⚛️ حجاب اسلامی
و میزان دخالت حکومت اسلامی در باره آن (بخش سوم)
✍️استاد علی نصیری گیلانی
در دو مقاله پیشین یعنی (بخش اول) و (بخش دوم) دو نکته مورد تاکید قرار گرفت:
یک؛ در وجوب اصل حجاب در حوزه اخلاق فردی هیچ تردیدی وجود ندارد.
دو؛ در باره جرم انگاری بد حجابی و دخالت الزام آور و قاهرانه حکومت اسلامی در باره آن ادله خاص و صریح وجود ندارد و باید از ادله عام بهره گرفت.
اینک اهم این ادله را مورد بررسی اجمالی قرار می دهیم:
🔹۱. هدف بنیادین از تشکیل حکومت اسلامی که در برنامه پیامبران الهی پیش بینی شده و در دوره ظهور حضرت حجت (ع) در عالی ترین سطح و در بعد جهانی تجلی خواهد یافت، عینیت بخشی به همه آرمان ها و احکام الهی است.
صریح ترین آیه در این باره آیه ذیل است: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآَتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (حج، 41 )
روایات ناظر به اهداف حکومت اسلامی نیز بیانگر همین نکته است؛ نظیر روایت: «اللهم إنك تعلم أنه لم يكن ما كان منا تنافسا في سلطان ولا التماسا من فضول الحطام ولكن لنري المعالم من دينك ونظهر الاصلاح في بلادك ويأمن المظلومون من عبادك ويعمل بفرائضك وسننك وأحكامك»
🔹 ۲. همان گونه که از آیه پیشگفته قابل استفاده است نهی از منکر و مقابله و مبارزه با آن از جمله مصادیق آشکاری است که بر دوش حکومت اسلامی سنگینی می کند. از سویی دیگر بی اعتنایی گروهی از افراد اجتماع نسبت به حجاب و تبعات منفی بی حجابی از جمله مصادیق منکر به حساب می آید که مبارزه با آن در شمار وظایف حکومت اسلامی قرار می گیرد.
🔹۳. با پذیرش وجوب و ضرورت حجاب اسلامی در رفتار فردی، التزام به آن در رفتار اجتماعی با تشکیل حکومت اسلامی جزو مقومات آن خواهد بود.
به عبارت روشن تر اگر به رغم تشکیل حکومت اسلامی هم چنان حجاب را امری فردی و شخصی قلمداد کنیم، این امر در باره سایر رفتارهای شخصی نیز قابل تسری خواهد بود و باید مدعی شد که حکومت اسلامی در برخورد با پدیده ربا، رشوه، شراب خواری، روزه خواری علنی و ... نیز هیچ وظیفه ای بر عهده ندارد. در این صورت باید پرسید که پس چرا حکومت اسلامی تشکیل شده است و این همه هزینه های بس گسترده در حدوث و بقای حکومت اسلامی بی معنا خواهد بود؟!
🔹 ۴. تجربه یک سده گذشته در کشورهای غیر مسلمان و مسلمان به نیکی آشکار می سازد که بی حجابی به عنوان سرآغازی برای ولنگاری جنسی، درغلتیدن در انواع و اقسام گناهان، شکسته شدن حریم ها و حرمت ها به ویژه در عرصه خانواده تا رواج علنی فحشاء و همجنسگرایی عمل کرده است.
از این جهت همان گونه که اسلام در رفتار فردی نگاه شهوت آلود را درگاه فحشاء می شناسد، در رفتار اجتماعی شکستن مرزهای حجاب و پوشش را بستر ساز صدها آسیب رفتاری می انگارد.
از این جهت مقابله با رواج بی حجابی عملا به معنای بستن رخنه های گسترش آلودگی های جنسی است.
🔹 ۵. شواهد و قراین زیادی وجود دارد که بخشی از گسترش بی حجابی در کشور در قالب یک پروژه وسیع اسلام زدایی از جامعه تعریف شده و دست های فراوان آشکار و پنهان بیگانه تمام امکانات حقیقی و مجازی خود را بکار گرفته و علنا از صرف هزینه های گزاف برای رواج بی بند و باری و ولنگاری فرهنگی در کشور سخن می گوید.
از این جهت افزون بر دین داران و انقلابیون، حتی دوستداران فرهنگ اصیل ایرانی باید مراقب باشند تا با همصدایی با پدیده بی حجابی زمینه تسلط بیگانه و فرهنگ او بر کشور فراهم نگردد.
🔹۶. تاکید بر جمهوریت در کنار اسلامیت نظام اسلامی بدان معنا است که مردم از روی اختیار حکومت اسلامی را پذیرفته و با نصب غیر مستقیم ولی فقیه و در اختیار قراردادن اختیارات گسترده از طریق قانون اساسی، عملا از او خواسته اند تا از همه امکانات و اختیارات خود برای تحقق حکومت اسلامی بهره گیرد که یکی از نمادهای آشکار آن الزام افراد جامعه به رعایت حجاب است.
🔹 از درنگریستن در مجموع ادله پیشگفته جای تردید باقی نمی گذارد که حکومت اسلامی چاره ای جز مقابله با پدیده بی حجابی ندارد؛ مگر آن که کسی دلیلی قاطع مبنی بر توقف این حکم اقامه کند.
در بخش چهارم و آخرین بخش ادله مخالفان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشستهای_امروز
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
نشستها و کرسیهای علمی که پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می شود.
#اخبار_نشستها_کرسیها_و_همایشها
#کرسی
#نشست
کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
نماز.pdf
164.1K
🕌 «نماز» به مثابه «کامپیوتر»!🕌
✍️ علياصغر آخوندي٭
✅ به عنوان يك معلم عقيده دارم هر چه بيشتر بتوانيم معارف و احكام دين اسلام را در قالب مثال براي فراگيران خود بيان كنيم اثرگذاري آن در ذهن و فكر آنان بيشتر و ديرپاتر خواهد بود؛ و اين همان روشي است كه قرآن كريم نيز از آن استفاده برده و اين استفاده قرآن از تمثيل را ميتوان به عنوان يك آموزش نيز به حساب آورد.
🔹يكي از موضوعاتي كه در كلاسهاي خود براي تفهيم بهتر و بيشتر از آن بهره گرفتهام استفاده از «رایانه/كامپيوتر» و مثالزدن به آن است؛ چرا كه همه فراگيران با آن سر و كار داشته و به خوبي با آن آشنا هستند. از تمثيل به كامپيوتر در موضوعات مختلفي ميتوان استفاده كرد اما من بيشتر در بحث «نماز» از آن استفاده كرده و تاثير آن را نيز در بين فراگيران ديدهام. البته بايد اذعان كرد كه نماز موضوعي است كه از ابعاد گوناگوني ميتوان به آن نگريست اما يك بعد بسيار مهم آن كه در قرآن نيز بسيار پر رنگ به آن پرداخته شده است، بحث ذكر است.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 100.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ شرقشناسی و امام حسین(ع)
مریم الیاسری، رئیس کمیته برگزارکننده کنفرانس بینالمللی «شرقشناسی و امام حسین(ع)» در این باره به ایکنا گفت:
⭕️این کنفرانس علمی ـ پژوهشی با مشارکت پژوهشگران ۱۰۳ دانشگاه و ۲۹ مرکز بینالمللی در آستان مقدس امام حسین(ع) در کربلای معلی برگزار شد.
⭕️در این کنفرانس که با شعار «امام حسین (ع) جهانی و جاودانگی» از ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ مطابق با ۱۲ می ۲۰۲۳ آغاز شد، پژوهشگران و محققانی از آمریکا، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا، سوریه، فرانسه، بحرین، مصر، افغانستان، ایران، تونس، یمن، الجزایر، پاکستان، اندونزی، کلمبیا، نیجریه، هند، غنا، فلسطین، آذربایجان، ترکیه، گینه ، بنگلادش، عراق و ... حضور داشتند.
⭕️در کنفرانس بینالمللی «شرقشناسی و امام حسین(ع)»، حجتالاسلام والمسلمین دکتر سعید جازاری معموئی، رئیس دانشگاه بینالمللی اهلبیت (ع) از ایران با ارائه مقالهای با عنوان «امام حسین (ع) در منظر شارل ویرولود؛ نظری به کتاب تعزیه فارسی یا درام کربلا» مقام سوم را کسب کرد.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ از گناه نکردن به این مرتبه رسید!
به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی بهجت، آیتالله کاظم ضرابی از شاگردان آن مرحوم، به ایکنا گفت:
⭕️اینکه بگوییم در دوره مدرنیته به سمت عرفان رفتن دشوار است؛ حرف درستی نیست، زیرا «ان الشریعة سمحة و سهله»؛ یعنی شریعت آسان است. هاتف گفته است: دل رهاندن ز دست تو مشکل/ جان فشاندن به پای تو آسان. وقتی مرحوم آیتالله قاضی در کوفه معتکف میشد، ترجیعبندهای هاتف را زمرمه میکرد.
⭕️سخت است که انسان به دنبال خدا و معرفت نرود! کسانی چون آقای بهجت که این مسیر را طی کردند، بدن لاغری داشتند و سبکبار راه میرفتند. یک روز که بنده هم همراه ایشان بودم، زمین خوردند. بسیار ناراحت شدم، چون ممکن بود دست و پای ایشان بشکند؛ ولی وقتی سؤال کردم آقا مشکلی نیست؟ خندیدند و فرمودند نه. آقازاده گفتند که چون سبک هستند طوری نشد.
⭕️آقای بهجت از قبل سن تکلیف گناه نکردند و ۹۰ سال مسیر عرفان را طی نمودند؛ یعنی انسان اگر بفهمد که گناه نکردن آسانتر از گناهکردن است، مسیر انحراف را نخواهد رفت.
عرفان یعنی دروغ نگو؛ آیا دروغ نگفتن سخت است؟ عرفان یعنی ظلم نکن، اهل کار و درس باش. درس نخواندن و تنبلی و وقت را به بیکاری هدر دادن مشکل است، وگرنه مطالعه و کسب علم شیرین است.
⭕️بنده ۳۰ سال خدمت آیتالله بهجت بودم و ایشان نه گناه اعتقادی کرد و نه گناه عملی؛ و از گناه نکردن هم به این مرتبه رسید. گناه اعتقادی این است که غیرمعتقدات قرآن و عترت را داشته باشیم و گناه عملی هم این است که دروغ و غیبت و سایر گناهان را مرتکب شویم.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺 یک قتل عام سیاسی
👈 صدام و کشتار معروف مخالفین!
1⃣ صدام حسین در سال ۱۳۵۷ خورشیدی تمام مخالفان خود (۶۶ نفر) را از بین حزب بعث، در جلوی دوربین تلویزیون از جلسه مجلس بیرون میبرد و ۲۱ نفر از آنها را به دست بقیه مخالفین، تیرباران میکند!
2⃣ صدام ادعا می کند که فتنهای را کشف کرده است؛ عبدالله حسین مشهدی، عضو ارشد حزب بعث را بعنوان رهبر فتنه معرفی میکند.
زیر شکنجه، در ازای افشای نام فتنه گران، به مشهدی قول زنده ماندن می دهند او هم نام می برد ولی همو نیز در نهایت اعدام میشود. صدام در آن جلسه بسیار آرام و سرخوش سیگارهای کوبایی که توسط فیدل کاسترو رئیس جمهوری کوبا به او داده شد، را میکشید.
3⃣ با این کشتار، صدام تبدیل به رهبر مطلق عراق شد و فیلم آن در سراسر عراق منتشر گردید. این پاکسازی را با شب دشنههای بلند در آلمان نازی و سرآغاز پاکسازی بزرگ در اتحاد جماهیر شوروی مقایسه میکنند.
🖥 دو کلیپ بالا بویژه کلیپ ۴ دقیقهای شرح و فیلم این ماجرای عجیب را به دست داده است.
منبع: اسرار تاریخ
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ نباید از شاهنامه بترسیم!
استاد یوسفعلی میرشکاک پژوهشگر ادب آیینی در گفتوگو با ایکنا گفت:
✅ سعی فردوسی بیشتر بر این بوده که علاوه بر زنده کردن زبان فارسی، باورهای دینی را نیز تقویت کند؛ لذا بعدها حتی در نقاشیهای قهوهخانهای که از شاهنامه کشیده شده، روی پرچم سیاوش در حالی که میخواهد از آتش رد شود, آیه «نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِيب» نوشته شده؛ یعنی به نوعی همتایی بین سیاوش و امام حسین(ع) ایجاد شده و انگار این دو یک حقیقتاند.
✅ شناخت شاهنامه مستلزم این است که به معنای واقعی کلمه از طرف دانشگاهها، علما و جوانها مورد اعتنا قرار گیرد، زیرا فرهنگ و هویت ملی یک زیربنا میخواهد و زیربنای هویت ملی، هویت قومی است و فردوسی با این زیربناکار داشته است.
✅ آنقدر اجزای متفاوتِ متخالفِ متضاد درشاهنامه وجود دارد که با چندبار خواندن هم نمیتوان آن را فهمید؛ حتماً باید هندو و برهمنزاده بود و در این فرهنگ بزرگ شده باشیم تا بفهمیم شاهنامه از چه چیزی سخن میگوید. البته اینکه فردوسی را کنار هومر یا سراینده مهابهاراتا یا رامایانا قرار دهیم، کار اشتباهی است چراکه هر کدام از اینها متعلق به سه قلمرو از سه فرهنگ متفاوت هستند.
✅ فردوسی تقریبا بیش از چهار قرن پس از اسلام در ایران ظهور میکند و قصدش این است که راه باورهای ویژه خودش را هموار کند چرا که میداند فرجام این سرزمین پذیرفتن این باورهاست و ایرانی نمیتواند از آئین شهریاری و پهلوانی بیرون بیاید. برای همین است که اگر یک نفر را در فرهنگ ما به عنوان حکیم علیالاطلاق سراغ داشته باشیم، آن حکیم فردوسی است.
✅ یکی از اشتباهات ما این است که تصور میکنیم اینکه فردوسی گفته است: «هنر نزد ایرانیان است و بس» یعنی ما ایرانیها در تمام زمینهها سرآمدیم؛ حال آنکه هنر در شاهنامه یعنی هنر کار مردانه و اینکه بتوان به خوبی از عهده آئین پهلوانی برآمد و منظور فردوسی این است که ایرانیها در آئین پهلوانی سرآمد همه هستند؛ و راست هم میگوید.
✅ نقش فردوسی در جامعه ما کمرنگ نیست زیرا جاهایی شاهنامهخوانی دارند و هزاران نفر هم به شنیدن آن مینشینند. برخی از شاهنامه میترسند زیرا نمیدانند چه چیزی در آن است در حالی که برای آشنایی نسل جوان با مفاهیم شاهنامه نباید از شاهنامه بترسیم.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
15.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 #استوری
⚛ جای پای زوار
روایت آیت الله شیخ جعفر ناصری از سوال مرحوم دربندی از شیخ اعظم انصاری(ره)
#شب_زیارتی_اباعبدلله
اعمال شب جمعه:
🔹 زیارت سالار شهیدان(ع)
🔹 زیارت حضرت حجت (ع)
🔹 دعای پر نور کمیل
🔹 استغفار از همه گناهان و لغزش ها
🔹 طلب بخشش برای گذشتگان
🔹 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه
#شب_جمعه
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
حیات طیبه.pdf
731.8K
🌺دستيابي به حيات طيبه🌺
✍️دكتر سوسن كشاورز
عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت معلم
❓ابتدا بايد ببينيم هدف چيست؟ آيا هدف، تربيت انسان صالح براي دستيابي به حيات طيبه است؟ ممكن است شما بگوييد هدف ما ارتقاي سطح دانشي دانشگاه، حوزه يا معارف و دروس اسلامي يا ارتقاي سطح دانشي و بينشي و نگرشي و ... است. به نظر من بايد هدف را تربيت انساني صالح براي دستيابي به حيات طيبه قرار بدهيد. حيات طيبه را هم وقتي مطرح ميكنيم هم شامل بعد دنيوي است و هم بعد اخروي، هم بعد فردي، هم بعد اجتماعي و هم شامل تمامي ساحتهاي تربيتي است.
براي تربيت، شش ساحت اساسي مطرح است:
🔸1. تربيت اعتقادي، عبادي، اخلاقي؛ 2. تربيت زيستي، بدني؛ 3. تربيت اجتماعي و سياسي؛ 4. تربيتي علمي، فناوري؛ 5. تربيت هنري، زيباشناختي؛ 6. تربيت اقتصادي، حرفهاي.
در حيات طيبه، همة اين ابعاد وجود دارد. شنيدهايم كه «الدنيا مزرعه الآخره». اگر ميخواهيم در جهان آخرت سعادتبخشي داشته باشيم، منوط به اين است كه زندگيمان در اين دنيا اصلاح و ساماندهي شود. پس اگر ما اين را به عنوان هدف بپذيريم ولي البته اجماعي صورت بگيرد كه ما واقعاً هدفمان اين است، بالاخره مجموع تلاشهاي اساتيد معارف اسلامي و دفتر نهاد نمايندگي، كتابهايي كه نوشته شده آيا براي تحقق هدف بوده يا خير؟...
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 100.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir