eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
338 ویدیو
594 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌗 تلاش علمی امام کاظم(ع) در مقابل اهل حدیث 🌸به بهانه میلاد با سعادت امام کاظم (ع)🌸 🔸یکی از مهم ترین فعالیت های علمی امام کاظم(علیه السلام)، مقابله با اهل حدیث بود. جماعتی که بعد از آزاد شدن نقل احادیث نبوی، متأثر از موج جعل احادیث، پدید آمده بودند و با بازتفسیر ظاهرگرانه و انحرافی از آموزه های قرآنی و اسلامی، معضلات معرفت شناسانه فراوانی پدید آوردند. مرور مثال هایی از شیوه مواجهه امام(ع) با آنها نشان می دهد که حضرت چگونه تمامی تلاش شان را برای زدودن اثر فعالیت های انحرافی اهل حدیث از جامعه آن روز به کار گرفتند. 🔹 اهل حدیث در مسأله جبر و اختیار، جبری مسلک بوده و این اندیشه، افراطی در برابر تفریط «معتزله» بود. روشن است که اعتقاد به جبر می‌ توانست پایه‌ های قدرت خلفا را تقویت کرده و اشتباهات آنها را توجیه کند. هم‌ چنانکه می‌ توانست مردم را از اعتراض نسبت به آنها بازدارد. در نقلی آمده است که «حسن بصری» را تهدید کردند که اگر دست از عقیده خود به اختیار بر ندارد، حکومت را خبردار کنند.(1) اهل حدیث برای اثبات عقیده خود به برخی از آیات و روایات تمسک می‌ کردند. در برابر، «اهل عدل» نیز به آیات دیگر و نیز روایاتی تمسک می‌ کردند. در اینجا نیز فهم درست آیات و بازگرداندن متشابهات به محکمات مهم بود. 🔸از جمله روایات این باب، حدیث «السَّعِيدُ مَنْ سَعِدَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ وَ الشَّقِيُ‏ مَنْ‏ شَقِيَ‏ فِي‏ بَطْنِ‏ أُمِّه»(2)؛ (سعادتمند کسی است که در شکم مادرش سعادتمند شد و شقاوتمند کسی که در شکم مادرش شقاوتمند شد). این حدیث می‌ توانست به گونه‌ ای معنا شود که مذهب جبر را به طور کامل مورد تأیید قرار دهد، از این رو مشکلاتی را در ذهن یاران ائمه(عليهم السلام) به وجود آورده و آنان درباره معنای درست حدیث سؤال می‌ کردند. در این باره، از امام کاظم(ع) سؤال شده است. ایشان در پاسخ فرمود: «انسان شقی کسی است که، وقتی در شکم مادر است، خداوند می‌ داند که او کردار اشقیا را دارد و سعید کسی است که وقتی در شکم مادر است، خداوند می‌ داند او کردار سعادتمندان و نیک بختان را دارد».(3) 🔹همچنین در بحث های مربوط به جبر و اختیار سؤالی از امام(عليه السلام) درباره «عامل معصیت» هنگام ارتکاب آن توسط بنده، شد. آن حضرت پاسخ روشنی ارائه داده، فرمودند: «لَاتَخْلُو مِنْ ثَلَاثَةٍ: إِمَّا أَنْ‏ تَكُونَ‏ مِنَ‏ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ لَيْسَتْ‏ مِنْهُ‏ فَلَايَنْبَغِي لِلْكَرِيمِ أَنْ يُعَذِّبَ عَبْدَهُ بِمَا لَمْ يَكْتَسِبْهُ وَ إِمَّا أَنْ تَكُونَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مِنَ الْعَبْدِ وَ لَیْسَ کَذَلِکَ، فَلَايَنْبَغِي لِلشَّرِيكِ أَنْ يَظْلِمَ الشَّرِيكَ الضَّعِيفَ وَ إِمَّا أَنْ تَكُونَ مِنَ الْعَبْدِ وَ هِيَ مِنْهُ فَإِنْ عَاقَبَهُ اللَّهُ فَبِذَنْبِهِ وَ إِنْ عَفَى عَنْهُ فَبِكَرَمِهِ وَ جُودِهِ»(4)؛ [عمل بنده] از سه حالت خارج نیست: یا آن که از خدای عزّ و جلّ صادر شده و ربطی به بنده ندارد، [در این صورت] سزاوار نیست که خداوند کریم، بنده‌ اش را به آنچه انجام نداده، عذاب دهد و یا آن که [عمل بنده] مشترکاً از خداوند و بنده صادر گشته، در این صورت سزاوار نیست که شریک قوی [خدا] به شریک ضعیف [بنده] ظلم کند و یا آن که عمل بنده از خود بنده صادر شده و از اوست، در این صورت اگر خداوند او را عذاب دهد، به دلیل گناهی است که از وی سر زده است و اگر خداوند از گناه بنده چشم‌ پوشی کند، ناشی از کرم و بخشش خداوند است. 📗 معاونت پژوهش پایگاه آیت الله العظمی مکارم شیرازی 📚 پی‌نوشت‌ها: 1. الطبقات الكبرى، محمد بن سعد بن منيع، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، دار الكتب العلمية ، بيروت، 1410 هـ ق، الطبعة الأولی، ج 7، ص 122؛ 2. نهج الفصاحة، پاينده، ابو القاسم‏، دنياى دانش‏، تهران‏، 1382، هـ ش‏، چاپ چهارم‏، ص 529. 3. التوحيد، نويسنده: ابن بابويه، محمد بن على‏، محقق/ مصحح: حسينى، هاشم‏، انتشارات جامعه مدرسين‏، قم‏، 1398 هـ ق، چاپ اول‏، ص 356. 4. بحارالأنوار، همان‏، ج 108، ص 59.
🌗 صدرنشینی ایران در رنکینگ دانشگاهی جهان اسلام 📊 بیستمین گزارش رتبه‌بندی دانشگاهی QS که شب گذشته منتشر شد؛ حاکی از حضور پررنگ دانشگاه‌های اروپا و شمال آمریکا در اوج این فهرست در سال ۲۰۲۴ است و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) نیز برای دوازدهمین سال متوالی جایگاه برترین دانشگاه ها را به دست آورده است. 📈در بالای جدول، در فهرست ۱۰ دانشگاه برتر جهان نیز، نیمی از رتبه‌ها به دانشگاههای اروپایی اختصاص یافته است. 📉در بیستمین رنکینگ که همه ساله به ارزیابی از وضعیت دانشگاههای جهان، در چارچوب رتبه‌بندی دانشگاهی QS ارائه می‌شود و رتبه‌بندی امسال نیز پس از تجزیه و تحلیل ۱۷.۵ میلیون مقاله دانشگاهی و دریافت نظرات تخصصی بیش از ۲۴۰ هزار عضو هیأت علمی و کارفرما (طرح جامعه و صنعت) از سراسر جهان تهیه شده است. 📊در گزارش امسال، دانشگاههای اروپایی نیمی از ۱۰ جایگاه برتر فهرست را به خود اختصاص داده‌اند و دانشگاه‌های انگلیسی زبان نیز با کسب امتیازات بالا در موضوعاتی همچون اعتبار علمی، اعتبار در میان کارفرمایان و نسبت استاد/دانشجو، بر رده‌های بالای رتبه بندی تسلط دارند. 📊در این رتبه بندی، موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در شهر کمبریج آمریکا با کسب امتیاز کلی ۱۰۰ برای دوازدهمین سال متوالی مقام اول را در میان ۱۴۹۷ دانشگاه در سراسر جهان دارد. 📉دانشگاه کمبریج بریتانیا نیز با ۹۹.۲ امتیاز در جایگاه دوم و رقیب محلی آن یعنی دانشگاه آکسفورد با ۹۸.۹ امتیاز در مقام سوم قرار دارد. 📊دانشگاه هاروارد با امتیاز ۹۸.۳ جایگاه چهارم و دانشگاه استنفورد با کسب ۹۸.۱ امتیاز جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است. 📈 هر چند وضعیت رنکینگ ایران در جهان با وضع مطلوب فاصله زیادی دارد، ولی جایگاه ایران در جهان اسلام در صدر دانشگاه های جهان اسلام است. ایران قبل از عربستان در جایگاه دوازدهمین کشور جهان ایستاده است. عربستان در رتبه سیزده و پاکستان حائز جایگاه هجدهم این رنکینگ معتبر قرار دارد. مصر و ترکیه نیز به ترتیب در جایگاه بیستم و بیست و پنجم هستند و نهایتا امارات متحده عربی در بیست و هفتمین رتبه بندی QS جای دارد. 📊در پی رنکینگ جهانی نظام آموزش عالی در دو دهه گذشته دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. دکتر اندرو مک فارلین، مدیر رتبه بندی QS می‌گوید: «یکی از اولین تغییراتی که [در دهه‌های گذشته] متوجه شدیم، تمرکز واقعاً فزاینده بر میزان کاریابی دانشجویان بوده است.» 📉 بررسی رنکینگ سالانه QS حاکی از افزایش پر شمار دانشگاه‌های برتر، نه تنها در اروپا و آمریکای شمالی بلکه در سراسر جهان دارد. بطور مثال طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴ میلادی شمار دانشگاه‌های آسیایی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا که وارد رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان شدند، بطور قابل توجهی افزایش یافته است. این کشورها در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۷ درصد از کل سهم‌ها در رتبه‌بندی جهانی و در سال ۲۰۲۴ میلادی ۴۶ درصد از این سهم را به خود اختصاص دادند. منبع: مُسْلِمْنا 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
ضرورت اخلاق.pdf
305.1K
🌗 ضرورت اخلاق 🎙| مصاحبه با آيت‌الله حائري شيرازي ❓🌱 نظر حضرتعالي در رابطه با ضرورت اهميت اخلاق در زندگي فردي و اجتماعي چيست؟ آيا ثمرة اخلاق در زندگي دنيوي بيشتر است يا در زندگي اخروي؟ 🔸 من معمولاً با مثال صحبتم را آغاز مي‌كنم؛ بچه‌هاي خردسال شما از دوسالگي با سه چرخه كار مي‌كنند. هر وقت خواستند سه چرخه را متوقف كنند پايشان را از روي ركاب بر مي‌دارند. بعداً اينها دوچرخه سوار مي‌شوند وقتي مي‌خواهند دوچرخه را متوقف كنند ديگر نمي‌توانند پايشان را از روي ركاب بر دارند؛ اول بايد دوچرخه را متوقف كنند بعد پايشان را بگذارند پايين به دليل اينكه قدرت نيروي محرك بيشتر شده، براي ترمز كردن نمي‌شود به برداشتن پا اكتفا كرد. پس كنترل براي امنيت، امنيت براي سلامت. بشر با علم در عالم پيش مي‌رود، آيا اين علم نقش گاز را دارد يا علاوه بر اينكه نقش گاز را دارد نقش ترمز را هم دارد. براي پيشگيري و توقف سئوال از شما علوم بشري در ماشين قدرت و ماشين اقتدار بشريت نقش گاز را براي پيشرفت دارد. يعني اينها پيش‌بيني ترمز‌ش را نكردند به همين جهت، ما ريشة اخلاق را به عقل بر مي‌گردانيم. عقل از عقال است؛ عقال به زانوبندي مي‌گويند كه با آن پاي شتر را مي‌بندند كه متوقف ‌شود. مشابه اين هم درست مي‌كنند چفيه‌هايي كه روي سرشان است. باد مي‌بردش چيزي مي‌گذارند روي آن كه نگه‌اش دارد به آن مي‌گويند عقال، همان عقال از عقل است. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 49. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تسخیر انسان توسط کامپیوتر! 🎙عبدالمجید مبلغی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست «هوش مصنوعی و کاربرد آن در علوم انسانی»: 🔹هوش مصنوعی کدنویسی‌شده برای یافتن راه حل‌های تازه برای مشکلات مستقیم و چه مشکلات غیر مستقیم است. بنابراین هوش مصنوعی توانایی تقلید از انسان را دارد و شاخه‌ای از علوم رایانه‌ای است که به توسعه برنامه‌هایی توانمند در انجام وظایفی متعهد است. 🔸شکل‌های ساده‌تر هوش مصنوعی از مدت‌ها پیش در زندگی ما وجود داشت؛ مثل ترجمه ماشینی یا تشخیص صدا و امروز با تصمیم‌سازی، فهم پرسش و راه حل‌یابی مواجهیم. 🔹در این سال‌ها متخصصان از ظرفیت هوش مصنوعی در زندگی روزمره صحبت می‌کردند ولی گویی توافق نانوشته‌ای بود که هوش مصنوعی به لحاظ رقابت‌های موجود کماکان آشکار نشود اما اخیرا اتفاقی افتاد که همه را غافلگیر کرد و آن خارج شدن غول چراغ‌ جادو بود که با چت جی پی تی آغاز شد و همه ما دیدیم اساسا آنچه هوش مصنوعی انجام می‌دهد با آنچه در ذهن داریم تفاوت فاحش دارد. 🔸اکنون پس از برملا شدن کارکرد هوش مصنوعی در منظر عموم و خارج شدن غول از چراغ هیچ بازیگری دیگر نمی‌تواند خودش را از تحقیقات هوش مصنوعی خارج کند بلکه باید با تمام توان به این عرصه وارد شود چون آینده فناورانه و آنچه به زیست و کیان یک کشور مربوط است منوط به هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی زیرشاخه‌هایی دارد که یکی از مهمترینش آموزش ماشینی و یکی هم آموزش ژرف است. هوش مصنوعی از تکامل در طبیعت تقلید می‌کند. 🔹حال باید دید چرا خطرناک است؟ دو نوع نگاه در این زمینه وجود دارد: 1. نگاه آخرالزمانی 2. نگاه عملیاتی. نگاه عملیاتی می‌گوید هوش مصنوعی در حوزه نظامی و اقتصادی این کار را می‌کند. اما بحث اصلی این است که هوش مصنوعی، خطر آخرالزمانی دارد؛ همچنان که در مسیر تکامل، طبیعت ما را ایجاد کرد ولی پس از مدتی ما به دستکاری طبیعت پرداختیم. آیا ما انسان‌ها نیز موضوع اعمال قدرت توسط هوش مصنوعی قرار نمی‌گیریم؟ این خطر آخرالزمانی هوش مصنوعی است. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
▫️مدیریت پژوهشی و ارزشیابی «سمت»، گروه تخصصی فلسفۀ سیاسی با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم نمایندگی تهران برگزار می‌کند: 🌗 نقد و بررسی کتاب: «وجوه تمایز مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی» 🔸 مؤلف: ▫️دکتر مرتضی یوسفی‌راد ▪️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔸 ناقدان: ▫️دکتر علی‌اکبر علیخانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ▪️حجت‌الاسلام دکتر محسن رضوانی عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 🔸 دبیر علمی نشست: ▫️دکتر شریف لک‌زایی ▪️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📆 زمان: دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰٢ 🕰 ساعت: ۱۳ الی ۱۵ 📌 محل برگزاری: تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین وصال و فلسطین، پلاک ۹۵۱ 📎 لینک نشست مجازی: http://dte.bz/dppconf 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 هوش مصنوعی و غلبه بر محدودیت‌های معرفتی 🎙حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا/ هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹امروزه هوش مصنوعی همه زمینه‌های معرفتی بشر را دستخوش تغییر کرده و این تغییر در علوم طبیعی و علوم انسانی محسوس است و در زمینه‌های مختلف با آن مواجهیم. 🔸اولین کسانی که ایده هوش مصنوعی را مطرح کردند فلاسفه‌ای مثل دکارت بودند. در قرن بیستم ریاضی‌دانان و برخی متخصصان علوم شناختی توانستند به آرزوی دیرینه فلاسفه جامه عمل بپوشانند و هوش‌های مصنوعی اولیه را طراحی کنند. منظور از هوش مصنوعی ماشینی است که فکر می‌کند. هوش مصنوعی در مقابل هوش طبیعی انسان قرار می‌گیرد و اصل ایده این است که ما می‌توانیم هوشی مانند هوش طبیعی طراحی کنیم و در ماشین داشته باشیم. از این جهت هوش مصنوعی را گاهی ماشین معرفت می‌نامند. لذا این نامگذاری گزاف نیست که بگوییم ما با ماشین فکر و معرفت مواجهیم. 🌑 مهمترین دستاورد هوش مصنوعی مهمترین دستاورد هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف حل مسائل روزمره زندگی است. هوش مصنوعی دست‌کم در سه حوزه توسعه پیدا می‌کند: 1️⃣ در حوزه توسعه دادن ساحت‌های معرفتی بشر؛ که مرتب اطلاعات بشر را گسترش می‌دهد. 2️⃣ گسترش هوش مصنوعی در ساحت‌های کنشی؛ کما اینکه انسان برخی کنش‌ها را با هوش مصنوعی انجام می‌دهد که قبلا نمی‌توانسته انجام دهد، مثل ربات‌هایی که به سیارات دیگر می‌فرستد. 3️⃣ ساحت کنش‌های ارتباطی و زبانی. 🔸هوش مصنوعی با کلان‌داده‌ها و حجم زیادی از اطلاعات سروکار دارد و آن اطلاعاتی که متناسب است گزینش و پردازش می‌کند و به واسطه آن حل مسئله می‌کند. فن ترجمه با هوش مصنوعی متحول شده و همین مترجم گوگل توانایی‌های بسیار زیادی پیدا کرده و امروزه در زمینه‌های مختلف از قبیل ترجمه متون و تحقیقات دانشمندان در حوزه‌های مختلف، ارتباطات بشر، تجارت، مدیریت، جامعه، صحنه سیاسی و هزاران زمینه دیگر کار انجام می‌دهد و در بسیاری از جهات به بشر کمک می‌کند. 🔹ورود هوش مصنوعی به علوم انسانی حاکی از نوعی تغییر پارادایم معرفتی است و حاکی از این است بشر می‌خواهد به کمک آن بر برخی محدودیت‌های معرفتی خود غلبه کند. به عنوان مثال یک جامعه‌شناس به اطلاعات زیادی نیاز دارد و با رفتن به خیابان نمی‌تواند این اطلاعات را به دست بیاورد، لذا معرفت اجتماعی دچار محدودیت‌هایی شده است. این اقتضا می‌کند پژوهشگر از هوش مصنوعی استفاده کند و یا اگر می‌خواهید راجع به روان افرادی که در جامعه زندگی می‌کنند تحقیق کنید، طبیعتا متغیرهای زیادی وجود دارد. اگر بخواهید همه متغیرها را بررسی کنید یک روانشناس به سادگی از عهده آن برنخواهد آمد لذا مجبور است از هوش مصنوعی استفاده کند تا بر محدودیت‌های معرفتی خودش غلبه کند. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 مرحله پنجم امتحانات شفاهی حوزه علمیه (سطوح و خارج) کارمندان نهاد نیز می‌توانند ثبت‌نام و شرکت کنند. تاریخ امتحان: یکشنبه 25 تیرماه ساعت 14/30 مکان: دانشگاه معارف اسلامی ثبت نام: تا ساعت 15 امروز دوشنبه 1402.4.19 باشماره تلفن 02532110553 حجت الاسلام مهدی مومن تماس حاصل نمایید. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
اصول اخلاقی در مشاوره.pdf
298.3K
🌗 اصول اخلاقي در مشاوره ✍️ زينب كبيری 🔻اشاره: در اين تحقيق سعي شده به برخي اصول اخلاقي مؤثر در حيطة مشاوره پرداخته شود. بنابراين پس از ذكر مقدمه به اهميت و ضرورت موضوع بحث پرداخته و سپس به بيان اصول اخلاقي مشاوره از زبان دانشمندان اين فن پرداخته مي‌شود و پس از آن به تعاليم اسلامي مي‌پردازد. در نهايت با مقايسة دو ديدگاه علمي و ديني نتايج بحث را بيان مي‌كند كه از جملة آنها پذيرفتن وجدان اخلاقي از سوي دانشمندان و تناسب مقررات اخلاقي با سرشت انسانهاست. 🔹مقدمه: مشكلات امروزي بشر بسيار پيچيده‌تر از گذشته است و حلّ آنها نيازمند تخصص، تجربه و آگاهي مي‌باشد. براي دستيابي به نتيجة مناسب در فعاليتهاي فردي، اجتماعي، آموزشي، اقتصادي، سياسي و.... نيازمند مشورت با افراد آگاه، متعهد و دلسوز هستيم. براي رسيدن به اين هدف، ناگزير از رعايت اصول اخلاقي و انجام فضايل مخصوص اين امور و ترك رذايل آن به جهت دوري از مفاسد احتمالي مشاورة نادرست هستيم. گرچه وجدان اخلاقي سالم در انسان اين امور را مي‌شناسد، اما دستورات ديني كاشف از آن بوده براي رشد و سعادت دنيوي و اخروي انسانها آنها را در قالب «مقررات و اصول اخلاقي» به پيروان حقيقت معرفي مي‌كند. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 54. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰هدف طرح ملی حامیم فعال کردن حلقه های میانی و فعالین فرهنگی سیاسی دانشگاه ها می‌باشد 🔹حجت الاسلام مهدی فاطمی پور معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در نشست خبری طرح ملی حامیم ۲ با اشاره به ابعاد و اهداف این طرح عنوان کرد: در ابتدا این سوال مطرح می شود که چرا ما به سراغ فعالین فرهنگی سیاسی دانشگاه رفته ایم دلیل آن این است که با توجه به بیش از ۳ میلیون دانشجو و ۱۰۰ هزار مدرس دانشگاه ها این آمار یک جمعیت بزرگ و متکثری را ایجاد می کند که طبیعتا برنامه ریزی و پیگیری اهداف و ماموریت ها نیازمند نیرو و اعتبار گسترده ای است لذا یکی از راه هایی که می توان انتخاب کرد و به واسطه آن گستره تاثیر و رسیدن به اهداف را آسانتر کرد استفاده از ظرفیت فعالین فرهنگی سیاسی دانشگاه ها است و این همان مدلی است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از آن به حلقه های میانی یاد کرده اند. ✔وی در ادامه گفت: در سال گذشته حدود ۵۰ دوره در سطح کشور برگزار گردید و قریب به ۱۱ هزار نفر در این طرح شرکت کردند و الحمدلله نتایج و بازخورد خوبی از برگزاری این دوره داشتیم. ارزیابی ها عمدتا نشان میداد که تا حدود زیادی به اهداف رسیده ایم و البته با چالشی مواجه بودیم که آن شناسایی و ارتباط گیری با فعالین فرهنگی سیاسی دانشگاه ها بواسطه تعطیلی دانشگاه ها در زمان کرونا بود. تلاش شد در سال دوم این نقیصه رفع شود و از آبان ماه سال گذشته جلسات طراحی حامیم ۲ آغاز شد و از تمام دانشگاه ها بازخورد دریافت گردید و نقاط قوت و ضعف طرح شناسایی شد. لذا در طراحی تغییراتی حاصل گردید و در سال گذشته سه عنوان رسمی آموزشی داشتیم و بیش از ۱۰ عنوان کارگاه های مختلف برگزار گردید. www.nahad.ir/ZhQqq 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir