#معرفی_کتاب
⚛«درآمدی به مطالعات قرآن و نظریهپردازی در علوم انسانی»
✍علیرضا محمدی فرد و هادی موسوی
ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
⭕️ کتاب «درآمدی به مطالعات قرآن و نظریهپردازی در علوم انسانی» درصدد است تا با ملاک قرار دادن شاخصهها و معیارهای عام علوم انسانی و تفسیر قرآن، نمونههایی از مطالعات قرآنی در عرصه علوم انسانی را ارزیابی کند.
⭕️ این ارزیابی، آسیبها و امتیازات نمونه آثار موجود را آشکار و سنخ عناصر روششناختی کلان برای نظریهپردازی قرآنی را نمایان میسازد. در این طرح، پژوهشگران عرصه علم دینی و علوم انسانی قرآنی بهسوی «تفسیر موضوعی» سوق داده میشوند؛ گونهای اجتهادی از روش فهم متن دینی که با اکتشاف نظریههای علمی قرآن، توان آشکار ساختن ظرفیت پاسخگویی دین به مسائل اساسی زندگی بشر را داراست.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
حصر.pdf
180.2K
✅حصر گروه معارف در آموزش!
✍️محمد سبحاني نيا، مدير گروه معارف اسلامي دانشگاه تفرش
❓ارزيابي شما از وضعيت فعلي گروههاي معارف اسلامي دانشگاهها چيست؟ آيا وضعيت فعلي گروههاي معارف اسلامي با توجه به رسالتي كه دارند و با توجه به نام و نشان آنها كه انتظار ميرود صاحب تحول در دانشگاه باشند، رضايتبخش است؟
🔻به نظر اينجانب وضعيت فعلي گروههاي معارف اسلامي رضايتبخش نيست؛ هر چند با گذشته بسيار تفاوت كرده است. دليل اصلي آن است كه گروه معارف در شكل آموزشي محصور شده است در حالي كه علاوه بر آن، بايد در تصميمگيريهاي كلان فرهنگي دانشگاه همراه با نهاد شركت داده شود؛ چون هر گونه كاستي در اين امر، كار گروه معارف را خنثي ميسازد.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 100.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
💠درباره فهم اهمّیّت حج
🏷خدا کعبه را مایهی قوام جامعه دانسته
👈لذاست که فقها میگویند که حج در مواردی واجب کفائی است
🏷حضور از اکناف جهان در حج و مشاهده منافع خود در آن
📍از جملهی منافع دنیوی:
♦️ارتقاء سطح مدنیّت دنیای اسلام
🔹اینکه همهی آحاد مردم از اطراف عالم برای یک روز معیّن و تاریخ معیّن در یک مکان معیّن جمع بشوند، این یک چیز تصادفی نیست، این یک امر حسابشده است، پیدا است اینها را برای کاری دعوت میکنند.
🔺آن هدف:
👌ارتقاء امّت اسلامی است
👌نزدیکی دلهای آحاد امّت اسلامی به یکدیگر است؛
👌اتّحاد امّت اسلامی است.
⁉️در مقابل چه چیزی؟
✖️کفر
✖️ظلم
✖️استکبار
✖️بتهای بشری و غیر بشری
📌همهی آن چیزهایی که اسلام آمد برای اینکه آنها را از بین ببرد.
❇️این منافع دنیوی است. البتّه منافع دنیایی را [اگر] بخواهیم بشمریم، باید دهها صفحه نوشت و گفت.
📍منافع اخروی:
⭕️منافع اخروی، آمیختهی با همین منافع دنیوی است
♦️تأثیر حج در دلها؛
♦️ایجاد اُنس با خدای متعال؛
♦️تقویت رابطهی با خدای متعال؛
♦️ایجاد اخلاص در عمل؛
♦️پاک کردن دل از هر آنچه با یاد خدا معارض و مخالف است؛
☝️اینها باید اتّفاق بیفتد.
✨اعمالی که در حج هست هر کدام یک بابی است، یک دریچهی روشنگر و منوّرکنندهای است به سوی عالم معنا و عالم غیب که دل شما از این دریچه استفاده میکند.
💠درباره نگاه جهانی و فراسرزمینی آحاد مسلمان در حج
🌐اگر شما ندانید در دنیا چه میگذرد، ضعیف میشوید؛
📚هلَکوا، تعبیر امام صادق (علیه السّلام) است.
🔸و خَرُبَتِ البِلاد؛ همان کشور خودتان، منطقهی مورد نظر خودتان هم نابود میشود، خراب میشود.
🔸و سَقَطَتِ الجَلَبُ وَ الاَربَاح؛ درآمدهای ملّیتان هم کاهش پیدا میکند.
🔸و عَمِیَتِ الاَخبَار؛ از دنیا بیخبر میمانید.
↙️اینکه ما عرض میکنیم:
📌دشمن را بشناسید،
📌روشهای دشمن را بشناسید،
📌کارکرد دشمن را بشناسید،
📌مقدار پیشرفت دشمن را بشناسید،
📌ضعف دشمن را بشناسید،
📌قوّت دشمن را بشناسید،
👈این فقط خطاب به مسئولین نیست، به آحاد مردم [هم هست].
✅کشوری که جوانش، غیر جوانش، عالِمش، درسخوانش، کاسبش، همه، توجّه به مسائل جهانی دارند، این کشور، هرگز سرش کلاه نمیرود.
👌در حج شما میدان دارید، مجال دارید، برای اینکه از مسائل جهان از نزدیک آشنا بشوید، نه از طریق فلان روزنامهی دروغگو و دروغنویس یا فلان خبرگزاری کذّاب خبیث.
💠درباره رفع تمایزها در حج
✅اسلام [در حج] عملاً نشان میدهد که این تمایزهایی که در دنیا وجود دارد را قبول ندارد؛
❌تمایز نژادی
❌تمایز جغرافیایی
❌تمایز طبقاتی
🌟در حج؛ سیاه هست، سفید هست،
🌟از فلان نقطهی دنیا هست،
🌟از فلان تمدّن هست،
🌟از فلان تاریخ هست،
👌همه در کنارِ هم هستند بدون هیچ تمایزی؛
🔹با هم راه میروند،
🔸با هم طواف میکنند،
🔹با هم سعی میکنند،
🔸با هم وقوف میکنند.
💎 اینها از اسرار حج است؛ اینها را بایستی با معرفت انجام داد.
🏷درباره لزوم فرهنگسازی مسئولان حج در این زمینهها:
🕋کاری کنید که تا اسم حج میآید، تا اسم کعبهی معظّمه میآید، آن جوانِ امروزیِ ما این مفاهیم به ذهنش خطور کند:
✨مفهوم تمدّنسازی
✨مفهوم اتّحاد جهانی
✨مفهوم نگاه فرامرزی و بینالمللی
✨مفهوم رفع تمایز
❇️کاری کنید که حج را مردم با این نیّت به جا بیاورند.
☝️اگر ما توانستیم این فرهنگ را در ذهن مردم رسوخ بدهیم،
🛒دیگر نگرانِ این نخواهیم بود که حالا فلان برادر ما یا خواهر ما در حج مشغول بازارگردی است برای اینکه یک جنس بنجلی را بخرد به عنوان سوغاتی بیاورد.
☝️اینکه امام بزرگوار اصرار کردند، بنده هم به تبعِ ایشان تأکید کردم که حتماً در نمازهای مسجدالحرام شرکت کنید، این به خاطر همین است.
🤲هر چه میتوانید دعا کنید، هرچه میتوانید تضرّع کنید.
📌[خواندن] دستهجمعی دعای کمیل بسیار کار خوبی است.
🤲هر چه میتوانید در مسجدالحرام، در مدینهی منوّره آن عملی را که خدای متعال دوست میدارد که عبارت است از آن عمل مخلصانه و نگاه مخلصانه و تضرّع الی الله تعالیٰ، این را تکرار کنید، زیاد کنید، افزایش بدهید.
✔️این بخش مثبت قضیّه، [یعنی] بخش تقرّب الی الله؛
⭕️آن طرف هم بخش برائت از مشرکین، و این حرکت عظیمی که وجود دارد و ادامه دارد و باید ادامه پیدا کند.
❇️ یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که این ظرفیّتها را شناساند؛
🔄این ظرفیّتها را به مردم معرّفی کنیم، بعد هم سعی کنیم که عمل کنیم.
🍀خداوند انشاءالله شماها را موفّق بدارد، حجّتان را قبول کند؛ انشاءالله خداوند حجّ همهی حجّاج از سراسر عالم را مقبول کند و به آنها توفیق بدهد و عزّت و احترام برای آنها فراهم کند و روح مطهّر امام و شهدای عزیز را انشاءالله شاد کند.
منبع:
farsi.khamenei.ir
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ حجاب اسلامی
و میزان دخالت حکومت اسلامی در باره آن (بخش سوم)
✍️استاد علی نصیری گیلانی
در دو مقاله پیشین یعنی (بخش اول) و (بخش دوم) دو نکته مورد تاکید قرار گرفت:
یک؛ در وجوب اصل حجاب در حوزه اخلاق فردی هیچ تردیدی وجود ندارد.
دو؛ در باره جرم انگاری بد حجابی و دخالت الزام آور و قاهرانه حکومت اسلامی در باره آن ادله خاص و صریح وجود ندارد و باید از ادله عام بهره گرفت.
اینک اهم این ادله را مورد بررسی اجمالی قرار می دهیم:
🔹۱. هدف بنیادین از تشکیل حکومت اسلامی که در برنامه پیامبران الهی پیش بینی شده و در دوره ظهور حضرت حجت (ع) در عالی ترین سطح و در بعد جهانی تجلی خواهد یافت، عینیت بخشی به همه آرمان ها و احکام الهی است.
صریح ترین آیه در این باره آیه ذیل است: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآَتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ (حج، 41 )
روایات ناظر به اهداف حکومت اسلامی نیز بیانگر همین نکته است؛ نظیر روایت: «اللهم إنك تعلم أنه لم يكن ما كان منا تنافسا في سلطان ولا التماسا من فضول الحطام ولكن لنري المعالم من دينك ونظهر الاصلاح في بلادك ويأمن المظلومون من عبادك ويعمل بفرائضك وسننك وأحكامك»
🔹 ۲. همان گونه که از آیه پیشگفته قابل استفاده است نهی از منکر و مقابله و مبارزه با آن از جمله مصادیق آشکاری است که بر دوش حکومت اسلامی سنگینی می کند. از سویی دیگر بی اعتنایی گروهی از افراد اجتماع نسبت به حجاب و تبعات منفی بی حجابی از جمله مصادیق منکر به حساب می آید که مبارزه با آن در شمار وظایف حکومت اسلامی قرار می گیرد.
🔹۳. با پذیرش وجوب و ضرورت حجاب اسلامی در رفتار فردی، التزام به آن در رفتار اجتماعی با تشکیل حکومت اسلامی جزو مقومات آن خواهد بود.
به عبارت روشن تر اگر به رغم تشکیل حکومت اسلامی هم چنان حجاب را امری فردی و شخصی قلمداد کنیم، این امر در باره سایر رفتارهای شخصی نیز قابل تسری خواهد بود و باید مدعی شد که حکومت اسلامی در برخورد با پدیده ربا، رشوه، شراب خواری، روزه خواری علنی و ... نیز هیچ وظیفه ای بر عهده ندارد. در این صورت باید پرسید که پس چرا حکومت اسلامی تشکیل شده است و این همه هزینه های بس گسترده در حدوث و بقای حکومت اسلامی بی معنا خواهد بود؟!
🔹 ۴. تجربه یک سده گذشته در کشورهای غیر مسلمان و مسلمان به نیکی آشکار می سازد که بی حجابی به عنوان سرآغازی برای ولنگاری جنسی، درغلتیدن در انواع و اقسام گناهان، شکسته شدن حریم ها و حرمت ها به ویژه در عرصه خانواده تا رواج علنی فحشاء و همجنسگرایی عمل کرده است.
از این جهت همان گونه که اسلام در رفتار فردی نگاه شهوت آلود را درگاه فحشاء می شناسد، در رفتار اجتماعی شکستن مرزهای حجاب و پوشش را بستر ساز صدها آسیب رفتاری می انگارد.
از این جهت مقابله با رواج بی حجابی عملا به معنای بستن رخنه های گسترش آلودگی های جنسی است.
🔹 ۵. شواهد و قراین زیادی وجود دارد که بخشی از گسترش بی حجابی در کشور در قالب یک پروژه وسیع اسلام زدایی از جامعه تعریف شده و دست های فراوان آشکار و پنهان بیگانه تمام امکانات حقیقی و مجازی خود را بکار گرفته و علنا از صرف هزینه های گزاف برای رواج بی بند و باری و ولنگاری فرهنگی در کشور سخن می گوید.
از این جهت افزون بر دین داران و انقلابیون، حتی دوستداران فرهنگ اصیل ایرانی باید مراقب باشند تا با همصدایی با پدیده بی حجابی زمینه تسلط بیگانه و فرهنگ او بر کشور فراهم نگردد.
🔹۶. تاکید بر جمهوریت در کنار اسلامیت نظام اسلامی بدان معنا است که مردم از روی اختیار حکومت اسلامی را پذیرفته و با نصب غیر مستقیم ولی فقیه و در اختیار قراردادن اختیارات گسترده از طریق قانون اساسی، عملا از او خواسته اند تا از همه امکانات و اختیارات خود برای تحقق حکومت اسلامی بهره گیرد که یکی از نمادهای آشکار آن الزام افراد جامعه به رعایت حجاب است.
🔹 از درنگریستن در مجموع ادله پیشگفته جای تردید باقی نمی گذارد که حکومت اسلامی چاره ای جز مقابله با پدیده بی حجابی ندارد؛ مگر آن که کسی دلیلی قاطع مبنی بر توقف این حکم اقامه کند.
در بخش چهارم و آخرین بخش ادله مخالفان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشستهای_امروز
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
نشستها و کرسیهای علمی که پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می شود.
#اخبار_نشستها_کرسیها_و_همایشها
#کرسی
#نشست
کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
نماز.pdf
164.1K
🕌 «نماز» به مثابه «کامپیوتر»!🕌
✍️ علياصغر آخوندي٭
✅ به عنوان يك معلم عقيده دارم هر چه بيشتر بتوانيم معارف و احكام دين اسلام را در قالب مثال براي فراگيران خود بيان كنيم اثرگذاري آن در ذهن و فكر آنان بيشتر و ديرپاتر خواهد بود؛ و اين همان روشي است كه قرآن كريم نيز از آن استفاده برده و اين استفاده قرآن از تمثيل را ميتوان به عنوان يك آموزش نيز به حساب آورد.
🔹يكي از موضوعاتي كه در كلاسهاي خود براي تفهيم بهتر و بيشتر از آن بهره گرفتهام استفاده از «رایانه/كامپيوتر» و مثالزدن به آن است؛ چرا كه همه فراگيران با آن سر و كار داشته و به خوبي با آن آشنا هستند. از تمثيل به كامپيوتر در موضوعات مختلفي ميتوان استفاده كرد اما من بيشتر در بحث «نماز» از آن استفاده كرده و تاثير آن را نيز در بين فراگيران ديدهام. البته بايد اذعان كرد كه نماز موضوعي است كه از ابعاد گوناگوني ميتوان به آن نگريست اما يك بعد بسيار مهم آن كه در قرآن نيز بسيار پر رنگ به آن پرداخته شده است، بحث ذكر است.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 100.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ شرقشناسی و امام حسین(ع)
مریم الیاسری، رئیس کمیته برگزارکننده کنفرانس بینالمللی «شرقشناسی و امام حسین(ع)» در این باره به ایکنا گفت:
⭕️این کنفرانس علمی ـ پژوهشی با مشارکت پژوهشگران ۱۰۳ دانشگاه و ۲۹ مرکز بینالمللی در آستان مقدس امام حسین(ع) در کربلای معلی برگزار شد.
⭕️در این کنفرانس که با شعار «امام حسین (ع) جهانی و جاودانگی» از ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ مطابق با ۱۲ می ۲۰۲۳ آغاز شد، پژوهشگران و محققانی از آمریکا، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا، سوریه، فرانسه، بحرین، مصر، افغانستان، ایران، تونس، یمن، الجزایر، پاکستان، اندونزی، کلمبیا، نیجریه، هند، غنا، فلسطین، آذربایجان، ترکیه، گینه ، بنگلادش، عراق و ... حضور داشتند.
⭕️در کنفرانس بینالمللی «شرقشناسی و امام حسین(ع)»، حجتالاسلام والمسلمین دکتر سعید جازاری معموئی، رئیس دانشگاه بینالمللی اهلبیت (ع) از ایران با ارائه مقالهای با عنوان «امام حسین (ع) در منظر شارل ویرولود؛ نظری به کتاب تعزیه فارسی یا درام کربلا» مقام سوم را کسب کرد.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ از گناه نکردن به این مرتبه رسید!
به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی بهجت، آیتالله کاظم ضرابی از شاگردان آن مرحوم، به ایکنا گفت:
⭕️اینکه بگوییم در دوره مدرنیته به سمت عرفان رفتن دشوار است؛ حرف درستی نیست، زیرا «ان الشریعة سمحة و سهله»؛ یعنی شریعت آسان است. هاتف گفته است: دل رهاندن ز دست تو مشکل/ جان فشاندن به پای تو آسان. وقتی مرحوم آیتالله قاضی در کوفه معتکف میشد، ترجیعبندهای هاتف را زمرمه میکرد.
⭕️سخت است که انسان به دنبال خدا و معرفت نرود! کسانی چون آقای بهجت که این مسیر را طی کردند، بدن لاغری داشتند و سبکبار راه میرفتند. یک روز که بنده هم همراه ایشان بودم، زمین خوردند. بسیار ناراحت شدم، چون ممکن بود دست و پای ایشان بشکند؛ ولی وقتی سؤال کردم آقا مشکلی نیست؟ خندیدند و فرمودند نه. آقازاده گفتند که چون سبک هستند طوری نشد.
⭕️آقای بهجت از قبل سن تکلیف گناه نکردند و ۹۰ سال مسیر عرفان را طی نمودند؛ یعنی انسان اگر بفهمد که گناه نکردن آسانتر از گناهکردن است، مسیر انحراف را نخواهد رفت.
عرفان یعنی دروغ نگو؛ آیا دروغ نگفتن سخت است؟ عرفان یعنی ظلم نکن، اهل کار و درس باش. درس نخواندن و تنبلی و وقت را به بیکاری هدر دادن مشکل است، وگرنه مطالعه و کسب علم شیرین است.
⭕️بنده ۳۰ سال خدمت آیتالله بهجت بودم و ایشان نه گناه اعتقادی کرد و نه گناه عملی؛ و از گناه نکردن هم به این مرتبه رسید. گناه اعتقادی این است که غیرمعتقدات قرآن و عترت را داشته باشیم و گناه عملی هم این است که دروغ و غیبت و سایر گناهان را مرتکب شویم.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺 یک قتل عام سیاسی
👈 صدام و کشتار معروف مخالفین!
1⃣ صدام حسین در سال ۱۳۵۷ خورشیدی تمام مخالفان خود (۶۶ نفر) را از بین حزب بعث، در جلوی دوربین تلویزیون از جلسه مجلس بیرون میبرد و ۲۱ نفر از آنها را به دست بقیه مخالفین، تیرباران میکند!
2⃣ صدام ادعا می کند که فتنهای را کشف کرده است؛ عبدالله حسین مشهدی، عضو ارشد حزب بعث را بعنوان رهبر فتنه معرفی میکند.
زیر شکنجه، در ازای افشای نام فتنه گران، به مشهدی قول زنده ماندن می دهند او هم نام می برد ولی همو نیز در نهایت اعدام میشود. صدام در آن جلسه بسیار آرام و سرخوش سیگارهای کوبایی که توسط فیدل کاسترو رئیس جمهوری کوبا به او داده شد، را میکشید.
3⃣ با این کشتار، صدام تبدیل به رهبر مطلق عراق شد و فیلم آن در سراسر عراق منتشر گردید. این پاکسازی را با شب دشنههای بلند در آلمان نازی و سرآغاز پاکسازی بزرگ در اتحاد جماهیر شوروی مقایسه میکنند.
🖥 دو کلیپ بالا بویژه کلیپ ۴ دقیقهای شرح و فیلم این ماجرای عجیب را به دست داده است.
منبع: اسرار تاریخ
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir