🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
نشستها و کرسیهای علمی که دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می شود.
منبع:کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
♻️حدود تعاملات علمی با دنیا♻️
✍️سید حسن مهدیخانی سروجهانی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
(از همراهان کانال)
🔸 امسال که توسط مقام معظم رهبری سال «رشد تولید و مهار تورم» نام گذاری شده است، بی تردید محقق شدن این شعار اراده، همت و تلاش مسئولین و مردم را می طلبد. یکی از زمینه های رشد تولید، تیکه بر دانش بنیان ها است. مقام معظم رهبری شرکت های دانش بنیان را هم علم و هم اقتصاد دانسته و پرداختن به آن ها را یکی از اساسی ترین کارها معرفی کرده است (25/3/1395). با آنکه در زمینه رشد علمی پیشرفت های خوبی در کشور صورت گرفته است و سنجه ها و آمارهای جهانی نیز آن را تایید می کنند؛ اما هنوز به برخی دانش ها و فناوری ها دست نیافته ایم که دسترسی به آنها نیازمند به تعاملات علمی با کشورهای دیگر است.
🔹در مدت صد و اند سال اخیر نحوه مواجهه ما با علم، صنعت و تکنولوژی جدید یکی از مسائل پر چالش بوده است. در این خصوص دو دیدگاه شکل گرفته است که هر دو آسیب زا هستند؛ عده ای غرب گرا «از فرق سر تا نوک پا فرنگی شدن» را دنبال کرده اند و در مقابل سنت گرایان به دیوارکشی در برابر تمدن غربی اصرار داشته اند. انگاره گروه اول را بعضی کشورها در برخی ادوار دنبال کردند. آنان علم و صنعت و تکنولوژی جدید را به صورت تقلیدی از کشورهای پیشرفته وارد کرده و در نتیجه بی آنکه بتوانند پیشرفت کنند، به کشورهایی وابسته تبدیل شدند. سنت گرایان نیز با تلقی تقابل دین با علوم و تکنولوژی جدید، به ویژه تمدن غرب، به مخالفت با آن برخاستند و مانع استفاده از تجربیات علمی دیگران شدند؛ البته ریشه این نگرش به دوره اولیه اسلام باز می گردد که شعار «حسبنا کتاب الله» خلیفه دوم و توجه به ظاهر آیات، مانع تفکر و تعقل در بین عده ای از مسلمانان شد. این جریان در دوره های بعد با علوم عقلی، طبیعی و ... مخالفت کردند و به ترجمه آثار تمدن های پیشین و استفاده از تجربیات علمی دیگران بدبین شدند؛ از جمله امام محمد غزالی در تهافت الفلاسفه به فیلسوفان تاخت و در احیاء علوم دین علوم عقلی و تجربی را غیر ضروری و غیر اسلامی دانست. در حالی که دین اسلام انسان را به تفکر، تکاپو و کشف حقیقت فرا می خواند؛ در قرآن کریم بیش از 750 آیه راجع به مسائل طبیعی و تجربی و مطالعه درباره اسرار آفرینش آمده است و اهل بیت (علیهم السلام) نیز عنایت ویژه ای به علوم عقلی، طبیعی و تجربی داشتند و شیعیان نیز به تأسی از آن بزرگواران در این زمینه پیش گام بوده اند؛ سده چهارم هجری به سبب روی کار آمدن دولت های شیعی مانند آل بویه، حمدانیان و فاطمیان و فراهم شدن زمینۀ بسط اندیشۀ شیعی، اوج پیشرفت های علمی مسلمین به حساب می آید؛ به گونه ای که آدامتز شکوفایی تمدن اسلامی را در این قرن دانسته و کرامر از سده چهارم با عنوان رنسانس اسلامی یاد کرده است. متاسفانه در دوره های متأخر مخالفت با علوم عقلی و تجربی به تشیع نیز سرایت کرد و در قالب اخباری گری ظهور و بروز یافت. وقتی جلو تفکر گرفته شود و جمود جای آن را بگیرد، نظریات نسبی علوم تجربی در قالب سنت به باورهای به ظاهر دینی تبدیل می شوند، آن گاه علم و دین در مقابل هم قرار می گیرند.
🔸وجود چنین جریانهایی در کنار جریان غرب گرایی همواره آسیب های زیادی در پیشرفت جامعه اسلامی داشته است. اما انگاره سوم که شوربختانه مغفول مانده یا کم رنگ بوده است، توجه به مبانی دینی و تجربه تاریخی تمدن اسلامی در استفاده از تجربیات دیگران است. توصیه های قرآن کریم، مانند «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکرِ إِن کنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» (نحل، 43) هم چنین سیره نبی مکرم اسلام (ص) مانند استفاده از دانش و تجربۀ اسرای مشرک در جنگ بدر یا مامور ساختن زید بن ثابت برای یادگیری زبان اهل کتاب، سرمشق و الگوی مسلمانان در سده های میانه شد تا از علوم و تجربیات تمدن های دیگر و اقوام مختلف بهره بگیرند؛ البته در این تاثیرپذیری آموزه های قرآن کریم مبنا و ملاک بود و یافته های دیگران از غربال آن می گذشت.
🔹مادامی که جامعه ای به همه علوم و فنون دست نیافته، ناگزیر از ترجمه و استفاده از تجربیات علمی دیگران است. مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهای خود با نخبگان گفته اند: «بدیهی است که یک کشور همه فصول و سطوح مورد نیازِ در مسائل علمی و فنّاوری را نمی تواند خودش تهیّه کند، باید از دیگران هم بگیرد؛ امّا این گرفتن از دیگران به صورت دست دراز کردن به سوی دیگران نیست» (17/7/1392). تجربه تاریخی تمدن اسلامی گویای این است که مسلمانان ابتدا با ترجمه (که از آن به نهضت ترجمه یاد شده) شروع کردند سپس به تولید علم رسیدند. آن چه مهم است این است که نباید در ترجمه متوقف شد و مقلدانه آن را مبنا قرار داد؛ زیرا جامعه ای که در ترجمه و بازخوانی متوقف شود جامعه ی دنباله رو خواهد بود و به توسعه ی علمی و فکری نمی رسد، اگر چه به مظاهر تمدنی هم دسته یابد، اما باز از کاروان دانش عقب خواهد بود. چنان که مقام معظم رهبری بیان داشته اند: «فرض کنید یک نیروگاه هستهای هم فلان کشور غربی بیاید اینجا، خودش بسازد، خودش اداره کند، از برقش ما استفاده کنیم. این هیچ وزانتی برای یک ملّت محسوب نمی شود. هیچ ارزشی به حساب نمیآید. آن وقتی اعتبار و وزانت برای یک کشور بهوجود میآید که خودش توانایی از خود بروز بدهد» (17/7/1392).
✅ برای اینکه به مفهوم حقیقی توسعه علمی جامه عمل پوشانده شود، باید در قالب مبانی دینی و هویت اصیل خود به تجربیات علمی دیگران جهت داد و طرحی نو در انداخت. این راهی است که می تواند جامعه ما را به سمت توسعه و تعالی سوق دهد، راهی که مقام معظم رهبری نیز همواره بر آن تاکید داشته اند: «ما از شاگردی و یادگیری هیچ ابائی و ننگی نداریم اما نمی خواهیم دانشگاههای ما بازتولید دانشگاههای آمریکایی با همان فرهنگ غلط غربی باشند» (دیدار با نخبگان، 17/7/97)؛ «این که من گفتم تولید علم، معنایش این نیست که علم دیگران را یاد بگیریم - آن را که باید یاد بگیریم و در این شکی نیست - معنایش این است که ما خط مرز دانش را بشکنیم، باز کنیم و آفاق جدیدی را فتح کنیم» (دیدار با جمعی از مهندسان، 12/5 1383).
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
شهیدین.pdf
10.28M
🇮🇷پاسداشتي از شهيدين مطهري و آويني🇮🇷
✅ الف) مطهري، فرزند دليل
✍️ نوشتاري از سيدمحسن طاهري
گفتهاند كه «برگ در انتهاي زوال ميافتد و ميوه در ابتداي كمال» و مطهري در ابتداي كمال افتاد. مطهري نتيجه و ميوه پيوند مبارك دو درخت بزرگ بود؛ فقيهي عارف و عارفي فيلسوف. دو تن كه يكي با تكيه بر اندوختههاي ناپيداكران فقهي و عرفاني خود، سكوت تاريك زمانهاش را شكست و با تداوم بخشيدن و سامان دادن به نظريه ولايت فقيه، طرحي نو در انداخت؛ و ديگري به پشتوانه دانشهاي گوناگون، قرآن را به قرآن تفسير كرد و «الميزان» را نگاشت. يكي آخرين انقلاب سياسي جهان را رقم زد و ديگري ـ آنگونه كه گفتهاند ـ آخرين فيلسوف اسلامي بود و صدراي قرن بيستم نام گرفت. مطهري ثمره تلاقي دو اقيانوس خميني(ره) و طباطبايي(ره) بود.
🔸سخن اما تنها اين نيست و اصلاً اين نيست؛ سخن اين است كه كسان ديگري نيز در محضر آن دو بزرگوار بودند و سالها در پيش عظمت علمي و عرفانيشان زانو زده بودند، اما چرا از آن ميان تنها مطهري چنان درخشيد. امام خميني(ره) و علامه طباطبايي(ره) شاگردان بسياري داشتند كه اتفاقاً بعدها كارهاي بسيار مهمي كردند، ولي هيچكدام به پاي و پايه مطهري نرسيدند؛ چرا؟!
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌊سفسطه خطرناک علیه نام خلیج فارس🌊
✍️ سیدعباس مجتهدی، مشاور ارشد مرکز مطالعات خلیج فارس در گفتوگوی ایکنا درباره اهمیت و حساسیت و تأکید مکرر رهبر معظم انقلاب و همه ایرانیان با هر گرایش و سلیقهای نسبت به حفظ نام خلیج فارس گفت: سفسطه بزرگ و خطرناکی از سالها پیش علیه منافع کشور پیرامون نام خلیج فارس مطرح و در دنیا به راه انداختند و آن این بود که بسیاری از مکانها دو نام دارند و به مواردی مانند اختلاف نظر بر روی دریای ژاپن که کرهایها به دریای شرق و جزایر مالویناس که انگلیسیها به آن فالکلند میگویند. در حالی که در طول تاریخ ۹۹ درصد اسناد نام این مکان را خلیج فارس بیان کرده و یک درصد باقیمانده هم ناشی از اشتباهات جغرافیایی است..
🔸توجه به فرای مرزها برای اثبات علمی یک نام
اخیرا توسط کمپانی هند شرقی نقشهای دو زبانه عربی ـ انگلیسی مربوط به سال ۱۸۳۰ میلادی تهیه شده که در آن نام خلیج فارس آمده و مشخص شده که آن جزایر متعلق به ایران است..
🔻ناسیونالیسم افراطی عربی؛ ریشه اصلی تحریف
ریشه اصلی شروع ماجرای تحریف نام خلیج فارس ناسیونالیسم افراطی عربی» بوده است و شروع این ماجرااز عراق و توسط ژنرال عبدالکریم قاسم بود که پس از کودتا ی سال۱۹۵۹ میلادی در عراق از آنجا که به دنبال رهبری جهان عرب بود از واژه جعلی خلیج عربی به جای خلیج فارس استفاده کرد و بعد از آن هم جمال عبدالناصر این نام جعلی را به کار برد.
در واقع این اتفاق یک جعل تاریخی بدون مستند و مدرک علمی و تاریخی است اما بارها تکرار کردهام که نباید قدرت دلارهای نفتی را در تداوم این تحریف دست کم گرفت زیرا ناسیونالیسم افراطی عربی همچنان وجود دارد هر چند افراد منصفی در جهان عرب وجود دارند که این واژه را قبول ندارند اما متأسفانه در صورت استفاده از نام صحیح تحت فشار رسانهای قرار میگیرند.
📆 قدمت ۲۶۰۰ ساله نام خلیج فارس
مقدسترین سند جهان که در آن از خلیج فارس نام برده شده، حدیث پیامبر اکرم(ص) است که فرمود: «در مدینه هیچ دروازهای نیست مگر اینکه فرشتهای در حالیکه شمشیرش را بیرون آورده از ورود دجال جلوگیری کند. سپس سه بار فرمود: دجال در دریای فارس و دریای روم نیست و سپس سه بار کف دست راست خود را بر کف دست چپ خود زد». این حدیث که از نظر رجال اهل سنت روایت صحیحی ارزیابی شده در کتاب «مسند ابی یعلی الموصلی البغدادی» آمده است. لذا افراطیون عرب باید بدانند اگر مسلمان هستند حتی پیامبر اکرم(ص) نام دریای فارس را به کار بردهاند
از دیگر کتابهای قدیمی جغرافیایی اسلامی در این خصوص میتوان به «الممالک و المسالک/ ابن خردادبه اشاره کرد که در قرن سوم هجری تهیه شده است. «سفرنامه ابو دولت خزریجی» جهانگرد و جغرافیدان عرب در قرن چهارم هجری، «عجایبالمخلوقات زکریای قزوینی» جغرافیدان قرن هفتم هجری و «سفرنامه ابن بطوطه» جهانگرد معروف قرن هشتم هجری نیز از جمله کتابهای دیگری است که نام «بحر پارس» آمده است.
🔹 گام دوم برای اثبات یک نام جغرافیایی رجوع به عالیترین مرجع حقوقی و بینالمللی جهان؛ سازمان ملل است و سازمان ملل متحد نیز مبتنی بر همین اسناد و مدارک معتبر تاریخی، بارها از خلیج فارس نام برده است.
🔹سومین گام نیز مراجعه به دیگر منابع و سازمانهای معتبر بینالمللی است که در رأس آنها میتوان به «سازمان بینالمللی هیدروگرافی(IHO)» که سال ۱۹۲۱شمسی در موناکو تأسیس شده و آنجا دو نام خلیج فارس و خلیج ایران ذکر شده اشاره کرد.
🔻دانشگاه آکسفورد، قدیمیترین دانشگاه جهان، در دایره المعافها، اطلسهای جغرافیایی و... نام خلیج فارس آمده است. دیگر منبع و مرجع مشهور دایره المعارف «بریتانیکا» است که سال ۱۷۶۸ میلادی پدید آمده و در ان نیز به نام خلیج فارس اشاره شده است.
اینها مجموعه مراحلی است که باید در اثبات یک نام جغرافیایی به آن توجه کرد و این مشخص میکند جعل این نام یک اقدام بیپایه و بر مبنای ناسیونالیسم عربی و همراه با شیطنت انگلیسیها بوده است. 👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛ "متقین" در چاپ بیست و یکم
✍اثر استاد سید مهدی شجاعی
چاپ بیست و یکم کتاب «متقین»اثر سید مهدی شجاعی در ۲۹۴ صفحه رقعی با بهای پشت جلد ۱۷۵۰۰۰ تومان از سوی نشر نیستان در بازار کتاب در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.
به گزارش خبرآنلاین، متقین شرح خطبه متقین نهجالبلاغه است، خطبهای عظیم و عمیق که حضرت امیرالمؤمنین در پاسخ همام که گفت یا علی! صف لی المتقین (متقین را برایم توصیف کن)، فرمودند. خطبه چنان عمیق و پرمعنا است که با اعتراف نویسنده مبنی بر ایجاز متن باز کتاب قریب چهارصد صفحه شده است. در این کتاب سیدمهدی شجاعی با استفاده از آیات قرآن و احادیث و روایات، به شرح و توضیح عبارت به عبارت خطبه میپردازد.
در ذیل عبارت «ومشیهم التواضع» میخوانیم:
این دریادلان بال بر زمین تواضع میسایند و در آسمان خضوع پرواز میکنند و از زلال چشمه خشوع مینوشند و در باران فروتنی غسل میکنند. تواضع را میوه درخت علم خویش میدانند و فروتنی را زکات خرمن متراکم شرف و فضیلت خود میشمرند. این بزرگمنشان همچنان که شیرینی عفو و گذشت را در زیر دندان قدرت خود مزمزه میکنند، حلاوت تواضع را بر بام رفعت خویش میچشند.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️انتشار آراء امام خمینی در انتخابات برای نخستین بار
به گزارش جماران حمید انصاری اعلام کرد: در ادامه انتشار اسناد منتشر نشده از امام خمینی(ره)، برای اولین بار چهار فهرست شامل اسامی کسانی که امام در چند انتخابات حساس دهه اول انقلاب به ایشان رأی داده است منتشر میشود.
قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: انتشار فهرست اسامی کسانی که امام خمینی در چند انتخابات به ایشان رأی داده است در واقع بیانگر رفتار عملی امام خمینی در مواجهه با انتخاباتها میباشد و از جنبههای گوناگون قابل تحلیل و تفسیر است.
وی افزود: طبعا پس از گذشت چند دهه از آن زمان، درک زوایای پنهان و نکات ظریف نهفته در این اسناد خصوصا برای نسلهایی که آن دوران را ندیده است نیازمند اشاراتی هرچند کوتاه درباب شرایط سیاسی و اجتماعی و وضعیت آرایش نیروهای سیاسی در انتخاباتهای آن دوران میباشد.
در مجموع 4 سند در این مرحله منتشر شده است. اولین سند (تصویر بالا) اسامی 30 نفری است که امام خمینی در مرحله اول انتخابات نخستین دوره مجلس شورای اسلامی شهر تهران در 24 اسفند 1358 به آنها رأی داده است.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
جلوه های معلمی.pdf
260.9K
👨🏻🎓جلوههاي معلمي استاد شهيد مطهري 👨🏻🎓
✍️از زبان شاگرد او حجتالاسلام فاكر
🔸 به نظر شما ويژگيهاي مهم استاد از لحاظ تعليم و تدريس چه بود؟
🔹در مقام تدريس، استاد چند خصيصه روحي داشت كه بسياري از موفقيتهاي ايشان در زمينه تعليم، مديون اين خصايص بود:
1ـ استاد مطهري، تدريس را به عنوان عبادت و وظيفة ديني انجام ميداد. او مدرس ديني بود نه مدرس شغلي. به عنوان يك وظيفة خدايي درس ميداد. ما وقتي ميگوييم مدرس شغلي، منظورمان اين نيست كه حتماً يك مدرس، درسي كه ميدهد در مقابلش پول بگيرد، ممكن است كه در مقابل درس دادنش پول هم نگيرد ولي مدرس شغلي باشد. منظور ما اين است كه گاهي ميبينيم كه يك نفر شغلش تدريس است. مثل كاسبي كه صبح ميرود، در دكانش را باز ميكند، مدرس شغلي هم دكانش مدرسه است. منتها كارش اين است كه در كلاس، درسش را ميدهد. يك چنين كسي ممكن است پول هم نگيرد ولي تدريس او، شغل اوست. مثلاً معلمي سي سال درس ميداده بعد بازنشسته شده، حالا در خانه، بيكاري آزارش ميدهد، ميرود به مدرسه درس ميدهد. چنين كسي درس دادن شغلش هست، يعني مشغولياتش هست.
اما يك وقت معلمي به عنوان انجام وظيفه درس ميدهد. من درس ميدهم تا اين بچه چيز ياد بگيرد تا جامعه را نجات دهد و خودش ارشاد شود. آقاي مطهري نخستين ويژگياش در مقام درس دادن اين بود كه انسان وقتي پاي درسش مينشست احساس ميكرد ايشان در حال انجام وظيفة ديني است.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
هدایت شده از اجتهاد
💢حجاب در میانه گفتگوی حوزویان
✔️در گفتمان انقلاب اسلامی، مسئله حجاب به عنوان مفهومی اسلامی و ضرورت شرعی مورد تأکید و توجه است؛ هرچند در عرصه روش و اجرا، اختلاف نظرهایی بین صاحب نظران وجود داشته و دارد. استاد ابوالقاسم علیدوست بهتازگی در گفتگویی به ابعاد مسئله حجاب و میزان مداخله حاکمیّت در این زمینه پرداخت که با واکنشهایی روبرو بود. (اینجا بخوانید)
بعد از آن، احمدحسین شریفی (رئیس دانشگاه قم) در دو یادداشت کوتاه، ادبیات خاصی را در نقد ایشان بهکار برد و مهدی جمشیدی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) نیز تحلیل استاد علیدوست را با نگاهی روششناسانه مورد نقد قرار داد و به تبیین قواعد مصلحتاندیشی در بازسازی اجتماعی پرداخت.
در این میان، نقد احمدحسین شریفی با واکنشهای متعددی ازجمله سید مرتضی حسینی کمالآبادی (از شاگردان استاد علیدوست) همراه بود که گزارشی از این نقدها پیشرو قرار میگیرد.
👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70988
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
47.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚛️پیام ریاست محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها به اساتید دروس معارف اسلامی به مناسبت روز معلم
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
معاونت پژوهشی و گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می کند:
🔰 سلسله پیش نشست های طرح تاسیس آزمایشگاه پژوهشی هنر و رسانه دینی " شهاب مبین" دانشگاه تهران
💠 دو قدم تا افتتاح آزمایشگاه پژوهشی هنر و رسانه دینی دانشگاه تهران
🔹 پیش نشست دوم
با حضور حضرات استادان:
- کاظم فولادیقلعه
معاون آموزشی دانشکده مهندسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
- بابک جوادی
رئیس پارک علم و فناوری دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
- سید سعیدرضا منتظری
سرپرست بنیاد نخبگان استان قم
- سید حسین اخوانعلوی
رئیس سابق پارک علم و فناوری استان قم
- یوسف زینال زاده
معاون فرهنگی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران
- مجتبی رحماندوست
دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
- سهیل اسعد(ادگاردو روبین)
فعال هنری و رسانه ای از آرژانتین
- حبیب بنیسی
مدیرعامل شرکت دانش بنیان رسانه گستر بنیسی
- حمید صالحی
دبیر اجرایی جشنواره مردمی فیلم عمار
🔹 زمان:
سه شنبه - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ساعت ۱۰ تا ۱۲
🔹 مکان:
تالار امام هادی علیهالسلام - دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران
💠 لینک مجازی ورود به جلسه:
https://vroom.ut.ac.ir/farabi1
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
14.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
•
📺 #نماهنگ «خواهش میکنم نپُرسید!»
گریه و تأثر علامهطباطبایی‹ره› در غم از دستدادن شاگردش شهیدمطهری‹ره›
📍اختصاصی روز معلم | ۱۲ اردیبهشت۱۴۰۱
🎬 کاری از «رسانه المیزان»
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛امروز 12 اردیبهشت سالروز گرامیداشت مقام استاد، دانشگاه تهران
✔️حضور ریاست محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در کلاسهای درس دانشگاه تهران برای تبریک روز معلم و تجلیل از مقام استاد.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
به یاد استاد.pdf
5.32M
🇮🇷به ياد استاد🇮🇷
به مناسبت 12 ارديبهشت، سالروز شهادت استاد مرتضي مطهري
✍️ محمدحسین وزارتی
✅ الف) گلولههای جهل
سه ماه از ورود امام به ایران و پیروزی انقلاب گذشته بود. بازار مباحث سیاسی و اعتقادی همچنان داغ بود. گروههای مختلف با گفتگو و اطلاعیه و مناظره و روزنامه و ... سعی در ترویج نظرات خود داشتند. چند روزی از ترور سپهبد قرنی گذشته بود كه ناگهان خبر دیگری فضای سیاسی ایران را شوكه كرد؛ «استاد مطهری در حالی كه شبهنگام از منزل دكتر سحابی خارج میشد، با گلولهای به شهادت رسید.» در پی این خبر، این سؤال در اذهان مردم نقش بست كه چه كسانی و چرا مطهری را به شهادت رساندند؟
ابهام به سرعت برطرف شد. «گروه فرقان» كه مسؤولیت ترور شهید قرنی را ـ به علت نقش وی در سركوب شورشهای كردستان ـ به عهده گرفته بود، این بار نیز با افتخار، دلیل ترور استاد مطهری را اینگونه اعلام كرد: «فكر به قدرت رسیدن آخوندیسم و آمادهسازی تشكیلاتی آن، از مدتها قبل، حتی قبل از خرداد 42 از طرف او طرح شده بود.»!
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
نشستها و کرسیهای علمی که امروز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می شود.
منبع: کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️بسته ویژه بزرگداشت شهید آیتالله مرتضی مطهری (ره)
🔹جمهوری اسلامی، عدالتگرایی و پاسخگویی حاکمان/ استاد شهید مرتضی مطهری: http://ijtihadnet.ir/?p=29016
🔸فقه در چشمانداز شهید مطهری/ محمدحسن نجفی: http://ijtihadnet.ir/?p=50876
🔹ظرفیتهای فقه مطهری برای فقه معاصر/ احمد مبلغی: http://ijtihadnet.ir/?p=65460
🔸روایات مشهوری که شهید مطهری آنها را جعلی میدانست/ مهدی مهریزی: http://ijtihadnet.ir/?p=29314
🔹دیدگاههای شهید مطهری درباره «عقد بیمه»/ محمدهادی کمالی: http://ijtihadnet.ir/?p=33195
🔸استاد مطهری؛ یک مصلح اجتماعی با خاستگاهی دینی/ محسن اسماعیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=50872
🔹شهید مطهری؛ طراح خطوط بنیادینِ اندیشه اقتصادِ اسلامی/ عادل پیغامی: http://ijtihadnet.ir/?p=50914
🔸شهید مطهری و نقش رضایت مردم در حرکات سیاسی ائمه(ع)؛ نقدی بر یک دیدگاه/ محمدمهدی کریمپور: http://ijtihadnet.ir/?p=62265
🔹شریعتی و مقتضیات زمان و مکان در فقه پویا/ سیدجواد میری: http://ijtihadnet.ir/?p=51821
🔸مطهری و اندیشه معاصر اسلامی و شیعی/ سید محمد عیسینژاد: http://ijtihadnet.ir/?p=29022
🔹نسبت بین ایمان و دموکراسی در اندیشه شهید مطهری/ نجف لکزایی: http://ijtihadnet.ir/?p=25615
🔸استاد مطهری و بازخوانی هویت ملی محذوف/ داود مهدویزادگان: http://ijtihadnet.ir/?p=28611
🔹بازخوانی اندیشههای شهید مطهری در حوزه «زنان»/ داود مهدوی زادگان: http://ijtihadnet.ir/?p=18023
🔸تفاوت دیدگاههای علامه طباطبایی و شهید مطهری درباره حقوق فردی و اجتماعی زنان/ محمدرضا زیبایینژاد: http://ijtihadnet.ir/?p=14472
🔹پیشنهادهایی برای «تحول در فقه» از منظر شهید مطهری/ حسین سوزنچی : http://ijtihadnet.ir/?p=4343
🔸«شهید مطهری و تمدن نوین اسلامی»/ آیتالله سبحانی، علیرضا اعرافی و حمید پارسانیا: http://ijtihadnet.ir/?p=41360
🔹اضلاعِ روایتِ استاد مطهری از قیامِ عاشورا/ دکتر مهدی جمشیدی: http://ijtihadnet.ir/?p=53286
🔸جمهوری اسلامی از نگاه استاد شهید آیتالله مطهری/ http://ijtihadnet.ir/?p=40598
🔹اقتصاد اسلامی و سؤالات اساسی آن، از منظر استاد شهید مطهری: http://ijtihadnet.ir/?p=54192
🔸تحجر و تجدد؛ در احیاگری دینی شهید مطهری: http://ijtihadnet.ir/?p=65921
📗معرفی «کتاب روابط زن و مرد در اسلام»: http://ijtihadnet.ir/?p=68576
📕معرفی کتاب «مقدمهای بر حکومت اسلامی»: http://ijtihadnet.ir/?p=18272
📒معرفی کتاب «جمهوری اسلامی و کارآمدی آن در اندیشه شهید مطهری»: http://ijtihadnet.ir/?p=28639
📘معرفی کتاب «نظام خانوادگی اسلام»: http://ijtihadnet.ir/?p=47439
📙معرفی کتاب «خانواده و اخلاف جنسی»: http://ijtihadnet.ir/?p=51197
📔معرفی کتاب «مطهری و عدالت»: http://ijtihadnet.ir/?p=52271
📗معرفی کتاب «مبانی و نوآوریهای فقهی شهید آیتالله مطهری»: http://ijtihadnet.ir/?p=58447
📒معرفی کتاب «حق عقل در اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=68576
منبع: اجتهاد
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
روش ها و قالب ها.pdf
282.9K
✅ روشها و قالبهاي بيان معارف
🌸در آئینه بيان و بنان استاد شهيد مطهري🌸
✍️ مصطفي فاطميبصير
🔸درآمد
دنياي امروز، دنياي روشها و قالبهاي آموزشي در عرصة تدريس و تبليغ است. پس بايد به روشها و قالبهاي آموزشي به منظور حداكثر تأثيرگذاري و تأثيربخشي تربيتي و اخلاقي در ذهن و جان مخاطب توجه كنيم. تطبيق شكل و محتواي بيان معارف با نيازهاي روز و توجه به متون معارف با ملاحظه تنوع و تكثر مخاطبان به لحاظ خصوصيات اجتماعي، سني، تحصيلي و جنسيتي از الزامات و ضروريات انكارناپذير در عرصة معارفگستري است. منابع ديني ما به لحاظ كمي و كيفي، صوري و معنوي، گنجينهاي فاخر از روشها و قالبهاست که ميتواند براي اساتيد و مبلغان گرانقدر زمینه تدريس و تبليغ مفيد و مؤثر را به ارمغان آورد. با نگاه اجمالي به دانشنامة معارفگستري استاد شهيد آیتالله مرتضی مطهري كه مملو و مشحون از موفقيتها و كاميابيهاست ميتوان به وضوح دريافت كه ايشان از اين ظرفيتها و قابليتهاي معنوي و تربيتي، به خوبي استفاده كرده و مجموعهاي فاخر و ارزشمند از تجارب استادي خود، به عنوان ميراث ماندگار براي معارفگستران به ارمغان نهاده است.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران/ جلسه سوم
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی
📆زمان: چهارشنبه، 13 اردیبهشتماه، ساعت 7 الی 9:30
🏢مکان: قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔗لینک ورود به جلسه: dte.bz/cptconf
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی
✍️نشست دوازدهم: راهبردهای قرآنی بحرانهای معنویت و معنا در جهان امروز
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر غلامرضا بهروزی لک
استاد تمام گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم ع
📒دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی
📅زمان: چهارشنبه 1402/02/13
⏰ساعت: 10:30 الی 12
🔷قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه سوم، تالار کوثر
🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد.
💠لینک ورود به جلسه:
🌐 dte.bz/maarefconf
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
♦️رهبر معظم انقلاب در روز معلم: تقویت #مدارس_دولتی مهم است؛ نباید جوری باشد در کشور که وقتی گفته می شود مدرسه دولتی اولین چیزی که مقابل انسان نقش می بندد، ضعف مدرسه است. وقتی به مدرسه دولتی کم اعتنایی کنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیه مالیاش آنقدر نبود که بتواند در مدرسهای که شهریه می گیرد ثبت نام کند، ناچار است که تن به ضعف بدهد؛ یعنی کسی که بنیه مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد این #بیعدالتی_محض است و به هیچ وجه قابل قبول نیست.
این فکر وجود داشته در بعضی از مسئولین کشور در گذشته که ما بیاییم آموزش و پرورش را از دولت جدا کنیم. بدهیم دست بخشهای خصوصی بروند، این خرج سنگین و این بودجهی سنگین را از دوش آموزش و پرورش برداریم. دستشان درد نکند، برای #نابود_کردن_کشور فکر خوبی است این. شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است. بنابراین مسئلهی برونسپاری معنیای ندارد. این شأن دستگاه حاکم قابل واگذاری نیست. ۱۴۰۲/۲/۱۲
✅پیشنهاد می شود در مورد #عدالت_آموزشی این چهار مطلب به ویژه یادداشت اول( چرا عدالت آموزشی مهم است؟) را مطالعه کنید:👇
🔻eitaa.com/m_amin_rezai/2953
🔻eitaa.com/m_amin_rezai/2976
🔻eitaa.com/m_amin_rezai/559
🔻eitaa.com/m_amin_rezai/515
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
اسلامی سازی علوم.pdf
267.9K
🌴 اسلاميسازي علوم🌴
❓چيستي، چرايي و چگونگي علم ديني
✍️دکتر غلامرضا بهروزلک
🔻مدخل
چند دهه است که به تبع رشد و گسترش احیای اسلام در جهان امروز شاهد بحث و گفتگو در باب علم دینی یا اسلامی سازی علوم هستیم. انقلاب اسلامی ایران نیز به عنوان بزرگترین حرکت اصلاحی و احیای دینی در قرن بیستم، منادی بازگشت به علوم اسلامی و ریشههای علم در سنت گذشته اسلامی بوده است. انقلاب فرهنگی از نخستین سیاستهای جمهوری اسلامی در این زمینه ميباشد.
شاید در فضای مسلط فرهنگ و دانش غرب بر جهان امروز سخن گفتن از اسلامیسازی علوم امری عبث و بیهوده قلمداد شده و دانشهای عرفی غربی امری محتوم و گریز ناپذیر در تمامی جوامع تلقی شود. این امر را میتوان بخشی از سیطرة غرب سکولار بر جهان امروز دانست. دانش سکولار غربی این امر را مسلم گرفته است که تنها راه شناخت انسان و جهان هستی، تمسک به عقل خودبنیاد بشری بوده و نفی آموزههای دینی در زمینة علم و دانش را نشانه بلوغ بشری قلمداد نموده آن را شاخص اصلی روشنگری میداند.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 86.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
تاثیرگذاری5.pdf
317.7K
⚛ تأملي در كارگاه روش تأثيرگذاري
📣 ويژگيهاي گيرنده پيام
✍️گفتگو با استاد الف. ف (اميدوار)/ قسمت پنجم
♻️در قسمت قبل گفتيم اگر بخواهيم چارچوبي منسجم و منطقي به بحث تأثيرگذاري بدهيم بهتر است به اين چهار رکن بپردازيم: «پيام»، «فرستنده پيام»، «گيرنده پيام» و «ابزار پيامرساني». هر کدام از اينها هم ويژگيهاي خودشان را دارند. ويژگيهاي ابزار پيام رساني را گفتيم. الآن بحثمان در خصوص ويژگيهاي گيرنده پيام است يعني مخاطب؛ کسي که قرار است پيام را به او منتقل کنيم؛ نيز بايد ويژگيهايي داشته باشد.
نخست به عنوان مقدمه بگويم كه ممکن است يک استاد بگويد: «ويژگيهاي گيرنده پيام چه ربطي به من دارد!؟ اينکه دست من نيست که او اين ويژگيها را داشته باشد يا نداشته باشد»
پاسخ اين است كه اتفاقاً اينگونه نيست. بخش زيادي از ويژگيهايي که مخاطب بايد داشته باشد را استاد بايد ايجاد بکند. البته من در بحثهاي آينده نشان ميدهم که اين امر شدني است.
اولين ويژگي گيرنده پيام احساس نياز به آن بحث است. هر مخاطبي در هر بحثي اولين ويژگي و شايد مهمترين ويژگياش احساس نياز به آن بحث است. يعني بايد احساس کند چيزي که شما ميخواهيد به او بگوييد به دردش ميخورد؛ ضرورت دارد؛ لازم است که او اين مطالب را فرا بگيرد. اگر مخاطب اين احساس نياز را نداشته باشد شما بهترين حرفها را هم بزنيد اثرگذار نيست. ايجاد و نشان دادن عطش مخاطب به او وظيفه استاد است.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 93.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔کرسی ترویجی «دلایل و ظرفیت مرجعیت علمی قرآن در فقه و قانون»
👤ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سید جعفر صادقی فدکی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
👤ناقد: حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی کوشا؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📅 زمان: پنجشنبه، 14 اردیبهشتماه، ساعت 10 تا 12
🏢 مکان: قم، چهار راه شهدا، جنب مرکز همایش های غدیر، ساختمان پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، تالار شیخ طبرسی
🔗لینک شرکت در جلسه: dte.bz/quranconf
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰اسلام در #روسیه از گذشته تا کنون
🔹به صورت حضوری و مجازی در سالن همایشهای موسسه بین المللی المرتضی علیه السلام برگزار میگردد.
👤سخنران: استاد حاج یوسف گابیسوف
«استاد علوم اسلامی مرکز اسلامی مسکو»
زمان: پنجشنبه ساعت 10 صبح
شرکت در نشست علمی به صورت مجازی (رمز 1234)
https://eitaa.com/joinchat/2517303572C11f3e01858
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir