🌐 مدیریت الهی
▫️ امروزه می گویند مدیریت ها دوگونه است: یک مدیریت های ستادی و یکی هم مدیریت های میدانی است. آنهایی که مدیران ستادی هستند، در میدان حاضر نیستند و آنهایی که مدیریت های میدانی دارند، در ستاد نیستند؛ اما خدای عالم خود را در هر دو صحنه #مدیر می بیند هم آن جایی که دستگاه آفرینش باید تنظیم شود و نظم نوین هستی را همواره در درون خود داشته باشد هم اوست؛ ﴿إِنَّا لَمُوسِعُونَ﴾؛[1] ما هر لحظه در حال توسعه هستیم، ما در جایگاه تصمیم گیری نسبت به کل جهان هستی آماده ایم و هر لحظه داریم تصمیم می گیریم: ﴿إِنَّا لَمُوسِعُونَ﴾ و در عین حال در تک تک موارد زندگی انسان ها #حضور داریم.
▫️ ﴿إِذا سَأَلَكَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْیسْتَجیبُوا لی وَ لْیؤْمِنُوا بی لَعَلَّهُمْ یرْشُدُونَ﴾؛[2] ای پیغمبر من، «یا رسول الله»! اگر از تو سؤال کردند خدا کجاست؟ ﴿وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادی عَنِّی﴾، خدا کجاست؟ اینکه تو از خدا حرف میزنی، خدا در آسمان هاست؟ طبقه هفتم آسمان است؟ کجا هست؟ زمین است، آسمان است؟ چکار می کند؟ ﴿وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادی عَنِّی﴾؛ تو در جواب به آنها بگو ﴿فَإِنِّی قَریبٌ﴾، من نزدیک شما هستم، از شما دور نیستم، بیگانه نیستم، از رگ گردن به شما نزدیک ترم؛ بلکه بالاتر! ﴿أَنَّ اللَّهَ یحُولُ بَینَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ﴾،[3] بین شما و خود شما من فاصله هستم. شما فکر نکنید که من حرف شما را نمی شنوم. اگر در سویدای دلتان، در آن نهانخانه جانتان یک صدا بزنید «یا الله»! من جواب می دهم: ﴿وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَریبٌ أُجیبُ دَعْوَةَ﴾، من خودم جواب می دهم، به کسی نمی گویم، به زمین بگویم، به آسمان بگویم نه!
▫️ ﴿أُجیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ﴾؛ اگر یک نفر گفت «یا الله»! لبّیک مرا می شنود، با همه من هستم؛ مثل این خورشید! الآن خورشید یکی بیشتر که نیست در این منظومه شمسی، اما با همه موجودات در این مجموعه منظومه هستی هست. هیچ موجودی نیست که بگوید در این مجموعه منظومه هستی بگوید که من خورشید را نمی بینم یا او مرا نمی بیند. #نور_وجود_خدا که ﴿اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فیها مِصْباحٌ﴾؛[4] با این تلألؤ و درخشش فوق العاده، در همه جا حضور دارد. آن قدر این وجود قوی و قوی و قوی است! اصطلاح فلسفی قوّت وجود را می گویند وجوب. وقتی می گویند «واجب الوجود»؛ یعنی یک هستی که از بس شدید است، از بس مؤکّد است که همه هستی را او پُر کرده است، هیچ جایی نیست؛ تنها دیار عدم است که جایگاهی برای ظهور حضرت حق نیست: ﴿اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ﴾.
[1]. سوره ذاریات، آیه47.
[2]. سوره بقره، آیه186.
[3]. سوره انفال، آیه24.
[4]. سوره نور، آیه35.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان
تاریخ: 1398/02/17
🆔 @m_vaezjavadi
34.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی
🔸 موضوع: تفکر و تعقل در قرآن
#مجازی
تاریخ: 1400/01/26
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
718.mp3
12.2M
💠 سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی
🔸 موضوع: تفکر و تعقل در قرآن
#مجازی
#صوتی
تاریخ: 1400/01/26
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#تصویری
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 2
تاریخ: 1400/01/26
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
717.mp3
9.84M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#صوتی
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 2
تاریخ: 1400/01/26
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j 02 0717 1400-01-26 p0 +.pdf
2.8M
💠 سخنرانی ماه مبارک #رمضان 1442
#متن
🔸 موضوع: چگونه زیستن بر مبنای عقلانیت وحیانی
#مجازی
جلسه: 2
تاریخ: 1400/01/26
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
🌐 زیست مؤمنانه
▫️ اینکه شما می بینید در ماه رمضان گناهها کمتر است، دعواها، نزاع ها، ستیزها، بغی ها و عصیان ها بسیار کمتر است، محاکم و دادگستری ها تا حدّی خلوت تر هست، برای آن است که انسان ها در این ماه #کشیک_نفس می کشند مراعات می کنند و بر زبان و بر چشمان و بر جوارح و جوانحشان سعی می کنند که غل و زنجیری که خدای عالم در این ماه بر دست و زبان شیطان زده است شیطانیت ما هم فروکش بکند، عصیان ما و طغیان ما هم فروکش بکند و ما در حقیقت در سایه امن و امان الهی بتوانیم زیست ایمانی و مؤمنانه ای داشته باشیم.
خدای عالم می فرماید فلسفه روزه آن است که شما به سلاح تقوا مسلّح و مجهّز بشوید ﴿لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ﴾؛[1] درود خدا و سلام خدا بر آورنده این سخنان که انسان ها را به #صیانت و به #حفاظت و پرهیز از بدیها و دور بودن از زشتیها و قبایح انسان را فرا می خواند. #تقوا که این سرمایه انسانی است این بهترین زاد و راحله انسانی که ﴿خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾[2] است محصول ماه رمضان و محصول جلوه برین آن عبارت است از روزه است که همگان باید توجه داشته باشیم به مسئله روزه.
▫️ نکته دیگری که به عنوان یکی از جلوات برتر این ماه می توانیم از آن یاد بکنیم مسئله دعا و نیایش در پیشگاه پروردگار عالم است. خدای عالم برای اینکه راه بندگان به سوی خودش را مهیا کند آماده کند و به صورت یک #جاده_مستقیم وسیع قرار بدهد و یک وادی أیمنی قرار بدهد شب و روز این ماه را با دعا بسته است. دعاهایی که در این ماه است فوق العاده است! گرچه همه دعاها به نوبه خود جایگاه ویژه ای دارند و راه بنده را و انسان را با مولایش با ربّش با خالقش با آفریدگار و پروردگارش و با محبوبش با معشوقش، تا انسان خدا را با چه جلوه ای بخواند! گاهی اوقات می گوید خدا خالق من است، گاهی اوقات می گوید خدا ربّ من است، گاهی اوقات می گوید خدا رازق من است، گاهی اوقات هم میگوید خدا معشوق و محبوب من است. فرق است بین انسان عابد و زاهد و عالم و عارف؛ انسان وقتی #عارفانه خدا را صدا میزند #عابدانه خدا را صدا میزند #زاهدانه خدا را صدا میزند، گرچه در ظاهر یک «یا الله» است اما در واقع اینها باهم خیلی فرق می کنند. «یا الله» زاهد یعنی بهشت میخواهم! «یا الله» عابد یعنی از جهنم تو می هراسم! اما «یا الله» عارف منزّه از خواستن بهشت و دور ماندن از عذاب جهنم است، بلکه خدا را می خواهم! «وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبَادَة»[3] اینجاست که انسان در حقیقت با این «یا الله» خود، حقیقت جانش را و ملکوتش را آشکار می کند.
[1]. سوره بقره، آیه183.
[2]. سوره بقره, آیه197.
[3]. مرآة العقول فی شرح اخبار آل الرسول(علیهم السلام), ج7, ص81.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی در ماه مبارک رمضان
تاریخ: 1399/02/06
🆔 @m_vaezjavadi
انسان با کاربست عقل وحیانی به فرشتهخویی بار مییابد
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ، رئیس بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسرا و مدرس حوزه و دانشگاه، شب گذشته، ۲۶ فروردین، در دومین نشست از سلسله نشستهای تفسیر موضوعی و معارفی قرآن که به همت موسسه بینالمللی حکمت برگزار میشود، با موضوع «تفکر و تعقل در قرآن» به ایراد سخن پرداخت که در ادامه متن آن را میخوانید؛
ماه رمضان یک اتفاق فرهنگی عظیم است که به جهان اسلام تعلق دارد و میتواند فرصت مغتنمی باشد که امت را به وحدت و همگرایی فرابخواند و کمال دوستی و محبت که از جلوههای برتر این ماه است امکان بهرهمندی از فیوضات الهی را فراهم کند. از مصادیق بارز اعتصام به حبل الهی در حوزه فکری و فرهنگی و ایمانی، اعتقاد نسبت به حقیقت ماه رمضان است. در این جلسه که تحت عنوان تفکر و تعقل در قرآن است، مباحثی مطرح میشود و بهجاست که جنبه تعقلی این معنا را در قرآن بجوییم. انسان در عالمی زیست میکند که حقایق فراوانی در آن وجود دارد، اما بخشی از آنها حق و بخشی باطل هستند. همچنانکه بخشی خیر، بخشی شر، بخشی زیبا و بخشی نازیبا هستند. به هر حال، یک عالَم یکدستی نیست، برخلاف عالم ملکوت و جبروت که تمام موجودات در این عوالم خیر و نور هستند، اما چون در عالم دنیا زیست میکنیم، در این عالم، حق و باطل، خیر و شر و ظلم و عدل باهم آمیخته هستند و انسان باید خوبها را تشخیص دهد و آفات را بشناسد و خود را از شرور نجات دهد.
انسان نیازمند قوه تشخیص حق از باطل است
از این نظر، انسان نیازمند قوه و نیرویی است که بتواند حقایق هستی را به درستی بشناسد و خوب را از بد امتیاز دهد و حق را از باطل تمیز دهد و براساس گرایشهایی که در نهاد او قرار گرفته است، خود را به سمت حق بکشاند و از باطل دور شود. خدا هم امکان بینش و دانش را به بشر داد و هم امکان گرایش و روش را در اختیار گذاشت تا با یکی بفهمد و با یکی گرایش یابد و تمایلات اصیل خود را در سایه آن گرایش به دست آورد.
چون انسان در دنیایی زندگی میکند که مملو از خیر و شر و عدل و ظلم و نور و ظلمت است، حقیقتاً نیازمند امری است که بتواند این تفکیک را انجام دهد و او را در مسیر درست و صحیح قرار دهد و از بدیها دور بدارد. آن حقیقتی که چنین امکانی را در اختیار انسان قرار میدهد که این تمیز برای او حاصل شود، امری به نام عقل است که باید در این زمینه بیشتر صحبت شود و از منظر قرآن آن جلوههایی که برای این نیرو و قوه است، تبیین شود تا بفهمیم که این ارمغان الهی که قوه عاقله و یا نفس ناطقه که در اختیار انسان قرار گرفته چه کاراییهایی دارد.
سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی
موضوع: تفکر و تعقل در قرآن
#مجازی
تاریخ: 1400/01/26
@m_vaezjavadi