eitaa logo
معارف الثقلین
106 دنبال‌کننده
124 عکس
371 ویدیو
31 فایل
بسم الله تعالی قال رسول الله صل الله علیه و آله إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ
مشاهده در ایتا
دانلود
💎عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الرَّيَّانِ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الدِّهْقَانِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا صلوات الله علیه فَقَالَ لِي مَا مَعْنَى قَوْلِهِ- وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى‏ ✉ قُلْتُ كُلَّمَا ذَكَرَ اسْمَ‏ رَبِّهِ قَامَ فَصَلَّى فَقَالَ لِي لَقَدْ كَلَّفَ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ هَذَا شَطَطاً فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَكَيْفَ هُوَ فَقَالَ كُلَّمَا ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ صَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ. 💠عبید الله بن عبد الله دهقان گوید: خدمت امام رضا علیه السلام رسیدم، حضرت از معنی آیه"وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی" پرسیدند؟ ✍گفتم: یعنی: هرگاه خدای متعال را بخاطر آورد، برخاست و نماز خوانَد. حضرت فرمودند: در این صورت حق‌تعالی بنده‌اش را به سختی انداخته است. عرض کردم: فدای شما شوم، پس معنی این آیه چیست؟ حضرت فرمودند: هرگاه خدای متعال را یاد کند، بر محمد و آل محمد علیهم السلام صلوات فرستد. 📚الكافي ‏2/494
💎 [الأمالی للشیخ الطوسی] الْفَحَّامُ عَنِ الْمَنْصُورِیِّ عَنْ عَمِّ أَبِیهِ عِیسَی بْنِ أَحْمَدَ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الثَّالِثِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیهم السلام قَالَ قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله أَرْبَعَةٌ أَنَا لَهُمْ شَفِیعٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ الْمُحِبُّ لِأَهْلِ بَیْتِی وَ الْمُوَالِی لَهُمْ وَ الْمُعَادِی فِیهِمْ وَ الْقَاضِی لَهُمْ حَوَائِجَهُمْ وَ السَّاعِی لَهُمْ فِیمَا یَنُوبُهُمْ مِنْ أُمُورِهِمْ . 🔹عیسی بن احمد از حضرت امام علی النقی، از آباء گرام خود، از امیرالمؤمنین علیهم السّلام نقل کرد که پیامبر اکرم فرمود: چهار دسته هستند که من در روز قیامت شفیع آنها هستم: دوستدار اهل بیتم و علاقمند به آنها؛ دشمن با دشمنان ایشان؛ برآورنده نیازهای آنها؛ و کوشش کننده در راه گرفتاری ایشان. 📖امالی طوسی،ص ۱۹۷ 📖بحارالانوار، ج۲۷،ص۸۵،ح۲۸
💠أبوهاشم جعفری گوید إمام هادی علیه السّلام ✍تب کرده و بیمار بودند که بر حضرت وارد شدم ، حضرت فرمودند ای أبا هاشم ، کسی از موالی ما را به کربلاء بفرست که نزد خدا برای من دعا کند. پس از نزد حضرت خارج شدم و علیّ بن بلال پیش رویم آمد و او را از سخن إمام آگاه ساختم و از او خواستم او به حرم برود. گفت به روی چشم ، ولی میگویم که إمام از حرم برتر هستند چرا که ایشان همانند آن کسی که در حرم است ( یعنی حضرت سیّد الشّهداء علیه السّلام ) میباشند و دعای ایشان برای خودشان بسی بهتر از دعای من برای ایشان در حرم است. پس این سخن او را به إمام هادی صلوات الله علیه رساندم. ایشان به من فرمود به او بگو رسول خدا از کعبه و حجرالأسود برتر بود ولی به گرد کعبه طواف میکرد و بر حجر الأسود دست میکشید و آن را می‌بوسید. به راستی که خداوند تبارك و تعالی را بقعه‌هایی است که دوست دارد در آن با وی نیایش کنند تا دعای نیایشگر را برآورده سازد و حرم کربلاء از جمله این بقعه هاست. بحارالأنوار ۱۰۱ / ۱۳۴ ، حدیث ۳۴. این حدیث جواب آن افرادی است که رفتن به زیارت قبور ائمه اطهار علیهم السلام و همچنین امام زادگان و مومنین را بی اثر میدانند و زندگی معصومین علیهم السلام و کرامات این خاندان با فضیلت را منحصر به دنیا و زمان حیاتشان دانسته اند
راوی می گوید ؛ در مدینة در مسجد النّبیّ صَلَّی اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ ، خدمت إمام هادی علیه السّلام بودم ، چندی نگذشت که گروهی از فرقه صوفیه داخل مسجد شدند و در یک طرف مسجد حلقه وار نشستند و شروع نمودند به ذکر لا إلهَ إلّا الله. در این هنگام إمام علیه السّلام به ما فرمودند ، اعتنایی به این گروه فریبکاران نکنید ، اینان همکاران شیاطین و ویران کنندگان پایه های دینند. زهد و وارستگی از خود نشان میدهند تا به تن آسایی برسند. شب به نماز برمیخیزند تا چهارپایان ( عوام  کالأنعام ) را به دام خود بیفکنند. یک عُمر إظهار گرسنگی میکنند تا خرانی را رام خود ساخته و پالان بر دوششان بگذارند. ذکر لا إلهَ إلّا الله نمیگویند مگر برای فریب دادن مردمان. از غذا و خوراک کم نمیکنند مگر برای پر کردن ظرفهای بزرگ و ربودن دلهای ساده دلان. با مردم به نرمی و مهرآمیز سخن میگویند و با همین نرم گویی ، آن بیخبران را به قعر چاه ضلالت دائمی می افکنند. اورادشان کف زدن است و رقصیدن ، اذکارشان نغمه سرودن است و آواز خواندن. پیروی از آنها نمیکنند مگر کم خردان ، و اعتقاد به آنها پیدا نمیکنند مگر أبلهان. هر کس به زیارت و دیدار یکی از مرده و زنده آنها برود ، مانند این است که به زیارت شیطان و بت پرستان رفته است. هر کس به نحوی یکی از آنها را یاری کند مانند آن است که یزید و معاویه و أبوسفیان را یاری کرده است. در این هنگام که إمام علیه السّلام به این شدّت از آنها إظهار تنفّر نمود ، یکی از یاران إمام با تعجّب پرسید ، آیا اگر چه آن (فرد صوفی) إقرار و إعتراف به حقوق شما بنماید؟ راوی میگوید ، إمام علیه السّلام خشمگینانه به او نگاه کردند و فرمودند واگذار این سخن را ، کسی که معترف به حقوق ما باشد ، به راهی که موجب اذیّت و آزار ماست نمیرود ، آیا نمیدانی که آنها ( کسانی که در عین اعتراف به حق ما ، به راه خلاف رضای ما میروند ) پست ترین طوایف صوفیه اند؟! و صوفیه همگی از مخالفین ما هستند ، طریقه آنها مغایر با طریقه ماست ، و نیستند آنها مگر نصارا و مجوس این امّت ، و همانند کسانی که با جدّیت و جهد تمام ، برای خاموش ساختن نور خدا میکوشند ، و خداوند نور خود را به آخر میرساند اگر چه کافران نپسندند. 📚سفینة البحار محدّث قمی ، به نقل از  حدیقة الشيعة مقدّس اردبیلی.
17.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوره المائدة آیه ۸۲ : لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ ترجمه : بطور مسلّم، دشمنترین مردم نسبت به مؤمنان را، یهود و مشرکان خواهی یافت؛ و نزدیکترین دوستان به مؤمنان را کسانی می‌یابی که می‌گویند: «ما نصاری هستیم» این بخاطر آن است که در میان آنها، افرادی عالم و تارک دنیا هستند؛ و آنها (در برابر حق) تکبّر نمی‌ورزند. -------------------------------------------------------------- فتنه های بیشماری از جانب دولتهای یهودی و مشرکین به سرزمینهای اسلامی رسیده که می بایست ملتها از آن آگاه شوند عمده این سیاستها در جهت کاهش جمعیت مسلمانان و علی الخصوص شیعیان می باشد آنچه یهود در پی آن است تحریف واقعیتهای دین مبین اسلام ‌از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تا به امروز بوده و متاسفانه بایست گفت که بسیار هم موفق بوده ، آنها امید داشتند که پیامبر آخر الزمان از نسل بنی اسرائیل برای رسیدن به سلطنت و اقتدار جهانی باشد چون در کتب خودشان به وعده حکومت جهانی پیامبر آخر الزمان اشاره شده و به گفته قرآن کریم پیامبر ما را از فرزندانشان بیشتر می شناسند منتها بخاطر لجاجت و عنادی که داشتند ایمان نیاوردند لذا روی به تحریف دین مبین اسلام آوردند
9.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه های شیخ مجتبی تهرانی رحمه الله علیه در خصوص ماه رحب
✍نقل شده از شخصی از أصحاب متوکّل عبّاسی لعنه الله علیه که گفت ؛ مردی شعبده باز و چشم بند از هند آمده بود که کارهای خارق‌العاده انجام میداد. متوکّل هم أهل این بازیگریها بود ، خواست إمام هادی علیه السّلام را خجالت زده کند. به شعبده باز گفت اگر علیّ بن محمّد را سرافکنده کنی هزار دینار خالص به تو میدهم. شعبده باز گفت نان های سبک و نازکی بیاور و روی سفره بگذار و مرا کنار او جای بده تا مقصد تو را عملی کنم. متوکّل بدستور رفتار کرد و آن جناب را حاضر کرد ، و بر متکایی که داشت یا بر یکی از درها عکس شیری نقش بسته بود ، حضرت در جانب راست آن نشست و شعبده باز نیز بر جانب دیگر. هنگام غذا إمام هادی علیه السّلام دست برد که نانی بردارد أما با شعبده آن شخص ، نان از زمین به هوا بلند شد. بار دیگر إمام خواست نان دیگری بردارد که آن نان هم از سفره بلند شد و همه حضار در مجلس خندیدند. در این هنگام إمام هادی علیه السّلام دست خویش را به عکس روی پشتی زد و به نقش شیر روی پشتی فرمود این مرد را بگیر. در همان لحظه نقش شیر به صورت شیر درنده ای زنده شد و بیرون پرید و آن مرد را بلعید ، آن‌گاه باز سر جای خودش قرار گرفت و مثل سابق به صورت نقشی درآمد. همگان متحیّر شدند. إمام هادی علیه السّلام برخاست تا از مجلس خارج شود. متوکّل گفت درخواست میکنم بنشینید ، و این مرد را دوباره برگردانید. إمام فرمود سوگند به خدا دیگر او را نخواهی دید ، آیا دشمنان خدا را بر أولیاء خدا مسلّط می کنی؟! و از مجلس متوکّل خارج شد و از آن مرد شعبده باز دیگر اثری دیده نشد. 📚الخرائج والجرائح ۱ / ۴۰۰.
💎محمّد بن علیّ الباقر صلوات الله علیهما ؛ ✉ لَوْ وَجَدْتُ لِعِلْمِیَ الَّذِی آتَانِیَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَمَلَةً ، لَنَشَرْتُ التَّوْحِیدَ وَ الْإِسْلَامَ وَ الْإِیمَانَ وَ الدِّینَ وَ الشَّرَائِعَ مِنَ الصَّمَدِ ، وَ کَیْفَ لِی بِذَلِكَ وَ لَمْ یَجِدْ جَدّی أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السّلام حَمَلَةً لِعِلْمِهِ ، حَتَّی کَانَ یَتَنَفَّسُ الصُّعَدَاءَ وَ یَقُولُ عَلَی الْمِنْبَرِ سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی ، فَإِنَّ بَیْنَ الْجَوَانِحِ مِنِّی عِلْماً جَمّاً ، هَاهْ هَاهْ أَلَا لَا أَجِدُ مَنْ یَحْمِلُهُ. ✍اگر برای علم خویش که خداوند به من عطاء فرموده است حاملانی می‌یافتم ، هرآینه توحید و إسلام و إیمان و دین و شرایع را از کلمه الصَّمد نشر میدادم. و چگونه برای من چنین چیزی میسّر است ، در حالیکه جدّم أمیر مؤمنان علیه السّلام حاملانی برای علم خویش نیافت تا جایی که نَفَس بلند توأم با غم و اندوه میکشید و روی منبر میفرمود از من بپرسید پیش از آنکه مرا از دست بدهید ، بدرستی‌که میان سینه من علم فراوانی است. آه آه نمی‌یابم كسی را که این علم را حمل کند. 📚بحارالأنوار ۳ / ۲۲۵ ، سطر ۱۰.
💎 إمام محمد بن علی باقر العلوم صلوات الله علیهما به ابوخالد کابلی فرمود : ✉ وَ الله يا أبا خالِدٍ لايُحِبُّنا عَبدٌ و يَتَولّانا حَتّی يُطَهِّرَ اللّهُ قَلبُهُ ، و لايُطَهِّرَ اللّهُ قَلبَ عَبدٍ حَتّی يُسَلِّمَ لَنا و يَكونَ سِلْماً لَنا ، فَإذا كانَ سِلماً لَنا ، سَلَّمَهُ الله مِن شَديدِ الحِسابِ و آمَنَهُ مِن فَزَعِ يَومِ القِيامَةِ الأكبَرِ. ✍قسم به خدا ای أبوخالد هیچ بنده ای تا خدا قلبش را پاک نکند ما را دوست نخواهد داشت و ولایت ما را نمی پذیرد ، و تا تسلیم ما نشود و نسبت به ما حالت سِلْم نداشته باشد ، خدا قلبش را پاک نمیکند ، پس اگر نسبت به ما سِلْم بود ، خدا او را از حساب سخت حفظ خواهد کرد و از ترس و وحشت بسیار بزرگ در روز قیامت در أمانش میدارد. 📚کافی جلد ۱ صفحه ۱۹۴ ، حدیث ١.
💎قال الصّادق (علیه السلام)-  ✉ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَمْ یَجْعَلِ الْغَیْرَهًَْ لِلنِّسَاءِ إِنَّمَا تَغَارُ الْمُنْکِرَاتُ مِنْهُنَ فَأَمَّا الْمُؤْمِنَاتُ فَلَا وَ إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ تَعَالَی الْغَیْرَهًَْ لِلرِّجَالِ لِأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَلَّ تَعَالَی لَهُ أَرْبَعاً وَ مَا مَلَکَتْ یَمِینُهُ وَ لَمْ یَجْعَلْ لِلْمَرْأَهًِْ إِلَّا زَوْجَهَا وَحْدَهُ فَإِنْ بَغَتْ مَعَهُ غَیْرَهُ کَانَتْ زَانِیَهًْ. 💠امام صادق (علیه السلام)-  ✍خداوند تعالی غیرت [در اینجا به‌معنای این است که زن چشم دیدن این را ندارد که ببیند‌ مرد، همسر دیگری اختیار کند] را در وجود زنان قرار نداده و فقط زنان پلید، غیرت دارند؛ امّا زنان مؤمن چنین نیستند. خداوند غیرت را تنها در مردان قرار داده و از این رو اختیارنمودن چهار زن و تعداد نامحدودی از کنیزکان را برای مرد حلال نموده است. امّا برای زن تنها [ازدواج با] یک همسر را اجازه داده و اگر زن با مرد دیگری غیر از همسرش ارتباط داشته باشد، زناکار است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۶  📚علل الشرایع، ج۲، ص۵۰۵
💎عَنْ سُلَیْمَانَ الْأَعْمَشِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ علیه السّلام قَالَ قَالَ لِی رَسُولُ الله صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ؛ ✅یَا عَلِیُّ أَنْتَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ إِمَامُ الْمُتَّقِینَ. ✅یَا عَلِیُّ أَنْتَ سَیِّدُ الْوَصِیِّینَ وَ وَارِثُ عِلْمِ النَّبِیِّینَ وَ خَیْرُ الصِّدِّیقِینَ وَ أَفْضَلُ السَّابِقِینَ. ✅یَا عَلِیُّ أَنْتَ زَوْجُ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ خَلِیفَةُ خَیْرِ الْمُرْسَلِینَ. ✅یَا عَلِیُّ أَنْتَ مَوْلَی الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحُجَّةُ بَعْدِی عَلَی النَّاسِ أَجْمَعِینَ ، اسْتَوْجَبَ الْجَنَّةَ مَنْ تَوَلَّاکَ وَ اسْتَوْجَبَ دُخُولَ النَّارِ مَنْ عَادَاکَ. ✅یَا عَلِیُّ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّةِ وَ اصْطَفَانِی عَلَی جَمِیعِ الْبَرِیَّةِ لَوْ أَنَّ عَبْداً عَبَدَ الله أَلْفَ عَامٍ مَا قُبِلَ ذَلِکَ مِنْهُ إِلَّا بِوَلَایَتِکَ وَ وَلَایَةِ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِکَ ، وَ إِنَّ وَلَایَتَکَ لَا تُقْبَلُ إِلَّا بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِکَ وَ أَعْدَاءِ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِکَ ، بِذَلِکَ أَخْبَرَنِی جَبْرَئِیلُ علیه السّلام فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ. 💠إمام صادق از پدران بزرگوارشان از قول أمیرالمؤمنین علیهم السّلام نقل فرموده که حضرت فرمودند ؛ رسول خدا صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ به من فرمود ؛ ✍یا علیّ ، تو أمیرمؤمنان و إمام پرهیز گارانی. ✍یا علیّ ، تو سروَر جانشینان و وارث علم پیامبران و بهترین راستگویان و برترین پیشی گیرندگان بسوی نیکی هستی. ✍یا علیّ ، تو همسر سرور زنان همه عوالم هستی و تو خلیفه بهترینِ رسولان هستی. ✍یا علیّ ، تو سرپرست مؤمنان و حجّت بعد از من بر تمام مردم میباشی. هر کس ولایت تو را داشته باشد ، استحقاق بهشت می یابد و هر کس با تو دشمنی ورزد ، مستوجب رفتن به آتش میشود. ✍یا علیّ ، قَسَم به کسی که مرا به پیامبری برانگیخته و بر همه خلایق برتری داده ، اگر بنده ای خدا را هزار سال بندگی کند ، از او پذیرفته نمیشود مگر آنکه  ولایت تو و ولایت إمامان از فرزندان تو را داشته باشد ، و  تحقیقا ولایت تو مقبول واقع نمیشود مگر با برائت وبیزاری جستن از دشمنان تو و دشمنان امامان از فرزندان تو ، این مطلبی است که جبرئیل به من خبر داده است ، حال ، هر که خواست إیمان آورد و هر که خواست کفر ورزَد. 📚بحارالأنوار ۲۷ / ۶۳ حدیث ۲۲. 🕋 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج