eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
553 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
286 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حرکت اصلاح گرایانه ▪️ یکی از کلمات و واژه های اصلی و کلیدی که سالار شهیدان حسین بن علی در این نهضت همگانی و همیشگی خویش مطرح کرد کلمه است؛ فرمود: «إِنَّمَا خَرَجْتُ أَطْلُبُ الصَّلَاحَ فِی أُمَّةِ جَدِّی».[1] اصلاح چه زمانی باید اتفاق بیفتد و چه رخدادی باعث می شود که جریان اصلاح به میدان بیاید؟ اگر مسیری وجود داشت و راهی وجود داشت و بعد در این راه انحرافی و کج روی و تحریفی اتفاق افتاد، آیندگان برای رفع این انحراف ها و دفع این تحریف ها حرکتی انجام می دهند که آن حرکت را به عنوان می شمارند که باعث می شود هم گذشته به لحاظ انحراف برگردد به مسیر خود و هم مسیر اصلی کامل تر و روشن تر طی شود. ▪️ وقتی سالار شهیدان کاملاً احساس کرد که دین پیامبر و سیره پدر بزرگوارشان علی بن ابیطالب (علیهما السلام) از مسیر اصلی انحراف پیدا کرد؛ یعنی مقاصد اصلی که برای دین دیده شده است این مقاصد مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفت بلکه این مقاصد تحریف شد، هدف رسیدن انسان به بود اما در نوع نگاهی که امویان به جریان خلافت داشتند بحث مُلک و دنیا و دنیاگرایی را به عنوان اصل قرار دادند و این انحراف اصلی و اساسی در مسیر تفکر دینی است یا روش حق و مناسبات درست و عادلانه ای که رسول گرامی اسلام برای جامعه از جایگاه وحی خواسته بود و آن را به عنوان یک در جامعه قرار داد؛ اما این سنّت مورد بی مِهری و بی توجهی قرار گرفت و به جای نگرش های عادلانه و حق گرایانه به سمت باطل رفتند؛ یعنی هم گم شد و هم گم شد و هم و و بالندگی های جامعه در مسیر ناصوابی قرار گرفت و کاملاً از جایگاه حق گرایانه به فساد و بطالت کشیده شد، این جامعه هیچ شأنیتی برای اینکه به عنوان جامعه اسلامی تلقی شود برای آن وجود نداشت و وقتی این قضایا به جایی رسید که نهایتاً به یک حاکم و خلیفه ای به نام یزید در حقیقت رسید اینجا حسین بن علی قیام کرد و فرمود «وَ عَلَی الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِیتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ یزِید»؛[2]یعنی اگر جامعه به جایی رسید که این انحراف ها به لحاظ مقصد، به لحاظ مبدأ، به لحاظ روش، به لحاظ شیوه ها و به لحاظ ارزش ها کاملاً دگرگون شد و از سوی دیگر هم رهبری این جامعه را هم شخصیت ناصواب و عنصر و جرثومه فاسدی همانند یزید به عهده گرفت، باید فاتحه آن امت و جامعه خوانده شود. این جامعه حتماً از این انحراف و تحریف بیرون بیاید و لذا حضرت آغاز شد و آقا امام حسین (علیه السلام) به عنوان قیام کرد تا هم امت را نجات ببخشد و هم دین را در مسیر درست و اصلی قرار بدهد. ▪️ جامعه ما باید به این امر توجه کند که سالار شهیدان این بود اگر انحرافی تحریفی و کج روی در مسیر حرکت اجتماعی وجود داشت، آنها را برگرداند. اصلاح، اصلاح در مقاصد است، اصلاح در و روش ها است، اصلاح در است، اصلاح در و است که افراد با یکدیگر دارند و نهایتاً رسیدن به آن راه درستی که حسین بن علی در این مسیر ترسیم فرموده بودند. [1]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام(ابن شهرآشوب)، ج4، ص89؛ «فَقَالَ(علیه السلام) إِنِّی لَمْ أَخْرُجْ بَطِراً وَ لَا أَشِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ أَطْلُبُ الصَّلَاحَ فِی أُمَّةِ جَدِّی مُحَمَّدٍ أُرِیدُ آمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَی عَنِ الْمُنْكَرِ أَسِیرُ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ سِیرَةِ أَبِی عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ». [2]. مثیر الاحزان، ص25. ◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم تاریخ: 1392 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
68-66. المظاهر_الالهیة_فی_اسرار_العلوم_الکمالیه.mp3
9.78M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 66 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی تنبیه اعلم أنّه كما أنّ الشخص الآدمی إذا عرض له الموت و خرجت روحه من البدن، قامت قیامته، لقوله- صلى اللّه علیه و آله و سلم-:«من مات فقد قامت قیامته». تاریخ نشست: 1400/05/24 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مقاومت حسینی ▪️ در اين و باقي و ثبات دار، ارزش هايي اصيل و انساني و الهي نهفته است که يکي از بهترين و مهم ترين آنها مسئله بلکه است. حق براي اينکه ماندگار شود نيازمند به جرياني است که آن جريان در ثبات و ماندگاري حق نقش اصلی و اساسي دارد و آن عبارت است از «استقامت». خداي عالم در قرآن مي فرمايد اگر در مسير احيای حق و برپايي حق مداومت داشته باشيد و مقاومت داشته باشيد و استقامت بورزيد، ما شما را از حياتِ برخوردار متنعّم مي کنيم: ﴿وَ أَ لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَي الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُم مَاءً غَدَقاً﴾[1] اگر جامعه اي نياز دارد که به عزّت برسد به صلابت و قدرت برسد، به شوکت و جلال و شکوه برسد، بدون ترديد بايد از فنّ و مهارت به درستي بهره ببرد و نهضت سالار شهيدان مي تواند در بدنه نظام و جامعه اسلامي و امت اسلامي اين مقاومت را ايجاد کند و آن امتي که مبتني بر مقاومت ، اين استقامت را در خود ايجاد کرد بهره هاي فراواني را هم در دنيا و هم در قيامت خواهد بُرد. ▪️ سالار شهيدان حسين بن علي اهل مداهنه و اهل سازش نبود. در قرآن خداي عالم مي فرمايد دشمنان شما اصرار دارند شما اهل مداهنه و سازش باشيد: ﴿وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ﴾[2] مي خواهند و دوست دارند که شما با آنها سازش کنيد. سازش کردن يعني به باطل گراييدن و از حق دور شدن و بين فاصله و امتياز را رعايت نکردن. همواره اگر بين حق و باطل و خط کشي نشود و انسان خود را به حريم باطل نزديک بخواهد بکند، طبعاً آن صورت خواهد پذيرفت. ▪️ حسين بن علي نسبت به اين مسئله بسيار مصمّم، قاطع و جازم بود و اجازه نمي داد اين نهضت که بر مبناي برپا شده است و مي رود تا مقاومت را به عنوان اصلي ترين حربه براي تثبيت حق معرفي کند، از هر نوع مداهنه و سازشي در اين رابطه ابا داشت و از زماني که درخواست بيعت شده بود و از حاکميت قدرتمند شام به والي مدينه منتقل شد، حضرت از همان جا اراده بر اين داشت که در مسير هرگز مداهنه اي را نداشته باشد؛ لذا هر راهي را که ديگران دانستند و پيشنهاد کردند چه دوستان و چه غير دوستان و چه تهديد و چه تطميع در تمام اين مسير، حسين بن علي مقاومت مي کرد و بر اساس اينکه مداهنه و سستي و سازش را به حريم اين نهضت راه ندهد اين مسير را دنبال کردند. ما بايد بياموزيم که در اصل اصلي اين مکتب، نهفته است، صبوري و بردباري نهفته است، هرگز دست به پيش ديگران دراز کردن و احياناً طمع چيزي را داشتن يا از تهديدي ترسيدن و هراسناک شدن، در حريم حسينيان نبايد راه نداشته باشد. پيروزي انقلاب و نظام اسلامي هم مرهون همين مطلب است. ▪️ در اين کتاب حماسه و عرفان که از دست آوردهاي ارزشمند سخنراني هايي است که حضرت استاد در باب محرّم فرمودند در دو جا به اين فرمايش حسين بن علي استناد کردند اين جمله را نقل کردند «وَ اللَّهِ لَوْ لَمْ يَكُنْ مَلْجَأٌ وَ لَا مَأْوًي لَمَا بَايَعْتُ يَزِيدَ بْنَ مُعَاوِيَةَ»؛[3] اگر در اين دنيا هيچ پناهگاهي نباشد، هرگز با عنصر پليدي همانند يزيد جاي بيعت وجود ندارد. [1]. سوره جن، آيه16. [2]. سوره قلم، آيه9. [3]. بحار الانوار، ج 44، ص329. ◀️ ویژه برنامه تولیدی محرم تاریخ: 1392 🆔 @m_vaezjavadi
یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی: ویژگی جامعه ای که حسینی می اندیشد رفتار عالمانه، اخلاق کریمانه
یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی: ویژگی جامعه ای که حسینی می اندیشد رفتار عالمانه، اخلاق کریمانه حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در یادداشتی که در روزنامه ایران چاپ گردیده است، یکی از جلوه های برتر نهضت سیدالشهدا و قیام کربلا را اهتمام به احکام الهی و رعایت اخلاق انسانی اسلامی دانست. یکی از جلوه های برتر نهضت عاشورا و قیام کربلا اهتمام به احکام الهی و رعایت اخلاق انسانی و اسلامی است. گرچه روح حرکت و نهضت حسینی(علیه السلام) را عرفان و تقرب به ساحت الهی تامین می نماید اما حدود و ثغور اجرایی آن را فقه و اخلاق احاطه نموده و هرگز از چارچوب آن خارج نشده است.نهضت حسینی(علیه السلام) گرچه علیه ظلم و بیدادگری و طغیان و معصیت است لیکن به گونه ای طراحی و اجرا شد که می توان آن را در تراز اصل مکتب اسلامی ارزیابی و عمده نگرش الهی را در آن مشاهده نمود. جامعه ای که حسینی می اندیشد و خود را پیرو او دانسته و عشق و ارادت به او را برای خود اصل دانسته و به دل می نشاند نه تنها نهضت آن حضرت را به لحاظ معرفتی و عقیدتی باور داشته بلکه در مقام عمل و رفتار نیز الگوی خود می شمارد و تبعیت و اطاعت از او در میدان عمل را نیز برای خویش فرض و لازم می داند، از قلمرو اخلاقی و فقهی که امام و مولایش برای او ترسیم نموده است تخطی نمی نماید و دقیقا بر همان موازین حرکت می کند. گرچه انسان ها آزاد و مختار آفریده شده اند و می توانند هر نوع اندیشه ای را آزادانه اختیار و هرگونه عملی را مختارانه انجام دهند ولی در حوزه شریعت و دینداری لزوما بایستی در نظام معرفتی و باورمندی حرکت کنند که از طرف خالق و پروردگارشان طراحی و ابلاغ شده وگرنه ابتدا از جرگه ایمانی و ثانیا از وادی بندگی خارج شده و انسان رها و بیگانه ای محسوب خواهند شد.در همین زمینه معرفتی، یکی از نکات برجسته و بارز این است که نافرمانی و بی توجهی به اراده، نظر و رای پروردگار معصیت و طغیان محسوب شده و هیچگونه اعتباری ندارد، خواه در مقابل آن اراده و نظری باشد خواه اراده و نظری نباشد. مشاهده کامل یادداشت 👇👇👇 https://www.irannewspaper.ir/?nid=7702&pid=6&type=0#pagedetails