011-osol-toohidi.mp3
2.04M
#معارف_وحیانی
🔴 #تبیین_اصول_توحیدی
از منظر قرآن و روایات
🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج #سید_جعفر_سیدان ادام الله ظله الوارف
🔸(جلسه یازدهم)
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 آیا رسیدن به #مقامات_معصومین (سلام الله علیهم اجمعین ) ممکن است ⁉️
قسمت دوم 🔽
💥المحدّث الکبیر الشیخ الحرّ العامِلي(رحمه اللّه):
🔺القول بأن تحصيل العصمة أمر ممكن كسبي واقع،قول واضح الفساد ظاهر البطلان،و من المعلوم إختصاصها بأهلها و جواز الخطأ بل وقوعه من غيرهم!
🔸 محدث بزرگ شیعه مرحوم #شیخ_حر_عاملی:
اعتقاد به اینکه مقام عصمت اکتسابی است و ممکن الوصول برای همه! امری واضح الفساد و ظاهر البطلان است.
و معلوم است که عصمت اختصاص به اهلش دارد(اهل بیت) و دیگران (سایر مردم) دارای اشتباه و خطا هستند.
📚رسالة الإثنی عشریة فی الردّ علی الصوفیة؛ص۸۲
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 چهار روز بعد از #غدیر!
۴ روز پس از عید الهی #غدیر خم در روز جمعه ۲۲ ذی الحجة سال ۱۰ ھ۔ق ، ۵ فروردین سال ۱۱ ھ۔ش ، ۲۲ مارس سال ۶۳۲ میلادی ، در شب قبل و یا در آغازین ساعات بامداد این روز ، بار دیگر خداوند به لطف بیکرانش ، جان رسول خویش را از گزند منافقان حفظ می کند تا صِدق این آیه بر دوست و دشمن روشن گردد وَاللّهُ يَعصِمُكَ مِنَ النّاسِ . و خداوند تو را از شر مردمان حفظ می کند . ( مائده/۶۷ )
در مسیر حرکت #پیامبر ، بین " جُحفه " و " أبْواء " ، منافقان با استفاده از تاریکی شب ، نقشه قتل #پیامبر صلّی الله علیه و آله را در سر میپرورانند ، آنان تصمیم دارند در یکی از گردنه های مسیر ، در جایی به نام " أرشی " ، کمین کرده و سنگ های بزرگی را به طرف شتر حضرت
- که در جلوی کاروان در حرکت است - رها کنند تا بِرَمَد و از کوه پرت شود و آنان نیز با استفاده از تاریکی شب به میان جمعیت برگردند .
خداوند متعال ، #پیامبر خویش را از توطئه آگاه میسازد .
حُذَيفة بن يَمان و عمّار یاسر ، #پیامبر را در این مسیر همراهی میکردند ، یکی افسار شتر را در دست دارد و دیگری از پشت سر شتر را راهنمایی میکند ، همین که شتر به گردنه کوه أرشی میرسد و میخواهد به سمت پایین ، راه خویش را پی گیرد منافقان سنگ های بزرگ را از بالای کوه رها میکنند ، پیامبر با یک اشاره به شتر فرمان توقف میدهند ،
با توقّف شتر ، سنگ ها بدون آسیب رساندن به شتر یا ترساندنش به سمت پایین کوه میغلطد و حضرت سالم میمانند .
منافقان که این توطئه را نقش بر آب میبینند ، هر یک به سویی فرار میکنند تا پس از عبور قافله بر سر شترهای خود روند و به کاروان ملحق شوند .
#پیامبر صلّی الله علیه و آله ، برای اینکه آیندگان این منافقان را بشناسند ، اشاره ای فرمودند ، ناگهان نوری می تابد و فضا را برای لحظاتی روشن میسازد ، و بدین ترتیب حُذَیفة و عمّار ، چهره منافقان را شناسایی میکنند .
نام ۱۴ عامل این ترور نافرجام به نقل شاهد این ماجرا " حُذَیفة " در تاریخ به یادگار مانده است :
ابوبکر ، عمر ، عثمان ، طلحه ، عبدالرحمن بن عوف ، سعد بن أبی وقاص ، أبوعبیدة جرّاح ، معاویة بن أبی سفیان ، عمرو بن عاص ، أبو موسی أشعری ، مغیرة بن شعبه ، أوس بن الحدثان ، أبو هریرة ، أبو طلحة أنصاری .
📚رجوع كنيد به المحلّی ، ابن حزم ج۸ ص۲۱۴ از مدارک عامّه
📚و بحارالانوار ج ۲۸ ص۱۰۰
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 نقش فلسفه در تضعیف جایگاه اهل البیت سلام الله علیهم!
با یک مطالعه ی سطحی به آسانی میتوان دریافت که خلفای جور و غاصبان خلافت در طول تاریخ علاوه بر تمامی ظلمها، دو کار اساسی بر علیه وجود مقدس ایمه ی معصومین سلام الله علیهم انجام داده اند:
🔸 اول:عصب خلافت ظاهری و سپردن حکومت به شورای سقیفه و خارج کردن اهل البیت از حکومت ظاهری دنیا و خلافت رسول الله صلی الله علیه و آله
🔸دوم:غصب مرجعیت علمی اهل البیت که عمده ی این کار در زمان عباسیان لعنهم الله اتفاق افتاد، خلفای عباسی برای اینکه مردم را از درب خانه ی اهل البیت دور کنند متوسل به #فلاسفه ی یونان شدند وکتب #فلسفه ی یونانی را با هزینه های هنگفت ترجمه کردند تا مردم را مشغول به نوشخوارهای یونانی کنند و تا به امروز عده ی زیادی سرگرم همین کارند!
🔸 کار را بجایی رساندند که بجای نگاه علمی به روایات فقط نگاه قداستی به روایات ماند و قران و حدیث را فقط برای گریه و حاجت و شب قدر میخواهند نه برای کسب علوم و معارف....
🔸 این چنین شد که مسلمین عقب ماندند و حتی در امور ضروری خودشان مانند #طب گدای اجانب شدند
🔸 باری با وجود روایات و فرمایشات معصومین ما همه چیز داریم :از #معماری_اسلامی و #طب_اسلامی گرفته تا #کیهان شناسی اما چه کنیم که غرب زده ها در هیچ زمینه ای اجازه ی رشد به #علوم_اسلامی نمیدهند.
🔸 وقتی بدیهیاتی مانند #حدوث_عالم و #مرکب_نبودن_ذات_حق و مابقی اعتقادات را انکار کردند و مسلمان ساده لوح کوتاه آمد دیگر معلوم است با علومی مانند #طب_اسلامی چگونه برخورد میکنند.
🔸 الاسلام بدء غریبا و سیعود غریبا....
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
💢برخی از کتب #اهل_سنت که ماجرای مباهله را نقل کرده اند:
1- صحیح مسلم، مسلم نیشابوری(متوفای 261ق)، ص 1042، ح 32 (کتاب الفضائل باب فضائل علی بن ابیطالب).
2- الجامع الصحیح (سنن ترمذی)، ابو عیسی محمد بن عیسی ترمذی(209ـ297ق)، ج 5، ص 225، ح 2999.
3- اسباب النزول، واحدی نیشابوری (متوفای 468ق)، ص 90ـ91.
4- المستدرک علی الصحیحین، حاکم نیشابوری (متوفای 405ق)، ج 3، ص 150.
5- جامع البیان عن تأویل آی القرآن، محمد بن جریر طبری (متوفای 310ق) ج 3، ص 300ـ301، جزء 3.
6- تفسیر القرآن العظیم، ابن ابی حاتم (متوفای 327ق)، ج 2، ص 667ـ668، احادیث 3616ـ3619.
7- تفسیر القرآن العظیم، ابن کثیر دمشقی (متوفای 774ق)، ج 1، ص 379.
8- الدر المنثور فی التفسیر المأثور، جلال الدین سیوطی(متوفای 911ق)، ج 2، ص 231ـ233.
9- تفسیر الکشاف، جارالله زمخشری (متوفای 538ق)، ج 1، ص 368ـ370.
10- الجامع الاحکام القرآن، قرطبی (متوفای 671ق)، ج 3، ص 104( چاپ مصر، 1936م).
11- تفسیر السمرقندی، نصربن محمد سمرقندی (متوفای 375ق)، ج 1، ص 274ـ275.
12- تفسیر الفخر الرازی، فخر رازی ( 544ـ604ق)، ج 8، ص 88ـ89.
13- تفسیر البیضاوی، عبدالله بن عمربیضاوی (متوفای 791ق)، ج 1، ص 163.
14- المسند، احمد بن حنبل، ج 1، ص 185، چاپ مصر.
15- دلائل النبوه، حافظ ابونعیم اصفهانی، ص 297.
16- جامع الاصول، ابن اثیر، ج 9، ص 470، السنه المحمدیه، مصر.
17- تذکره الخواص، ابن جوزی، ص 17.
18- تفسیر روح المعانی، آلوسی، ج 3، ص 167، منیریه، مصر.
19- تفسیر الجواهر، شیخ طنطاوی، ج 2، ص 120، چاپ مصر.
20- الاصابه، احمد بن حجرعسقلانی، ج 2، ص 503، چاپ مصر.
21- تفسیر العیاشی، ابونصر محمد بن مسعود بن عیاش سمرقندی، ج 1، ص 175ـ177، احادیث 54، 57 ،58 و 59.
22- تفسیر فرات الکوفی، ص 85ـ90، ح 61.
🔴شایان ذکر است که #قاضی_نورالله_شوشتری در کتاب #احقاق_الحق حدوداً شصت نفر از بزرگان (مفسران، محدثان و…) اهل سنت را نام میبرد که به اختصاص آیه مباهله به اهلبیت صلوات الله علیهم اجمعین تصریح نمودهاند.
#عید_مباهله
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#عید_مباهله
قال امیرالمومنین سلام الله علیه:
... لما نزلت هذه الایه «قل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائکم...» اخذ بید علی و فاطمه و ابنیهما(علیهم صلوات الله)، فقال رجل من النصاری(الیهود): لاتفعلوا فتحیبکم عنت...؛
امیرالمومنین سلام الله علیه فرمود:... هنگامی که آیه مباهله نازل شد، پیامبر دست علی، فاطمه و دو پسر او(علیهم صلوات الله) را گرفت و برای مباهله آمد. که در این هنگام مردی از مسیحیان (و یا مردی از یهود) گفت: (با اینها مباهله) نکنید که به مشقت گرفتار میشوید.
📚 العیاشی، تفسیر العیاشی، ج 1، ص 177، ح 58
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
base.apk
15.12M
⭐️ #پست_ویژه
نرم افزار رسائل ۲ .
🔻رساله عملیه حضرات آیات :
خمینی ، خامنه ای ، سیستانی ، صافی گلپایگانی ، نوری همدانی ، علوی گرگانی ، مظاهری ، فاضل لنکرانی ، سبحانی ، بهجت و مکارم شیرازی .
🔹به همراه امکان جستجو در فتاوا
#در_نشر_احکام_سهیم_باشیم .
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔶 #علامه_محمد_رضا_حکیمی ( حفظه الله تعالی ) :
“مرحوم حاج #شیخ_مجتبی_قزوینی
پس از تبعید امام(خمینی)، عکس ایشان را در حجرهاش، در بالای سر خود نصب کرده بود. برخی به اعتراض ایشان گفته بودند: آقا اولا این کار بچه طلبههاست و در شأن شما نیست، ثانیاً شما که با ایشان اختلاف مشرب دارید، چرا یک چنین کاری میکنید؟ ایشان در جواب فرموده بودند: اگر شاه موفق شود، نه اثری از اسلام من میماند و نه اسلام او...”
.
🔶یکی از شاگردان آیت الله شیخ مجتبی قزوینی(ره) مینویسد: در یکی از سفرهای تبلیغیام با ایشان (حاج شیخ مجتبی قزوینی) به مشورت پرداختم؛ عرض کردم: از گویندگان تعهد میگیرند که نام خمینی را نبرید و به اسرائیل بد نگویید. اگر خواستند از من تعهد بگیرند، چه کنم؟ ایشان با قاطعیت و صراحت فرمودند: «امروز خمینی، برای دین قیام کرده است و ترویج از خمینی، ترویج از دین است. اگر خواستند تعهد بگیرند که در منبر نام ایشان را نبرید، تعهد ندهید و منبر را ترک کنید و برگردید!».
.
🔻بنقل از کانال سیره علماء
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
▫️به مناسبت #عید_مباهله (24 ذی الحجه)؛
آمده بودند پیش بزرگانشان، برای چاره جوئی.
مسیحی بودند و اهل نجران،
پیامبر(صلی الله علیه و آله) مخیرشان کرده بود بین سه راه:
اسلام ، جزیه دادن و یا جنگیدن.
بعد از چهار روز بحث و گفتگو تصمیم گرفتند که به صحیفه ی حضرت آدم رجوع کنند.
صحیفه را که گشودند همه ی وجودشان از مطلبی که خواندند غرق حیرت شد؛
بخش دوم آیات کتاب، برایشان از وقتی می گفت که خدا همه ی فرزندان آدم را به او نشان داد،
همان وقت آدم از میان نسلش انوار درخشان اهلبیت علیهم السلام را دید.
در میان اهلبیت مردی بود که وجودش مثل ستاره ی صبح می درخشید.
خدا به آدم فرمود:
"با این بنده ی سعادتمندم، روزی زمین را از عدالت و مهربانی پر خواهم کرد."
📚اقبال الاعمال، جلد1، ص507.
#مهدویت
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
تاملی بر شخصیت #ابن_عربی
قسمت یازدهم 🔽
⭕️ طینت پیامبر و ابوبکر واحد است ...
#ابن_عربی در جایی چنین می گوید :
…. نودی ع فی لیله إسراءه فی استیحاشه بلغه أبی بکر فآنس بصوت أبی بکر خلق رسول الله صلى الله علیه وسلم وأبو بکر من طینه واحده فسبق محمد صلى الله علیه وسلم ……
( در شب اسرا پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) به هنگام هراس ،با صدای ابی بکر با وی سخن گفته شد و پیامبر با صدای ابی بکر آرامش گرفت . پیامبر و ابی بکر از طینت و خاک یکسان آفریده شدند و پیامبر سابق بر ابی بکر شد . …. )
📚 #فتوحات_مکیه – ابن عربی – ج ۱ – ص ۸۴
🔵و این در حالی است که در روایات آمده است :
کنت انا وعلی نورا بین یدی الله قبل ان یخلق الله ادم بأربعه عشر الف عام ، فلما خلق الله آدم قسم ذلک النور جزءین رکبا فی ادم فجزء أنا وجزء علی بن أبی طالب ، فنور الحق معنا نازل حیثما نزلنا .
📚 المسترشد – محمد بن جریر الطبری ( الشیعی) – ص ۶۳۰
” کنت أنا وعلی بن أبی طالب بین یدی الله عز وجل قبل أن یخلق آدم بأربعه آلاف عام ، فلما خلق آدم قسم ذلک النور جزءین ، فجزء أنا وجزء علی “
📚نفحات الأزهار – السید علی المیلانی – ج ۵ – ص ۷
👈 برای دیدن مدارک #اهل_سنت راجع به این روایت می توانید به مجلد ۵ از کتاب قیّم ” #نفحات_الازهار ” مراجعه نمایید.
🔴 شما را بخدا انسان چه بگوید در نقد چنین حرف های کودکانه ای که ارزش خواندن هم ندارد چه برسد به جواب دادن .
خدا نگذرد از کسانی که اوضاع دین را به جایی رسانده اند که ما الان بجای آنکه بنشینیم و فقط از فضائل ائمه هدی " سلام الله علیهم اجمعین " بگوییم مجبوریم افراد بی ارزشی همچون #ابن_عربی را نقد کرده و بگوییم :
ای مردم بخدا قسم ابن عربی #دشمن است نه #دوست
اما کجاست گوش شنوا....
#اتمام_حجت_می_کنیم_که_درقیامت_عذری_نداشته_باشید
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
#به_مناسبت_نزول_سوره_هل_اتی 💐💐
آیت الله #سید_محمد_مهدی_میرباقری ( حفظه الله تعالی ) :
«سوره «هَلْ أَتى» سورهٔ سقايت و شفاعت حضرت امير و حضرت زهرا سلام الله علیهما است.
بحث اطعامِ مسکين و يتيم و اسير است.
همه ما، هم مسکينیم، هم يتيمیم، و هم اسيریم. اگر کسی به اينها توجه نکند، به آن اطعام نمیرسد؛ «وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ أَسيراً».
طعام هم که فقط اين خوردنیها نيست.
«فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ»: قال علمُه الذی يأخذه عمن يأخذه». [طعام در اینجا] حقايق و معارف است.
حتی درباره بهشت متقین هم اگر از شرابهای طهور بهشتی میخورند، اين تعبير هست که: «مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فيها أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبينَ وَ أَنْهارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى»؛ فرمود: «فإنّه علمُهم يتلذَّذُ منه شيعتُهم». البته ظاهرش خمر یا نهر است منتها فرمود: «فإنه علمُهم يتلذذ منه شيعتهم». باطنِ اين خمر، معرفت است...».
#معارف
⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 علت هجرت میرزا به مشهد
سال ورود #میرزا_مهدی_اصفهانی به مشهد را حدود ۱۳۴۰قمری ثبت کرده اند.
یعنی در حدود سال ۱۳۰۰شمسی.
میرزا شهر مشهد را به توصیه ی استادش مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_حسین_نایینی برای اقامت برگزید.
گذشته از آن اقامت برخی از خویشاوندان میرزا در مشهد زندگی در آنجا را برای او آسان تر میکرد.
📚احیاگر حوزه خراسان ص۲۲۸
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa