eitaa logo
معارف الثقلین
103 دنبال‌کننده
117 عکس
356 ویدیو
31 فایل
بسم الله تعالی قال رسول الله صل الله علیه و آله إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  معارف الثقلین
💠شیخ صدوق(رحمه الله علیه) در کتاب «مَن لایَحضُره الفقیه »این روایت عجیب و جالب را در پیشگویی زمان ما نقل نموده :  💎رَوَى الْأَصْبَغُ بْنُ نُبَاتَةَ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علی علیه السلام قَالَ: سَمِعْتُهُ یَقُولُ:«یَظْهَرُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ وَاقْتِرَابِ السَّاعَةِ - وَهُوَ شَرُّ الْأَزْمِنَةِ - نِسْوَةٌ کَاشِفَاتٌ عَارِیَاتٌ [کاسیاتٌ عاریاتٌ] مُتَبَرِّجَاتٌ، مِنَ الدِّینِ [خارجاتٌ ]، فِی الْفِتَنِ دَاخِلَاتٌ، مَائِلَاتٌ إِلَى الشَّهَوَاتِ،مُسْرِعَاتٌ إِلَى اللَّذَّاتِ، مُسْتَحِلَّاتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ، فِی جَهَنَّمَ خَالِدَاتٌ!»‏ ✍اَصبَغ بن نـُباتـَه روایت می کند از امیرالمؤمنین علی علیه السّلام که فرمود: 👌«در آخر الزّمان و نزدیک به زمان قیامت که بدترین زمانها است زنانى ظاهر می شوند که بى ‏حجاب و برهنه هستند (در نسخۀ بَدَل: کاسیاتٌ عاریاتٌ = در حالیکه لباس برتن دارند انگار برهنه هستند ) ، آرایش کنندگان و اظهار کنندگان زینتهایشان (متبرجات = تبرج کنندگان یعنی کسانی که زینتهای پنهان خودشان را مثل جواهرات و ... به دیگران نشان میدهند) ، اینها از دین خارج می شوند و در فتنه ها و آشوبها وارد می شوند ، به سوی شهوات و لذات جنسى تمایل دارند ، شتاب‏ کنندگان به سوى لَذّات و خوشگذرانی ها هستند و محرمات الهی را حلال می شمارند ، اینها در جهنم وارد می شوند و در آنجا جاویدان خواهند ماند»  📚فقیهُ مَن لا یَحضُرُهُ الفقیهُ، شیخ صدوق، ترجمۀ علی اکبر غفارى، ‏5/21، حدیث ش4374 🕋 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
💠داستانی از نهج البلاغه 💠ناله عقیل از آهن گداخته👇 🔹🔹فاطمه بنت اَسَد مادر حضرت علی (علیه السلام) چهار پسر داشت، که بین هر یک با دیگری، ده سال فاصله بود، به این ترتیب: طالب، عقیل، جعفر و علی (علیه السلام) . عقیل دومین پسر ابوطالب، مردی خوش فکر و حاضر جواب و شجاع بود و در جنگ صفین از رزمندگان سپاه علی (علیه السلام) به شمار می آمد، فرزندان و نوادگان عقیل، و در میان آنها به خصوص حضرت مسلم فرزند عقیل، همه از حامیان دین بودند و گروهی از آنها در کربلا در رکاب حسین بن علی (علیه السلام) به شهادت رسیدند.[1]. امام علی (علیه السلام) در خطبه ای می فرماید: «سوگند به خدا برادرم عقیل را دیدم که در زیر چنگال فقر و تهی دستی، دست و پا می زد تا آن جا که از من خواست از گندمی که از حقوق شما است به او ببخشم، در حالی که فرزندان او از شدت فقر، پریشان و غبارآلود دیدم، گویا صورت شان با نیل، سیاه شده بود، عقیل چند بار رفت و آمد کرد و مکرر در هر بار با حالت جانسوزی، خواسته اش را بازگو کرد من حرف های او را گوش می دادم، او گمان کرد که من دینم را می فروشم و از خواسته او اطاعت می کنم و از شیوه خود دست بر می دارم، در این موقع آهنی را داغ کردم و آن را به بدن عقیل نزدیک نمودم تا از آن درسی بگیرد، او پس از آن که حرارت آتش را احساس کرد، ناله ای همانند ناله بیماران کشید و نزدیک بود از حرارت آهن تفتیده بسوزد، به او گفتم: زنان در سوگ تو بنشینند ای عقیل! آیا از آتشی که انسان برای بازی خود، آن را گداخته است ناله می کنی، ولی مرا به سوی آتش می کشی که خداوند جبّار، آن را از خشم خود افروخته است، اتئنّ من الاذی ولا ائنّ من لظی؛ آیا تو از آزاری که مدت کوتاه است ناله می کنی و من از آتش افروخته و جاودانه دوزخ ناله نکشم؟.[2] پی نوشت: [1]. سیره ابن هشام، ج1، ص263؛ قاموس الرجال، ج6، ص311 به بعد. [2]. نگاه کنید به خطبه 224 نهج البلاغه
👕 لباس نو را اینگونه بپوشید، تا سبب برکت و نعمت شود در روایتی معتبر آمده است که امام صادق علیه السلام فرمودند: هرکس لباس نو ببُرد و ظرفی را پر از آب کند و سی و شش مرتبه سوره قدر بر آن بخواند و هر مرتبه که به آیه (تَنَزَّلُ الْمَلاَئِکَةُ) می‌رسد اندکی از آب را آرام بر پارچه بپاشد، سپس دو رکعت نماز بخواند و دعا کند و بگوید: "اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذی رَزَقَنی ما اَتَجَمَّلُ بِهِ فِی النّاسِ وَ اُواری بِهِ عَوْرَتی وَ اُصَلّی فِیهِ لِرَبِّی" ✍🏻 یعنی: سپاس مخصوص خداوندی است که چیزی (لباسی) روزی‌ام کرد که با آن بتوانم خود را در میان مردم زینت کنم و با آن خود را بپوشانم و در آن برای پروردگارم نماز بگذارم. سپس خداوند متعال را شکر کند، که با این عمل پیوسته در وفور نعمت باشد تا زمانی که لباس کهنه شود. 🌸 در روایتی صحیح می‌خوانیم که امام محمّد باقر علیه السلام، خواندن این دعا را به هنگام پوشیدن لباس نو سفارش کرد: "اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ ثَوْبَ یُمْنٍ وَ تُقی وَ بَرَکَةٍ، اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فِیهِ حُسْنَ عِبادَتِکَ وَ عَمَلاً بِطاعَتِکَ وَ اَداءَ شُکْرِ نِعْمَتِکَ، اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذی کَسانی ما اُواری بِهِ عَوْرَتی وَ اَتَجَمَّلُ بِهِ فِی النَّاسِ." ✍🏻 یعنی: پروردگارا، این لباس نو را لباس مِیمنت و پرهیزگاری و برکت قرار ده. بار خدایا، پرستش نیکو و انجام دادن دستورهایت و ادای شکر نعمتت را در این لباس روزی‌ام کن. حمد و سپاس مخصوص خدایی است که لباسی به من عنایت کرد که خود را با آن بپوشانم و در میان مردم خود را زینت کنم. از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند: هرکس در ظرفی نو آب کند و بر آن سی و دو مرتبه سوره قدر بخواند و بر لباس نو بپاشد، با پوشیدن آن لباس همواره در وفور نعمت باشد تا وقتی که تاری از آن لباس باقی باشد. 🍃 در روایتی معتبر آمده است که: «حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله به أميرالمؤمنين علیه السلام فرمودند: هنگام پوشیدن لباس نو این دعا را بخوان: "اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی کَسانِی مِنَ اللِّباسِ ما اَتَجَمَّلُ بِهِ فِی النَّاسِ. اللّهُمَّ اجْعَلْها ثِیابَ بَرَکَةٍ، أَسْعی فِیها لِمَرْضاتِکَ وَ أَعْمُرُ فِیها مَساجِدَکَ" ✍🏻 يعنی: سپاس مخصوص خداوندی است که بر اندام من لباسی پوشاند که با آن در میان مردم خود را می‌آرایم. خدایا، آن را مایه برکت قرار ده تا در آن به سوی خشنودیت حرکت کنم و آباد کنم مساجد و محل عبادتت را. سپس فرمودند: هرکس این دعا را بخواند سپس لباس نو را بپوشد، خداوند او را می‌آمرزد. 💠 از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام روایت شده است که فرمودند: شایسته است هرکس لباس نو می‌پوشد، دست بر آن بکشد و بگوید: "اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذی کَسانِی ما أُوارِی بِهِ عَوْرَتِی وَ أَتَجَمَّلُ بِهِ فِی النَّاسِ وَ أَتَزَیَّنُ بِهِ بَیْنَهُم." ✍🏻 یعنی: حمد و سپاس مخصوص خداوندی است که لباسی بر اندام من پوشاند که به وسیله آن شرم‌گاهم را پنهان کنم و با آن خود را در میان مردم زینت دهم. در روایتی معتبر آمده است که امام رضا علیه السلام هرگاه می‌خواست لباس نو بپوشد، لباس‌ها را در طرف راست خود می‌نهاد و پس از پوشیدن لباس، ظرفی آب می‌طلبید و هر یک از سوره‌های توحید و کافرون و آیة الکرسی را ده مرتبه بر آن می‌خواند، سپس آب را بر لباس می‌پاشید و می‌فرمودند: هرکس چنین کند، همواره در وفور نعمت باشد تا وقتی که تار نخی از آن لباس باقی باشد. 📙 حلیة المتقین، علامه مجلسی رحمه الله، انتشارات امام علی علیه السلام، ص ٨٢، به نقل از: "الکافی و ثواب الأعمال و عيون أخبارالرضا علیه السلام." ✅ مؤمن موظف است تا حدی که برایش مقدور است، برای حفظ عزت و آبرویش در اجتماع، از لباس و منزل و مَرکب مناسب و پسندیده استفاده کند، و این خود نعمتی بزرگ محسوب می‌گردد، که روشن است باید در محدوده شرع مقدس باشد، یعنی به إسراف و تجمل و خودنمایی ختم‌ نشود؛ ژنده‌پوشی و فقرمحوری، محصول فکر است که به نام زهد و تقوا بر آن اصرار دارند، اما در مکتب اهل بیت علیهم السلام چنین نیست.
💎عن جابر بن عبد الله، قال: لقيت عمارا في بعض سكك المدينة، فسألته عن النبي (صلى الله عليه و آله)، فأخبر أنه في مسجده في ملأ من قومه، و أنه لما صلى الغداة أقبل علينا، فبينما نحن كذلك و قد بزغت الشمس، إذا أقبل علي بن أبي طالب (عليه السلام)، فقام إليه النبي (صلى الله عليه و آله)، و قبل بين عينيه، و أجلسه إلى جنبه حتى مست ركبتاه ركبتيه، ثم قال: «يا علي، قم للشمس فكلمها، فإنها تكلمك». فقام أهل المسجد، فقالوا: أ ترى الشمس تكلم عليا؟ و قال بعض: لا يزال يرفع خسيسة ابن عمه و ينوه باسمه؛ إذ خرج علي (عليه السلام) فقال للشمس: «كيف أصبحت، يا خلق الله؟» فقالت: بخير يا أخا رسول الله، يا أول يا آخر، يا ظاهر يا باطن، يا من هو بكل شي‏ء عليم. فرجع علي (عليه السلام) إلى النبي (صلى الله عليه و آله) [فتبسم النبي (صلى الله عليه و آله)] فقال: «يا علي، تخبرني أو أخبرك؟» فقال: «منك أحسن، يا رسول الله». فقال رسول الله (صلى الله عليه و آله): «أما قولها لك: يا أول، فأنت أول من آمن بالله، و قولها: يا آخر، فأنت آخر من تعاينني على مغسلي، و قولها: يا ظاهر، فأنت أول من يظهر على مخزون سري، و قولها: يا باطن، فأنت المستبطن لعلمي، و أما العليم بكل شي‏ء، فما أنزل الله تعالى علما من الحلال و الحرام و الفرائض و الأحكام و التنزيل و التأويل و الناسخ و المنسوخ و المحكم و المتشابه و المشكل إلا و أنت به عليم، و لو لا أن تقول فيك طائفة من أمتي ما قالت النصارى في عيسى، لقلت فيك مقالا لا تمر بملإ إلا أخذوا التراب من تحت قدميك يستشفون به. قال جابر: فلما فرغ عمار من حديثه، أقبل سلمان، فقال عمار: و هذا سلمان كان معنا، فحدثني سلمان كما حدثني عمار. ✍از جابر بن عبد الله انصاری نقل شده است که گفت: جناب عمار (رضی الله عنه) را در بعضی از کوچه های مدینه ملاقات کردم از او درباره پیامبر (صلی الله علیه و آله) پرسیدم؛ گفت که او در مسجدش در بین گروهی از قومش (مهاجرین) بوده و پس از نماز صبح به ما رو نموده (و صحبت می کرد)؛ اینگونه بود تا آفتاب طلوع کرد که علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) وارد شد! پس پیامبر (صلی الله علیه و آله) به پیشوازش رفت و بین دو چشمش را بوسید و حضرتش را در کنار (مقابل) خویش نشاند؛ به اندازه ای که دو زانویش به دو زانوی او میخورد! سپس فرمود: ای علی برخیز و با خورشید سخن بگو چرا که با تو سخن می گوید اهل مسجد نیز برخاستند. پس گفتند: به نظرتان خورشید با علی (صلوات الله علیه) سخن می گوید؟! عده ای (منافقین) گفتند: مدام جایگاه پسر عمویش را بالا می برد و نامش را پیش می کشد. زمانی که علی (صلوات الله علیه) خارج شد و به خورشید فرمود: چگونه صبح کردی؟ ای آفریده ی الله! خورشید پاسخ داد: به خیر ای برادر رسول الله ای اول ای آخر ای ظاهر ای باطن ای که بر هر چیزی دانایی پس علی به نزد پیامبر (صلی الله علیهما و آلهما) برگشت؛ در حالی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) لبخند میزد؛ فرمود: یاعلی! تو مرا خبر می دهی (از ماجرا) یا من بگویم؟! (امیر المومنین سلام الله علیه) فرمود: از جانب تو نیکوتر است ای رسول الله. پس رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: اینکه به تو گفت: ای اول،  پس تو اول کسی هستی که به الله ایمان آورد. اینکه به تو گفت: ای آخر، پس تو آخرین کسی هستی که مرا ( پس از شهادتم) روی مکان غسلم یاری میکنی! اینکه به تو گفت: ای ظاهر، پس تو اولین کسی هستی که برایت راز پنهان من آشکار شده است! اینکه به تو گفت: ای باطن، پس تو پوشانده شده برای علم من هستی و اما دانا به هر چیز! بدین معناست که الله متعال علمی را نازل ننموده است علمی از حلال و حرام و فرائض و احکام و تنزیل و تأويل و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و مشکل مگر اینکه تو بدان آگاه هستی! و اگر ترس از این نبود که درباره تو گروهی از امتم چیزی بگویند که نصاری (مسیحیان) راجع به عیسی گفتند ، کنون چیزی درباره ات می گفتم که بر گروهی عبور نمی کردی مگر اینکه جهت شفا گرفتن، خاک زیر قدم های مبارکت را بر گیرند! جابر گوید : عمار تا گفتن این حدیثش را به پایان برد سلمان آمد؛ عمار گفت: این سلمان هم با ما بود. سلمان نیز مانند عمار همین حدیث را برایم بازگفت! 📚تفسیر البرهان، ج‏5، ص: 280 📚مدينة المعاجز، ج‏1، ص: 214 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏41، ص: 181
💠إمام حسن عسکری (صلوات الله علیه و علی محمد و آل محمد) به أبو هاشم جعفری فرمودند ؛ ✍ ای أباهاشم ، زمانی بر مردم بیاید که چهره های آنان خندان و شاد باشد ، ولی دل هایشان تیره و تاریک ، سنّتِ پیامبر نزد آنها بدعت ، و بدعت در بین آنان سنّت باشد. مؤمن بین آن ها حقیر ، و فاسق نزد آنان محترم باشد. حاکمانِ آنها نادان و ستمگرند و علماء آنها به درِ کاخها و خانه های ستمگران رفت و آمد دارند و درباری هستند. ثروتمندان توشۀ فقرا را میدزدند ، و کوچک ترها از بزرگ تر پیش می افتند ، و هر نادانی نزد آنها أهل خُبره به حساب می آید. بین با إخلاص و شکّاک فرق نمیگذارند ، و میش را از گرگ تشخیص نمیدهند ، علماء آنها بدترین مردم روی زمین میباشند ، زیرا آنان میل به فلسفه و تصوّف دارند. به خدا سوگند ، آنها أهل برگشتن از حق و میل به باطل هستند. اين علماء در دوستی مخالفین ما ، أهل سقیفه ، زیاده روی میکنند و شیعیان و دوستان ما را گمراه میکنند. اگر به مقامی رسیدند ، از خوردن رشوه سیر نمیشوند ، و اگر خوار شدند و به جایی نرسیدند خدا را ریاکارانه عبادت میکنند. بیدار باشید ، این ها راهزن مؤمنان و دعوت کننده به ملحدان هستند. از چنین عالمانی دوری کنید و دین و ایمان خود را از خطر آنان حفظ کنید. 📚سفينة البحار ۵ / ۱۹۸. 📚شیخ حرّ عاملی به این روایت علیه صوفیه استدلال کرده است رسالة الإثنى عشريّة فی الرّد على الصّوفية /٣٣. 📚حدیقة الشيعة مقدّس أردبیلی  ۲/ ۷۸۵ ، تصریح ميکند به معتبر بودن حدیث. 📚مستدرک الوسائل ۱۱ / ۳۸۰. 📚منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة ۱۴ / ١٧.
💎 فُضَیل بن یَسار، از امام جعفر صادق (صلوات علیه و علی محمد و آل محمد)درباره آیه شریفه يَومَ نَدعوا كُلَّ اُناسٍ بِاِمامِهِم ، روزی که هر مردمی را با إمامشان میخوانیم ، پرسید. حضرت چنین فرمودند ؛ ✉ يا فُضَيل ، إعرِف إمامَكَ . فَإنَّكَ إذا عَرَفتَ إمامَكَ ، لَم يَضُرُّكَ تَقَدَّمَ هذا الأمرِ أو تَأخَّرَ. وَ مَن عَرَفَ إمامَهُ ثُمَّ ماتَ قَبلَ أن يَقومَ صاحِبُ هذا الأمرِ ، كانَ بِمَنزِلَةِ مَن كانَ قاعِداً فى عَسكَرِهِ . لا ، بَل بِمَنزِلَةِ مَن قَعَدَ تَحتَ لِوائِهِ. ✍ای فضیل ، إمام خود را بشناس ، زیرا اگر معرفت إمام خود را داشته باشی ، جلو افتادن یا به تأخیر افتادن این أمر زیانی به تو نمیزند . و کسی که إمام خود را بشناسد ، سپس با معرفت از دنیا برود قبل از آنکه صاحب این أمر قیام نماید همچون کسی است که در لشکر آن حضرت بوده باشد ، نه ، بلکه بالاتر ، مانند کسی است که زیر پرچم ایشان در میدان جنگ نشسته باشد. 📚کافی ۱ / ۳۷۱ ، حدیث ۲.‌
🌹سیمای امیرالمومنین امام علی ابن ابیطالب علیه‌السلام در قرآن 👈۱ - آیه تبلیغ يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ  ☘️مائده آیه ۶۷ 👈۲ - آیه ولایت إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ  ☘️مائده، آیه ۵۵ . 👈۳ - آیه اولی‌الامر يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ ☘️نساء، آیه ۵۹ . 👈۴ - آیه صادقین يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ ☘️توبه، آیه ۱۱۹ 👈۵ - آیه قربیٰ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَي ☘️شوری، آیه ۲۳ . 👈۶ - آیه تطهیر إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً ☘️احزاب، آیه ۳۳ 👈۷ - آیه مباهله فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَي الْكَاذِبِينَ ☘️آل عمران، آیه ۶۱ . 👈۸ - آیه خیرالبریه إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ (۷)جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ (۸) ☘️بینه، آیه ۷ و ۸ . 👈۹ - آیه لیلة المبیت وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ ☘️بقره، آیه ۲۰۷ 👈۱۰ - آیات برائت بَرَاءةٌ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ إِلَي الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ . . .  ☘️توبه، آیه ۱ به بعد . 👈۱۱ - آیه سقایة الحاج أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللّهِ لاَ يَسْتَوُونَ عِندَ اللّهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ☘️توبه، آیه ۱۹ 👈۱۲ - آیه وکفی الله المؤمنین القتال وَرَدَّ اللَّهُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِغَيْظِهِمْ لَمْ يَنَالُوا خَيْراً وَكَفَي اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتَالَ وَكَانَ اللَّهُ قَوِيّاً عَزِيزاً   ☘️احزاب، آیه ۲۵ 👈۱۳ - آیه صدیقون وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَالشُّهَدَاء عِندَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ  ☘️حدید، آیه ۱۹ 👈۱۴ - آیه نور يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَيَجْعَل لَّكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ☘️حدید، آیه ۲۸ 👈۱۵ - آیه انفاق الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرّاً وَعَلاَنِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ  ☘️بقره، آیه ۲۷۴ 👈۱۶ - آیه محبت يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ ☘️مائده، آیه ۵۴ 👈۱۷ - آیه مسؤولون وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ ☘️صافات، آیه ۲۴
✅روز اوّل ماه رمضان، گلاب بر سر و صورت خود بریزید 💎عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قال: ✉مَنْ ضَرَبَ وَجْهَهُ بِكَفِّ مَاءِ وَرْدٍ أَمِنَ ذَلِكَ الْيَوْمَ مِنَ الْمَذَلَّةِ وَ الْفَقْرِ، وَ مَنْ وَضَعَ عَلَى رَأْسِهِ مِنْ مَاءِ وَرْدٍ أَمِنَ تِلْكَ السَّنَةَ مِنَ السِّرْسَامِ الْبِرْسَامِ، فَلَا تَدَعُوا مَا نُوصِيكُمْ بِه‏. 💠 امام جعفر صادق صلوات الله علیه فرمود: ✍هرکس روز اول ماه رمضان، به اندازه کف دست، گلاب بر صورتش بریزد، از ذلّت و فقر ایمن خواهد بود، و هرکس گلاب بر سرش بریزد، آن سال از سرسام ایمن خواهد بود. پس آنچه به شما توصیه کردیم، رها نکنید. 📚 بحارالأنوار، ج97، ص350 به نقل از اقبال الاعمال ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
💎عَنْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ علی ابن ابیطالب (صلوات الله و سلامه علیه و علی محمد و آل محمد) قالَ ؛ ✉ کَمْ مِنْ صَائِمٍ لَیْسَ لَهُ مِنْ صِیَامِهِ إِلَّا الظَّمَأُ ، وَ کَمْ مِنْ قَائِمٍ لَیْسَ لَهُ مِنْ قِیَامِهِ إِلَّا الْعَنَاءُ ، حَبَّذَا نَوْمُ الْأَکْیَاسِ وَ إِفْطَارُهُمْ. 💠أمیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب (صلوات الله و سلامه علیه و علی محمد و آل محمد) فرمود ؛ ✍چه بسیار روزه داری که بهره ای جز تشنگی از روزه خود ندارد ، و چه بسیار شب زنده داری که از شب زنده داری خود چیزی جز رنج و بی خوابی به دست نیاورد ، چه نیکوست خواب زیرکان و إفطارشان. 📚بحارالأنوار ۷۰ / ۲۸۳ ، حدیث ۶. 📚بحارالأنوار ۹۶ / ۲۹۴ ، حدیث ۲۲.            
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠شیخ صدوق(رحمه الله علیه) در کتاب «مَن لایَحضُره الفقیه »این روایت عجیب و جالب را در پیشگویی زمان ما نقل نموده :  💎رَوَى الْأَصْبَغُ بْنُ نُبَاتَةَ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علی علیه السلام قَالَ: سَمِعْتُهُ یَقُولُ:«یَظْهَرُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ وَاقْتِرَابِ السَّاعَةِ - وَهُوَ شَرُّ الْأَزْمِنَةِ - نِسْوَةٌ کَاشِفَاتٌ عَارِیَاتٌ [کاسیاتٌ عاریاتٌ] مُتَبَرِّجَاتٌ، مِنَ الدِّینِ [خارجاتٌ ]، فِی الْفِتَنِ دَاخِلَاتٌ، مَائِلَاتٌ إِلَى الشَّهَوَاتِ،مُسْرِعَاتٌ إِلَى اللَّذَّاتِ، مُسْتَحِلَّاتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ، فِی جَهَنَّمَ خَالِدَاتٌ!»‏ ✍اَصبَغ بن نـُباتـَه روایت می کند از امیرالمؤمنین علی علیه السّلام که فرمود: 👌«در آخر الزّمان و نزدیک به زمان قیامت که بدترین زمانها است زنانى ظاهر می شوند که بى ‏حجاب و برهنه هستند (در نسخۀ بَدَل: کاسیاتٌ عاریاتٌ = در حالیکه لباس برتن دارند انگار برهنه هستند ) ، آرایش کنندگان و اظهار کنندگان زینتهایشان (متبرجات = تبرج کنندگان یعنی کسانی که زینتهای پنهان خودشان را مثل جواهرات و ... به دیگران نشان میدهند) ، اینها از دین خارج می شوند و در فتنه ها و آشوبها وارد می شوند ، به سوی شهوات و لذات جنسى تمایل دارند ، شتاب‏ کنندگان به سوى لَذّات و خوشگذرانی ها هستند و محرمات الهی را حلال می شمارند ، اینها در جهنم وارد می شوند و در آنجا جاویدان خواهند ماند»  📚فقیهُ مَن لا یَحضُرُهُ الفقیهُ، شیخ صدوق، ترجمۀ علی اکبر غفارى، ‏5/21، حدیث ش4374 🕋 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 قال رّسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فی فضائل السورة التكاثر : ✉ مَنْ قَرَأَ أَلْهَیکُمُ التَّکَاثُرُ عِنْدَ النَّوْمِ وُقِیَ فِتْنَهًَْ الْقَبْرِ. ✍هرکه اَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ را به هنگام خواب بخواند، از مصیبت و فتنه قبر به دور خواهد بود. 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۳۵۴ 📚 وسایل الشیعه، ج۶، ص۲۲۸  ✉ مَنْ قَرَأَ هَذِهِ السُّورَهًَْ لَمْ یُحَاسِبْهُ اللَّهُ بِالنِّعَمِ الَّتِی أَنْعَمَ بِهَا عَلَیْهِ فِی الدُّنْیَا. وَ مَنْ قَرَأَهَا عِنْدَ نُزُولِ الْمَطَرِ غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ وَقْتَ فَرَاغِهِ. وَ مَنْ قَرَأَهَا وَقْتَ صَلَاهًِْ الْعَصْرِ کَانَ فِی أَمَانِ اللَّهِ إِلَی غُرُوبِ الشَّمْسِ مِنَ الْیَوْمِ الثَّانِی بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَی. ✍ هر که این سوره را بخواند خداوند نعمت هایی را که در دنیا به او داده است را محاسبه نمی کند و هرکه این سوره را به هنگام بارش باران بخواند، خداوند او را میآمرزد و هرکه آن را به هنگام نماز عصر بخواند، تا زمان غروب خورشید در روز بعد به اذن خداوند متعال در امان خدا خواهد بود. 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۳۵۴ ✉ إِذَا قَرَأَ الْقَارِی أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ یُدْعَی فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ: مُؤَدِّی الشُّکْرِ لِلَّهِ. ✍ چون قاری اَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ را قرائت کند، در ملکوت آسمانها او را شکرگزارِ خداوند مینامند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۳۵۴
💎 كَتَبَ امیر المومنین علی بن ابیطالب (صلوات الله و سلامه علیه و علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم) إِلَی عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ : ✉ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْمَرْءَ یَسُرُّهُ دَرْكُ مَا لَمْ یَكُنْ لِیَفُوتَهُ وَ یَسُوؤُهُ فَوْتُ مَا لَمْ یَكُنْ لِیُدْرِكَهُ فَلْیَكُنْ سُرُورُكَ بِمَا نِلْتَهُ مِنْ آخِرَتِكَ وَ لْیَكُنْ أَسَفُكَ عَلَی مَا فَاتَكَ مِنْهَا وَ مَا نِلْتَهُ مِنَ الدُّنْیَا فَلَا تُكْثِرَنَّ بِهِ فَرَحاً وَ مَا فَاتَكَ مِنْهَا فَلَا تَأْسَفَنَّ عَلَیْهِ حَزَناً وَ لْیَكُنْ هَمُّكَ فِیمَا بَعْدَ الْمَوْتِ. 💠امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما در نامه ای به عبد اللَّه بن عبّاس نوشت : ✍ «أمّا بعد، چه‌بسا انسان را رسیدن به چیزی که هرگز از دستش رفتنی نبود ، شاد سازد و از دست دادن چیزی که هرگز به دست آمدنی نبود محزون و غمگین نماید. پس شایسته است که شادی تو از چیزهایی باشد که برای آخرتت فراهم آورده ای ، و افسوس و اندوهت به خاطر امور اخروی باشد که از دست داده ای. و به آن چه از دنیا به دست می آوری بسیار شادی مکن، و به آن چه از دنیا دست داده ای افسوس مخور و ناله مکن. و باید تلاشت مصروف دوران پس از مرگ باشد». 📚بحار الأنوار جلد 75 صفحه 37 باب 16 حدیث 4
✅شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی ، روزها روزه ، شبها تا سحر بیدار ، دائما مشغول ذکر ، مردم دربِ خانه اش صف میکشیدند ، لاعلاج ترین مریضی ها را شفا میداد. امّا در اواخر عمرش ، پشیمان شده بود. میگفت ای کاش در تقدیرات خدا دخالت نمیکردم. در دلش ، حسرت دیگری هم داشت. گفته بود ای کاش به جای این ریاضت ها ، سرمایه عمرم را ، صرف تقرّب به حضرت صاحب الزمان علیه السّلام کرده بودم. اللهم عجل لولیک الفرج
💎عن امیرالمومنین علی بن ابیطالب صلوات الله و سلامه علیه قال: ✉اذا کشف الحجاب و خرجن النسا کاالرجل الشاب و غیر احکام الکتاب فانتظروا نزول البلاء کالغیث من السّحاب و قیام عجل الله فرجه ✍هنگامی که حجاب کشف شود و زنان مانند مردان جوان از خانه بیرون بیایند (یعنی بمانند مردها لباس بپوشند)، و احکام قرآن تغییر داده شود؛ پس منتظر نزول بلا باشید همان طوری که باران از ابرها میبارد. (یعنی بلاها پشت سر هم به مانند باران بر شما فرود می آید) و آن موقع زمان قیام امام مهدی عجل الله فرجه است.. 📚فجائع الدهور، ص ۱۱۴
🔹بهانه هارا برای فرزند نیاوردن کنار بگذارید 👇👇👇👇👇 💎بکر بن صالح قال: ✉«کَتَبْتُ إِلَی أَبِی الْحَسَنِ علیهم السلام أَنِّی اجْتَنَبْتُ طَلَبَ الْوَلَدِ مُنْذُ خَمْسِ سِنِینَ وَ ذَلِکَ أَنَّ أَهْلِی کَرِهَتْ ذَلِکَ وَقَالَتْ إِنَّهُ یَشْتَدُّ عَلَیَّ تَرْبِیَتُهُمْ لِقِلَّةِ الشَّیْ ءِ فَمَا تَرَی فَکَتَبَ علیهم السلام إِلَیَّ اطْلُبِ الْوَلَدَ فَإِنَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَ یَرْزُقُهُم. ✍بکر بن صالح میگوید:در نامه ای به امام کاظم علیهم السلام نوشتم پنج سال است که از بچه دار شدن خودداری می‌کنم و همسرم بچه دارشدن را ناپسند می‌شمارد و می‌گوید: 👈 تربیت او به سبب فقر، دشوار است. نظر شما چیست؟ 👈حضرت علیه السلام برای من نوشت: ✅ فرزند بیاورید که روزی او با خداوند است. 📚الکافی، ج۶، ص۳
💠دَخَلَ عليٌّ (افضل صلوات الله و سلامه علیه و علی محمد و آل محمد) المَسجِدَ و قالَ لِرجُلٍ : ✉ أمسِكْ عَلَيَّ بَغلَتِي ، فَخَلَعَ لِجامَها و ذَهَبَ بهِ ، فَخَرَجَ عليٌّ (افضل صلوات الله و سلامه علیه و علی محمد و آل محمد) بَعد ما قَضى صلاتَهُ و بِيَدِهِ دِرهَمانِ لِيَدفَعَهُما إلَيهِ مُكافَأةً لَهُ ، فَوَجَدَ البَغلَةَ عُطُلاً ، فَدَفَعَ إلى أحَدِ غِلمانِهِ الدِّرهَمَينِ لِيَشتَرِيَ بهِما لِجاما ، فصادَفَ الغُلامُ اللِّجامَ المَسروقَ في السُّوقِ ، قد باعَهُ الرَّجلُ بدِرهَمَينِ ، فَأخَذَهُ بِالدِّرهَمَينِ و عادَ إلى مولاهُ ، فقالَ عليٌّ ا(افضل صلوات الله و سلامه علیه و علی محمد و آل محمد) : ✅إنّ العَبدَ لَيَحرِمُ نفسَهُ الرِّزقَ الحَلالَ بتَركِ الصَّبرِ ، و لا يُزادُ على ما قُدِّرَ لَهُ . ✍امام على (افضل صلوات الله و سلامه علیه و علی محمد و آل محمد) وارد مسجد شد و به مردى فرمود : استر من را برايم نگه دار. اما او دهنه استر را در آورد و آن را بُرد . امام على (افضل صلوات الله و سلامه علیه و علی محمد و آل محمد) بعد از تمام كردن نماز از مسجد بيرون آمد و دو درهم در دست گرفته بود تا به آن مرد پاداش دهد ، اما ديد استر به حال خود رهاست . آن دو درهم را به يكى از غلامان خود داد كه دهنه اى بخرد . غلام به بازار رفت و دهنه مسروقه را در آن جا ديد و به دو درهم خريد و نزد حضرت برگشت . امام على (افضل صلوات الله و سلامه علیه و علی محمد و آل محمد) فرمود : ✅آدمى به سبب بى صبرى ، خودش را از روزى حلال محروم مى كند و بيشتر از روزى مقدّر هم نصيبش نمى شود . 📚شرح نهج البلاغة : ۳/۱۶۰ 
💎 قال الامام الصادق (صلوات الله و سلامه علیه و علی محمد و آل محمد) : ✉«لَا صِيَامَ لِمَنْ عَصَى الْإِمَامَ وَ لَا صِيَامَ لِعَبْدٍ آبِقٍ حَتَّى يَرْجِعَ وَ لَا صِيَامَ لِامْرَأَةٍ نَاشِزَةٍ حَتَّى تَتُوبَ وَ لَا صِيَامَ لِوَلَدٍ عَاقٍّ حَتَّى يَبَر» روزهٔ این افراد کامل نیست: 1⃣ کسی که امام را نافرمانی کند. 2⃣ بندهٔ فراری تا زمانی که برگردد. 3⃣ زنی که اطاعت شوهر نکرده تا این‌که توبه کند. 4⃣ فرزندی که نافرمان شده تا اینکه فرمانبردار شود. 📚 بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۲۹۵ ✅توضیح : پیام این حدیث این است : روح عبادات در ولایت و فرمانبرداری از معصوم علیهم السلام است حالا این ولایت وقتی به معصوم علیهم السلام میرسد مطلق است و وقتی به دارنده غلام یا شوهر و پدر و مادر میرسد مشروط می شود مبنی بر اینکه ولایت تا وقتی نافذ است که امر به معصیت نباشد مثلا شوهر نمی تواند به همسرش بگوید شراب بنوش و یا پدر و مادر نمی توانند فرزند را امر به معصیت نمایند یا اینکه فرزند را از اداء تکلیف باز دارند در این موارد امر ولی چون در راستای ولایت معصوم علیهم السلام نیست جایز نمی باشد
سورة البقرة آیات ۱ الی ۵ : بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ بنام خداوند بخشاینده به مخلوقات در دنیا و بخشنده مومنان در آخرت الم ترجمه : الم (حروف مقطعه و سری از اسرار الهی است ). ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ ترجمه : آن کتاب (اشاره به وجود مقدس امیر المومنین علی صلوات الله و سلامه علیه و علی محمد و آل محمد) که شکی در آن نیست که او راهنمای پرهیزکاران است. ✅ اما متقین چه کسانی هستند ؛ نشانه های آنان در آیات بعدی گفته شده است توجه کنید 👇👇👇 الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ترجمه : (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌] ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند. وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ترجمه : و کسانی که به آنچه بر تو نازل شده، و آنچه پیش از تو (بر پیامبران پیشین) نازل گردیده، ایمان می‌آورند؛ و به رستاخیز یقین دارند. أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ترجمه : آنان (شیعیان) بر طریق هدایت پروردگارشان هستند و آنان رستگارانند.
💎قال الامام الصادق‏ (صلوات الله و سلامه علیه و علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم) :  ✉مَن عَرَفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعرِفَتِها فَقَد أدرَکَ لَیلَةَ القَدرِ ✍هر که فاطمه (افضل صلوات الله و سلامه علیها و علی بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمه) را ، آن گونه که سزاوار است ، بشناسد ، بی‏تردید شب قدر را درک کرده است 📚 بحار الأنوار، ج ۴۳ ، ص ۶۵
این قسمت از برنامه زندگی پس از زندگی را مشاهده کردید⁉️ که ... اون آقای تجربه گر گفت ⬅️ یک دشت بزرگی تمام میمون 🐒🐒 ⬅️ یک دشت بزرگی تمام خوک 🐖🐖 میمونـ🐵ـه میگفت ما همه آدمیم که این شکلی شدیم به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) که ظهورشون نزدیکه بگید برامون دعا کنن که در قیامت خوک و میمون محشور نشیم❗️ برای چی این اتفاق براشون افتاده؟ اونا که آدمایی خوبی بودن‼️ حاجی، سینه زن امام حسین علیه السلام و... جوابش از پیامبر صلوات الله علیه و آله و سلم 👇👇👇 ✨✨✨✨✨ 💎عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم : ✉ وَالذی نَفسی بِیدِه، لِیخرِجَنَّ مِن اُمّتی مِن قُبُورِهِم فی صورَهِ القِرَدَهُ وَالخَنازیر... ✍ قسم به خدایی که جانم در دست اوست، در روز قیامت از امت من، عده ای به شکل خوک و بوزینه از قبرهایشان خارج می شوند و محشور می شوند❗️به خاطرِ ""سازش های آنان در گناهانِ دیگران و نهی از منکر نکردن"" معصیت را دیدند و سکوت کردند و تذکر ندادند، در حالی که می توانستند تذکر بدهند. 📚کنزالعمّال، ج۳ ، ص۸۳ 🤲 اللهم وفقنا لما تحب و ترضی و اجعل عواقب امورنا خیرا 🤲
همه رفتند، گدا باز گدا مانده هنوز شب عید است و خدا عیدی ما مانده هنوز دهه آخر ماه اول راه سحر است بعد از این زود نخوابیم، دعا مانده هنوز عیب چشم است اگر اشک ندارد، ور نه سر این سفره ی تو حال و هوا مانده هنوز کار ما نیست به معراج تقرّب برسیم یا علیّ دگری تا به خدا مانده هنوز گوئیا سفره ی او دست نخورده مانده است او عطا کرد، ولی باز عطا مانده هنوز گریه ام صرف تهی بودن اشکم نیست دستم از دامن محبوب جدا مانده هنوز وای بر من که ببینم همه فرصت ها رفت باز در نامه ی من جرم و خطا مانده هنوز یک نفر بار زمین مانده ی ما را ببرد کس نپرسید که این خسته چرا مانده هنوز هر قدر این فتنه گری رنگ عوض کرد، ولی دل ما مست علی ، شکر خدا مانده هنوز تا که در خوف و رجائیم توسل باقی است رفت امروز، ولی روز جزا مانده هنوز هر چه را خواسته بودیم، به احسان علی همه را داد، ولی کرب و بلا مانده هنوز
✅ انکار حدیث = خروج از ولایت 💎 عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ صلوات الله و سلامه علیه قَالَ ✉ سَمِعْتُهُ يَقُولُ أَمَا وَ اللَّهِ ... وَ إِنَّ أَسْوَأَهُمْ عِنْدِي حَالًا وَ أَمْقَتَهُمْ إِلَيَّ الَّذِي إِذَا سَمِعَ الْحَدِيثَ يُنْسَبُ إِلَيْنَا وَ يُرْوَى عَنَّا فَلَمْ يَعْقِلْهُ وَ لَمْ يَقْبَلْهُ قَلْبُهُ اشْمَأَزَّ مِنْهُ وَ جَحَدَهُ وَ كَفَرَ بِمَنْ دَانَ بِهِ وَ هُوَ لَا يَدْرِي لَعَلَّ الْحَدِيثَ مِنْ عِنْدِنَا خَرَجَ وَ إِلَيْنَا سند [أُسْنِدَ] فَيَكُونَ بِذَلِكَ خَارِجاً مِنْ وَلَايَتِنَا. 💠امام باقر علیه السلام فرمودند: ✍ آگاه باشید که به خدا قسم ... بد ترین (اصحابم) و منفور ترین آنها نزد من کسی است که وقتی حدیثی که منسوب به ماست را می‌شنود ، روی آن تعقل نمیکند و قلبش آن را نمیشناسد و از آن مشمئز میشود و آن را انکار می‌کند. و کسی که معتقد به آن است را تکفیر میکند، در حالی که نمیداند که شاید این حدیث از ما صادر شده و به ما مُستند باشد، لذا این شخص با این کار از ولایت ما خارج میشود. 📚 بصائر الدرجات، ص: 537 📚 الكافي (الإسلامية)، ج‏2، ص: 223