eitaa logo
🌷مَــعــاد شِـنـاسـے🌷
285 دنبال‌کننده
81 عکس
58 ویدیو
15 فایل
«مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: لَیسَ بِمُؤمِنٍ مَن لَم یَهتَمَّ بِاِصلاحِ مَعادِهِ! كسی كه در بند اصلاح معاد و آخرت خود نباشد، مؤمن نیست!(فهرست غرر، ص ٦)
مشاهده در ایتا
دانلود
عواملی که فشار قبر را کاهش می‌دهد ________________________________________ یکی از ویژگی‌های عالم برزخ ‌«فشار قبر» می‌باشد. فشار قبر نسبت به افراد متفاوت است بعضی از افراد فشار قبر ندارند و آن‌ها که دارند فشارشان از نظر شدت و ضعف یکسان نیست و بستگی به اعمال آن‌ها دارد. ________________________________________ کفاره ای برای مؤمنان انسان تا به امروزَش عوالم مختلفی را پشت سر نهاده و عالم‌های دیگری را در پیش‌رو دارد، انسان با مرگ از عالم دنیا به جهان آخرت منتقل می‌شود که آخرت هم ابتدایش «عالم برزخ» و انتهایش که بعد از برپایی قیامت کبری است بهشت یا دوزخ می‌باشد. حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند: «فشار قبر برای مؤمن کفاره تباه نمودن نعمت‌ها از ناحیه‌ی اوست» یکی از ویژگی‌های عالم برزخ ‌«فشار قبر» می‌باشد. فشار قبر نسبت به افراد متفاوت است بعضی از افراد فشار قبر ندارند و آن‌ها که دارند فشارشان از نظر شدت و ضعف یکسان نیست و بستگی به اعمال آن‌ها دارد. فشار قبر، فشار روحانی یا جسمانی فشار قبر در این قبر خاکی رخ نمی‌دهد ; بلکه در جایی است که روح در آن قرار دارد. برای فهم این مطلب , توجه به عالم خواب بسیار راهگشا است. وقتی شخصی ده‌ها حادثه تلخ و شیرین را در خواب مشاهده می‌کند, حقیقتا متائثر و یا خوشحال می‌شود ; حال آن که جسم او در جای خود ثابت است. فشار قبر و عذاب‌های آن نیز, در حقیقت از آن روح است و در عالمی دیگر صورت می‌گیرد و آن قبری که باغی از باغ‌های بهشت و یا حفره ای از حفره های دوزخ است , این قبر خاکی نیست ... . «عالم برزخ» دارای احکام، آثار و معیارهایی غیر از احکام و آثار نظام دنیوی است. ازاین‌رو انسان با ورود به «عالم برزخ» با نظام و معیارهای جدید و ناشناخته‌ای مواجه می‌شود. عذاب قبر برای برخی از مومنان که مبتلا به برخی گناهان شده‌اند ، نعمت است؛ زیرا در عالم برزخ ، متناسب با کمیت و کیفیت گناه در عذابند و هرگاه از آن گناه پاک شدند ، در عالم قیامت با پاکی وارد بهشت می‌گردند انسانی که در زندگی دنیایی، موفق به تجرید و انقطاع نشده و اسیر دنیا و تعلقات آن است، با داخل شدن به برزخ و مواجه شدن با آن احکام و آثار، نه تنها با یک نظام ناشناخته روبه‌رو می‌شود؛ بلکه با از دست دادن مأنوس‌های دنیایی، در وحشت می‌افتد و با فقدان آنچه که او با آن‌ها مأنوس بوده و تنهایی خود را با آن‌ها جبران می‌کرد و هستی و بقای خود را با آن‌ها و در آن‌ها می‌دید؛ در فشار قرار می‌گیرد. آیا همه فشار قبر دارند؟ روایات فراوانی به فشار برزخی و عمومیت آن اشارات دقیق و فراوانی دارد که به ذکر یک نمونه اکتفا می‌شود: ابی بصیر می‌گوید: «به امام صادق(علیه السلام) عرض کردم: «آیا کسی از سختی‌ها و فشار قبر نجات می‌یابد و » امام صادق(علیه السلام) فرمود: «از فشار برزخ به خدا پناه می‌بریم، چقدر اندک‌اند کسانی که از فشار قبر نجات می‌یابند »... . سپس فرمود: «رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) در تشیع جنازه سعد - در حالی که هفتاد هزار ملک جنازه وی را تشییع می‌کردند - شرکت کرد و سر به آسمان بلند نمود و سپس فرمود: «آیا شخصی مانند سعد هم فشار و سختی‌های قبر را می‌بیند؟(منظور آن است که رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) سعد را در فشار دید و با تعجب چنین فرمود. امام صادق(علیه السلام) فرمود: «پناه بر خدا، این فشار به خاطر بدخویی و کج خلقی او بر خانواده‌اش بود... (بحارالانوار، ج 6، ص 261، ح 102). و برای مطالعه بیشتر در این خصوص ر.ک: عروج روح، صص 76-80 و معاد یا بازگشت به سوی خدا، ج اوّل، صص 270-276. عذاب قبر برای برخی از مومنان که مبتلا به برخی گناهان شده‌اند، نعمت است؛ زیرا در عالم برزخ، متناسب با کمیت و کیفیت گناه در عذابند و هرگاه از آن گناه پاک شدند، در عالم قیامت با پاکی وارد بهشت می‌گردند. آن گونه که از برخی احادیث استفاده می‌شود، فشار قبر برای برخی کیفر اعمال محسوب می‌شود و برای برخی، ملایم‌تر و به منزله کفاره گناهان و جبران کوتاهی‌ها است. امام صادق(علیه السلام) از پیامبر اکرم نقل فرمود: فشار قبر برای مؤمن، کفاره نعمتهایی است که ضایع کرده است.( بحارالانوار، ج6 ، ص 221) یکی از علمای بنی‌اسرائیل از دنیا رفت و فشار قبر بر او وارد شد چرا که او یک بار نماز را (عمداً) بی‌وضو خوانده بود و از کنار مظلومی گذشته بود و او را یاری نکرده بود فشار قبر به چه چیزی ارتباط دارد؟ عذاب و فشار برزخی که از آن به فشار قبر یاد می‌شود حقیقتی است که ارتباط مستقیمی با اعمال و رفتار و کیفیت زندگی فرد در دنیا داشته و احیاناً با بعضی از علل و عوامل تشدید می‌شود. از آنجا که نظام برزخی و احکام و آثار آن، برای ما ناشناخته است؛ طبعاً ما با درک قاصر خود، نمی‌توانیم دریابیم که کدام انحراف و عمل، در تشدید عذاب و گرفتاری برزخی نقش دارد و تنها، کلام الهی و سخنان معصومان(علیهم السلام) است که
با برخورداری از دانش و احاطه خاص بر حقایق، می‌تواند راه‌گشای آشنایی ما به این عوامل باشد. عواملی که موجب فشار قبر می‌شود: 1ـ بداخلاقی. 2ـ سخن‌چینی. 3- مراعات نکردن طهارت و نجاست و پرهیز نکردن از بول.(بحار الانوار، ج 75، ص 265) 4- یاری نکردن مظلوم. در کتاب ثواب الاعمال آمده است که: یکی از علمای بنی‌اسرائیل از دنیا رفت و فشار قبر بر او وارد شد چرا که او یک بار نماز را (عمداً) بی‌وضو خوانده بود و از کنار مظلومی گذشته بود و او را یاری نکرده بود.(ثواب الاعمال، ص 111)‌ 5- ضایع نمودن نعمت‌های الهی: حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند: «فشار قبر برای مؤمن کفاره تباه نمودن نعمت‌ها از ناحیه‌ی اوست». (بحارالانوار، ج 6، ص 221) عواملی که باعث کاهش یا رفع فشار قبر می‌شود: 1ـ اتمام رکوع امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: "کسی که رکوعش را تمام و کمال به جا آورد، وحشت قبر او را نمی‌گیرد".(بحارالانوار ج6ص244) البته در این روایت واژه وحشت به کار رفته که ممکن است گفته شود فشار قبر از آن استفاده نمی‌شود ولی می‌توان گفت: چون فشار قبر بدون وحشت امکان ندارد وقتی وحشت برداشته شد، طبعاً فشاری هم نخواهد بود. 2ـ چهار بار به حج رفتن امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: "کسی که چهار حج به جا آورد، هیچ گاه او را فشار قبر نمی‌گیرد".(همان ج99 ص20) هرکس در روز جمعه مابین طلوع آفتاب تا ظهر چهار رکعت نماز بخواند در هر رکعت بعد از حمد سوره تبارک(ملک) و سوره حم سجده را بخواند خداوند از فشار قبر نگهش می‌دارد 3ـ زیارت امام حسین(علیه السلام) در روایت است که یکی از پاداش‌هایی که خداوند به زایر قبر امام حسین(علیه السلام) می‌دهد آن است که از عذاب و فشار قبر او را نجات می‌دهد.(همان ج101 ص18) 4ـ مرگ در اوقات خاص امام صادق(علیه السلام) فرمود: "کسی که بین زوال شمس روز پنج شنبه تا ظهر روز جمعه بمیرد، خداوند او را از فشار قبر محافظت می‌کند."(شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه ،ج1،ص83) و در نقلی دیگر ان حضرت فرمودند: کسی که در روز جمعه بمیرد خدای تعالی رهایی از فشار قبر برای او مقرر می‌کند. (محمدباقر مجلسی،بحارالانوار،ج6،ص230) 5ـ خیرات بازماندگان امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: "میت در فشار به سر می‌برد اما به خاطر نماز برادرش خداوند قبر او را وسعت می‌دهد".(علل الشرایع، ج 1، ص 360) 6- قرائت سوره نساء در روزهای جمعه امام علی (علیه السلام) فرمود: کسی که در هر جمعه سوره نساء را بخواند از فشار قبر در امان خواهد بود.(بحارالانوار ج92ص273) 7- قرائت سوره نون والقلم امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: کسی که سوره نون والقلم را در نماز واجب یا مستحب بخواند خدای عزوجل او را برای همیشه از فقر در امان می‌دارد و هنگامی که بمیرد او را در پناه خود از فشار قبر مصون بدارد.(همان ص316) 8- قرائت سوره یس سوره یس خواندن نیز از عواملی است که ایمنی از فشار قبر می‌آورد.(همان، ص289) هر کس در روز جمعه مابین طلوع آفتاب تا ظهر چهار رکعت نماز بخواند در هر رکعت بعد از حمد سوره تبارک(ملک) و سوره حم سجده را بخواند خداوند از فشار قبر نگهش می‌دارد. امام باقر (علیه السلام) فرمود: کسی که مداومت بر خواندن سوره زخرف کند خداوند از حیوانات و حشرات زمین درامانش نگه می‌دارد و از فشار قبر ایمن می‌کند 9-خواندن سوره تکاثر در موقع خواب رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: هرکس موقع خواب سوره تکاثر را بخواند از(فتنه القبر) فشار قبر نگه داشته می‌شود و خداوند او را از شر نکیر و منکر کفایت می‌کند.(بحارالانوار ج86 ص282) 10- صدقه پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: صدقه آفات دنیا و فشار قبر و عذاب روز قیامت را دفع می‌کند.(بحارالانوار ج89ص336) 11 -خواندن سوره توحید در مرض موت رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: هر کس در مرض موتش قل هو الله احد را بخواند در قبرش عذاب نمی‌شود و از فشار قبر در امان است.(همان ص353) 12-مداومت بر خواندن سوره زخرف "امام باقر (علیه السلام) فرمود: کسی که مداومت بر خواندن سوره زخرف کند خداوند از حیوانات و حشرات زمین در امانش نگه می‌دارد و از فشار قبر ایمن می‌کند.(ثواب الاعمال ص113) 13 -خواندن چهار رکعت نماز هر کس در روز جمعه مابین طلوع آفتاب تا ظهر چهار رکعت نماز بخواند در هر رکعت بعد از حمد سوره تبارک(ملک) و سوره حم سجده را بخواند خداوند از فشار قبر نگهش می‌دارد.(جمال الاسبوع ص42) این اعمال نمونه‌های اندکی است که در روایات باعث کم شدن یا نجات یافتن از فشار قبر شمرده شده است (معاد یا بازگشت به سوی خدا، ج 1، صص 277-282)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیشنهاد یکی از شیاطین به حاج ملا آقا جان زنجانی👉☝️☝️ مرحوم حاج ملّا آقا جان می گوید :" من یک روز متوسل به حضرت علی اکبر علیه السلام - فرزند بزرگ حضرت سید الشهدا علیه السلام - شده بودم و از آن بزرگوار حاجت می خواستم. قلبم مملو از محبت او بود. نا گهان دیدم از گوشه اطاق ، مثل آنکه فرش می سوزد ، دودی بلند شد و این دود ، در گوشه اطاق به مقدار حجم یک انسان متراکم گردید. کم کم بالای آن دود ، سری شبیه به سر یک انسان متشکّل شد. من متوجه شدم که او یکی از شیاطین استو با من کاری دارد. ناگهان با صدایی شبیه به صدای آهنی که بر آهنی بکشند و بسیار ناراحت کننده بود ، به من گفت : " من یکی از بزرگان جن هستم. می دانم نمی توانی محبت حضرت علی اکبر علیه السلام را ازقلبت خارج کنی ولی اگر به زبان هم بگویی من او را دوست نمی دارم ، من در خدمت تو قرار می گیرم." من گفتم " تو که با این اندیشه ،مسلمان نیستی و جزو شیاطین هستی و نمی توانی در امور معنوی به من کمک کنی و در امور مادی هم اگر اختیار تمام کره زمین را به من بدهی من یک چنین جمله ای را نمی گویم " او فریادی که دل مرا از جا کند و حالت ضعف به من دست داد کشید و ناپدید شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گزارشی کاملا واقعی و مستند از لحظات مرگ 🌷این گزارش رو حضرت علی (ع) از لحظاتی که جان انسان میخواهد از بدنش جدا شود ارائه کرده، 👈اگه می‌خواهید بدونید آخرین لحظات چه اتفاقاتی براتون می‌افته این گزارش رو بخونید: 🔻با ورود مرگ، اعضاء و جوارحشان‌ سست‌ شده‌ و رنگ صورت و بدن‌ آنها تغيير می‌کند. 🔻آنگاه مرگ‌ لحظه‌ به‌ لحظه‌ شروع‌ می‌کند به‌ زياد شدن‌ و پيكر آنها را فرا می‌گیرد‌، 🔻تا اینکه‌ زبان‌ از كار می‌افتد ولی هنوز چشم‌ و گوش‌ از كار نيفتاده‌ است، 🔻با ديدگانش‌ می‌بيند و با گوشهايش‌ می‌شنود، عقلش‌ نيز تمام‌ و صحيح‌ است‌ و ادراكاتش‌ بجا و به‌ موقع‌ است‌. 🔻مرگ كم‌كم‌ پيش‌تر می‌آيد تا جائی كه‌ بر گوش‌ او هم‌ غلبه‌ مي‌كند و گوشش‌ به‌ پيروی از زبانش‌ كه‌ قدرت‌ خود را از دست‌ داده‌ بود، از قدرت‌ می‌افتد و شنوائی خود را از دست‌ می‌دهد. 🔻و در اين‌حال‌ در ميان‌ اهل‌ خود كه‌ اطراف‌ او گرد آمده‌اند، بطوری است‌ كه‌ نه‌ با زبان‌ می‌تواند سخنی بگويد و نه‌ با گوش‌ سخنی بشنود؛ 🔻ولی با چشمش‌ كه‌ هنوز از كار نيفتاده‌ است‌ دائماً در چهرۀ اطرافيان‌ خود نگاه‌ مي‌كند و پيوسته‌ ديدگان‌ خود را به‌ اينطرف‌ و آنطرف‌ می‌گرداند؛ 🔻و آنچه‌ را كه‌ آنها می‌گويند، حركت‌ زبانهای آنها را با چشم‌ می‌بيند ولی برگشت‌ صدای آنها را با گوش‌ نمی‌شنود. 🔻و مرگ‌ پيوسته‌ قدم‌ جلوتر می‌گذارد و با او چسبندگی بيشتری پيدا می‌كند، 🔻تا آنكه‌ چشم‌ او نيز بدنبال‌ گوشش‌ بسته‌ می‌شود، 🔻و جانش‌ از كالبدش‌ بيرون‌ می‌رود، 🔻و بصورت‌ مرداری در بين‌ اهل‌ خود در می‌آيد. 📛بطوری‌كه‌ تمام‌ اهل‌ و نزديكان‌ او از او به‌ وحشت‌ می‌افت
http://eitaa.com/joinchat/513212433Cb136b25832 ❤️کانال نماز شب ❤️ https://eitaa.com/joinchat/2114977894C44e087969d آرشیو اعلام حضور 👉
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝«ثواب صدقه برای میّت» 🌟رسول خدا(صلی الله علیه وآله و سلم ): ▫️هرگاه شخص به نیت میّتی بدهد ،خداوند متعال جبرئیل را امر فرماید که ببرد بر سر قبر آن ،هفتادهزار فرشته را که در دست هر کدام طبقی است و میگویند: 🎐سلام بر تو ای دوست خدا،این هدیه ای است که فلان شخص برای تو فرستاده... 🔆سپس قبر او پر نور میشود و خداوند عطا میکند به او هزار شهر در بهشت و تزویج میکند به او هزار حوریه و هزار حاجت او را روا میکند. 📚بحارالانوار،ج۸۲،ص۶۳
برای محتضر چیکار کنیم؟ تشخیص این که چه کسی و با چه علامت‌هایی محتضر محسوب می‌شود، کار سختی نیست اما خالی از اشتباه هم نیست. چه بسا به دلیل وسواس یا ترس از مرگ یا به هر علت دیگری، اشخاص در موقعیت‌های مختلف با خود گمان کنند، هنگام مرگشان رسیده است چه بسیار کسانی که به گمان خود و دیگران در لحظات احتضار بوده اما بهبود یافته و تا مدتها عمر کرده‌اند. در این خصوص نقل است که: یكى از فرزندان امام صادق (علیه‌السلام) به حالت احتضار رسید حضرت رضا(علیه‌السلام) به دیدنش آمد لبخندی زد و بعد از مختصری حضور، مجلس را ترک کرد. کسی که همراه امام بود گفت: فدایت شوم عمویت در حالى است كه مشاهده می‌كنى او را می‌گذارى و می‌روی. امام فرمود: عمویم فلان كس (اشاره به یكى از همان كسانى كه در بالینش بود) را دفن خواهد كرد. چیزى نگذشت كه بیمار خوب شد و برادرش كه آن وقت سالم بود، مُرد، او را دفن كرد و بر او گریست. همچنین ممکن است خودمان نیز سراغ داشته باشیم کسانی که را که رو به قبله کرده و گمان به احتضارشان داشته‌اند اما بهبود یافته‌اند. بنابراین همواره امید شفا و طول عمر وجود دارد که گاهی نشانه رحمت الهی، یا کرامتی از جانب بزرگان است. در حدیث آمده است که: مرد نیكوكارى به حالت احتضار و مرگ در آمد در همسایگى او مردى قاطع رحم بود خداوند به ملك الموت فرمود: از عمر مرد قاطع رحم چقدر مانده، گفت سى سال. فرمود: آن سى سال را در باره این مرد نیكوكار منظور كن.(زندگانى حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام، ص 165، ترجمه، ج 17، بحارالانوار) به همین جهت هیچگاه نباید کسی را از ادامه حیات مایوس کرد. لذا اگرچه یکی از مستحبات احتضار آن است که از حقارت دنیا و عظمت آخرت و برتری آخرت بر دنیا، رحمت‌های الهی در مورد بندگان و امید به بخشش و درک بهشت برای محتضر بگویند، اما اگر این چیزها موجب ضعف روحیه و اندوه محتضر و سلب امکان شفا شود، نباید بیان شود. همواره باید اکرام شخص، ظرفیت او و آمادگیش را برای درک و سمع در نظر گرفت. اگر شرایط مناسب باشد، آماده کردن کسی که امید به بهبودیش نیست، برای دلخوش کردن به حیات برتر در جهانی برتر، بسیار نیکو و از مستحبات است. اما قرآن در مورد نشانه‌های احتضار در سوره احزاب تمثیلی آورده است که در خصوص شناخت حالت احتضار تا حدی راهنماست. در آیات مربوط به جنگ احزاب، حالت گروهى از كارشكنان، هنگام پدید آمدن احساس ترس از شكست، به كسى تشبیه شده كه اسباب مرگ، وى را احاطه كرده و دچار پریشانى و زوال عقل گردیده است؛ چشمانش بى ‌حركت مانده، پلك نمى‌زند و دیدگانش از شدت ترس مانند کسی که به غشوه مرگ افتاده در حدقه می‌چرخد ... :«فَاِذا جاءَ الخَوفُ رَاَیتَهُم یَنظُرونَ اِلَیكَ تَدورُ اَعیُنُهُم كَالَّذى یُغشى عَلَیهِ مِنَ المَوتِ‌... .» (احزاب، 19) این مطلب می‌تواند اشاره به احتضار کافر و شخصی که از مرگ می‌ترسد و امیدی به الطاف الهی ندارد ، داشته باشد. در روایات در مورد احتضار مومن آمده است که: نشانه مؤمن در حال احتضار اینست كه چهره‏اش سپیدتر شود و از پیشانیش عرق ریزد و از دو چشمش مانند اشك سرازیر شود و جانش برآید. (کافی، ص 134، به سند از ابی حمزه از امام باقر علیه‌السّلام) یقین خود شخص نیز (در صورتی که دلیل عقلی داشته باشد) نیز می‌تواند علامت باشد. انسان در لحظات احتضار، به جدایى یقین پیدا مى‌كند: «و ‌ظَنَّ اَنَّهُ الفِراق.» (قیامت/ 28) مراد از «ظنّ» در این آیه، علم و یقین است؛ زیرا انسان در حالت احتضار، به جدایى از دنیا، مال، اهل و فرزندان یقین مى‌یابد. (روح‌البیان، ج‌10، ص‌255؛ جامع‌البیان، مج‌14، ج‌29، ص‌243) گفته شده: مراد از ظنّ، گمان است و ممكن است كاربرد ظنّ در مورد او براى استهزا ‌باشد.(التفسیر الكبیر، ج‌29، ص‌231) در حدیث آمده است که: مرد نیكوكارى به حالت احتضار و مرگ در آمد در همسایگى او مردى قاطع رحم بود خداوند به ملك الموت فرمود: از عمر مرد قاطع رحم چقدر مانده، گفت سى سال. فرمود: آن سى سال را در باره این مرد نیكوكار منظور كن یاری نمودن محتضر اسلام برای آسانتر شدن سختی‌های مرگ و قرار گرفتن محتضر در حالاتی که مشمول رحمات الهی شود، سفارشاتی برای زمان احتضار دارد. رو به قبله خواباندن، تلقین کردن، باز گذاشتن روی سینه محتضر و خواندن بعضی سوره‌ها و دعاها از جمله آنهاست. بنابر نظر اكثر فقهاء بر كسانی كه در اطراف محتضر هستند واجب است محتضر را به پشت بخوابانند؛ بدین صورت كه كف پاهای او را به طرف قبله قرار دهند چنانچه اگر بنشیند رو بروی قبله باشد و ضمناً بر محتضر هم به مقداری كه ممكن باشد واجب است به طرف قبله قرار گیرد.(یزدی، سید محمدكاظم، عروة‌الوثقی، ج 2، ص 18 تا 21) ... امام زین العابدین از پدرش و ایشان از امیرالمؤمنین(علیهم‌السّلام) نقل مى‏نماید كه رسول خدا(صلّى الله علیه و آله) به دیدن مردى از فرزندان عبدالمطلب رفت كه در حال مرگ بود. او رو به قبله ن