eitaa logo
پیشینه
190 دنبال‌کننده
61 عکس
7 ویدیو
15 فایل
مرکز رسام، گروه پیشینه، تاریخ ایران و مطالعات استعماری ارتباط با سردبیر @alireza_azizgol
مشاهده در ایتا
دانلود
📌کتاب"80 سال تکاپوی فرهنگی"، خاطرات جناب آقای مرتضی آخوندی فرزند حاج شیخ محمد آخوندی موسس انتشارات "دارالکتب الاسلامیه"- ناشر با سابقه کتب شیعی – را بازگو می‌کند که از همان سال های ورود پدرشان به عرصه نشر در کنار ایشان بودند. در بخش‌هایی از این کتاب، به شرق شناسی و نحوه تامین اعتبار برای این دانش پرداخته شده که ما قسمتی از آن را به استناد کتاب "80 سال تکاپوی فرهنگی" بازگو می‌کنیم. @m_rasad🆔
🔰روایت اول 🔸خرج از کیسه صاحب‌خانه 📌دکتر رودولف ماخ، یکی از اساتید دانشگاه پرینستون آمریکا بود که بین سال های 1342 تا 1346 با ما در ارتباط بود. او یکی از اساتید بخش شرق شناسی آن دانشگاه بود، شاید هم رییس آن قسمت. کتابخانه خیلی عظیمی در دانشگاه پریستون داشت. در کتاب شناسی بسیار مسلط بود. وقتی جهت خرید کتاب به مغازه ما می‌آمد، متوجه می‌شدیم که اکثر کتب را دارد. آن زمان هم مثل الان نبود که همراهشان تبلت باشد و جستجو کنند، ولی او آمار کتاب هایش را داشت و از حفظ بود. هر کتابی که نداشتند را می‌خواست. هم انگلیسی بلد بود هم عربی. ابوی که به عربی کاملا مسلط بودند، با او به زبان عربی صحبت می‌کردند و من هم به انگلیسی. نامه هایی که برای ما می‌نوشت همه به زبان عربی بود بسیار هم خوش خط. یکبار هماهمنگ شد در تهران خدمت علامه جعفری رسید و مصاحبه مفصلی از ایشان داشت. البته ما بعدها فهمیدیم که بر اساس قراردادهایی که میان دولت‌های ایران و آمریکا بسته شده بود، حتی بودجه شرق شناسی آنها را هم خود ایران پرداخت می‌کرد. هزینه همه این خرید کتاب ها با ایران بود، ولی آنها پول را به صورت دلار ازآنجا می آوردند وخرید می‌کردند. از این خوش خدمتی‌ها در زمان پهلوی زیاد انجام شد. 📚منبع: 80 سال تکاپوی فرهنگی، صفحه 129 🆔@m_rasad
🔰روایت دوم 🔸شرق شناسی اسرائیلی 📌در راستای ارتباطاتی که با برخی از دانشگاه‌های خارجی داشتیم، یک بار از موسسه مایر از اسراییل برای ما نامه آمد. البته جوابشان را ندادیم. ولی از طرف ساواک آمدند و نامه های ما را بردند، با دیدن این نامه مشکوک شده بودند. نامه اش در پرونده ساواک ما موجود است. تا اینکه یک روز مرد قد بلندی که به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد، وارد مغازه ما شد. کتاب های عربی را به خوبی می‌شناخت. فکر می‌کردم که مثلا استاد دانشگاه یکی از کشور های اروپایی یا آمریکایی باشد. مسئله ای که برای من بسیار تعجب آور شد این بود که به دنبال نسخه خطی بقیه تفسیر عیاشی می‌گشت. تفسیر عیاشی یکی از تفاسیر شیعی است که در آن مطالب تندی علیه اهل سنت نوشته شده. البته این تفسیر ناقص بود و کل قرآن را نداشت؛ مثلا تا سوره یوسف بیشتر نبود. به همین خاطر این شخص آمده بود تا بقیه آن را پیدا کند. من بعدا فهمیدم که او استاد دانشگاهی در اورشلیم بوده است، چون تعدادی کتاب خرید و گفت که بروید پولش را از فلان جا بگیرید. تقریبا به یاد دارم که وقتی برای پول گرفتن رفتم، متوجه شدم که گویا یکی از دفاتر نمایندگی اسراییل است. البته به من اجازه ورود داده نشد. طبیعی بود که نمی‌خواستند همه افرادشان شناخته شوند. همان دم در میزی بود و یک یهودی نشسته بود؛ حتی فکر کنم که گفت: این کتاب ها را برای اسراییل می‌فرستیم. امروز بهتر متوجه اهداف و برنامه های سوء آن زمان آنها می‌شوم. 📚منبع: 80 سال تکاپوی فرهنگی، صفحه 131 🆔@m_rasad
📌جناب آقای جواد موگویی در تاریخ 29/9/1401 در جلسه ای که با موضوع تحلیل وقایع و ناآرامی‌های اخیر، که به همت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شده بود، حضور یافتند و به بیان نظرات خویش پرداختند. مشروح این گفتگو را در ذیل مشاهده نمایید. 🆔 @m_rasad
🔰سازمان‌های مقوایی 📌جناب آقای جواد موگویی در تاریخ 29 /9/ 1401 در جلسه ای که با موضوع تحلیل وقایع و ناآرامی‌های اخیر، که به همت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شده بود، حضور یافتند و به بیان نظرات خویش پرداختند. ایشان در ابتدای جلسه به چیستی این اتفاقات و ناآرامی‌های اخیر که از مهرماه سال جاری آغاز شده و تفاوت این اتفاقات با سال 1388 اشاره کردند و گفتند: 🔸اصلا در تاریخ انقلاب ما چنین چیزی را نداشتیم. حتی سفارت آمریکا را هم که گرفتیم، این‌قدر حجم رسانه‌ای علیه ما نبود. همه‌ی رسانه‌های دنیا ریختند سر ما و این اصلا طبیعی نیست. سال 88 ما هیچی نداشتیم دیگر. سپاه هیچ ساختار فرهنگی غیر از پادگان نداشت. قرارگاه خاتمی نبود. سراجی نبود. اوجی نبود. شبکه‌ی افقی نبود. هیچ کدام از این‌ها نبودند. الان دوازده، سیزده سال گذشته. با این همه دم و دستگاه و استان و قرارگاه و سایبر و این‌ها، من معتقد هستم از 88 عقب‌تر هستیم. شما ببین تمام این سفرهایی که من رفتم، نمی‌دانم قرارگاه خاتمش کجاست. قرارگاه رسانه کجاست. آموزشش کجاست. این لشکری که گفتند در استان‌های مختلف راه انداختیم کجا است؟ ایرنایش کجا است؟ ایسنایش کجا است؟ این‌ها همه دفاتر استانی دارند دیگر. مثلا اردبیل اتفاق می‌افتد. دو سه روزه من رفتم، آمدم و نوشتم. فکر کنم موثرترین‌اش همان اردبیل بود که اسرا پناهی و این‌ها ادامه پیدا نکرد و جمع شد. خب ایسنا آن‌جا دفتر دارد. حوزه‌ی هنری دفتر دارد. ایرنا آن‌جا دفتر دارد. همه‌ی این‌ها دفاتر استانی دارند. خب کجا هستند. یک بخشش این است که آرایش جنگی نگرفتند و نپذیرفتند که جنگ شده. در جنگ اولویت‌ها تغییر می‌کند. یک بخشش هم این بود که حتما مسیر اشتباه بوده و همه این ساختارها بوده. در شهریور 1320 ما یک رضا خانی داشتیم که کلی گفت ما ارتش داریم و ..؛ و به بکباره کشور اشغال شد. عملا شبیه این هستیم؛ دوازده سیزده سال است فقط گزارش دادیم که ما قرارگاه داریم. اوج داریم. افق داریم. سراج داریم. خب پس کجا هستند این‌ها؟ با این همه آموزش در استان‌ها و این همه پولی که خرج شد، چرا ما حداقل خبرنگار میدانی در این استان‌ها نداریم؟ شما ببینید هفت صبح این‌ها لیست پزشکی قانونی را پیدا می‌کنند که چه کسانی خودکشی کردند. تا هشت صبح آنالیز می‌کنند. دخترهایش و بچه‌هایش را پیدا می‌کنند. ده صبح بی بی سی اعلام می‌کند. بعد ما باید بیفتیم دنبالش که این خودکشی کرده. این مست بوده. این از بالا پشت بام افتاده. خب این خبرنگارهای استانی می‌توانند این‌ها را در نیم ساعت جواب بدهند. در نیم ساعت سریع می‌توانند یادداشت نویسی کنند و روایت کنند بگویند این دروغ است. این طوری است. شما نگاه کنید در هیچ استانی هیچ کسی را نداشتیم و این‌ها قابل مقابله بود و اصلا سخت نبود. 📌ایشان در ادامه به طبقه بندی مخاطبان رسانه‌های داخلی در کشور پرداختند و گفتند: 🔸من فکر می‌کنم ما در حال حاضر پنج نوع مخاطب در کشور داریم. یک طبقه معتقدین به جمهوری اسلامی هستند. مثلا چیزی در حدود ده میلیون یا پانزده میلیون. همین‌هایی که آمدند. سیزده آبان آمدند. 22 بهمن می‌آیند و این‌ها. یک طبقه‌ی دومی داریم که این‌ها طبقه‌ی خاموش جامعه هستند. طرف می‌خواهد زندگی‌اش را بکند. این‌ها حتی در زمستان سال 56 هم خاموش بودند. یعنی حتی در انقلاب خودمان هم زمانی انقلاب شد که طبقه‌ی خاموش در خیابان آمد. لحظه‌ی آخر انتخاب می‌کند که چکار کند. هزینه ده نیست. واقعا می‌خواهد زندگی کند. اگر تصویر درستی از آینده نداشته باشد شرایط حال را به هم نمی‌زند. این طبقه‌ی خاموش عددش زیاد است. یک طبقه سومی داریم که این طبقه طبقه‌ی مسموم جامعه است. مسموم شده دیگر. ما مسمومش کردیم. دروغ اوکراین مسمومش کرده. اینترنشنال مسمومش کرده. بالاخره این آدم الان مسموم است. یک طبقه چهارم داریم که این مریض است. هر چه می‌گویی، می‌گویند کار خودشان است. اصلا دیگر گوش نمی‌کند. کر شده. آن مسموم با یک سرم و با یک شست و شوی معده می‌شود احیایش کرد. ولی مریض باید برود دو سال شیمی درمانی بشود. یک طبقه‌ی پنجمی هم داریم که برانداز است و تصمیمش را گرفته. فقط نمودهایش با هم فرق دارد. برانداز و مریض نمودش خیلی زیاد است. می‌آید کامنت می‌گذارد فحش می‌دهد. خیلی از این سلبریتی‌ها، ورزشکارها، آدم حسابی‌ها و مداح‌ها مسموم شدند. باید بنشینی صادقانه باآنها صحبت کنی. دروغ نگویی. اشتباهات‌مان را بپذیریم. روایت پنهان ندهیم. این‌ها مسمومیت‌شان برطرف می‌شود. ما باید تلاش کنیم حزب اللهی معتقد به نظام، خاموش نشود. خاموش، مسموم نشود. مسموم، مریض نشود. مریض، برانداز نشود. یعنی شما اگر بایستید بالا سر مریض و نگذارید برانداز بشود، برنده هستید. 🆔 @m_rasad
... 💠 محور وحدت چیست؟ 🔸وحدت این نیست که سرِ یک سفره بنشینیم با هم افطار بخوریم، وحدت به مصافحه و بوسیدن و دست هم را گرفتن نیست؛ وحدت حول ارزش‌ها است، وحدت حول اصول است اگر ما پیرامون موضوعات محوری وحدت نداشته باشیم هر کسی به هر میزانی در تضعیف این محورهای اساسی عزت این ملت نقش داشته باشد او مقصر اساسی است. خوب امروز همه‌مان اعتقاد داریم، همه‌ی طرف‌های سیاسی اعتقاد دارند، همه‌ی آحاد مردم اعتقاد دارند؛ رهبری رکن رکین حرکتِ این کشتی است ، اگر کشور را به یک کشتی تشبیه بکنیم، امروز ناخدای این کشتی مقام معظم رهبری است، همه هم قبول دارند همه بر این اصرار دارند اصلاً بحث قانون نیست که در قانون کجا ولایت فقیه وجود دارد، بحثِ امروز، ضرورت و بقای این کشور و ملت است، بحث، عزت است، بدون رهبری، این کشتی و این سفینه به ساحل نمی‌رسد، راه کَجی می‌رود یا در وسط راه دچار مشکل اساسی خواهد شد، نباید در کشور، کسی کلامی بر خلاف سیاست‌های رهبری، بر خلاف منویات مقام معظم رهبری بگوید، اگر ما شنیدیم کلامی را در این راستا و اعتراض نکردیم، ما در گناه او سهیم هستیم. 🔹 در جامعه‌ی ما بزرگترین خیانت به کشور این است که جامعه تردید پیدا بکند یا ما بذر تردید را نسبت به اصول اساسی [و] پایه‌های نگهدارنده‌ی این نظام بکاریم [و] بپاشونیم این بذر را، این خیانت است. ✳️ سخنرانی شهید سلیمانی در کرمان - تیرماه ۱۳۹۶ ➖➖➖➖➖ ✅مرکز رصد و مطالعات فرهنگی اجتماعی 🆔 @m_rasad
بدهکاران جمهوری اسلامی، صادق شهبازی.mp3
7.19M
🎙 | شما بدهکار جمهوری اسلامی هستید! 🔺️ نشسته‌ایم و می‌گوییم جمهوری اسلامی باید این کار را بکند، اما هیچ‌کدام‌مان برای تغییر شرایط قدمی برنمی‌داریم! 🔺️ ما باید امید ایجاد کنیم، این امید با عدالت و پیشرفت ایجاد می‌شود. 👤 محمدصادق شهبازی 🎙 | شما بدهکار جمهوری اسلامی هستید! 🔺️ نشسته‌ایم و می‌گوییم جمهوری اسلامی باید این کار را بکند، اما هیچ‌کدام‌مان برای تغییر شرایط قدمی برنمی‌داریم! 🔺️ ما باید امید ایجاد کنیم، این امید با عدالت و پیشرفت ایجاد می‌شود. 👤 محمدصادق شهبازی 📎منبع: 🆔 @geraa_ir 🆔 @m_rasad
💢 گفت‌وگویی درباره وقایع اخیر 🔸 فقه آن وضعیت مطلوب زندگی و زیست را بیان می‌کند؛ اما علوم و معرفت‌های کاربردی و دانش‌های تجربی چگونگی برنامه‌ریزی و رسیدن به آن قلمرو را ذکر می‌کنند. 🔸 وقتی که فقاهت، وضعیت مطلوب و آرمانی را برای امت اسلامی در نظر می‌گیرد، کار اجتماعی و جمعی را یک فرد نمی‌تواند انجام دهد. کار جمعی را باید عموم مردم انجام دهند و فرهنگ باید کشش آن را داشته باشد. اگر این کشش وجود نداشت و انجام نشد، به زور نمی‌شود دیگران را وادار کرد. 🔸 تعبیر قرآن کریم لا اکراه فی الدین است؛ یعنی دین به زور اجرایی نمی‌شود. خداوند وقتی با حضرت موسی سخن می‌گوید، موسی می‌گوید: من خودم و برادرم را می‌توانم عملاً به اجرای احکام الهی دعوت کنم و دیگران را نمی‌توانم. این، امر تکوینی مسائل اجرایی و مدیریت مربوط به خود را به دنبال دارد. اگر در جامعه می‌بینید که برخی موارد قانون، مردم را الزام می‌کند، آن محدوده‌ی الزام را ظرفیت فرهنگی جامعه می‌پذیرد؛ یعنی وقتی که ظرفیتی وجود نداشت، گاهی الزام هم نمی‌توانید بکنید. 👈 ادامه متن رااینجا مطالعه کنید. 🆔 @m_rasad
🔰بازی خورده!؟ واکنش دکتر علیرضا شجاعی زند به موضع اسلاوی ژیژک، پیرامون اتفاقات ایران در مهر1401 👤 اسلاوی ژیژک: 🔸آنچه در ایران جریان دارد در تاریخِ جهانی اهمیتی تعیین‌کننده دارد: جنبشی که مبارزاتی متفاوت را در وحدتی ارگانیک ترکیب می‌کند (ستیز علیه ، علیه مذهبی، و مبارزه برای آزادی سیاسی در مقابلِ ترورِ دولتی). 🔸ایران بخشی از غربِ توسعه‌یافته به شمار نمی‌آید، از این رو شعار «زن، زندگی، آزادی» بسیار با (metoo) در کشورهای غربی متفاوت است: این جنبشِ ایرانی، میلیون‌ها نفر از زنان _ که مستقیماً با همه‌ی تضاد‌های موجود دست به گریبان هستند _ و مردان را به حرکت واداشته است. اتفاقاً این جریان برخلافِ آنچه اغلب در فمینیسمِ غربی مشاهده می‌شود هیچ خصلتِ مردستیزانه یا مذکرهراسانه ندارد. زنان و مردان در کنار یکدیگر در آن مشارکت می‌کنند و علیه دشمنِ مشترک یعنی بنیاد‌گرایی مذهبی که از جانب وحشتِ دولتی حمایت می‌شود متحد می‌شوند. 🔸علاوه بر این معترضان به وضوح می‌بینند که تنها تا زمانی می‌تواند در قدرت حاضر باشد که قدرتِ عریانِ دولتی با وسایلی مثلِ آنچه در ایران پلیسِ امنیتِ اخلاقی می‌نامند از حمایت کند. آنچه معترضان می‌بینند این است که حکومتی که برای تداومِ خودش به ددمنشیِ پلیسِ اخلاقی محتاج است در واقع دارد به آن تجربه‌‌ی مذهبی‌ای خیانت می‌کند که برای کسبِ مشروعیتِ خودش از آن بهره می‌بُرد. 🔸نتیجه‌ی بی‌واسطه‌ی این اعتراضات هرچه باشد، مهم این است که این جنبش زنده نگه داشته شود، شبکه‌های اجتماعی حولِ آن شکل بگیرد، و حتی اگر سرکوبِ دولتی بتواند موقتاً آن را به پس براند، زیر پوستِ جامعه به حیات خود ادامه دهد و بنیادی برای تولد دوباره پی افکند. 🔗متن کامل را دراینجا مشاهده نمایید. 👤دکتر علیرضا شجاعی زند: 🔸از فحوای یادداشت کوتاه ژیژک معلوم است که و به درخواست کسی یا کسانی وارد موضوع و مصداقی شده که اطلاعات چندانی از آن ندارد و درعین‌حال می‌خواهد با دو کلیشه و مأخوذ از جای دیگر آن را توصیف و تحلیل کند. درحالی‌که مساله این روزهای ایران، نه زنان است و نه بنیادگرایی و از این حیث نه قابل تطبیق با ماجرای داعش و طالبان است و نه با جنبش می‌تو؛ و نه دنباله و دوامی دارد که قابل عرضه به دیگران باشد و برای آمریکا و لهستان الگوسازی کند. اینکه می‌شود پای او را به‌سادگی به چنین ورطه‌ای کشید و یادداشتی از او گرفت تا به اعتبار اسم و شهرتش در اوساط دانشگاهی و اجوای فکری ایران، اثری داشته باشد، ناشی از منش و اوست. پس بهتر است آن را به همان اندازه که هست و نه بیشتر، به حساب آورد. 🔗متن کامل را دراینجا مشاهده نمایید. 🆔 @m_rasad
🔰 شکاف اسلام و مدرنیته، شکاف بنیادین در جامعه ایران 👤 دکتر علیرضا شجاعی‌زند: 🔸 با تحلیل‌های طبقاتی در باب جامعه ایران خیلی موافق نیستم. منازعه «سبک زندگی» در ایران بیش از آن که ماهیت طبقاتی داشته باشد، مضمون گفتمانی دارد و بیش از آن که بنیان‌های معرفتی- اعتقادی داشته باشد، ریشه‌های نفسانی دارد؛ همان که وبلن هم از آن با عنوان «تن‌آسایی» یاد کرده است. 🔸 شکاف بنیادی و اصلی جامعه ما که شکاف‌های دیگر را نیز فعال می‌سازد، است. اعتراض و آشوب‌های اخیر را نیز بر پایه این شکاف، بهتر از شکاف‌های قومی و نسلی و جنسیتی می‌توان تحلیل کرد. 🔸 مساله ما با غرب، بر سر زندگی است؛ ‌بر سر سبک زندگی است که خود برخاسته از نگاه هریک به هستی و به‌معنایی که از زندگی دارد. مساله ما با غرب بر سر فرهنگ است، بر سر سویه‌های فرهنگ. زن و بدن و حجاب و موسیقی و ورزشگاه و فضای مجازی از فروعات و تبعات آن هستند. 🔗متن کامل را در اینجا مشاهده نمایید. 🆔 @m_rasad
🔰 حجاب، ابزاری برای پوشاندن نابرابری های اقتصادی نقد سید مهدی ناظمی قره‌باغ به یادداشت یوسف اباذری، پیرامون اغتشاشات ایران در مهر 1401: 👤یوسف اباذری: 🔸می‌گویند حجاب رکن نظام است، زیرا که این نظام بر دین متکی است. 🔸فاشیسم جدید و راست افراطی، مسائل فرهنگی را چنان اغراق‌آمیز جلوه می‌دهند که مردمان نابرابری وسیع اجتماعی را فراموش کنند. تناقضات اقتصادی، معلمان و کارگران و بازنشستگان و اقوام را به روز سیاه انداخت اما حکومت کماکان بر طبل فساد حجاب و حمله به آزادی‌های فردی زنان کوبید. 🔸از نظر آنها مردم فقیر و زیاده‌خواه و پرتوقع اند. مثبت نمی‌اندیشند و نمی‌توانند موفق و ثروتمند شوند. آنان قادر نیستند از محدودیت‌هایشان فضیلت بسازند. آنها فقر خود را بدل به ابزار باجگیری از دولت کرده‌اند. حاکمان به همین سبب به شکست‌خوردگان وقعی نمی‌گذارند. نه کارگران مورد توجه چندان آنها هستند، نه معلمان نه، بازنشستگان. اما به شیوهای منفی زنان همواره مورد توجه آنان بوده‌اند و هستند. 🔸هیئت حاکمه‌ی ایران هر کنش اجتماعی را به تنش فرهنگی بدل کرد تا مانع پرداختن مردم به مسائل حقیقی زندگیشان شود. در این میان مسائل زنان، به ویژه مسئله‌ی حجاب، به صدر مسائل فرهنگی رانده شد و هر نوع تفاوت با فرهنگ رسمی مُهر فساد خورد. 👤سید مهدی ناظمی قره باغ: 🔸اباذری همچون همیشه به‌خوبی تشخیص داده است که دلیل اصلی عدم رضایت مردم ایران و ایجاد انبوهی از مشکلات مختلف اقتصادی و اجتماعی در کشور، پیروی کور از سیاست‌های نئولیبرالیستی با رمز «علم اقتصاد» و دعاوی فریبنده و اتوپیایی آن است که از سال 68 آغاز شد و ریل‌گذاری کشور را تغییر داد. او همچنین تلویحا و تصریحا تذکر می‌دهد که فرهنگ لذت‌جویانه مقتضی این سرمایه‌سالاری افسارگسیخته، وجه گریزناپذیر آن است و همین فرهنگ امروز گریبان جامعه ایران را هم گرفته است. 🔸احتمالا یکی از همین اقتضائات سرمایه‌داری که در بیان یوسف اباذری فراموش می‌شود، تبعات «انقلاب جنسی» است. 🔸از دیگر اقتضائات این سرمایه‌داری متاخر، انحلال هویت و اندیشه به‌ویژه در جوانان در زندگی رادیکال رسانه‌ای و نمایشی شدن یا به تعبیر دیگر، فانتزی شدن همه امور است. فانتزی شدن اندیشه جوانان، عامل مهمی در تهی شدن آنها از هر نوع فرهیختگی و درنگ و تامل و حتی تصمیمات پخته است. جهان فانتزی رسانه، ارتباط بین واقعیت و خیال را از بین می‌برد و هر نوع امر متعالی و استعلایی را نابود می‌کند. 🔸من نمی‌فهمم چرا وقتی استاد اباذری درحال مقایسه و کشف مشترکات سیاست‌های نئولیبرالیستی در ایران و جهان است، اینقدر هوشمندانه تحلیل می‌کند، ولی وقتی که به عاملیت‌های سیاسی می‌رسد، همه عاملیت را محدود به سیاستمداران ایرانی می‌کند؟ آیا سال‌های متمادی فعالیت‌های رسانه‌ای حرفه‌ای شبکه‌های فارسی‌زبان و پیوست آنها در فضای مجازی که همگی به مزدورانه‌ترین شکل ممکن تابع سیاست‌های نئولیبرالیستی هستند و شریک هر نوع اقدام کلان سرمایه‌سالارانه در ایران، قرار است هیچ‌تاثیری در نسل جوان نداشته باشد و این نسل صرفا نتیجه منطقی مشاهده و بررسی تعارضات و تناقضات سیاسی ایران باشند؟ 🔸آیا این جمهوری اسلامی بود که سیاست خود درباره حجاب را برجسته کرد یا نمایش‌های رسانه‌ای سال‌ها فیلمسازی و گزارش‌سازی از ایران بود که سیاست حجاب جمهوری اسلامی را پیش چشم آورد؟ در کدام سند و بیانیه جمهوری اسلامی، حجاب به‌عنوان رکن نظام گزارش شده است؟ آیا استاد بیش از حد تحت‌تاثیر کاریکاتورسازی فعالان رسانه‌ای خارج از کشور قرار نگرفته است؟ 🔗متن کامل را اینجا بخوانید. 🆔 @m_rasad
🔰 در سرزمین خاطره‌ها گزارشی از سفر حضرت آیت الله سبحانی به اردن هاشمی 🔸این کتاب روایتی از سفر آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید شیعه، به کشور اردن است. آیت الله سبحانی در دهه هفتاد دو مرتبه به کشور اردن سفر کردند که این کتاب دومین سفر ایشان به کشور اردن را روایت می‌کند. دیدار با شخصیت‌های مذهبی، دانشگاهی و فرهنگی، بازدید از دانشگاه‌ها، ایراد سخنرانی در دانشگاه‌ها و شرکت در مناظرات علمی از جمله فعالیت‌هایی است که ایشان در این سفر ده روزه به آن پرداختند که شرح و بسط آن در این کتاب قابل مطالعه است. 🆔 @m_rasad