نماز ميّت
بر مسلمانان لازم است وقتى خبر مرگ مسلمانى را شنيدند، براى نماز او حاضر شوند و اين واجب، واجب كفايى است يعنى اگر يك نفر يا گروهى انجام دهند، از بقيّه ساقط مىشود. غسل و كفن و دفن او نيز واجب كفايى مىباشد.
واجب است بر هر ميّت مسلمان و شيعه، كه بالغ باشد، نماز ميّت بخوانند و بنابر احتياط واجب، بر بچّه نابالغ كه كمتر از شش سال نداشته باشد، نيز نماز بخوانند.
سزاوارترين افراد، براى نماز بر ميّت، وارث او است و شوهر نسبت به همسرش از ديگران اولى است (و اگر ديگران مىخوانند از آنها اجازه بگيرند). واجب است نمازگزار، نماز را رو به قبله بخواند، و سر جنازه به سمت راست و پاى او به سمت چپ نمازگزار باشد، و ميّت را بر پشت بخوابانند.
در نماز ميّت طهارت شرط نيست؛ يعنى پاك بودن بدن و لباس و داشتن وضو يا غسل و تيمّم، لازم نيست ولى بهتر است اين امور رعايت شود.
مستحب است، اگر ميّت مرد است، امام جماعت يا كسى كه فرادى بر او نماز مىخواند روبهروى وسط قامت او بايستد و اگر ميّت زن است مقابل سينهاش قرار گيرد، و مستحب است كه پابرهنه نماز بخوانند؛ مثلًا پا را از كفش درآورند و روى كفش بگذارند
كليات مفاتيح نوين، ص: 1186
خيرات براى اموات
سزاوار است بازماندگان، اموات خويش را فراموش نكنند؛ زيرا آنان دستشان از اعمال خير كوتاه استو لذا به احسان و دعاى فرزندان و خويشان و دوستان مؤمن خود، نيازمندند.
مرحوم «علّامه مجلسى» مىفرمايد: مخصوصاً دعا كردن براى آنان در نماز شب و بعد از نمازهاى فريضه و در مكانهاى زيارتى خوب است و براى پدر و مادر بايد بيشتر دعا كرد و اعمال خير براى آنان بجا آورد.
عمده خيرات براى پدر و مادر، اداى قرض آنان و اداى حقوق خدا و خلق از جانب آنان است. «1» در روايتى آمده است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: براى مردگان خود هديه بفرستيد! گفتند: هديه براى آنان چيست؟ فرمود: صدقه و دعا. «2» همچنين فرمود: ارواح مؤمنان هر جمعه، به آسمان دنيا در برابر خانهها و منزلهاى خود مىآيند و با صداى غمناكى ندا مىدهند كه اى خانواده ما، اى فرزندان ما و اى پدر و مادر و خويشان ما! به ما مهربانى كنيد؛ از اموالى كه در دست ما بود (و اكنون در اختيار شماست) با دادن درهمى و قرص نانى و جامهاى نسبت به ما ترحّم آوريد، كه خداوند شما را از جامه بهشت بپوشاند!
رسول خدا صلى الله عليه و آله كه اين جملات را فرمود گريه كرد و صحابه نيز همراه او گريستند .... «3» همچنين آن حضرت فرمود: هر صدقهاى كه براى ميّت داده مىشود، فرشتهاى آن را به مانند طبقى از نور مىگيرد و به كنار قبر مىآورد و مىگويد: «
السَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اهْلَ الْقُبُورِ
» اين هديه را خانواده شما براى شما فرستادهاند. آنگاه آن ميّت اين هديه را تحويل مىگيرد و وارد قبرش مىكند كه همين سبب فراخى قبرش (و آسايش و آسودگى او) مىگردد. «4» مرحوم «علّامه مجلسى» مىفرمايد: «در حديث صحيحى آمده است كه امام صادق عليه السلام در هر شب براى فرزند خود و در هر روز، براى پدر و مادر خود، دو ركعت نماز مىخواندند (و بهروح آنان هديه مىكردند) در ركعت اوّل سوره «
انّا انزلناه
» و در ركعت دوم سوره «
كوثر
» را مىخواندند». «5» نكته قابل توجّه آن است كه انجام كارهاى خير، جهت اموات براى كسانى كه آن را انجام مىدهند نيز ثواب و پاداش فراوان دارد.
امام صادق عليه السلام فرمود: ثواب اعمال خير، براى كسى كه براى مردگان انجام مىدهد، براى او و براى آن مرده، هر دو نوشته مىشود. «6»
_____________________________
(1). زاد المعاد، صفحه 573.
(2). مستدرك الوسائل، جلد 2، صفحه 484، حديث 23.
(3). همان مدرك، حديث 24.
(4). همان مدرك، صفحه 114، حديث 11.
(5). زاد المعاد، صفحه 573.
(6). همان مدرك، صفحه 574.
صبر بر مصيبت و مراسم سوگوارى
مرحوم «علّامه مجلسى» مىنويسد: «لازم است مصيبتديدگان، در مصيبت صبر كنند، و به قضاى الهى راضى باشند، و بدانند كه خداوند صابران را پاداش فراوانى عنايت مىفرمايد. مستحب است بسيار بگويند:
«إنَّا لِلَّهِ وَإنَّا إلَيْهِ راجِعُونَ»
، تا گناهانش آمرزيده شود» (و مفهوم آيه كه «همه چيز حتّى خود ما، از خداييم و به سوى او باز مىگرديم»، روح را آرامش مىبخشد).
در روايتى با سند معتبر مىخوانيم: هركس مصيبتى را بهخاطر آورد- اگر چه مدّتى از آن گذشته باشد- و بگويد:
إنَّا لِلَّهِ وَ إنَّا إلَيْهِ راجِعُونَ، وَ الْحَمدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ، اللَّهُمَّ اْجُرْني عَلى
ما از خداييم و به سوى او باز مىگرديم و ستايش ويژه پروردگار جهانيان است. خدايا بر اين
مُصيبَتي، وَ اخْلُفْ عَلَىَّ أفْضَلَ مِنْها، پاداش آن مصيبت به او داده خواهد شد». «1» مصيبت مرا پاداش ده و بهتر از آن را برايم جانشين قرار ده
به خصوص، صبر كردن بر مصيبت از دست دادن فرزند بسيار سفارش شده است و به گفته «علّامه مجلسى» رحمه الله در حديث معتبرى آمده است: «هر كس فرزندش از دنيا برود و بر آن صبر و شكيبايى كند، براىاو بهتر است از آنكه فرزندان زيادى از وى بمانند و در راه خدا جهاد نمايند!».
و روايت شده است: «پاداش مؤمن به خاطر از دست دادن فرزندش بهشت است ...». «2» مناسب است انسان به هنگام مصيبت، به ياد مصائب اهل بيت عليهم السلام و پيشوايان بزرگ بيفتد و به ياد مظلوميّت آنان اشك بريزد كه به يقين پاداشى مضاعف خواهد داشت و در ضمن به آرامش نيز مىرسد.
در احاديث معتبرى آمده است كه: «به هر كس مصيبتى رسد، مصيبت و مشكلات رسول خدا صلى الله عليه و آله را به ياد آورد كه مصيبتهاى او، از دشوارترين مصائب مىباشد» «3» و در هر مصيبتى فكر كند كه ممكن بود از آن مهمتر واقع شود، و واقع نشده، و خدا را بر آن شكر گويد.
در روايت معتبرى از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه آن حضرت به هنگام مصيبت اين دعا را مىخواندند:
الْحَمْدُللَّهِ الَّذِي لَمْ يَجْعَلْ مُصِيبَتِي فِي دِيني، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَوْ
حمد و سپاس مخصوص خداوندى است كه مصيبت را در دينم قرار نداد، و حمد و سپاس مخصوص خداوندى است كه اگر
________________________
(1). زاد المعاد، صفحه 570.
(2). همان مدرك، صفحه 572.
(3). همان مدرك.
كليات مفاتيح نوين، ص: 1195
شاءَ جَعَلَ مُصِيبَتي أَعْظَمَ مِمَّا كانَتْ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى الْأَمْرِ الَّذِي شاءَ
مىخواست مصيبتم را بزرگتر از آن كه بود قرار مىداد، و حمد و سپاس مخصوص خداوند است بر آنچه اراده
أَنْ يَكُونَ فَكانَ. «1»
انجام آن كرد و انجام شد.
براى عزادارى بر اموات، نبايد بازماندگان مرتكب كارهاى خلاف شرع گردند و يا در هزينهها دچار اسراف شوند.
مناسب است، مراسم عزادارى و مجلس فاتحه، ساده برگزار شود و از آن هزينهها، براى انجام امور خير و پرداخت كفّارات و ديون ميّت و نماز و روزه او- اگر نماز و روزه قضا دارد- مصرف كنند.
همچنين از حركات ناپسند به هنگام ندبه و گريه و عزادارى براى ميّت، پرهيز نمايند و با گذاشتن دستگاههاى صوتى قوى، براى مردم و همسايگان مزاحمت ايجاد نكنند.
مرحوم «علّامه مجلسى» مىگويد: «مشهور آن است كه به هنگام عزادارى- جز در مرگ پدر و برادر- جامه دريدن و پاره كردن يقه، جايز نيست، و همچنين جايز نيست، انسان در مرگ كسى صورت و بدن خود را بخراشد و مو از سر و صورت بكند». «2» اگر مرد در مرگ زن، يا فرزند، لباس خود را پاره كند، يا زن در عزاى ميّت، صورت خود را بخراشد، به طورى كه خون بيايد، يا موى خود را بكند، بنابر احتياط واجب، بايد كفّارهاى مانند كفّاره قسم بدهد، يعنى ده فقير را اطعام كند و يا آنها را با لباسى بپوشاند و اگر نتواند، سه روز روزه بگيرد؛ بلكه اگر خون هم نيايد نيز، به اين دستور عمل نمايد. «3» گريه و ندبه براى ميّت جايز است، ولى نوحهسرايى او بايد بحقّ باشد و در ذكر اوصاف ميّت مبالغه نكند و دروغ نگويد. البتّه بجاست كه به عيوب ميّت اشاره نشود. «4» به هر حال، ندبه و گريه- كه از عواطف انسانى سرچشمه مىگيرد- جايز، بلكه پسنديده است؛ ولى در هر حال، نبايد از اعتدال خارج شود يا به گناه آلوده گردد، بلكه با صبر و شكيبايى و توجّه به مسأله مرگ، كه روزى دامان همه ما را خواهد گرفت، و آمادگى براى حسابرسى الهى، علاوه بر دريافت پاداش «صابران»، به خود سازى و تهذيب نفس بپردازد، و گرد و غبار غفلت را- كه سبب انواع گناهان است- از روح و جانش بزدايد و توجّهاش را به خدا بيشتر كند.
از خداوند بزرگ مىخواهيم كه عاقبت همه ما را ختم به خير فرمايد و مرگ را آغاز آرامش و آسايش ما قرار دهد.
______________________________
(1). زاد المعاد، صفحه 573.
(2). همان مدرك، صفحه 569.
(3). همان مدرك، صفحه 570 و رس
تسليت به بازماندگان
تسلّى بازماندگان و همدردى با صاحبان عزا از اصول انسانى و اسلامى به شمار مىرود. كسى كه عزيزى را از دست داده، وقتى حضور مردم در مراسم مختلف و تسليت آنان را ببيند، اندوه و آلامش كاسته مىشود؛ به همين دليل، در روايات اسلامى نسبت به اين امر تأكيد فراوان شده است.
مرحوم «علّامه مجلسى» مىنويسد: مستحب است صاحبان عزا را تسليت گفته و آنها را به صبر و شكيبايى دعوت كرد، چه قبل از دفن ميّت و چه بعد از آن، و بعد از دفن، مورد تأكيد بيشترى است؛ كمترين چيز در تسليت آن است كه نزد مصيبتديده بروند تا آنها را ببيند و آرام گيرد.
در روايتى از رسول خدا صلى الله عليه و آله آمده است: «هر كس اندوهگينى را دعوت به صبر كند، در قيامت خداوند او را از لباسهاى زيباى بهشتى بپوشاند، و هر كس مصيبتزدهاى را به صبر و شكيبايى دعوت كند، خداوند پاداش آن صاحب مصيبت را به وى كرامت كند، بى آنكه از اجر صاحب مصيبت چيزى كاسته شود».
همچنين مستحب است تا سه روز، ديگران- مخصوصاً همسايگان- براى اهل خانه ميّت كه عزادارند، غذا بفرستند. «1» متأسّفانه در عصر ما قضيّه برعكس شده و گروههاى زيادى از مردم، انتظار دارند عزاداران از آنها پذيرايى كنند، و گاه مخارج هنگفتى بر آنان تحميل مىشود و مصيبت آنها را افزون مىكند؛ چه خوب است اين بدعتها ترك شود.
______________________________
(1). زاد المعاد، صفحه 570 و 571. (با تصرّف و تلخيص)
📽گزارشی از کتاب «سه دقیقه در قیامت» در اخبار سیما:
http://m.aparat.com/v/1wvT6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عذاب وحشتناک ارتباط نامشروع با نامحرم در روز قیامت
استاد: شیخ حسین انصاریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥نور شگفت انگیز عالم برزخ
استاد انصاریان