eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
338 ویدیو
594 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺سلسله نشست‌های "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای"( آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: حجاب، حکم فقهی یا اخلاقی؟ ✔️ دکتر سعید داودی؛ استادیار قرآن پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⏰زمان: دوشنبه 24 مهر؛ ساعت 16 👈آی‌دی ثبت‌نام: @Ethics_academy 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 رشد پس از طوفان‌الاقصی ✍️ حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، استاد دانشگاه قرآن و حدیث (و از همراهان فرهیخته این کانال) ⚡️حماسه طوفان ‌الاقصی از زاویه‌های مختلف مورد بررسی‌های سیاسی امنیتی پزشکی انسانی و... قرار گرفته است. اما به نظر می‌رسد حماسه حماس و تراژدی اسرائیل ابعاد دیگری نیز دارد؛ ازجمله تولید سرمایه اجتماعی. ✍️ توضیح اینکه رشد انسان، چالش‌پایه است. قانون رشد می‌گوید افراد وقتی رشد می‌کنند که با چالش‌های زندگی دست‌وپنجه نرم کنند. هر تروما یا حادثه سخت می‌تواند موجب اختلال یا رشد شود؛ اختلال پساحادثه (PTSD) یا رشد پساحادثه(PTG) این قانون، اختصاص به زندگی فردی نداشته و می‌توان آن را به جامعه‌شناسی نیز سرایت داد. 〽️ به نظر می‌رسد قانون زندگی اجتماعی نیز همین است. رشد سیاسی اجتماعی در کوران چالش‌های سیاسی و اجتماعی شکل می‌گیرد نه در خلا و دوران آرامش و سکون. 💥 هر حادثه سیاسی اجتماعی ظرفیت رشد یا سقوط جامعه را دارد از این رو فرصتی برای تربیت اجتماعی است. دوران پرفرازونشیب انقلاب اسلامی از این چالش‌های بزرگ و کوچک کم نداشته است. واقعیت پنهان اینکه نیروهای انقلاب دست‌پرورده همین چالش‌ها بوده‌اند: 🔻دهه ۶۰ و چالش نفاق 🔻جنگ و چالش جان و ایمان 🔻سازندگی و چالش عدالت و توسعه 🔻دوم خرداد و چالش ولایت فقیه و مردم‌سالاری 🔻فتنه ۸۸ و چالش جمهوریت و دیکتاتوری بازنده‌ها 🔻فشار اقتصادی و چالش نان و ایمان 🔻فتنه شهریور ۴۰۱ و چالش حجاب و عفاف 🔻و.... ✅ در هر کدام از این چالش‌ها بخشی از مبانی و مواضع انقلاب و نظام اسلامی بازخوانی شده و در سایه آن جوانان تربیت شدند. این واقعیت کمتر مورد توجه تحلیلگران و برنامه‌ریزان سیاسی اجتماعی قرار می‌گیرد. 💥 و امروز غزه و طوفان‌الاقصی این نیز فرصتی برای تربیت ضدصهیونیستی و تبیین دیدگاه بین‌المللی نظام اسلامی است. این چالش بزرگ می‌تواند نیروهای ضدصهیونیستی را تربیت و افکار عمومی را توجیه کند. نسل جدید به‌ویژه دهه هشتادی‌ها پیشینه و تجربه چالش‌های نسل‌های پیشین را ندارند و لذا ممکن است در فهم مواضع انقلاب و نظام اسلامی در زمینه‌های مختلف از جمله رژیم‌صهیونیستی دچار مشکل باشند. این ویرانگری و آدم‌کشی بی‌حد و مرز گویاترین دلیل برای مشروعیت مبارزه با رژیم‌صهیونیستی و بهترین سند برای درستی راهبرد محو اسرائیل است. با چه میزان توضیح و استدلال در خلا می‌شد ضدبشری بودن این رژیم را اثبات‌ کرد؟ ⚠️ جنایت عریان می‌تواند منجر به رعب شود اما اگر طولانی و شدید باشد به «ضربه معکوس» تبدیل شده و منجر به شکست راهبردی جنایتکار می‌شود. داستان کربلا و واقعه عاشورا از همین قسم است! جنایت شدید و عریان یزید به ضربه معکوس تبدیل شد و سرمایه اجتماعی عظیمی را تولید کرد که تجلی آن را در زیارت اربعین می‌توان مشاهده کرد. ⭕️ شمر امروز نتانیاهو است. در صحنه جهانی به‌مرور زمان آثاری هرچند کوچک از این جنایت‌ها ته‌نشین می‌شود و در حافظه آحاد ملت‌ها می‌ماند و به روز واقعه فوران خواهد کرد. نباید انتظار شتاب‌زده داشت. تحولات بین‌المللی «در زمانی به مقیاس جهانی» صورت می‌گیرد نه مقیاس‌های فردی و محلی. هر پدیده اجتماعی به تناسب گستره خود، «مقیاس زمانی مخصوص خود» را دارد. پس صبر و انتظار نیاز است. پیچ‌های تاریخی در مقیاس تاریخ اندازه‌گذاری می‌شوند نه چند ماه و چند سال. 💢 بی‌تردید جنایت‌های عریان و فجیع رژیم غاصب صهیونیستی درحال تولید سرمایه اجتماعی برای جبهه مقاومت است. این سرمایه‌های به‌ظاهر قطره‌ای، روزگاری به تراکم سرمایه اجتماعی تبدیل و سیلی غاصب‌برانداز را ایجاد خواهد ‌کرد. ✳️ از سوی دیگر تجربه نشان داده جبهه مقاومت پس از هر حادثه‌ای رشد کرده است. این خاصیت پویایی و بالندگی جبهه مقاومت است که می‌تواند ضربه‌های قاتل را به رشد و تقویت خود تبدیل کند. از انقلاب سنگ تا پرتاب موشک و پهباد و از جنگ ۶روزه اعراب و اسرائیل تا نبردهای پیروز ۳۳ و ۲۲ و ۸ روزه و از دفاع در خانه خود تا هجوم به لانه شیطان، همه و همه نشان می‌دهد جبهه مقاومت ضربه را به رشد و توسعه خود تبدیل کرده است. ♻️ خلاصه سخن این‌که ددمنشی رژیم‌صهیونیستی از سویی به استدلال‌های عینی و تبیین‌گر مواضع انقلابی و ضدصهیونیستی نظام اسلامی و جبهه مقاومت تبدیل شده است و باید این فرصت را غنیمت شمرد و از سوی دیگر موجبات رشد و بالندگی بیشتر جبهه مقاومت را فراهم کرده است. 💫 نباید فراموش کرد این مهم در سایه تفکرات داهیانه امام‌خمینی(ره) و هدایت‌های راهبردی رهبری معظم انقلاب و تاکتیک‌های هوشمندانه سردارانی همچون شهید سلیمانی و جان‌فشانی رزمندگان جبهه مقاومت صورت گرفته است. 📄روزنامه فرهیختگان، دوشنبه/ 24 مهر 1402 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
✅ پیش‌نشست تخصصی «کنگره بین‌المللی اندیشمندان قرآن‌پژوه» ▪️مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش‌عالی قرآنی کشور درصدد است کنگره بین‌المللی اندیشمندان قرآن‌پژوه را با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور برگزار نماید. این مهم با برگزاری پیش‌نشست‌های تخصصی آغاز گردیده است. بر این اساس، پیش‌نشست تخصصی « بررسی دیدگاه‌های مبتنی بر قرآن و علومِ هارون یحیی در کتاب و قرآن » به همت گروه معارف قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی، در محل دانشگاه معارف اسلامی برگزار می‌گردد. ▪️ارائه‌کننده: حجت‌الاسلام دکتر اویسی (عضو هیئت‌علمی گروه معارف قرآن و حدیث) ▪️دبیر علمی: حجت‌الاسلام دکتر رضایی‌مهر (مدیر امور بین‌الملل دانشگاه معارف اسلامی) ▪️زمان: سه‌شنبه 25 مهرماه ساعت 10 ▪️ مکان: دانشگاه معارف اسلامی ـ سالن امام رضا(علیه‌السلام) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای"( آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: حجاب، امری شخصی یا اجتماعی؟ ✔️ دکتر علیرضا نائیج؛ نائب رئیس انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه،پژوهشگر و دکتری روابط بین الملل از دانشگاه شهید بهشتی ⏰زمان: سه شنبه 25 مهر؛ ساعت 10 👈آی‌دی ثبت‌نام: @Ethics_academy 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔻پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری مراکز علمی برگزار می‌کند: 🔰هم‌اندیشی علمی بین‌المللی: طوفان الاقصی و آینده مسئله فلسطین 🇵🇸 🔸همراه با پیام اختصاصی دکتر حازم قاسم (سخنگوی جنبش حماس) 🎙 با ارائه اساتید: ▪️دکتر ناصر قندیل (سردبیر روزنامه البناء لبنان) ▪️کشیش آنتونیوس حنانیا (عالم مسیحی و فعال حوزه مقاومت از فلسطین مقیم سوریه) ▪️دکتر فیصل فریحات الخزاعی (استاد حقوق بین‌الملل از اردن) ▪️استاد مسعود المعشنی (تحلیلگر ارشد منطقه غرب اسیا از عمان) ▪️حجت الاسلام والمسلمین دکتر منصور میراحمدی (معاون بین‌الملل نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت) ▪️حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب الله بابایی (رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی اجتماعی) ▪️حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدسجاد ایزدهی (رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی) ▪️دکتر محمد ستوده (دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه باقر العلوم علیه‌السلام) ▪️دکتر مختار شیخ حسینی (رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی) 📝دبیر علمی: دکتر مصطفی خرم‌آبادی 📅زمان: سه‌شنبه 25 مهر 1402، ⏰ساعت 10 الی 13 شرکت در جلسه به صورت مجازی dte.bz/cptconf 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣 پنجمین فراخوان دوره‌های آموزشی معارف انقلاب اسلامی 👈 مطالعه جزئیات بیشتر و ثبت‌نام در دوره ها: https://khl.ink/f/54122 🔰نشست ها و همایش های علوم انسانی اسلامی 🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
چهار پرسش قرآنی.pdf
385.5K
🌗چهار پرسش قرآني از محضر استاد فياضي ✍️محمدرضا داوودي 🔻يكي از مباحث مهمي كه براي بسياري از افراد مطرح بوده و ذهن بسياري را به خود مشغول داشته است، موضوع جانشيني حضرت آدم (ع) است كه چگونه به مقام «خليفة اللهي» رسيد كه حتي فرشتگان نتوانستند به آن برسند. خداوند با توجه به آيه زير، ملاك خلافت انسان را علم به اسماء مي‌داند: «وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَـؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ؛ و [خدا] همه نامها را به آدم آموخت، ‏سپس آنها را بر فرشتگان عرضه نمود و فرمود: اگر راست مى‏گوييد از اسامى اينها به من خبر دهيد.» منظور از «اسماء»، حقايق غيبي عالم است كه به لحاظ سِمه و نشانة خدا بودن، به اسم مرسوم شده است؛ حقايقي كه با شعور و عقل بوده و حضرت آدم (ع) با تعليم الهي و با علم حضوري آنها را درك كرده است. خداوند براي اينكه ناتواني فرشتگان در مسأله خلافت را به آنان نشان دهد، همان حقايق را بر فرشتگان عرضه كرد و به آنان فرمود: مرا از اسماي آن حقايق آگاه سازيد، اگر در ادعاي شايستگي براي خلافت راست مي‌گوييد. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 59. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔نشست علمی «وضعیت مطلوب فقه پس از انقلاب اسلامی» 🎙ارائه: استاد آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست 📆زمان: سه شنبه ۱۴۰۲٫۰۷٫۲۵ ⏰ساعت ۱۰٫۳۰ الی ۱۲ 📁مکان: قم پردیسان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید سلیمانی 🔗لینک ورود به جلسه: http://dte.bz/feqhconf 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗چرایی گرایش بیشتر بشرِ امروز به معنویت 🎤حجت‌الاسلام دکتر علیرضا کرمانی، عضو گروه عرفان مؤسسه امام خمينی(ره) 🔹بشر در عصر جدید اقبال بیشتری به معنویت پیدا کرده است که عوامل متعددی هم دارد از جمله این عوامل، محدودیت‌های نظری و عملی علم تجربی است. 🔸معنویت در کلام علامه حسن‌زاده آملی و حتی دیدگاه‌های مدرن و پسامدرن صحبت شده است که جامع مشترک بین این دیدگاه‌ها، رهایی از یک امر دانی و وصول به یک امر عالی و متعالی است؛ البته بسته به اینکه صاحب نظریه چه چیزی را پست و چه چیزی را عالی می‌داند. مثلا در فضای سنتی ما تقید به تعینات مادی، پست و رهاشدن از آن و وصول به کمالات، امر عالی است؛ حتی در نگاه مدرن هم رهایی از مرتبه غیرعقلانی و رسیدن به مرتبه عقلانی است و در نگاه پسامدرن هم نگاه واقعی به عالم را از منظر خودشان دنبال می‌کنند. در تمامی معنویت‌های موجود و تعاریف و مصادیق آن می‌توان چنین جامع مشترکی را پیدا کرد. 🔹معنویت در مسیحیت معنویتی ساده و در برابر دنیا قرار داشت که آن را می‌توان روحانیت هم نامگذاری کرد، یعنی معنویت در دو سه قرن اول مسیحی در برابر دنیوی بود ولی وقتی کلیسا روی کار آمد و مسیحیت دین رسمی شد، معنویت در مقابل دنیوی نبود بلکه در برابر مادی قرار گرفت یعنی چیزی که مادی باشد، معنویت نیست؛ معنویت کلیسایی بود. در دوره رنسانس کلیسا تضعیف شد و به تبع آن معنویت کلیسایی هم تضعیف شد و معنویت شخصی گشت و از اخلاق و عقل نظری دور و به تجارب شخصی نزدیک شد. 🔸تعبدگریزی، عقلانیت و ناواقع‌گرایی از جمله مهم‌ترین شاخصه‌های معنویت غیردینی است. معنویت غیردینی معتقد است که مزاج انسان مدرن و پسامدرن از تعبد فراری است؛ یعنی به نوعی یک پدیدار و حقیقت را توصیف می‌کنند و می‌گویند انسان مدرن از تعبد فراری و دنبال عقلانیت است لذا ما باید براساس عقلانیت، یک معنویتی تعریف کنیم تا این معنویت ما را از رنج فاصله دهد و به آرامش برساند. 🔹عقلانیت اینها هم عقلانیت نظری سنتی نیست بلکه براساس فرهنگ و نظریاتی چون کانت معتقدند که عقل نظری از تبیین بسیاری از مسائل متافیزیکی برنمی‌آید. بنابراین در اینجا مراد از عقل، استدلال عقلی بر امور ماورایی و متافیزیکی نیست بلکه عقلانیت ابزاری و عملی ما را به نتیجه می‌رساند یعنی ببینیم چه چیزی ما را از رنج جدا و به آرامش سوق می‌دهد. 🔸این نگاه مدرن منتهی به نگاه پسامدرن ناواقع‌گرا شد. معنوی‌گرایان مدرن معنویت را وابسته به تجربه شخصی افراد می‌دانستند و اعتبار آن به پشتواه واقعیت آن بود یعنی اگر معنویت و دین را شخصی می‌کردند باز این تجربه باید واقعی باشد؛ یعنی واقعیت را منکر نمی‌شوند و خط نمی‌زنند اما در ضمن کارشان به عنوان نتیجه نوع نگاهشان، یک ناواقع‌گرایی است لذا تفکر پسامدرن تفکری است که لوازم مخفی دیدگاه مدرن را عیان و آشکار کرد. 🔹اگر مشکلی داریم و رنجور هستیم چون دغدغه واقعیت داریم و اگر دغدغه واقعیت را کنار بگذاریم این رنج‌ها هم از بین خواهند رفت. اینها معتقد به آنارشیسم معرفتی شدند و اینکه هیچ قانونی وجود ندارد و و به پوچ‌گرایی معرفتی رسیدند. بیان برخی از این افراد آن است که در معنویت پسامدرن، پوچ‌گرایی و هرج و مرج معرفتی برچسب منفی نیست و راهی برای رسیدن به معنویت و گریز از دغدغه‌هایی است که دین به آن توجه کرده است. متن کامل کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
💠انجمن علمی دانشکده علوم‌قرآنی مشهد برگزار می‌نماید: 🔰کارگاه تخصصی دوره تفسیری سوره مبارکه یوسف (بررسی داستان یوسف صدیق) ⚜️با حضور: دکتر محسن رجبی قدسی (عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم) 📌زمان برگزاری: سه‌شنبه‌ها، ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۳:۴۵ 📌محل برگزاری: سناباد ۳۳، دانشکده علوم‌قرآنی مشهد، اتاق جلسات شرکت برخط: https://meet.quran.ac.ir/mashhad 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای"( آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: آشفتگی حجاب تحت لوای روشنفکری و استعمار ✔️ دکتر مریم السادات نبوی میبدی؛ استادیار معارف اسلامی دانشگاه میبد ⏰زمان: سه شنبه 25 مهر؛ ساعت 14 👈ثبت نام حضور مجازی: @Ethics_academy ✔️مکان حضوری: یزد، میبد، دانشگاه میبد، سالن کنفرانس شهید جندقی 🔶🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir