صبر بر مصيبت و مراسم سوگوارى
مرحوم «علّامه مجلسى» مىنويسد: «لازم است مصيبتديدگان، در مصيبت صبر كنند، و به قضاى الهى راضى باشند، و بدانند كه خداوند صابران را پاداش فراوانى عنايت مىفرمايد. مستحب است بسيار بگويند:
«إنَّا لِلَّهِ وَإنَّا إلَيْهِ راجِعُونَ»
، تا گناهانش آمرزيده شود» (و مفهوم آيه كه «همه چيز حتّى خود ما، از خداييم و به سوى او باز مىگرديم»، روح را آرامش مىبخشد).
در روايتى با سند معتبر مىخوانيم: هركس مصيبتى را بهخاطر آورد- اگر چه مدّتى از آن گذشته باشد- و بگويد:
إنَّا لِلَّهِ وَ إنَّا إلَيْهِ راجِعُونَ، وَ الْحَمدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ، اللَّهُمَّ اْجُرْني عَلى
ما از خداييم و به سوى او باز مىگرديم و ستايش ويژه پروردگار جهانيان است. خدايا بر اين
مُصيبَتي، وَ اخْلُفْ عَلَىَّ أفْضَلَ مِنْها، پاداش آن مصيبت به او داده خواهد شد». «1» مصيبت مرا پاداش ده و بهتر از آن را برايم جانشين قرار ده
به خصوص، صبر كردن بر مصيبت از دست دادن فرزند بسيار سفارش شده است و به گفته «علّامه مجلسى» رحمه الله در حديث معتبرى آمده است: «هر كس فرزندش از دنيا برود و بر آن صبر و شكيبايى كند، براىاو بهتر است از آنكه فرزندان زيادى از وى بمانند و در راه خدا جهاد نمايند!».
و روايت شده است: «پاداش مؤمن به خاطر از دست دادن فرزندش بهشت است ...». «2» مناسب است انسان به هنگام مصيبت، به ياد مصائب اهل بيت عليهم السلام و پيشوايان بزرگ بيفتد و به ياد مظلوميّت آنان اشك بريزد كه به يقين پاداشى مضاعف خواهد داشت و در ضمن به آرامش نيز مىرسد.
در احاديث معتبرى آمده است كه: «به هر كس مصيبتى رسد، مصيبت و مشكلات رسول خدا صلى الله عليه و آله را به ياد آورد كه مصيبتهاى او، از دشوارترين مصائب مىباشد» «3» و در هر مصيبتى فكر كند كه ممكن بود از آن مهمتر واقع شود، و واقع نشده، و خدا را بر آن شكر گويد.
در روايت معتبرى از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه آن حضرت به هنگام مصيبت اين دعا را مىخواندند:
الْحَمْدُللَّهِ الَّذِي لَمْ يَجْعَلْ مُصِيبَتِي فِي دِيني، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَوْ
حمد و سپاس مخصوص خداوندى است كه مصيبت را در دينم قرار نداد، و حمد و سپاس مخصوص خداوندى است كه اگر
________________________
(1). زاد المعاد، صفحه 570.
(2). همان مدرك، صفحه 572.
(3). همان مدرك.
كليات مفاتيح نوين، ص: 1195
شاءَ جَعَلَ مُصِيبَتي أَعْظَمَ مِمَّا كانَتْ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى الْأَمْرِ الَّذِي شاءَ
مىخواست مصيبتم را بزرگتر از آن كه بود قرار مىداد، و حمد و سپاس مخصوص خداوند است بر آنچه اراده
أَنْ يَكُونَ فَكانَ. «1»
انجام آن كرد و انجام شد.
براى عزادارى بر اموات، نبايد بازماندگان مرتكب كارهاى خلاف شرع گردند و يا در هزينهها دچار اسراف شوند.
مناسب است، مراسم عزادارى و مجلس فاتحه، ساده برگزار شود و از آن هزينهها، براى انجام امور خير و پرداخت كفّارات و ديون ميّت و نماز و روزه او- اگر نماز و روزه قضا دارد- مصرف كنند.
همچنين از حركات ناپسند به هنگام ندبه و گريه و عزادارى براى ميّت، پرهيز نمايند و با گذاشتن دستگاههاى صوتى قوى، براى مردم و همسايگان مزاحمت ايجاد نكنند.
مرحوم «علّامه مجلسى» مىگويد: «مشهور آن است كه به هنگام عزادارى- جز در مرگ پدر و برادر- جامه دريدن و پاره كردن يقه، جايز نيست، و همچنين جايز نيست، انسان در مرگ كسى صورت و بدن خود را بخراشد و مو از سر و صورت بكند». «2» اگر مرد در مرگ زن، يا فرزند، لباس خود را پاره كند، يا زن در عزاى ميّت، صورت خود را بخراشد، به طورى كه خون بيايد، يا موى خود را بكند، بنابر احتياط واجب، بايد كفّارهاى مانند كفّاره قسم بدهد، يعنى ده فقير را اطعام كند و يا آنها را با لباسى بپوشاند و اگر نتواند، سه روز روزه بگيرد؛ بلكه اگر خون هم نيايد نيز، به اين دستور عمل نمايد. «3» گريه و ندبه براى ميّت جايز است، ولى نوحهسرايى او بايد بحقّ باشد و در ذكر اوصاف ميّت مبالغه نكند و دروغ نگويد. البتّه بجاست كه به عيوب ميّت اشاره نشود. «4» به هر حال، ندبه و گريه- كه از عواطف انسانى سرچشمه مىگيرد- جايز، بلكه پسنديده است؛ ولى در هر حال، نبايد از اعتدال خارج شود يا به گناه آلوده گردد، بلكه با صبر و شكيبايى و توجّه به مسأله مرگ، كه روزى دامان همه ما را خواهد گرفت، و آمادگى براى حسابرسى الهى، علاوه بر دريافت پاداش «صابران»، به خود سازى و تهذيب نفس بپردازد، و گرد و غبار غفلت را- كه سبب انواع گناهان است- از روح و جانش بزدايد و توجّهاش را به خدا بيشتر كند.
از خداوند بزرگ مىخواهيم كه عاقبت همه ما را ختم به خير فرمايد و مرگ را آغاز آرامش و آسايش ما قرار دهد.
______________________________
(1). زاد المعاد، صفحه 573.
(2). همان مدرك، صفحه 569.
(3). همان مدرك، صفحه 570 و رس
تسليت به بازماندگان
تسلّى بازماندگان و همدردى با صاحبان عزا از اصول انسانى و اسلامى به شمار مىرود. كسى كه عزيزى را از دست داده، وقتى حضور مردم در مراسم مختلف و تسليت آنان را ببيند، اندوه و آلامش كاسته مىشود؛ به همين دليل، در روايات اسلامى نسبت به اين امر تأكيد فراوان شده است.
مرحوم «علّامه مجلسى» مىنويسد: مستحب است صاحبان عزا را تسليت گفته و آنها را به صبر و شكيبايى دعوت كرد، چه قبل از دفن ميّت و چه بعد از آن، و بعد از دفن، مورد تأكيد بيشترى است؛ كمترين چيز در تسليت آن است كه نزد مصيبتديده بروند تا آنها را ببيند و آرام گيرد.
در روايتى از رسول خدا صلى الله عليه و آله آمده است: «هر كس اندوهگينى را دعوت به صبر كند، در قيامت خداوند او را از لباسهاى زيباى بهشتى بپوشاند، و هر كس مصيبتزدهاى را به صبر و شكيبايى دعوت كند، خداوند پاداش آن صاحب مصيبت را به وى كرامت كند، بى آنكه از اجر صاحب مصيبت چيزى كاسته شود».
همچنين مستحب است تا سه روز، ديگران- مخصوصاً همسايگان- براى اهل خانه ميّت كه عزادارند، غذا بفرستند. «1» متأسّفانه در عصر ما قضيّه برعكس شده و گروههاى زيادى از مردم، انتظار دارند عزاداران از آنها پذيرايى كنند، و گاه مخارج هنگفتى بر آنان تحميل مىشود و مصيبت آنها را افزون مىكند؛ چه خوب است اين بدعتها ترك شود.
______________________________
(1). زاد المعاد، صفحه 570 و 571. (با تصرّف و تلخيص)
📽گزارشی از کتاب «سه دقیقه در قیامت» در اخبار سیما:
http://m.aparat.com/v/1wvT6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عذاب وحشتناک ارتباط نامشروع با نامحرم در روز قیامت
استاد: شیخ حسین انصاریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥نور شگفت انگیز عالم برزخ
استاد انصاریان
4_5965086404454123118.mp3
30.44M
🔈 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
🔈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
🔊 جلسه پنجاه و ششم
* ادامه کتاب؛ شهید و شهادت
* مقام شهدا
* تفاوت شهید با دیگران در برزخ
* میشود کسی به اسم شهید در گلزار شهدا باشد اما منزلت شهدا را نداشته باشد
* بیتفاوتی به قانون، حقالناس است
* احوال ما بعد از مرگ ارتباطی با مراسم تشییع جنازه ما ندارد
* قضاوت عاقلانه
* حقالناس و قضاوت
* حقالناس مانع شهادت است؟
* حقالناس شهید، شفاعت شهید
* دستهبندی نفوس در قرآن
* آدم در رهن اعمالش است
* چه کسانی در رهن اعمالشان نیستند؟
* با چه اعمالی از رهن اعمال خود خارج میشویم؟
* روایت قرآن از مکالمه اصحاب یمین با مجرمین
* نشانه و قواعد رحمت خدا
* آیا امکان داشت که همه گناهان راوی کتاب بخشیده شود؟
* معنای تبدیل سیئات به حسنات
* شفاعت در عالم برزخ
* دو مدل توسل
* مثال قرآنی شفاعت در دنیا
* رسیدن به مقام محمود
* نگرانی اهلبیت علیهمالسلام از برزخ شیعیان
* نقل ماجراهایی زیبا از شهید دستغیب
📅99/03/16
#مشهد
#شهادت
#شفاعت
سه دقیقه در قیامت 57.mp3
25.69M
🔈 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
🔈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
🔊 جلسه پنجاه و هفتم
* استغفار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای اهل قبور
* درخواست پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از خدا برای دخترشان
* فشار انتقال از یک عالم به عالم دیگر
* قبر، دالان بین عالم دنیا و عالم برزخ
* تفاوت ورود به دو دنیا عالم دنیا و عالم برزخ
* معنای فشار قبر
* چه چیزی موجب افزایش فشار قبر میشود؟
* آیا دعا کردن برای رفع فشار قبر اثر دارد؟
* فشار قبر، تعلق به عالم ماده
* لحظات احتضار اهل کتاب
* حضور اهلبیت علیهمالسلام در کنار محتضر
* شفاعت پارتیبازی نیست
* چه کسانی از شفاعت محروماند؟
* شفاعت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای چه کسانی است؟
* شفاعت، راضیه مرضیه
* شفاعت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روز قیامت
* سه دسته در محضر خدا شفاعت میکنند
* انبیا عالم پرورند، علما شهیدپرور
* چگونه از شفاعت انبیاء بهرهمند شویم؟
* شفاعت به میزان عمل فرد است
📅99/03/23
#مشهد
#شهادت
#شفاعت
dcc_2708e20d72a8c689336f43ff8526e609.mp3
33.17M
🔈 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
🔈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
🔊 جلسه پنجاه و هشتم
* بخش هفتم؛ شهید و شهادت
* آیا میشود کسی عاشق شهادت باشد ولی عاشق خدا نه؟
* چه کنیم تا خدا ما را دوست داشته باشد؟
* اگر خدا متکبر است، چگونه دیگران را دوست دارد؟
* معنای غیرت و عزت خدا
* شهید کیست؟
* محبوبیت شهید برای خدا
* رسیدن شهید به مقام شهود
* معنای عبارت " شهید زنده است "
* معنای روایی و فقهی شهید
* شهید حکمی، شهید حقیقی
* عفیف را کمتر از شهید ندانیم
* شهید خوف و حزن ندارد
* شهادت نصیب چه کسی میشود؟
* چرا خدا به دست گرفتن سلاح شهید افتخار میکند؟
* نکاتی پیرامون حورالعین
* فضیلت مجاهدین در راه خدا
* شهدا در مورد چه کسانی سوال میپرسند؟
📅99/03/30
#مشهد
#شهادت
#شفاعت