eitaa logo
پیشینه
190 دنبال‌کننده
61 عکس
7 ویدیو
15 فایل
مرکز رسام، گروه پیشینه، تاریخ ایران و مطالعات استعماری ارتباط با سردبیر @alireza_azizgol
مشاهده در ایتا
دانلود
جزوه تحولی بزرگ در مقیاس جهانی.pdf
2.29M
⁉️ جزوه "تحولی بزرگ در مقیاس جهانی" 🔹 ضرورت آمادگی جریان فکری انقلاب اسلامی برای نقش‌آفرینی فعال در هندسه‌ی جدید جهانی 👤 آیت‌الله میرباقری 📚منبع: رسانه تخصصی گرا 🆔 @geraa_ir 🆔 @m_rasad
آخرین انقلاب بزرگ، رحیم‌پور ازغدی.mp3
6.57M
🎙 | آخرین انقلاب بزرگ 🔹 ۵ کشوری که تحت کنترل صددرصد بودند، هر ۵ تا از کنترل غرب خارج شده و وارد اردوگاه انقلاب اسلامی شدند. 🔹 دوتا پایگاه اصلی داشتند، ایران و اسرائیل. انقلاب هردو را دارد از غرب می‌گیرد. 🔹 اسرائیل یک رژیم نیست، بلکه سمبل کل غرب در جهان اسلام است. اگر رژیم صهیونیستی سقوط کند، فروپاشی کل تمدن غرب در جهان اسلام شکل می‌گیرد. 👤 حسن رحیم‌پور ازغدی 🆔 @m_rasad
ایمان، رحیم‌پور ازغدی.mp3
5.75M
🎙 | قدرت بزرگ ایمان 🔹 به اعتراف معاون رئیس جمهور آمریکا؛ ۴ قدرت ژئوپولیتیک سرنوشت سیاسی جهان را تعیین میکنند. آمریکا، روسیه، چین و ایران. مرکز انرژی و ایدئولوژی در دنیا، خاورمیانه است. در خاورمیانه نیز قدرت اصلی ایران و انقلاب اسلامی است. 🔹 یک فردی که به کارش ایمان دارد، برابر است با هزار آدمی که فقط به دنبال منافع خودشان هستند. در انقلاب ایران دیدیم که ایمان از هیچ، همه چیز می‌سازد. 👤 حسن رحیم‌پور ازغدی 🆔 @m_rasad
6.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 کلمه به کلمه مثل یک لوح آسمانی 👈 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) درباره‌ی پیام امام خمینی (رضوان‌الله‌علیه) درباره‌ی حوزه و روحانیت معروف به «منشور روحانیت» 🔹 «انسان باید این پیام را مثل یک لوح آسمانی مکرّر بخوانید و روی کلمه کلمه‌ی آن تأمّل کند و التذاذ روحی و معنوی ببرد. 🔺 اینها فیوضات معنوی پروردگار بر قلب امام عزیز ما است.» 🗓 سوّم اسفند سالروز صدور «منشور روحانیت» درباره‌ی حوزه و روحانیت در سال ۱۳۶۷ 📌 🆔 @m_rasad
منشور روحانیت حضرت امام خمینی(رحمه_الله_علیه).pdf
8.69M
🔰 پیام (منشور روحانیت) به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات 🗓 سوّم اسفند سالروز صدور «منشور روحانیت» درباره‌ی حوزه و روحانیت در سال ۱۳۶۷ 📌 🆔 @m_rasad
20.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بازنشر به مناسبت کودتای انگلیسی رضاخان در 🔸️چرا رضاخان بیست سال می‌تواند شاه بماند اما امیرکبیر را سه سال هم تحمل نکردند و او را به شهادت رساندند؟ 🔸جان لاک که در غرب به پدر آزادی مشهور است، در کتابش درباره آزادی انسان‌ها چه می گوید؟ 🔸چگونه ممکن است که کسانی که بدترین رفتارهای استبدادی و غیرانسانی را دارند، علم آزادی را به دست می گیرند و شعار تجدد و زندگی می دهند؟! 📚منبع: 🆔 @saeedjalily 📌مرکز_رصد_و_مطالعات_فرهنگی_و_اجتماعی 🆔 @m_rasad
ریشه‌ها و زمینه‌های فکری اصلاحات ارضی(۲) به چند دلیل محمدرضا شاه با توصیه و پیگیری آمریکا سیاست اصلاحات ارضی را در ایران پیاده سازی و پیگیری کرد. سه دلیل برای این اقدام برشمرده‌اند. اولا ممانعت از بروز انقلاب‌های چپ در کشورهای تحت نفوذ آمریکا، دوم خرد کردن قدرت سیاسی و اقتصادی زمین‌داران بزرگ که گرایش‌ مذهبی و سیاسی متفاوت و مخالف با پهلوی نیز داشتند و در نهایت نابودی اقتصاد کشاورزی و وابسته‌شدن کشور به آمریکا و کشورهای توسعه‌یافته‌ی کشاورزی فارغ از این دلایل که برای بسیاری از سیاست‌مداران، مدیران و مردم آن روزگار و حتی امروز نیز قابل لمس و درک نیست. امروزه ما حتی پس از سالیان دراز از مشکل کشاورزی بومی در ایران رنج می‌بریم.‌ در این بخش با مروری بر خاطرات مدیر اجرایی این پروژه با ابعاد دیگری از این ماجرا آشنا خواهیم شد. عباس سالور از سویی خود را تنها مدیری اجرایی می‌داند که طبق قانونی عمل کرده است و به دفاع از اجرای مرحله‌ی اول طرح می‌پردازد. از سوی دیگر از ابعاد و نتایج این طرح و ارتباط آن با سیاست‌های استعماری ابراز بی‌اطلاعی می‌کند. نکته‌ی جالب دیگر آن که عباس سالور با سادگی خاصی خود را مبری از غصب اموال مردم می‌داند به نظر من اصلاحات ارضی در ایران موضوعی اجتناب ناپذیر بود. با اشغال ایران در میان جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۲۰ه.ش و تاسیس حزب توده فکر تقسیم زمین در روستاهای ایران توسط اندیشه‌های کمونیستی شوروی ریشه دوانیده بود. البته در ایران ما فئودال نداریم زیرا فئودال باید برای خود قشون و نیروی نظامی داشته باشد که ما در کشورمان چنین چیزی نداشتیم. اما مالک و زمین‌دار داشتیم.( ص ۱۹) در ماجرای پیشه‌وری در آذربایجان یکی از کارهای او الغای مالکیت بود. مالکین هم یک عده تسلیم شدند و یک عده از روستای خود فرار کردند. این مشکل هم بیشتر در آذربایجان و زنجان بود. این اتفاق برای بار دوم در ایران موجی از اندیشه‌ی الغای مالکیت را ترویج کرد. مرحله‌ی سوم در دولت مصدق بود که صحبت از لغو عوارض مالکین بود. یعنی در بعضی از دهات مالکین از هر خانوار روستایی چیزی به صورت نقدی و یا جنسی می‌گرفتند و روستائیان مجبور بودند در طور سال مقداری روغن، برنج، مرغ، پول یا هیزم و بیگاری به مالکین بدهند و در بعضی از مناطق که ارباب می‌خواست ساختمان بسازد زارعین بایستی علاوه بر پرداخت اقلام فوق بدون دریافت حقوق به عنوان کارگر بیگاری بدهند. در زمان مصدق این عوارض ملغی شد و به طور کلی از بین رفت.( ص ۲۱) ‌
نحوه اجرای اصلاحات ارضی(۳) مرحله‌ی اول اصلاحات ارضی این بود که هر مالک می‌توانست یک ده داشته باشد. یعنی ۶ دانگ فقط یک ده را مالک باشد و اگر در چند ده املاک داشت مجموع آن‌ها بیشتر از ۶ دانگ نباشد. ابتدا دولت قرار بود که از طریق وزارت کشاورزی ملک را از مالک بخرد و سپس آن را به زارع واگذار می‌کرد. ابتدا قرار شد مالکین پول خود را در اقساط ده ساله دریافت کنند ولی بعد این مدت ۱۵ ساله شد. یعنی مالکین پس از فروش املاک خود سر سال به بانک کشاورزی مراجعه می‌کردند و قسمتی از اقساط خود را دریافت می‌نمودند. بانک کشاورزی با اعتباری که در اختیارش قرار گرفته بود تعهد کرده بود طلب مالکین را بپردازد. زارعین هم قرار شد پس از خرید زمین بدهی خود را ۱۵ ساله به بانک کشاورزی پرداخت کنند. مالکین و زارعین هر دو با بانک طرف بودند. ( ص ۳۲) بر طبق قانونی زمین به زارعی که عضویت شرکت تعاونی را قبول کرده بود تعلق می‌گرفت. قبل از تقسیم اراضی مامورین بانک کشاورزی به مناطق روستایی می‌رفتند و شرکت تعاونی تشکیل می‌دادند. زارعین پس از عضویت در آن سهیم می‌شدند و بعد از سوی سازمان اصلاحات ارضی به آن‌ها زمین داده می شد. بقیه‌ی زمین‌های بایر و موات به دولت تعلق گرفت. علاوه بر این تسهیلات کشاورزی را شرکتهای تعاونی موظف بودند انجام دهند. تهیه‌ و فروش بذر، تراکتور، وسائل سنتی، پارچه، قند و شکر، نفت و سوخت و هم‌چنین مایحتاج زارعین را فراهم کنند.( ص ۳۵)
اصلاحات ارضی (۴) قیمت‌گذاری زمین هیاتی مامور این کار بود. نماینده‌ای از سازمان اصلاحات ارضی، نماینده‌ای از بانک کشاورزی و نماینده‌ای از سوی رئیس کشاورزی منطقه به روستاها می‌رفتند و پس از بررسی زمین و آب و عایدات هر ملک و در نظر گرفتن جوانب آن ضریبی معین می‌کردند که از ۱۰۰ کمتر نباشد. به این ترتیب مالیاتی که مالک پرداخت می‌کرد در عدد ۱۰ ضرب می‌شد و قیمت ملک به دست آمد. به عبارت دیگر معمولا ۱۰ برابر عایدات یک سال هر ملک قیمت آن ملک محسوب می‌شد. قیمت زمین در آن زمان و حتی قبل از اصلاحات ارضی به همین منوال قیمت‌گذاری می‌شد. ولی چون مالیاتی که مالک پرداخت می‌کرد در آن زمان چندان حقیقی نبود بنا بر این هیات مزبور مسئول رسیدگی به این موضوع بود و ضریب معین می‌کرد.براساس آن چه تا پایان مرحله‌ی اول اصلاحات ارضی بررسی شد ضرایب از ۱۷۰ تجاوز نکرد.(‌ به عبارتی می‌شود ۱۷ برابر کشت یک سال یک زمین) (‌ص ۳۳) تصمیم مالکان مالکان به موجب قانون مجبور بودند املاک خود را به دولت بفروشند. دولت نیز برای تشویق آن‌ها اعلام کرده بود که سهام کارخانجات را بخرند و از این طریق وارد بخشهای صنعتی شوند. مالکینی که حاضر نبودند املاک خود را بفروشند دولت هیچ‌گاه از حربه‌ی خشونت استفاده نمی‌کرد.زیرا ما اصلا ما مالک طرف نمی‌شدیم. در چنین مواردی دادستان از طرف مالک اسناد مربوط به زمین‌های تقسیم شده را امضا می‌کرد. بعدا دادستان این اختیار را به مامورین سازمان اصلاحات ارضی داد که از طرف مالک امضا کنند.(‌ ص ۳۶) در اراک مالکین مقاومت کردند و اظهارنامه‌ها را امضا نمی‌کردند اگر هم امضا می‌کردند می‌نوشتند به حکم اجبار این کار را کردم.در آذربایجان این کار سریع و خوب پیش رفت. در شاهین‌دژ، میان‌دوآب، ابهر و بویراحمد استان فارس نیز گروه‌هایی مخالفت کردند. (‌ص ۴۲)
اصلاحات ارضی ( بخش پایانی) در مرحله‌ی اول قسمت اعظم اصلاحات ارضی را که می‌بایست با کمال قدرت انجام شود ما هم با نهایت قدرت به پایان رساندیم. یعنی آن سد مالکیتهای بزرگ شکسته شد و از بین رفت. مراحل بعدی بایستی ملایم‌تر پیش می‌رفت. ما کارهای مرحله‌ی دوم را مطالعه کرده بودیم و اشکالات عمده آن را روی کاغذ آوردیم و پیش‌بینی کرده بودیم این کارها باید انجام گیرد ولی در عمل بسیاری از برنامه‌ها اجرا نشد. در مرحله نخست ما با مالکیت‌های عمده مواجه بودیم که متعلق به تعداد ملاکین محدودی بود ولی در مرحله‌ی دوم و سوم افراد بیشتری مشمول تقسیم اراضی می‌شدند. بسیاری از آن‌ها افراد ضعیفی بودند و از همین طریق امرار معاش می‌کردند و ادامه‌ی اصلاحات ارضی و تقسیم اراضی از این پس کار مشکلی بود... ( ص ۵۱)
معرفی تشیع در سفرنامه‌های اروپایی در دوران صفوی سفرنامه‌های اروپاییان در چند قرن اخیر نقش مهمی در معرفی سرزمین‌ و مردمان مسلمان داشته است. افراد گوناگونی اعم از مبلغان مسیحیت، تجار، ماموران سیاسی، دریانوردان و نظامیان به منظور مطالعه و بررسی وضعیت سرزمین و مردم به سفر در میان کشورها می‌پرداختند. در پی این سفرها جهانگردان در متونی به نام سفرنامه به معرفی و توضیح مردم و سرزمین مسلمانان می‌پرداختند. این رخداد تا به امروز نیز ادامه داشته و دارد. یک نمونه‌ي‌ معاصر آن انتشار کتابهای خاطرات سفرای غربی در کشورهای اسلامی پس از پایان دوران ماموریت خود است. نمونه‌ی دیگر سفرنامه‌های برخی غربیان از پیاده‌روی اربعین هست. در سفرنامه‌های مختلف مطالبی درباره‌ی شیعیان، اعتقادات و آداب و رسوم آن‌ها و دیگر امور مربوط به تشیع وجود دارد. مطلبی که در بخش اصول عقاید توجه سـیاحان اروپایی و نویسندگان سفرنامه‌ها را به خود جلب کرده، موضوع امامت و اختلاف نظـر شـیعیان و اهل‌سنت در این باره است. اگر چه سفرنامه‌نویسان در شرح کلیـات اعتقـاد شـیعیان در امامـت کمتر اشتباه کرده‌اند، ولی در جزئیات،خطاهاي بسیار داشته‌اند، چنـانکـه در شـمارش ائمـه و ترتیب امامت ایشان یا تاریخ زندگانیشان موارد نادرستی را ثبت نموده‌اند. موضوع مهدویت نیـز اغلب مورد توجه بوده و بر عقیده شیعیان بر اقامه عدل و داد توسط امام دوازدهـم تأکیـد شـده است. در برخی از آنها آثار ظهور مهدی با علامات و نشانه‌های قیامت در هم‌آمیخته و خلط شده است. موضوع زیارت و توجه شیعیان به این مقوله در بیشتر سفرنامه‌ها آمده و به همـین مناسـبت از مشاهد مشرفه و قبور امامان وامامزادگان یاد شده است.گاه مشاهدات عینی سیاحان از این مکانها که مشتمل بر تشریح ساختمان و معماري آرامگاه و تزئینات و جزئیات آن میباشد، ذکـر شـده است. همچنین برگزاري مراسم روز عاشورا و سوگواري بـراي امـام حسـینو شـهداي کـربلا از موضوعات پر رنگ در سفرنامه‌هاست که اظهار نظرات مختلفی را نیز به همراه داشته است. انتقال این اطلاعات در کیفیت شناخت و آگاهی اروپاییان و نویسندگان بعدي آنهـا تأثیر داشته و از این رو توجه به نقاط ضعف و قوت این آثار، مهم است. اگر چه ذکـرمشـاهدات عینی از سوي سفرنامه‌نویسان از نقاط قوت کار آنها می‌تواند باشد، ولی گـاه برداشـتهـاي غیـر واقع آنها ذهن خواننده را از واقعیت منحرف میسازد. همچنین تکیه بر منابع شفاهی غیر معتبر و تعمیم قضایا از اشکالات دیگر کار سفرنامه‌نویسان شمرده می‌شود. سهم سفرنامه‌های اروپایی در معرفی تشیع ایرانیان در غرب حسن حسین‌زاده شانه‌چی،‌ تاریخ در آیینه پژوهش، سال هفتم، شماره دوم، تابستان ۱۳۸۹
13950518_0133947.jpg
6.42M
🖼 | بیش از ۲۰۰سال تهاجم فرهنگی 🏷 نسخه باکیفیت و قابل چاپ 📡فرهنگ و کار فرهنگی 🆔 eitaa.com/Q_Farhangi