#علامه_طباطبایی
🔰 سرمایه و دارائی من این است که مانند ترکهای پشت کوه، صاف و بیغلّ و غشّ به حضرت ابوالفضل العباس علیهالسلام ارادت و ایمان دارم.
📔 خورشید اهل دل، ص۱۳۲.
#یااباالفضل
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
11.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استاد_دینانی
#عقل_و_عشق_در_عاشورا
🔰 امام حسین عاشقانه و عاقلانه جنگید...
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
15.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴مقتل خوانی تکاندهنده شهید آیت الله حکیم
🥀 اگر اسماعیل نبی خود را برای ذبح در دامن کسی که مهربانترین شخص نسبت به اوست آماده نمود و بدین سبب لقب ذبیح الله گرفت در حالی که هیچ شمشیر و سرنیزه از سوی دشمنان وجود نداشت،
پس بدانید حسین با صبر و شکیبایی، خود را برای ذبح، تسلیم کسی نمود که ظالمترین شخص نسبت به اوست.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
10.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دکتر_دینانی
#عقل
🔰 مقتضای عقل این است که تسلیم امر خدا باشد.
🔺 اگر کسی با عقلانیتش به وحدت غیر متناهی حق باور دارد و فهمید خداوند محیط علی الطلاق بوده و ساری و جاری در هستی است، همه هستی ظل حق تعالی میباشد و پرتو نور حق است و احاطه قیومی لایتناهی را درک کرد آنوقت چگونه تسلیم نیست؟
🔺 انسان اول عاقل است بعد دین دار میشود، شخص به مقتضای عقلش دین را قبول میکند.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله مرعشی نجفی: علامه میگفت المیزان نتیجه توسل به امام حسین علیه السلام بوده است.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
tatabo-va-elmiat-sadoghisoha.mp3
4.76M
❇️ سخنان بسیار جالب استاد #صدوقی_سها درباره ویژگی های مثبت فلسفه خوانی در حوزه و دانشگاه و بیان نقاط ضعف هردو
🔺 یک نفر به من نشان بدهید که علمیت خوبی در فلسفه داشته باشد و سابقه طلبگی نداشته باشد!
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
9.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حضرت_عشق
#استاد_رحیم_پور
🔰 امام حسین علیه السلام می فرماید من نه تنها عاشق همسر و دخترم هستم و آنها را دوست میدارم بلکه خانهای که آنها در آن هستند را نیز دوست میدارم.
🔺 توضیح اشعار عاشقانه امام حسین علیه السلام...
🔺 تبیین انواع عشق
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
#اسفار_اربعه
#ملاصدرا
#شهید_مطهری
💢 صدرالمتألهين از جمله كارهايى كه كرد اين بود كه به مباحث فلسفى كه از نوع سلوك فكرى و عقلى است، نظام و ترتيبى داد شبيه آنچه عرفا در سلوك قلبى و روحى بيان داشتهاند، عرفا معتقدند كه سالك با به كار بستن روش عارفانه چهار سير انجام مىدهد:
1⃣ سير من الخلق الى الحق. در اين مرحله كوشش سالك اين است كه از طبيعت عبور كند و پارهاى عوالم ماوراء طبيعى را نيز پشت سر بگذارد تا به ذات حق واصل شود و ميان او و حق حجابى نباشد.
2⃣سير بالحق فى الحق. اين، مرحلۀ دوم است. پس از آنكه سالك ذات حق را از نزديك شناخت به كمك خود او به سير در شئون و كمالات و اسماء و صفات او مىپردازد.
3⃣سير من الحق الى الخلق بالحق. در اين سير، سالك به خلق و ميان مردم بازگشت مىكند، اما بازگشتش به معنى جدا شدن و دور شدن از ذات حق نيست، ذات حق را با همه چيز و در همه چيز مىبيند.
4⃣سير فى الخلق بالحق. در اين سير، سالك به ارشاد و هدايت مردم، به دستگيرى مردم و رساندن آنها به حق مىپردازد.
◽️صدرالمتألهين، مسائل فلسفه را به اعتبار اينكه «فكر» نوعى سلوك است ولى ذهنى، به چهار دسته تقسيم كرد:
1⃣مسائلى كه پايه و مقدمۀ مبحث توحيدند و در حقيقت سير فكر ماست از خلق به حق (امور عامۀ فلسفه)
2⃣مباحث توحيد و خداشناسى و صفات الهى (سير بالحق فى الحق)
3⃣مباحث افعال بارى، عوالم كلى وجود (سير من الحق الى الخلق بالحق)
4⃣مباحث نفس و معاد (سير فى الخلق بالحق)
📚کلیات علوم اسلامی، ص 159-160.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
❇️ آسیب شناسی آموزش فلسفه
#استاد_عبودیت
🔰 در مورد متون نیز مشکلات زیادی وجود دارد. هیچ کتاب تاریخ فلسفه معتبر و مشخصی نداریم تا بتوانیم افکار هر فیلسوف را به صورت فنی و دقیق یاد بگیریم و مثلاً سیر اندیشه را تا زمان معینی مثلاً زمان کِندی به خوبی فهم کنیم و بعد شخصاً در مورد شیخ اشراق به تحقیق بپردازیم و ببینیم او در این سیر چه جایگاه و نقشی دارد.
🔺 متون درسی هم ضعف فراوانی دارند. امروزه اگر کسی بخواهد الاسفار الاربعة بخواند، باید نه جلد آن را در پانزده سال بخواند و فقط مقدار زیادی جزئیات پراکنده در ذهن خود جمع کند، حال آنکه پیکر کلی و اسکلت مباحث در ذهنش نیست.
🔺 به علاوه مشکل مهمتر این است که فرد مبتدی با بدایة و نهایة که حکمت متعالیه هستند، شروع میکند و بعد هم کمی اسفار میخواند. نه در حکمت متعالیه متخصص میشود و نه از فلسفههای قبلی چیزی میداند؛
🔺 خلاصه آنکه بهلحاظ کتاب و متن درسی در #فلسفه_اسلامی مشکل اساسی وجود دارد.
🔺 از لحاظ آموزشی هم تا زمانی که صورتگرایی در حوزه رواج یافته و همه چیز در مدرک، کلاس، نمره و واحد خلاصه شده، نباید انتظار افراد باسوادتر و فعالتر از این را داشته باشیم، مگر کسانی که خودشان علاقه مند باشند وگرنه نظامهای آموزشی موجود - چه در حوزه و چه در دانشگاه - انسانهای قهار در #فلسفه پرورش نمیدهند.
🔺 ضرر بزرگی که متوجه حوزه شد، همین توجه به مسئلۀ مدرک، ترم و... بود که نتیجه آن این است که افراد معدودی هم که فلسفه میخوانند، #عمق_فلسفه را نمیفهمند و در مقابل فلسفه غرب، خودشان را میبازند و به آن متمایل میشوند...
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام