eitaa logo
معارف الشیعه
3.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
654 ویدیو
302 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️ حدیثی که امام صادق سلام الله علیه فرمود باید با بنویسید... قال الصادق علیه السلام: "نفس المهموم لظلمنا تسبیح و همه لنا عبادة و كتمان سرنا جهاد فى سبیل الله. ثم قال ابو عبدالله علیه السلام: یجب ان یكتب هذا الحدیث بالذهب." امام صادق سلام الله علیه فرمود: نفس كسى كه به خاطر مظلومیت ما اندوهگین شود، تسبیح است و اندوهش براى ما، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست. 📚اصول کافی، ج ۲ ، ص ۲۲۶ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علیهما السلام 🔰 ریحانه الحسین (علیهما السلام) ❇️ پژوهشی در تاریخ و مصائب حضرت رقیه بنت الحسین (علیهما السلام) 🔺آیت الله 🔺آیت الله 🔺استاد 🔺استاد 🔺و...... کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 از سفارشات مرحوم میرزا 🔸از قول یکی از شاگردان برجسته مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله علیه نقل شده است: ۱_همه روزه بعد نماز صبح آیه الکرسی و آیه نور و آیات آخر سوره حشر را برای سلامتی حضرت سلام الله علیه و عجل الله فرجه الشریف بخوانید. ۲_همه روزه به مقداری که میسور است صدقه مالی برای سلامتی آن حضرت بدهید. ۳_حل و فصل کلیه مشکلات خود را به حضرتش واگذار کنید. کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
⚫️ دستی که خورد و صورت من را کبود کرد انگشتر عقیق پدر بود روی آن... کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
فروش بچه به خاطر مجلس حسين.mp3
3.59M
⭐️ ⚫️ حکایت مردی که فرزندش را فروخت تا برای بگیرد ... عالم ربانی استاد ( حفظه الله تعالی ) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 عظمت مرحوم زرآبادی 🔸از قول مرحوم آقای میرزا علی اکبر نقل شده: 🔸وقتی مرحوم تکبیره الاحرام می گفت همه ی مسجد میلرزید!!! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
" اجری همانند اجر شهداء کربلا " ◾️قال الامام الرضا سلام الله علیه یا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ سَرَّکَ أَنْ یَکُونَ لَکَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَقُلْ مَتَی مَا ذَکَرْتَهُ یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً . 🔸امام رضا سلام الله علیه : ای پسر شبیب! اگر می خواهی ثوابی چون کشته شدگان با حسین سلام الله علیه ببری، هر وقت که نام او را بردی بگو : یَا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً یعنی: ای کاش که با ایشان بودم تا فوز عظیم (رستگاری بزرگ) می بردم. 📚بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار عليهم السلام جلد 98 صفحه 103 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 لذت بهشتیان از محضر و خلقت بهشت از نور حضرت 🔉 مرحوم آیت الله حاج " اعلی الله مقامه الشریف " کانال مفرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 مقتل عبدالله بن حسن " سلام الله علیهما " 🔹 ... شمر بن ذى الجوشن لعنة الله علیه با آن بي شرمان كه همراهش بودند به سوي امام حسین علیه السلام بازگشتند و اطراف او را گرفتند. 🔸 در اين ميان عبد اللَّه بن حسن بن على كه كودكى نابالغ بود ✳️از میان زنان بيرون آمد و ✳️لشكر را شكافته خود را به كنار عمويش رسانيد، ✳️زينب دختر على عليه السّلام خود را به آن كودك رسانيد كه از رفتنش جلوگيرى كند، امام حسين عليه السّلام فرمود: خواهرم اين كودك را نگهدار، كودك از بازگشتن (به همراه عمه) خوددارى كرد و با سرسختى، از رفتن سرپيچى نموده 🔹گفت: به خدا از عمويم جدا نخواهم شد، در اين هنگام ابجر بن‏ كعب‏ لعنة الله علیه شمشيرش را به قصد امام حسين عليه السّلام بلند كرد، آن كودك گفت: اى پسر زن ناپاك! آيا عمويم را مي كشى؟ شمشیر را فرود آورد . كودك دست خويش سپر كرد و آن شمشير، دست او را جدا كرده و  به پوست آويزان نمود، كودك فرياد زد: مادر جان... 🔸 امام حسين عليه السّلام آن كودك را در برگرفت و به سينه چسبانيده و فرمود: فرزند برادرم بر اين مصيبتى كه بر تو رسيده شكيبائى كن و آن را به نيكى به حساب بیاور، زيرا خداوند تو را به پدران شايسته‏ات مي رساند، سپس امام حسين عليه السّلام دست به سوى آسمان بلند كرده و فرمود: بار خدايا اگر اين مردم را تا زمانى بهره زندگى داده ‏اى، پس ايشان را به سختى پراكنده ساز، و آنها را گروههائى پراكنده دل ساز، و هيچ فرمانروانى را هرگز از ايشان خوشنود منما، زيرا كه اينان ما را خواندند كه ياريمان كنند سپس به دشمنى ما برخاسته و ما را كشتند... -------------------------------------------------- ✅متن عربی: 🔸فَمَكَثَ هُنَيْهَةً ثُمَّ عَادَ وَ عَادُوا إِلَيْهِ وَ أَحَاطُوا بِهِ. فَخَرَجَ إِلَيْهِمْ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ وَ هُوَ غُلَامٌ لَمْ‏ يُرَاهِقْ‏ مِنْ عِنْدِ النِّسَاءِ يَشْتَدُّ حَتَّى وَقَفَ إِلَى جَنْبِ الْحُسَيْنِ ✳️فَلَحِقَتْهُ زَيْنَبُ بِنْتُ عَلِيٍّ لِتَحْبِسَهُ فَقَالَ لَهَا الْحُسَيْنُ احْبِسِيهِ يَا أُخْتِي فَأَبَى وَ امْتَنَعَ عَلَيْهَا امْتِنَاعاً شَدِيداً ✳️وَ قَالَ وَ اللَّهِ لَا أُفَارِقُ عَمِّي وَ أَهْوَى أَبْجَرُ بْنُ كَعْبٍ إِلَى الْحُسَيْنِ  بِالسَّيْفِ فَقَالَ لَهُ الْغُلَامُ وَيْلَكَ يَا ابْنَ الْخَبِيثَةِ أَ تَقْتُلُ عَمِّي؟ فَضَرَبَهُ أَبْجَرُ بِالسَّيْفِ فَاتَّقَاهَا الْغُلَامُ بِيَدِهِ فَأَطَنَّهَا إِلَى الْجِلْدَةِ فَإِذَا يَدُهُ مُعَلَّقَةٌ ✳️وَ نَادَى الْغُلَامُ يَا أُمَّتَاهْ فَأَخَذَهُ الْحُسَيْنُ  فَضَمَّهُ إِلَيْهِ وَ قَالَ يَا ابْنَ أَخِي اصْبِرْ عَلَى مَا نَزَلَ بِكَ وَ احْتَسِبْ فِي ذَلِكَ الْخَيْرَ فَإِنَّ اللَّهَ يُلْحِقُكَ بِآبَائِكَ الصَّالِحِينَ. ثُمَّ رَفَعَ الْحُسَيْنُ يَدَهُ وَ قَالَ: اللَّهُمَّ إِنْ مَتَّعْتَهُمْ إِلَى‏ حِينٍ فَفَرِّقْهُمْ فِرَقاً وَ اجْعَلْهُمْ طَرَائِقَ قِدَداً وَ لَا تُرْضِ الْوُلَاةَ عَنْهُمْ أَبَداً فَإِنَّهُمْ دَعَوْنَا لِيَنْصُرُونَّا ثُمَّ عَدَوْا عَلَيْنَا فَقَتَلُونَا. -------------------------------------------------- 📘 في معرفة حجج الله على العباد، شیخ مفید، ج‏2، ص 110-111 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نقدی بر مستندات قرآنی قائلین به ✍️ وحدت وجود نظریه غیر برهانی و متخذ از الهیات یونانی و در تعارض با بدیهیات عقلی و وحیانی است با این وجود فلاسفه و عرفای قائل به وحدت وجود تلاش کرده اند این نظریه را مستند به آیاتی از قران کنند که در زیر به نقد آن می پردازیم: 🔻1. الله نور السماوات والارضِ (نور/ 35)، (خداوند نور آسمان ها و زمين است). ملاصدا واژه «نور» را به «وجود» معنا کرده 📚ملاصدرا، اسرار الایات ص 35 و آسمانها و زمین را عین وجود خداوند دانسته است، در حالی که اهل بیت علیهم السلام نور را به معنای روشنگر و هدایتگر اهل آسمان و زمین تفسیر کرده اند. راوی می گوید از امام رضا عليه السلام در باره فرموده خداوند متعال «خداوند نور آسمان‌ها و زمين است» پرسيدم، فرمودند: یعنی هدايت کننده اهل آسمان‌ها و هدايت کننده اهل زمين است. 📚اصول كافي ‏1 / 115 🔻2. ونفخت فيه من روحي (حجر/29) (و هنگامي که در آن از روح خود دميدم). و ، دمیده شده در انسان را حصه ای از وجود خداوند دانسته اند تا آیه را دلیلی دیگر بر وحدت وجود و سنخیت و عینیت خالق و مخلوق بدانند. در شرح بر شواهد الربوبیة می نویسد: «و ذلك الروح من النفس الرحماني بل عينه‏» (این روح دمیده شده در آدم از نفس و روح الهی بلکه عین آن است.» 📚الشواهد الربوبية في المناهج السلوكية ج‏2 ص660 در حالی که روح یکی از مخلوقات است که خداوند مانند سایر مخلوقات آن را از عدم (لا من شئ) خلق کرد و برای آن که شرافت این روح را که می خواست در پیکر آدم بدمد، بیان کند آن را به خود اضافه کرد و فرمود: «روحی» که در ادبیات عرب به آن اضافه تشریفیه می گویند. 🔻امام باقر عليه السلام در باره روح كه در آدم دميده شده و علت اضافه آن به خداوند مي‏فرمايد: «خداوند روح را به خود نسبت داد، براي اينكه آن را بر ارواح ديگر برتري داد، همان گونه كه خانه‏اي از خانه‏ها (کعبه) را برگزيد و فرمود: خانه من. و به پيامبري از پيامبران فرمود: دوست من، و نظائر آن. و همه آنها مخلوق و ساخته شده و پديد آمده و مورد تربيت و تدبيرند.» 📚 كافي ‏1/134 🔻3. اينما تولوا فثم وجه الله. (بقره/115) (به هر طرف روي کنيد پس آنجا وجه خداوند است.) مفهوم آیه این است که خداوند متعال جا و مکان خاصي ندارد که شما خيال کنيد مثلا اگر رو به قبله کرديد رو به خدا کرده باشيد و اگر رو از قبله بر گردانديد از خدا هم رو برگردانده باشيد! بلکه او متعالي از داشتن زمان و مکان بوده و روي آوردن به او امري معنوي است و روي به هر طرفي مي‌توان با او در مناجات و دعا و انس بود اما ابن عربی بر اساس نظریه وحدت وجود که خدا را بی نهایت می داند و می گوید خداوند همه جا را پر کرده است، می گوید به هر جا نظر کنید، ذات خداوند را مشاهده کرده اید! 📚 فصوص ‏2/149 و این معنایی جز سخن گفتن از یک خدای مادی و مکانی و مقداری ندارد. 🔻4. وما رميت اذ رميت ولکن الله رمي. (انفال/17) (تو پرتاب نکردي آن گاه که پرتاب کردي بلکه خدا پرتاب کرد) مفهوم آیه اين است که هنگامي که تو(پیامبر) در جنگ بدر مشتي از خاک به سوي لشکر کفار پرتاب کردی و گفتی: صورت هايتان زشت باد، در واقع ما بوديم که به دنبال آن طوفاني از خاک و شن ايجاد نموديم که آن‌ها شکست خوردند و فرار کردند 📚تفسير قمي،‏1/ 271 و مقصود کلي آيه اين است که کارهاي نيکي که انجام مي‌دهيد تأييد و نصرت و توفيق آن را ما عطا می کنیم. اما فلاسفه و عرفا می گویند این آیه ناظر به وحدت وجود است، 📚أسفار ‏2/ 372 چرا که به پیامبر می گوید تو اساسا وجود نداشتی که چیزی را به سمت مشرکان پرتاب کنی بلکه وجود فقط منحصر به ذات خداوند است و اوست که پرتاب کرد و اوست که اساسا هر فعلی را انجام می دهد! 🔻بر اساس این تفسیر وحدت وجودی از آیه باید گفت چون غیر از خداوند، وجود مستقل دیگری به نام انسان نیست و انسانها همه مرتبه ها و حصه هایی از وجود خداوندند، همه افعالی که از انسانها سر می زند، چه خیر و چه شر، همگی فعل خداوندند و فی المثل باید به سارق ـ العیاذ بالله ـ گفت: ما سرقت اذ سرقت و لکن الله سرق یا به قاتل گفت: ماقتلت اذ قتلت و لکن الله قتل! و البته می دانیم که مولوی در مثنوی بر همین اساس قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام را نه ابن ملجم بلکه خداوند دانسته و گفته مقدر شده که کسی حق ندارد یک مو از سر ابن ملجم کم کند! 📚مثنوی دفتر اول کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
در 🔴 در پست قبل نمونه هایی از تفسیر به رای در بین را بیان کردیم و مخالفش با روایات را نیز ذکر کردیم . بخوانید تا بدانید کسی که قرآن را به رای خود تفسیر می کند در منظر ائمه هدی " سلام الله علیهم اجمعین " چه جایگاهی دارند : ۱. رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ فرمود: «ما امَنَ بی مَنْ فَسَّر برأیه كلامی» (خدای جلّ‌جلاله می‌فرماید: هر كسی به رأی و دلخواه خویش گفتار مرا تفسیر كند به من ایمان نیاورده است) ۲. «من فَسّر القرآن برأیه فلیتبوَأ مقعدَه من النّار» (كسی كه قرآن را به رأی و نظر خود تفسیر كند، جایگاهش آتش جهنم است) ۳. عیّاشی از امام صادق ـ سلام الله علیه ـ نقل می‌كند كه فرمودند: «مَنْ فسّر القرآن برأیه ان اصابَ لم یُوجَز، و ان اخطاً فهو ابعدُ من السماء» (كسی كه قرآن را به رأی و نظر خویش تفسیر كند، اگر درست و مطابقِ با واقع باشد، اجر و پاداشی برایش نیست و اگر خطا رود، هر آینه (از مرز و حق و حقیقت) بیشتر از فاصله آسمان‌ها از یكدیگر، دور شده است. 📚 التفسیر و المفسرون ، آیت الله محمد هادی معرفت ، ج ۱ ، ص ۶۰ _۶۱ 📚مرآه الانوار ص۱۶ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 تفسیر قرآن مختص حضرت رضا (سلام الله علیه ) مى فرمايد: «اتق الله و لا تنسب الى انبياء الله الفواحش و لا تتاول كتاب الله برأيك فان الله عزوجل قد قال: و ما يعلم تاويله الا الله و الراسخون فى العلم:» تقواى الهى را رعايت كرده و خدا را ناظر بر خود بدان و به پيامبران خدا نسبت گناه مده و كتاب خدا را به رأى خود تاويل مكن كه خدا فرموده تاويل آيات را جز خدا و راسخون در علم نمى دانند. 📚 عیون اخبار الرضا " سلام الله علیه ، ج ۲ ، ص۱۷۰ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 چه کسانی هستند ؟ امام صادق( سلام الله علیه )  فرمود:  «نحن الراسخون فى العلم و نحن نعلم تأویله»  «ما راسخان در علم مى باشیم و ما از تأویل قرآن آگاهیم». 📚 تفسیر نورالثقلین ج۱ ص۲۶۰ 💢 راسخ در علم کسی است که در دانش او ذره ای احتمال خطا نباشد ، حقیقتا چه کسانی غیر از چهارده معصوم ( سلام الله علیهم اجمعین ) را می توان راسخ در علم نام نهاد ⁉️ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
014-osol-toohidi.mp3
1.46M
#معارف_وحیانی 🔴 #تبیین_اصول_توحیدی از منظر قرآن و روایات 🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج #سید_جعفر_سیدان ادام الله ظله الوارف 🔸(جلسه چهاردهم) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
038-tanbihat.mp3
5.89M
#معارف_وحیانی #تدریس کتاب شریف #تنبیهات_حول_المبدا_والمعاد توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج #شیخ_مهدی_مروارید حفظه الله تعالی {جلسه سی و هشتم } #تدریس_تنبیهات ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 تخصص بزرگان در و مرحوم میرزا علی اکبر رضوان الله تعالی علیه میفرمود : در زمان حضورم در قزوین و رسائل را نزد علامه و کتاب را نزد علامه تلمذ کردم. 📚 به نقل از یکی از شاگردان کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 علی بن عاصم کوفیِ نابینا می گوید ؛ بر مولایم سلام الله علیه داخل شدم و بر آن حضرت سلام کردم و آن بزرگوار جواب سلام مرا دادند و فرمودند مرحبا ای پسر عاصم کوفی ، بنشین. گوارا باد بر شما ای فرزند عاصم آیا می دانی زیر پایت چه هست ؟ گفتم ای مولای من زیر پای من همین زیرانداز و فرش است که خداوند گرامی بدارد صاحب آن را. فرمودند ای فرزند عاصم بدان که شما روی فرشی و بساطی ایستاده ای که بر روی آن انبیاء و پیامبران نشسته اند! گفتم ای مولای من ای کاش مادامی که زنده هستم از شما مفارقت نمی کردم. سپس در نفْس خود گفتم ای کاش می دیدم این فرش را ، سلام الله علیه دانست آنچه از قلب من گذشت ، فرمودند ای فرزند عاصم پیش بیا ، من جلو رفتم ، سلام الله علیه دست مبارکش را کشید بر صورت من و به اذن خداوند من بینا شدم. سپس فرمود این جایگاه قدم پدرمان است ، و این اثر ، تا رسیدند به اینکه فرمودند و این اثر قدم جدّم صلی الله علیه و آله است و این اثر قدم جدّم _علی_بن_ابیطالب سلام الله علیه است! علی بن عاصم می گوید افتادم روی جای قدمها و همه آنها را بوسیدم و دست مبارک امام سلام الله علیه را هم بوسیدم و به گفتم من عاجز هستم از نصرت و یاری شما با دست ، یعنی از دست من کاری ساخته نیست ، فقط شما را دوست دارم و از دشمنان شما بیزارم و در خلوت بر آنها لعن می کنم. ای مولای من چگونه می بینی حال مرا ؟ سلام الله علیه فرمودند پدرم از جدّم صلی الله علیه و آله نقل کرد که آن حضرت فرمودند : کسی که از کمک ما ناتوان باشد و در خلوت دشمنان ما را لعنت کند خداوند صدای او را به تمام فرشتگان می رساند ، هر وقت یکی از دشمنان ما را لعن کند فرشتگان هم با او هم صدا می شوند ، و اگر یکی از دشمنان فراموش شود در لعنِ شما ، فرشتگان به او هم لعن می کنند وقتی که صدای شما بر لعن کردن دشمنان ما به فرشتگان می رسد آنان از خداوند برای شما استغفار و ثنا می طلبند و می گویند خدایا درود بفرست بر روح این بنده ات که در راه اولیائت کوشش و سعی خودش را کرده است و اگر بیش از این قادر بود انجام می داد ، ناگاه ندا از جانب خداوند می رسد که می فرماید ای فرشتگان ، من دعای شما را درباره این بنده ام استجابت کردم و شنیدم ندای شما را و صلوات فرستادم بر روح او! 📚بحارالانوار ج۵۰ ص۳۱۶ اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 آیت الله العظمی : بیداری به اذهان طلاب فلسفه بدهم! 🔸خاطره‌ای از مرحوم علامه آیت الله حاج به نقل از استاد علامه : شیخ استاد، از قول حضرت نقل ‌کرده‌اند که «من در درس مرحوم میرزا ابوالحسن (۱۲۳۸‌ق- ۱۳۱۴‌ق) حاضر می‌شدم و پس از مدتی، گاه و گاه، به پاره‌ای از مطالبی که گفته می‌شد اشکال می‌کردم. گاه ایشان ناراحت می‌شد، و من به درس حاضر نمی‌شدم. با گذشت دو سه روز مرحوم به طلاب درس می‌فرمود: «سیّد با استعدادی است، بگویید به درس بیاید» و من دوباره می‌رفتم، و باز در موارد مناسب به اشکال کردن می‌پرداختم … تا بار آخر که با تند شدن استاد دیگر به درس نرفتم. و ایشان پیغام داد که بیاید، و من پاسخ دادم که غرضم از آمدن و اشکال کردن این بود که شاگردان شما مقلّدوار به مطالب گوش ندهند و بدانند که آنچه گفته می‌شود، چنان وحی مُنَزل نیست و قابل اشکال است؛ می‌خواستم این بیداری را به اذهان طلاب بدهم که دادم …». 📚محمدرضا حکیمی. مکتب تفکیک. تهران. دفتر نشر فرهنگ اسلامی. چاپ سوم. ۱۳۷۷٫ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
4_5857058257448732290.mp3
449.2K
🔴 آیا مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی در برخی از مبانی علمی و اعتقادی خود هم فکر و هم نظر با #فلاسفه و #عرفا هستند؟؟؟!!!!! 🔸بیانی کوتاه از عالم ربانی حضرت علامه آیت الله #سید_جعفر_سیدان حفظه الله تعالی کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 مقتل به روایت اول 🔹هنگامى که امام حسین علیه‌السلام شهادت خاندان و فرزندانش را دید و از آنان کسى جز امام و زنان و کودکان و فرزند بیمارش- امام سجّاد علیه‌السلام- نماند، ندا داد: ◾️«هَلْ مِنْ ذابٍّ یَذُبُّ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللَّهِ؟ ◾️هَلْ مِنْ مُوَحِّدٍ یَخافُ اللَّهَ فینا؟ ◾️هَلْ مِنْ مُغیثٍ یَرْجُوا اللَّهَ فِی إِغاثَتِنا؟ ◾️هَلْ مِنْ مُعینٍ یَرْجُوا ما عِنْدَاللَّهِ فِی إِعانَتِنا؟» 🔻 آیا کسى هست که از حرم رسول خدا دفاع کند؟ 🔻 آیا خداپرستى در میان شما پیدا مى‏‌شود که از خدا بترسد و ستم بر ما روا ندارد؟ 🔻آیا فریادرسى هست که براى خدا به فریاد ما برسد؟ 🔻 آیا یارى کننده‌‏اى هست که با امید به عنایت خداوند به یارى ما برخیزد؟». 🔶با طنین‌افکن شدن نداى استغاثه امام علیه‌السلام، صداى گریه و ناله از بانوان حرم برخاست. 🔷امام علیه‌السلام به خیمه‏‌ها نزدیک شد و فرمود: ◾️«ناوِلُونی عَلِیّاً ابْنی الطِّفْلَ حَتّى‏ اوَدِّعَهُ»  🔻فرزند خردسالم «على» را به من بدهید تا با او وداع کنم. 🔶 فرزندش را نزد امام آوردند. امام علیه‌‌السلام در حالى که طفلش را مى‏‌‌بوسید، خطاب به او فرمود: ◾️«وَیْلٌ لِهؤُلاءِ الْقَوْمِ إِذا کانَ خَصْمُهُمْ جَدَّکَ» 🔻وای به حال این گروه ستمگر آنگاه که جدّت رسول خدا صلى الله علیه و آله با آنان به مخاصمه برخیزد. 🔷 هنوز طفل در آغوش امام آرام نگرفته بود که حرملة بن کاهل اسدى، او را هدف قرار داد و تیرى به سوى وى پرتاب کرد و گلوى او را درید، خون سرازیر شد. 🔶امام علیه‌السلام دست‏ها را زیر گلوى آن طفل گرفت تا از خون پر شد؛ آنگاه خون‏ها را به سوى آسمان پاشید و به خدا عرض کرد: 🔻«اللَّهُمَّ إِنْ حَبَسْتَ عَنَّا النَّصْرَ فَاجْعَلْ ذلِکَ لِما هُوَ خَیْرٌ لَنا» 🔷بار الها! اگر در این دنیا ما (در ظاهر) بر این قوم پیروز نشدیم، بهتر از آن را روزى ما فرما». 🔶 بعد از شهادت آن طفل، امام علیه‌‌السلام از اسب پیاده شد و با غلاف شمشیر، قبر کوچکى کند و کودکش را به خونش آغشته ساخت و بر وى نماز گذارد (و دفن نمود).  📚(مقتل خوارزمی، ج 2 ص 32 ؛ بحارالانوار علامه مجلسی، ج 45 ص 46 ؛ عاشورا ریشه‏ها، انگیزه‏ها، رویدادها، پیامدها، ص 497) ✳️ علّامه مجلسى میافزاید: امام فرمود:  ◾️«هَوَّنَ عَلَىَّ ما نَزَلَ بی أَنَّهُ بِعَیْنِ اللَّهِ» 🔻این مصیبت بر من آسان است، چرا که در محضر خداست. 🔶امام باقر علیه‌السلام فرمود:  ◾️«فَلَمْ یَسْقُطْ مِنْ ذلِکَ الدَّمِ قَطْرَةٌ إِلَى الْأَرْضِ»  🔻از خون گلوى على اصغر که امام آنها را به آسمان پاشید، قطره‌‏اى به زمین برنگشت.  🔷در روایت دیگرى آمده است که امام حسین علیه‌السلام فرمود:  ◾️«لا یَکُونُ أَهْوَنَ عَلَیْکَ مِنْ فَصیلٍ، اللَّهُمَّ إِنْ کُنْتَ حَبَسْتَ عَنَّا النَّصْرَ، فَاجْعَلْ ذلِکَ لِما هُوَ خَیْرٌ لَنا» 🔻 خدایا! فرزندم نزد تو کمتر از بچّه ناقه صالح پیامبر نیست. خدایا! اگر پیروزى (ظاهرى) را از ما دریغ داشته‏‌اى بهتر از آن را روزى ما فرما. 📚(بحارالانوار علامه مجلسی، ج 45 ص 46) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 مقتل به روایت دوم 📚معالى السبطین از قول ابومخنف شهادت طفل شیرخوار را به گونه دیگرى آورده است، 🔷می‏گوید: امام علیه‌السلام پس از شهادت على اکبر به خواهرش فرمود:  ◾️«یا اخْتاهُ اوُصیکِ بِوَلَدی الصَّغیرَ خَیْراً، فَانَّهُ طِفْلٌ صَغیرٌ وَ لَهُ مِنَ الْعُمْرِ سِتَّةُ أَشْهُرٍ»  🔻خواهرم! به فرزند خردسالم نیکى کن، او خردسال است و تنها شش ماه دارد». 🔶خواهر عرض کرد: ✳️«برادرجان! این طفل به مدّت سه روز است که جرعه آبى ننوشیده است، از این گروه کمى آب بطلب!». 🔶امام علیه‌السلام با شنیدن این سخن، طفلش را گرفت و به سوى دشمن روانه شد و فرمود: ◾️«یا قَوْمِ قَدْ قَتَلْتُمْ أَخی وَ أَوْلادی وَ أَنْصارِی وَ ما بَقِی غَیْرُ هذَا الطِّفْلِ، وَ هُوَ یَتَلَظّى‏ عَطَشَاً مِنْ غَیْرِ ذَنْبٍ اتاهُ إِلَیْکُمْ، فَاسْقُوهُ شَرْبَةً مِنَ الْماءِ» 🔻اى مردم! شما برادر و فرزندان و یارانم را کشتید و کسى جز این طفل که بى هیچ گناهى از تشنگى مى‏‌سوزد، نمانده است، او را با جرعه آبى سیراب کنید.  📚(معالی السبطین، ج 1 ص 418) 🔷و به تعبیر «نفس المهموم» امام علیه‌السلام فرمود:  ◾️«یا قَوْمِ، إِنْ لَمْ تَرْحَمُونی فَارْحَمُوا هذَا الطِّفْلَ»  🔻اى مردم اگر به من رحم نمى‌‏کنید به این طفل خردسال رحم کنید. 🔶امام علیه‌السلام در حال گفتن این سخنان بود که بناگاه تیرى از سوى ستمگرى سیاه دل- حرملة بن کامل اسدى- حلقوم طفل را پاره کرد و از گوش تا گوش را درید. 🔷امام علیه‌السلام کف دستش را زیر گلوى بریده طفل گرفت و چون از خون پر شد، آن را به آسمان پاشید 🔶و در روایت دیگر آمده است، امام دستانش را زیر گلوى طفل گرفت و گفت:  ◾️«یا نَفْسُ اصْبِری فیما أَصابَکِ، الهی تَرى‏ ما حَلَّ بِنا فی الْعاجِلِ فَاجْعَلْ ذلِکَ ذَخیرَةً لَنا فی الْاجِلِ»  🔻اى نفس! در برابر این همه مصیبت شکیبا باش! خدایا! تو مى‌‏بینى که در این دنیاى فانى چه مصائبى براى ما رخ داده، پس آن را براى روز رستاخیزمان ذخیره ساز. 📚(نفس المهموم، ص 349) 🔷در روایت دیگرى آمده است که امام علیه‌السلام به خدا عرض کرد:  ◾️«اللَّهُمَّ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ دَعَوُنَا لِیَنْصُرُونا فَخَذَلُونا وَ أَعانُوا عَلَیْنا، اللَّهُمَّ احْبِسْ عَنْهُمْ قِطَرَ السَّماءِ، وَ احْرِمْهُمْ بَرَکاتِکَ، اللَّهُمَّ لا تُرْضِ عَنْهُمْ أَبَداً، اللَّهُمَّ إِنَّکَ إِنْ کُنْتَ حَبَسْتَ عَنَّا النَّصْرَ فی الدُّنْیا، فَاجْعَلْهُ لَنا ذُخْراً فِی الْآخِرَةِ وَ انْتَقِمْ لَنا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ» 🔻خدایا! تو مى‌‏‌دانى که اینان ما را دعوت کردند تا به یارى‏‌‌مان بشتابند ولى ما را رها کردند و در برابر ما بپاخاستند، خدایا! باران آسمان را از آنان دریغ‌‌‏دار و آنان را از برکاتت محروم کن. خدایا هرگز از آنان خشنود مشو. 🔻 خدایا اگر در دنیا، پیروزى را از ما دریغ داشته‌‌‏اى، آن را ذخیره آخرت ما قرار ده و از گروه ستمکاران انتقام ما را بستان». 📚(عاشورا ریشه‌ها، انگیزه‌ها، رویدادها، پیامدها، ص 497) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
base.apk
18.32M
⚫️ ⭐️ برنامه شامل بیش از 5000 جلد کتاب از کتب شیعه و عامه کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⚫️ دو دست بریده حضرت عباس " سلام الله علیه " روایت شده که وقتی روز قیامت بر پا می شود ، پیامبر صلی الله علیه و آله به مولا علی می فرمایند که به زهرا (سلام الله علیهما) بگو ، برای شفاعت و نجات امت چه داری؟ مولا پیام حضرت رسول را به خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها می رسانند و ایشان در پاسخ می فرمایند که : " یا امیر المؤمنین. کفانا لاجل ِ هذا المقام ِالیدان ِ المَقطوعتان ِ مـِـن ابنی العباس " ای امیر المؤمنین. دو دست بریده پسرم عباس (سلام الله علیه) برای ما در مورد شفاعت کافی است. 📚 معالی السبطین ، جلد 1 ، صفحه 452 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
اوصاف بی‌بدیل اباالفضل العباس صلوات الله علیه-@sheykh_javad.mp3
4.28M
🔴 اوصاف بی بدیل و شنیدنی حضرت اباالفضل العباس صلوات‌الله‌علیه ⚫️ مرحوم‌آیت‌الله‌ #شیخ‌_جواد_کربلایی #تاسوعا کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴حضرت ام البنین (سلام الله علیها ) بعد از کربلا 🔸مورخان مي نويسند: پس از واقعه كربلا در مدينه ام البنين را ملاقات مي كند تا خبر شهادت فرزندانش را به او بدهد. ام البنين پس از ديدن وي مي گويد: از امام حسين علیه السلام مرا خبر بده. بشير مي گويد: عباس را كشتند. ام البنين بازمي گويد: از حسين علیه السلام مرا خبر بده و به همين ترتيب خبر شهادت هر چهار فرزند بزرگوارش را به او مي دهد. ✳️ام البنين با صبر و بصيرتي بي نظير مي گويد: «يا بشير اخبرني عن ابي عبداللّه الحسين علیه السلام. اولادي و من تحت الخضراء كلهم فداءٌ لابي عبداللّه الحسين علیه السلام؛ اي بشير خبر از (امام من) ابا عبداللّه الحسين بده فرزندان من و همه آن چه زير اين آسمان مينايي است فداي ابا عبدالله علیه السلام باد». 🔸و آن‌گاه كه بشير خبر شهادت مولا و امام او، حسين بن علي علیه السلام را مي دهد آهي كشيده و با دنيايي از غم و اندوه مي گويد: آه كه بندهاي(رگ‌هاي) قلبم را پاره‌پاره كردي.[۹] ✅بخشی از علیهاالسلام 🔹سلام بر تو ای همسر جانشین رسول اللّه علیه السلام ؛ 🔹سلام بر تو که محبوب زهرایی؛ 🔹سلام بر تو ای مادر ماه های درخشان؛ 🔹خدا و رسولش را گواه می گیرم که تو با اهدای فرزندانت و قربانی کردن آن ها در راه آرمان های حسین علیه السلام جهاد نمودی؛ 🔹گواهی می دهم که تو یار و یاور امام علی بن ابی طالب علیه السلام در سختی ها، مشکلات و مصیبت ها بوده ای ؛ 🔹گواهی می دهم که به خوبی از عهده سرپرستی و نگه داری فرزندان زهرای اطهر علیهاالسلام و ادای امانت ایشان برآمدی؛ 🔹تو در نزد خداوند از مقام و منزلت بالایی برخورداری؛ سلام بر تو و بر فرزندان شهیدت! ✅ 🔸زندگيِ سراسر مهر و عاطفه و مبارزه ام البنين رو به پايان بود. او به عنوان همسر شهيد، رسالت خويش را به خوبي به پايان رسانيد و فرزنداني تربيت كرد كه فدايي ولايت و امامت بودند و هر 4 تن در در كربلا قرباني آرمان‌هاي «ولي» و «امام» خويش شدند و بدين وسيله بر صحيفه تربيت ام البنين امضاي سبز مولاي متقيان علي علیه السلام قرار گرفت. ✳️پس از كربلا بار رسالت سياسي و اجتماعي خويش را به دوش گرفت و پيام‌هاي مهم كربلا را به فرداها صادر كرد و ارزش‌هاي معنوي اين حماسه عرفاني را زنده نگاه داشت. همسر شهيد، مادر چهار شهيد و طلايه دار پيام آوران كربلا پس از زينب سلام الله علیها كه لحظه لحظه عمر خويش را با خداي خود معامله كرد و لحظه اي خطا و انحراف در زندگي وي راه نيافت در سال 70 هـ.ق دارفاني را وداع گفت[۱۰] و در در كنار سبط رسول خدا، امام حسن علیه السلام، و فاطمه بنت اسد و ديگر چهره هاي درخشان شريعت محمدي صلی الله علیه و آله به خاك سپرده شد. 🔸اگر چه جسم او در خاك است اما روح بلند او و صفات كريمه و عظيمه وي نام او را به بلنداي آفتاب زنده نگاه داشته است و در پرتو صفات اين بانوي فاضله انسان‌هايي تربيت شده اند كه در تاريخ مانا و ماندگار خواهد بود. -------------------------------------------------- 📙پانویس ۹- تنقيح المقال، ج 3، ص 70 و منتهي الآمال، حاج شيخ عباس قمی، ص 226. ۱۰-محدثات شيعه، دكتر شهلا غروي ناييني، ص 53. -------------------------------------------------- 📘 منابع ن ـ طيبي، فرهنگ كوثر،‌ شماره 21،‌ تير 1377 راحله عطایی،ام البنین علیهاالسلام ؛ بانوی مردآفرین،مجله گلبرگ ، مرداد 1382، شماره 41 ،صفحه 50،در دسترس درپایگاه اطلاع رسانی حوزه، بازیابی: 24 فروردین 1393. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔷عباس جان... 🔶خبر داری مرا بازار بردند...؟؟؟ 🔷مرا در مجلس اغیار بردند...؟؟؟ سلام الله علیها کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
4_5931341735467680533.pdf
509.5K
🔴 اعمال شب و روز #عاشورا کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
5_6307493974818947263.pdf
4.58M
📚 فایل پی دی اف کتاب شریف «مقتل الحسین و مسیر السبایا» تالیف شهید #عبدالزهرا_کعبی رضوان الله علیه به زبان عربی برای اهل تحقیق (چاپ جدید) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
4_6019331248697120742.pdf
40.31M
📚 فایل پی دی اف ترجمه فارسی کتاب شریف «مقتل الحسین و مسیر السبایا» تالیف شهید #عبدالزهرا_کعبی رضوان الله علیه کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔹حسین علیه السلام شب هنگام یاران خود را جمع کرد ، علی ابن حسین(امام سجاد) علیه السلام گوید : 🔸با آن که بیمار بودم ، نزدیک رفتم تا آنچه گوید بشنوم ، شنیدم پدرم به اصحابش گفت: 🔴...اما بعد ، من در میان اصحاب جهان باوفاتر و بهتر از اصحاب خود نمیدانم و در میان خانواده ها مهربان تر و گرمتر و بهتر از خانواده خود نمیشناسم ، خدا شما همه را از طرف من جزای خیر دهد. 🔻به همه شما اجازه دادم آزادانه بروید و من شما را حلال کردم 🔻پیمان و تعهدی ندارید 🔻این شب تار شما را فراگرفته در اواج ظلمت آن خود را از گرداب بیرون کشید 🔻هر کدام شما دست یکی از افراد خاندان مرا بگیرد و در روستاها و شهرها پراکنده شوید تا خدا گشایش دهد ، زیرا این مردم مرا میخواهند و اگر مرا گرفتار کنند ، به جستجوی دیگران نخواهد آمد. -------------------------------------------------- 📘 کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa