🔰نشست دانشافزایی ویژۀ اعضای هیئت علمی و استادان:
🌗« آموزش عالی در افق 1420 ـ یک رویکرد جهانی»
«افقهای جهانیِ پیش روی آموزش عالی در تحقق اثرگذاری اجتماعی دانشگاهها»
🎙سخنران: دکتر مجتبی شریعتی نیاسر
استاد دانشگاه تهران و معاون سابق آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران
زمان: یکشنبه 18 تیرماه 1402 از ساعت 10 صبح لغایت 12 ظهر
مکان: سالن اجتماعات دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی
*این نشست به صورت حضوری و برخط برگزار و به شرکتکنندگان گواهی حضور اعطا خواهد شد.*
حضور در این نشست برای استادان و مدیران دانشگاهیِ علاقهمند به مسائل آموزش عالی کشور مفید خواهد بود.
لینک ورود برخط:
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/virtual-courses
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#برش_کتاب
🌗 راه درک تجدد
✍🏻 دکتر رضا داوری اردکانی
🔸اصول و مبادی تجدد را کسی وضع نکرد بلکه در تاریخ ظهور کرد. اگر بپرسند واضع اصل پیشرفت چیست و چه کسی گفته است آدمی اراده است و میتواند و باید با ارادهاش جهان را صورت بشری بدهد، از کسانی مثل پترارک میتوان نام برد ولی کسی آنها را بنیانگذار اصول نمیداند. هیچکس نمیداند که چه شد و چرا ناگهان در پایان قرون وسطی، نویسندگان از قدرت علم و از آزادی گفتند و فیلسوفان و دانشمندانی چون بیکن و گالیله و دکارت با همه اختلافهایی که با هم داشتند با نظرهای کموبیش یکسان از تفکر گذشته بریدند و طرح تازه درانداختند.
🔹راه درک تجدد، راه میانه ستایش و سرزنش نیست، بلکه شیوهی نقد و درک است.
📗 بلای بیتاریخی و جهان بیآینده
🔖 صفحه 40 و 38
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نقد_حال
🌗 تأثیر مدرنیته بر حوزه و زندگی حوزوی
🎙آیتالله احمد مُبلّغی/ نظریه پرداز حوزوی و استاد درس خارج حوزه علمیه قم
🔶🔹تغییراتی که در جامعه بر اثر مدرنیته رخ داده و موجب ایجاد دستور کارهای مطالعاتی به ویژه در حوزه علوم دینی شده، چند نکته دارد:
🔸 اگرچه از دیرباز فقه به مسائل مستحدثه توجه داشته اما پس از مدرنیته حجم توجه به مسائل مستحدثه گسترش یافته و بسیاری از مسائل مستحدثه، موضوعاتی است که در اثر روابط اجتماعی ناشی از مدرنیته شکل گرفتهاند و فقها آنها را به عنوان مسائل مستحدثه در دستور کار مطالعاتی قرار دادهاند. به این معنا که اگر مدرنیته نبود در روابط اقتصادی و اجتماعی این موضوعات پدید نمیآمد. بنابراین بخشی از توسعهای که در دامنه فقه اتفاق افتاده بر اساس نظر انداختن به موضوعاتی است که حاصل وضعیتهای اجتماعی ناشی از مدرنیته است.
🔹 بسیاری از عالمان دین در طول تاریخ با موضوعات مربوط به دین و زندگی در جامعه سروکار داشتهاند؛ اما در دوران مدرنیته، با توسعه علوم و فناوری، تحولات فرهنگی و اقتصادی و تغییر در نگرش انسان به دنیا، نگاه عالمان دینی به دین و زندگی تحت تاثیر قرار گرفت. با توسعه علم و فناوری، بسیاری از سؤالات پیچیده درباره مفاهیم دینی مطرح شد که در گذشته مورد توجه نبود. این سؤالات شامل مسائلی مانند رابطه بین علم و دین، حقوق انسانی و.... میباشد.
🔸 با ظهور تکنولوژیهای جدید و توسعه شهرنشینی، سبک زندگی علما و خانوادههای آنان نیز تحت تأثیر قرار گرفت.
🔹 مدرنیته بسیاری از عالمان دینی را در تکاپوی بازسازی روش در مطالعات علوم دینی و فقهی قرار داد که یکی از محورهای آن موضوع ثابت و متغیر است. دانشمندانی که بهتر تحولات اجتماعی را شناختهاند و از طرف دیگر قدرت نظریهپردازی روشی در علوم دینی داشتهاند، بهتر توانستهاند در حوزه ثابت و متغیر نظریهپردازی کنند. نظریه قشر و لب، یکی از نظریههایی است که در حوزه روش شناسی مطالعات دینی و در زمره نظریههای مربوط به ثابت و متغیر مطرح شده است.
🔷🔸امروزه از فناوری برای مطالعه یا ارائه دین یا تحقیق در زمینههای مختلف آموزشی و پژوهشی یا تبلیغی دین استفاده گستردهای می شود، به طوری که هیچ فردی نیست که از فناوری و محصولات آن برای تعمیق مطالعات دینی و گسترش دامنه مطالعات دینی استفاده نکند؛ لذا شکل مواجهه علما با مدرنیته را میتوان در سه مقوله دانست:
1️⃣ برخی علما به صورت هرچه تمام تکنولوژیهای حاصل از شرایط مدرنیته را پذیرفتهاند.
2️⃣ برخی دیگر در مواجهه با شرایط اجتماعی حاصل از مدرنیته _ یعنی موضوعات جدیدی را که مدرنیته خلق کرده است یا واقعیتهایی را که در عرصه شکلدهی به نظامهای اجتماعی ایجاد کرده است_ مشکلی ندارند. یعنی این علما در زمینه پارهای از عناصری که در سبک زندگی رخ داده با احتیاط بیشتری حرکت کرده و بخشهایی از سبک زندگی را که منافی با ارزشهای مسلم اسلامی نیست، پذیرفتهاند.
3️⃣ اکثریت علما نگاه مثبتی به مجموعهای از اصول و اندیشههایی که مدرنیته در نوع نگاه به زندگی ارائه کرده، ندارند.
کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#معرفی_کتاب
🔻 ۱۰ پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوع
امام موسی کاظم (علیه السلام) ، تاریخ و سیره
📚 برای مشاهده متن کامل کتاب، به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://www.porseman.com/!k73
جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد:
🌐 سامانه پرسمان: porseman.com
📲 پيامك : 30001619
📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot
📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تلاش علمی امام کاظم(ع) در مقابل اهل حدیث
🌸به بهانه میلاد با سعادت امام کاظم (ع)🌸
🔸یکی از مهم ترین فعالیت های علمی امام کاظم(علیه السلام)، مقابله با اهل حدیث بود. جماعتی که بعد از آزاد شدن نقل احادیث نبوی، متأثر از موج جعل احادیث، پدید آمده بودند و با بازتفسیر ظاهرگرانه و انحرافی از آموزه های قرآنی و اسلامی، معضلات معرفت شناسانه فراوانی پدید آوردند. مرور مثال هایی از شیوه مواجهه امام(ع) با آنها نشان می دهد که حضرت چگونه تمامی تلاش شان را برای زدودن اثر فعالیت های انحرافی اهل حدیث از جامعه آن روز به کار گرفتند.
🔹 اهل حدیث در مسأله جبر و اختیار، جبری مسلک بوده و این اندیشه، افراطی در برابر تفریط «معتزله» بود. روشن است که اعتقاد به جبر می توانست پایه های قدرت خلفا را تقویت کرده و اشتباهات آنها را توجیه کند. هم چنانکه می توانست مردم را از اعتراض نسبت به آنها بازدارد. در نقلی آمده است که «حسن بصری» را تهدید کردند که اگر دست از عقیده خود به اختیار بر ندارد، حکومت را خبردار کنند.(1) اهل حدیث برای اثبات عقیده خود به برخی از آیات و روایات تمسک می کردند. در برابر، «اهل عدل» نیز به آیات دیگر و نیز روایاتی تمسک می کردند. در اینجا نیز فهم درست آیات و بازگرداندن متشابهات به محکمات مهم بود.
🔸از جمله روایات این باب، حدیث «السَّعِيدُ مَنْ سَعِدَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ وَ الشَّقِيُ مَنْ شَقِيَ فِي بَطْنِ أُمِّه»(2)؛ (سعادتمند کسی است که در شکم مادرش سعادتمند شد و شقاوتمند کسی که در شکم مادرش شقاوتمند شد). این حدیث می توانست به گونه ای معنا شود که مذهب جبر را به طور کامل مورد تأیید قرار دهد، از این رو مشکلاتی را در ذهن یاران ائمه(عليهم السلام) به وجود آورده و آنان درباره معنای درست حدیث سؤال می کردند. در این باره، از امام کاظم(ع) سؤال شده است. ایشان در پاسخ فرمود: «انسان شقی کسی است که، وقتی در شکم مادر است، خداوند می داند که او کردار اشقیا را دارد و سعید کسی است که وقتی در شکم مادر است، خداوند می داند او کردار سعادتمندان و نیک بختان را دارد».(3)
🔹همچنین در بحث های مربوط به جبر و اختیار سؤالی از امام(عليه السلام) درباره «عامل معصیت» هنگام ارتکاب آن توسط بنده، شد. آن حضرت پاسخ روشنی ارائه داده، فرمودند: «لَاتَخْلُو مِنْ ثَلَاثَةٍ: إِمَّا أَنْ تَكُونَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ لَيْسَتْ مِنْهُ فَلَايَنْبَغِي لِلْكَرِيمِ أَنْ يُعَذِّبَ عَبْدَهُ بِمَا لَمْ يَكْتَسِبْهُ وَ إِمَّا أَنْ تَكُونَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مِنَ الْعَبْدِ وَ لَیْسَ کَذَلِکَ، فَلَايَنْبَغِي لِلشَّرِيكِ أَنْ يَظْلِمَ الشَّرِيكَ الضَّعِيفَ وَ إِمَّا أَنْ تَكُونَ مِنَ الْعَبْدِ وَ هِيَ مِنْهُ فَإِنْ عَاقَبَهُ اللَّهُ فَبِذَنْبِهِ وَ إِنْ عَفَى عَنْهُ فَبِكَرَمِهِ وَ جُودِهِ»(4)؛ [عمل بنده] از سه حالت خارج نیست: یا آن که از خدای عزّ و جلّ صادر شده و ربطی به بنده ندارد، [در این صورت] سزاوار نیست که خداوند کریم، بنده اش را به آنچه انجام نداده، عذاب دهد و یا آن که [عمل بنده] مشترکاً از خداوند و بنده صادر گشته، در این صورت سزاوار نیست که شریک قوی [خدا] به شریک ضعیف [بنده] ظلم کند و یا آن که عمل بنده از خود بنده صادر شده و از اوست، در این صورت اگر خداوند او را عذاب دهد، به دلیل گناهی است که از وی سر زده است و اگر خداوند از گناه بنده چشم پوشی کند، ناشی از کرم و بخشش خداوند است.
📗 معاونت پژوهش پایگاه آیت الله العظمی مکارم شیرازی
📚 پینوشتها:
1. الطبقات الكبرى، محمد بن سعد بن منيع، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، دار الكتب العلمية ، بيروت، 1410 هـ ق، الطبعة الأولی، ج 7، ص 122؛
2. نهج الفصاحة، پاينده، ابو القاسم، دنياى دانش، تهران، 1382، هـ ش، چاپ چهارم، ص 529.
3. التوحيد، نويسنده: ابن بابويه، محمد بن على، محقق/ مصحح: حسينى، هاشم، انتشارات جامعه مدرسين، قم، 1398 هـ ق، چاپ اول، ص 356.
4. بحارالأنوار، همان، ج 108، ص 59.
🌗 صدرنشینی ایران در رنکینگ دانشگاهی جهان اسلام
📊 بیستمین گزارش رتبهبندی دانشگاهی QS که شب گذشته منتشر شد؛ حاکی از حضور پررنگ دانشگاههای اروپا و شمال آمریکا در اوج این فهرست در سال ۲۰۲۴ است و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) نیز برای دوازدهمین سال متوالی جایگاه برترین دانشگاه ها را به دست آورده است.
📈در بالای جدول، در فهرست ۱۰ دانشگاه برتر جهان نیز، نیمی از رتبهها به دانشگاههای اروپایی اختصاص یافته است.
📉در بیستمین رنکینگ که همه ساله به ارزیابی از وضعیت دانشگاههای جهان، در چارچوب رتبهبندی دانشگاهی QS ارائه میشود و رتبهبندی امسال نیز پس از تجزیه و تحلیل ۱۷.۵ میلیون مقاله دانشگاهی و دریافت نظرات تخصصی بیش از ۲۴۰ هزار عضو هیأت علمی و کارفرما (طرح جامعه و صنعت) از سراسر جهان تهیه شده است.
📊در گزارش امسال، دانشگاههای اروپایی نیمی از ۱۰ جایگاه برتر فهرست را به خود اختصاص دادهاند و دانشگاههای انگلیسی زبان نیز با کسب امتیازات بالا در موضوعاتی همچون اعتبار علمی، اعتبار در میان کارفرمایان و نسبت استاد/دانشجو، بر ردههای بالای رتبه بندی تسلط دارند.
📊در این رتبه بندی، موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در شهر کمبریج آمریکا با کسب امتیاز کلی ۱۰۰ برای دوازدهمین سال متوالی مقام اول را در میان ۱۴۹۷ دانشگاه در سراسر جهان دارد.
📉دانشگاه کمبریج بریتانیا نیز با ۹۹.۲ امتیاز در جایگاه دوم و رقیب محلی آن یعنی دانشگاه آکسفورد با ۹۸.۹ امتیاز در مقام سوم قرار دارد.
📊دانشگاه هاروارد با امتیاز ۹۸.۳ جایگاه چهارم و دانشگاه استنفورد با کسب ۹۸.۱ امتیاز جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است.
📈 هر چند وضعیت رنکینگ ایران در جهان با وضع مطلوب فاصله زیادی دارد، ولی جایگاه ایران در جهان اسلام در صدر دانشگاه های جهان اسلام است. ایران قبل از عربستان در جایگاه دوازدهمین کشور جهان ایستاده است. عربستان در رتبه سیزده و پاکستان حائز جایگاه هجدهم این رنکینگ معتبر قرار دارد. مصر و ترکیه نیز به ترتیب در جایگاه بیستم و بیست و پنجم هستند و نهایتا امارات متحده عربی در بیست و هفتمین رتبه بندی QS جای دارد.
📊در پی رنکینگ جهانی نظام آموزش عالی در دو دهه گذشته دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. دکتر اندرو مک فارلین، مدیر رتبه بندی QS میگوید: «یکی از اولین تغییراتی که [در دهههای گذشته] متوجه شدیم، تمرکز واقعاً فزاینده بر میزان کاریابی دانشجویان بوده است.»
📉 بررسی رنکینگ سالانه QS حاکی از افزایش پر شمار دانشگاههای برتر، نه تنها در اروپا و آمریکای شمالی بلکه در سراسر جهان دارد. بطور مثال طی سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴ میلادی شمار دانشگاههای آسیایی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا که وارد رتبهبندی دانشگاههای برتر جهان شدند، بطور قابل توجهی افزایش یافته است. این کشورها در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۷ درصد از کل سهمها در رتبهبندی جهانی و در سال ۲۰۲۴ میلادی ۴۶ درصد از این سهم را به خود اختصاص دادند.
منبع: مُسْلِمْنا
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
ضرورت اخلاق.pdf
305.1K
#اختصاصی
#بر_ساحل_سخن
🌗 ضرورت اخلاق
🎙| مصاحبه با آيتالله حائري شيرازي
❓🌱 نظر حضرتعالي در رابطه با ضرورت اهميت اخلاق در زندگي فردي و اجتماعي چيست؟ آيا ثمرة اخلاق در زندگي دنيوي بيشتر است يا در زندگي اخروي؟
🔸 من معمولاً با مثال صحبتم را آغاز ميكنم؛ بچههاي خردسال شما از دوسالگي با سه چرخه كار ميكنند. هر وقت خواستند سه چرخه را متوقف كنند پايشان را از روي ركاب بر ميدارند. بعداً اينها دوچرخه سوار ميشوند وقتي ميخواهند دوچرخه را متوقف كنند ديگر نميتوانند پايشان را از روي ركاب بر دارند؛ اول بايد دوچرخه را متوقف كنند بعد پايشان را بگذارند پايين به دليل اينكه قدرت نيروي محرك بيشتر شده، براي ترمز كردن نميشود به برداشتن پا اكتفا كرد. پس كنترل براي امنيت، امنيت براي سلامت. بشر با علم در عالم پيش ميرود، آيا اين علم نقش گاز را دارد يا علاوه بر اينكه نقش گاز را دارد نقش ترمز را هم دارد. براي پيشگيري و توقف سئوال از شما علوم بشري در ماشين قدرت و ماشين اقتدار بشريت نقش گاز را براي پيشرفت دارد. يعني اينها پيشبيني ترمزش را نكردند به همين جهت، ما ريشة اخلاق را به عقل بر ميگردانيم. عقل از عقال است؛ عقال به زانوبندي ميگويند كه با آن پاي شتر را ميبندند كه متوقف شود. مشابه اين هم درست ميكنند چفيههايي كه روي سرشان است. باد ميبردش چيزي ميگذارند روي آن كه نگهاش دارد به آن ميگويند عقال، همان عقال از عقل است.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 49.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نقد_نظر
🌗 تسخیر انسان توسط کامپیوتر!
🎙عبدالمجید مبلغی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست «هوش مصنوعی و کاربرد آن در علوم انسانی»:
🔹هوش مصنوعی کدنویسیشده برای یافتن راه حلهای تازه برای مشکلات مستقیم و چه مشکلات غیر مستقیم است. بنابراین هوش مصنوعی توانایی تقلید از انسان را دارد و شاخهای از علوم رایانهای است که به توسعه برنامههایی توانمند در انجام وظایفی متعهد است.
🔸شکلهای سادهتر هوش مصنوعی از مدتها پیش در زندگی ما وجود داشت؛ مثل ترجمه ماشینی یا تشخیص صدا و امروز با تصمیمسازی، فهم پرسش و راه حلیابی مواجهیم.
🔹در این سالها متخصصان از ظرفیت هوش مصنوعی در زندگی روزمره صحبت میکردند ولی گویی توافق نانوشتهای بود که هوش مصنوعی به لحاظ رقابتهای موجود کماکان آشکار نشود اما اخیرا اتفاقی افتاد که همه را غافلگیر کرد و آن خارج شدن غول چراغ جادو بود که با چت جی پی تی آغاز شد و همه ما دیدیم اساسا آنچه هوش مصنوعی انجام میدهد با آنچه در ذهن داریم تفاوت فاحش دارد.
🔸اکنون پس از برملا شدن کارکرد هوش مصنوعی در منظر عموم و خارج شدن غول از چراغ هیچ بازیگری دیگر نمیتواند خودش را از تحقیقات هوش مصنوعی خارج کند بلکه باید با تمام توان به این عرصه وارد شود چون آینده فناورانه و آنچه به زیست و کیان یک کشور مربوط است منوط به هوش مصنوعی است.
هوش مصنوعی زیرشاخههایی دارد که یکی از مهمترینش آموزش ماشینی و یکی هم آموزش ژرف است. هوش مصنوعی از تکامل در طبیعت تقلید میکند.
🔹حال باید دید چرا خطرناک است؟ دو نوع نگاه در این زمینه وجود دارد: 1. نگاه آخرالزمانی 2. نگاه عملیاتی. نگاه عملیاتی میگوید هوش مصنوعی در حوزه نظامی و اقتصادی این کار را میکند. اما بحث اصلی این است که هوش مصنوعی، خطر آخرالزمانی دارد؛ همچنان که در مسیر تکامل، طبیعت ما را ایجاد کرد ولی پس از مدتی ما به دستکاری طبیعت پرداختیم. آیا ما انسانها نیز موضوع اعمال قدرت توسط هوش مصنوعی قرار نمیگیریم؟ این خطر آخرالزمانی هوش مصنوعی است.
کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
#نقد_کتاب
▫️مدیریت پژوهشی و ارزشیابی «سمت»، گروه تخصصی فلسفۀ سیاسی با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم نمایندگی تهران برگزار میکند:
🌗 نقد و بررسی کتاب:
«وجوه تمایز مکاتب فلسفه سیاسی اسلامی»
🔸 مؤلف:
▫️دکتر مرتضی یوسفیراد
▪️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔸 ناقدان:
▫️دکتر علیاکبر علیخانی
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
▪️حجتالاسلام دکتر محسن رضوانی
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
🔸 دبیر علمی نشست:
▫️دکتر شریف لکزایی
▪️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📆 زمان: دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰٢
🕰 ساعت: ۱۳ الی ۱۵
📌 محل برگزاری: تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین وصال و فلسطین، پلاک ۹۵۱
📎 لینک نشست مجازی:
http://dte.bz/dppconf
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir