✅ کسب رتبه علمی «ب» نشریه «quranic new studies»
✍️به استناد مصوبه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور به تاریخ 1/6/1401 در خصوص تعیین اعتبار نشریات علمی با عنوان « quranic new studies » از شماره اول به صاحب امتیازی جامعةالمصطفی العالمیه تایید شد.
استادان فرهیخته معارف می توانند آثار علمی خود را که مرتبط با این نشریه است، برای ایشان ارسال کنند.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با مدیریت دکتر سیدجواد میرخلیلی، مدرس دانشگاه و مدیر مسئول فصلنامه پژوهشهای فلسفه سیاسی اسلامی، با حضور بیش از 1000 عضو فرهیخته(اعم از اساتید و محققین مطرح حوزه و دانشگاه، و مدیران فرهنگی سیاسی کشور)، با محوریت دروس معارف اسلامی و با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان در پیام رسان ایتا در خدمت اساتید عزیز است.
همچنین از مطالب، تجربیات و معرفی آثار اساتید عزیز در کانال استقبال می شود.
آدرس کانال در پیام رسان داخلی ایتا👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
20M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️موسس تمام تغییرات ژئوپلیتیکی منطقه
توصیف های جالب دکتر بشار جعفری سفیر کهنه کار سوریه در مسکو از رهبری، حاج قاسم و وزرای خارجه ایران.👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔲 چارچوب زندگی صادق
❓پایههای زندگی چیست؟
✍دکتر عباس پسندیده
✳️ امامصادق(ع) پاسخ میدهد:
1⃣ تلاش خستگیناپذیر؛ برای ساختن سرنوشت.
2⃣ حیای الهی؛ عامل خودمهارگری.
3⃣ آرامش و اطمینان؛ نسبت به روزی.
4⃣ آمادگی؛ برای پرده آخر و پایدار زندگی.
❓قِيلَ لِلصَّادِقِ ع عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ ؟
👈فَقَالَ: عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ؛
- عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ
- وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ
- وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ
- وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ.
از امام صادق عليه السلام پرسیدند: امر خود را بر چه اساسى استوار ساخته اى؟
فرمودند: بر چهار اصل:
۱- فهمیدم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى دهد پس (برای انجام آن) تلاش نمودم؛
۲- دانستم كه خدا بر کار من آگاه است، پس (از کارهای ناشایست) حيا كردم؛
۳- فهمیدم كه روزى مرا ديگرى نمى خورد، پس آرام گرفتم؛
۴-دانستم كه پايان كار من مرگ است، پس براى آن آماده شدم.
📚 بحارالأنوار: ج۷۵، ص۲۲۸.
🏴🏴🏴🏴🏴
زندگیتان صادقی باد.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛ و ماند شیعه
هزار طایفه آمد، هزار مکتب رفت
و ماند شیعه که «قال الامام صادق» داشت...
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛صلوات خاصه امام صادق علیهالسلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#معرفی_کتاب
📚اطلس توصیفی اهلسنت ایران
کتاب «اطلس توصیفی اهلسنت ایران» اثر حجتالاسلام مهدی مسائلی از سوی انتشارات امیرکبیر به زیوطر طبع آراسته شد و به نمایشگاه کتاب تهران رسید.
درباره این کتاب:
☑️اهل سنت ایران از جهت فقهی به دو مجموعهی شافعی و حنفی تقسیم میشوند ولی میان پیروان هرکدام از این دو مجموعه، از جهت اعتقادی، طریقتهای تصوفی و جریانهای سیاسی و اجتماعی تفاوتهایی وجود دارد.
☑️آشنایی با تفاوتهای موجود در میان اهلسنت ایران برای پژوهشگران و فعالان دینی فرهنگی بسیار مهم است. با این حال، دربارهی گستردگی جمعیت و تنوع فکری و مذهبی اهلسنت ایران کار تحقیقاتی جامعی صورت نگرفته است و اطلاعات کمی در این زمینه وجود دارد. مطالب گردآوریشده نیز غالباً با قضاوتهایی مذهبی و سیاسی همراه هستند و اطلاعات اطمینانآوری را ارائه نمیکنند.
☑️دکتر مسائلی در این تحقیق تلاش کرده ضمن بیان جغرافیای اهلسنت ایران، توصیفی درباره مذاهب فقهی و نگرشهای طریقتی و اعتقادی آنها داشته باشد و جریانهای اسلامگرای اهلسنت را نیز بررسی نماید.
☑️حجتالاسلام مهدی مسائلی، پژوهشگر دین و نویسنده کتابهای «نهم ربیع جهالتها خسارتها»، «پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت»، «عزاداری شعار حیات عاشورائی»، «لطیفههای اسلامی» و «لعنهای نامقدس» است.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ تنزل رو به تزاید جایگاه علمی ایران!
✅ یکی از شاخصهایی که در تعیین جایگاه علمی کشورها از اهمیت زیادی برخوردار است، میزان همکاری علمی آن کشور با دیگر کشورهاست. بررسی جایگاه ایران در برخی شاخصهای جهانی در سال ۲۰۲۲ نشان میدهد که نسبت همکاریهای علمی جهانی ایران کاهش یافته و کاهش تعداد مقالات داغ ایران سبب شده رتبه ایران در این شاخص چهار پله سقوط کند.
✅ بر اساس دادههای نمایهنامه وب آو ساینس(WOS) در سال۲۰۲۲ میلادی ۲۶ هزار و ۵۴۲ اثر در ایران، با همکاری کشورهای دیگر منتشر شدهاند و بر همین اساس میتوان گفت که نسبت همکاریهای علمی جهانی ایران ۳۷.۱۷% است و بیشترین همکاری علمی که حدود5500 اثر(۷.۶۴%) است را با همکاری آمریکا منتشر کرده است. بر این اساس ایران از نظر میزان همکاریهای علمی بینالمللی، رتبه ۲۵ را در بین کشورهای منطقه دارد. مقایسه روند همکاریهای علمی جهانی ایران نشان میدهد که با وجود افزایش تعداد آثار منتشر شده ایران با همکاریهای علمی در سال ۲۰۲۲، نسبت این آثار کاهش داشته و از حدود ۳۹% در سال ۲۰۲۱ به حدود ۳۷% رسیده است.
✅ در بین مقالههایی که در یکسال منتشر میشوند، تعداد کمی از آنها بعد از انتشار، توسط پژوهشگران دیگر مورد استناد قرار میگیرند. این مقالهها در حوزه تخصصی خود به عنوان مقالههای کلیدی به شمار میآیند و به عنوان «مقالههای داغ» شناخته میشوند. مقالههای داغ، مقالههایی هستند که در دو سال گذشته، طی ۲ ماه بیشترین استناد را دریافت کردهاند.
بر اساس دادههای نمایهنامه وب آو ساینس؛ تعداد مقالههای داغ ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۲۷ مقاله بوده و از نظر تعداد مقاله داغ، جایگاه ۲۸ را در بین کشورهای جهان دارد.
✅ مقایسه روند تعداد مقالات داغ ایران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سالهای پیشین نشان میدهد که روند رو به رشد تعداد مقالههای داغ ایران در سالهای اخیر، با کاهش بیسابقه مواجه شده است.
با وجود اینکه در سال ۲۰۲۱ ایران از نظر تعداد مقالههای داغ در جایگاه اول منطقه قرار داشت، در سال ۲۰۲۲ میلادی به رتبه پنجم منطقه سقوط کرده است.
✅ از بین مقالاتی که منتشر میشوند، تعداد اندکی از مقالات هستند که حتی سالها پس از انتشارشان هنوز استناد میگیرند. به این مقالات، مقالات پر استناد گفته میشود. بر اساس دادههای وب آو ساینس، تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی، پژوهشگران ایرانی ۳ هزار و ۸۹۸ اثر منتشر کردهاند و روند رو به رشد همیشگی خود را در این شاخص حفظ کردهاند.
✅ با وجود این افزایش دائمی در تعداد مقالات پر استناد، ولی ایران از نظر انتشار مقالههای پر استناد پس از عربستان سعودی، در جایگاه دوم کشورهای منطقه قرار دارد. آمریکا با انتشار بیش از ۸۱ هزار مقاله پر استناد، پیشگام کشورهای جهان از نظر تعداد مقالههای پر استناد است و پس از آن چین، انگلستان، آلمان و استرالیا، در جایگاههای بعد قرار دارند.
✅ بررسی وضعیت ایران از نظر همکاریهای علمی، تعداد مقالههای داغ و تعداد مقالههای پر استناد حاکی از این است که حفظ جایگاه ایران در شاخصهای گوناگون نیازمند برنامهریزیهای بهتر و حسابشدهتر است. شفقنا.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ برای معرفی امام صادق(ع) به غير شيعيان چه کرده ایم؟
✍️دکتر حسن#انصاری (دانشگاه پرینستون)
🔹باورتان می شود که ما در زبان های اروپایی جز يکی دو استثنا تقريبا هيچ کتابی درباره زندگی، تعاليم و سهم سياسی و اجتماعی و دينی ائمه شيعه نداريم! آنچه هم تاکنون نوشته و منتشر شده با آنچه درباره ائمه و علمای طراز اول اهل سنت در زبان های غربی داريم قابل مقايسه نيست!
🔸درباره رئیس مذهب جعفری امام جعفر صادق (ع) تاکنون هيچ کتابی مستقل که به تمامی اين ابعاد بپردازد منتشر نشده! درباره امام باقر هم با اينکه يک کتاب به انگليسی منتشر شده اما همچنان جای يک تحقيق جامع خالی است. به استثنای دو سه امام درباره ساير ائمه تقريبا هيچ چيزی نداريم.
🔹درباره ابعادی از زندگی و تعاليم و يا تاريخ شيعه در دوران حضور امامان مقالات و يا کتاب هایی نوشته شده اما برای بيشتر ائمه شيعه ما کتاب و يا کتاب هایی که با نگاهی کلی ابعاد مختلف زندگی و تعاليم اعتقادی و فقهی و سیاسی و اجتماعی را روشن کند نداريم. اين بسيار مايه تأسف است. چه کرده ايم تاکنون؟ هيچ.
🔸هزاران حديث و متن از ائمه ای مانند امام باقر، صادق، موسی بن جعفر و امام رضا باقی است اما ما تاکنون نتوانسته ايم تعاليم امامان شيعه را به صورت تحقيقی و آکادميک و قابل گفتگو در فضاهای آکادميک جهانی معرفی کنيم.
🔹فقط درباره امام رضا چندين کتاب می توان نوشت. درباره بررسی جامع سهم علمی حضرت در تمدن اسلامی هيچ چيزی به اين زبان ها نداريم. به طور کلی درباره ميراث علمی ائمه چه نوشته ايم؟ خيلی کم.
🔸در يکی از مهمترين کتاب هایی که درباره ميراث شيعه به زبان انگليسی نوشته شده فصلی به امام صادق اختصاص داده نشده و ميراث علمی و مکتوب حضرت به بحث گذارده نشده. درباره ائمه اخير شيعه وضع به مراتب بدتر است و هيچ کتاب و مقاله جامعی به زبان های اروپایی وجود ندارد.
🔹می توان کتاب ها نوشت درباره تعاليم دينی و اخلاقی و سياسی/ اجتماعی ائمه اما متأسفانه هنوز ما اول راهيم و هيچ کاری درخور انجام نداده ايم. حتی مداخلی که برای امامان شيعه در دانشنامه های فارسی خود نوشته ايم آنچنانکه بايد نيست. جای تأسف دارد.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#معرفی_کتاب
⚛️ دوره هفت جلدی مشروطیت و شهید حاج شیخ فضل الله نوری 🔻
✍️ اثر مورخ فقید استاد علی ابوالحسنی(منذر)
ناشر: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
🔹 این موسوعه هفت جلدی مستند و عمیق، مجموعهای است که به گمگوشههای تاریخ مشروطه، جریان شناسی آن و اندیشه شیخ شهید میپردازد:
1️⃣ آخرين آواز قو! بازكاوي شخصيت و عملكرد شيخ فضل الله نوري بر اساس "آخرين برگِ" زندگي او و "فرجام" مشروطه
.
2️⃣ شيخ فضل الله نوری، و مكتب تاريخ نگاري مشروطه.
.
3️⃣ انديشه سبز، زندگي سرخ؛ زمان و زندگي شيخ فضل الله نوري (ره).
.
4️⃣ خانه، بر دامنۀ آتشفشان!؛ شهادتنامه شيخ فضل الله نوری (به ضمیمه وصیتنامه منتشر نشدۀ او)
.
5️⃣ ديده بان بيدار؛ دیدگاهها ومواضع سیاسی وفرهنگی شیخ فضل الله نوری.
.
6️⃣ كارنامه شيخ فضل الله نوری؛ پرسش ها و پاسخ ها
.
7️⃣ كالبد شكافي چند شايعه درباره شيخ فضل الله نوري؛ فروش مدرسه چال به بانك استقراضي ، رشوه گيري از شاه و امين السلطان و...
✳️قابل توجه اینکه بهای این مجموعه یکی از مناسبترین قیمتها در نمایشگاه امسال میباشد.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛ اباعبداللهِ جهاد تبلیغ؛ مظهر آزادگی
✍حسین ثنایی(نویسنده و پژوهشگر؛ و از همراهان نشریه معارف)
☑️امروز۲۵ شوال سالروز شهادت امام جعفر صادق- علیه السلام- بود. امامی که همانند امام حسین، اباعبدالله است. امام حسین به جهاد تیغ این لقب را گرفت و امام صادق به جهاد تبلیغ؛ یکی در عرصه سخت و جنگاوری و دیگری در حیطه نرم و روشنگری؛ و اگر او را رییس مذهب شیعه می خوانیم از آن روست که با تلاش های ایشان، شیعه علوی در تاریخ اندیشه ،تثبیت شد و در زمانه ای که مکاتب نوپدید فقهی قصد داشتند خود را اصیل معرفی کنند، شیعه را به عصر پیامبر پیوند زد و این مذهب را اصیل و دیرینه و آن مکاتب اهل تسنن را برساخته دوران ها خواند.
☑️در روزگار این امام بلند اندیش، با آنکه تمایز فکری روشن با مذهب اهل سنت داشت، با نمایندگان جریان فکری تسنن، رفت و معاشرت نیکو و آمد و شد متعارف داشت. با آنان هم غذا می شد و از گفتگو با آنان دریغ نمی ورزید و اتفاقا برخی امامان فقهی مکتب اهل تسنن از شاگردان او بودند؛ و دیده نشد که در بحث و مناظره با آنان، به جهت تقیدی که به تفکر شیعی داشت، آنان را شماتت کرده یا در بحث ها و گفتگوها، از مدار اخلاق خارج شده و سخن خود را در فضای غیرمنطفی، برتر و مقبول نشان دهد، بلکه همیشه با اخلاق ورزی و تکیه بی مانند بر منش مدارا و همزیستی مسالمت آمیز و تاکید بر معرفت و آگاهی و مستند بر ادله های متقن و غیر مخدوش اندیشه شیعه را بازمی نمایاند و درستی رای خود را بر کرسی می نشاند.
☑️حتی دیده نشد که چون پاره ای از پیروان خوداندیش خویش، در پی تحکم با مخالفان برای توسعه جغرافیای تشیع باشد و بلکه گستره سازی این مسلک و مرام را به مدد دانایی و خلق انسانی ممکن می دانست، حتی اگر با مخالفان مذهب تشیع گفت و گو داشت و بر کرسی سخن با آنان در چالش بود، فرصت کافی و برابر بدانان می داد تا از اندیشه خویش دفاع کنند و هرگز با آنکه آن همه شاگرد مطیع و فرمان خوان در اطراف و اکناف داشت، نکوشید به روش های غیر اخلاقی مخالفان را به سکوت یا پذیرش تحمیلی وادارد و با آن که رییس مذهب شیعه بود، گسترش قلمرو تشیع را هیچگاه رسالت ذاتی خود نمی دانست، بلکه تفهیم و ابلاغ حقایق را مقدم بر هر وظیفه دینی و کنشگری های آیینی می خواند و از اینکه مهر بر دهان مخالف بزند، چون اجداد ارجمند و بلند پایه خویش حذر داشت.
☑️مخالفان مذهبی که جای خود، بلکه حضرت در مواجهه با مادیگرایان و خداستیزان، از در کینه و ستیزه گری وارد نمی شد و در بحث ها و مناظره ها آزادی بیان را از آنان دریغ نمی کرد، منزلت انسانی شان را نمی کوفت و چون به پاسخ بر هر سوال و شبهه ای مجهز و در هماوردی معرفتی با جبهه دین گریزان و دین ستیزان مسلط بود، نه به زبان که در عمل، مدافع حریت و حقیقت بود و آزادی اندیشه را نه در ویترین شعار که در آیین شعور پاس می داشت و از شکوفا سازی گفتمانی و جریان تصادم اندیشه ها و تنازع تفکرات و شکوهمندی کرسی های آزاد اندیشی و گرمابخشی مجالس و محافل فکر و فرزانگی نه فقط استقبال می کرد که در آن پرچمداری و پیشگامی داشت و سطر و شطری در تاریخ نمانده که گواه این نکته نباشد.
☑️با آنکه عصمت او در فکر و فعالیت مقبول پیروان است، از اینکه کسی کاستی هایش را فرایادش آورد و بر رفتار او، اگر نقد آمیز بود، درنگ نماید و ابهت عرشی اش، ذهن و ضمیر انسان خاکی را از خوانش درست رفتارها و رویه ها طفره ورزی ندهد، نه ترس و لرزی در خود می دید که آشکارا اعلان می داشت:" احب اخوانی الیّ من اهدی الیّ عیوبی"؛ محبوت ترین برادرانم آن کس است که کاستی و عیوبم را به من بازگو نماید. (کلینی، کافی، ج ۲،ص۶۳۹)
☑️او را صادق می خوانیم، نه فقط که با آن از جعفر کذاب بازشناسانده شود، بلکه چون هم در عرصه گفتمانی و هم در حوزه عمل و رفتار، هم در اندیشه و هم در کردار، هم در مسند ایده سازی و هم در صحنه فعلیت بخشی، هم در منبر و هم در معبر، هم در صدا و هم در سیرت، هم در حدیث، هم در حریت، هم در کرسی آموزش، هم در کوی منش، هم در تریبون حق گویی هم در تیسفون حکمرانی و همه جا و همه گاه بر محور راستی و درستی بود و خرده گیران و مغرضان نتوانستند حتی اندکی تفاوت و تعارض بین سخن و سیره او بیابند.
درود خدا بر او و نامش چون همیشه بر فراز تاریخ و شمار دوستان و دل دهندگانش در فزونی باد.
🅾مطلب بالا تلخیصی از نوشتار بلند نویسنده محترم است که کریمانه در اختیار نشریه معارف قرار دادند. سپاس
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir