#علوم_عقلی
#تعریف_عقل
🔰 وقتی گفته میشود "عقلِ انسان" واژه عقل در لغت به چه معناست؟
✔️ معنای این واژه با توجه به ریشه آن است:
🔹 به گفته لسان العرب و مفردات راغب عقل در اصل از عقال به معنای طنابی است که بر پای شتر میبندند تا حرکت نکند؛
▫️در این صورت از آنجا که نیروی خرد، انسان را از کارهای ناهنجار باز میدارد این واژه بر آن اطلاق شده است.
🔹 بعضی دیگر از کتب لغت مانند صحاح عقل را به معنی حجر و منع تفسیر کردهاند؛
▫️در این صورت عقل یعنی نیرویی که میتواند انسان را از هوا و هوس و شوائب اوهام بازداشته و نفس را کنترل کند.
✅ هر چند عقل در کتب دیگر به معانی دیگری نیز آمده است امّا میتوان گفت در هر صورت عقل به معنای بازداشتن و منع کردن است.
📚 ر.ک: #پیام_قرآن، ج۱، ص۱۴۱ و #شکوفایی_عقل_در_پرتو_نهضت_حسینی، ص۱۱۹.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مشک_عشق
#حضرت_دوست
🔘 او مراقب همه چیز است.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عشق
#آتش_جان
🔰 آنکس که در این دنیا خام بماند و #عشق جانش را به آتش نکشد، تخم آدمیت در وجودش رشد نکرده است.
🔹 آدم آن است که در دیوانگی به مردانگی رسیده باشد؛
🔺 دیوانگی رسم و رسومی دارد: #عشق پرچمدار این دیوانگی است و اگر این جنون را با حقیقتی درآمیزد، او را رها نخواهد کرد تا به ساحل نیستی بکشاند.
📕 کهکشان نیستی، ص۲۴۲_۲۴۳
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
5.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حضرت_عشق
🔹میرود دل به همان جا که تعلّق دارد
پس تعلّق ده دل را به آنجا که #تعشّق دارد
🔹دل را ار نباشد شائبهای از غیر #او
وز عمق وجودش نبیند آنچه تبعّد دارد
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
✅ #اثبات_وجود_واجب_تعالی
🔰 ما (ممکن الوجودها) هستیم و این چند صورت دارد:
⏺ بدون خالق به وجود آمدهایم: ممکن الوجود نسبت به وجود و عدم مساوی است پس نسبت به ایجاد و اعدام مساوی است۱ پس بدون خالق واجب هیچ ممکنی به وجود نمیآید.
⏺ با خالق به وجود آمدهایم، این خود دو صورت دارد:
🔺خالق خودمان، خودمان هستیم: این مستلزم دور باطل است.
🔺خالق ما دیگری است، این خود دو صورت دارد:
▫️خالق ما دیگر ممکنات است: این مستلزم تسلسل باطل است.
▫️خالق ما واجب الوجود است: با این صورت مطلوب ثابت میشود.
🔸 برخی از مفسّرین این استدلال را از دو آیه شریفه زیر استظهار میکنند:
🔅أَم خُلِقُواْ من غَيرِ شَيءٍ أَم هُمُ ٱلخلِقُونَ * أَم خَلَقُواْ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرضَ
📕 #براهین_اثبات_وجود_خدا
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معارف
#علامه_حسن_زاده
🔰 برای سنگ و گِل، جان و دل را از دست ندهید!
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
#همت_والا
🔰 انسان نباید در تحصیل علوم قانع باشد.
✅ جناب شیخ در شفا میفرماید آنهایی که از فراگرفتن علوم منزجراند و به رشته ای و مقداری از علم اکتفا میکنند، دچار مریضی هستند، از #مزاج_معتدل برخوردار نیستند. انسان شعارش این است که اطلُبُوا الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ إِلى اللحدِ. ز گهواره تا گور دانش بجوی.
📕 #دروس_شرح_اشارات_و_تنبیهات ج۲، ص۲۶.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
11.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#معارف
#شیخ_بهایی
🔰 فرق صراط و سبیل در کلام #شیخ_بهایی در سریال روشن تر از خاموشی (زندگینامه #ملاصدرا)
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
روش اندیشه شهید مفتح.pdf
7.51M
📕 پی دی اف کتاب روش اندیشه (شرح منظومه منطق + تاریخ منطق) به قلم #شهید_محمد_مفتح
💥 بخشی از تقریظ #علامه_طباطبایی بر این کتاب: مولّف محقّق، گذشته از دقت نظر و اصابت فکر و وفای بیان و سهولت لفظ، به طرز بدیعی دست زده و تالیفی به قالب مهارت زده که در عین وجازت و اختصار، هم کتابی است مستقل و در حد نصاب و هم فائده شرح توضیحی کتاب شرح منظومه حکیم متاله مرحوم سبزواری را می دهد.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
36.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عقل_عقلانیت
#ملاصدرا
🔰 سکانسی از مناظره جالب #ملاصدرا با استاد اخباری خود در مورد #علوم_عقلی در سریال روشن تر از خاموشی (زندگینامه #ملاصدرا)
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام
#انواع_شناخت
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔹 #معرفت و #شناخت بر چند قسم است:
1⃣ شناخت حسی: از نظر معرفتشناسي، درجه «شناخت حسّي» ضعيفترين مرحله معرفت است. البته بين افراد يا اصناف شناخت حسي برخي بر بعضي رجحان (برتری) دارد و از اينجاست كه گفته ميشود: ليس الخبر كالمعاينة، شنيدن كي بود مانند ديدن.
2⃣ شناخت عقلی: برتر از شناخت حسّي «شناخت عقلي» است كه در حكمت و كلام و ساير علوم استدلالي كاربرد دارد.
3⃣ شناخت قلبی: مرحله برترِ معرفتْ «شناخت قلبي» است كه در عرفان مطرح است.
4⃣ شناخت وحیانی: قلّه هرم شناختْ «معرفتِ وَحْياني» است.
📚 ر.ک #حیات_عارفانه_امام_علی (ع)، ص۲۱.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) ایتا | تلگرام