهمن ۱۴۰۳_قم
https://eitaa.com/edalateejtemaei/293
@ahmad_olyaei
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
🏴 مراسم عزاداری شهادت امام کاظم (ع)
👤 به کلام:
حجّتالاسلام و المسلمین محسن قنبریان
🎤بانوای:
کربلایی مصطفی اللهیاری
🗓 شنبه ۶ بهمن از ساعت ۱۹
📍 تهران، میدان انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران،مسجد #دانشگاه_تهران
🔺حسینیه کودک در پردیس علوم برقرار است.
<< عموم مردم برای ورود به دانشگاه، از درب خیابان شانزده آذر و قدس مراجعه فرمایند >>
📱 هیأتدانشجوییاصحابالحسین(ع)
انشالله مراسم به صورت زنده از کانال یوتیوب، روبیکا و صفحه تکیه هیأت پخش می شود.
@ashabolhossein_ir
۵-شرح خطبه۲۱۶.mp3
19.48M
📖 درسهای نهج البلاغه
▫️ شرح خطبه ۲۱۶
جلسه پنجم / ۲۱دی۱۴۰۳
حجت الاسلام قنبریان
▫️فراز: ثُمَّ جَعَلَ سُبْحَانَهُ مِنْ حُقُوقِهِ حُقُوقاً افْتَرَضَهَا لِبَعْضِ النَّاسِ عَلَى بَعْضٍ، فَجَعَلَهَا تَتَكَافَأُ فِي وُجُوهِهَا وَ يُوجِبُ بَعْضُهَا بَعْضاً وَ لَا يُسْتَوْجَبُ بَعْضُهَا إِلَّا بِبَعْضٍ
1⃣ این حقوق متکافئ در مقام جعل و اهلیت، این ملازمات را دارد یا در مقام استیفاء هم؟!
• مثال از حق نفقه و حق تمکین
• مثال از حق حاکم و رعیت(نامه ۵۰)
2⃣ استیفاء حق با کیست؟
• فرق بین حق معین و مفروز با کلی و مشاع
- فرق تقاص با برداشتن فقیر از مال زکاتی؟
❓اگر حقوق قانونی صنف و طبقه ای داده نشد؟!
❓آیا دولت هم در ضرر به حقوق مالی ضامن می شود؟!
3⃣ چقدر تخلف، مجوز نقض طرف مقابل می شود؟!
• روایت قرب الاسناد
• سازوکار حَکَم در نامه۵۴
4⃣ پیدایش نهادهای دیگر در حکومت و نوعی تفکیک قوا
• فخذوا هذا من امرائکم...
#خطبه_۲۱۶
☑️ @m_ghanbarian
8.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✊ شعارحماس و منطق جمهوری اسلامی بر زبان استاد اسرائیلی❗️
• اگر از شعار "از رودخانه تا دریا" و "استعمار زدایی" نمیدانید اینجا بخوانید!
• منظور: از رود اردن تا مدیترانه، یک کشور فلسطینی با #یک_دولت از اهالی آن (+آوارگان) منهای اشغالگران است.
۱۹۶۰سازمان آزادیبخش از این شعار برای "استعمار زدایی" و ۱۹۶۹برای یک کشور دموکراتیک واحد برای اعراب و یهودیان، بجای اسرائیل استفاده کرد. اما تجاوزهای اسرائیل و حمایت قدرتهای جهانی به پیمان اسلو و کوتاه آمدن از این شعار انجامید!
• این شعار را فقط جمهوری اسلامی و مقاومت(حزب الله و...) نگه داشت. رهبر انقلاب راه حل فلسطین(بخوانید) رافقط چنین رفراندومی برای یک کشور و یک دولت فلسطینی خواند؛ بعدا فلسطینی ها تصمیم بگیرند با مهاجران یهودی چه کنند؟
این ایده را ج.ا در اسناد بین المللی هم ثبت کرد.
اما آرزو جلوه می کرد و فضای جهانی چیز دیگر بود!
• حماس در منشور سال۲۰۱۷ خود دوباره احیایش کرد!
مقاومت مسلحانه از قسام تا حماس برای تحقق این شعار(در مقابل ایده دو دولتی اروپایی ها) موجب شد اسرائیل از شعار "نیل تا فرات" تنزل و همین "بحر تا نهر" را بگوید اما برای اسرائیل! (مانیفست انتخاباتی حزب لیکود۱۹۷۷)
• با کمال ناباوری پس از طوفان الاقصی و جنایات اسرائیل این شعار در خیابان های اروپا و آمریکا برای فلسطین بانگ زده شد!(بخوانید) حتی معاون نخست وزیر اسپانیا از آن گفت!
• در مقابل آمریکا، انگلیس، آلمان و... این شعار را یهود ستیزانه و خشونت آمیز خوانده برایش جرم انگاری کردند!
• در ویدئو می بینید استاد اسرائیلی همان شعار اصیل را می گوید!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian