eitaa logo
🌷مَــعــاد شِـنـاسـے🌷
287 دنبال‌کننده
81 عکس
58 ویدیو
15 فایل
«مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»: لَیسَ بِمُؤمِنٍ مَن لَم یَهتَمَّ بِاِصلاحِ مَعادِهِ! كسی كه در بند اصلاح معاد و آخرت خود نباشد، مؤمن نیست!(فهرست غرر، ص ٦)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انقدر به خودت تلقین کن، که نگاهت به غیبت کردن بشه آدمخوار!
چگونه مرگ را به تاخیر اندازیم؟ 👇👇 از آیات و روایات استفاده مى‌شود كه امور ذیل در تقدیم و تأخیر اجل مؤثرند: الف. ایمان: «قالَت رُسُلُهُم اَفِى اللّهِ شَكٌّ فاطِرِ السَّموتِ والاَرضِ یَدعوكُم لِیَغفِرَ لَكُم مِن ذُنوبِكُم و یُؤَخِّرَكُم اِلى اَجَل مُسَمًّى». (ابراهیم/10،14) رسولان آنها گفتند: «آیا در خدا شک است؟! خدایی که آسمانها و زمین را آفریده؛ او شما را دعوت می‌کند تا گناهانتان را ببخشد، و تا موعد مقرری شما را باقی گذارد!» برخى مفسّران از این آیه استفاده كرده‌اند كه نتیجه دنیایى ایمان به خدا و پیامبران، تأخیر مرگ انسان تا زمان معیّن شده و تخلّف‌ناپذیر (اجل‌مسمّى) است.[1] برخى گفته‌اند: تأثیر ایمان در افزایش عمر انسان از دو منظر قابل تبیین است. اوّل، منظر الهى: تقدیر الهى چنین است كه ایمان* را باعث طول عمر آدمى قرار داده است. دوم، منظر طبیعى: ایمان به خداوند و پیامبران و تقید به حرام و حلال الهى و دستورهاى دینى، سبب افزایش امنیت فردى و اجتماعى و پیش‌گیرى از امراض و بیمارى‌ها و در نتیجه افزایش طول عمر آدمى خواهد شد.[2] ب. عبادت و تقوا: «قالَ یقَومِ اِنّى لَكُم نَذیرٌ مُبین * اَنِ اعبُدوا اللّهَ واتَّقوهُ و اَطیعون * یَغفِرلَكُم مِن ذُنُوبِكُم و یُؤَخِّركُم اِلى اَجل مُسَمًّى‌...». (نوح/71، 2‌ـ‌4) گفت: «ای قوم! من برای شما بیم‌دهنده آشکاری هستم،که خدا را پرستش کنید و از مخالفت او بپرهیزید و مرا اطاعت نمایید!اگر چنین کنید، خدا گناهانتان را می‌آمرزد و تا زمان معینی شما را عمر می‌دهد؛... این آیه تأخیر مرگ تا اجلى معیّن را نتیجه عبادت خدا و تقوا و اطاعت رسول دانسته و این خود دلیل بر این است كه انسان دو اجل دارد:[3] مسمّى و غیر مسمّى كه اجل غیر مسمّى قابل تغییر‌است. افزون بر موارد پیش‌گفته در روایات نیز امور دیگرى مانند صدقه،[4] صله رحم،[5] روزه ماه‌شعبان،[6] زیارت امام حسین(علیه السلام)[7]، تخفیف دَین،[8] شكر فراوان،[9] قرائت سوره توحید بعد از هر نماز[10] و‌... را عوامل طول عمر و تأخیر اجل، و امورى مانند قطع رحم،[11] آلوده‌دامنى،[12] عقوق والدین،[13] ترك زیارت امام حسین(علیه السلام)[14]، دروغ‌گویى،[15] سوگند دروغ،[16] بستن راه مسلمانان،[17] ادّعاى امامت (به ناحق)[18] و‌... را عوامل تقدیم اجل و كاهش عمر آدمى نام برده‌اند. نویسنده: محمد ابوطالبى _____________ [1]. المیزان، ج‌12، ص‌30. [2]. قاموس المفاهیم، ج‌1، ص‌295. [3]. المیزان، ج‌20، ص‌28. [4]. بحارالانوار، ج‌93، ص‌130. [5]. همان. [6]. المصنف، ج‌2، ص‌514. [7]. المزار، ص‌33. [8]. الامالى، ص‌667. [9]. عیون الحكم، ص‌275. [10]. المجتنى، ص‌90. [11]. سفینة‌البحار، ج‌2، ص‌358. [12]. الخصال، ص‌320. [13]. مستدرك الوسائل، ج‌12، ص‌334. [14]. المزار، ص‌33. [15]. بحارالانوار، ج70، ص‌375; معانى‌الاخبار، ج‌2، ص‌153. [16]. بحارالانوار، ج70، ص‌375; معانى‌الاخبار، ج‌2، ص‌153. [17]. بحارالانوار، ج70، ص‌375; معانى‌الاخبار، ج‌2، ص‌153. [18]. بحارالانوار، ج70، ص‌375; معانى‌الاخبار، ج‌2، ص‌153.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فریادرسانان لحظات وحشت در آخرت شست و شویش داده‌اند ... کفن بر او پیچیده‌اند ... قبر آماده است ... به آرامی درونش می‌گذارند ... سنگ‌ها چیده می‌شوند ... تاریکی همه جا را فرا می‌گیرد ... تنها شد ... تنهای تنها ... ترس تمام وجودش را فراگرفته است ... فرشتگان عذاب می‌آیند ... گزرهایشان را بلند می‌کنند ... فریاد می‌زند ... اما ... هیچ کس صدایش را نمی‌شنود. پدر ... مادر ... همسرم ... دخترم ... پسرم ... رفقیم ... همه می‌روند و او را در ظلمت قبر با فرشتگانی که برای عذابش آمده‌اند تنها می‌گذارند ... سۆال می‌کنند ... خدایت کیست؟ پیامبرت که بود؟ امامت را نام ببر؟ ... زبان در کامش خشکیده است. نمی‌تواند حرفی بزند ... به ناگاه نوری پیدا می‌شود ... ندایی برمی‌خیزد ... نزنید ... رهایش کنید ... من با او هستم ... نگاهش می‌کند ... این کالبد نورانی با این چهره آرامش‌بخش از آن کیست؟! چه کسی در این وانفسای قبر به دادم رسیده است؟! نزدیک می‌آید ... از او می‌پرسد تو کیستی؟ ... لبخندی می‌زند و می‌گوید: من موقوفات و صدقات جاریه تو هستم. آرام باش. از این پس در پناه الطاف ربت خواهی بود. تأثیر وقف در زندگانی اخروی یکی از تمهیداتی که نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) برای حفظ و بقای جامعه اسلامی اندیشیده‌اند مسئله وقف است. وقف پشتوانه خدامات گوناگونی است که فرد و جامعه بدان نیاز دارند. متدینان برای جلب رضای خدا در زمان حیات خویش بخشی از اموال خود را برای کارهای خیر و ماندگار از مالیکت خود جدا و آن را برای خدمات عمومی وقف می‌کنند. چنانکه از دیرباز تا کنون بیشتر اماکن رفاهی و خدماتی مانند کاروانسراها، استراحتگاه‌های بین راهی، آب‌انبارها، قنات‌ها و مراکز عبادی مانند مساجد و حسینیه‌ها و مراکز علمی مانند مدارس و کتابخانه‌ها و مراکز بهداشتی مانند بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها از طریق سنت وقف تأسیس و نگهداری شده است و بخشی از تمدن اسلامی مرهون این پدیده مبارک است و جوامع بشری همواره نیازمند این‌گونه کمک‌های ثابت و ماندگارند. در منابع اسلامی و روایات اهل بیت (علیهم السلام) به خیر ماندگار و صدقه جاریه سفارش شده و اجر و پاداش وقف یادآوری شده است.[1] در روایتی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چنین آمده است: "إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثَةٍ وَلَدٍ صَالِحٍ یَدْعُو لَهُ وَ عِلْمٍ یُنْتَفَعُ بِهِ بَعْدَ مَوْتِهِ وَ صَدَقَةٍ جَارِیَةٍ". قَالَ الْعُلَمَاءُ الْمُرَادُ بِالصَّدَقَةِ الْجَارِیَةِ الْوَقْفُ‏؛ انسانی که از دنیا می‌رود جز ار ناحیه سه چیز پیوندش با دنیا قطع می‌شود: دانشی که از آن سود برده شود، یا صدقه جاری (وقف) یا فرزند صالحی که برایش دعا کند". (بحار الانوار، ج 2، ص 23) زمانی که شخص از دنیا می‌رود دستش از زمین خاکی کوتاه شده و دیگر نمی‌تواند کاری به سود آخرت خویش انجام دهد. او می‌ماند و اعمالی که با خود به آخرت برده است. آنجاست که می‌فهمد چه قدر دستش خالی است و چه قدر محتاج آن است که از دنیا ره‌توشه بیش‌تری به همراه می‌آورد. اما در این میان گروه استثنا می‌شوند. افرادی هستند که در سرای آخرت نیز همچنان درگیر کارهایی هستند که در دنیا انجام داده‌اند و نتایج آن را دریافت می‌کنند. در روایات مصادیق گوناگونی از این بهره‌مندی‌ها بیان گردیده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها وقف کردن است. انسانی که در دنیا بخشی از دارایی‌های خویش را برای رضایت خدا و رفاه حال دیگر بندگان خرج می‌نماید، بر طبق مفاد احادیث، تا زمانی که آن مال باقی است و مورد استفاده قرار می‌گیرد او نیز بهره عملش را خواهد دید حتی اگر از دنیا رفته باشد. اموال وقفی در قیامت هم‌چون آبی سرد، آتش عذاب الهی را خاموش کرده و نعمات بهشتی را به ارمغان می‌آورند. در روایتی از امام صادق (علیه السلام) چنین آمده است: "لَیْسَ یَتْبَعُ الرَّجُلَ بَعْدَ مَوْتِهِ إِلَّا ثَلَاثُ خِصَالٍ صَدَقَةٌ أَجْرَاهَا فِی حَیَاتِهِ فَهِیَ تَجْرِی بَعْدَ مَوْتِهِ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ مَوْقُوفَةً لَا تُورَثُ أَوْ سُنَّةُ هُدًى سَنَّهَا فَكَانَ یُعْمَلُ بِهَا وَ عُمِلَ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ أَوْ وَلَدٌ صَالِحٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ‏؛ پس از مرگ بدنبال مرد نیاید مگر سه خصلت: صدقه جاریه كه در زندگى انجام داده و پس از مرگش باقى است، روش درستى كه بدان عمل شود، و فرزند خوبى كه برایش دعا كند". (تحف العقول، ترجمه کمره‌ای، ص 381) در روایتی دیگر از آن بزرگوار مواردی دیگر یاد شده است: "سِتَّةٌ تَلْحَقُ الْمُۆْمِنَ بَعْدَ وَفَاتِهِ وَلَدٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ مُصْحَفٌ یُخَلِّفُهُ وَ غَرْسٌ یَغْرِسُهُ وَ بِئْرٌ یَحْفِرُهُ وَ صَدَقَةٌ یُجْرِیهَا وَ سُنَّةٌ یُۆْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ‏؛ مۆمن از شش چیز بعد از وفات استفاده مى‏كند فرزندى كه براى او دعا كند، قرآنى كه بعد از ا
و بماند، درختى كه از وى یادگار بماند. چاهى كه مردم از وى منتفع باشند، صدقه جاریه و سنتى كه مردم از آن استفاده كنند". (مشكاة الأنوار، ترجمه عطاردى، ص 141، ح 18) آنچه در این روایات و نمونه‌های مشابه آن ذکر شده است تنها به عنوان بخشی از مصادیق وقف خواهند بود. موقوفات در هر عصر و زمانی می‌تواند جنبه‌هایی متفاوت و گسترده‌تر به خود گیرد. در دوران معاصر از بهترین نمونه‌های آن می‌توان به ساخت مساجد، مدارس و بیمارستان‌ها در مناطق محروم اشاره کرد. بر اساس آنچه بیان گردید تا زمانی که نمازگزاران و عبادت‌کنندگان در مساجد حضور دارند و تا هنگامی که دانش‌آموزان در مدارس درس می‌خوانند و در زمانی که بیماران از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی استفاده می‌کنند ثواب و بهره‌ای بسیار به سازندگان و وقف‌کنندگان آن‌ها خواهد رسید. وقف امری بسیاری نیکو و بسندیده است که نه تنها مورد تأکید شارع مقدس اسلام و ائمه (علیهم السلام) بوده است بلکه آن بزرگواران خود به طور عملی بدان اقدام نموده‌اند. به عنوان نمونه در منابع تاریخی گزارشاتی وجود دارد که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، حضرت علی (علیه السلام) و خانم فاطمه زهرا (سلام الله علیها)[2] اموالی از خود را در راه مسلمین وقف کرده و برای آیندگان به یادگار گذاشته‌اند.[3] نتیجه آدمی در سرای آخرت بسیار محتاج است. او همواره چشم انتظار آن است که از دنیا خیرات و برکاتی برایش ارسال گردد تا اگر در عذاب است از آن رهایی یابد و یا اگر در بهشت برین سکنی گزیده است جایگاه بالاتری کسب نماید. یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ ارتباط با دنیا وقف نمودن اموال در دنیا است. بر اساس آنچه در روایات آمده است انسان واقف تا زمانی که از موقوفش استفاده می‌گردد بهره‌های معنوی آن را دریافت می‌کند. پی نوشت ها: [1]. مفاتیح الحیاه، ص 552. [2]. موقوفات حضرت زهرا (سلام الله علیها) به طور عملی نشان می‌دهند که وقف جنسیت‌بردار نیست و هر انسانی می‌تواند از داشته‌های خود در راه خدا استفاده نماید. [3]. ر.ک: مقاله وقف در قرآن و سنت، سازمان اوقاف و امور خیریه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
داستان های شگفت انگیز اولیای خدا ☝️☝️👇👇 داستان اویس قرنی و غذای آسمانی نقل است که اویس یکبار سه شبانه روز هیچ نخورده بود . روز چهارم بامداد بیرون آمد. بر راه یک دینار زر افگنده بود. گفت : از آن کسی افتاده باشد. روی بگردانید تا گیاه از زمین برچیند و بخورد. نگاه کرد ، گوسفندی می آمد. گرده گرم در دهان گرفته پیش وی بنهاد. گفت : مگر از کسی ربوده باشد. روی بگردانید و گوسفند به سخن آمد. گفت : من بنده آن کسم که تو بنده اویی. بستان روزی خدای از بنده خدای. گفت : دست دراز کردم تا گرده بگیرم ، گرده در دست خویش دیدم گوسفند ناپدید شد.
91_se_daghighe_dar_ghiamat_aminikhaah.ir.mp3
37.76M
🔈 شرح و بررسی کتاب 🔈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 🔊 جلسه نود و یکم * ذکر چند نکته‌ی مهم * ادامه کتاب؛ قرآن * کمالات ملکوتی با قرآن حاصل می‌شود * آثار مادی و ملکوتی انس با قرآن * لزوم آموزش قرآن به افراد * نگاه خود را به قرآن تغییر دهیم * عاملان به قرآن چه جایگاهی دارند؟ * هشدار به عالمانی که عمل نمی‌کنند! * محبت‌هایی که محبت خدا را از یاد می‌برد * راحت‌طلبی انسان را بیچاره می‌کند * شبهات اعتقادی را جدی بگیریم * چهارچوب‌های اعتقادی خود را محکم کنیم * درد گمراهی از مسیر حق * تفاوت مهم ملائکه بهشت و جهنم * قطع شدن از قرآن برابر است با ضلالت * حیله‌های نفسانی * تنها راه نجات چیست؟ * ماجرای شراکت * حق الناس و شراکت * نیت هدیه عمل به امیرالمؤمنین علی علیه السلام * چرا خدا به کافر ثروت می‌دهد؟! 📅 99/11/17
بسم الله *نقدی دلسوزانه بر برنامه زندگی پس از زندگی* 💥در مورد این👇نظر تجربه‌گر محترم، آقای محمدحسین نظری، در برنامه زندگی پس از زندگی دوشنبه ٢٠ اردیبهشت ١۴٠٠، پیرامون راحتی لحظه مرگ برای همه نفوس 😳 🔸 📌مطالبی در نقد علمی آن، که در اینستاگرام و واتساپ هم برای برادر عزیز آقای دکتر عباس موزون هم با عشق و احترام تقدیم شد👇 🔻به نظر میاید باید بین بخش تجربه خالص تجربه‌گر ها، و بخش تحلیل‌ها و نظرات شخصی آنها تفکیک شود، تا مانند اینطور کلامهای نظری و تحلیلی را به ضرس قاطع بعنوان تجربه عینی و شهودی تلقی نکرده، و از یکبار تجربه جزئی یک فرد، قاعده ای کلی و عمومی برداشت نکنیم! 🔻 مطلبی که ایشان (اقای محمدحسین نظری) در برنامه مذکور بعنوان نظر قاطع خود بیان می‌فرمایند که لحظه گذار از بدن و جان دادن برای همه راحت است😳، هم در آیات قرآن و هم در روایات صحیحه فراوان برخلافش هست، که برخی ممکن استحال احتضار سخت و سکرات مرگ سنگین داشته باشند، همچنین در همین برنامه تلویزیونی نیز گزارشهایی از برخی تجربه‌گر ها برخلافش بیان شد که خودش مثال نقضی از یک تجربه عینی، در رد این نظر تحلیلی ایشان است. 🔻 مثلا، لحظات سخت جان دادن و گذار از بدن در تجربه آقای 👇 نقض این بیان آقای است. 🌐 www.telewebion.com/episode/۲۵۶۶۳۵۸ 🔻 ضمن اینکه اساساً در اکثر تجارب مثل همین تجربه گر محترم که نظرشان را دادند، مرگ کامل وقطعی و انصراف تام نفس رخ نداده، بلکه انصراف تقریبی وناقص است، که صرفا با کم شدن تعلق تکوینی نفس به بدن مشاهداتی ایجادشده. لذا آقای نظری حتی مرگ کامل و قطعی را هم هنوز نچشیده بودند که بر اساس آن تجربه شان بخواهند نظری قطعی در مورد حالت نفوس درهنگام مرگ بدهند. 🔸 ✅ *برخی شواهد نقلی* 🔸آیاتی از قرآن کریم، در رد ادعای خطای تجربه گر محترم (آقای محمدحسین نظری در برنامه بیست اردیبهشت زندگی پس از زندگی)، که در این آیات شریفه تصریح شده افراد ظالم به مردم و معاند با حق، علاوه بر جهنم پس از مرگ، لحظات جان دادنشان هم سخت و به همراه عذاب و تازیانه فرشتگان مرگ بر صورت و پشتشان است (برعکس ادعای خطای آقای نظری که گفتن همه جان دادنشان راحت است!) 👇 ✅سوره انفال (آیه ۵۰ و ۵١ و ۵٢) ⚡وَلَوْ تَرَىٰٓ إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُوا الْمَلَآئِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ (٥٠) ⚡ذَٰلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ (٥١) ⚡كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ شَدِيدُ الْعِقَابِ (٥٢) 💫و اگر ببینی كافران را هنگامی كه فرشتگان (مرگ)، جانشان را می‌گیرند و بر صورت و پشت آنها می‌زنند و (می‌گویند:) بچشید عذاب سوزنده را (آنگاه به حال آنان تأسف خواهی خورد!) (۵۰) 💫این عقوبت اعمال زشتی است كه به دست خویش فرستادید و خدا به هیچ یك از بندگان هرگز كمترین ستم نخواهد كرد.(۵۱) 💫[روش اینان‌] مانند روش فرعونیان و پیشینیان آنان است كه به آیات خدا كافر شدند، پس خدا آنان را به كیفر گناهانشان [به عذابی سخت‌] گرفت؛ زیرا خدا نیرومند و سخت كیفر است. (۵۲) 🔸 ✅ سوره محمد (آیه ۲۷ و ٢٨) ⚡فَكَيْفَ إِذَا تَوَفَّتْهُمُ الْمَلَآئِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ (٢٧) ⚡ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا مَآ أَسْخَطَ اللَّهَ وَكَرِهُوا رِضْوَانَهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ (٢٨) 💫حال آنها چگونه خواهد بود هنگامی كه فرشتگان (مرگ) بر صورت و پشت آنان می‌زنند و جانشان را می‌گیرند؟!(۲۷) 💫این (نوع جان گرفتن) به خاطر آن است كه آنان از آنچه خداوند را به خشم می‌آورد، پیروی كرده و خشنودی خدا را خوش نداشتند، پس خداوند نیز اعمالشان را تباه كرد.(۲۸) 🔸 💎 ادامه 👇👇👇