ولایت و فضایل.pdf
2.43M
#اختصاصی
#بر_بال_قلم
🌗ولايت و فضايل امام علي (ع)
از نگاه فخررازي در تفسير كبير
✍️داراب نبي زاده
🌱 اشاره
قرآن كريم به فضيلت و ولايت امام علي (ع) تصريح كرده است. مفسران و انديشمندان شيعه و نيز برخي از مفسران و علماي اهل سنت به شرح اين آيات پرداخته و دلالت آنها را به عظمت و جايگاه رفيع امام علي (ع) مسلم دانسته اند. عظمت امام علي (ع) همواره مورد توجه تعداد زيادي از انديشمندان اهل سنت قرار گرفته به طوري كه علماي شيعه معمولاً براي اثبات ولايت امام (ع) از منابع اهل سنت بهره جسته اند، سپس با نقد و بررسي نظرات آنان دلايلي بر ولايت و فضيلت امام علي (ع) اقامه كرده اند. مقاله پيشرو نيز بر همين روال و به روش كتابخانه اي به بيان ديدگاه امام فخر رازي در اين باره پرداخته و سپس به نقد و بررسي آراي وي ميپردازد.
معارف
📚 استناد به احاديث امام علي (ع)
فخر رازي بر اين باور است كه در نمازهاي يوميه بايد آية «بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيم» را به صورت جهر قرائت كرد و براي بيان نظريه خود به حديث امام علي (ع) استناد مينمايد. «كانَ علي بن ابيطالب (عليه السّلام) يقول: يا مَن ذكره شرفٌ للَّذاكرين؛ اي كسي كه ذكرش موجب شرف براي ذكر كننده است» با توجه به اين عبارت چگونه شايسته است براي انسان عاقل كه آن را آهسته بخواند؟
فخر رازي سخن امام علي (ع) را بر ديگر اقوال ترجيح ميدهد و اين نشان دهنده آن است كه به مقام علمي امام علي (ع) كاملاً واقف است.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 72.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
13.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص غدیر:
🔹روز غدیر، روز قاعده است
پیامبر اکرم در روزهای آخر عمر خودشون یک قاعده ای وضع کردند
آن قاعده قاعده ی امامت است ،قاعده ی ولایت است
✅از اول تاریخ بشر انواع حکومت را بر خود دیده است
اسلام این قدرت طلبی ها را قبول ندارد
اسلام امامت را قبول دارد.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 «غـدیـریـه»؛
🔖بسته ویژه علمی
🔻بعد از غدیر از خودتان بترسید نه از کفار!/ شهید مرتضی مطهری
🔻غدیر؛ بیعت با قهرمان عظمتها/ آیتالله صافی گلپایگانی (ره)
🔻غدیر؛ ابلاغ الهی برای تداوم رسالت در بستر امامت/ آیتالله مکارم شیرازی
🔻روز غدیر، عید خداست/ آیتالله وحید خراسانی
🔻علامه امینی و مسئلهی غدیر/ حضرت آیتالله خامنهای
🔻چرا انکار حدیث غدیر برای مخالفان ممکن نشد؟/ رسول جعفریان
🔻درآمدی بر غدیر شناسی، ضرورتها و اولویتها/ محمدتقی سبحانی
🔻روشهای اثبات صدور حدیث غدیر توسط علامه امینی در کتاب الغدیر/ علی نصیری
🔻غدیر، معتبرترین نص اسلامی در رد باور غلط جدایی دین از سیاست/ داود مهدویزادگان
🔻تحلیل حدیثی درباره ولایت در بیانات رهبر انقلاب/ حسین مطیع
🔻نسبت غدیر با وحدت اسلامی/ مهدی مسائلی
🔻احیای غدیر در جوامع اسلامی چگونه ممکن است؟/ بهمن دهستانی
🔻غدیر؛ بزرگراه سعادت/ ابوالفضل فروتن
🔻غدیر، صراحت بینظیر/ سیدکاظم سید باقری
🔻خوانش تمدنی غدیر و رفتار تمدنی حضرت امیر(ع)/ محسن الویری
🔻غدیر، خط بطلانی بر جدایی دین از سیاست/ محسن فقیهی
🔻ناشنیدنیهایی از علامه امینی و کتاب الغدیر/ سیدمحمد طباطبایی یزدی
🔻فقه غدیر/ احمد مبلغی
🔻زمینه و زمانه غدیر؛ مسئله دشوار جانشینی رسول خدا (ص)/ محمد مسجدجامعی
🔻از روایت غدیر تا عید غدیر/ رسول جعفریان
🔻۱۵ نکته مهم پیرامون خطبه غدیر و امامت حضرت علی (ع)/ محمدجواد فاضل لنکرانی
📚 کانال "اجتهاد"
❇️ شرح تصویر: نقاشی دیواری《بَلِّغ》اثر حسن روح الامین، نصب به دیوار حرم مطهر مولا(ع).
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#عصر_جمعه
🌗 نسیم های رحمت در عصر جمعه
🔹امام موسی کاظم(ع):
خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش، ارزانی می دارد، هر کس در عصر جمعه صدبار سوره قدر را بخواند از این هزار رحمت بهرمند می شود.
📚امالی صدوق ، ص۶۰۶
🔸️مرحوم آیت الله العظمی آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود: من با آقای[آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در #عصر_جمعه ترک مکن!
🔷🔶🔹🔸
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ؛
صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ؛
فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ؛
وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.
🅾 شرح نگاره: مینیاتور غدیر خم | شاهکار استاد محمود فرشچیان
🌐کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔شانزدهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر در مشهد مقدس
👤با حضور آیات و اساتید محترم
📆 زمان: بمدت ۵ روز؛ از روز جمعه ۱۴۰۲/۴/۱۶
الی سه شنبه ۱۴۰۱/۴/۲۰
⏰ ساعت شروع ۲۰
🏛مکان: مشهد مقدس، مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت، خیابان آیت الله بهجت
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔰غدیر را چگونه به جهان معرفی کنیم❓
🔹جمعه ۱۶ تیر، ساعت ۲۱
📎لینک نشست
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣 مجموعه علمی فرهنگی طلیعه داران ظهور (تحت اشراف آیت الله محسن اراکی) برگزار میکند:
✅ دوره تخصصی نظامات فکری تشیع
در مساله ولایت فقیه
✳️ مدرس: دکتر علی محمدی هوشیار
♨️ گواهینامه پایان دوره به شرط قبولی در آزمون جامع، به امضاء آیت الله اراکی رسیده و در نهایت به صورت فیزیکی و رایگان برای دانش پژوه ارسال می شود.
📊امتیازات:
1️⃣رایگان
2️⃣غیر حضوری
3️⃣۱۳ جلسه آفلاین
4️⃣همراه با اعطاء مدرک معتبر
5️⃣ورود به دوره نقد تصوف فرقه ای
🔳سرفصل های دوره را اینجا بخوانید.
↔️مهلت ثبت نام: ۱۵ لغایت ۳۰ تیر ۱۴۰۲
📅 آغاز دوره: اول مرداد ماه ۱۴۰۲
💻پیوند وبگاه ثبتنام در دوره:
🌐https://survey.porsline.ir/s/2H2kFaS
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#کتاب_شناخت
#معرفی_کتاب
📖 اطلس غدیر و عاشورا
جغرافیای تاریخی وقایع عصر امیرالمؤمنین و سیدالشهدا(ع)
🔸در دو مجموعه دانش نامه امير المؤمنين عليه السلام و دانش نامه امام حسين عليه السلام، ابعاد زندگى اين دو امام، با استناد به كهن ترين مصادر و همراه با تحليل هاى عميق و نو، معرّفى شده است. يكى از نوآورى هاى اين دو اثر، طراحى و تدوين نقشههايى براى رخدادهاى زندگى امام على عليه السلام و امام حسين عليه السلام است؛ نقشههايى مربوط به واقعه غدير، دوران خلافت امير المؤمنين عليه السلام و حادثه عاشورا.
🔹 تمام نقشه هاى این دو دانش نامه به صورت مستقلّ همراه با توضيحات اجمالى، در این كتاب، در اختيار علاقه مندان قرار گرفته است.
🗒بخش های کتاب:
بخش نخست: نقشه هاى غدير
بخش دوم: نقشه هاى دوران خلافت امير المؤمنين عليه السلام
بخش سوم: نقشه هاى حادثه عاشورا
و مطلبى با عنوان «موقعيت خيمههاى امام حسين عليه السلام».
🔸پديدآورنده: پژوهشگاه علوم و معارف حدیث، ترسيم نقشهها: علی باباعسکری، قم، دارالحدیث، ۴۷صفحه، رحلی
📑 خرید کتاب
@shop_darolhadith_ir
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_irمعارف حدیث
پلورالیسم اخلاقی.pdf
148.3K
#اختصاصی
#واژه_شناسی
🌗 پلوراليسم اخلاقي
گروه اخلاق
مركز برنامه ريزي و تدوين متون درسي
🔻واژة پلوراليسم به معناي كثرتگرايي و مكتب اصالت كثرت است. اما اصطلاح پلوراليسم اخلاقي به نظريهاي اطلاق ميشود كه معتقد است مفاهيم، ارزشها، الزامها و حتي اصول بنيادين اخلاق ذاتاً مختلف بوده، از اين رو اراية يك نظام اخلاقي هماهنگ و فراگير امكان ندارد.
البته پلوراليسم اخلاقي، منطقاً مساوي با نسبيتگرايي اخلاقي نيست؛ زيرا اين نظريه ارزشهاي اخلاقي را سابژيكتيو و يا محصول سليقه يا فرهنگ خاص نميداند و در اينكه ميتوان دربارة ارزشها، احكام معتبر عيني صادر كرد، با رئاليسم اخلاقي هم عقيده است. و اساساً اخلاقي بودن يك حكم را محصول يك سري قيود عقلي ميداند؛ اما معتقد است كه احكام اخلاقي تماماً با يكديگر سازگار نيستند.
🔸به عبارت ديگر، در اين نظريه هرچند احكام اخلاقي، در مقام نظر، وابسته به قيود عقلاني هستند، امّا در مقام عمل، طرح يك نظام اخلاقي هماهنگ و منسجم با مشكلاتي روبرو خواهد شد.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 50.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 اندیشه معارف؛ در هفته ای که گذشت
در هفتهای که گذشت خبرگزاری قرآنی/ ایکنا، مطالب متعددی درباره اندیشه های معارف اسلامی منتشر کرد که مهمترین آنها را به طور مختصر بررسی میکنیم:
🌑 توضیحالمسائلها باید متحول شوند!
محسن اسماعیلی، عضو مجلس خبرگان رهبری:
کتابی هست به نام «شرح» صدر که خاطرات شهید صدر است. از جمله مطالب این کتاب این است که شهید صدر فتاوایش را به محمدجواد مغنیه داد و گفت این را به زبان امروزی بنویس، ایشان نوشت، ولی شهید صدر نپسندید، لذا خودش نشست بخشی از آن را نوشت و گفت این را در دبیرستان توزیع کنید و پس از مدتی از دانشآموزان بپرسید از این کتاب چه فهمیدید؟!
من معتقدم باید در همین توضیح المسائل فعلی دو تحول به وجود بیاید: یک، عقاید و اخلاقیات لازم به آن اضافه شود، دوم، فرعیات و فردیات عبادات بازنگری شود؛ هم در نوع ارائه و هم اینکه برخی مطالب حذف شود تا بتوان با نسل جوان صحبت کرد. من چند سال پیش کتابی با نام «مهر و ماه» نوشتم با این ایده که چه چیزهایی در فقه کتاب و سنت هست، ولی در فقه مصطلح نیست و اتفاقا در زندگی ما بیشتر مورد نیاز است.
🌑 توصیه به آیتالله ناصری برای دیدار امام زمان(عج)
سیدحسین شفیعی دارابی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص):
آیتالله ناصری در ۱۴ سالگی از شیخ محمد کوفی[که تشرفات زیادی داشت] میپرسد که اگر بخواهم انسان خوبی شوم و خدمت امام زمان(عج) برسم چه باید بکنم؟ جواب میشنود که با انجام واجبات و ترک محرمات و اخلاص در عمل میتوانی خدمت امام زمان برسی؛ و از همان زمان این مسیر را طی کرد. البته آیتالله ناصری ابتدا خطاب به شیخ کوفی میگوید که این کار حضرت فیل است! شیخ محمد کوفی میگوید پس سحر و نماز شب را غنیمت بشمار. ویژگی دیگرشان توجه به کارآمد بودن توسل و امور معنوی بود؛ نباید فکر کنیم که همه موفقیتها معلول تلاش فیزیکی ماست، بلکه بسیاری از آنها به سبب توسل است.
🌑 غدیر مسئله مرجعیت علمی و دینی را حل کرد!
آیتالله سیدجمالالدین دینپرور، رئیس بنیاد بینالمللی نهجالبلاغه:
غدیر مسئله مرجعیت علمی و دینی را حل کرده است؛ یعنی پیامبر(ص) کسی را معرفی کرده که پاسخگوی مسائل علمی و دینی بشریت باشد. همچنین امیرالمؤمنین(ع) در دوران خلافت خودشان نشان دادند که مرجعیت سیاسی هم هستند. نکته مهمی که باید توجه داشته باشیم این است که مسئله غدیر باعث وحدت در همه جوامع اسلامی است. حتی اهل سنت هم خلافت ایشان را قبول دارند اما به عنوان خلیفه چهارم. بنابراین غدیر باعث وحدت است و اینکه عدهای دنبال کارشکنی هستند بحثی دیگر است.
🌑 دردسر غالیان برای امام هادی(ع) و شیعیان
احمد فلاحزاده، پژوهشگر حوزه علمیه قم:
شیخ طوسی ۱۸۷ نفر از یاران و صحابی امام هادی(ع) را نام برده است و یک نفر از این جمع، زنی به نام کلثوم کرخیه و اهل کرخ بغداد بود و راوی حدیث ایشان بود.
همچنین یکی از گرفتاریهای آن حضرت بحث غلو بود و متأسفانه مخالفان شیعه، این گروه را شیعه واقعی معرفی میکردند تا شیعیان را تخریب کنند. لذا غالیان دردسری برای سایر شیعیان بودند. برخی مدعی بودند امام هادی(ع)، خداست؛ مثلاً ابن بابا مدعی بود که امام هادی(ع) او را پیامبر خطاب کرده و امام از وی تبری جست و فرمود که شیطان بر او مسلط شده است و دروغ میگوید. افراد مختلفی از این گروه تلاش کردند که عدهای را دور خوشان جمع کنند؛ از جمله اینکه برخی حرامها را حلال میکردند و شرک در باورهایشان وجود داشت و نماز و روزه را زیر سؤال میبردند. البته امام(ع) در قالب نامه تلاش کردند که اعتقادات مردم و این افراد را تصحیح کنند و به این مسائل حساس بودند که متأسفانه کمتر به این بُعد پرداخته شده است.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اختصاصی
#مجازی
🌗 فضای مجازی و انسان شبکهمند
🎙دکتر حسینعلی رحمتی عضو هيات علمي گروه اخلاق كاربردي، پژوهشگاه قرآن و حديث
🔹انسان امروز، موجود شبکهمند تعریف شده است. در تعریف از انسان در منطق داشتیم که انسان، حیوان ناطق است؛ اما امروزه انسان، حیوان شبکهمند است. یعنی: انسانیکه زندگی، فکر و اندیشه و هویتش کمکم با فضای مجازی تعریف میشود و لذا به مرور زمان کسیکه با فضای مجازی آشنا نباشد هویّت انسانی به معنای جدید امروزی خودش را ز دست میدهد. اين شبکهمندي با آمدن فنآوریهای جدید به شکل جديتري رخ مينمايد. به عنوان مثال، اینترنت اشیاء که فرآیندی است که شروع شده و در کشورهای دیگر بیشتر است ولی در کشو ما هنوز قدم جدّی برداشته نشده است، امّا سالهای آینده ما هم درگیر آن میشویم.
🔸 اینترنت أشیاء همانگونه که از آن نامش پیداست، یعنی همة وسایل زندگی به اینترنت وصل میشود. تا امروز در زندگی اطرافمان لپتاپ، تبلت وگوشیهای همراه و کامپیوتر و نهایتاً دوربینهای مدار بسته به اینترنت وصل هستند اما فرآیندی که با اینترنت اشیاء شروع شده این است که در خانه، یخچال، ماشین لباسشویی، و حتي اتاق خواب به اینترنت متصل میشود. انسانی که حتی رختخواب و تختخواب و ظرف آشپزخانهاش به اینترنت وصل است و در آن فضا زندگی میکند، بدون فضای مجازی تعریف خود رااز دست میدهد. این داستانِ وضعیّتِ انسانِ امروز است و هرچقدر جلوتر میرود شدّت بیشتری پیدا میکند و بیشتر میشود.
🔹شبکههای فضای مجازی هر روز کارکردهای جدید پیدا میکنند و در هر ثانیه در شبکههای اجتماعی چند صد میلیارد پیام ردّ و بدل میشود. دانشجویی که سر کلاس معارف با یک گوشی کوچک و خطّ اینترنت به میلیاردها پیامی که هر لحظه تبادل میشود دسترسی پیدا میکند. این پیامها از هر جهت بر روی فکر و ذهن و زندگی او تأثیر میگذارد.
🔸دانشجو وقتی وارد فضای مجازی میشود دهها کانال و گروه میبیند که شبانهروز سوال و شبهه مطرح میکنند و دیدگاههای مختلف را میگویند که استاد ممکن است به آنها دسترسی نداشته باشد. بعضی از این کانالها که مثلاً نگاه انتقادی به مسائل اسلامی و دینی دارند ممکن است پنجاه یا صدهزار و بیشتر عضو داشته باشد؛ با احتساب کسانیکه مروری مراجعه میکنند قطعاً قابل شمارش نیست. من به عنوان استاد معارف اگر این تأثیرات و اطلاعات را نداشته باشم و ندانم که چه سنخ محتواهایی در اختیار دانشجویم قرار میگیرد نمیتوانم نسبت به پیامدها و تأثیرات آن موضع درستي بگیرم.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir