eitaa logo
پیشینه
191 دنبال‌کننده
61 عکس
7 ویدیو
15 فایل
مرکز رسام، گروه پیشینه، تاریخ ایران و مطالعات استعماری ارتباط با سردبیر @alireza_azizgol
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔 یا ✂️بخش دوم 📌با فتح اندلس در شبه‌جزیره‌ی ایبری در قرن نخست هجری و برچیده شدن حکومت گوتها حکومت مقتدری اسلامی در آن سرزمین حاکم شد. در دوره‌ی حاکمیت امویان در اندلس گوتهای کاتولیک با اسلام به صورت مستقیم مواجهه پیدا کردند. مسلمانان در پرتو اقتدار سیاسی جلوه‌هایی از سماحت دینی، توجه به حقوق مادی و معنوی طبقات محروم و اهتمام به دانش و هنر و ادب را به نمایش گذاشتند تا جایی که برخی از مردم به اسلام گرویدند. ازدواج مسلمانان عرب با مردم اسپانیا یکی دیگر از راه‌های گسترش فرهنگ نوین در اسپانیا بود. گروهی دیگر از مردم اسپانیا که در دین خود باقی ماندند جذب فرهنگ اسلامی شده بودند به صورتی که در آدالب معاشرت، نام‌گذاری، روش لباس پوشیدن،‌ زبان مکالمه روزمره و استفاده از زبان عربی شبیه به اعراب عمل می‌کردند. این گروه را « موزارب» می‌نامیدند که تلفظ اسپانیایی« مستعرب» بوده است. مستعرب در اینجا به معنای عرب‌گرا و یا عرب‌زده است. یعنی کسی که روش و منش اعراب را الگوی خود قرار داده است. فریاد برخی از پدران و رهبران کلیسا در قرنهای نهم و دهم از استعراب (‌عرب‌زدگی) جوانان اسپانیایی بلند بود. علاوه بر این حکام عربی اندلس مدارس و کتابخانه‌های بزرگ را دایره کرده بودند که نه تنها جوانان مسلمان بلکه یهود و نصاری نیز در آن‌ها به کسب علم می‌پرداختند. در دوران حاکمیت مسلمانان در بخش هایی از اروپا تاثیر مثبتی بر روی اروپاییان داشت اما کشیشان متعصب کاتولیک در مقابل این حکومت اسلامی اقداماتی را انجام دادند 🆔 @m_rasad
🔔 📌شايد براي افرادي كه اندك اطلاعي از تاريخ دارند، قبول كردن اين مطلب سخت باشد كه بخش گسترده‌اي از اسپانياي امروزي و آندلس ديروزي مسلمان بوده‌اند. اما در يك دوره تاريخي و فعاليت‌هاي گسترده‌اي كه براي فروپاشي تفكرات اسلامي در آن منطقه انجام شد. اكثريت مردم باورها و اعتقادات اسلامي خود را از دست دادند. دو علت اساسي را براي تغيير آئين در آندلس ذكر كرده‌اند؛ اول اختلافات و نزاع‌هاي حاكمان اسلامي، دوم حركت برنامه‌ريزي شده كه شرايط عياشي، زنبارگي و فساد را در بين مسلمانان ايجاد كردند. آندلسي كه زماني مركز مسلمانان اروپايي بود، تبديل به منطقه‌اي شده است كه مسلمانان جمعيت بسيار قليلي دارند. تجربه تاريخي آندلس نشان مي‌دهد كه مخالفان اسلام بهترين شيوه مقابله و حذف با اسلام را  دو شيوه اختلاف‌افكني و ترويج فحشاء براي ضربه‌زدن و نابودي سرزمين‌هاي اسلامي مي‌دانند، چراكه اگر بخواهند در جنگ با مسلمانان مقابله كنند، مسلمانان با توجه به روحيه جهاد و شهادت‌طلبي كه در آنها وجود دارد با اتحاد و انسجام بسيار بالايي در مقابل دشمنان خارجي به مقابله خواهند پرداخت. جنگ‌هاي صليبي و جنگ‌هايي كه در سده اخير در كشورهاي اسلامي رخ داده گواه اين مدعاست. در واقع جنگ گرم و سخت براي اعمال فشار بر مسلمانان و تسخير كردن سرزمين‌هاي اسلامي راهكار مناسبي نيست بلكه جنگ نرم با دو تاكتيك اختلافات و نزاع‌هاي داخلي و تغيير عقايد و باورهاي آدمي از طريق بي‌بندوباري و فساد بهترين شيوه براي فرسايش و غلبه بر سرزمين‌هاي اسلامي است. تفرقه و فساد بنيادهاي ايستادگي يك جامعه را در مقابل دشمن مي‌سوزاند. 🆔 @m_rasad
🔰🔰 📌امپراتوری جلوی چشمهای همه ما در حال شکلگیری است طی چند دهه گذشته با فروپاشی رژیم های استعماری و پس از اینکه مرزهای روسیه بی مهابا و شتابناک در برابر بازار جهانی سرمایه داری در هم شکسته شد شاهد جهانی سازی مقاومت ناپذیر و بی بازگشت در حوزه مبادلات اقتصادی و فرهنگی بوده ایم. به همراه بازار جهانی و چرخه های تولید یک نظم جهانی یک ساختار و منطق جدید فرمانروایی و کوتاه سخن یک صورت جدید حاکمیت ظهور پیدا کرده است امپراتوری سوژه سیاسی ای است که این مبادلات جهانی را به طور موثر تنظیم میکنند قدرت حاکمه ای است که بر جهان حکمرانی میکند. همگام با فرآیندهای جهانی سازی حاکمیت دولت_ملت ها هر چند هنوز اثر بخش است اما به طرزی فزاینده نابود گردیده است 📚منبع کتاب امپراتوری آنتونیو نگری مایکل هارت نشر قصیده سرا @m_rasad
پرفسور مسعود درخشان: خاطر نشان ميكنيم كه راهبرد غربِ سلطه‌جو اين بوده و هست كه دانشمندان خود را به زيور پيشكسوت و بنيانگذار و مرجع در همۀ رشته‌های علوم انساني و هنر و ادبيات آراسته كند و نظريات ايشان را در بسته‌بندی‌های زيبا عرضه كرده و آن را "علمی" بنامد تا بدين ترتيب بتواند زمينۀ سلطۀ علمی و فرهنگی خود را بر كشورهای سلطه‌پذير فراهم سازد. ثمرۀ اين راهبرد چيزي نيست جز از دست رفتن اعتماد به نفس و استقلال فكری صاحب‌نظران در كشورهای سلطه‌پذير از يک سو و ترويج اين باور باطل در ذهنيت مديران و سياستمداران اين كشورها كه تنها راه پيشرفت، حل شدن در نظام سلطه و تبعيت از انديشه و روش و منش آنهاست. منبع: لیبرالیسم ریشه فساد و چپاول ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
استراتژی مهار.pdf
2.56M
⁉️ جزوه استراتژی مهار 🔹 تحلیلی جامع از وضعیت کنونی انقلاب اسلامی در مقیاس جهانی 👤 حجت‌الاسلام حسین طائب 🇮🇷🇮🇷انتشار به مناسبت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی🇮🇷🇮🇷 📚منبع: رسانه تخصصی گرا 🆔 @geraa_ir 🆔 @m_rasad
نعمت جمهوری اسلامی.pdf
28.76M
🔰جزوه "نعمت جمهوری اسلامی" 👤به کلام "محمد صادق شهبازی" 🇮🇷🇮🇷انتشار به مناسبت ایام دهه فجر انقلاب اسلام 🇮🇷🇮🇷 🆔 @m_rasad
🔸 نگاهی آماری به محدودیت‌های زنان در جمهوری اسلامی 📚منبع: کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @cultural_governanc 🆔 @m_rasad
🔰ما می‌گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا الله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم. 🔸حضرت امام روح الله خمینی(ره) 📚منبع: صحیفه، جلد ۲۱، صفحه ۸۸ 🆔 @m_rasad
جزوه استاد رحیم‌پور ازغدی.pdf
31.91M
⁉️ جزوه این گوی و این میدان 🔹 گفتاری در باب قدرشناسی، موقعیت‌شناسی و وظیفه‌شناسی نسبت به یک امانت و حرکت تاریخ‌ساز 👤 حسن رحیم‌پور ازغدی 💠مرکز رصد و مطالعات فرهنگی اجتماعی💠 🆔 @m_rasad
📢 انقلاب اسلامی دستاورد فقاهت شیعه است. «پایگاه مشروعیت انقلاب اسلامی، دستگاه فقاهت در عصر غیبت است. فقیه بزرگی بر اساس دستگاه فقاهت شیعه به این تشخیص رسیده و حجت بر او تمام شده که باید بر اساس دلایل قرآنی و روایی قیام کند. این قیام، علاوه بر اینکه برای او حجت است، برای مردم هم حجت است. بنابراین، به لحاظ مبانی فقهی تا وقتی این پرچم در دست فقیه جامع‌الشرایطی است که براساس تشخیص فقهی خود اقدام می‌کند، حجیت عصر غیبت را برای خود و مقلدینش دارد و دیگران حق مخالفت ندارند. لذا می‌بینید که فقهای بزرگی چون مرحوم آیت‌الله‌العظمی اراکی، مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی و... که رهبری نهضت را به عهده نداشتند، وقتی این نهضت پیروز شد، با همه وجود در کنار امام ایستادند، زیرا می‌دانستند که این دستاورد فقاهت شیعه است و حجیت عصر غیبت را دارد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
hadees_peimaneh.pdf
2.39M
کتاب «حدیث پیمانه» پژوهشی در انقلاب اسلامی حمید پارسانیا کتاب «حدیث پیمانه» از نگاه رهبر انقلاب: کتاب نوشتهٔ شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدت‌ها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله می‌کردم و می‌گفتم: «فرق فلسفهٔ ما با فلسفهٔ غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تاکنون) این است که فلسفهٔ غرب، همیشه یک دنباله و ادامهٔ اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است؛ اما فلسفهٔ ما ادامهٔ اجتماعی و سیاسی نداشته است. حداکثرش به ادامهٔ تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفهٔ ما بگوید شکل حکومت چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست، ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است، چنین ادامه‌ای ندارد. در حالی که همهٔ این مبانی می‌تواند مبنای فلسفهٔ اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.» وقتی من ترتیب و فصل‌بندی کتاب شما را (البته همه‌اش را نخوانده‌ام) نگاه کردم، دیدم این کار شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده‌اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده‌اید. این چیز باارزشی است. الحمدلله این‌طور فکرها در جامعهٔ ما حضور دارد. از این‌ها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، درست است. باید متمسّک به مبانی بود. بیانات رهبر انقلاب در دیدار هیئت‌مدیرهٔ دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، ۲۹دی۱۳۸۰ منشور حوزه و روحانیت، ج۵، ص۳۱۰تا۳۱۱ 🆔 @parsania_net
-531816701_-985444146.mp3
12.46M
🔰امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل 💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا سه‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 🆔 @parsania_net