51-49. المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیه.mp3
12.03M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 49
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
تحقیق عرشی
اعلم أنّ هذه الأیام، التی وقع خلقة المكوّنات فیها، لیست من أیام الدنیا الّتی كلّ یوم منها فی دورة الشمس بحركة الفلك الأقصى.
#ص66
تاریخ نشست: 1400/04/13
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
52-50. المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیه.mp3
11.41M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 50
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
المظهر الثّامن فی كیفیة البدو و الإعادة و الإشارة إلى سلسلتی الهبوط و الصعود.
#ص71
تاریخ نشست: 1400/04/14
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
💠 سالک الهی
🔸 یکی از درجات ایمانی #تبعیت از امام معصوم (علیه السلام) است که «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»؛[1] اگر انسان در مقام #معرفت نسبت به امام برنیاید و یا ـ معاذالله ـ در مقابل امام بخواهد سرکشی و طغیان و بغی داشته باشد چنین انسانی هم در حقیقت دارای کفر است....
👇👇👇👇👇
💠 سالک الهی
🔸 یکی از درجات ایمانی #تبعیت از امام معصوم (علیه السلام) است که «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»؛[1] اگر انسان در مقام #معرفت نسبت به امام برنیاید و یا ـ معاذالله ـ در مقابل امام بخواهد سرکشی و طغیان و بغی داشته باشد چنین انسانی هم در حقیقت دارای کفر است. انسانی که نسبت به امام زمان خودش جاهل باشد یا انسانی که اهل فسق و انحراف عملی باشد اهل گناه باشد در حقیقت اینها هم از اقسام #کفر محسوب می شوند. بنابراین گناه, معصیت و نافرمانی مثلاً در قرآن آمده است که آن کسی که #حج را انجام ندهد از کافران است. این کفر، #کفر_عملی است ممکن است انسان اعتقاد به #حج داشته باشد؛ اما تنبلی کند معصیت کند و بی توجهی داشته باشد بسیار خطرناک است بسیار انسان را در محل و مهبَط سقوط قرار می دهد اما در عین حال #کفر_اعتقادی مصطلح که ضروری دین را بخواهد انکار بکند نیست; طبعاً این کفر عملی ممکن است انسان را از آن ایمان اعتقادی هم سلب بکند: ﴿الَّذینَ أَساؤُا السُّوای أَنْ كَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ﴾[2] تکذیب از آن اول که نیست اول احیاناً گناه صغیره است، بعد ـ معاذالله ـ گناه کبیره است، بعد کم کم فسق حاصل می شود و فسق انحراف ایجاد می کند که انسان را ـ معاذالله ـ به تکذیب می رساند.
فالیحزم السالک و الیراقب ٭٭٭ ایمانه بسنخها لم یشب[3]
🔸 انسان سالک برای اینکه دین خود را و ایمان خود را به درجه بالا نگه بدارد باید که اهل حزم باشد #اهل_احتیاط باشد در مقام عمل اهل فسق و انحراف و عصیان نباشد اهل استبداد نباشد خود استبداد ریشه در ایمان به طاغوت دارد و کفر را برای انسان می آورد انسانی که اهل منیت است اهل غرور است اهل خودپسندی است و در مقابل نظر دیگران خاضع نیست فقط و فقط نظر خود را رأی خود را دارد دیکته می کند و دُگم را و به اصطلاح استبداد را برای خودش به ارمغان آورده این انسان بداند که در حقیقت در محل سقوط و مهبَط سقوط است؛ لذا فرمود که «فالیحزم السالک و الیراقب»؛ #انسان_سالک باید اهل احتیاط باشد و همه این مواردی که بیان شده است را از آن دوری کند «ایمانه بسنخها لم یشُب»؛ که شائبه این کفر در او نباشد.
[1]. وسائل الشیعة، ج16، ص246.
[2]. سوره روم، آیه10.
[3]. شرح منظومه, (ملّا هادی سبزواری), ج5, ص265.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سلسله مباحث اخلاقی
تاریخ: 1399/09/13
🆔 @m_vaezjavadi
53-51. المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیه.mp3
10.74M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 51
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
المظهر الثّامن فی كیفیة البدو و الإعادة و الإشارة إلى سلسلتی الهبوط و الصعود.
#ص71
تاریخ نشست: 1400/04/15
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
54-52. المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیه.mp3
8.61M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 52
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
تنبيه
لا تظنّنّ أنّ النّبي - صلى الله عليه و آله و سلّم - لم يكن عالما بالروح، فكيف يكون برهانا و مظهرا لجميع الصفات، كما توهّمه جماعة من أنّ الله - تعالى - أبهم علم الروح
#ص73
تاریخ نشست: 1400/04/20
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
39.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 معرفت الهی
🔸 اگر #معرفت اصیل نباشد ریشه در جریان #نبوت_و_رسالت و وحی نداشته باشد یک امر ساختگی و ذهنی باشد، یک امری باشد که انسان آن را اختراع کرده، ایجاد کرده، در فضای تخیل و صورت بندی و وهم برای خودش یک صورتی ایجاد کرده، آن معنا هم یک معنای صوری است، یک معنای بی روح است، حقیقتی برای آن معنا نیست، یک معنای تخیلی و موهوم است.
🔸 حتماً یک #معرفت_اصیلی که در نهاد نبوت و رسالت ریشه دارد و از جایگاه وحی برای ما فراهم آمده است می تواند با یک #معنویت_شایسته و اصیل ارتباط برقرار کند؛ زیرا نسبت معرفت با معنویت مثل نسبت بدن و روح است، آن گاه انسان تعالی می یابد و رشد پیدا می کند. با حقائقی که از راه این معرفت برای انسان فراهم شده است تعالی و #سعادت_انسان تأمین می شود. هر چه این معرفت اصیل تر و در بنیان های اصیل دینی که نبوت و رسالت و وحی آن را دارد پشتیبانی می کند ریشه دوانیده باشد، آن معنویتی که برای انسان حاصل می شود قوی تر و کامل تر و اگر احیاناً یک معرفت وهمی و خیالی باشد طبعاً معنایی را با خود ندارد؛ مثل یک لفظ مهمل در مقابل لفظ مستعمل. لفظ مستعمل لفظی است که با خود معنا را حمل می کند، اما لفظ مهمل معنای را حمل نمی کند، یک ذهنیتی ایجاد می کند، یک خیال و وهمی را ایجاد می کند و امروز باید همه انسان ها خصوصاً فضای جوانان ما باید که به این امر آشنا باشند.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
◀️ سخنرانی مجازی برای اتحادیه انجمن اسلامی اروپا
تاریخ: 1400/02/12
🆔 @m_vaezjavadi
55-53. المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیه.mp3
11.61M
💠 صوت درس #فلسفه
⬅️ خوانش و شرح کتاب #المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیة – جلسه 53
✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی
تحقیق
اعلم انّ الغرض من هذه الموجودات و قواها الطبیعیه و النباتیه و الحیوانیه کلها خلقة الانسان الذی هو الثمرة العلیا و اللب الاصفی و الغایة القصوی من وجود سائر الاکوان و ...
#ص74
تاریخ نشست: 1400/04/22
✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi