eitaa logo
شعله ی طور
11.3هزار دنبال‌کننده
417 عکس
178 ویدیو
118 فایل
المکتوبات فی النجف‌الاشرف محمدهادی اصفهانی آرشیو جلسات: @esfahani_archive طرح حیله های مدرن آپارات🔻 www.aparat.com/m_h_esfahani_aparat
مشاهده در ایتا
دانلود
شعله ی طور
‍ ‌‌‌🔻حتما بخوانيد و صوت ریپلای شده را گوش کنید🔻 تو كدامين پژواك راز آلود از آن گودال بي انتهايي كه اينچنين ، بودن ها و چيستي ها را به كام فنا كشانده اي... ١٤ قرن از بطنان جان ها جوشيده اي و جاري حقيقت را هويدا ساخته اي و جهاني را به حيرت نشانده اي... به راستي چه رازي در آن سينه ي سينايت نهفته بود كه آنگاه كه آن نانجيب سر از پيكر مباركت جدا ساخت مدار هر هستي را تا مرز نيستي ها به طَيَران درآورد و نغمه و طنين" التوحيد يوم العاشورا طغي علي كلي شيء" بر ناسوت و ملكوت و جبروت و لاهوت عالم مستولي گشت چه بر سر كينونت كيان عوالم آورده اي كه اين خلائق در خودسوزي و خودبازي در ميدان قطع تعلقات، از يكديگر سبقت مي گيرند.. اين اربعينت چه حكايتي است كه از صدر تاريخ آدميّت تا بحال نظير آن در كتاب اسطوره هاي ايمان هم به تجلي نيامده است. كاش ميدانستند كه هر آنكه فرمود "كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا"به دنبال تفهيم اين معنا بود كه اگر هر زميني كربلا و هر روز عاشوراست لابد هر روز و هر مكان حسيني نيز خواهد داشت كه غرض از به خون كشيده شدنت در آن بيابان بي پايان، يافتن اين حسين اندرون و هم آغوشي با او و شمشير زدن در كنار اوست تا كه بار ديگر اين حقيقت در اين مصداق به آن مسلخ هولناك، محاصره ي جنود جهالت نگردد. با شهادتت خود را در جان ها بيدار كرده اي و نواي حزن آلود هل من معينت كار خودش را كرده است و در اين زمانه جان ها بيدار گشته و اند و به دنبال يافتن خويشتن روانه و بيقرار كربلا گشته اند... حقيقت زندگي در آن گودالي است كه با منحور شدنت به تمامي عالم سرايت كرد،فقط با خود ميگويم كاش تو را كمي آرام تر افشاء نموده بودند و تيغ و سنان و كمان و عصا و دشنه هايشان را با تمام خشونت در مقابل چشم عالم و مادرت خرج اين بي نهايت توحيد نمي كردند... شب جمعه ١٤٣٩ كربلاي معلي عمود ١٣٤٤ ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
انسان مردمک چشمی است که قرار بود شاهد تجلی توحید از دریچه ی روح الهی اش باشد اما نسیان او را به هم آغوشی با اولاد و اذناب ابلیس کشانیده است تا آنجا که گمان میکند محصور در گرداب مشکلات است و کسی نیست که او را نجات دهد... 🔻المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
اول بدان و بپذیر که شکار شده ای و سقوط کرده از حقیقت آسمانیت هستی تا انگیزه ی تقلا در تو ایجاد شود و به اطلال پرآب توسل روانه ات کنند، اگر در چنگ زدنت به صاحبان افلاک، محکم ،مستقیم و مدام قدم نهادی بال های عروج سیمرغ از آن تو خواهد بود... 🔻المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرموده اند؛ "وَ فِیهِ رَبِیعُ الْقَلْبِ وَ یَنَابِیعُ الْعِلْمِ" ربیع القلوب، یعنی قرآن بهار قلبها است. دیدید که در زمستان همه چیز یخ می زند، بهار که می آید دوباره همه چیز رشد می کند و شکوفا می شود. می فرماید: برای قلبهای سنگ شده و یخ زده، فقط قرآن کار ساز است و بس. قرآن بخوانید با توجه، با شرایط، ارتباط پیدا کنید، تداوم داشته باش، اگر نشد بعد بگویید من جواب نگرفتم. امکان ندارد! ♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹ جلسه ی بیست و سوم (قرائت قرآن؛ شاهکار انقلاب شاکله) @sholeye_toor فایل کامل جلسات🔻 t.me/esfahani_archive
شعله ی طور
‍ بسم الله الرحمن الرحیم یك نکته ای که باید خیلی به آن دقت شود این است که نفوس در سیر استکمالی خود، با هر موانعی که رو به رو می شوند، بر حسب ادراکاتی که دارند، قضاوت هایی نیز دارند و نکته ای که در این میان قابل تامل می باشد این است که، راه برون رفت از موانع و مشکلات را چه کسی برای ما تعریف می کند، و مکانیزم و اسلوب رهایی از این مشکلات چگونه است. این را کسی می تواند به ما بگوید که از بالا به موضوع نگاه کند و احاطه کلی به ساختار داشته باشد. گاهی اوقات یا در بیشتر مواقع، احوالاتی در درون نفوس ما ریشه دوانده است که در هنگام مواجهه با مشکلات برای رفع آنها، از تخیلات کمك می گیریم، و با اینکه بارها نیز تجربه کرده ایم و این مدل از کیفیت ورود و خروج به مسائل و حل کردن آنها را با توجه به دریافتها، برداشتها، قضاوتها و قرائتهای خودمان از ساختار هستی، در برخورد با مشکلات و موانع را امتحان کرده و با شکست مواجه شده ایم، باز به این نگرش اعتماد داریم و از آن برای حل مسائل استفاده می کنید. ✨باید به این باور برسیم که اهل بیت علیهم السلام و خداوند تبارک و تعالی روی هر آنچه که دست می گذارند و تاکید می کنند و به عبارت دیگر شریعت برای توجه دادن به آن ما را تشویق می کند، نباید در نظر ما کم اهمیت جلوه کند. مشکل از آن زمانی آغاز شده است، که ما به دنبال راهکارهایی رفته ایم که در نزد خود گمان به درست بودن آن می بریم و مانند این می ماند که می خواهیم لقمه را از پشت سر نوش جان کنیم. اما اگر از آن چینش و راهکارهایی که اهل بیت علیهم السلام به ما ارائه می دهند، استفاده کنیم و به دنبال یك سری امور تخیلی که برای خود می بافیم نباشیم، قطعا به نتیجه می رسیم. ✨اگر مشاهده می کنیم یك عمر با قرآن کریم ارتباط برقرار می کنیم و نتیجه نگرفته ایم، به این دلیل است که "خیال" می کنیم با قرآن ارتباط داریم. ارتباط با قرآن کریم در حد تلاوت و در حد الفاظ نیز شرایط دارد، که با رعایت آن می توان به نتیجه رسید، بعد رعایت این مرحله است که می شود وارد بحث های تدبر و دَبرِ قرآن یا باطن قرآن شویم. لذا تلاش بنده این بوده است در این بحثی که خدمت دوستان ارائه کردم با کمك مکتب اهل بیت علیهم السلام و دستورات آن ها پایه های شاکله ای که در حال انقلاب است و می خواهد منقلب شود اجمالا، به لرزه در بیاید و به مرور این زوائد از بنیان جدا شود و تغییر کند. تغییر دادن شاکله و بنیان و نفی خواطر کار آسانی نیست، چون یك عمر نفوس به یك سری از کارها عادت کرده اند، اما شدنی است و غیرممکن نمی باشد و این تلاش از خیرات بزرگ و یکی از مهم ترین کارهای هر انسان می باشد، چرا که اگر شاکله و خیال انسان درست کار کند، میوه ای که این درخت که أَصلُها ثابِت وَ فَرعُها فِی السَّماء است، می‌دهد، میوه ی ولایت خواهد بود، شجره فطرت انسان، شجره ی ولایت است. درختی که اگر زوائد و اشتباهاتش گرفته شود، به حضور و مصاحبت اهل بیت علیهم السلام در همین دنیا می رسد. این خیلی مهم است که ما از همان راهی که آن ها رفته اند و دستوراتی که داشته اند، به نتیجه برسیم و إلا دور شدیم ✨نکته ای که وجود دارد، معنای این جمله که به واسطه کلمات اهل بیت علیهم السلام مسیر را طی کنیم و به نتیجه برسیم این نیست که ما به همان برداشت های سطحی خود اکتفا کنیم. کلمات اهل بیت علیهم السلام و قرآن کریم دریای بیکرانی از معارفی است که باید در آن غوطه ور شد و غواصی کرد. و باید خداوند تبارک و تعالی روزی انسان کند تا او بتواند در این دریا غور کند و آن معارف بلند را به دست آورد و استفاده کند، و این نیاز به ممارست و زحمت و پیگیری دارد. اگر این امر به سامان برسد، خیلی از امور و فعالیت های دیگر انسان به نتیجه می رسد. حداقل آن این است که، آرامشی که در این دنیای جدید مانند کبریت أحمر نایاب است، نصیب انسان می شود و مانند خورشید دیگران از او نور می گیرند. شاید برای ما کم گفته شده یا اگر گفته شده دقت نشده است، و ما متذکر نشدیم، هر قدر که ما درباره قرآن از کلمات اهل بیت علیهم السلام بیشتر بشنویم فایده ی بیشتری بر آن مترتب می شود. باید باور کنیم که اگر کلمات اهل بیت علیهم السلام را درباره قرآن روی چشم خود قرار دهیم، راهی جدید به روی ما گشوده می شود. این راه راه تکراری نیست چون إِنَّ الله تَبارَک وَ تَعالی تَجَلّی فی کَلامِه خداوند در کلام خودش تجلی کرده است، و قرآن راه بی نهایت ها و بحر بیکرانگی است و آن چیزی که در مدل زندگی خود از آن آسیب می بینیم، این است که به قرآن به شکل یك کتاب معمولی نگاه می کنیم.... ♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹ جلسه ی بیست و چهارم (اتساع وجودی با آغاز ذکر لفظی و تمسک به قرائت قرآن کریم) @sholeye_toor فایل کامل جلسات🔻 t.me/esfahani_archive
تغییر دادن شاکله و بنیان و نفی خواطر کار آسانی نیست، چون یك عمر نفوس به یك سری از کارها عادت کرده اند، اما شدنی است و غیرممکن نمی باشد و این تلاش از خیرات بزرگ و یکی از مهم ترین کارهای هر انسان می باشد، چرا که اگر شاکله و خیال انسان درست کار کند، میوه ای که این درخت که أَصلُها ثابِت وَ فَرعُها فِی السَّماء است، می‌دهد، میوه ی ولایت خواهد بود، شجره فطرت انسان، شجره ی ولایت است. درختی که اگر زوائد و اشتباهاتش گرفته شود، به حضور و مصاحبت اهل بیت علیهم السلام در همین دنیا می رسد. ♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹ جلسه ی بیست و چهارم (اتساع وجودی با آغاز ذکر لفظی و تمسک به قرائت قرآن کریم) @sholeye_toor فایل کامل جلسات🔻 t.me/esfahani_archive
13.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌‌‌♦️ره چهل ساله♦️ از مرحوم آيت الله سيد علي قاضي ره درباره ي سفيد شدن موهاي زينب كبري سلام الله عليها در بيابان كربلا منقول است كه ايشان مي فرموده اند زينب كبري سلام الله عليها راهِ چهل ساله را در چند لحظه طي نموده است و آن لحظات همان هنگامه اي بود كه وجود مباركش بر بلنداي تل ايستاده بود و نظاره گر وقايع خونين گودالِ قتلگاه و پرپر شدن تمام هستي اش بود... ته گودال فقط پیکر تو مانده و من همه رفتند فقط مادر تو مانده و من سر و انگشتر و انگشت به غارت بردند پاره های بدن بی سر تو مانده و من... ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor اینستگرام شعله ی طور🔻 https://www.instagram.com/tv/CWtURheoUe5/?utm_medium=copy_link
شعله ی طور
‍ ‌‌‌‌‌@sholeye_toor ♦️به خاطر چشمها بخوانيد♦️ 🔻چشم و نگاه کردن از آن دسته حقایقی است که برای اهل توحید باید مکررا مورد مرور و تحلیل و توجه قرار گیرد و دارای حیثیات و وجوه متعدد و معتنابهی است که لایه های متعددی از ظهور حقایق در اهتمام به این توجه نهفته است. لذا یک نکته ی کوتاه را متذکر می شوم و آن هم اینکه مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند: ♦️الْعَيْنُ‏ بَرِيدُ الْقَلْبِ‏ (غرر و درر)♦️ این کلام دریای نامتناهی از حقایق معنوی و معرفت النفسی است که زاویه ای از آن را فراخور درک ناقصم اشاره می کنم . ترجمه: چشم و نگاه رسول و فرستاده قلب است...! این بدان معناست که نظرهایی که می کنیم بر عالم خارج از حقیقتمان حاکی از طلب و عطش و حقیقتی است که قلبمان در پی آن است و چشم را رسول و فرستاده ي خويش قرار داده است. 🔻عالم قلب عالمی است بس عجیب و پر تقلب و سراسر تحرک... و قلب در لغت همان معنای انقلاب و تحول و رنگ به رنگ شدنی است که در وهله ی اول از این لفظ متوجه می شویم ... دمادم و لحظه به لحظه توجه قلب از موضوعی به موضوع دیگر و از خواسته ای به خواسته ی دیگر معطوف می گردد و مهم اینجاست که حقیقت انسان همان قلب اوست و به تعبیری انسان همان قلب است و آن هنگام که زمان سفر آخرت هر کس می رسد حقیقت انسان بدن را رها می کند و با هویّت اصلی اش که همان قلب است وارد عرصات خواهد شد... اگر قلب کسی در نشئه ی دنیا مطمئن و مستقر و ثابت به روحانيت مقامات ولايت گشته بود،در قیامت صاحب قلب مطمئنه و آرامش حقیقی و بی مثال خواهد بود و اما اگر قلب انسان فانی در کثرات و شکستگی ها و بهم ریختگی های عالم دنیا بود صحنه محشر با قلب خود مواجه می شود در حالیکه مرکّب از بوزینه و خوک و سگ و کفتار و مار و عقرب و هزار انگاره ی دلهره آور دیگر جبلّت یافته است. 🔻لذا روایت شریفه محک خوبی است برایمان که بدانیم دستور قلبمان به چشمانمان چیست و حقیقیتی که قلب دنبال فنای در آن و سنخیت و یگانگی و بهره و بردن از آن است زمینی است یا آسمانی ... مثلا کسی چشمانش دائم دنبال صحنه های شهوت آلود است ، فارغ از گناه داشتن یا نداشتن باید در این بیندیشد که قلب اوست که حاکی از این خواهش و مملو از يگانگي با أرجاس شده است و او اگر در همین حال از میان برود قلبش به شکل شهوانی از دار دنیا رخت بربسته است. 🔻چشمی دنبال مُد است ، چشمی جستجو گربازیگران ،چشمی تشنه ی تکنولوژی های مدرن،چشمی در پی ناموس دیگران،چشمی در طلب اسکناس ها و سکه های طلا،چشمي مدهوش صحنه هاي خشونت بار وهزاران چشم لرزان سرگردان که خود را در فضای حقیقت و مجاز رها کرده اند تا جستجو کنند آن چیز را که نمیدانند چیست و گذر عمر و تحيّر قلبشان باید خوراکی از نجاسات جهان غرب را برايشان تحفه سازد و غذای قلب سرگردان خسته و بیمار و معتادشان نماید... 🔻به هر چیز نگاه می کنی همان هستی نگاه کن دنبال چه می گردی صدی نود افراد در عصر مدرن قبل از خواب غرق گوشی یا همان بت های دستی شان اند و تا چشم باز می کنند اولین چیز که سراغ آن میروند و نفس مظلومشان را محصور و مدفون آن مینمایند این موجود عزیز تر از جان است تا نکند لحظه ای فارغ از هجوم بی نهایت اطلاعات و دانستنی های بی سرانجام و ارتباطات و افسرده ساز گردند... 🔻و کجایند مردان الهی چون مرحوم قاضی و حداد و انصاری که می فرمودند کور است آن چشم که هر صبح که بیدار می شود نظرش بر امام زمانش نیفتد ... قلب انسان خلق شده است تا نظر بر وجه الله نماید نه آنکه در بیابان تاریک شیاطین قفس هایی از نگاه های عطش آور برای خویش بسازد و خود را غریق طوفان های مهلک غم و ها افسردگی ها نماید... 🔻و اما در آخر یادم آمد از کلام آن پیرمرد عارف کربلايي که صاحب چشمانی لاهوتي و بی انتها بود و پیشه اش را توحید و فنای در ولایت قرار داده بود، که با تصرفّی جهان سوز فرمود: اگر به غير تو كردم نگاه در همه عمر بيا و جرم و غرامت ز ديده ام بستان‏ چگونه غير تو بيند كسى كه غير تو نيست بدان سبب كه توئى عين جمله اعيان‏... ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor
هر گاه قلبتان گرفت و احساس قبض كرديد حقيقت قلب خويش را سيال در ميان اين چهارده نور عظيم روانه كنيد،ببينيد اين قلب با كدام يك از اين ذوات مقدسه در اين قبض سنخيت دارد و هر كدام كه شما را لبيك گفت،كانون وجود و توجهتان را در آن حقيقت ذوب گردانيد تا قلب بسته ي شما از اين بستگي باز شود. 🔻المکتوبات فی النجف الاشرف @sholeye_toor