#ارباب_معرفت
🌗 علامه محمدرضا حکیمی آژیر خطر «عدالت» در اسلام سیاسی
✍️به قلم: دکتر سیدعلی بطحایی
🔹یکسال از درگذشت علامه محمدرضا حکیمی گذشت. اندیشوری که برخی او را به خاطر وصی دکتر علی شریعتی بودن به «روشنفکری» و گروهی به خاطر نظم و نسقبخشی به مکتب تفکیک به «اسلام سنتی» منتسب کردهاند.
🔸 یکی از اغلاط مشهور در مورد جریان شناسی علامه حکیمی، حصر او و آرایش در «مکتب تفکیک» است. حکیمی متفکری است که شاید بتوان گفت یک پنجم از اندیشههایش به شرح مکتب تفکیک اختصاص دارد و چهار پنجم دیگر از منظومه فکریاش به مباحثی غیرتفکیکی مرتبط است. این نوشتار در پی تفکیک علامه حکیمی از مکتب تفکیک و پررنگ کردن سایر فریادهایش همچون خروش عدالت، دغدغه هایش برای رفع نیازهای محرومان و رسالت سنگین حاکمیت دینی برای رفع گرفتاری های مستضعفان است.
1️⃣ از مهمترین درس ها در سیره آموزشی – پرورشی علامه حکیمی، توأم بودن دوران تحصیل او با چشیدن طعم محرومیت خودخواسته اش است. او بسان برخی طلاب نبود که طعم اجباری فقر را در دوران کودکی به خاطر شرایط مالی خانوادگی تحمل کند؛ بلکه با وجود تمکن مناسب مالی، دوران درسی خود را در میان «فقری خودخواسته» و «محرومیتی اختیاری» طی کرد و از این جهت در میان اندیشوران حوزه و دانشگاه کم نظیر است.
▪️آن اندیشور عدالت خواه درباره آمیختگی دوران طلبگی خود با فقر چنین می نویسد: «سابق بر این، در میان طلاب چنین رسم بود تا اشعار اَلفیه ابن مالک را از بَر می کردند تا در ادبیات عرب متبحر شوند. به یاد دارم در همان ایّام، گاه الفیه را بر می داشتم و برای حفظ آن به زاغه ها و [بیغوله ها] می رفتم تا ضمن انجام تکالیف درسی، از حال و وضع محرومان نیز مطلع باشم». قاعده آن است که با اَلفیه و اشعار آن، بید به محافل ادبی رفت و طبیعی است آنکه اَلفیه را در میان محرومان می آموزد، بعدها زیر خروارهای قیل و قالهای فقه، اصول و فلسفه خفه نمی شود و فریاد محرومیت و عدالت را در این مباحث انتزاعی فراموش نمی کند. کسی که با مانیفست مارکس و بینوایان ویکتور هوگو به زاغه ها برود، چندان هنری نکرده است، آنکه طلبهای - به ویژه پیش از انقلاب و در حجرههای دربسته - با اَلفیه به معادن و زاغه ها و با محرومان همنشین شود، خلاف عادت عمل کرده است و حکیمی در دوران تحصیل چنین کرد تا بعد از فارغ التحصیلی بتواند جایزه فارابی را رد کند و از عدالت نسبت به محرومان و ظلم به فرودستان دم بزند.
2️⃣ خیلی پیشتر از نگارش «طبقات اعلام الشیعه» آقابزرگ تهرانی، عالمان خود را در یکی از طبقات علمی جای می دادند؛ «طبقات المفسرین»، «طبقات المحدثین» و «طبقات الفقها». در این راستا، اگر کسی با سیره علمی و سبک نوشتار حکیمی مأنوس باشد متوجه می شود که جنس طبقه او از طبقه ای متفاوت از طبقات پیش گفته است. مهمترین آرمان حکیمی «عدالت اقتصادی» بود. بارها تأکید می کرد که چکیده دین در «توحید و عدالت» نهفته شده است. حتی حکیمی، طاغوت سیاسی را، سیئهای از سیئات طاغوت اقتصادی می دانست. او عدل را فصل مُقوّم «جامعه قرآنی» می دانست و بدون لکنت زبان، جامعه اسلامی بدون عدالت را «جامعه قارونی» خطاب می کرد. تعابیری همانند «نظام عامل بالعدل» و «جامعه قائم بالقسط» ما را بر آن می دارد تا او را از سنخ «طبقات القوامین بالقسط» بخوانیم و او را عامل آیه شریفه «قوامین للّه شهدا بالقسط» بدانیم. بنابراین از نظر جریان شناسی او یک سنتی عدالت گرا بود.
3️⃣ حکیمی نه در شمار «حوزویان روشنفکر» بود و نه در زمره «روشنفکران دینی». او بسان سنتیها، قائل به اصاله الروحانیه نبود و از طرفی نیز اصل را بر مخالفت با روحانیت نگذاشته بود. حکیمی، روشنفکرستیز هم نبود و اصل را بر دین نشناسی و دین ستیزی طبقه روشنفکران نمی گذاشت. خصوصیت انحصاری او در نوسان و تلاطم میان این دو صنف بود و در مقایسه با آنان عدالت اندیش بود. او حقیقتاً، اصالتی حوزوی داشت که همزمان در محافل روشنفکران نیز بسان خورشید می درخشید. او در خط مرزی در نوسان بود و «المنزله بین المنزلتین» را در جریانشناسی گزیده بود.
4️⃣ مفصلترین میراث او کتاب «الحیاه» است که مجموعه ای از معارف اهل بیت(ع) است. وی به ائمه (ع) به دید «آقازاده های نورانی» نمی نگریست و روایات آنها را صرفا احکام و مسایل اخلاقی نمی دانست، بلکه آنان را آموزگاران عقیده و عدالت می دانست و روایاتشان را سرچشمه عقل و عدل می خواند که باید از آنها «فقه العداله» استخراج کرد؛ بسان آنچه که در فقه عملی انجام شده است. او مروج معارف اهل بیت بود تا فضائل آنها.
5️⃣ با توجه به پررنگ بودن عدالت در آموزه های کلامی شیعه و کمرنگ بودن عدالتپژوهی در تحقیقات آکادمیک، پیشنهاد پژوهش در عدالت با محوریت آرای وی را مورد تأکید قرار میدهیم.
منبع: مسلمنا
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📲 هماکنون، پخش زنده مراسم پانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و رویداد #مثل_مصطفی در مسجد مقدس جمکران همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتابهای «سرباز روز نهم» و « اسم تو مصطفاست»
👈 از Farsi.Khamenei.ir/live
#ارباب_معرفت
🌗 سرداری که نباید نامی از او به زبان میآمد!
🔹سردار علی هاشمی ملقب به سردار هور از فرماندهان دوران دفاع مقدس بود که نقش بی بدیلی در فتح خرمشهر داشت. علی به خاطر نقش محوری در امر اطلاعات و نیز توانایی تحلیل آنچه پیرامونش میگذرد، از طرف محسن رضایی فرمانده کل سپاه انتخاب شد تا عهدهدار مسئولیت سریترین قرارگاه جنگ یعنی قرارگاه نصرت شود.
🔸در قرارگاه سری نصرت، نیروهای تحت امر شهید علی هاشمی توانستند ۴۲۰ مورد شناسایی را بدون لو رفتن حتی یکی از آنها انجام دهند. «قرارگاه نصرت» عملاً از اواخر بهار سال ۱۳۶۲ کار خود را آغاز کرد و مقر آن در منطقه «رُفَیع» بود. تعدادی از بومیهای هور از جمله تعدادی از عشایر عرب عراقی و مجاهدین عراقی نیز همکاری میکردند. نیروهای اطلاعاتی این قرارگاه سعی داشتند از قایقهای بصری و بلم که مخصوص اعراب عراقی بود، استفاده کنند و لباسهای بومی و محلی بپوشند و در پوشش صیادی و ماهیگیری و با تکلم به زبان عربی، منطقه را شناسایی کنند.
🔹سرانجام در ۴ تیر سال ۶۷ علی هاشمی ملقب به سردار هور در حالی به شهادت رسید که پیکرش ۲۱ سال بعد در جزیره مجنون کشف و شناسایی شد و در مدت این چند سال هیچ یک از فرماندهان و همرزمانش نمیتوانستند نامی از علی به زبان بیاورند.
سردار گرجیزاده درباره علت این موضوع میگوید: تا زمانی که صدام زنده بود یعنی سال ۱۳۸۲ همه فرماندهان اتفاق نظر داشتند که اسمی از علی هاشمی این فرمانده دوران دفاع مقدس نباشد. ما در رابطه با او هیچ حرفی نزدیم و اگر هم قرار بود حرفی از او به میان بیاید معتقد بودیم که او به شهادت رسیده است چرا که علی هاشمی با توجه به ارزشی که برای صدام داشت در صورتی که زنده بود یک برگ برنده برای او به شمار میآمد.
🔸برای همین هنگامی هم که من [سردار گرجیزاده] اسیر شدم وقتی گفتند علی هاشمی اسیر شده است، به بازجوهای عراقی که من را شکنجه میکردند گفتم که خب بروید از او بپرسید که من چه کاره هستم. آن وقت متوجه میشوید که من بیگناهم. عراقیها حتی در اردوگاه موصل عکسی از علی هاشمی را به اسرا نشان داده بودند، اما هیچ اثری از علی هاشمی نبود. علی هاشمی در زمان جنگ هیچگاه جلوی دوربین نرفت و مصاحبهای انجام نداد و حتی در جلسات نیز به گونهای صحبت نمیکرد که مطرح بشود. این از گمنامیهای علی هاشمی است
✴️ دیروز مادر شهید علی هاشمی بعد از سالها فراق به دیدار پسرش رفت تا در بهشت دیدارشان را با هم تازه کنند. مرحومه زکیه اهوازیان، شامگاه جمعه، ۲۷ مرداد، دار فانی را وداع گفت و در ۲۹ مردادماه در بهشتآباد اهواز به خاک سپرده شد. رحمها الله
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
شاخصهای تدریس موفق 7.pdf
198.7K
#اختصاصی
#آیین_استادی
🌗 شاخصهاي تدريس موفق (7)
اداره ارزشيابي معاونت امور اساتيد
🔹8 ـ استفاده از مثالهاي مناسب:
يكي ديگر از مهارتهاي مؤثّر در تدريس برتر، بهرهگيري از مثال است و ميزان اثر بخشي تدريس به نحوه و ميزان استفاده استاد از مثالها ارتباط دارد.
فراگيران ـ و به طور كلّي تمام مخاطبان ـ دوست دارند سخنان موافق با ذوق و هماهنگ با عواطف و طبيعت انساني باشد. از اين رو، بيان نمونه هايي از وقايع طبيعي و مثالهاي شيرين، جالب، عيني و ملموس باعث ميشود تا مطالب به صورت خشك و بي روح ارائه نشود، بلكه با ذكر چنين مثالهايي توجه فراگيران به مطالب آموزشي بيشتر جلب شده، مباحث علمي و عقلي خشك، براي آنان دلنشينتر و قابل فهمتر بوده كه در نتيجه نشاط و شادابي كلاس را در پي خواهد داشت.
بنابراين با توجه به اينكه به كارگيري مثال، اشعار مناسب و شواهد تجربي مطابق فهم فراگيران و مناسب با سطح تجربه و دانش آنها، خستگيها و يكنواختيها را برطرف ميكند و مباحث علمي را جلوه و جلال ميبخشد، ضروري است استادان محترم به فراخور ذوق و سليقه خويش و متناسب با نوع بحث از اين مهم بهره گرفته، انگيزه يادگيري فراگيران را تقويت نموده و درك بهتر و سريعتر مطالب را براي آنان فراهم سازند.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 59.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#پرسمان
🌗 آیا سعودی جدید، وهابیت را از بین می برد؟
✍ علیرضا کمیلی/پژوهشگر و فعال فرهنگی بین الملل
🔹این مدعا که سعودی جدیدی در حال تولد است که دیگر مولفه محوری او، دین نیست حالا خیلی نیاز به استدلال ندارد. از چند سال قبل زمزمه های این مساله به خوبی قابل شنیدن بود. بن سلمان چند بار در مصاحبه های تلویزیونی خود با شبکه های غربی، صراحتا از اینکه آمریکایی ها برای مقابله با شوروی خواستند که وهابیت توسعه پیدا کند و ما هیچ وقت این عقیده تندروانه را نداشتیم سخن گفت!
🔸وقتی در سری سوم سریال عاصوف، عملا شرطه های امر به معروف سعودی مورد تمسخر واقع شدند باید انتظار می داشتیم که در میدان عمل هم این شرطه ها جمع بشوند و دیگر حق تذکر تند و تیزی که قبلا درباره اجرای شریعت می دادند را نداشته باشند. شاید ظهور تام این تغییر در راه اندازی سینماها و دیسکوها و همچنین عدم دخالت در مراسمات حج و سخت گیری بر شیعیان بود که اخیرا شاهد آن بودیم.
🔹شاید شنیدن این آمارها که در عربستان بیش از 87 درصد مردم سواد دارند و خصوصا اینکه 82 درصد زنان باسوادند و شهرنشینی هم بیش از 84 درصد شده و نرخ رشد جمعیت از 7 در 1985 به 2.8 در 2022 رسیده و حدود 70 درصدشان اکانتی در شبکه های اجتماعی دارند و مصرف یوتیوب هم خیلی بالاست، برای فهم اینکه جامعه ناشناخته این کشور – به خاطر محدودیت شدید رسانه ای و سیاسی- در زیر پوست خود باندازه کافی مدرن شده که از اصلاحات مدرنیستی بن سلمان حمایت و استقبال کند، کافی باشد.
🔸حالا که سعودی برای سال 2030 یعنی هفت سال دیگر، دهها میلیون گردشگر خارجی را هدف گذاری کرده و دایما با آوردن سلبریتی های ورزشی و هنری تلاش می کند تا نگاه مردم جهان به خود را تغییر دهد، طبیعی است که تداوم روند مذهبی گذشته که با عنصر وهابیت و تشدد دینی شناخته می شد امکان ندارد.
🔹گرچه اعطای آزادی های فرهنگی و مذهبی و ایجاد مدرنیزاسیون بمعنای اجازه فعالیت سیاسی آزادانه نیست و نشانه آن هم اعدام هایی است که دایما گریبان معارضان سیاسی این کشور را می گیرد و علمایی است که بدلیل تفاوت دیدگاه ها زندانی شده و می شوند ولی اینقدر معلوم است که تغییر تصویر سعودی جدید با دو مولفه رشد اقتصادی و آزادی فرهنگی خواهد بود ولی توسعه سیاسی فعلا در دستور کار نیست چرا که هر انتخابات آزادی در این کشور قطعا منجر به تغییر دولتمردان کنونی آن خواهد شد.
🔸و نهایتا اینکه تضعیف وهابیت و کاهش حمایت مالی از آن توسط سعودی و حتی اقدام به تشکیل گروههایی برای تاسیس یک قرائت جدید از اسلام رحمانی، می تواند فرصت هایی را برای احیای سنت های اصیل معرفتی در مناطق مختلف اهل سنت جهان مهیا سازد که نیازمند تامل و سرمایه گزاری مادی و معنوی است.
🔹گرچه تضعیف جریان تندرو و دست نشانده وهابیت مطلوب است ولی مستلزم بی دینی نیست و اندیشه خطرناکی که مسلمان را لاابالی سکولار می خواهد فاسد و خطرناک و خلاف قرآن است. راه حل همان است که رهبری انقلاب گفته اند. تقویت جریان فکری عقلانی و معتدل در بدنه اهل سنت و این یعنی ما مخیر بین تشدد دینی یا لیبرالیزم نیستیم. جریانات فکری مومن معتدل در بدنه اهل سنت همان جریانات اصیلی است که باید احیا و تقویت شود.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگزار میکند:
📌 نشست حاکمیت و استارتاپها
👤 باحضور مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرمِ معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری
🗓 تاریخ برگزاری: دوشنبه ۳۰ مردادماه
🕰 زمان: ساعت ۲۰
🌐 حضور مجازی در جلسه:
https://b2n.ir/k88848
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
.
🏴 شهادت غریبانه حضرت رقیه (سلام الله علیها) تسلیت باد.
🔺سخن بلند علامه طهرانی در مقام رفیع حضرت رقیه(س)
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#پرسمان
#پاسخ_شبهات
🌑 آیا امام حسین(ع) دختری به نام #رقیه داشته اند؟
✍️استاد محمدحسین #رجبی_دوانی
▪️برخی به کلی داشتن دختری به نام رقیه را برای امام حسین علیه السلام نفی کردند.
▫️برخی معتقدند امام حسین علیه السلام فقط دو دختر داشته به نامهای فاطمه و سکینه. لذا از نظر آنها داستان حضرت #رقیه بی مبنا است.
▪️ اما من خدمت شما عرض کنم اگرچه شیخ مفید تعداد دختران امام حسین علیه السلام را دو تن به نام های فاطمه و سکینه نامیده است، ولی این تنها نقل ما نیست بلکه ما نقل های دیگری هم داریم که تعداد دختران امام را بیش از دوتن ذکر کرده است.
▪️مثل کتاب مطالب السَّئوول ابن طلحه شافعی که نَسَب شناس است و تخصصی این کار را کرده و حال اینکه شیخ مفید نسب شناس نیست.
▫️ همینطور در مناقب ابن شهرآشوب مازندرانی، تعداد دختران امام حسین علیهالسلام را سه یا چهار دختر ذکر کرده اند.
▪️این منابع از نظر اعتبار یکسان هستند و نمی توانیم بگوییم فقط نقل شیخ مفید برای ما ملاک است، پس احتمال اینکه امام حسین علیه السلام دختر دیگری غیر از این دوتن داشته باشد از نداشتن آن بیشتر هم هست.
◽️ اما راجع به خرابه شام که عده ای سوال کردهاند که چرا در منابع اولیه چنین نقلی نیامده است، اتفاقاً در کتاب کامل بهایی عمادالدین طبری شیعی متعلق به قرن هفتم آمده است.
▪️پاسخ بنده به این نکته این است که اولاً صاحب کتاب کامل بهایی از طرف علمای بزرگ شیعه توثیق شده است.
▫️ثانیا او معاصر سید بن طاووس صاحب #لهوف است. سیدبن طاووس هم در لهوف مطالبی دارد که مورخان و مقتل نویسان پیش از او چنین نقلی را نیاوردهاند.
▪️حالا چرا ما از سیدابن طاووس به قول معروف چشم بسته می پذیریم چیزهایی را که دیگران نقل نکرده اند و اختصاصی اوست، اما از عمادالدین طبری که معاصر سیدابن طاووس است و در سلامتش هم شک نداریم وقتی مطلبی را با ذکر سند معرفی و مطرح کرده است، نپذیریم؟!
عمادالدین طبری می گوید داستان خرابه شام و شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام در کتاب #حاویه از #قاسم_بن_محمد_مامونی که پیرامون زشتیهای بنی امیه و کارهای خلاف آنها نوشته شده بوده، آمده است.
▪️حاج شیخ عباس قمی درباره او می گوید: آثار و کتاب ها و منابعی در دست ایشان بوده است که دیگران از آن بهره نبرده بودند. پس می توان این داستان را پذیرفت مضافاً براینکه اگر مرقد حضرت رقیه درجای دیگری غیر از شام واقع بود میتوانستیم تردیدی بکنیم که گروهی چنین چیزی را ساخته باشند.
▫️اما در شام که پایگاه بنی امیه، دشمنان قسم خورده اهل بیت علیهالسلام بودند، چطور می توانند چیزی برای قرن ها آنجا بدرخشد و جلوه کند و بزرگانی از علمای برجسته ای به زیارت آنجا بروند و نذرها بکنند و خواستههایی داشته باشند که اجابت بشود؟!
🔸حال آیا میتوانیم بگوییم چنین جایگاهی واقعیت ندارد و امام حسین علیه السلام چنین دختری نداشته است؟!
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
شاخصهای تدریس موفق 8.pdf
249.2K
#اختصاصی
#آیین_استادی
🌗شاخصهاي تدريس موفق (8)
✍️اداره ارزشيابي معاونت امور اساتيد
🔸ج) عامل ظاهر و رفتار
افزون بر تسلّط علمى استاد و توانايىهاى وى در حيطه شناختى و علمى و عملكردى و مهارتى، رفتار و كردار استاد نيز در فرآيند تدريس از اهميّت خاصّى بر خوردار است. استاد بايد از لحاظ رفتار و اخلاق، الگوى مناسبى براى فراگيران باشد تا بتواند رسالت مهّم پرورشى و تربيتى خود را به انجام رسانده، ضمن برقرارى ارتباط مؤثر و سازنده با فراگيران، به بهترين وجه تأثير گذار باشد.
البته تأثيرات شخصيّتى استاد بر فراگيران ـ اعمّ از مثبت يا منفى ـ اختصاص به دروس معارف ندارد؛ ولى از آنجا كه در اين دروس، اهداف تربيتى به صورت ويژه مدّ نظر است، انتظار مىرود اساتيد اين دروس بتوانند تأثيرات مثبت و سازندهاى بر فراگيران داشته باشند و از عواملى كه موجب تأثيرات منفى مىگردد اجتناب ورزند.
در اين نوشتار، سعى بر آن است كه به اختصار، مهمترين و كارآمدترين شاخصها و معيارهايى كه مىتواند در حيطه عاطفى و رفتارى استاد مورد توجه قرار گيرد، فهرست شده و توضيح مختصرى پيرامون هر يك داده شود. توضيح مفصل مباحث نيز در كتابهاي مربوط مندرج است و مطالعه آنها پيشنهاد ميشود.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 59.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔺سلسله نشستهای علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
🌑 عنوان: عزای حسینی از احساسات انسانی تا نگرش جهانی
👤دکتر مهران اسماعیلی؛ استادیار تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی
🕔زمان: سهشنبه ۳۱ مرداد؛ ساعت ۱۵
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2331137627
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نقد_کتاب
🌗 نقد و بررسی کتاب «اخلاق در ایران؛ بین زمین و آسمان» نوشته دکتر مقصود فراستخواه
👥 با حضور: دکتر نعمت الله فاضلی
و دکتر محسن جوادی
✅ این نشست سهشنبه ۳۱ مرداد
ساعت ۱۶
✅در مرکز فرهنگی شهر کتاب (خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم) برگزار میشود.
📖این کتاب با تمرکزی ویژه بر جامعه ایران و مسائل و بحرانهای آن، پیرامون این موضوع بحث میکند که اخلاق چیست و چگونه میتواند جوامع بحرانی را نجات بدهد؟
مقصود فراستخواه در کتاب «اخلاق در ایران»، با رویکردی علمی و مدرن و در پرتو نظریههای گوناگون درباره اخلاق، به مسئله اخلاق و اخلاقی زیستن در ایران و نتایجی که زیستِ اخلاقی میتواند برای جامعه ایران داشته باشد مینگرد. وی در این اثر از ضرورت توجه به زیست اخلاقی برای برونرفت جامعه ایران از بحرانهایی که با آنها مواجه است سخن میگوید.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir