اخلاق حرفه ای تدریس3.pdf
338.8K
🌱اخلاق حرفهای تدریس (قسمت سوم)🌱
♻️از سری کارگاههای اخلاق کاربردی
✍️ الف. ف امیدوار
🔸حب و بغض در عرصه تدریس
حبّ یكی از فضایل است و البته در جایی میتواند در زمره رذایل قرار گیرد. بغض نیز یكی از رذایل است كه البته در مواردی نیز میتواند یک فضیلت محسوب گردد. برای مثال حب آل محمد(ص) فضیلت است ولی حب اهل گناه زذیله است و بغض مؤمن گناه و حرام است ولی بغض دشمنان اهلبیت(ع) یک عبادت است. در فروع دین نیز تولی و تبری داریم. تبری یعنی داشتن بغض نسبت به دشمنان اهلبیت(ع) که هم ثواب دارد و هم واجب است.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 103.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
به مناسبت چهارمین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب؛
مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب
⬅️ کانال گروه معارف و علوم انسانی دانشگاه امیرکبیر را در فضای مجازی دنبال کنید:
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/maarefaut
نشریه معارف
⚛️جاهلیت مدرن در مواجهه با عقلانیت رهاییبخش توحیدی
خاخام دکتر یوسف حمامی لالهزار، رهبر دینی کلیمیان ایران در وبینار بینالمللی «بررسی راهبرد جاهلیت مدرن در مواجهه با عقلانیت رهاییبخش توحیدی» که ۱۲ بهمن از سوی خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) برگزار شد؛ ابراز داشت:
⬇️نام خداوند تقدس دارد
متأسفانه توهین به مقدسات در چند سال اخیر وجود داشته در حالی که ادیان توحیدی سوزاندن کتاب مقدس قرآن در اروپا را برخلاف هر دین و باوری میدانند. نام خداوند برای ما تقدس دارد و در تورات تنها توهین و تمسخر بتها و بتپرستی مجاز بوده و حتی فردی اجازه تمسخر انسان گناهکار را ندارد. اگر به کتب دیگر ادیان ایمان نداریم ولی چون نام خدای یگانه و یکتا در آن آمده، هرگونه اهانت به آن کتاب مقدس به صورت غیرمستقیم اهانت به خداست. در تورات هرگونه اهانت به نام خدا و حتی نوشته ساده ممنوعیت دارد چه برسد به اینکه مجموعهای از اسامی متبرکه و اسماء الهی در کتاب مقدس قرآن وجود دارد.
ادیان ابراهیمی و توحیدی در رابطه با اعتقاد به خدای یگانه، بحث نبوت، بحث معاد و منجی موعود اشتراکات فراوانی با یکدیگر دارند و فقط در نوع اجرای احکام دینی تفاوتهایی مشاهده میشود. به طور کلی همه ما به خدای یگانه باور داریم و به سمت او نماز میخوانیم. اگر اختلاف نظری هم هست باید علمای ادیان با هم بحث کنند.
⬇️یادآور دوران بربریت و جاهلیت
اتفاقات اخیر ما را به یاد رفتارهای دوران بربریت و جاهلیت میاندازد. چون توان مقابله با یک کتاب، یک ایده و ایدئولوژی را ندارند فکر میکنند با پاره کردن و سوزاندن کتاب آن ایدئولوژی را از بین میبرند؛ در صورتیکه مسلماً معتقدان به آن کتاب را مصممتر میسازد و جز ایجاد نفاق، آتشافروزی و دشمنی میان ادیانی که اشتراکات بسیار زیادی دارند، نتیجهای حاصل نخواهد شد.
مشت زدن نشانه پیروزی نیست! بلکه این نشاندهنده آن است که از نظر گفتاری و مبانی و منطق دچار کمبود است و چون نمیتواند آن را جبران کند چنین رفتاری از او سر میزند. سوزاندن کتاب، ایدهها را از بین نمیبرد. توهین به ادیان دیگر چه مسلمان باشد، چه مسیحی و یهودی جز ابلهی و جاهلیت تعبیر دیگری ندارد و انسان را یاد دوران بربریت و جانشینان اسکندر مقدونی که به بتها و الهههای مختلف یونانی اعتقاد داشتند، میاندازد، دورانی که وقتی با یهودیت مواجه شدند و نمیتوانستند با منطق و گفتار آن را رد کنند دستور دادند طومارهای تورات را بسوزانند. برای اینکه تورات و قرآن را بخوانیم وضو میگیریم تا با طهارت دست به کتب مقدس بزنیم؛ چون نام و کلام خداست. دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه میان ادیان و اقوام مختلف هستند و منافع و سود آنها در جنگافروزی است. اینگونه رفتارها مصداق شعلهور ساختن اختلافهایی است که در اصل مورد پذیرش واقع شده است.
در دعای حضرت داوود(ع) آمده فرد خطاکار از بین نرود بلکه خداوند به هر فردی عقل و فهم و درک صحیح اعطا میکند تا بتواند نفس امارهاش را رها سازد. طبق باور یهودیان زمانی که منجی موعود ظهور میکند ضرورتاً همه دنیا مطابق اعتقاد ما یهودی نخواهند شد، بلکه همه افراد دنیا خداپرست میشوند.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
به مناسبت دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی🇮🇷برگزار می گردد:
💻مدرسـه فصلـی انقلاب اسلامی فضای مجازی
📆برنامههای روز 13 بهمن ماه 1401:
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر ایزدهی
➖گستره انقلاب اسلامی در فضای مجازی ملی یا جهانی
🕙ساعت 10
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامی
➖امکانسنجی انقلاب اسلامی در فضای مجازی
🕓ساعت 16
⬅️جهت ثبتنام و حضور شناسه@oisc_rooydad در ایتا
💻پخش زنده با ترافیک رایگان:
https://heyatonline.ir/graaph/
📲پخش از طریق کانال دفتر در ایتا و آپارات https://www.aparat.com/oisc_majazi
مستند انقلاب.pdf
529.6K
🇮🇷مستند انقلاب 57؛ فرصت یا تهدید؟!🇮🇷
ارزیابی رسانهای مستند انقلاب 57
✍️ علیرضا دباغ
دکتری فرهنگ و ارتباطات و مدیر کل سابق رسانههای نوین صدا و سیما
🔸درآمد
اگر از من بپرسند: پخش مستند «انقلاب 57» از شبکه «من و تو» را در فضای رسانهای چگونه ارزیابی میکنید؟ میگویم: خیلی خوب!
چرایی این امر به عوامل زیادی بستگی دارد که همگی از یک دلیل اصلی ریشه میگیرد و آن هم تمایل انسانها به روایتگویی و روایتخوانی است.
کافیاست در همین سن و سالی که هستیم یک بار دیگر کسی بگوید: «یکی بود یکی نبود»، آن وقت است که گوشهایمان تیز میشود و ذهنهایمان آماده میشود تا پای داستانی بنشینیم که قصهگو برایمان روایت میکند.
شنیدن داستان، تمایلی فطری است که انسان به آن علاقمند است و در قرآن کریم هم از این شیوه ارتباطی استفاده شده است؛ ملیت، رنگ، ایل و طایفه هم نمیشناسد. همه به آن علاقمندند یا حداقل توجه میکنند. پس اصل روایت کردن کاری است که فینفسه برای انسان دارای جذابیت است؛ از همینرو روایت شبکه «من و تو» از انقلابی که به آن عشق میورزیم در نفس خود جذاب است؛ اما آنچه محل اشکال است نوع روایتی است که با روایت دوستداران انقلاب تفاوت دارد و با ملاحظاتی همراه است که باید مورد توجه قرار گیرد.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف ش 108.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
اخلاق حرفه ای تدریس4.pdf
143.9K
🌱اخلاق حرفهای تدریس (قسمت چهارم)🌱
♻️ از سری کارگاههای اخلاق کاربردی
✍️ الف.ف. امیدوار
یكی دیگر از عوامل تأثیرگذار در بحث معلمی استفاده بجا از هنر، نظیر شعر است. گاه یك بیت شعر کار یک سخنرانی را به زیبایی انجام میدهد و گاه یك بیت شعر مطلب دشوار را به راحتی برای دانشجویان قابل درك میسازد.
در کارگاه تأثیرگذاری بحثی با عنوان «راههای نفوذ و ماندگاری اثر» وجود دارد، یعنی پس از اثر گذاری چه کنیم تا اثر باقی بماند؟ در آنجا گفته میشود که یكی از راههای ماندگاری اثر، بهره گیری از زبان شعر است. شعر، قدرت حافظه انسان را تقویت كرده و گاه یك قطعه ادبی مطلب مهم و طولانیای را به یاد انسان میآورد.
تمثیل نیز همین گونه است. تمثیل یعنی برای مطلب، مثال و نمونهای ملموس و محسوس پیدا كنید. به جزم میتوان گفت زبان تمثیل زبان اعجاز در اثرگذاری است.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 104.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir