eitaa logo
- معارف ناب دانشی و ارزشی !
697 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
487 ویدیو
47 فایل
🔰 مطالب متفاوت، زیبا، جدید و ناب مذهبی، فرهنگی و قرآنی را با ما بخوانید؛🌷. _ ___ ڪوچہ شہــ♥️ـدا . http://eitaa.com/Koocheh_shohada1 https://eitaa.com/maaref_Danishi_arzeshi http://eitaa.com/joinchat/1976172574C764de743b2 - @sokhanangoharbar
مشاهده در ایتا
دانلود
حجتی مهاجرین: 📣 | (س)! 🏴آجرک‌ الله یا صاحب الزمان(ع)!. 😭😭😭😭😭🏴🏴🏴🏴🏴🚩🚩🚩 آمد ز مدینه تا که در قم باشد!. در مملکت امام هشتم(ع) باشد!. یعنی که خدا نخواست تا مرقد او مانند مزار فاطمه(س) گم باشد!. مائیم گدای بی نوای فاطمه معصومه  محتاج عطای حضرت معصومه(س) همراه رضا ز دیده خون می ریزیم  در روز عزای حضرت معصومه(س)!. 🏴 حضرت فاطمه معصومه(س)، دختر امام موسی کاظم(ع)، پیشوای معصوم و امام هفتم شیعیان یکی از بانوان بسیار با فضیلت و کرامت و با شخصیت خاندان اهل بیت(ع) می‌باشد. 🏴 در سال ۲۰۰(هـ. ق) زمانی که امام رضا(ع) یگانه برادر حضرت فاطمه معصومه(س) به اجبار مأمون خلیفه ظالم عباسی ملزم و مجبور به هجرت به سرزمین خراسان و طوس شدند، حضرت فاطمه معصومه(س) که حدود یک سال به دور از برادر خود و بی تاب و مشتاق در مدینه زندگی کرد. دوری و فراق برادر معصوم و امامش را تحمل نتوانست و به شوق دیدار برادر راهی خراسان شد. پس از آنکه حضرت معصومه(س) و همراهیان ایشان به منطقه ساوه رسیدند، مأموران حکومتی محل با آن‌ها درگیر شدند و بسیاری از همراهان و افراد این قافله را مظلومانه به شهادت رساندند. بخاطر این غم بزرگ و خستگی زیاد مسافرت و بر اثر مسمومیت زهر در همین زمان حضرت معصومه(س) بیمار شد. 🏴 روایت مسمومیت حضرت فاطمه معصومه(س) که طبق نقل برخی از محققان بیان شده است دلیل اصلی و مهم شهادت آن بانوی با کرامت دانسته شده است. زیرا نویسندگان معتقدند که حضرت معصومه (س) در ساوه، مسموم شد و سپس با حالت بیماری وارد قم شد و پس از مدت کوتاهی به شهادت رسید. 🍂 کلی🍂 ➖پدر بزرگوار آن شفیعه روز جزا بانوی باکرامت، حضرت «موسی بن جعفر(ع)» امام هفتم شیعیان می‌باشد. مادر گرامی حضرت فاطمه معصومه(س) «نجمه» خاتون مادر بزرگوار امام رضا(ع) است. ➖مأمون عباسی در سال ۲۰۱ (هـ. ق) حضرت امام رضا(ع) را با اکراه و اجبار به عنوان ولیعهد خود تعیین نمود. در این هنگام آن حضرت برای بستگان خود در مدینه و خصوصا برای خواهرش حضرت معصومه (س) نامه‌ای نوشت و آنها را به خراسان دعوت نمود. بانوی کرامت؛ شفیعه روز جزاء و خواهر گرامی امام رضا(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) را به همه دوست داران و ارادتمندان آن حضرت تسلیت و تعزیت می گوییم!.😭😭😭😭😭 🍂 ما همراه شوید و مطالب زیبا و جدید بخوانید!. 🌐Admin @hojjati_mohajerin به ما بپیوندید🌷🌷🌷♻ کانال:https://eitaa.com/maaref_Danishi_arzeshi گروه:http://eitaa.com/joinchat/1976172574C764de743b2 _🍃🌷🍃_______🍃🌷🍃_____🍂
میلاد فرخنده و پر برکت عقیله بنی هاشم قهرمان کربلا زینب کبری(س)! مبارکباد!. عقیله بنی هاشم؛ بانویی که خون دو تاج بندگی، حضرت امام علی(ع) و دردانه آفرینش، حضرت زهرای ازهر (س) را در رگ دارد. و چه زیباست چنین فرخنده روزی؛ پنجم جمادی‌الاول زادروز بانویی برزگی است که بهیار و غمگسار پنج معصوم و مرهمی بر دردهای این بزرگواران بوده است، به همین مناسبت این روز، روز پرستار نامیده می‌شود؛ روز فرشتگانی که همچون الگوی خود زینب(س) جان می‌دهند تا جان عزیزی نرود، همانگونه که او در کربلا جان و روحش را فدای مولای خود نمود. نام نورانی زینب(س) مقدس است، چرا که نام او از زبان مبارک جدش، پیامبر عظیم‌الشان(ص) بر او نهاده شده است. در شریف القرشی آمده که خداوند به وسیله فرشته مخصوص خود، جبرئیل؛ نام زینب را به پیامبر رساند تا این گلچین آفرینش را با آن نام خطاب کنند. نیر تبریزی به زیبایی این مصیبت را فریاد می‌زند، آنجا که این بانوی مهر، پیکر برادر خود را بی‌جان می‌بیند: زینب، چو دید پیکر آن شه به روی خاک!. از دل کشید ناله به صد درد سوزناک!. کای خفته خوش به بستر خون دیده باز کن!. احوال ما ببین و سپس، خواب ناز کن! ای وارث سریر امامت! به پای خیز!. بر کشتگان بی‌کفن خود نماز کن!. زینب را قهرمان قافله سالار نهضت حسینی می‌نامند، چرا که اگر او نبود شاید عاشورایی برای ما نمی‌ماند. شاید این واقعه تاریخی در لابه‌لای تاریخ گم می‌شد. شاید اگر او نبود دردانه حسینی، امام سجاد(ع) برای ما نمی‌ماند. و چه زیبا این سروده، وصفی از نقش بانوی بزرگ اسلام زینب کبری(س) در این باب است: سر نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود!.  کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود!. چهره سرخ حقیقت بعد از آن طوفان رنگ!. پشت ابری از ریا می‌ماند اگر زینب نبود!. چشمه فریاد مظلومیت لب تشنگان!. در کویر تفته جا می‌ماند اگر زینب نبود!. در عبور بستر تاریخ، سیل انقلاب!. پشت کوه فتنه جا می‌ماند اگر زینب نبود!. (قادر طهماسبی) بانوی پرستار در پانزدهمین روز ماه رجب، در سال ۶۲ هجری قمری و در پنجاه و هفتمین بهار زندگی خود چشم از جهان فرو بست. !. ما همراه شوید و مطالب زیبا و جدید بخوانید!. 🌐Admin @hojjati_mohajerin به ما بپیوندید🌷🌷🌷♻ کانال:https://eitaa.com/maaref_Danishi_arzeshi گروه:http://eitaa.com/joinchat/1976172574C764de743b2
آدرس توضیح http://dar.irandoc.ac.ir‏ ‏ دروازه اطلاعات علمی پژوهشی - ایرانداک http://fmaroof.ir ‎ پژوهشکده امر به معروف ‏ http://iranresearches.ir ‎‏ ‏ ایران پژوهان http://faradars.org ‎‏ ‏ فرادرس ‏ http://www.emadras.ir/‎ ای مدرس http://cafepardazesh.ir‏ ‏ کافه پردازش http://research.irandoc.ac.ir ‎‏ ‏ پژوهشکار/ ایرانداک http://khaneheketab.ir‏ ‏ خانه کتاب http://saat.irandoc.ac.ir ‎ سامانه تقاضای پژوهش ساعت / ایرانداک ‏ http://elmnet.ir ‎‏ ‏ پایگاه علم نت http://iconf.ir‏ ‏ پایگاه آی کنفرانس ‏ http://conferencebook.ir‏ ‏ پایگاه کنفرانس ای بوک http://sci-hub.tw‏ ‏ پایگاه جستجو و دانلود متون علمی http://pptdl.ir‏ و ‏http:pptx.ir ‎‏ ‏ ‏ بانک پاورپوینت ‏ http://doaj.org ‎‏ ‏ Directory of Open Access Journals http://ijtihadnet.ir‏ ‏ پایگاه اجتهادنت http://isid.research.ac.ir‏ ‏ سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی ‎ http://www.rahavardnoor.ir فصلنامه رهآورد نور http://ketabsal.ir‏ ‏ کتاب سال http://imamalislib.org‏ ‏ کتابخانه امام علی علیه السلام http://pishine.irandoc.ac.ir ‎ پیشینه پژوهش ایرانداک http://hadilib.ir‏ ‏ کتابشناسی هادی http://mozooshenasi.ir‏ ‏ موسسه موضوع شناسی ‏ http://pazhuhesh2.ismc.ir ‎ اولویت های پژوهشی حوزه ‏ http://www.ibna.ir خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)‏ http://journals.ut.ac.ir ‎ سامانه نشریات دانشگاه تهران http://dic.irandoc.ac.ir‏ ‏ واژه یاب ایرانداک http://vajehyab.com/‎‏ ‏ واژه یاب( فرهنگ لغت)‏ http://irisweb.ir ‎ سامانه اطلاعات پژوهشی ایران ‏ http://www.chap.sch.ir ‎‏ ‏ دانلود تمامی کتب درسی ابتدایی تا دبیرستان https://zednee.io ‎ ‎پایگاه زدنی http://tt-ej.ir پایگاه طلبگی تا اجتهاد http://portal.nlai.ir/daka دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی
- معارف ناب دانشی و ارزشی !
#*اللهم صلی علی فاطمه(س) و ابیها و بعلها و بنیها(ع) و السر المستودع فیها بعدد ما احاطه به علمک!!!.* دید دشمن فاطمه جان علی(ع) است. بلکه با جانش نگهبان علی است. گفت باید جان حیدر را گرفت. از علی دخت پیامبر را گرفت. دید جان مرتضی پشت در است. از امام خویش هم تنها تر است. پای تا سر بغض و خشم کینه بود. کینه هایش کینه ای دیرینه بود. بغض حیدر شعله ور در سینه داشت. سنگ بود و جنگ با آئینه داشت. سنگ و آئینه نمی دانم چه شد؟. آهن و سینه نمی دانم چه شد؟. آنقدر گویم که در بیت الولاء قل هو الله گشت از قرآن جدا!. آرزوی حیدر آنجا کشته شد!. هم پسر هم مادر آنجا کشته شد. برگلستان ولایت تاختند!. غنچه را با لاله پر پر ساختند!. لاله زیر خار و خس افتاده بود باغبان هم از نفس افتاده بود!. ظلم طغیان تا قیامت زاده شد. این چنین مزد رسالت داده شد. رضا سازگار(میثم) #*قال الله تبارک و تعالی: قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی!!.* *لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم!.* ایام عزاداری و حزن اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه الزهرا(س) دردانه و ریحانه نبی مکرم اسلام(ص)!. را به محضر مبارک بقیه الله الاعظم ارواحنا له فداه و تمام شیعیان و همه دوستداران اهل بیت(ع) و شما اعضا محترم گروه تسلیت و تعزیت می گویم!. 😭😭😭😭😭🏴🏴🏴 ما همراه شوید و مطالب زیبا و جدید بخوانید!. 🌐Admin @hojjati_mohajerin به ما بپیوندید🌷🌷🌷♻ کانال:https://eitaa.com/maaref_Danishi_arzeshi گروه:http://eitaa.com/joinchat/1976172574C764de743b2
🏴 فاطمیه ▪️ایام فاطمیه، نام روزهایی است که دوستداران اهل بیت(ع) به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، عزاداری می‌کنند. ▪️به دلیل اختلاف روایات در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) و معتبر دانستن دو نقل تاریخی از سوی علمای شیعه، شیعیان ایام فاطمیه را در دو نوبت مختلف گرامی داشته و در این ایام به یاد مصائب دخت نبی اکرم(س) و مظلومیت همسر ایشان حضرت علی(ع)، در مجالسی به ذکر فضائل و مصائب، برترین بانوی اسلام و اولین شهید راه ولایت، پرداخته و از دشمنان اهل بیت، تبری می‌جویند. درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است؛ اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان؛ ▪️بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی‌الاوّل، شهادت حضرت زهرا(س) اتفاق افتاده است و این ایام را فاطمیّه اوّل می‌خوانند؛ اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در سوم تا پنجم جمادی ‌الثانی اتفاق افتاده و این ایام را فاطمیّه دوم می‌خوانند. ▪️آن فرقه اي كه تيشه به نخل فدك زدند ▪️بر قلب پاك ختم رسولان نمك زدند ▪️مهدي بيا ز قاتل مادر سوال كن ▪️زهرا چه كرده بود كه او را كتك زدند 🏴 فرا رسیدن ایام فاطمیه تسلیت باد!. ما همراه شوید و مطالب زیبا و جدید بخوانید!. 🌐Admin @hojjati_mohajerin به ما بپیوندید🌷🌷🌷♻ کانال:https://eitaa.com/maaref_Danishi_arzeshi گروه:http://eitaa.com/joinchat/1976172574C764de743b2
مظلومانه صدیقه طاهره و شهیده حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها تسلیت باد!!!.😭😭😭🏴🏴🏴 🏴 باز فلک ز حركت افتاد! 🏴 مولای سخن به لكنت افتاد!!! 💠 نورانی حضرت زهرا(س) سه گروه از زنانی که با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها محشور می‌شوند: 🌴 امام صادق(علیه السلام) فرمود: ▫️ثَلاَثٌ مِنَ النِّسَاءِ يَرْفَعُ الله عَنْهُنَّ عَذَابَ الْقَبْرِ وَ يَكُونُ مَحْشَرُهُنَّ مَعَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ (صَلَّى‌الله‌عَلَيْهِ‌وَ‌آلِهِ): اِمْرَأَةٌ صَبَرَتْ عَلَى غَيْرَةِ زَوْجِهَا وَ امْرَأَةٌ صَبَرَتْ عَلَى سُوءِ خُلُقِ زَوْجِهَا وَ امْرَأَةٌ وَهَبَتْ صَدَاقَهَا لِزَوْجِهَا!. ▪️ سه طايفه‌ از زن‌ها هستند كه عذاب قبر از آن‌ها برداشته می‌شود و با حضرت فاطمه (س)، دختر حضرت محمّد(ص) محشور می‌شوند: 1. زنى كه بر غيرت شوهرش صبر كند. 2. زنى كه بر بد اخلاقی شوهرش صبر کند. 3. زنى كه مهريه‌اش را به شوهرش ببخشد. 📚منبع: وسائل الشیعة، ج 14، ص 285. ما همراه شوید و مطالب زیبا و جدید بخوانید!. 🌐Admin @hojjati_mohajerin به ما بپیوندید🌷🌷🌷♻ کانال:https://eitaa.com/maaref_Danishi_arzeshi گروه:http://eitaa.com/joinchat/1976172574C764de743b2
💢 جالب علامه امینی(ره) در مجلس اهل تسنن جهت اثبات مظلومیت حضرت زهرا(س) و حقانیت حضرت امام علی(ع)!. روزی علمای اهل تسنن مرحوم علامه امینی(ره) را برای صرف شام دعوت می کنند. اما علامه امینی امتناع می ورزد و قبول نمی کند. آنها اصرار می کنند که علامه امینی را به مجلس خود ببرند. به علت اصرار زیاد علامه امینی دعوت را می پذیرد و شرط می گذارد که فقط صرف شام باشد و هیچ گونه بحثی صورت نگیرد، آنها نیز می پذیرند. پس از صرف شام یکی از علمای اهل سنت که در آن جمع زیادی از علما نشسته بود، می خواست بحث را شروع کند که علامه امینی گفت: قرار ما این بود که بحثی صورت نگیرد! اما باز آنها گفتند: پس قرار بر این شد که از آنجایی که تمام حضّار در جلسه، حافظ حدیث بودند برای متبرک شدن جلسه، هر نفر یک حدیث نقل کند تا مجلس نورانی گردد. آنان شروع کردند یکی یکی حدیث نقل کردند تا اینکه نوبت به علامه امینی رسید. علامه به آنها گفت شرطم بر گفتن حدیث این است که ابتدا همگی بر معتبر بودن یا نبودن سند حدیث اقرار کنید. همه قبول کردند. سپس علامه امینی فرمود: قال رسول الله(ص): «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة» حضرت رسول اکرم(ص) فرموه است: هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلی مرده است. سپس از تک تک حضار در جلسه در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و همه حدیث را تایید کردند. سپس گفت: حال که همه حدیث را تایید کردید یک سوال از شما دارم! بعد از کل افراد جمعا پرسید: آیا فاطمه الزهراء(س) امام زمان خود را می شناخت یا نمی شناخت؟!!! اگر می شناخت، امام زمان فاطمه(س) چه کسی بود؟. تمام حضار مجلس به مدت ربع ساعت، بیست دقیقه ساکت شدند و سرشان را به زیر انداختند و چون جوابی برای گفتن نداشتند یکی یکی جلسه را ترک کردند و با خود می گفتند: اگر بگوییم نمی شناخت، پس باید بگوییم که فاطمه(س) کافر از دنیا رفته است و حاشا که سیده نساء العالمین کافر از دنیا رفته باشد؟!! و اگر بگوییم می شناخت چگونه بگوییم امام زمانش ابوبکر بوده؟ در حالی که بخاری (از سرشناس ترین علمای اهل سنت) گفته: «فَاطِمَةُ(س) مَاتَت وَ هِیَ سَاخِطَةٌ عَلَیهِمَا» فاطمه(س) در حالی از دنیا رفت که از ابوبکر و عمر غضبناک بود. و چون حضار مجبور می شدند بر حقانیت و امامت علی بن ابیطالب(ع) اقرار بورزند سکوت کرده و جلسه را با خجالت ترک کردند. ما همراه شوید و مطالب زیبا و جدید بخوانید!. 🌐Admin @hojjati_mohajerin به ما بپیوندید🌷🌷🌷♻ کانال:https://eitaa.com/maaref_Danishi_arzeshi گروه:http://eitaa.com/joinchat/1976172574C764de743b2
مهم تکثیر ویروس آلبانی در داخل ایران!!!!! در جلسه ای مهم سری که میان مقامات وقت کشور عربستان و آمریکا در عربستان برگزارشد؛ وزیر خارجه آمریکا ورئیس سازمان سیا سخنرانی کردند!! درآنجا بن سلمان به پمپئو گفت: شما به ایران حمله کنید؛ ما تمام هزینه های شما را می پردازیم؛ آنجا پمپئو درجواب گفت: شما و ما و اسرائیل چند سال است که نتوانستیم با تمام قوا از پس یمن برآییم؛ آنوقت می خواهید که به ایران حمله کنید؟ ‌ الان دیگر نه جنگ ونه تحریم‌ها توانست رژیم تهران را پای میز مذاکره بکشاند!! تنها راه باقیمانده فضای مجازی و تبلیغات 24 ساعت و دیوانه کننده شبکه های ماهواره ای بر علیه ملت ایران است؛ باید با تبلیغات کاری کنیم که ایرانی از ایرانی بودن و بالاخص مسلمان بودن خودش شرمنده شود؛ تنها راه همینست!!! به حمله نظامی فکر نکنید؛ که اگر گلوله ای برعلیه ایران شلیک شود؛ ایران اسرائیل، امارات، بحرین، قطر وکویت را باخاک یکسان خواهد کرد؛ و شما هم به یک ویرانه تبدیل خواهید شد؛ نفت بشکه ای هزار دلار می شود، اقتصاد دنیا به هم می ریزد، و از ماهم کاری برنخواهدآمد،، دیدید که با ما در عین الاسد چه کردند؛ ‌ و ما نتوانستیم حتی یک گلوله به طرف ایران شلیک کنیم؛ در حالیکه یک پایگاه نظامی مارا زدند؛ و ما حق دادن جواب را از منظر شورای امنیت داشتیم؛ اما توان پاسخگویی را واقعا نداشتیم!!! پس عاقلانه رفتار کنید احساسی برخورد نکنید!! تنها راه باقیمانده تبلیغات 24 ساعته شبکه های ماهواره ای، فضای مجازی و اینترنت است؛ تاجایی که می‌توانید شایعات عجیب و غریب بسازید؛ و اذهان ایرانی ها را بمباران تبلیغاتی کنید؛ *و کاری کنید که ایرانی نتواند سیاه و سفید را شناسایی کند؛روحانیت، مذهب و این پیامبر و موعودی که به آن اعتقاد دارند را بگیرید!!* ایران را فقط توسط خود ایرانی ها باید به نابودی بکشید! حماقت عوام فوق‌العاده است! و آنوقت مطمئن باشید که جواب میگیریم. نوت: بلی دسیسه بسیار کثیف، خطرناک و شیطانی است که از مدت ها پیش توسط افراد ضد انقلاب، سلطنت طلبها و وهابی ها و خصوصا اعضا گروهک منافقین به شدت دنبال می شود و طبق اطلاعات موثق منافقین از زمان اخراج شان از عراق و استقرار در کشور آلبانی در 40 کیلومتری تیرانا پایتخت آن، با حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی و اسرائیل و پول عربستان فعالیت سه شیفته در فضاهای مجازی دارند و شبانه روز به تولید محتواهای دروغ و شایعه سازی علیه انقلاب و نظام اسلامی مشغول اند. که در زمان دولت کثیف ترامپ این جانوران بی رحم و ویروسی و همفکران شان با تمام توان حمایت می شدند که متاسفانه اثرات عفونی و ویروسی این ویروس ها الان در ایران مشهود است و بیانگر این است که ویروس منافقین مقیم آلبانی در زمان حال رسیده و تا حدی اثر هم کرده است. *💝حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید...*
هزینه رویارویی علامه مصباح یزدی با لیبرالیسم دولتی ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱  اخبار سیاسی  اخبار سیاست ایران  "علامه مصباح، یک خطّ معرفتیِ قوی و غیرقابل‌انکار است؛ او در قالبِ یک مکتبِ فکری، ماندگار و پابرجا شده و حذف‌شدنی و کنار نهادنی نیست." به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، مهدی جمشیدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی بمناسبت یکمین سالگرد درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی، در یادداشتی نوشت، علامه مصباح، یک خطّ معرفتیِ قوی و غیرقابل‌انکار است؛ او در قالبِ یک مکتبِ فکری، ماندگار و پابرجا شده و حذف‌شدنی و کنار نهادنی نیست. راهِ او، با دروغ‌پراکنی و اتهام‌زنی و جوّسازی‌های نیروهای سیاسیِ لیبرال، بی‌رهرو نخواهد شد. متن یادداشت به شرح زیر است: 1. بیش از یک قرن است که جامعۀ ایران، دستخوش سلسله‌ای از «تنش‌ها» و «تکانه‌ها» است که در اثر حضور تحمیلیِ «تجدّد غربی»، شکل گرفته‌اند. از اواسط دورۀ قاجار به این‌سو، این مسأله به‌تدریج آغاز شد و هرچه که پیش می‌رفت، صورت جدّی‌تر و بنیادی‌تری می‌یافت تا این‌که در ماجرای «مشروطیّت»، به اوج خود رسید و یک «نزاعِ بزرگِ تاریخی» را در ایران رقم زد. دراین‌میان، کسی‌که پرچم روشنگری را برافراشت و با درک عمیقی که از ماهیّتِ تجدّد غربی داشت، تعارض و ناسازگاری آن را با «سنّت دینی» تشخیص داد، شهیدشیخ‌فضل‌الله نوری بود که پس از چندی، به دار کشید شد و از صحنه حذف شد. پس از این بود که تجدّدِ «آمرانه» و «شتابان» و «وحشی» به‌دست رضاخان پهلوی، پدید آمد و او کوشید تمام ساختارها و بنیان‌های فرهنگِ بومی و دینیِ ایران را ویران، و تجدّد غربی را جایگزین آنها گرداند. به‌این‌ترتیب، جامعۀ ایران برخلاف گذشتۀ خود، در «مسیر» و «مدار» متفاوتی فروغلتید و به «دنبالۀ تجدّد غربی» تبدیل شد. [2]. تجدّد غربی در ایران، با هر دو شاخۀ «مارکسیستی» و «لیبرالیستی»‌اش وارد شد و فعّال بود. آنچه‌که موافق طبعِ حکومت پهلوی بود، روایتِ لیبرالیستی از تجدّد بود، امّا در واکنش به انتخاب و تبعات آن، ایدئولوژی مارکسیستی نیز شکل گرفت و بدنۀ اجتماعیِ نیرومندی یافت، از جمله، حزب توده، از مهمّ‌ترین و اثرگذارترین جریان‌های مارکسیستی در ایران بود. در دهه‌های بعدی، ایدئولوژی مارکسیستی در ایران، روایت‌های دیگری را نیز ساخته‌و‌پرداخته کرد که هویّت «التقاطی» و «چندپاره» داشتند، از جمله «سازمان مجاهدین خلق» و «گروهک فرقان» و ... . در این زمان بود که مغز متفکّر انقلاب ایران، شهید آیت‌الله مرتضی مطهری پا به معرکۀ دشوار و خونباری نهاد و در برابر موج اجتماعیِ ایدئولوژی مارکسیستی، صف‌بندی و سنگربندی کرد. کسانی که مانند او می‌اندیشیدند و این وضع را یک «خطر بزرگ و مهلک» قلمداد می‌کردند، اندک بودند. او در تنهایی و غربت، شمشیر برکشید و وارد عرصۀ «نبرد نظری» شد. در این دوره، آیت‌الله محمّدتقی مصباح‌یزدی نیز جزو نوادری بود که این وضع تاریخیِ خاص را به‌درستی دریافت و «مبارزۀ فعّال و روشنگرانه»‌ای را در پیش گرفت. مصباح در این مقطع، نظریۀ «ماتریالیسم دیالکتیک» را که جوهرۀ ایدئولوژی مارکسیستی را تشکیل می‌دهد، فراگرفت و آن را به شاگران خویش نیز یاد داد و به «نقد بنیادینِ» آن اهتمام ورزید. اگر مصباح در برخی جلسه‌های نقادی خویش، مورد «حملۀ فیزیکی» و «ضرب‌وشتم» نیروهای مارکسیستی قرار گرفت، امّا مطهری به‌عنوان خطر اصلی و عمده برای ایدئولوژی مارکسیستی، به‌کلّی از صحنه کنار نهاده شد و به «شهادت» رسید. [3]. در سال‌های پایانی دهۀ شصت شمسی که ایدئولوژی مارکسیستی در ایران، از رمق افتاده بود و توش و توانی نداشت، «ایدئولوژی لیبرالیستی» از راه رسید و در سطح نخبگانی و روشنفکری، به یک جریان پُررنگ و مؤثّر تبدیل شد. در سال‌های آغازین پیروزی انقلاب، «نهضت آزادی» به رهبری مهدی بازرگان، خطّ لیبرالیسم دولتی را در دستورکار خویش قرار داد و پس از چندی نیز به‌واسطۀ همین اختلاف‌ها و تضادهای ایدئولوژیک با انقلاب، کناره‌گیری کرد. امّا این‌بار، کسانی‌که جزو مخالفان و منتقدان ایدئولوژی لیبرالیستی بودند و اسلام را با روایتی چپ‌گرایانه شناخته بودند، روندی معرفتی را آغاز کردند که از یک «چرخش معرفتیِ چشمگیر» حکایت می‌کرد. کسی‌که بیش‌ازهمه، «تسهیل‌کننده» و «محرّک» این دگردیسی بود، عبدالکریم سروش بود. او در «حلقۀ کیان»، نظریۀ «قبض و بسطِ تئوریک شریعت» را مطرح کرد و به «تجدیدنظرهای معرفت‌شناختی و فلسفی» در قلمروی دین‌شناسی روآورد. به‌دنبال او، دیگرانی نیز به راه افتادند و به الهام از گفته‌ها و نوشته‌های او، کم‌کم جریان «روشنفکری لیبرالیستی» را شکل دادند. [4]. در همین مقطع، یک اتّفاق بزرگ دیگر نیز در عرصۀ «رسمی» و «حاکمیّتی» رخ داد و آن عبارت بود از آغاز سیاستِ «لیبرالیسم اقتصادی» در دولت سازندگی. نیروهای تکنوکرات که در اطراف هاشمی‌رفسنجانی حضور داشتند،
- معارف ناب دانشی و ارزشی !
هزینه رویارویی علامه مصباح یزدی با لیبرالیسم دولتی ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱  اخبار سیاسی  اخبار سیاست ا
سیاستِ اقتصادیِ متفاوتی را به‌نام سیاستِ «تعدیل اقتصادی» آغاز کردند که برآمده از «صندوق بین‌الملی پول» و «بانک جهانی» بود. این سیاست، از چند جهت، فضای انقلابی و ارزشی را دستخوش تحوّل کرد: حاکمیّت نیروهای تکنوکرات، به‌فراموشی‌سپردن معرفت و فرهنگ، عمل‌گرایی و رواج منطقِ موقعیّت، تقدّم رشد اقتصادی و تولید ثروت بر عدالت، شکاف میان دولت و ملّت، پیدایی نارضایتی‌های اجتماعی و شورش‌های شهری و ... . در این دورۀ تاریخی، مصباح، منتقد و نگران بود امّا فضای تنگ سیاسی، مجال مباحثۀ شفاف را از او گرفته بود. [5]. با رخ‌دادن اتّفاق سوّم، مثلث تجدّد غربی به روایت لیبرالیستی در ایران کامل شد و آن، عبارت بود از قدرت‌گیریِ جریانِ روشنفکریِ سکولار در نیمۀ دهۀ هفتاد شمسی و جایابی آنها در درونِ «ساختار رسمی دولت». در این نقطه از تاریخ بود که تمام «امکان‌ها» و «فرصت‌ها» در کنار یکدیگر قرار گرفتند و نیروهای تجدّدی، یکپارچه و آشکار، «ایدئولوژی انقلابی» را به چالش کشیدند. این موج، بسیار شبیه موجی بود که در ماجرای مشروطیّت و از سوی روشنفکران آن دورۀ تاریخی شکل گرفت. اینجا بود که مصباح، «تصمیم قاطع» خویش را گرفت و «صریح» و «بی‌پروا»، به صحنۀ نزاع و ستیز وارد شد؛ همان‌گونه که مطهری در دهۀ پنجاه شمسی، از چیزی نهراسید و خطر اصلی و عمده را تشخیص داده بود. این «مواجهۀ انتقادی و شفاف»، جریان رسمی و غیررسمیِ ایدئولوژی لیبرالیستی را به‌شدّت ناخشنود کرد؛ چنان‌که هرچه زمان می‌گذشت، بیشتر احساس می‌شد که مصباح، در حال بر باد دادن فتوحاتِ آنهاست و بدنۀ اجتماعی‌شان را دچار واگرایی می‌کند. «قاطعیّت» و «جدّیّت» مصباح دراین‌باره، جریان لیبرالیسم ایرانی را نیز در مبارزۀ با وی، مصمّم کرد و ازاین‌پس، مصباح به «کلیدی‌ترین شخصیّتِ معرفتی» تبدیل شد که روزانه و هفتگی، آماج «حمله‌های رسانه‌ای و تبلیغی» این جریان واقع می‌شد. در آن مقطع، هیچ شخصیّتی همچون او، مورد «هجوم» و «تخریب» قرار نگرفت. بااین‌حال، او از راه‌رفته، بازنگشت و به روشنگری و نقادی خویش ادامه داد. به‌این‌ترتیب، انبوهی از شبهه‌ها و اشکال‌ها و ابهام‌ها و ایرادهای رسانه‌ای دربارۀ مصباح شکل گرفتند و او که تا آن زمان چندان شناخته‌شده نبود، ناگهان صدرنشین خبرها و تحلیل گردید. تقابلِ «جریانِ لیبرالیسمِ دولتی و روشنفکری» با مصباح، از جنس «دلیل» نبود و بلکه «غرض‌ها» و «سیاسی‌کاری‌ها» و «قدرت‌مداری»، بحث و گفتگو را از عرصۀ «دلیل» به عرصۀ «علّت» سوق داد و تفکّر مصباح، به دست‌مایۀ «تقطیع» و «تحریف» و «بازی‌سازی‌های تبلیغی» و «جوسازی‌های سیاسی‌کارانه» تبدیل گشت. [6]. حجم «حمله‌های تخریبی» بر ضدّ مصباح، آنچنان زیاد بود و آن‌قدر دروغ‌های کوچک و برزگ دربارۀ او «تکرار» و «تکرار» شدند که به‌تدریج، حقایق به حاشیه رفتند و «چهره‌ای دیگر» از مصباح، ساخته‌وپرداخته شد که نسبتی با وی نداشت. ما به تجربه دیدیم که چگونه «تکرار دروغ»، موجب می‌شود که «دروغ»، بر جای «حقیقت» تکیه بزند و امکان هرگونه چون‌وچرا و تأمّلی را بستاند. چند دهه گذشت امّا نه‌فقط بسیاری از نگرش‌ها نسبت به مصباح تغییر نکردند، بلکه دیگرانی نیز به جرگۀ منتقدان وی پیوستند و آنها نیز، همان گفته‌های میان‌تهی و مغالطه‌آمیزِ جریان لیبرالیسم دولتی و روشنفکری را تکرار کردند. برای مطهری نیز چنین اتّفاقی رخ داد؛ مطهری نیز از سوی جریانی که او آنها را «ماتریالیسم منافق» خوانده بود، ترور شخصیّت شد و جز به بهای شهادتش، احیاء نشد. مصباح نیز با «لیبرالیسم منافق»، دست‌به‌گریبان شد و تا آن‌هنگام که زنده بود، تاوان این مواجهه‌اش را پرداخت و زخم خورد و طعنه شنید. وقتی «عملیّات روانی»، جایگزین «مباحثۀ فکری» می‌شود؛  وقتی «جهان غیرمعرفت» بر «جهان معرفت»، سایه‌ می‌فکند؛ وقتی به‌جای «صد جلد کتابِ مصباح»، به «مشهورات رسانه‌ای»، ارجاع داده می‌شود؛ وقتی «قدرت»، حقّ «معرفت» را تضییع می‌کند؛ وقتی «غرض‌ورزی»، «حقیقت‌طلبی» را می‌بلعد؛ و ... روشن است که چنین وضعی پدید می‌آید. امروز نیز «به مصباح ارجاع دادن»، فضیلت نیست و «در کنار مصباح بودن»، هزینه دارد. مصباح، «متفکّرِ همیشه‌متهم» بود و هست. هنگامی‌که «علّت» به معرکه پا بنهد، بساط «دلیل»، برچیده خواهد، و روشن است که آتشِ «علّت»، با آبِ «دلیل»، خاموش نخواهد شد. [7]. علامه مصباح چه کرده که عدّه‌ای - به تعبیرِ رسای شهید سیّد اسدالله لاجوردی، «منافقانِ انقلاب» - تا این اندازه با او «دشمنی» دارند؟! چقدر «نفرّت» و «کینه» و «بددلی»!! قاعده این شده که «اتهام‌زدن» نسبت به علامه مصباح، محتاجِ «دلیل» نیست، بلکه همین که گفته بشود، پذیرفته هم خواهد شد!! مظلومیّت از این بیشتر؟! زندگی و وجود و رفتارِ علامه مصباح، چقدر شبیهِ «شمع» بود و هست: رسمِ «روشنگری»، «سوختن» هست و میانِ این دو، امکانِ انتخاب نیست! پس برای روشنگری، باید سوخت.