14.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
『🕊͜͡✨』
♦️قضایای سلوکی برای عده خاصی نیست!
💠 جلسه دوم ، دریچهٔ سلوڪ در طبقات وجود انسان کامل
☑️ @m_h_esfahani
『🕊͜͡✨』
مرحلهٔ اول در تطهیر قوه خیال و ایجاد تمرکز این است که : ١- در انجام واجبات و ترک محرمات توجه کنیم به اینکه ما از طرف بالا مأموریم به این کار و باید انجام بدهیم ، بسیار انسان را جمع می کند . ٢- انجام واجبات و ترک محرمات را به این شکل انجام بدهیم که این آخرین بار است که توفیق و فرصت و موقعیت انجام آن را دارم .
مرحله دوم یعنی تصور کنم این نماز واجبی که الان می خوانم ، آخرین نماز من است ، این خمسی که می دهم آخرین خمس من است ، این روزه آخرین روزهٔ من است ، این سجده آخرین سجده است ، ممکن است ديگر اين توفیق فرصت و موقعیت بدستم نیاید . این باعث تمرکز می شود . ما عادت کرده ایم که فقط بشنویم . اهل بیت علیهم السلام برای ما شنیدنی زیاد آورده اند . ولی از ما عمل خواسته اند . ما باید پیگیری کنیم تا به منازل عمل وارد شویم . بعد از آن راه به ما نشان داده خواهد شد .
♦️ جلسهٔ یازدهم ، دریچهٔ سلوک در طبقات وجود انسان کامل .
💠 فکر در وحدت با توجه به فرصت برای آخرین امکان عمل و یاد مرگ
☑️ @m_h_esfahani
『🕊͜͡✨』
بزرگان در شیوه اخلاقی خود، به "تروک" سفارش میکنند. یعنی میفرمایند کارهایی را انجام ندهید. عمده مشکلات ما بخاطر انجام دادن برخی اعمال است. یعنی ما اشتباهاتی داریم که مرتکب شدن به آنها باعث میشود دائما در مسیر رسیدن به قله، پرت شویم به سمت پایین. روایت هم داریم که ترک گناه، خودش عبادت است. یعنی همین ترک فعل را برای شما مینویسند و بخاطر آن شما را بالا میبرند.
♦️حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها؛ رازگشای سرّ انسان
جلسه ی سوم، فاطمیه ی دوم ۱۴۴۱
☑️ @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
『🕊͜͡✨』
♦️ هر انسانی برای خدا ویژه است
💠 المحاضرات فی النجف الاشرف
☑️ @m_h_esfahani
『🕊͜͡✨』
🔻آیه :
وَقِيلَ الْيَوْمَ نَنْسَاكُمْ كَمَا نَسِيتُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَٰذَا وَمَأْوَاكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ نَاصِرِين (۳۴_جاثیه)
🔻دقت روحانی در آیه :
| باطن نسیان تنهایی است |
عبارت « و ما لکم ناصرین » اوج این آیه است و اشاره به حقیقتِ تنهایی انسانِ فراموشکارِ حقیقت در عالم دنیا ؛ "مِن" بیانیه ، اشاره به نبود جنس هیچگونه یاور و ناصری برای فراموشکاران دارد و تنها آتش شاید جوهره ی وجودیشان را برگرداند . نکته ی مهم دیگر اینست که فراموش کاران و غافلان تنهای تنهای تنهای تنهایند . چون عالم قیامت ظهور بطن نشئه ی دنیاست و این تنهایی راز غم اهل دنیا و غافلان و کسانی است که خدا و مالکیتش و سیطره ی اسمائش بر هستی را از یاد برده اند . در واقع میتوان گفت اگر حس تنهایی بر ما غلبه دارد باید بدانیم ریشه در فراموشی مالکیت هستی برای خدا و غفلت از روز دیدار و ظهور اسماءالهی در عوالم بعدی دارد .
♦️ روح القرآن
-
☑️ @m_h_esfahani
『🕊͜͡✨』
انسان موجودی لایه به لایه خلق گشت و چون اشرف مخلوقات بود ، به دنیا و پایین ترین سطح عالم هستی آمد تا مالکیت و سلطنت خداوند در تمام طبقات هستی را به نمایش بگذارد . خلافت الهی رسالتی است که نه جنیان از عهدهٔ آن بر آمدند و نه ملائک . شریعت گوهری است که التزام به آن ، انسان را به پادشاهی در نازل ترین سرزمین هستی می رساند و هر کس در این مرتبه از عالم به شاهی برسد ، در طبقات دیگر هم پادشاه ممالک غیبی خواهد شد . از اینجا بود که اهل بیت علیهم السلام تحفهٔ خلافت الهی را برای انسان به ارمغان آورند و راه سلطنت و خداگونه شدن را در تعبدِ محض از دستورات شریعت معرفی کردند .
♦️ #کهکشان_نیستی | #فصل_١٣
☑️ @m_h_esfahani
15.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
『🕊͜͡✨』
♦️همت بلند دار که مردان روزگار / از همت بلند بجائي رسيده اند ..
* حضرت خضر باب الورود امام عصر (؏)
* برخی اهل معنا آثار وجودی امام (؏) را حس می کنند .
* توجه ما به امور مختلف زیاد شده است .
* برای نزدیک شدن به امام عصر (؏) ، به توحید ، به مقام احدیت ، به مقامات عالی ، باید تمرکز پیدا کنیم ، باید متمرکز بشویم .
* دستورات شریعت تمرکز آور هست ..
💠 المحاضرات فی النجف الاشرف
☑️ @m_h_esfahani
يا من هو مظهر العجائب
يا من هو مظهر الغرائب
يامن هو منجز المواعيد
يا من هو منجح المطالب،
يامن هو قاتل الطواغيت
يا من هو قامع الکتائب
اي تيغ تو همچو برق لامع
وي تير تو چون شهاب ثاقب
در وصف مدايح تو عاجز
صد صابي و صد هزار صاحب
در نعت فضائل تو ابکم
صد صابر وصد هزار صائب
يامن هو دافع البلايا
يا من هو عالم العواقب
جانم به لب آمد از اعادی
روزم بشب آمد از نواصب
قد ذاق من العدي الأحباء
في غيبة ابنک المصائب
بر جان ضعيف ما ببخشا
يا من هو طالب و غالب
برگير بدست تيغ و بگذار
بر دست مهين امير صاحب
پور تو که در همه عوالم
بر مسند امر تست نائب
يک بوسه بزن بچشم مستش
آن تيغ دو سر بده بدستش
میرزا حبیب الله شهیدی خراسانی.
شب ۱۳ ماه رجب
♦️المکتوبات فی النجف الاشرف
@m_h_esfahani
#بازنشر
♦️تجلیات برای نفوس مختلف به اشکال گوناگون است.
قضاياي متعددی وجود دارد که شیعیان خالص مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام پس از مراقبات طاقت فرسا و دلداری و مواظبت از حقیقتشان
با مشاهدات گوناگونی روبرو شده اند.
بعضی اهل ذکر تمام عالم را در حال ذکری که مشغولند مشاهده میکنند
مثل ذکر یونسیه که در همان حین در و دیوار و درخت و زمین و آسمان را در ادای ذکر هماهنگ با خویش می یابند.
بعضی نفوس در باطن خویش هنگام قرائت قرآن کلمات قرآن را پیش از جاری شدن بر زبانشان در دل به شکل نور و یا تلقین می یابند.
و یا برای مثال
پیرمردی در نجف اشرف بود که خدا او را قرین رحمت توحیدی خود کند که می فرمود سید هاشم حداد ره آیات قرآن را که قرائت میکرد كلماتي که از زبان مبارکش خارج می شد در وجودش فرو می رفت.
و بعضی دیگر تجلیاتی از مقام ولایت و اوحدی از افراد مشاهدات توحیدی به معنای خاصش خواهند داشت.
تمام اینها از حقیقتی لا افق و بی نهایت و واجبی بالغیر به نام نفس و سرّ انسان نشئت میگیرد که حقیقتی ذومراتب جز ولایت مولی الموحدین علی علیه السلام نیست.
همانجور که خالق کریم سبحان در حدیث قدسی فرمود:
🔻الانسان سرّی و انا سرّه
انسان سرّ من است و من سرّ انسان.
حد شهود و شکار ا این سرّ درون را غلبه ی سرّ بر کثرات و حجاب های ساتر حقیقت نفس تعیین می نماید.
همانطور که امیرالمومنین علی علیه السلام در حدیث حقیقت به جناب کمیل فرمودند:
🔻الحقیقه هتک الستر بغلبه السرّ.
حقيقت خرق پرده ها به سبب غلبه ي سر است
الغرض باید فکری به حال هم نشینی و هم صحبتی و دلداری این حقیت در خویش کنیم چرا که گویا در عمده ی ما به شکلی کتک خورده و خونین زیر آوار گناهان و کثرات و تعلقات در حال خفگی و جان دادن است.
آن چنان مست است عاشق کز شراب آمد به هوش
آن چنان فاش است شاهد کز خودش آمد حجاب
هیچ می هرگز نخواهد زین می مست تر
هیچ شاهد فاش تر زین برنیندازد نقاب
♦️المکتوبات فی النجف الاشرف
@m_h_esfahani
『🕊✨』
♦️دقت های روحانی در قرآن کریم♦️
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَآ ۚ إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ(۲۲سجده)
ستمڪارتر از كسی كه به وسیله آیات پروردگارش تذڪر داده شود ، سپس از آنها روی برگرداند كیست ؟ بیتردید ما از مجرمان انتقام میگیریم ..
📌اگر خواستیم بدانیم که در تعریف قرآن چه کسی مجرم است از این آیه خوب میتوان فهمید . مجرم کسی است که خداوند او را در مقطعی بیدار و متوجه کرده است اما او از این بیداری و تذکر در زندگی اش روی بر می گرداند . دقت کنیم که تا بحال چقدر این اتفاق و این بیداری ها برای ما رخ داده است و ما پشت کرده ایم . خود آیه میگوید که ما قطعا از مجرمان انتقام خواهیم گرفت . بیداری ها و تذکرات الهی در زندگی را دست کم نگیریم . ما عادت کرده ایم به پشت کردن و فروش داده های معنویمان و خدای نکرده ، جرم و سنگینی غفلت ما را تحت سیطره ی اسماء جلالی خداوند قرار خواهد داد . توبه کنیم و توجه و استمرار در مراقبه .
☑️ @m_h_esfahani
『🕊͜͡✨』
♦️ تفریط در توجه به ولایت و عواقب آن
🔻آیه :
أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ وَإِنْ كُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِين
🔻دقت روحانی در آیه :
در آیهٔ ۵۶ ( سوره زمر ) صحبت از تفریط و کم کاری نسبت به توجه به جنب الله است که امام صادق علیه السلام طبق نقل تفسیر قمی فرمود « نحن جنب الله » نکتهٔ بسیار مهم با توجه به آن تاکید در انتهای آیه این است که بیتوجهی کم کاری و تفریط نسبت به جنب الله و امام هر زمانه ای با توجه به این بیان انسان را وارد در گروه مسخره کنندگان خداوند و اولیاء او می گرداند . به تعبیری اگر بی توجه به مقام امام عصر و مهدی فاطمه هستیم و در یاد و ذکر او کوتاهی میکنیم روز قیامت در سلک مسخره کنندگان محشور خواهیم شد . برای یاد او روزانه قرار ثابتی بگذاریم و تا پایان عمر ملتزم باشیم .
☑️ @m_h_esfahani