eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
901 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅روح خدا وقتی جزوه قانون اساسی را امضاء کرد نوشت: "ان شاءالله تعالی با عمل به آن، آرمانهای اسلامی برآورده شود و تا ظهور حضرت بقیة الله باقی و مورد عمل باشد"./ یعنی این قانون اساسی کفایت دوره غیبت تا ظهور را میکند اگر همه اش عمل شود نه گزینشی و نه مترصد حذف ولایت و نظارتش یا بعکس مردم سالاری و مشارکتش! #محسن_قنبریان #دوازده_آذر #روز_قانون_اساسی ☑️ @m_ghanbarian
⁉️پرسش و پاسخی از متن "تجزیه و ترکیب دستورالعمل های سیر و سلوک" ❓پرسش: واقعا شبهه بود که عرفان و عرفا چرا از مسائل غیر از مآثور استفاده میکنند؟ کاش راه حل را بیشتر توضیح میدادید. یعنی غیر مجتهد نمیتواند سالک شود؟؟نمونه های غیر قابل تکذیبی هست که مجتهد نبودند. ❗پاسخ: سخن این نیست که سلوک و مقامات منحصر در اهل علم و اجتهاد است. سخن سر بازشناسی دستورات مأثور و مجاز از غیر آن است. مجتهد بالاصاله می تواند تشخیص دهد گرچه متاسفانه برخی ملکه اجتهاد خود را در این حوزه بعضا از شوق آن تحارب اعمال نمی کنند و از تسامح در ادله سنن و آداب به تسامح در خود آداب و دستورات تنزل می کنند! اما غیر مجتهد: او مثل انجام تکالیف شرعی اینجا هم یا باید عمل به احتیاط کند یا باید از استادی که شیاع و مشهور مجتهدین اهل سلوک او را موجه می دانند پیروی کند. احتیاط این است که دستور شاذ و نادر را عمل نکند. متاسفانه گاه کسانی به استاد سلوک و... سر زبان می افتند که نه خود بروزی از اجتهاد دارند و نه مجتهدان قابل توجهی به آنها اعتناء دارند. *دستور آیت الله بهجت در اینباره متخذ از روایات است که به علم و یقینیات عمل کنید تا مشکوک و مشتبه برشما روشن شود. ☑️ @m_ghanbarian
💠تجزیه وترکیب دستورالعمل های سیر وسلوک2⃣ 🔆عیب ونقص به حسب ترکیب: منظور از ترکیب این است که آیا همه اجزاء لازم (وسالم)را دارد؟هرکدام سرجای خود وبه اندازه خود قرار گرفته وآثار خود را بروز داده است؟ شهید مطهری در کتاب انسان کامل به درستی بدین مسأله توجه کرده و"تمام"را مقدمه ی "کمال"قرداده است:"تمام برای یک شیئ در جایی گفته می شود که همه آنچه برای اصل وجود آن لازم است به وجود آمده باشد".اما "کمال در مورد چیزهایی است که بعد از این که از نظر وجود اجزاء تمام شدند می توانند درجات بالاتری هم داشته باشد" لذا "کمال انسان وقتی میشود که همه استعدادهایش را بطور متعادل ومتوازن ودر حد اعلی رشد دهد نه اینکه فقط به سوی برخی از آنها گرایش پیدا کند وبرخی دیگر را مهمل ومعطل بگذارد"در غیر این صورت کاریکاتوری ونامتوازن خواهد شد(ر.ک: انسان کامل). نمونه اعلای انسان کامل حضرات معصومین وشرح اوصاف متوازن ومتعالی آنها زیارت جامعه کبیره است همانها که در عین و در حین اینکه تامین فی محبة الله اند،ساسة العباد وارکان البلاد هم هستند. چهره عارفان درجه اول متصل به معصوم ومورد تایید معصوم(مثل اویس وکمیل ومیثم و...)هم غیر از چهره ای است که ما از بسیاری عارفان یا مشاهیر سلوک -حتی در بین عالمان شیعی-می بینیم! 🔅اویس و ربیع! ربیع بن خثیم(خواجه ربیع)و اویس قرنی هردو از اصحاب امیرالمومنین(ع)و عرفای بنام و از زهاد ثمانیه اند هردو شبی برای رکوع وشبی برای سجود در عبادت دارند و... -ربیع در صفین با ۴۰۰نفر (از مریدان)بخاطر شبهه در جنگ با مسلمان،از علی(ع) -علیرغم اعتقادش به امام-جدا وبه سرحدات رفت که اگر جنگش افتاد با کفار باشد. -اما اویس قرنی برعکس تازه در صفین به امیر(ع)رسید وهزارمین یارشداما با دو شمشیر!در همان جنگ به شهادت رسید وامیرالمومنین براو گریست،نماز خواند و دفنش کرد.امام کاظم(ع) او را از حواریون امیرالمومنین(ع) در قیامت خواند. ❗شما عکس هوایی ونمای کلی برخی مشاهیر سلوک در جامعه شیعی را ببینید به اویس قرنی نزدیکترند یا خواجه ربیع؟! تازه خواجه ربیع در فتنه های منافقان دچار اعوجاج شد اما در سلوکش اصل مبارزه با کفار بود لذا درسرحدات خراسان(شهرتوس)ماند اما برخی از اهل سلوک عصرما حتی با کفار هم ستیزی از خود نشان نمی دهند!عراق وایران در قرون معاصر چند بار توسط انگلیسی ها و...اشغال شده است،گاهی مجتهدانی جلودارمبارزه شده اند(مثل سید مجاهد، حکیم و...)اما خبری از آن عارفان-که در همان شهرها وهمان زمان بوده اند-نشده است!در زمان ما هم بوده وهستند کسانی که حتی لفظا به کفار حربی علیه اسلام(آمریکا واسراییل)تهاجمی ندارند وبه عارف وکامل مشهوربوده وهستند! ⚜اشکال وجواب: -ممکن است گفته شود وظایف افراد متفاوت است. شأن بزرگان اخلاق وسلوک نیست که این شهر وآن شهر رفته تحلیل سیاسی کنند وفتنه ها را بشکافندیاهردم بیانیه سیاسی دهند،اما اصل جریان حق وایمان را شناخته وبه قدر کفاف و"به طرق خود"یاری می کنند گاه به زبان هم اشاره می کنند! به تعبیر دیگر چون من به الکفایه در عرصه های متعدد سیاسی موجود است اینها بروز وظهوری نمی دهند نه اینکه اصلا قبول نداشته باشند. -پاسخ این است که ممکن است برخی چنین باشنداما سالک عاقل خوب است استاد خود را در اینباره بیازماید !اگر دید عارف کامل(!)در شناخت جریان حق وباطل تحلیلش ازیک بقال سطحی تر است آیا او کامل است وفقط بخاطر عدم نیاز، بروز نکرده است؟!حتی اگر دم مسیحایی داشته باشد معلوم است به "تمام" نرسیده و فقط برخی ابعاد را کمال داده واثرش پیداشده است. بگذریم که گاه کفایت هم با سکوت اینها حاصل نشده ودلهایی در شک و دودلی مانده است. البته برخی هم در مقابل تصنعی وسطحی وحتی افراطی به جهات انقلابی و ولایی دم میزنند تا مجال مرید پروری داشته باشند! 🔅دو آیت در عصرما: ۱.آیت الله شاه آبادی، استاد عرفان امام خمینی(ره)که امام اورا لطیفه ی ربانی می خواندومرجع بزرگ شیعیان سید ابوالحسن اصفهانی درباره اش می گفت:مادر مقابل او قطره ای مقابل دریاییم! ۴۰روز چله نشینی اودر محضر امیرالمومنین(ع)موجب فتوحات قلبی بسیار برایش می شوداما به قرینه آن ۴۰روز،۱۱ماه تحصن علیه رضا خان هم در پرونده دارد.حکایتهای عجیبی از او با رضاخان قلدر نقل شده است او حتی از شهید مدرس بخاطر تاخیردر افشاء رضاخان گله داشت. ۲.عارف بزرگ ونامداردیگری که علیرغم توجه علمی اش به مباحث اجتماعی-سیاسی اسلام وتالیفات عالی دراینباره وهم تربیت شاگردان تراز اول،به لحاظ عملی در نهضت اسلامی همراهی علنی نکرد.به گفته بعضی شاگردان بعدها از آن اظهارپشیمانی می کرد. نقص عملی ایشان با بودن خورشیدی تابان مثل امام خمینی برای شاگردان جبران می شداما تصورش را بکنید اگرآیت کاملی مثل امام نبود آنوقت آن نقص عملی به ظاهر کوچک چه خسارتها میزد؟! 📝محسن قنبریان ۹۷/۹/۱۳ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از KHAMENEI.IR
16.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 صبح امروز 📹 ببینید| بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان. ۹۷/۹/۱۳ 💻 @Khamenei_ir
محسن قنبریان
🚨 صبح امروز 📹 ببینید| بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان. ۹۷/۹/۱۳ 💻 @
📖 درس ناتمام! دیروز رهبر معظم انقلاب سر درس خارج فقه با تبسم از اوقات تلخی و داد زدن روز قبل یکی از فضلا سر ایشان گفتند. تندی آن طلبه را از سرمحبت خواندند و از تندی خود(که فرموده بودند: چرا داد می زنید) عذرخواهی کردند. هزاربار خدا را شکر که نه فقط فرهنگ شاهان جبار رفت که دچار "علماء جبار" -به تعبیر امام صادق(ع)(۱)- هم نشدیم. 💡چند درس مهم: 1⃣برخی داد زدنها -حتی نابجا وحتی سر رهبری -به قرائت خود رهبری هم از سرمحبت می تواند باشد. البته: الف)نه پیروان و نهادهای ولایی نوعا چنین فهمی دارند و معمولا معامله دیگر با پرسش -حتی بدون داد- می کنند حتی اگر آن سؤال و نقد از نماینده و منصوب رهبری باشد! این یعنی مشکلی بزرگ بنام فاصله داشتن فکری و عملی اشخاص حقیقی و حقوقی جبهه ولایت با خود ولی. ب)نه هرجا انتقاد کردن -فضلا از تندی کردن و داد زدن- سر رهبری الزاما چنین معنای محبتی می دهد. چه بسا جاها و مواردی که کمک به دشمن برای سست کردن پیوند امام و امت است. پس مستشکل دلسوز و انقلابی هم باید مکان و زمان و اولویت مسائل را بسنجد و پز آزادی فکر و مطالبه گری و...فریبش ندهد.(دیگران البته تا حد نرسیدن به جرم آزادند) 2⃣درس خارج فقه جای اشکال و جواب است و حتما جلسه ای دهها اشکال به رهبری می شود و جواب می گیرند. قانع می شوند یا سر نظرخود می مانند. آن طلبه با این گشاده رویی و عذر خواهی رهبری، منفعل و او هم معذرت خواهی کرد که صحنه زیبایی بود. اما جا داشت او یا همکلاسی اش اگر در پاسخ رهبری ابهامی می دید هم مطرح می کرد. اهمیت شکستن حلقه بسته مدیران کشور -که خود آقا از قانون بازنشستگی فهم کردند- از فرع فقهی آنروز کمتر نبود که بسیار مهمتر بود. مثلا اگرهمان طلبه اینبار نه با داد زدن و تندی کردن بلکه مثل مستشکل درس خارج می پرسید: حضرت استاد با استثناء "هرکه تجارب مفید دارد و جایگزین ندارد" ازقانون بازنشستگی عملا چه به سر این قانون می آید؟ این قید، "استنباطی" است و مانند قید "۳۰سال خدمت" نیست که کاملا کمی و غیر استنباطی است. پس تشخیص مصادیقش یک مرجع قانونی می خواهد که لابد همان مدیران اصلی کشورند. آیا این قید عملا همان حلقه بسته را مادام العمر نمی کند؟! و قانون موجود را به ضد خود بدل نمی کند؟! محبت اینبار طلبه مستشکل به ولی مهربان این است که: اینجا چند نفر به تشخیص شما (حضرت آقا) و به تصریح تان "در فرض اعتماد به آن مقام مسئول" استثناء می شدند، اما با قانونی کردن این استثنائها و سپردنش به دولتمردان، ویرانی کل قانون خدای نکرده پای شما نوشته میشود! و... سکانس اشکال و جواب پس از عذر خواهی از نحوه اشکال در درس زیبای دیروز جایش خالی بود. 3⃣جالب اینکه ولایت مداری رهبر عزیز و هم شاگردی های ایشان(مطهری،بهشتی و...) با امام راحل نوعا اینگونه بوده است. نمونه های زیادی از این الگوهای ولایت مداری در دست است گاه بر نظر خود علیرغم نظر امام باقی بودند یا با امام مباحثه کردند اما هیچوقت "مخالفت عملی" با ولی فقیه یا "کاری که تضعیف جایگاه ولایت نتیجه اش باشد" نکردند. جالبتر اینکه حضرت آقا این صاحب نظری را نه برای مثل مطهری و بهشتی در قبال ولایت بلکه برای دانشجویان هم لازم می دانند که لازم نیست مواضع آنان حتما منطبق با نظرات رهبری باشد بلکه در مواردی تأخیر فکر تا بیان رهبری را موجب قفل شدن کارها می خوانند. http://www.leader.ir/fa/content/12118/leader.ir 4⃣شاید آنچه موجب شد این الگو از ولایت مداری جای خود را بعضا به تملق و چاپلوسی، یا تبعیت کور و غیر فکورانه دهد، پیدایش کسانی بود که نقد و سؤال از رهبری را با طعنه و کنایه در سخنان عمومی آوردند! به مناصب بزرگ خامنه ای ها و بهشتی ها راه یافتند اما برای منافع شخصی یا حزبی شان با رهبری مباحثه و بعضا قهر کردند! یا بدتر در مسیر خواست دشمنان و در جهت عکس آرمانهای انقلاب به فرامین یا خط و نشانهای رهبری کنایه زدند! یا مغایرت نظری را به مخالفت عملی و اردوکشی خیابانی بدل کردند و... مثالهای این مدل مواجهه با ولی در دهه ۷۰و۸۰ کم نیست در اذهان مثالهای دهه ۹۰حاضر است. اینان لبه دیگر متملقان جاهل و برخی کاسبان شدند تا ولایت مداری را به زیلو بوسی تقلیل و ولایت گریزی در برخی نخبگان را تسریع کنند. ____________ پی نوشت: ۱.أطلبوا العلم وتزینوا معه بالحلم والوقار وتواضعوا لمن تعلمونه العلم وتواضعوا لمن طلبتم منه العلم ولا تکونوا علماء جبارین،فیذهب باطلکم بحقکم(بحار ج۲ص۴۱) 📝 محسن قنبریان ۹۷/۹/۱۴ ☑️ @m_ghanbarian
با انتشار ، دوستان ، آشنایان و فامیل رو جهادی کنیم. فعالیت های گروه جهادی مهدی یاوران بهبهان را در پیامرسان های زیر دنبال کنید. ایتا @mahdiyavaranb تلگرام @mahdiyavaranb سروش @mahdiyavaranb اینستاگرام @mahdiyavaranb واتساپ https://chat.whatsapp.com/8LgeC9GNrPm4lKWmFdihn2
چندسال تابستان،مسیر زیارت ثامن الحجج(ع)با جمعی از دوستان توفیق آشنایی و زیارت پیری اهل الله در شهر شیروان بود که به تازگی دارفانی را وداع گفت: سیدمیربابا سیدی که خداوند با اجداد طاهرینش محشورش کند. کراماتی ازعرفان او گوشمان را نواخت به زیارتش که رفتیم دیدیم اهل حماسه هم بوده است دوران دفاع مقدس در ۶۱سالگی جبهه رفته است. سال ۹۱وقتی رهبر ومقتدایش قصد زیارت او را می کند با کهولت بخاطر ادب خود زودتر در جمع مردم شیروان به زیارت حضرت آقا می رود. یادش گرامی @m_ghanbarian
⁉پرسش و پاسخی از یادداشت "درس ناتمام!" ❓پرسش: در یادداشت اخیر بین نیروی انقلابی و ولایی با غیر آنها در پرسش و نقد رهبری فرق نهادید! از جملات آخر هم چنین برمی آید که در نزدیکان رهبری و مسئولان نظام و معتقدان به ولایت هم تفاوت قائلید! کاش حدود و مرزها را دقیق بیان میکردید. کجا مباحثه با رهبری خوراندن جام زهر به ایشان و کجا طرح نکردن نظرات، قفل شدن کارهاست؟! ❗پاسخ: 🔅سؤال و نقد گاهی بعنوان یک حق مطرح است گاه یک تکلیف. بعنوان حق، حق هر شهروند است حتی اگر معتقد به ولایت فقیه نباشد. او هم حق دارد ابهام سخن یا رفتار مسئولین و مقامات-حتی رهبری-را بپرسد و اگر مغایر با معیارهای اصیل و مقبول دید نقد کند. این حق مرزش توهین و تضعیف و تخریب و...است که قانون مجازات اسلامی حد و حدودش را معلوم کرده است. اینکه رهبری می فرماید کسی بخاطر نظر مخالف بنده در زندان نیست بدین معنا نیست که در نامه های سرگشاده و نقدها علیه رهبری اگر ماده قانون مجازات اسلامی درباره توهین به رهبری صدق کرد پیگرد ندارد. 🔅اما سخن گفتن و اظهار نظر کردن گاه تکلیف است رهبری خود هم جایی تعبیر "وجوب نقد"دارد. www.leader.ir/fa/speech/20185/leader.ir آنجایی که رهبری فرمودند اگر همه منتظر بمانند تا رهبری نظر دهد این موجب قفل شدن کارها میشود از این قسم است. پرسش "برای وضوح افکار عمومی" یا "پیشبردن اهداف انقلاب" مصرح در قانون اساسی و بیانات رهبران انقلاب یک تکلیف هم هست و موجب هم افزایی با رهبر بیدار است. 🔅درون جبهه ولایت از این حیث می توان مباحثه ها با رهبری را تقسیم کرد: 1⃣برای نمونه: شهید مطهری در جریان کمیته استقبال از امام به سختی مخالف حضور برخی جریانات انحرافی خاص بودند، و حتی از طریق نزدیکان امام در پاریس به امام پیام داد اگر اینها بودند دیگر من نیستم! http://www.irdc.ir/fa/news/538 این مباحثه و درخواستی و حتی فشاری در مسیر صیانت از انقلاب و اصالت آن است. اما قهر کردن کسانی بخاطر نام خود و فرزندانشان(که کاندیدی به غلط در مناظرات ۸۸طرح کرد)قابل مقایسه با نمونه مطهری نیست. اینجا توقع بیجا از رهبری و تحمیل خواست و منافع شخصی به ایشان بود که حتی به موضع گیری ایشان پس از انتخابات هم راضی نشدند! 2⃣نمونه دوم: آیت الله خامنه ای با نخست وزیری مهندس موسوی علیرغم نظر امام، مخالف بود. مصلحت بیان شده در بیان مستشاران نظامی امام درباره صدمه نبود ایشان بر جنگ را قبول نداشت و مقاومت بر نظر خود را در راستای پیشبرد انقلاب می دید نه ایست و سکون انقلاب و نه باند بازی. (میرحسین از همان حزبی بود که ایشان دبیرش بود). اما به محض استشمام امر امام دیگر مقاومت نکردند و مغایرت نظری شان را به مخالفت عملی با ولایت تبدیل نکرد. بخلاف خود میرحسین در۸۸ که اختلاف نظر را به مخالفت عملی و اردوکشی خیابانی کشید! 3⃣نمونه سوم: نظر مستقل آیت الله خامنه ای درباره امکان توبه و عفو سلمان رشدی و موضع شدید امام در قبال آن و البته پذیرش و تمکین ایشان قابل مقایسه با طعنه و کنایه هایی به خطوط قرمز اعلام شده رهبری نیست(مثل کنایه زدن به منقلی که برخی می خواهند برجام را بسوزانند)! پرسشها، نقدها، نظرات و مباحثه هایی که در جهت عکس نهضت اسلامی و اهداف انقلاب باشد(مثل سازش با آمریکا)حتی اگر برای شهروندان حق باشد، طرح و تعقیبش از سوی مقامات بالادستی-که متعهد به اصول و اهداف انقلاب شده اند- حتی حق آنها هم نیست و از مصادیق خوراندن جام زهر و تحمیل نارواست . 🔅حالا میتوان آن پرسش مثالی در یادداشت قبل را ارزش گذاری کرد که در راستای تعقیب اهداف انقلاب و هم افزایی با رهبر بیدار برای برقراری دولت اسلامی و شکستن حلقه بسته مدیران است یا ایستی انقلابی وارتجاع به گذشته و مخالفت با آرمانهای ولایت و امت؟! 🔺مطلب مرتبط: درس ناتمام! ☑️ @m_ghanbarian
#معرفی_کتاب 📖 متن کامل کتاب پاسخ‌های رهبر انقلاب به پرسش‌های دانشجویان در ۹ دیدار؛ انتشارات انقلاب ‌‌اسلامی 📥 دریافت👇 http://book-khamenei.ir/uploads/porsesh.pdf
مدافع حرم تا حافظ حریم.mp3
14.02M
مراسم سالگرد شهادت شهید مدافع حرم احسان فتحی 🔶مدافع حرم تا حافظ حریم ۹۷/۹/۱۶ ☑️ @m_ghanbarian
🔶 گزارشی کوتاه از سخنرانی حجت الاسلام قنبریان در سومین سالگرد شهید مدافع حرم و روز دانشجو با موضوع "مدافع حرم تا حافظ حریم": ❓ایشان سخنرانی خود را بر محور دو پرسش پیش برد: 1⃣اگر جای حلب، یمن از ما کمک خواسته بود و زمینه رفتن بود آیا شهدای مدافع حرم نمی رفتند؟! پاسخشان به این سؤال با ذکر خاطراتی، مثبت بود. به استناد آیه ۷۵نساء و روایتی از امیرالمومنین(ع)، مستضعفان و مظلومان را حرم اهلبیت وراه خدا خواندند که مدافعان حرم اینرا درک کردند. امیرالمومنین هر زن و مرد شیعه را خویشاوند و رحم محمد(ص) نامید . پس حرم در این تلقی متعالی فقط یک چاردیواری و گنبد نیست، آدمهای ائمه و مستضعفین زمین هم حرم اهلبیت اند. در ادامه به نکته ظریف آیه ۷۵نساء توجه دادند که مستضعفان زمین بیش از آب و دارو به دوچیز نیاز دارند: یک ولیّ ای از جانب خداوند و عده ای ناصر و مدافع حرم. ما دهه ۳۰ هم در ایران ثبت نام برای اعزام به فلسطین داشتیم لکن خمینی نداشتیم و دولت مصدق و رژیم پهلوی ولیّ الهی این آیه نبود. حالا بحمدالله هم ولیّ الهی داریم هم ناصرانی بی شمار. امروز رهبری اشاره کند ماجرای بحرین و یمن جور دیگر میشود. دشمن هم فهمیده این ولیّ قرآنی در منطقه دارد کاری مهمتر از حمایت از بشار اسد و همکاری با دولت عراق می کند!سفیانی اینها هرکه باشد و هروقت خروج کند با ضرباتی که این رهبر به اردوگاه تکفیری ها زد، قطعا خروج سفیانی ضعیف تر خواهد بود و پیروزی براو آسانتر. با کمک معنوی به جنبش یمن، خروج یمانی هرکه باشد و هروقت باشد آسانتر و فراگیرتر خواهد بود. دشمن فهمیده رهبری عملا دارد برای تسهیل خروج باکرامت ولیعصر(ع) کار می کند... 2⃣سؤال دوم بحث ایشان این بود که اگر مدافعان حرم سال ۳۲بودند که ۴ماه از کودتای آمریکایی ۲۸مرداد می گذشت و معاون رئیس جمهورش داشت می آمد در دانشگاه تهران دکترای افتخاری حقوق(!) بگیرد ،آیا همان کار آن سه دانشجو را نمی کردند؟! همان روزها کاردار سفارت بریتانیا هم که با ملی شدن نفت روابطش قطع شده بود داشت می آمد تا روابط استعماری را از نو شروع کند آن دانشجویان در کلاسها سخنرانی و روشنگری کردند و در دانشگاه تیر خوردند. آیا مدافع حرم فقط بلد است اسلحه بگیرد و بجنگد یا "دفاع از حریم" هم بلد است؟! باز پاسخ ایشان مثبت بود و با ذکر خاطراتی، دفاع از حرم را تا حفاظت از حریم ارتقاء دادند. با استناد به واژه "حدودالله" در قرآن و استعمال ۱۴باره آن در روابط خانوادگی و اجتماعی که معمولا یک طرفش آسیب پذیر است، با خواندن آیه ۱۱۲توبه "الحافظون لحدود الله" را وصف دیگر مومنان خواند و گفتند دفاع از حرم(چه گنبد و بارگاه و چه مظلومین) بدون حفاظت از حریم نمیشود. باید حافظ حریم ها باشیم حریم استقلال، حریم آزادی، حریم کرامت انسانها و عدالت و...سپس با استناد به روایتی از امیرالمومنین از عهد خداوند با عالمان برسر حفظ حریم گرسنگان گفتند که نباید سر گرسنگی مظلوم و سیری ظالم ساخت و پاخت کنند. دراینباره به مطالبه حقوق معوقه کارگران مثال زدند. ☑️ @m_ghanbarian