eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
334 ویدیو
593 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
نابسامانی.pdf
3.34M
🖊نابساماني‌هاي نظام يادگيري الكترونيكي در ايران و راهكارهاي رفع آن ✍️دکتر سید حمید حسینی ✅مهم‌ترین شرط پیشرفت و تکامل در هر زمینه، شناخت دقیق مشکلات و کمبودها و برنامه‌ریزی دقیق برای مقابله با آنهاست. تغییر شرایط نامناسب آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. چندی پیش با کمک جمعی از دوستان و همکاران فعال در انجمن یادگیری الکترونیکی ایران، متنی در این زمینه تهیه شد که می‌تواند به عنوان سندی ملی مورد توجه علاقه‌مندان این حوزه و برنامه‌ریزان کشور قرار گیرد: 🔸مقدمه در ميان وجوه مختلف تأثير فنّاوري اطلاعات بر اركان زندگي اجتماعي، «يادگيري الكترونيكي» بيشترين تأثير را بر نظام‌هاي آموزشي در سطوح مختلفِ «آموزش عمومي»، «آموزش عالي»، «آموزش حوزوي» و «آموزش مهارتي» و حتی شکل‌گیری جامعه مجازی یاددهنده و یادگیرنده، داشته است. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 100. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
8.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دستورالعمل آیت الله بهجت 🔸برای ارتباط با امام زمان (عج) 🔹به مناسبت ۲۷ اردیبهشت سال روز رحلت "العبد محمدتقی بهجت" 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
شیعه در افغانستان سید محسن حجت از علمای افغانستان و عضو مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در گفتگو با ابنا گفت: ✅ افغانستان، کشوری با اکثریت مسلمان است. درصد شیعیان افغانستان بین ۲۵ تا ۳۰٪ برآورد شده و هزاره بزرگترین قوم شیعه در افغانستان است. ✅ گسترش تشیع در این منطقه در دوره بنی‌عباس و با مهاجرت علویان به خراسان، و سپس همزمان با ایلخانان و صفویه اتفاق افتاد. ✅ از زمان حکومت عبدالرحمن‌خان که شیعیان به‌خصوص هزاره‌ها به سختی سرکوب و کشته شده و خودمختاری آنان سلب شد، تا سقوط طالبان در ۱۳۸۰ش شیعیان مورد تهدید و سرکوب بودند. پس از برپایی نظام سیاسی بر پایه انتخابات تا روی‌کار آمدن دوباره طالبان در ۱۴۰۰ش، اوضاع شیعیان به بهبودی نسبی رسیده بود؛ گرچه سیاست آن حکومت نیز خالی از تبعیض نسبت به شیعیان نبود. در آن دوره شیعیان افغانستان چندین حزب، گروه اجتماعی، نهاد و مرکز دینی، حوزوی و دانشگاهی، رسانه، نمایندگان پارلمانی و اندکی مقام ارشد حکومتی داشتند. در امارت اسلامی طالبان، هیچ مقام ارشد حکومتی از شیعیان انتخاب نشد و آنان دوباره مورد تبعیض و محرومیت قرار گرفته‌اند. ✅ شیعیان افغانستان در اقلیت قرار دارند و حدود یک چهارم جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، حتی اهل سنت جمعیت شیعیان افغانستان را کمتر از این رقم می‌دانند. اقلیت بودن شیعیان موجب شده که موانع مختلفی پیش روی آن‌ها در افغانستان وجود داشته باشد و تلاش‌ها برای برطرف کردن این موانع تاکنون کافی نبوده است. از جمله موانع، عدم در اختیار داشتن امکانات لازم برای تبلیغ همچون دسترسی به کتاب‌های مختلف و برگزاری برنامه های تبلیغی به صورت آزادانه است. ✅ بسیاری از مردم افغانستان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، طرفدار انقلاب بودند اما امروز به دلیل اقدامات تبلیغی آمریکا علیه ایران و عدم پاسخ ایران به این تبلیغات، وضعیت به گونه دیگری است چرا که آمریکا در افغانستان آب را گل آلود کرده و به لحاظ رسانه‌ای قوی‌تر از ایران عمل کرده است. ✅ میلیون‌ها افغانستانی در ایران ساکنند و زندگی راحت‌تری برای آن‌ها نسبت به افغانستان فراهم است اما این عملکرد مناسب جمهوری اسلامی در جهان انعکاس پیدا نکرده است. از سوی دیگر شاهدیم که بازداشت یک تبعه افغانستان توسط پلیس ایران، انعکاس جهانی پیدا می‌کند. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛«درآمدی به مطالعات قرآن و نظریه‌پردازی در علوم انسانی» ✍علیرضا محمدی فرد و هادی موسوی ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ⭕️ کتاب «درآمدی به مطالعات قرآن و نظریه‌پردازی در علوم انسانی» درصدد است تا با ملاک قرار دادن شاخصه‏‌ها و معیارهای عام علوم انسانی و تفسیر قرآن، نمونه‌هایی از مطالعات قرآنی در عرصه علوم انسانی را ارزیابی کند. ⭕️ این ارزیابی، آسیب‏‌ها و امتیازات نمونه‏ آثار موجود را آشکار و سنخ عناصر روش‌شناختی کلان برای نظریه‏‌پردازی قرآنی را نمایان می‏‌سازد. در این طرح، پژوهشگران عرصه علم دینی و علوم انسانی قرآنی به‏‌سوی «تفسیر موضوعی» سوق داده می‏‌شوند؛ گونه‏‌ای اجتهادی از روش فهم متن دینی که با اکتشاف نظریه‏‌های علمی قرآن، توان آشکار ساختن ظرفیت پاسخ‌گویی دین به مسائل اساسی زندگی بشر را داراست. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
حصر.pdf
180.2K
حصر گروه معارف در آموزش! ✍️محمد سبحاني نيا، مدير گروه معارف اسلامي دانشگاه تفرش ❓ارزيابي شما از وضعيت فعلي گروه‌هاي معارف اسلامي دانشگاه‌ها چيست؟ آيا وضعيت فعلي گروه‌هاي معارف اسلامي با توجه به رسالتي كه دارند و با توجه به نام و نشان‌ آنها كه انتظار مي‌رود صاحب تحول در دانشگاه باشند، رضايت‌بخش است؟ 🔻به نظر اينجانب وضعيت فعلي گروه‌هاي معارف اسلامي رضايت‌بخش نيست؛ هر چند با گذشته بسيار تفاوت كرده است. دليل اصلي آن است كه گروه معارف در شكل آموزشي محصور شده است در حالي كه علاوه بر آن، بايد در تصميم‌گيري‌هاي كلان فرهنگي دانشگاه همراه با نهاد شركت داده شود؛ چون هر گونه كاستي در اين امر، كار گروه معارف را خنثي مي‌سازد. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 100. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج ۱۴۰۲/۰۲/۲۷ 💠درباره فهم اهمّیّت حج 🏷خدا کعبه را مایه‌ی قوام جامعه دانسته 👈لذاست که فقها میگویند که حج در مواردی واجب کفائی است 🏷حضور از اکناف جهان در حج و مشاهده منافع خود در آن 📍از جمله‌ی منافع دنیوی: ♦️ارتقاء سطح مدنیّت دنیای اسلام 🔹اینکه همه‌ی آحاد مردم از اطراف عالم برای یک روز معیّن و تاریخ معیّن در یک مکان معیّن جمع بشوند، این یک چیز تصادفی نیست، این یک امر حساب‌شده است، پیدا است اینها را برای کاری دعوت می‌کنند. 🔺آن هدف: 👌ارتقاء امّت اسلامی است 👌نزدیکی دلهای آحاد امّت اسلامی به یکدیگر است؛ 👌اتّحاد امّت اسلامی است. ⁉️در مقابل چه چیزی؟ ✖️کفر ✖️ظلم ✖️استکبار ✖️بتهای بشری و غیر بشری 📌همه‌ی آن چیزهایی که اسلام آمد برای اینکه آنها را از بین ببرد. ❇️این منافع دنیوی است. البتّه منافع دنیایی را [اگر] بخواهیم بشمریم، باید ده‌ها صفحه نوشت و گفت. 📍منافع اخروی: ⭕️منافع اخروی، آمیخته‌ی با همین منافع دنیوی است ♦️تأثیر حج در دلها؛ ♦️ایجاد اُنس با خدای متعال؛ ♦️تقویت رابطه‌ی با خدای متعال؛ ♦️ایجاد اخلاص در عمل؛ ♦️پاک کردن دل از هر آنچه با یاد خدا معارض و مخالف است؛ ☝️اینها باید اتّفاق بیفتد. ✨اعمالی که در حج هست هر کدام یک بابی است، یک دریچه‌ی روشنگر و منوّرکننده‌ای است به سوی عالم معنا و عالم غیب که دل شما از این دریچه استفاده میکند. 💠درباره نگاه جهانی و فراسرزمینی آحاد مسلمان در حج 🌐اگر شما ندانید در دنیا چه میگذرد، ضعیف میشوید؛ 📚هلَکوا، تعبیر امام صادق (علیه السّلام) است. 🔸و خَرُبَتِ البِلاد؛ همان کشور خودتان، منطقه‌ی مورد نظر خودتان هم نابود میشود، خراب میشود. 🔸و سَقَطَتِ الجَلَبُ وَ الاَربَاح؛ درآمدهای ملّی‌تان هم کاهش پیدا میکند. 🔸و عَمِیَتِ الاَخبَار؛ از دنیا بی‌خبر میمانید. ↙️اینکه ما عرض میکنیم: 📌دشمن را بشناسید، 📌روشهای دشمن را بشناسید، 📌کارکرد دشمن را بشناسید، 📌مقدار پیشرفت دشمن را بشناسید، 📌ضعف دشمن را بشناسید، 📌قوّت دشمن را بشناسید، 👈این فقط خطاب به مسئولین نیست، به آحاد مردم [هم هست]. ✅کشوری که جوانش، غیر جوانش، عالِمش، درس‌خوانش، کاسبش، همه، توجّه به مسائل جهانی دارند، این کشور، هرگز سرش کلاه نمیرود. 👌در حج شما میدان دارید، مجال دارید، برای اینکه از مسائل جهان از نزدیک آشنا بشوید، نه از طریق فلان روزنامه‌ی دروغ‌گو و دروغ‌نویس یا فلان خبرگزاری کذّاب خبیث. 💠درباره رفع تمایزها در حج ✅اسلام [در حج] عملاً نشان میدهد که این تمایزهایی که در دنیا وجود دارد را قبول ندارد؛ ❌تمایز نژادی ❌تمایز جغرافیایی ❌تمایز طبقاتی 🌟در حج؛ سیاه هست، سفید هست، 🌟از فلان نقطه‌ی دنیا هست، 🌟از فلان تمدّن هست، 🌟از فلان تاریخ هست، 👌همه در کنارِ هم هستند بدون هیچ تمایزی؛ 🔹با هم راه میروند، 🔸با هم طواف میکنند، 🔹با هم سعی میکنند، 🔸با هم وقوف میکنند. 💎 اینها از اسرار حج است؛ اینها را بایستی با معرفت انجام داد. 🏷درباره لزوم فرهنگ‌سازی مسئولان حج در این زمینه‌ها: 🕋کاری کنید که تا اسم حج می‌آید، تا اسم کعبه‌ی معظّمه می‌آید، آن جوانِ امروزیِ ما این مفاهیم به ذهنش خطور کند: ✨مفهوم تمدّن‌سازی ✨مفهوم اتّحاد جهانی ✨مفهوم نگاه فرامرزی و بین‌المللی ✨مفهوم رفع تمایز ❇️کاری کنید که حج را مردم با این نیّت به جا بیاورند. ☝️اگر ما توانستیم این فرهنگ را در ذهن مردم رسوخ بدهیم، 🛒دیگر نگرانِ این نخواهیم بود که حالا فلان برادر ما یا خواهر ما در حج مشغول بازارگردی است برای اینکه یک جنس بنجلی را بخرد به عنوان سوغاتی بیاورد. ☝️اینکه امام بزرگوار اصرار کردند، بنده هم به تبعِ ایشان تأکید کردم که حتماً در نمازهای مسجدالحرام شرکت کنید، این به خاطر همین است. 🤲هر چه میتوانید دعا کنید، هرچه میتوانید تضرّع کنید. 📌[خواندن] دسته‌جمعی دعای کمیل بسیار کار خوبی است. 🤲هر چه میتوانید در مسجدالحرام، در مدینه‌ی منوّره آن عملی را که خدای متعال دوست میدارد که عبارت است از آن عمل مخلصانه و نگاه مخلصانه و تضرّع الی الله تعالیٰ، این را تکرار کنید، زیاد کنید، افزایش بدهید. ✔️این بخش مثبت قضیّه، [یعنی] بخش تقرّب الی الله؛ ⭕️آن طرف هم بخش برائت از مشرکین، و این حرکت عظیمی که وجود دارد و ادامه دارد و باید ادامه پیدا کند. ❇️ یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که این ظرفیّتها را شناساند؛ 🔄این ظرفیّت‌ها را به مردم معرّفی کنیم، بعد هم سعی کنیم که عمل کنیم. 🍀خداوند ان‌شاءالله شماها را موفّق بدارد، حجّتان را قبول کند؛ ان‌شاءالله خداوند حجّ همه‌ی حجّاج از سراسر عالم را مقبول کند و به آنها توفیق بدهد و عزّت و احترام برای آنها فراهم کند و روح مطهّر امام و شهدای عزیز را ان‌شاءالله شاد کند. منبع: farsi.khamenei.ir 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ حجاب اسلامی و میزان دخالت حکومت اسلامی در باره آن (بخش سوم) ✍️استاد علی نصیری گیلانی در دو مقاله پیشین یعنی (بخش اول) و (بخش دوم) دو نکته مورد تاکید قرار گرفت: یک؛ در وجوب اصل حجاب در حوزه اخلاق فردی هیچ تردیدی وجود ندارد. دو؛ در باره جرم انگاری بد حجابی و دخالت الزام آور و قاهرانه حکومت اسلامی در باره آن ادله خاص و صریح وجود ندارد و باید از ادله عام بهره گرفت. اینک اهم این ادله را مورد بررسی اجمالی قرار می دهیم: 🔹۱. هدف بنیادین از تشکیل حکومت اسلامی که در برنامه پیامبران الهی پیش بینی شده و در دوره ظهور حضرت حجت (ع) در عالی ترین سطح و در بعد جهانی تجلی خواهد یافت، عینیت بخشی به همه آرمان ها و احکام الهی است. صریح ترین آیه در این باره آیه ذیل است: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآَتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (حج، 41 ) روایات ناظر به اهداف حکومت اسلامی نیز بیانگر همین نکته است؛ نظیر روایت: «اللهم إنك تعلم أنه لم يكن ما كان منا تنافسا في سلطان ولا التماسا من فضول الحطام ولكن لنري المعالم من دينك ونظهر الاصلاح في بلادك ويأمن المظلومون من عبادك ويعمل بفرائضك وسننك وأحكامك» 🔹 ۲. همان گونه که از آیه پیشگفته قابل استفاده است نهی از منکر و مقابله و مبارزه با آن از جمله مصادیق آشکاری است که بر دوش حکومت اسلامی سنگینی می کند. از سویی دیگر بی اعتنایی گروهی از افراد اجتماع نسبت به حجاب و تبعات منفی بی حجابی از جمله مصادیق منکر به حساب می آید که مبارزه با آن در شمار وظایف حکومت اسلامی قرار می گیرد‌. 🔹۳. با پذیرش وجوب و ضرورت حجاب اسلامی در رفتار فردی، التزام به آن در رفتار اجتماعی با تشکیل حکومت اسلامی جزو مقومات آن خواهد بود. به عبارت روشن تر اگر به رغم تشکیل حکومت اسلامی هم چنان حجاب را امری فردی و شخصی قلمداد کنیم، این امر در باره سایر رفتارهای شخصی نیز قابل تسری خواهد بود و باید مدعی شد که حکومت اسلامی در برخورد با پدیده ربا، رشوه، شراب خواری، روزه خواری علنی و ... نیز هیچ وظیفه ای بر عهده ندارد. در این صورت باید پرسید که پس چرا حکومت اسلامی تشکیل شده است ‌و این همه هزینه های بس گسترده در حدوث و بقای حکومت اسلامی بی معنا خواهد بود؟! 🔹 ۴. تجربه یک سده گذشته در کشورهای غیر مسلمان و مسلمان به نیکی آشکار می سازد که بی حجابی به عنوان سرآغازی برای ولنگاری جنسی، درغلتیدن در انواع و اقسام گناهان، شکسته شدن حریم ها و حرمت ها به ویژه در عرصه خانواده تا رواج علنی فحشاء و همجنسگرایی عمل کرده است. از این جهت همان گونه که اسلام در رفتار فردی نگاه شهوت آلود را درگاه فحشاء می شناسد، در رفتار اجتماعی شکستن مرزهای حجاب و پوشش را بستر ساز صدها آسیب رفتاری می انگارد. از این جهت مقابله با رواج بی حجابی عملا به معنای بستن رخنه های گسترش آلودگی های جنسی است. 🔹 ۵. شواهد و قراین زیادی وجود دارد که بخشی از گسترش بی حجابی در کشور در قالب یک پروژه وسیع اسلام زدایی از جامعه تعریف شده و دست های فراوان آشکار و پنهان بیگانه تمام امکانات حقیقی و مجازی خود را بکار گرفته و علنا از صرف هزینه های گزاف برای رواج بی بند و باری و ولنگاری فرهنگی در کشور سخن می گوید. از این جهت افزون بر دین داران و انقلابیون، حتی دوستداران فرهنگ اصیل ایرانی باید مراقب باشند تا با همصدایی با پدیده بی حجابی زمینه تسلط بیگانه و فرهنگ او بر کشور فراهم نگردد. 🔹۶. تاکید بر جمهوریت در کنار اسلامیت نظام اسلامی بدان معنا است که مردم از روی اختیار حکومت اسلامی را پذیرفته و با نصب غیر مستقیم ولی فقیه و در اختیار قراردادن اختیارات گسترده از طریق قانون اساسی، عملا از او خواسته اند تا از همه امکانات ‌ و اختیارات خود برای تحقق حکومت اسلامی بهره گیرد که یکی از نمادهای آشکار آن الزام افراد جامعه به رعایت حجاب است. 🔹 از درنگریستن در مجموع ادله پیشگفته جای تردید باقی نمی گذارد که حکومت اسلامی چاره ای جز مقابله با پدیده بی حجابی ندارد؛ مگر آن که کسی دلیلی قاطع مبنی بر توقف این حکم اقامه کند. در بخش چهارم و آخرین بخش ادله مخالفان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: نشستها و کرسیهای علمی که پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می شود. کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
نماز.pdf
164.1K
🕌 «نماز» به مثابه «کامپیوتر»!🕌 ✍️ علي‌اصغر آخوندي٭ ✅ به عنوان يك معلم عقيده دارم هر چه بيشتر بتوانيم معارف و احكام دين اسلام را در قالب مثال براي فراگيران خود بيان كنيم اثرگذاري آن در ذهن و فكر آنان بيشتر و ديرپاتر خواهد بود؛ و اين همان روشي است كه قرآن كريم نيز از آن استفاده برده و اين استفاده قرآن از تمثيل را مي‌توان به عنوان يك آموزش نيز به حساب آورد. 🔹يكي از موضوعاتي كه در كلاس‌هاي خود براي تفهيم بهتر و بيشتر از آن بهره گرفته‌ام استفاده از «رایانه/كامپيوتر» و مثال‌زدن به آن است؛ چرا كه همه فراگيران با آن سر و كار داشته و به خوبي با آن آشنا هستند. از تمثيل به كامپيوتر در موضوعات مختلفي مي‌توان استفاده كرد اما من بيشتر در بحث «نماز» از آن استفاده كرده و تاثير آن را نيز در بين فراگيران ديده‌ام. البته بايد اذعان كرد كه نماز موضوعي است كه از ابعاد گوناگوني مي‌توان به آن نگريست اما يك بعد بسيار مهم آن كه در قرآن نيز بسيار پر رنگ به آن پرداخته شده است، بحث ذكر است. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 100. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ شرق‌شناسی و امام حسین(ع) مریم الیاسری، رئیس کمیته برگزارکننده کنفرانس بین‌المللی «شرق‌شناسی و امام حسین(ع)» در این باره به ایکنا گفت: ⭕️این کنفرانس علمی ـ پژوهشی با مشارکت پژوهشگران ۱۰۳ دانشگاه و ۲۹ مرکز بین‌المللی در آستان مقدس امام حسین(ع) در کربلای معلی برگزار شد. ⭕️در این کنفرانس که با شعار «امام حسین (ع) جهانی و جاودانگی» از ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ مطابق با ۱۲ می ۲۰۲۳ آغاز شد، پژوهشگران و محققانی از آمریکا، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا، سوریه، فرانسه، بحرین، مصر، افغانستان، ایران، تونس، یمن، الجزایر، پاکستان، اندونزی، کلمبیا، نیجریه، هند، غنا، فلسطین، آذربایجان، ترکیه، گینه ، بنگلادش، عراق و ... حضور داشتند. ⭕️در کنفرانس بین‌المللی «شرق‌شناسی و امام حسین(ع)»، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سعید جازاری معموئی، رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت (ع) از ایران با ارائه مقاله‌ای با عنوان «امام حسین (ع) در منظر شارل ویرولود؛ نظری به کتاب تعزیه فارسی یا درام کربلا» مقام سوم را کسب کرد. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir