⚛️ حجاب اسلامی
و میزان دخالت حکومت اسلامی در باره آن ( بخش چهارم)
✍️ استاد علی نصیری گیلانی
در سه مقال گذشته یعنی (بخش اول) و (بخش دوم) و (بخش سوم) از وجوب حجاب در رفتار فردی و نیز امکان استناد به ادله عام برای وجوب الزام آن از سوی حکومت اسلامی سخن گفتیم.
در این مقال سخن از ادله کسانی است که به رغم اذعان به وجوب و ضرورت حجاب در رفتار فردی، با دخالت حکومت اسلامی در این زمینه مخالفت داشته و رعایت یا عدم رعایت آن را جزو اختیارات عامه مردم می دانند.
برای این نگاه می توان ادله ذیل را شاهد آورد:
🔹 ۱. در هیچ آیه و روایتی در باره الزام مردم به حجاب و برخورد قاهرانه حکومت اسلامی در این زمینه سخن به میان نیامده و تنها پس از انقلاب در قانون مجازات اسلامی از بی حجابی یا بدحجابی به عنوان جرم سخن به میان آمده است. از سویی دیگر، حجاب یک معروف الهی بسان نماز و روزه است و همان گونه که حکومت اسلامی نمی تواند با الزام و قدرت مردم را وادار به انجام نماز و روزه کند، در باره حجاب نیز چنین است.
انصاف آن است که قیاس حجاب با نماز و روزه مع الفارق است؛ زیرا اگر کسی نماز نخواند و روزه نگیرد با فرض علنی نساختن آن در جمع، خسارتی معنوی را متوجه شخص ساخته است، اما شکستن حرمت ها و حریم ها در عرصه حجاب و عفاف در سطح اجتماع، جامعه را در معرض آسیب های متکثر قرار می دهد.
🔹 2. یکی از عوامل اصلی گسترش بی حجابی در کشور عملکرد بسیار ضعیف و غیر متوازن حاکمیت در چند دهه گذشته در تامین معاش و آسایش مردم و در کنار بسط بی عدالتی ها و شکاف های اجتماعی و ... است.
ضعف دستگاه قضایی در برخورد با پدیده هایی همچون اختلاس و غارت بیت المال بر بی اعتمادی عمومی افزوده است. به عبارت صریح تر در حال حاضر بخش عمده بی حجابی ها را باید نوعی اعتراض و نافرمانی مدنی به حاکمیت تلقی کرد. با این فرض برخورد قاهرانه حکومت اسلامی، تعقیب قضایی و پیش بینی جرایم به قهر و شکاف بیشتر میان نظام اسلامی و بخشی از جامعه می انجامد و در این بین چه بسا محتمل است رخدادهای تلخ دیگر همچون ماجرای مهسا امینی و ریختن خون بی گناهانی پیش آید. لبّ سخن این دست از مخالفان الزام حجاب آن است که نمی توان منکری همچون بی حجابی را با تحقق منکراتی دیگر تدارک کرد.
🔹3. ما در منطقه و جهانی زندگی می کنیم که نه تنها حجاب، بلکه صدها حریم و حرمت دینی شکسته شده و انواع گناهان به صورت علنی و آشکار در حال انجام است. با صرف نظر از آزادی فراوان زنان در عموم کشورهای غیر مسلمان، در هیچ کشور اسلامی حجاب به عنوان یک معروف لازم اجتماعی تلقی نشده و بی حجابی به عنوان جرم انگاشته نشده است. اینها همه نشانه های دوران آخر الزمان است.
چگونه در این حال و هوا از یک حکومت اسلامی می توان توقع داشت که نسبت به پدیده بد حجابی برخورد قاهرانه از خود نشان دهد و آن را یک جرم تلقی کند؟!
ادله روایی و تاریخی نشان می دهد که شماری از احکام الهی در عصر پیامبر و حضرت امیر به خاطر نبود ظرفیت اجتماعی مسکوت گذاشته شد. وضعیت کنونی جامعه نیز از برنتافتن شماری از مردم در برابر حکم الزامی حجاب حکایت دارد. آیا با این وجود مسکوت گذاشتن الزام حاکمیت نسبت به حجاب عقلانی تلقی نمی گردد؟!
🔹 4. با فرض بی حجابی به عنوان منکر اجتماعی و الزام حکومت اسلامی نسبت به مقابله با منکرات، باید توجه داشت که نهی از منکر در صورتی واجب است که احتمال تاثیرگذاری در باره آن وجود داشته باشد. مقاومت سخت بخش قابل توجهی از جامعه در برابر دعوت و بلکه پافشاری حکومت نسبت به حجاب به رغم تحقق رخدادهای تلخ چند سال گذشته، حکایت از آن دارد که اصرار بر تحفظ جامعه نسبت به حجاب نه تنها این طیف از جامعه را به حجاب ملتزم نساخته، بلکه آنان از همان حد حجابی که پیش از برخورد قاهرانه حکومت بدان التزام داشتند، دست برداشته اند. مفهوم این پدیده آن است که نهی از منکر حجاب به جای تاثیر مثبت، تاثیر منفی و درست به عکس گذاشته است.
داوری نهایی در باره این اشکالات و نقدها نسبت به ادله اولیه الزام حکومت اسلامی نسبت به حجاب را به مجالی دیگر وا می گذاریم.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ تبیین سه کلیدواژه «عزت»، «حکمت» و «مصلحت» در سیاست خارجی
توسط رهبر انقلاب در دیدار امروز
✏️ رهبر انقلاب اسلامی، صبح امروز در دیدار وزیر و مدیران ارشد وزارت امور خارجه، سفرا و روسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور:
✏️در سیاست خارجی وقتی میگوییم عزت، یعنی نفی دیپلماسی التماسی. ما در طول این سالها داشتیم مواردی را که دیپلماسی ما، تعبیر درست در قبالش همین تعبیر «التماسی» است، «دیپلماسی التماسی». ممکن است لحنمان هم التماسآمیز نبوده اما باطن قضیه التماس بوده. عزت یعنی نفی اینجور دیپلماسی، نفی چشم دوختن به دست و زبانِ این و آن. این شخصیت پخته سیاسی قدیمی فلان کشور اینجوری گفت، اینجوری قضاوت کرد، آن یکی اینجوری گفت، اینجوری اقدام میکنند. عزت یعنی ما چشممان و نگاهمان به این چیزها نباشد، تکیهمان به اصول خودمان باشد.
✏️حکمت یعنی در همه تعاملهای دو جانبه و چند جانبه خردمندانه عمل کنیم. اندیشیده عمل کنیم. محاسبهشده عمل کنیم. از اظهار نظرهای دفعی و ارتجاعی و حسابنشده پرهیز کنیم. حکمت یعنی هر کاری که می کنیم، پشتوانه فکری و عقلانی داشته باشد. اندیشیده باشد، محاسبهشده باشد.
✏️مصلحت یعنی شناختن موارد انعطاف. یک جاهایی باید انعطاف داشت. انعطاف منافات با اصول ندارد. حفظ اصول با امکان انعطاف با هم میسازند، می توان یک جاهایی انعطاف به خرج داد. بنده یک وقتی چند سال قبل از این گفتم: «نرمش قهرمانانه»؛ بد فهمیده شد، هم بعضیها در خارج بد فهمیدند، یک محاسبه دیگر کردند، در داخل هم بعضی از خودهایمان بد فهمیدند معنای این را. انعطاف یک جاهایی لازم است، بایستی انجام بگیرد. همان معنایی که ما در تقیه معنا کردیم ــ در بحث امامت، بنده مفصل راجع به تقیه صحبت کردم ــ تقیه یعنی وقتی شما در یک جایی دارید حرکت می کنید، به یک صخرهای می رسید که از آن عبور نمیتوانید، یک راهی پیدا کنید از کنار صخره و عبور کنید. انعطاف یعنی این. معنایش این نیست که ما از ادامه راه پرهیز کردیم و عقبنشینی کردیم، نه. به جنگ صخره نرفتیم، انعطاف پیدا کردیم، توانستیم راه دیگری را پیدا کنیم.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📚برشی از کتاب: تراز سیاست
🔰 دفاع تمام عیار شیخ انصاری از شهادت ثالثه
✍️استاد علی ابوالحسنی(منذر)
💠 مسئله ذكر شهادت ثالثه (اشهد انّ علياً ولى اللّه) در اذان نيز يكى از شعائر بزرگ مذهبى ما است كه شخصيتى چون مرحوم آيت اللّه العظمى حكيم، در شرح مشهورش بر كتاب عروة الوثقى (با عنوان مستمسك عروة الوثقى)، آن را به عنوان ثانوى (يعنى از باب اينكه جنبه نماد و كيان تشيع را به خود گرفته) واجب مىداند.
💠در مورد مرحوم شيخ انصارى، استاد فقيهان، نيز نوشتهاند كه: زمانى كه والى بغداد مؤذّن هاى شيعه را از گفتن كلمه «اشهد انّ عليّاً ولىّ اللّه» در روى گلدسته هاى مساجد منع كرد و شيخ از اين امر مطلع گرديد، به طلاّب فرمود: «بار و بُنِه سفر را آماده كنيد تا به جايى رويم كه توانيم اعمال مذهبى خود را آزادانه انجام دهيم».
💠با پخش خبر مهاجرت شيخ انصارى از نجف در بين مردم، نجفي ها همگى دست از كار كشيدند و گفتند ما هم با شيخ از عراق بيرون خواهيم رفت! اين جريان هنگامهاى در نجف برپا كرد. سلطان عثمانى از كار حاكم بغداد ناراحت گرديد و به احضار و تعويض وى امر كرد و بدين ترتيب، اوضاع شهر نجف دوباره آرام شد. به شيخ عرض كردند كه شهادت بر ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام جزء اذان نيست، چرا جناب عالى در اين موضوع اين قدر پافشارى كرديد؟!
💠 فرمود: ـ اگر در اين مورد ساكت مىماندم ممكن بود فرمانروايان ناصبىِ دولت عثمانى تحميلات ديگر بر ما روا دارند كه عاقبت بدى داشته باشد.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔰آزادی ادیان الهی در اندیشه های امام امت
🔹میهمان: دکتر همایون سامه یح رئیس انجمن کلیمیان
🔹شنبه ۳۰ اردیبهشت ساعت ۲۲
📎لینک نشست:
http://heyatonline.ir/SAFIR_TV
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اختصاصی
📚 جایگاه علمی ـ معنوی حضرت فاطمه معصومه(س)
✍️دکتر احمد گلدار
✅ در میان فرزندان امام کاظم(ع) بعد از امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)از نظر علمی و معنوی والاترین مقام را دارد. این حقیقت از القاب و تعریفها و توصیفاتی که ائمه اطهار(ع)از وی نمودهاند، کاملا آشکار است. فاطمه معصومه(س) از جمله راویان گرانقدری است که با تلاش علمی خود از حریم دین و دینداری پاسداری کرده و به برکت وجود این سلاله معصوم و در محور مزار ایشان در قم، دینباوری در سایه علم و نشر معارف حقه گسترش یافته است.
🔶 1.کسب دانش در محضر پدر و برادر؛ حضرت معصومه(س) علاوه بر کسب علم و معرفت در محضر پدر، در سالهایی كه موسی بن جعفر (ع) در زندانهای مختلف به سر میبَرَد، امام رضا(ع) عهدهدار تربیت ایشان و دیگر خواهران شد.
🔶 2.جایگاه بلند علمی؛ حضرت معصومه(س) با توجه به مقام علمی بالایی که داشتند پاسخگوی بسیاری از سوالات و شبهات دینی در عصر خویش بودند. روزی جمعی از شیعیان به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر (ع) و پرسیدن پرسشهایی از ایشان به مدینه مشرف شدند. چون امام کاظم (ع)در مسافرت بود، پرسشهای خود را به حضرت معصومه(س) که در آن هنگام کودکی خردسال بود، دادند. فردای آن روز بار دیگر به منزل امام رفتند، ولی هنوز ایشان از سفر برنگشته بود. به ناچار پرسشهای خود را بازخواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند؛ غافل از این که حضرت معصومه(س) جواب پرسشها را نوشته بود. وقتی پاسخها را دیدند، بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک کردند. در بین راه با امام موسی بن جعفر (ع) مواجه شده ماجرای خویش را بازگفتند. هنگامیکه امام(ع) پرسشهای آنان و پاسخهای حضرت معصومه(س) را ملاحظه کردند، سه بار فرمودند: « فِداها اَبوها».
🔶 3.محدثه؛ اصحاب حدیث توسط فریقین برای ایشان روایتهایی ثبت کردهاند که نشان میدهد احادیث این بانو در مرتبه صحاح بوده و برای قبول و اعتماد و اطمینان و عمل شایستگی داشته است. آنگونه که از کتب حدیثی استفاده میشود، ایشان دارای اجازه روایت بوده و در سلسله اسناد روایت، نام مبارک ایشان میدرخشد. بر اساس «مُحدّثِه» بودن حضرت و شهرت ایشان در بین اصحاب حدیث، «عالمه» بودن ایشان نیز ثابت میشود. هرچند فقط چند حدیث از آن حضرت موجود است و اگر احادیث بیشتری از آن بزرگوار وجود داشته، یا به علت فشار سیاسی و تحریم اندیشه شیعی، در کتب روایی ثبت نشده و یا از بین رفته است. به برخی از احادیث نقل شده از حضرت معصومه(س) اشاره میشود:
ادامه...👇
🔶 الف)حدیث فاطمیات: (دوستی آل محمد(ع): حضرت فاطمه معصومه روایتگر حدیثی است که به علت قرار گرفتن چند فاطمه در سلسله سند آن، به فاطمیات مشهور است. انتخاب این حدیث به خصوص که سلسله سند همه از راویان مورد وثوق هستند اهمیت زیادی دارد؛ «... قال: روی السیّد محمّد الغماری الشافعی فی كتابه عن فاطمة بنت الحسین الرضوی عن فاطمة بنت محمّد الرضوی.... عن فاطمة بنت ابی عبدالله الحسین عن زینب بنت امیرالمؤمنین عن فاطمة بنت رسول الله (س) قالت: قال رسول الله (ص): ألا من مات علی حبّ آل محمّد مات شهیدا.»(عوالم، ج21، ص 354، حديث 3)
🔶 ب) حدیث منزلت: علامه امینی با ذکر سند معتبر از شیعه و سلسله سند از عامه، به حدیث منزلت از طرف حضرت معصومه(س) اشاره کرده است. حدیث از شخصی به نام بکر بن احمد قصری نقل شده که گفته است حضرت فاطمه معصومه(س) از فاطمه دختر امام صادق(ع) از فاطمه دختر امام باقر(ع)، از فاطمه دختر امام سجاد(ع)، از فاطمه و سکینه دختران امام حسین(ع) از امکلثوم دختر حضرت فاطمه(س) از ایشان نقل میکند که فرمود: «اَنَسِيتُمْ قَوْلَ رَسُول ِاللّه ِصِلَّى اللّهُ عَلَيْه ِوَ سَلَّم يَوْمَ غَد ِ ير ِخُمٍّ، مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوُلاهُ: أنْتَ مِنِّى بِمَنْز ِلَة ِهَارُونَ مِنْ مُوسى؟»(همان، ح2)
🔶 ج)حدیث غدیر: در حدیث غدیر از زبان حضرت معصومه(س) روایتی با ده سند به چشم میخورد که همه راویانش زن هستند؛ و سرسلسله این سند فاطمه زهرا(س) است. این حدیث نشان میدهد جلسات علمی و بحث محافل بانوان همواره توسط زنان شیعی با محوریت فرزندان معصومان و زنان آنها ادامه داشته است تا اینکه به حضرت معصومه(س) میرسد. ایشان هم در دایره محفل علمی خود این حدیث ناب را که سرسلسله اعتقاد شیعیان است با تسلط کلامی و روایی نقل میکنند. قاضی نور الله شوشتری شهید؟رضو؟ از بكر بن احمد القصری نقل میكند: «قال: حدثنا فاطمة بنت علی بن موسی الرضا، قالت: حدثتنی فاطمة و زینب و ام كلثوم بنات موسی الكاظم، قلن: حدثتنا فاطمة بنت جعفر بن محمد الصادق، قالت: حدثتنی فاطمة و سكینة ابنتا الحسین بن علی عن ام كلثوم بنت فاطمة بنت النبی(س) عن النبی(ص) یوم غدیر خم، قال: من كنت مولاه فعلی مولاه. اخرجه الحافظ ابو موسی المدینی فی كتابه المسلسل بالاسماء؛ و نیز گفته است این حدیث مسلسل است.»(شوشتری.احقاق الحق، ج 6، ص 282)
#حضرت_معصومه
📚 منبع: نشریه معارف شماره 110
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚛️شوق مناجات
🎙 آیت الله سید محمدصادق حسینی طهرانی حفظه الله
🔻میگویند: آقای حاج شیخ جعفر مجتهدی(تبریزی)، یک شب می آید در مدرسه ای از این مدارس علمیه...
آتش عشقم بسوخت خرقه طامات را
سیل جنون در ربود رخت عبادات را
مسئله عشق نیست درخور شرح و بیان
به که به یکسو نهند لفظ و عبارات را
دامن خلوت ز دست کی دهد آن کو که یافت
در دل شبهای تار ذوق مناجات را
هر نفسم چنگ و نی از تو پیامی دهد
پی نبرد هر کسی رمز اشارات را
جای دهید امشبم مسجدیان تا سحر
مستم و گم کردهام راه خرابات را
دوش تفرجکنان خوش ز حرم تا به دیر
رفتم و کردم تمام سیر مقامات را
غیر خیالات نیست عالم و ما کردهایم
از دم پیر مغان رفع خیالات را
خاکنشینان عشق بی مدد جبرئیل
هر نفسی میکنند سیر سماوات را
بر سر بازار عشق کس نخرد ای عزیز
از تو به یک جو هزار کشف و کرامات را
وحدت از این پس مده دامن رندان ز دست
صرف خرابات کن جمله اوقات را
#وحدت_کرمانشاهی
✴️به بهانه فرارسیدن بهار سلوک اهل معرفت یعنی اربعین موسوی یا کلیمی (اول ماه ذی القعده تا دهم ذی الحجه)
«وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثینَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَيْلَةً وَ ...»(اعراف: 142)
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
عقلانیت در سیره حضرت فاطمه معصومه س.pdf
262.1K
🌸 عقلانیت در سیره حضرت فاطمه معصومه(س)🌸
دینباوری و دینمداری
✍️ دکتر احمد گلدار
🔸درآمد
چشمانداز آیندۀ دینداری در جامعۀ جهانی، دینداری مبتنی بر عقلانیت است. احکام و دستورات دین اسلام بر پایه آن بنا گردیده است. امروزه با وجود پیشرفتهای علمی، سبک زندگی تغییر کرده و بشریت با رسیدن به بنبستهای فکری نیاز به معنویت را بیش از گذشته احساس میکند.
بسیاری از پژوهشگران اجتماعی، دین و دینداری و معنویت را بهترین شیوه در سبک زندگی برای سلامت روان معرفی میکنند. شخصیت و سیره اهلبیت(ع) اساس دین و دینباوری است. در میان فرزندان امام کاظم(ع) بعد از امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)از نظر علمی و اخلاقی والاترین مقام را دارد. این حقیقت از القاب و تعریفها و توصیفاتی که ائمه اطهار(ع)از وی نمودهاند، کاملا آشکار است.
فاطمه معصومه(س) از جمله راویان گرانقدری است که با تلاش علمی خود از حریم دین و دینداری پاسداری کرده و به برکت وجود این سلاله معصوم و در محور مزار ایشان، دینباوری در سایه علم و نشر معارف حقه گسترش یافته است.
#اختصاصی
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 97.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشستهای_امروز
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
نشستها و کرسیهای علمی که امروز یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 برگزار می شود.
#اخبار_نشستها_کرسیها_و_همایشها
#کرسی
#نشست
کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir