eitaa logo
معارف تشیع
92 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3.2هزار ویدیو
134 فایل
ارتباط با ادمین @ahmadbagherian
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: یکشنبه - ۲۸ آبان ۱۴۰۲ میلادی: Sunday - 19 November 2023 قمری: الأحد، 5 جماد أول 1445 ❇️ وقایع مهم امروز: 🔹ولادت حضرت زینب سلام الله علیها، 5یا6ه-ق 📆 روزشمار: ▪️8 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 75روز) ▪️28 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز) ▪️38 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها ▪️45 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ▪️54 روز تا وفات حضرت ام کلثوم علیها السلام
زینب (ع)، خواهر حسین (ع) را باید شناخت بسم الله الرحمن الرحیم پنجم جمادی الأولی روز ولادت بانوی قهرمان کربلا زینب کبری علیهالسلام سومین فرزند علی و فاطمه علیهماالسلام، دومین زن بزرگ اسلام از خاندان پیامبر صلی الله علیه وآله است. زندگی حضرت زینب علیهالسلام آمیخته با فضایل و سرشار از عظمت است، هر صفحه‌ای از صفحات زندگی او شایسته مطالعه و پژوهش است، گشودن پرونده پر افتخار زندگی او از برترین عبادات و راه‌های تقرب به خداوند شمرده می‌شود، تدبر و اندیشیدن در زندگی او به انسان درس درست زیستن می‌دهد، چون او دختر شایسته علی و فاطمه علیهمالسلام است. زینب در پنجم جمادی الاول سال ششم هجری مطابق با ۶۲۸ میلادی به دنیا آمد (قزوینی، زینب کبری من المهد الی اللحد)، در آن روز خانه فاطمه علیهالسلام به شادمانی گرایید، از آنجا که سومین کودک خاندان وحی پا به عرصه هستی نهاده و چشمان خود را به دنیا گشوده بود. نامگذاری زینب پیامبر صلی الله علیه واله را خبر دادند، و او شادمان به خانه دختر خود فاطمه علیها السلام آمد، و زینب را در آغوش گرفت، و او را به سینه چسیانید، گونه خود را بر گونه او نهاده و با صدای بلند گریه سر داد و قطرات اشک بر گونه‌های او غلطید. فاطمه علیهالسلام پرسید: چرا گریه میکنی؟ حضرت فرمود: دخترم فاطمه! این دختر به زودی به بلاهایی سخت دچار خواهد شد. دخترم، پاره تنم! هر کس بر او اشک ببارد مانند آن است که بر مصیبت دو برادرش گریه کند. سپس نام او را زینب گذاشت. (قزوینی، زینب الکبری من المهد الی اللحد1: 31 و 35). زینب علیهالسلام در دامن سرور زنان جهان و در مکتب محمدی و علوی و فاطمی پرورش یافت و رشد کرد، او بندگی خالصانه آنان در پیشگاه پروردگار جهان، نیایش و راز و نیاز شیانه در پیشگاه او، پیراستگی و زهد انان نسبت به دنیا، معلرف بلند آنان، ایثار جان و مال آنان را برای پیاده کردن اهداف خدای بزرگ و هدایت انسانها به راه درست را با چشمان خود می‌دید و با گوش‌های خود می‌شنید و با همه وجود خود احساس می‌کرد، و با همین روش و سیره و خوی پسندیده خدایی رشد کرد و به کمال رسید و از چشمه سار دانش گسترده آنان بهره‌ی فراوان برد. راوی خطبه فدکیه پس از رحلت جدش محمد مصطفی صلی الله علیه وآله و پدیده شوم کودتای سقیفه، در آن هنگام که حضرت زهرا سلام الله علیها در مسجد پیامبر خطبه فدکیه را با حضور غاصبان خلافت ایراد می‌کرد، رینب سلام الله علیها چهار ساله بود، ولی همه سخنان مادر را با حافظه سرشارش از بر شده و برای ثبت و ماندگاری در تاریخ برای دیگران نقل کرد و راوی خطبه فدکیه شد (فیض کاشانی، الوافی5: 1064). ازدواج زینب او پس از شهادت مادر در کنار پدر قرار گرفت و هرگز از او جدا نشد، هنگام بلوغ، مادر را در کنار خود نداشت و پدر بزرگوارش او را به همسری فرزند شهید بزرگ اسلام جعفر طیار به نام عبد الله در آورد، او از پسر عموی خود (عبد الله بن جعفر) فرزندانی به نام‌های علی، عون اکبر، محمد، عباس و ام کلثوم به دنیا آورد، محمد و عون در کربلا در یاری امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند. (قزوینی، زینب الکبری من المهد الی اللحد1: 31 و 35 نقل از سبط بن جوزی، تذکرة الخواس: 175). با واقعه عاشورا مهمترین نقش حضرت زینب علیهالسلام را در واقعه کربلا و حرکت امام حسین علیه السلام تا رسیدن به کربلا و روز عاشورای سال 61 هجری و پس از آن باید مشاهده کرد. در این سفر زینب علیها السلام با دو پسرش از عبد الله جدا شد و همراه برادر به سوی کوفه حرکت کرد و گام به گام تا روز عاشورا همراه برادر و همرنج سفر دراز و دشوار او بود، تا اینکه در روز عاشورا در برابر دیدگان او پنج برادر و چند برادر زاده و دو پسر او و گروهی از یاران پاک و با وفای برادر او تا آخرین رمق قهرمانانه نبرد کرده و به خاک و خون غلطیدند و زینب – طبق فرمان برادر – به بردباری مامور بود (مُقرَّم، مقتل الحسین ع: 264). او – با توجه به بیماری امام سجاد علیه السلام و پنهان بودن جانشینی او در امامت – با بردباری توانفرسا مدیریت بازماندگان حماسه عاشورا را – ان‌گونه که برادر شهیدش از او خواسته بود - در اختیار گرفت و در کار انان به خوبی تدبیر کرد. از شامگاه عاشورا رسالت بزرگ دختر علی علیه السلام اغاز شد، با گرد آوردن کودکان پراکنده شده در بیابانها و آرامش دادن به بازماندگان تا حرکت به سوی کوفه به عنوان ازادگان و سخنرانی در میان مردم کوفه و در دار الاماره با حضور ابن زیاد و سپس عزیمت به سوی شام و پیمودن منازل تا رسیدن به دمشق و سخنرانی حماسی و شجاعانه او در مسجد بزرگ دمشق و با حضور یزید و مهمانان خارجی او به گونه‌ای بود که تاریخ زنان حهان آن را جز برای او به ثبت نرسانده است، شرح و تفسیر کلمات و سخنرانیهای او در خور تنظیم و تالیف کتابی مستقل و بسیار درس آموز است.
درود خدا بر قهرمان کربلا، حماسه افرین کوفه و شام، ماندگار آفرین خون شهیدان عاشورا، زینب کبری دختر علی و فاطمه علیهما السلام. ماندگار باد نام و یاد او. پر رهرو باد سیره و روش او و دیگر خاندان پاک پیامبری.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ســ😍✋ــــلام صبحتـون بـخیـر و نـیکی🌸🍃 دوشنبه تون شاد و زیبا🌸🍃 زندگیتون پر شـور و پـر از رحـمت الـهـی🌸🍃 دلتون پراز نـغمـه هـای شـــادی 🌸🍃 وپراز حس خوشبختی🌸🍃 لحـظـه هـای زنـدگـیتون🌸🍃 پـر از سـلامـتی و کـامیـابـی🌸🍃
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه - ۲۹ آبان ۱۴۰۲ میلادی: Monday - 20 November 2023 قمری: الإثنين، 6 جماد أول 1445 ❇️ وقایع مهم امروز: 🔹جنگ موته، 7یا8ه-ق 🔹شهادت جعفر بن ابیطالب علیه السلام در جنگ موته 📆 روزشمار: ▪️7 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 75روز) ▪️27 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز) ▪️37 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها ▪️44 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
خمس درس 106.MP3
46.78M
درس فقه کتاب خمس 29 آبان 1402 شماره 106 دو شنبه
درس فقه کتاب خمس 29 آبان 1402 شماره 106 دو شنبه و اگر آنچه را گفته ایم نپذیرید می توانیم ان را از راه دیگر مستحکم کنیم، و ملخص آن این است که خمس مال مخلوط – چنانکه تفصیلا در جای خود بیان کردیم - از سنخ خمس غنايم نیست، بلکه از قبيل صدقات در اموالي است که صاحبش معلوم نیست، از اینرو به بني هاشم اختصاص ندارد. و خمس زمین کافر ذمي نیز از قبيل زكوات است، نه از قبیل اخماس، زیرا خمس به رقبه زمین تعلق نمی گیرد، بلکه به چیزی تعلق می گیرد که از زمین حاصل می گردد. پس این خمس در حقيقت عشر است، ولی بر کافر ذمي به عنوان مجاز مضاعف شد. فراجع ما حررناه في المسألة. معادن و كنوز و آنچه در قعر دریاها باشد نیز از انفال مختص به امام است. و به عبارت دیگر: از اموال عمومي اي است که زمام اختيار آنها در دست امام قرار دارد، پس امام (ع) به عنوان امام و حاكم تصرف در ایسن اموال عمومی را در برابر اداء خمس آنها اجازه داده است، پس خمس در آنها از قبيل حق اقطاع و تقبيل مجعول از ناحيه مالك است، بنا براین خمس در آنها به بني هاشم اختصاص ندارد، بلکه همه اش برای منصب امامت و حكومت است، و به عبارت دیگر: از اموال عمومي است، از اینرو واجب است در مصالح عمومي مصرف شود. و اما خمس ارباح مکاسب پیش از این در صدر مسأله دانستی که با كثرت ابتلاء به آن از چیزهایی است که در عصر پیامبر (ص) و ائمه متقدم (ع) متداول نبود، و در تواريخ و روايات فريقين اسم و رسمی از آن به چشم نمی خورد، و در اخبار تقسيم و تسهيم اصلا از آن ذکری نشد، و تنها در اعصار ائمه متأخر حادث شد، بنا براین آنچه جدا به ذهن نزدیک می آید این است که این نوع خمس از مالیاتهای مرسوم از جانب ائمه متأخر (ع) به خاطر احساس احتياج به آنها بعد از قطع دستانشان از مالياتهای اسلامي اصلي بوده باشد و امام و حاكم این قبيل از امور را بر اساس احتياجات عارضی وضع کرده اند، چنانکه برای پیامبر (ص) نیز این حق ثابت بوده است، به دلیل قول خداوند متعال: «النبي اولي بالمؤمنين من انفسهم» [احزاب:6]. پس این خمس نیز به امام اختصاص دارد و لذا در روايات آن به چیزی تعبیر شد که بر اختصاص آن به او دلالت دارد، مانند قول امام (ع) در روايت ابن شجاع نيسابوري: «لي منه الخمس مما يفضل من مؤونته» [وسائل الشیعه9: 186، کتاب الزکاة، ابواب الغلات، باب5، حدیث2 و صفحه 500، کتاب الخمس، أبواب ما یجب فیه الخمس، باب8، حدیث2] و در روايت ابي علي بن راشد: قلت له: امرتني بالقيام بامرك و اخذ حقك الحديث» [وسائل الشیع9: 500، کتاب الخمس، أبواب ما یجب فیه الخمس، باب8، حدیث3] و غير این از اخبار فراجع [وسائل الشیعه9: 499، کتاب الخمس، ابواب ما يجب فيه الخمس، باب8]. و در الحدائق از منتقي الجنان در مقام جواب از اشكالات وارده بر صحيحه ابن مهزيار [وسائل الشیعه9: 499، کتاب الخمس، أبواب ما یجب فیه الخمس، باب8]، احتمال اختصاص این خمس به امام و استظهار او از بعضی از اخبار باب و از جماعتی از قدماء نقل شده است. [الحدائق الناضرة12: 355 – 356؛ ر.ک: منتقی الجنان2: 443 - 444]. و در جواهر از كفايه [سبزواری] و ذخيرة المعاد ميلشان به اختصاص خمس مطلقا به امام نقل شده است. [جواهر الکلام16: 129 و ر.ک: کفایة الأحکام1: 217 و ذخیرة العباد: 486]. و در اواخر خمس از کتاب جواهر در مسأله رابعه گفته است: «بل لو لا وحشة الانفراد عن ظاهر اتفاق الاصحاب لامكن دعوي ظهور الاخبار في ان الخمس جميعه للامام و ان كان يجب عليه الانفاق منه علي الاصناف الثلاثة الذينهم عياله و لذا لو زاد كان له و لو نقص كان الاتمام عليه من نصيبه و حللوا منه من ارادوا». [جواهر الکلام16: 155]. حاصل بحث تا اینجا این است که خمس مال مخلوط و خمس ارض ذمي از سنخ ساير اخماس نیستند، و لذا در بیشتر اخبار حاصره متعرض ان دو نشده است، و خمس كنوز و معادن و غوص و ارباح مکاسب نیز مختص به امام است، بنا براین باقی می ماند خمس غنایم جنگی برای تقسيم و تسهيم بخ شش سهم. و مخفي نیست که این موارد خمس اموال از ساير اموال این امتیاز را دارد که اینها – به خاطر پیروزی بر دشمنان - از اول امر در اختيار رسول یا امام قرار داشتند و شاید تأمين شؤون سادات از آنها، نه از زكوات و ساير مالیاتها برای رفع تهمت از او (ص) بود، تا نو رسیده ها در اسلام توهم نکنند که اصرار او (ص) بر اخذ زكوات و ساير مالیاتهای اسلامي برای تأمين خانواده خود و عشيره است، پس برای رفع توهم آنان را از آن اموال محروم کرد، و تعبير به اوساخ در زكوات نیز برای اشمئزاز خانواده خود از آنها و عدم اصرارشان برای شركت در آنها بود، و الا چه فرقی است بين زكوات و بين اخماس ماخوذ از مردم و چرا اوّلي اوساخ شمرده شد نه دومی؟!
مگر اینکه بین آن دو فرق بگذاریم، چنانکه گفته اند: زكوات مستقیما از مردم برای فقرا و مساكين گرفته می شود، چون برای فقرا و مساکین این گونه جعل شده است، لذا اوساخ خوانده شد، و اما أخماس اولا و بالذات همه اش برای خداوند متعال و چنانکه بیان کردیم از ناحيه خدای متعال به رسول و ذي القربي و ذوي الحاجات از بني هاشم منتقل می شود به تبع انتقال حكومت از جانب خداوند متعال به رسول و ذي القربي، بنا براین فقراء مردم عيال مردم و فقراء بني هاشم عائله خداوند و از شؤون امامت و حكومت اسلامي است. اشکال: آری اینجا یک اشكال باقی می ماند، و آن این است که تمايز بين بني هاشم و غير آنان خلاف مقتضاي طبع و روح اسلام است که بر پایه مساوات بين طبقات و عناصر و انهدام اساس امتيازات ملی و قومیتگرایی بنا نهاده شد. پاسخ: اكرام و احترام انسان در میان عشيره و خانواده اش امر عرفي و موافق روح اجتماع است و احترام ذريه رسول (ص) و اقرباء او احترام به او شمرده می شود، بنا براین چه مانعی دارد که اداره آنان از مالیات وضع شده برای اداره حكومت اسلامي باشد از این جهت که آنان از اغصان شجره نبوت و حكومت الهي هستند، و این تمايز دنيوي است، و الا اكرم الناس عند الله اتقيهم. اشکال: مخفي نماند که ما گرچه بيان کردیم که تقسيم و تسهيم به خمس غنائم اختصاص دارد، ولی بعد اللتيا و التي ممكن است بر آنچه ذكر کردیم اشکال بشود که مرسله طولانی حماد که متعرض تقسيم خمس به شش سهم بود در صدرش ذکر شده است که خمس از پنج چیز گرفته می شود از غنائم و غوص و كنوز و معادن و ملاحه [الکافی1: 539/ 4؛ تهذیب الأحکام4: 128/ 336 و وسائل الشیعه9: 513، کتاب الخمس، أبواب قسمة الخمس، باب1، حدیث8]، و مانند ان مرفوعه احمد بن محمد. [تهذیب الأحکام4: 126/ 364 و وسائل الشیعه9: 514، کتاب الخمس، أبواب قسمة الخمس، باب1، حدیث9]، و نیز ما رواه في المحكم و المتشابه عن تفسير النعماني عن علي (ع) [المحکم والمتشابه: 57 و وسائل الشیعه9: 489، کتاب الخمس، أبواب ما یجب فیه الخمس، باب1، حدیث2]. از این روایات فهمیده میشود که تقسيم در همه این موضوعات جریان دارد، نه در خصوص غنایم جنگی. بنا براین تخلص از اشكالات وارد شده جدا مشكل است. و عليك بالتأمل التام .
قال الصادق علیه السلام: 🔹إنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ أَرْزَاقَ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَ ذَلِكَ أَنَّ اَلْعَبْدَ إِذَا لَمْ يَعْرِفْ وَجْهَ رِزْقِهِ كَثُرَ دُعَاؤُهُ. 🔸خداوند روزى مؤمنان را از جايى مى‌رساند كه گمان نمى‌كنند. چرا که هرگاه بنده نداند روزى‌اش از كجا مى‌رسد بسيار دعا مى‌كند. 📚مکارم الاخلاق (باب فضیلت دعا) جلد ۱ صفحه ۲۰
خار خندید و به گل گفت سلام و جوابی نشنید خار رنجید ولی هیچ نگفت ساعتی چند گذشت گل چه زیبا شده بود دست بی رحمی نزدیک آمد، گل سراسیمه ز وحشت افسرد لیک آن خار در آن دست خلید و گل از مرگ رهید صبح فردا که رسید خار با شبنمی از خواب پرید گل صميمانه به او گفت سلام... "گل اگر خار نداشت دل اگر بی غم بود اگر از بهر كبوتر قفسی تنگ نبود، 👈زندگی، 👈 عشق، 👈اسارت، همه بی معنا بود" فریدون مشیری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸ســلام و درود به عزیزان 🍃🌸صبح سه شنبه تون زیبـا 🍃🌸امـیدوارم تـوشه 🍃🌸امروزتون پُر باشه 🍃🌸از سلامتی، نشاط 🍃🌸دل خـوشی 🍃🌸عـاقبت بـخیری 🍃🌸عــشق و مـحبت 🍃🌸وخـوشبختی و شـادی 🍃🌸شروع صبحتون پُـر بـرکت
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ میلادی: Tuesday - 21 November 2023 قمری: الثلاثاء، 7 جماد أول 1445 📆 روزشمار: ▪️6 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 75روز) ▪️26 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز) ▪️36 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها ▪️43 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
خمس درس 107.MP3
46.37M
درس فقه کتاب خمس 30 آبان 1402 شماره 107 سه شنبه