🔴 #اصول_ابواب_الهدی
🔸 تبیین مبانی مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی رضوان الله تعالی علیه
🔹 تصویر چهاردهم
#معارف_وحیانی_مکتب_تفکیک
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 توضیح و شرح اجمالی عبارات مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی قدس الله نفسه الزکیه در #ابواب_الهدی:
🔸شرح اجمالی تصویر چهاردهم:
چند نکته:
۱_اگر انوار قدسی در انسان ،کامل شود و انسان به واسطه ی این انوار قدسی خود این انوار را بشناسد و به مقام معاینه ی این انوار برسد حقایق اشیاء برای او روشن و منکشف خواهد شد چنانچه در روایت فرمود هجم بهم العلم علی حقایق الامور فباشروا روح الیقین...
۲_خدای تعالی مظهر ندارد، مظهر یعنی محل ظهور و تجلی خدا در شئ دیگر ، و قبول این مساله منجر به مساله ی سنخیت میان خالق و مخلوق خواهد بود که از اساس باطل است و از ضروریات مذهب شیعه تباین میان خالق و مخلوق است.
۳_اگر قائل شویم خدای تعالی در عالم مظهر یا مظاهری دارد لازمه اش محدود کردن مکانی کردن و متجزی کردن خدای تعالی است و این اقوال باطله برازنده ی خود #فلاسفه و #عرفاست و شریعت حقه بارها و بارها چنین اباطیلی را رد فرموده.
۴_پس روشن شد که خدای تعالی مظهر ندارد و ظهور نمیکند و در هیچ جایی و به هیچ شکلی و به هیچ حملی ظاهر نمیشود، اگر چه اسمش را ظهور، مظهر، تجلی، حقیقت و رقیقت و....بگذاریم
۵_تمام عالم آیه ی خدای تعالی است همه ی هستی از آیات اوست و آیه غیر از مظهر است و آیه راه بسوی خدای تعالی را نشان میدهد بدون سنخیت بدون محذورات شرعی دیگر
۶_این انوار قدسی از آیات بزرگ الهی هستند و همانطور که معرفت به این انوار جز از طریق خودشان ممکن نیست معرفت خدای تعالی نیز بجز از طریق خودش ممکن نیست.
#اصول_ابواب_الهدی
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
4_5829993619817234953.pdf
4.25M
🔴 فایل #pdf
🔸 کتاب شریف #حلاج مرتدی بر دار آویخته
🔸تالیف عالم ربانی حضرت آیت الله حاج شیخ حیدر #تربتی_کربلایی دامت برکاته
#نقد_عرفان_مصطلح
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
4_380051996641591742.pdf
11.09M
🔴 فایل #pdf
🔸کتاب شریف البداء آیة عظمة الله
🔸تالیف مرحوم علامه #شیخ_محمد_باقر_علم_الهدی رضوان الله تعالی علیه از بزرگان #مکتب_تفکیک
🔸متن کتاب عربی
#معارف_وحیانی_مکتب_تفکیک
کانال معرفتی"معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
#اسماء_الله
🔴 عظمت نوشته ی " بسم الله الرحمن الرحیم "
▪️#پيامبراکرم "صلى الله عليه و آله " فرمودند:
مَن رَفَعَ قِرطاسا مِنَ الأْرضِ مَكتوبا عَلَيهِ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ إجلالاً لِلّهِ ولاِسْمِهِ عَنْ أن يُداسَّ كانَ عِندَ اللّه ِ مِنَ الصِّدِّيقينَ و خُفِّفَ عَن والِدَيهِ و إن كانا مُشرِكَينِ؛
هر كس كاغذى را كه روى آن بسم اللّه الرحمن الرحيم نوشته شده است از روى زمين بردارد و اين كار براى بزرگداشت خداوند و جلوگيرى از اهانت به نام او باشد، نزد خداوند از صديقين به شمار مى رود و از بار گناه پدر و مادرش برداشته خواهد شد، حتى اگر مشرك باشند.
📚 تنبيه الخواطر و نزهة النواظر، ج 1، ص32.
#روایات
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
#اعیاد_و_ولادات
🔴 کلام #حضرت_ابوطالب در زمان ولادت #پیامبر_اکرم " صلّی الله علیه و آله "
🔻از حضرت #امام_صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:
🔻زمانی که آمنه را درد وضع حملش به پیامبر صلّی الله علیه و آله فراگرفت، فاطمه بنت اسد، زن ابوطالب در نزد او حاضر شد. و تا هنگام وضع حمل با او بود.
🔻پس یکی از آن دو به دیگری گفت: آیا تو هم آنچه من می بینم مشاهده میکنی؟ گفت: چه می بینی؟ گفت: این نوری که از مشرق تا مغرب را روشن کرده است.
🔻در حین این گفتگو ابوطالب وارد شد و گفت: چه شده است؛ تعجّب شما از چیست؟ فاطمه قضیّۀ نوری که مشاهده کرده بود را بازگو کرد. ابوطالب به او گفت: میخواهی بشارتی به تو بدهم؟ گفت: آری. ابوطالب فرمود: تو پسری به دنیا خواهی آورد که جانشین این مولود خواهد بود.
📚«کافی» ج ۸ ص ۳۰۲
#تاریخ_مستند
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔻 #امام_زمان " سلام الله علیه " ناظر است '
آقای سید محمد رضا کشفی، از پدرش نقل کرد:
« در سنه 1358 هـ.ق پیش از وقایع شهریور 1320 هـ.ش. در قم ساکن بودم؛ پیش خود تصمیم گرفتم که برای بهبود اوضاع اجتماع، به ختم دعای سیفی بپردازم.
در این وقت، نامه ای از مرحوم حاج #شیخ_حسنعلی_نخودکی اصفهانی دریافت داشتم که مرقوم فرموده بودند:
« لازم نیست شما ختم بگیرید؛ امام زمان علیه السلام ناظر و مراقب احوال است، هر وقت مصلحت ببینند، اوضاع را دگرگون خواهند فرمود. »
#مهدویت
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 محمد رسول الله " صلی الله علیه و آله "
▪️شي، تفسير العياشي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَمْدَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ لَمَّا خَلَقَ الْخَلْقَ فَجَعَلَهُ فِرْقَتَيْنِ جَعَلَ خِيَرَتَهُ فِي إِحْدَى الْفِرْقَتَيْنِ ثُمَّ جَعَلَهُمْ أَثْلَاثاً فَجَعَلَ خِيَرَتَهُ فِي أَحَدِ الْأَثْلَاثِ ثُمَّ لَمْ يَزَلْ يَخْتَارُ حَتَّى اخْتَارَ عَبْدَ مَنَافٍ ثُمَّ اخْتَارَ مِنْ عَبْدِ مَنَافٍ هَاشِماً ثُمَّ اخْتَارَ مِنْ هَاشِمٍ عَبْدَ الْمُطَّلِبِ ثُمَّ اخْتَارَ مِنْ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ عَبْدَ اللَّهِ وَ اخْتَارَ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّداً رَسُولَ اللَّهِ ص فَكَانَ أَطْيَبَ النَّاسِ وِلَادَةً وَ أَطْهَرَهَا فَبَعَثَهُ اللَّهُ بِالْحَقِّ بَشِيراً وَ نَذِيراً وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ الْكِتَابَ فَلَيْسَ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا فِي الْكِتَابِ تِبْيَانُه.
امام صادق علیه السلام فرمود: زمانی که خداوند، مخلوقات را آفرید، آنها را به دو گروه تقسیم کرد، و بعد بهترین آنها را در یکی از این دو گروه قرار داد. سپس آنها را به سه گروه تقسیم کرد و بهترین آنها را در یکی از این سه گروه قرار داد؛ خداوند همچنان به برگزیدن ادامه داد تا این که عبد مناف را برگزید؛ آن گاه از نسل عبد مناف، هاشم را برگزید، سپس از نسل هاشم، عبدالمطلب را برگزید، و از فرزندان عبدالمطلب عبد الله را انتخاب کرد و از عبد الله، محمد رسول خدا صلی الله علیه و آله را برگزید، که پاک ترین و بهترین مردم بود و خداوند او را به حق به عنوان بشارت دهنده و هشدار دهنده، مبعوث کرد و این کتاب را بر او نازل کرد و هیچ چیزی نیست، مگر این که در این کتاب، بیان شده است.
📚تفسير العياشي، ج۱، ص: ۶
#اعیاد_و_ولادات
کانال معرفتی " معارف الشیعه
@maaref_shiaa
میزان المطالب-پایان.pdf
3.57M
فایل #pdf
🔻 کتاب شریف #میزان_المطالب
تالیف عالم ربانی و فقیه صمدانی ، مجسمه زهد و تقوا و ورع مرحوم آیت الله #میرزا_جواد_تهرانی " اعلی الله مقامه الشریف "
از بزرگان #مکتب_تفکیک و از برجسته ترین شاگردان مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی قدس الله نفسه الزکیه
کانال معرفتی " معارف الشیعه
@maaref_shiaa
#خانواده
🔴 زنانی که نیمی از اجر #شهید را خواهند داشت ....
▪️ شخصى خدمت رسول خدا صلى الله علیه و آله عرض کرد :
همسرى دارم که به هنگام ورود به خانه به استقبالم مى آید و به هنگام خروج بدرقه ام می کند. هنگامى که مرا اندوهناک یافت در تسلیت من می گوید : اگردرباره رزق و روزى مى اندیشى غصه نخور که خدا ضامن روزى است و اگر در امور آخرت مى اندیشى خدا اندیشه و اهتمام تو را زیاده گرداند.
پس رسول خدا فرمود :
خداى را در این جهان عمال و کارگزارانى است و این زن از عمال خدا می باشد ، چنین همسرى نصف اجر یک شهید را خواهدداشت.
📚 وسائل الشیعة ج 14 ص 17
#روایات
#سلوک_بانوان
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 #دستور_تشرف به محضر مبارک #امام_زمان " ارواحنافداه "
#امام_باقر سلام الله علیه فرمود:
🔻مَن قَرأَ المُسبِّحاتِ كلَّها قَبلَ أن ینامَ لَمْ یمُتْ حَتّی یدرِكَ القائمَ صَلواتُ الله علَیه و إنْ ماتَ كانَ فی جِوار رسولِ الله صلیالله علیه و آله.
کسی که #هر_شب_مُسَبِّحات را قبل از خواب بخواند نمیمیرد تا حضرت قائم (صلوات الله علیه) را درک کند و اگر پیش از آن که آن حضرت را درک کند از دنیا برود در جوار رسول الله (صلیالله علیه و آله) خواهد بود.
📚تفسیر صافی، ج ٥، ص ١٤١
#مهدویت
#دستورات_ماثور
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 استدلال #امیرالمومنین " سلام الله علیه " بر عجز انسان از شناخت خدای متعال
▪️نهج البلاغة مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ سلام الله علیه ذَكَرَ فِيهَا مَلَكَ الْمَوْتِ هَلْ تُحِسُّ بِهِ إِذَا دَخَلَ مَنْزِلًا أَمْ هَلْ تَرَاهُ إِذَا تَوَفَّى أَحَداً بَلْ كَيْفَ يَتَوَفَّى الْجَنِينَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَ يَلِجُ عَلَيْهِ مِنْ بَعْضِ جَوَارِحِهَا أَمِ الرُّوحُ أَجَابَتْهُ بِإِذْنِ رَبِّهَا أَمْ هُوَ سَاكِنٌ مَعَهُ فِي أَحْشَائِهَا كَيْفَ يَصِفُ إِلَهَهُ مَنْ يَعْجِزُ عَنْ صِفَةِ مَخْلُوقٍ مِثْلِهِ.
امیرالمومنین سلام الله علیه در خطبه ای که ملک الموت را در آن ذکر میکند، میفرماید: آیا هنگامی که فرشته¬ی مرگ وارد منزلی میشود، او را با حس درک میکنید؟ و آیا وقتی که کسی را قبض روح مینماید وی را میبینید؟ و حتی چگونگی قبض روح کردن جنین را در شکم مادر میتوانید تشخیص دهید؟ که آیا از پیکر مادر وارد میشود یا این که روح به اذن پروردگار دعوت او را اجابت میکند (و خارج میشود)؟ یا این که همراه او در رحم مادر ساکن است؟ آن کس که از صفات مخلوقی مانند خود عاجز است، چگونه میتواند پروردگار خویش را توصیف کند؟
📚بحار الأنوار ج6، ص: 143
#معارف
#نقد_فلسفه
#نقد_عرفان_مصطلح
#نقد_وحدت_وجود
#معارف
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 خدای پوچ و ناتوان #فلاسفه!
🔸 #فلاسفه معتقدند خدای تعالی چون #علت_تامه است و مخلوقات معلولات او هستند ، خلقت بر خدا لازم است و محال است که خدا چیزی خلق نکند،
به تعبیر دیگر همانطور که هروقت خورشید طلوع کرد روشنایی هم هست،هرگاه آتش باشد حرارت هم هست، خدا هم هرگاه باشد(که همیشه و ازلی بوده ) مخلوقات هم باید باشند، یعنی خدای تعالی مجبور بر آفرینش و خلقت است و نمیتواند خلق نکند!!! و این توان را ندارد از خلقت خود امساک و جلوگیری کند!!!!!! و ناچارا همیشه بی اختیار مشغول خلقت است!!!!
برای مثال #ابن_سینا میگوید:
لانه لما کان صدور الموجودات عنه علی سبیل اللزوم لا اراده تابعه لغرض بل لذاته و کان صدورها عنه دایما بلا منع و لا کلفه....
صدور موجودات از خدا به نحو حتمی و لزوم میباشد نه اینکه بر مبنای اراده ی هدفمند او باشد بلکه اشیاء به مقتضای ذات از او پدید می آید!!!!
📚خیرالاثر در رد جبر ص۱۹۳
❌ براستی آنقدر که #فلاسفه در نابودی و تحریف و تخریب اسلام و تشیع موفق بوده اند ، نه #بت_پرستان در ویرانی اسلام و نه #اهل_سنت در تخریب تشیع موفق نبوده اند!
#نقد_فلسفه
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 نقدی بر مستندات قرآنی قائلین به #وحدت_وجود
✍️ وحدت وجود نظریه غیر برهانی و متخذ از الهیات یونانی و در تعارض با بدیهیات عقلی و وحیانی است با این وجود فلاسفه و عرفای قائل به وحدت وجود تلاش کرده اند این نظریه را مستند به آیاتی از قران کنند که در زیر به نقد آن می پردازیم:
🔻1. الله نور السماوات والارضِ (نور/ 35)، (خداوند نور آسمان ها و زمين است). ملاصدا واژه «نور» را به «وجود» معنا کرده
📚ملاصدرا، اسرار الایات ص 35
و آسمانها و زمین را عین وجود خداوند دانسته است، در حالی که اهل بیت علیهم السلام نور را به معنای روشنگر و هدایتگر اهل آسمان و زمین تفسیر کرده اند. راوی می گوید از امام رضا عليه السلام در باره فرموده خداوند متعال «خداوند نور آسمانها و زمين است» پرسيدم، فرمودند: یعنی هدايت کننده اهل آسمانها و هدايت کننده اهل زمين است.
📚اصول كافي 1 / 115
🔻2. ونفخت فيه من روحي (حجر/29) (و هنگامي که در آن از روح خود دميدم). #فلاسفه و #عرفا ، #روح دمیده شده در انسان را حصه ای از وجود خداوند دانسته اند تا آیه را دلیلی دیگر بر وحدت وجود و سنخیت و عینیت خالق و مخلوق بدانند. #حاج_ملاهادی_سبزواری در شرح بر شواهد الربوبیة #ملاصدرا می نویسد:
«و ذلك الروح من النفس الرحماني بل عينه» (این روح دمیده شده در آدم از نفس و روح الهی بلکه عین آن است.»
📚الشواهد الربوبية في المناهج السلوكية ج2 ص660
در حالی که روح یکی از مخلوقات است که خداوند مانند سایر مخلوقات آن را از عدم (لا من شئ) خلق کرد و برای آن که شرافت این روح را که می خواست در پیکر آدم بدمد، بیان کند آن را به خود اضافه کرد و فرمود: «روحی» که در ادبیات عرب به آن اضافه تشریفیه می گویند.
🔻امام باقر عليه السلام در باره روح كه در آدم دميده شده و علت اضافه آن به خداوند ميفرمايد: «خداوند روح را به خود نسبت داد، براي اينكه آن را بر ارواح ديگر برتري داد، همان گونه كه خانهاي از خانهها (کعبه) را برگزيد و فرمود: خانه من. و به پيامبري از پيامبران فرمود: دوست من، و نظائر آن. و همه آنها مخلوق و ساخته شده و پديد آمده و مورد تربيت و تدبيرند.»
📚 كافي 1/134
🔻3. اينما تولوا فثم وجه الله. (بقره/115) (به هر طرف روي کنيد پس آنجا وجه خداوند است.) مفهوم آیه این است که خداوند متعال جا و مکان خاصي ندارد که شما خيال کنيد مثلا اگر رو به قبله کرديد رو به خدا کرده باشيد و اگر رو از قبله بر گردانديد از خدا هم رو برگردانده باشيد! بلکه او متعالي از داشتن زمان و مکان بوده و روي آوردن به او امري معنوي است و روي به هر طرفي ميتوان با او در مناجات و دعا و انس بود اما ابن عربی بر اساس نظریه وحدت وجود که خدا را بی نهایت می داند و می گوید خداوند همه جا را پر کرده است، می گوید به هر جا نظر کنید، ذات خداوند را مشاهده کرده اید!
📚 فصوص 2/149
و این معنایی جز سخن گفتن از یک خدای مادی و مکانی و مقداری ندارد.
🔻4. وما رميت اذ رميت ولکن الله رمي. (انفال/17) (تو پرتاب نکردي آن گاه که پرتاب کردي بلکه خدا پرتاب کرد) مفهوم آیه اين است که هنگامي که تو(پیامبر) در جنگ بدر مشتي از خاک به سوي لشکر کفار پرتاب کردی و گفتی: صورت هايتان زشت باد، در واقع ما بوديم که به دنبال آن طوفاني از خاک و شن ايجاد نموديم که آنها شکست خوردند و فرار کردند
📚تفسير قمي،1/ 271
و مقصود کلي آيه اين است که کارهاي نيکي که انجام ميدهيد تأييد و نصرت و توفيق آن را ما عطا می کنیم.
اما فلاسفه و عرفا می گویند این آیه ناظر به وحدت وجود است،
📚أسفار 2/ 372
چرا که به پیامبر می گوید تو اساسا وجود نداشتی که چیزی را به سمت مشرکان پرتاب کنی بلکه وجود فقط منحصر به ذات خداوند است و اوست که پرتاب کرد و اوست که اساسا هر فعلی را انجام می دهد!
🔻بر اساس این تفسیر وحدت وجودی از آیه باید گفت چون غیر از خداوند، وجود مستقل دیگری به نام انسان نیست و انسانها همه مرتبه ها و حصه هایی از وجود خداوندند، همه افعالی که از انسانها سر می زند، چه خیر و چه شر، همگی فعل خداوندند و فی المثل باید به سارق ـ العیاذ بالله ـ گفت: ما سرقت اذ سرقت و لکن الله سرق یا به قاتل گفت:
ماقتلت اذ قتلت و لکن الله قتل! و البته می دانیم که مولوی در مثنوی بر همین اساس قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام را نه ابن ملجم بلکه خداوند دانسته و گفته مقدر شده که کسی حق ندارد یک مو از سر ابن ملجم کم کند!
📚مثنوی دفتر اول
#نقد_فلسفه
#نقد_عرفان_مصطلح
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
❌ تکیه بر عقول ناقصه ممنوع .
مرحوم #علامه_مجلسی ( قدس الله نفسه الزکیه ) :
✍إنّهم سدّوا باب العقل بعد معرفة الإمام و أمروا بأخذ جميع الأمور منهم و نهوا عن الإتكال على العقول الناقصة في كل باب!
همانا اهل بیت( سلام الله علیهم اجمعین ) باب عقل را - بعد از شناختن امام - بستند و امر فرمودند به گرفتن جمیع امور از ایشان و نهی کردند از تکیه کردن بر عقل های ناقص،در همه ابواب!
📚 بحارالأنوار؛ج۲ص۳۱۴
🔴 پر واضح است که معنای فرمایش مرحوم علامه مجلسی رها کردن عقل و کنار گذاشتن مطلق آن نیست بلکه به معنای کنار گذاشتن #عقل یله و رها و مستقل از متون دینی ست .
در یک جمله دقیقا ردی بر ممشا و مسلک #فلاسفه و امثالهم است که می خواهند فارغ از کتاب و حدیث ، با عقل خود به حقائق برسند .
و نتیجه این فراغت از #ثقلین به آنجا رسید که نعوذبالله خر و نجاسات را نیز عین ذات الهی پنداشتند ......
نه فقط فلاسفه بلکه هرکسی که بخواهد فارغ از روایات و آیات در مساله ای پیش رود یقینا به خطا خواهد رفت به تصریح زیارت #جامعه_کبیره ( و من تخلف عنکم هلک )
"سبحان ربک رب العزه عما یصفون "
#نقد_فلسفه
#نقد_عرفان_مصطلح
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
هدایت شده از معارف الشیعه
🔴 نماز حاجت روز پنجشنبه
" دستورالعملی مهم
نمازی بسیار عجیب "
در روایتی از وجود مبارک پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) برای روز پنجشنبه نمازی بیان شده است که در برآورده شدن حاجات بسیار موثر و مفید و کیفیت این نماز به این شکل است که :
در روز پنجشبه و تا قبل از اذان مغرب چهار رکعت نماز بخواند با دو سلام (دو نماز دو رکعتی)
در رکعت اول بعد از حمد ، ۱۱ مرتبه توحید
در رکعت دوم بعد از حمد ۲۱ مرتبه توحید
و سلام بدهد و نماز اول را تمام کند و بلافاصله بدون اینکه مشغول کار دیگری بشود ، بلند شده و دو رکعت دیگر بخواند
و در رکعت اول بعد از حمد ۳۱ مرتبه توحید
و در رکعت دوم بعد از حمد ۴۱ مرتبه توحید
و بعد از آنکه از نماز فارغ شد و سلام نماز را داد و نماز را تمام کرد ،
بلا فاصله ۵۱ مرتبه توحید بخواند و سپس ۵۱ مرتبه صلوات بفرستد
و بعد به سجده رفته و ۱۰۰ مرتبه یاالله بگوید و از خداوند حاجت خود را طلب کند که به فضل الهی حاجاتش برآورده خواهد شد ....
در ادامه روایت حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: هرکس این نماز را بخواند و بعدش دعا کند، اگر از خدا بخواهد که کوهی از جا کنده شود ،میشود! و اگر برای بارش باران دعا کند باران می بارد و براستی که دعای این شخص محجوب نخواهد بود و خدا غضب میکند بر کسی که این نماز را بخواند اما حاجت نخواهد!!
📚جمال الاسبوع ، ابن طاووس ص۱۱۰
#دستورات
#عرفان_ماثور
کانال معرفتی "معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔴 نامه ی آیت الله العظمی #سید_صدرالدین_صدر به مرحوم آیت الله العظمی #میرزا_مهدی_اصفهانی:
بسمه تعالی
به عرض عالی میرساند:درچندی قبل حضرت مستطاب،آقای آقا میرزا علی اکبر نوقانی دام فضله از مشهد مقدس،نوشته بودند که کسالتی عارض آن وجود محترم شده و به طهران مسافرت فرموده اید.
امیدوارم کسالت ، باشد و تا به حال ،رفع شده.
کسالت جناب عالی موجب کسالت همه ی دوستان شما بلکه عموم اهل علم است.
امید است به برکات وجود حضرت ولی عصر به زودی زود رفع شود و ارض اقدس به وجود جناب عالی مزین گردد و سالهای سال اهل علم و غیرهم از محضر شریف استفاده نمایند و همه گونه بهره ببرند.
فانه مجیب الدعوات.
و ان شا الله در مظان استجابت دعا،در نظر جناب عالی باشم.
والسلام علیکم ورحمت الله و برکاته
سید صدر الدین صدر.
📚احیاگر حوزه خراسان
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔴 #حضرت_خضر (علی نبینا و اله و علیه السلام )
▪️#امام_صادق " سلام الله علیه " فرمودند:
خضر " سلام الله علیه " پيامبر مرسل بود، خداوند وي را به سوي قومش فرستاد و آنها را به يگانه پرستي و اقرار به پيامبران و فرستادن خودش فرا خواند. و معجزهاش اين بود كه روي هر چوب خشكي يا زمين بيعلفي مينشست، سبز ميشد، و از اين جهت خضر ناميده شده است.
📚 علل الشرايع، ج 1، ص 59
#معارف
#روایات
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
#علوم_اسراری
🔴 حقایق و نعماتی که مختص صاحبان سرّ #اهلبیت سلام الله علیهم اجمعین است ..
🔻جَابِرُ بْنُ يَزِيدَ : سَأَلْتَ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى - وَ كَذٰلِكَ نُرِي إِبْرٰاهِيمَ مَلَكُوتَ اَلسَّمٰاوٰاتِ فَدَفَعَ أَبُو جَعْفَرٍ بِيَدِهِ وَ قَالَ اِرْفَعْ رَأْسَكَ فَرَفَعْتُ فَوَجَدْتُ اَلسَّقْفَ مُتَفَرِّقاً وَ رَمَقَ نَاظِرِي فِي ثُلْمَةٍ حَتَّى رَأَيْتُ نُوراً حَارَ عَنْهُ بَصَرِي فَقَالَ هَكَذَا رَأَى إِبْرَاهِيمُ مَلَكُوتَ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اُنْظُرْ إِلَى اَلْأَرْضِ ثُمَّ اِرْفَعْ رَأْسَكَ فَلَمَّا رَفَعْتُهُ رَأَيْتُ اَلسَّقْفَ كَمَا كَانَ ثُمَّ أَخَذَ بِيَدِي وَ أَخْرَجَنِي مِنَ اَلدَّارِ وَ أَلْبَسَنِي ثَوْباً وَ قَالَ غَمِّضْ عَيْنَيْكَ سَاعَةً ثُمَّ قَالَ أَنْتَ فِي اَلظُّلُمَاتِ اَلَّتِي رَآهَا ذُو اَلْقَرْنَيْنِ فَفَتَحْتُ عَيْنَيَّ فَلَمْ أَرَ شَيْئاً ثُمَّ تَخَطَّى خُطًا وَ قَالَ أَنْتَ عَلَى رَأْسِ عَيْنِ اَلْحَيَاةِ لِلْخَضِرِ ثُمَّ خَرَجْنَا مِنْ ذَلِكَ اَلْعَالَمِ حَتَّى تَجَاوَزْنَا خَمْسَةً فَقَالَ هَذِهِ مَلَكُوتُ اَلْأَرْضِ ثُمَّ قَالَ غَمِّضْ عَيْنَيْكَ وَ أَخَذَ بِيَدِي فَإِذَا نَحْنُ فِي اَلدَّارِ اَلَّتِي كُنَّا فِيهَا وَ خَلَعَ عَنِّي مَا كَانَ أَلْبَسَنِيهِ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ كَمْ ذَهَبَ مِنَ اَلْيَوْمِ فَقَالَ ثَلاَثُ سَاعَاتٍ .
#جابر_جعفى گفت از #امام_باقر " سلام الله علیه " سؤال كردم از اين آيه « وَ كَذٰلِكَ نُرِي إِبْرٰاهِيمَ مَلَكُوتَ اَلسَّمٰاوٰاتِ » .
امام عليه السلام با دست اشاره نموده فرمود سرت را بلند كن و سر بلند كردم ديدم سقف شكافته شد از شكاف نورى ديدم كه چشمم خيره شد و فرمود اين طور بابراهيم ملكوت آسمان را نشان دادند فرمود بزمين نگاه كن بعد سرت را بلند كن همين كه سرم را بلند كردم ديدم سقف مثل اول شده امام دست مرا گرفت و از خانه خارج كرد يك جامه بر تن من نموده فرمود چشم خود را ساعتى ببند فرمود تو در همان ظلماتى هستى كه ذو القرنين ديد چشم گشودم چيزى نديدم.چند قدم كه رفتيم فرمود تو اكنون كنار همان چشمه حيات خضر هستى سپس از اين عالم خارج شديم تا پنج قسمت را رد شديم فرمود اينها ملكوت زمين است باز فرمود چشم فرو بند دستم را گرفت ناگاه متوجه شدم در همان خانه اول هستيم.
آن لباس را از تن من بيرون آورد.عرض كردم آقا چقدر از روز گذشت.فرمود سه ساعت.
📚بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۶، ص ۲۶۸
#معارف
#روایات
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
🔻 #مستحبات و #مکروهات را بشناسیم ....
💢 #استحباب خواندن سوره مبارکه یس قبل از خواب
از حضرت صادق سلام الله علیه منقول است که:
هر کس سوره یس را پیش از خواب بخواند، حق تعالی هزار ملک به او موکّل گرداند که او را از شر شیاطین و هر بلایی حفظ کنند.
📚 کتاب #حلیه_المتقین
باب هشتم فصل پنجم
#آداب_خوابیدن
#سیره_اهلبیت_سلام_الله_علیهم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
🔻 #مستحبات و #مکروهات را بشناسیم ....
💢 #کراهت تنها خوابیدن
در احادیث معتبره بسیار وارد شده است که رسول خدا صلیاللهعلیهوآله سه کس را لعنت کرد:
کسی که تنها چیزی بخورد، و تنها به سفر رود، و تنها در اتاق بخوابد. فرمود: اگر کسی تنها بخوابد بیم آن است که دیوانه شود.
📚 کتاب #حلیه_المتقین
باب هشتم فصل سوم
#آداب_خوابیدن
#سیره_اهلبیت_سلام_الله_علیهم
کانال معرفتی " معارف الشیعه "
@maaref_shiaa
109-tanbihat.mp3
4.24M
#معارف_وحیانی
#تدریس کتاب شریف #تنبیهات_حول_المبدا_والمعاد
توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج #شیخ_مهدی_مروارید حفظه الله تعالی
{جلسه صد و نهم }
#تدریس_تنبیهات
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
083-osol-toohidi.mp3
2.42M
#معارف_وحیانی
🔴 #تبیین_اصول_توحیدی
از منظر قرآن و روایات
🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج #سید_جعفر_سیدان ادام الله ظله الوارف
🔸(جلسه هشتاد و سوم)
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa
2384c163-b394-4007-871f-78f8c13f985d-H.mp3
14.5M
#معارف_وحیانی
🔴 درس #تفسیر_قرآن
🔸سوره مبارکه #یس
🔸توسط مرجع بزرگ شیعه ، شیخ الفقهاء و المجتهدین حضرت آیت الله العظمی #وحید_خراسانی دامت برکاته
🔹(جلسه سی و سوم)
کانال معرفتی "معارف الشیعه"
@maaref_shiaa