منور کن درونم
20 / 2 / 79 شمسی
ألا ای خالق عشق و محبت
ز هر سو داده ای بر من تو نعمت
مرا بخشیده ای نعمت ز هر سو
مرا دادی وجود عقل نیکو
تو روح خویشتن در من دمیدی
مرا از جهل و نادانی بریدی
به من دادی تو عقل و دانش و هوش
دو پا و دست و چشم و نعمت گوش
فرستادی نبی مصطفی را
امام من نمودی مرتضی را
ز بعد مرتضی یازده امامم
شدند هادی برای این جهانم
اگر شکر تو گویم تا لب گور
نباشد شکر درگاه تو میسور
اگر من با بلایم مبتلایم
ندانم آن بلا را از خدایم
خدای من رئوف است و رحیم است
غفور و معطی و ربّ کریم است
گرفتاری من بار گناه است
گناهم حاکی از دوری راه است
خدایا راه خود بر من نمایان
رهایی ده مرا از شرّ شیطان
دلم را شستشو ده از معاصی
به دست خود بگیر از من نواصی
مرا صافی نما از بار عصیان
جلا ده قلب من با نور رحمان
ندارم من توان ابتلایت
گرفتارم مگردان بر بلایت
کمانی شد قد من از گناهان
تو آثار گناهانم بشویان
نوازش کن مرا با رحمت خویش
ز من تو دور گردان نقمت خویش
صفایی بخش دل دیوانه ام را
تو پر کن از شراب پیمانه ام را
شراب حب خود بر من بنوشان
درونم از محبت کن خروشان
تو تاریکی ز قلبم دور گردان
منوَّر کن درونم را به قرآن
(احمد باقریان ساروی)
🌹🌹قـالَ مولاناالإمامُ الحسن بن علی بن ابی طالب عليهم السلام :
🌹«أَعْرَفُ الناسِ بِحُقُوقِ إخوانِهِ وَأَشَدُّهُمْ قَضاءا لَها أَعْظَمُهُمْ عِنْدَاللّه ِ شَأْنا
🌹ومَنْ تَواضَعَ فِى الدُّنْيا لاِءخْوانِهِ فَهُوَ عِنْدَاللّه ِ مِنَ الصِّدِيقينَ وَ مِنْ شيعَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبىطالِبٍ عليه السلام »
🌹🌹مولانا حضرت امام حسن مجتبى عليه السلام فرمود:
🌹«والاترين مقام در نزد خداوند از آن كسى است كه آشنا به حقوق برادران دینی اش باشد و سعى در اداى آن نمايند،
🌹وكسى كه در برابر برادران دينى اش تواضع داشته باشد،
🌹خداوند او را از راستگويان وشيعيان على بن ابيطالب عليه السلام محسوب خواهد كرد.»
حياة الامام الحسن بن علي عليهماالسلام، ج1، ص319؛ مجموعه ورام، ص312، چاپ تهران، مؤسسه حيدرى.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
درس فقه کتاب خمس 23 آبان 1402 شماره 103شنبه
شاهد بر انچه ذكر کردیم سياق آيه شريفه و اخبار فراوان است.
اما آيه شریفه (اولا) از این جهت که خداوند متعال لام اختصاص را بر اسم شريف خود و بر هر یک از رسول و ذي القربي نه صنف دیگر داخل کرد، و لام ظهور در اختصاص كامل و ملكيت مستقل دارد پس از این ثبوت اختصاص تام خمس برای خدای متعال مستقلا و برای رسولش مستقلا و برای ذي القربي همچنین [متقلا] ظاهر میشود، و لا محاله این اختصاص طولي و رتبه ای است، و اما اصناف دیگر برای آنان اختصاصی ثابت نیست، بلکه مصارف محض هستند و از مالیات حكومتی ارتزاق می کنند از این جهت که از بيت حکومت هستند، و به این جهت با دیگر فقرا فرق دارند از این جهت که دیگر فقیران از اموال مردم و صدقاتشان ارتزاق می کنند.
و (ثانيا) از این جهت که تقديم ما حقه التأخير مفيد حصر است، پس تقديم قول خداوند «لله» بر قولش «خمسه» بر اختصاص همه خمس به الله دلالت دارد، و اگر مراد تسهيم بود می گفت: «فإن خمسه لله و لرسوله». فتدبر.
سپس بر فرض آیه در تقسيم ظهور داشته باشد مقتضایش تقسيم اثلاثا خواهد بود، نه اسداسا، پس سهمی برای خدا و سهمی برای رسولش و سهمی برای ذي القربي و اصناف ثلاثه تابع او و مسانخ با او از من جهت انتساب به پیامبر (ص) خواهد بود.
و اما اخبار شاهد بر آنچه ما ذكر کردیم از اینکه خمس حق وحداني ثابت برای حيثيت امامت و حكومت است فراوان است که بعضی از آنها را ذکر می کنیم:
(حدیث اول): ما رواه السيد المرتضي في المحكم و المتشابه نقلا من تفسير النعماني باسناده عن علي (ع) قال : و اما ما جاء في القرآن من ذكر معايش الخلق و اسبابها فقد اعلمنا سبحانه ذلك من خمسة اوجه : وجه الامارة و وجه العمارة و وجه الاجارة و وجه التجارة و وجه الصدقات، فاما وجه الامارة فقوله (تعالي): "و اعلموا انما غنمتم من شئ فان لله خمسه و للرسول و لذي القربي و اليتامي و المساكين"، فجعل لله خمس الغنائم ... [المحکم والمتشابه:57 و وسائل الشیعه9: 489، کتاب الخمس، ابواب ما يجب فيه الخمس، باب2، حديث12].
ملاحظه کنید که امام (ع) خمس را وجه الامارة خوانده و سپس تصریح کرد که برای خدای متعال است و مقصود مالكيت تكويني نیست، زیرا مالکیت تکوینی به خمس اختصاص ندارد، پس مراد این است که تشريعا برای خدا است و خدا مرجع آن در مصرف همه خمس است، و اگر او فقط مرجع سدس آن بود نسبت همه خمس به او درست نبود.
(روایت دوم): ما رواه الصدوق في الفقيه باسناده عن السكوني عن جعفر بن محمد عن ابيه عن آبائه (ع) قال : قال علي (ع): الوصية بالخمس لان الله - عزوجل - قد رضي لنفسه بالخمس ... {من لا یحضره الفقیه4: 136/ 472؛ وسائل الشیعه19: 270، کتاب الوصایا، باب 9 حديث3[. و ظهور حدیث در اینکه همه خمس برای خدای متعال است مخفی نیست.
(روایت سوم): ما رواه الصفار في بصائر الدرجات عن عمران بن موسي عن موسي بن جعفر(ع) قال: قرأت عليه آية الخمس فقال: ما كان لله فهو لرسوله و ما كان لرسوله فهو لناثم قال: و الله لقد يسر الله علي المؤمنين ارزاقهم بخمسة دراهم جعلوا لربهم واحدا و اكلوا اربعة احلاء». [بصائر الدرجات29: 5 و وسائل الشیعه9: 484، کتاب الخمس، ابواب ما يجب فيه الخمس، باب1، حديث6]. ظاهر روايت این است که همه خمس برای پروردگار است و تعلق آن به رسول و ائمه در طول آن قرار دارد.
و اخبار دلالت کننده بر اینکه خمس همه اش متعلق به خدای متعال است و از آن به خمس الله تعبیر میشود از طرف فریقین فراوان است که متتبع آنها را در مظان خود میابد، و این احتمال كه اضافه به الله (متعال) به این لحاظ است که تشريع آن از ناحيه خدای متعال است، خلاف ظاهر است.
(روایت چهارم): قوله (ع) في رواية ابن شجاع النيسابوري: «... لي منه الخمس مما يفضل من مؤونته:. [وسائل الشیعه9: 186 – 187، کتاب الزکات، أبواب زکات الغلات، بب5 حذیث 2 و صفحه500، کتاب الخمس، ابواب ما يجب فيه الخمس، باب8، حديث2].
در این حدیث امام (ع) همه خمس را به خودش اسناد داد.
(روایت پنجم): رواية ابي علي بن راشد: قلت له : امرتني بالقيام بامرك و اخذ حقك فاعلمت مواليك بذلك فقال لي بعضهم: و اي شئ حقه؟ فلم ادر ما اجيبه، فقال: يجب عليهم الخمس ...». [وسائل الشیعه9: 500، ابواب ما يجب فيه الخمس، باب 8، حديث3]. که امام (ع) در این روایت نیز خمس را بتمامه حق خود خوانده است.
(روایت ششم): قول الرضا(ع) في تفسير الاية : "الخمس لله و الرسول و هو لنا" [وسائل الشیعه9: 518، ابواب قسمة الخمس، باب 1، حديث18]. فاسند(ع) جميع الخمس الي انفسهم
(روایت هفتم): قول امام (ع) در آخر مرسله طولانی حماد در مقام تعليل برای عدم زكات در مال خمس: «و لذلك لم يكن علي مال النبي و الوالي زكاة». [وسائل الشیعه9: 514، ابواب قسمة الخمس، باب 1، حديث8]. در این روایت همه خمس را مال برای پیامبر (ص) و والي قرار داده است، در حالی که این مرسله عينا متعرض تقسيم اسداسی شده است، بنا براین باید تقسيم آنگونه که خواهد آمد توجیه بشود به نحوی که با ذيل روايت منافات نداشته باشد.
(روایت هشتم): قوله (ع) في تفسير الاية: «هم قرابة رسول الله (ص) و الخمس لله و للرسول و لنا». [وسائل الشیعه9: 512، ابواب قسمة الخمس، باب 1، حديث5].
(روایت نهم): صحيحة البزنطي عن الرضا(ع) قال: سئل عن قول الله عز و جل: و اعلموا انما غنمتم الاية فقيل له: فما كان لله فلمن هو؟ فقال: لرسول الله (ص) و ما كان لرسول الله فهو للامام، فقيل له: افرأيت ان كان صنف من الاصناف اكثر و صنف اقل ما يصنع به؟ قال: ذاك الي الامام ارأيت رسول الله (ص) كيف يصنع اليس انما كان يعطي علي ما يري؟ كذلك الامام [وسائل الشیعه9: 519، ابواب قسمة الخمس، باب 2، حديث1]. روايت صريح در این است که امام مرجع مال است و او آن را طبق انچه تشخیص می دهد تقسیم می کند و تسهيم و تقسيم به صورت اخماس و یا اسداس واجب نیست.
(روایت دهم): قوله (ع) علي كل امري غنم او اكتسب الخمس مما اصاب لفاطمة و لمن يلي امرها من بعدها من ذريتها الحجج علي الناس فذاك لهم خاصة يضعونه حيث شاؤوا... [وسائل الشیعه9: 503، کتاب الخمس، ابواب ما یجب فیه الخمس، باب8، حديث8]. ظاهر این است که فاطمه (ع) تشريفا ذکر شد و مقصود از «امرها» امر امامت است، از این جهت که انتساب ائمه (ع) به رسول است و آنان به واسطه فاطمه ذوی القربای او هستند، و الا کدام امر فاطمه (ع) است که متولی آن ائمه (ع) هستند؟
هدایت شده از نیمه پنهان غرب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حیرت رسانههای جهان از پیشرفت اسلام در کشورهای مختلف‼️
🔴 #نیمه_پنهان_غرب 👇
https://eitaa.com/joinchat/3959554299C7b558c3f51
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼 صبح و سحر برکامتان،
🕊 مرغ سعادت بامتان
🌼 از باده ی لبخند و عشق،
🕊 ريزد خدا بر جامتان
🌼 خواهم که ای يارانِ من
🕊 در روزگار و زندگی
🌼 اسب چموش سرنوشت،
🕊 پيوسته باشد رامتان
🌼 سلاااااااااام
صبح زیباتون بخیروشادی ☕️
🌼خدایِ خوبم برای زیباترین تکرار
این دنیا که بیداری ست از تو سپاسگزارم 🌼
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: چهارشنبه - ۲۴ آبان ۱۴۰۲
میلادی: Wednesday - 15 November 2023
قمری: الأربعاء، 1 جماد أول 1445
📆 روزشمار:
▪️4 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
▪️12 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 75روز)
▪️32 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز)
▪️42 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
▪️49 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🌷قالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه:إنَّ أخوَفَ
🌸ما أخَافُ عَلَيکُمُ اَلشِّرکُ الأصغَرُ. قَالُوا: وَمَا اَلشِّرکُ الأصغَرُ يَا رَسُولَ اللهِ؟ قَالَ: هُوَ الرِّيَاءُ.🌸
¤¤¤¤¤¤¤
🍀بيش از هر چيز ديگري بر شما از شرک اصغر می ترسم. گفتند: ای پيغمبر خدا شرک اصغر چيست؟ حضرت فرمودند: ريا.🍀
📚تنبیه الخواطر، ج۱،ص۱۸۷.
درس فقه کتاب خمس 24 آبان 1402 شماره 104 چهار شنبه
و بالجمله ظاهر بسیاری از روايات خمس و نیز انفال این است که همه برای امام (ع) هستند و ظاهر این است که امامت به عنوان حيثيت تقييديه لحاظ شده است، نه به عنوان حیثیت تعليليه، پس مقصود که این دو برای نفس مناصب امامت و حكومت هستند.
و از جمله اخبار در باب انفال قول علي (ع) في ما رواه في المحكم و المتشابه عن النعماني: «ثم ان للقائم بامور المسلمين بعد ذلك الانفال التي كانت لرسول الله ...» [المحکم والمتشابه:58 و وسائل الشیعه9: 530، کتاب الخمس، ابواب الأنفال، باب1، حديث19].
بلکه جميع اخبار تحليل با كثرت آنها نیز شاهد بر آنچه ذكر کرده ایم هستند، زیرا از آنها استفاده می شود که امام (ع) مرجع وحيد در خمس بوده و همه خمس برای او است و اصناف ثلاثه از باب مصرف هستند.
و نیز شاهد بر آنچه ذكر کردیم این است که خداوند متعال فئ را برای نفس مصارف مذكور در آيه خمس با سياق واحد قرار داد بدون هیچ تفاوتی و فرمود: «ما افاء الله علي رسوله من اهل القري فلله و للرسول و لذي القربي و اليتامي و المساكين و ابن السبيل كيلا يكون دولة بين الاغنياء منكم و ما آتيكم الرسول فخذوه و ما نهيكم عنه فانتهوا، و اتقوا الله ان الله شديد العقاب للفقراء المهاجرين الذين اخرجوا من ديارهم و اموالهم ...»". [سوره حشر. آیه 7 و 8].
بنا براین خداوند سبحان خودش و رسول و ذی القربي را با لام اختصاص ولی اصناف ثلاثه را بدون لام ذکر کرد، علت آن را گفته اند که مقصود از این تشريع عدم تجمع اموال نزد اغنيا و عدم تداولشان آن را در بين خودشان است، سپس بدون فاصله مصارف آن را فقراء مهاجرين ذکر فرمود.
مورد نزول آیه نیز اموال بني النضير است که بدون جنگ حاصل شده بود، و در تواريخ [تاریخ الطبری2: 19] با عنوان «ذکر غنایم خیبر و أموالها و معجم البلدان (بلاذری)1: 44»] و روايات ذکر شده است که رسول الله (ص) آنها را بين مهاجرين تقسیم کرده بود، و در بین انصار تقسیم نکرد جز سه یا دو تن از آنان که فقیر بودند از این جهت که انصار متمكن از ديار و اموال خود بودند، ولی مهاجران از خانه ها و اموال خود بیرون رانده شده بودند، و شما می دانید که فئ از انفالي است که ما حكم کردیم که برای امام هست، از همه آنچه گفته شد دانسته می شود:
(اولا): خمس و انفال هر دو از اموال امام بما هو امام یعني از اموال امامت و حكومت است، نه از اموال شخصي امام، و الا با تعليل به «عدم كون مال مما يتداوله الاغنياء» منافات پیدا می کند.
ثانيا): اموال حكومت گرچه برای امت و مسلمانان است، ولی زمام اختيار آن در دست امام حاكم قرار دارد، و برای هرجا که صلاح بداند مصرف می کند.
(ثالثا): مقصود از اصناف ثلاثه گرچه خصوص آل رسول (ص) است، طبق آنچه در اخبار وارد شده است، ولی آنان به طور خصوص تشريفا ذکر شدند، اشعار به اینکه انان از لواحق حكومت هستند، بنا براین اداره شؤونشان از مالیات حكومت لازم است، ولی آنان اختصاص به مال ندارند و لذا پیامبر (ص) آن را در میان فقراء مهاجرين اخراج شده از ديار و اموالشان و در میان بعضی از انصار نیز مصرف کرده بود.
و الحاصل: تشابه سياق در دو آيه خمس و فئ بدون هیچ تفاوتی و. با توجه به اختصاص فئ به امام و تقسیم نکردن به شش سهم و با توجه به ذكر فقراء مهاجرين از مصارف آن شاهد بر این می شود که ذكر عناوين ششگانه در آیه به لحاظ تسهيم و تقسيم به سهام متساوي نیست، بلکه اختيار مال در دست امام است و او به هر صورت که صلاح بداند مصرف می کند.
)فان قلت): آنچه را ذكر کردی از اینکه خمس و نیز انفال حق وحداني راجع به امام (ع) است مخالف اخبار مستفيضه ای است که بر تقسيم خمس به شش یا پنج سهم دلالت دالت دارد و اینکه پیامبر (ص) و نیز امام آن را اینگونه تقسیم می کرد، بلکه مستفاد از مرسله حماد و مرفوعه احمد بن محمد تقسيم خمس به سهام متساوي است،؛ زیرا در این دو روایت بعد از تقسيم خمس به شش سهم، به اینکه برای امام نصف کامل خمس و نصف باقي بين اصناف ثلاثه باقيه است.
(قلت) مرسله و مرفوعه گرچه بر اساس صدر دو روایت بر تقسيم به سهام متساوي دلالت دارند، ولی بعد از آن در این دو ذکر شد که امام آن را بين اصناف ثلاثه به اندازه ای که در سنت خود بی نیازگرداند تقسیم می کرد، و بعد از آن اگر چیزی زیاد می آمد برای والي است و اگر نقصان پیدا کرد بر والی است که از خود به اندازه ای که با آن بی نیاز گردند هزینه نماید، از این عدم ثبوت تسهيم دانسته می شود، بلکه آنها را فقط به عنوان مصرف ذکر کردند.
شاهد بر آنچه گفته شد: (اولا) وقوع تعبير به سهام در مرسله حماد نسبت به زكات نیز است، در حالی که مصارف ثمانيه در باب زكات مصارف محضه هستند و تسهيم در آن تعین ندارد.
و (ثانيا) خمس باجمعه در آخر مرسله حماد مال برای پیامبر (ص) و والي شمرده شده است. و شاید اصرار انان (ع) بر تعبير به سهام در مقام الزام و جدل بوده است، زیرا فتواي رائج در عصر موسي بن جعفر(ع) و بعد از او فتواي ابو حنيفه بود و او قائل به سقوط حق پیامبر (ص) و حق ذي القربي بعد از وفات رسول الله (ص) بود، پس خمس نزد او سه سهم برای اصناف ثلاثه بود، و همه فقهاء عامة از جمله ابو حنيفة قائل به تعميم در اصناف هستند و آن را محتص سادات نمی دانند، نتيجه این محروميت ائمه (ع) و نیز سادات بود، بلکه این فتوا مدار عملشان بعد از وفات رسول الله (ص) بلا فاصله بود [ر.ک: الخلاف4: 209 مساله 37]، از ابو بكر روایت شده که او بني هاشم را از خمس بازداشت و گفت: «انما لكم ان يعطي فقيركم و يزوج ايّمكم و يخدم من لا خادم له منكم». [ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه12: 219 و الأم 4: 146 باب من تفریق القسم].
دنیا خیلی زیبا خواهد شد اگر بیاموزیم
دروغ نگوییم،
تهمت نزنیم،
مودب باشیم،
صادق باشیم،
انتقاد پذیر باشیم،
دیگران را آزار ندهیم،
وجدان داشته باشیم،
از کسی بت نسازیم،
از قدرت سوء استفاده نکنیم،
پشت سرکسی غیبت نکنیم،
به عقاید همدیگر احترام بگذاریم،
مسولیت اشتباهاتمان را بپذیریم،
به قومیت وملیت کسی توهین نکنیم،
ناموس دیگران را ناموس خود دانیم،
در مورد دیگران قضاوت و پیش داوری نکنیم
با شعور و غرور مردم بازی نکنیم
در صفحات مجازی که امروزه اوج بیشتری یافته آبروی کسی را نبریم
انسانیتم آرزوست.....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیایش صبحگاهی :
امروز را با شادی و نیکی آغاز میکنم
و ایمان دارم لحظه های شادمانه تر،
نیکوتر و زیباتری تا پایان روز در انتظار
من است! نه ترسی از آینده دارم و نه از
گذشته چیزی در دل دارم ...!
همه چیز رو به خدا سپردم، یقین دارم
خدا همه چیز میشود همه کس را ...
من قوی هستم و محکمتر گام برداشته
ام چون خدا بینا و شنواست ...!
چون خدا همین جاست درون من ...
سلام
صبح پنجشنبه شما در پناه خداوند بخیر
🌺🌺☘️🌺☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
هر صبح روزمان را با سلام به ساحت مقدس چهارده معصوم علیهم السلام
منور و متبرک کنیم.🌹
❤️بسْمِﺍﻟﻠَّﻪِﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِﺍﻟﺮَّﺣِﻴﻢ❤️
❣️اﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺭﺳﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪ و رحمة الله و بركاته
❣️ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺍﻣﯿﺮَﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ علي بن ابي طالب و رحمة الله و بركاته
❣️السلام علیکِ یا فاطمةَﺍﻟﺰﻫﺮﺍﺀو رحمة الله وبركاته
❣️ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ايّها ﺍﻟﻤﺠﺘﺒﯽ و رحمة الله و بركاته
❣️اﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺣﺴﯿﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ايّها الشهيد و رحمة الله وبركاته
❣️ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﺍﻟﺤﺴﯿﻦِ ﺯﯾﻦِ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦ و رحمة الله وبركاته
❣️السلاﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ایّها ﺍﻟﺒﺎﻗﺮ و رحمة الله وبركاته
❣️اﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺟﻌﻔﺮَ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ایّها ﺍﻟﺼﺎﺩﻕ و رحمة الله وبركاته
❣️اﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻣﻮﺳﯽ ﺑﻦَ ﺟﻌﻔﺮٍ ایّها ﺍﻟﮑﺎﻇﻢُ و رحمة الله وبركاته
❣️ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﻮﺳَﯽ ايّها ﺍﻟﺮﺿَﺎ و رحمة الله وبركاته
❣️اﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ايّها ﺍﻟﺠﻮﺍﺩ و رحمة الله وبركاته
❣️السلاﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ايّها ﺍﻟﻬﺎﺩﯼ و رحمة الله وبركاته
❣️اﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ايّها ﺍﻟﻌﺴﮑﺮﯼ و رحمة الله وبركاته
❣️السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمنُ و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولایْ الاَمان الاَمان
🌷السلام عليكم جميعاً ورحمة الله و بركاته🌷
،📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: پنجشنبه - ۲۵ آبان ۱۴۰۲
میلادی: Thursday - 16 November 2023
قمری: الخميس، 2 جماد أول 1445
📆 روزشمار:
▪️3 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
▪️11 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 75روز)
▪️31 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز)
▪️41 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
▪️48 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها