eitaa logo
معارف الثقلین
103 دنبال‌کننده
127 عکس
378 ویدیو
31 فایل
بسم الله تعالی قال رسول الله صل الله علیه و آله إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ
مشاهده در ایتا
دانلود
33.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✏در ارتباط با جعل ساختگی انتساب ام فروه مادر بزرگوار امام جعفر بن محمد الصادق صلوات الله و سلامه علیهما به غاصب اول ابوبکر ابن ابی قحافه لعنه الله علیه و آله 🔎در حالیکه زیارت نامه های ائمه معصومین صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین پر است از این عبارت : أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فِی الْأَصْلَابِ الشَّامِخَهِ وَ الْأَرْحَامِ الطَّاهِرَهِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجَاهِلِیَّهُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِیَابِهَا شهادت می دهم که همانا تو نوری در صُلب افراد بسیار بلند مرتبه و در رحم­های بسیار پاکیزه بودی و دوران جاهلیّت با آلودگی هایش تو را آلوده نساخت و از لباس های چرکین و آلوده اش به تو نپوشاند ✍یعنی انساب پدران و مادران ائمه اطهار علیهم السلام تا حضرت آدم علیه السلام همگی موحد هستند و آثار کفر و شرک و بت پرستی و زنا و ... در نسب آنها مطلقا وجود ندارد و آنها نورهایی هستند که در مراحل انتقال از نسلی به نسل دیگر پاک و پاکیزه و مطهر باقی مانده اند . https://eitaa.com/kalame_thaghalein
امام حسن مجتبی علیه‌السلام فرمودند: من نیز مانند جدم رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، با زهر کشته خواهم شد. به ایشان عرضه داشتند: چه کسی شما را مسموم می‌کند؟ حضرت فرمودند: همسرم جعده! چرا که معاویه لعنةالله او را فریفته و حکم به قتل من کرده است. عرض کردند: جعده را از خانه‌ی خود بیرون کنید و از خود دور سازید. فرمودند: چگونه او را بیرون کنم و حال آنکه او هنوز مرتکب خلافی نشده؟ مضافاً اینکه اگر او را بیرون کنم، باز هم مرا به قتل خواهد رساند. و برای مردم بهانه می‌آورد، که چون مرا از خانه بیرون کرده، او را کشتم. مرأةالعقول جلد۵ صفحه۳۵۵ ریاض‌الابرار جلد۱ صفحه۱۰۳ بحارالانوار جلد۴۳ صفحه٣٢٧ بحار‌الانوار جلد۴۴ صفحه١۵۳ تسلیة‌المجالس جلد۲ صفحه۱۲ الدمعة‌الساکبة جلد۳ صفحه۲۲۷ موسوعة‌الکلمة جلد۷ صفحه۱۷۵ البراهین‌القاطعة جلد۴ صفحه۴۴ موسوعةاهل‌البیت‌علیه‌السلام جلد۸ صفحه۱۵۶ https://eitaa.com/kalame_thaghalein
چرا مردم با اینکه عقل دارند، علم ندارند؟ معمر بن یحیی گوید محضر امام صادق علیه السّلام عرض کردم: چرا مردم با اینکه عقل دارند، علم ندارند؟ حضرت فرمود: خداوند متعال هنگامی که حضرت آدم علیه السلام را آفرید، مرگ را بین چشمانش و آرزو را پشت سرش قرار داد. و زمانی که حضرتش مرتکب آن خطیئه شد، آرزو بین دیدگان و مرگ پشت سرش واقع شد و از اینجاست که فرزندان حضرت آدم علیه السلام عقل دارند، ولی علم ندارند. علل الشرائع: ۹۲ https://eitaa.com/kalame_thaghalein
علت آنکه نجف را نجف نامیدند?! حدیث کردند ما را ... از حضرت صادق علیه السّلام که: نجف کوهی بوده بزرگ و آن همان کوهیست که پسر حضرت نوح گفت: پناه میبرم و بالا میروم بکوهی که مرا از غرق شدن حفظ نماید، و در آن زمان روی زمین کوهی بلندتر و بزرگتر از آن نبود، خداوند بآن کوه خطاب فرمود که: آیا (بنده گناهکار من اگر بتو پناه بیاورد) او را پناه میدهی، کوه (از هیبت آن خطاب) در هم شکست و از جای کنده شد و مانند ریگ گردید و پاشیده شد در بلاد شام و در جای آن کوه دریای بزرگی پدید آمد، و آن را دریای- نی- مینامیدند و پس از مدتی خشک شد، و مردم آنجا را، نی‌جف میگفتند، یعنی دریای خشک شده، و این لفظ در السنه و افواه مردم بود تا در اثر کثرت استعمال مخفف گردید و آن را نجف نامیدند. علل الشرائع / ترجمه مسترحمی، النص، ص: 80، باب بیست و ششم https://eitaa.com/kalame_thaghalein
🤍امام صادق علیه‌السلام: ای مفضل آیا میدانی کجاست؟ عرض کردم: خدا و حجتش داناترند فرمود: بدان ای مفضل در حوالی کوه سیاهی‌ست که در دامن آن شهری بنا شده، که نامیده شود و آن است که قصرهایش(در نگاه شماها) مثل قصرهای بهشت، و زنهایش مثل حورالعین است بدان ای مفضل آن زن‌ها متلبس به لباس کفار می‌شوند و در شکل و شمایل ظالمان می‌باشند و به محل سکونت شوهرها (خانه‌ی شوهرشان) کفایت نمی‌کنند و از ایشان درخواست طلاق می‌کنند و مردها به مردها، و زنها به زنها اکتفا می‌کنند ...مردها شبیه به زن‌ها و زن‌ها شبیه به مردها می‌شوند پس اگر تو بخواهی دینت را حفظ کنی (سر از جهنم در نیاوری)، در این شهر سکونت نکن و مسکن برای خود قرار نده چون محل فتنه است🔥 پس، از آنجا به قله کوهها و از سوراخی به سوراخی مثل روباه و بچه اش فرار کن (اگه شده به قله‌ی کوه زندگی کنی، بهتر از اینه که اونجا زندگی کنی) 📚مستدرک ج۲۰ص۴۱۷ 📚بحارالانوار ج‏۱۰۲ص۲۹۷
🌺 هیچ می دانستید 👌 در مورد مداحی که *ملاباسم کربلایی* برای زائران اربعین خوانده و بسیار زیاد از رسانه های شیعیان جهان پخش میشود.  ماجرایش  چیست؟! آیا میدانید که این شعرش را یکی از مراجع بزرگ نجف خواب دیدن که حضرت امام حسین علیه السلام این شعر را می خوانند برای زوار اربعین 😭  ایشان صبح که از خواب برخواستند همه شعر را به یاد داشته اند و بعداً توسط آقای *باسم کربلایی* مداحی می شود. ترجمه نوحه را در زیر میخوانید تا ان شاءالله زائران در بین راه معنی این نوحه را بدانند: 👇👇👇👇👇👇 *تِزورونی اَعاهِـدکُم* به زیارت من می‌آیید، با شما عهد می‌بندم ▪ *تِـعِـرفـونی شَفیـعِلکُم* می‌دانید که من شفيع شمایم ▪ *أسامیـکُم اَسَـجِّـلْـهِه أسامیکُم* اسامی‌تان را ثبت می‌کنم ▪ *هَلِه بیکُم یا زِوّاری هَلِه بیکُم* خوش آمدید ای زائران من خوش آمدید ▪ *وَ حَـگّ چَفِّ الکَفیل و الجود وَ الرّایه* قسم به دستان ابالفضل و کرامت و پرچم او ▪ *أنا وْ عَبّاسْ وَیّاکُم یَا مَشّایه* من و عباس با شماییم ای که با پای پیاده به سوی من می‌آیید ▪ *یا مَن بِعْتو النُفوسْ و جِئتـو شَرّایه* ای که جان‌هایتان را به بهای زیارت من به کف گرفته‌اید ▪ *عَلَیّ واجِبْ اَوافیکُم یَا وَفّـایه* بر من واجب است تا به شما وفا کنم، ای وفاداران! ▪ *تواسینی شَعائرْکُم* عزاداری‌هایتان به من دلداری می‌دهد ▪ *تْرَوّینی مَدامِعْـکُم* و اشک‌هایتان مرا سیراب می‌کند ▪ *اَواسیکُم أنَـا وْ جَرْحـی أواسیکُم* من و زخم‌هایی که بر تن دارم به شما دلداری می‌دهیم ▪ *هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم* خوش آمدید ای زائران من، خوش آمدید ▪ *هَلِه یَلْ ما نِسیْتْ و عَلْ وَعِدْ  تِحْـضَـرْ* خوش آمدید ای که وعده‌تان را فراموش نکرده و بر سر موعد حاضر می‌شوید ▪ *إجِیْـتْ و لا یْـهَـمَّـکْ لا بَرِدْ لا حَرّ* آمدید در حالی که نه گرما برای‌تان مهم بود و نه سرما ▪ *وَ حَـگ دَمْـعِ العَـقیله و طَبرَه الأکبَر* قسم به اشک زینب و فرق شکافته اکبر ▪ *اَحَضْـرَکْ و ما أعوفَکْ ساعـه المَحْـشَرْ* در محشر کنارتان خواهم بود و رهایتان نمی‌کنم ▪ *عَلَی المَـوعِـدْ اَجی یَمکُم و لا اَبْـعَـدْ و اعوفْ عَنْـکُم* در وقت دیدار پیشتان می‌آیم و دور نمی‌شوم و رهایتان نمی‌سازم ▪ *مُحامیکُم وَ حَگ حِیدَرْ مُحامیکُم* پشتیبانتان هستم به حقّ حیدر پشتیبانتان هستم ▪ *هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم* آمدید ای زائرانِ من، خوش آمدید ▪ *یَـا هَـلْـشایِلْ رایه وْ جایْ گاصِدنی* ای آنکه پرچم به دست قصد دیدار مرا کرده‌اید ▪ *تِـعْـرُف رایَتَـکْ بی مَن تُذَکِّـرْنی؟* می‌دانی که پرچمت مرا به یاد چه کسی می‌اندازد؟ ▪ *بِلـکطَعو چْفوفه وْ صاحْ اِدْرِکْـنی* به یاد آن دست بریده‌ای که فریاد زد: مرا دریاب ▪ *صِحِتْ وَیلاه یا اخویه وْ ظَهَرْ مِحْنی* و با شنیدن آن صدا، آشکارا فریاد زدم که بی‌برادر شدم و اندوهم بر من آشکار شد ▪ *کِسَرْ ظَهری سَهَمْ هَجْـرَکْ* تیر هجرت کمرم را شکست *نِفَدْ صَبری بَعَدْ عُمـرَکْ* بعد از شهادتت صبرم به پایان رسید ▪ *اُوَصّیکُمْ عَلَی الرّایِه اُوَصّیکُمْ* سفارش این پرچم را به شما می‌کنم ▪ *هَـله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم* خوش آمدید ای زائران من، خوش آمدید ▪ *یَا مَنْ گاصِدْ إلَیَّ و دَمْـعِه تِجْـریـهْ* ای که با چشمان اشکبار قصد زیارت مرا کرده‌اید ▪ *اَعرُفْ حاجِتَکْ مو داعی تِحْـچیـهِ* حاجت‌تان را می‌دانم، نیازی به گفتن نیست ▪ *وَ حَـگ نَحـْـرِ الرِّضیع اِلـحاجِه اَگضیهِ* قسم به گلوی شیرخواره، حاجت‌تان را برآورده می‌کنم ▪ *یَا زائرْ عاهَدِتْ کِلْ عِلّه اَشْـفیهِ* زائران من، عهده کرده‌ام که هر بیماری را شفا دهم ▪ *اَخو زینب فَرَحْ بیکُمْ* برادر زینب به خاطرتان شاد شد ▪ *هَله وْ مَرحَبْ یُنادیکُم* خوش آمدید صدایتان می‌زند ▪ *یُحَیّیـکُم اَبو الغیـره یْحَیّیـکُم* مرد غیرتمند به شما درود می‌گوید ▪ *هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم* خوش آمدید ای زائرانِ من، خوش آمدید ▪ *زینبْ  مَنْ تُشاهِدکُم  تِزورونی* زینب هنگامی که شما را می‌بیند که زیارتم می‌کنید، می‌گوید: ▪ *تُنادیکُم لِوَنْ بِالطَّفّ تحضُرونی!* کاش در جنگ حاضر می‌شدید ▪ *ما اَمْـشی یِسْره وْ لا یَسلِبونی* که مرا به اسیری نمی‌بردند و مرا غارت نمی‌کردند ▪ *و لا بسیاطهم غَدَر یْضرِبونی با تازیانه‌های خیانت نمی‌زدند ▪ *تُنادینی: أنَا الجیره وْ صَد عَنّی أبو الغیره صدایم می‌زند که من در بندم و سرور غیرتمندان از دستم رفت ▪ *اَبَچّیکُم عَلی مْصابه اَبَچّیکُم شما را بر این مصیبت می‌گریانم ▪ *هَله بیکُم یا زُوّاری هَلِه بیکُم* خوش آمدید ای زائران من،‌خوش آمدید. 🌸این متن رو برای همه کسانی که میدانید زائر اباعبدالله علیه السلام در اربعین میباشند ارسال کنید https://eitaa.com/kalame_thaghalein
عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ لاَ يَسْأَلَ رَبَّهُ شَيْئاً إِلاَّ أَعْطَاهُ فَلْيَيْأَسْ مِنَ اَلنَّاسِ كُلِّهِمْ وَ لاَ يَكُونُ لَهُ رَجَاءٌ إِلاَّ عِنْدَ اَللَّهِ فَإِذَا عَلِمَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ مِنْ قَلْبِهِ لَمْ يَسْأَلِ اَللَّهَ شَيْئاً إِلاَّ أَعْطَاهُ . امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هرگاه يكى از شما، از خداى خود چيزى بخواهد، بايد از مردم نااميد شود؛ و اميدى جز به خدا نداشته باشد. و چون خداوند در دلش چنين ببيند، هرچه را خواهد به او دهد. کافی جلد۲ صفحه۱۴۸ https://eitaa.com/kalame_thaghalein
🔴 شاکر و صابر ✍حضرت ایوب را نماد صبر میدانیم. اما ایشان یکجا از شیطان به خدا شکایت میکند: به یاد آر بنده ما ایوب را آنزمان که پروردگار خود را ندا داد که شیطان مرا دچار عذاب وگرفتاری نموده 📚سوره مبارکه صاد آیه ۴۱ ایوب نبی از چه چیزی خسته شد و زبان به شکایت گشود؟ امام صادق پاسخ این سوال را در روایتی داده اند:شیطان به خدا گفت، چون به ایوب نعمتهای زیادی عطا کرده ای او شاکر است. خداوند برای اینکه به همه عبودیت و اخلاص ایوب را ثابت کند؛ نعمتها را از او یکی یکی گرفت تا دچار به ابتلا و بیماری شود. تا آن زمان ایوب نبی شاکر بود اما پس از آن به مقام صبر میرسد. نکته جالب اینجاست که ایوب نبی از یک حرف آزرده خاطر شد، وقتی در بیماری سخت بود، علمای بنی اسرائیل نزد او آمدند و گفتند: ای ایوب چه گناهی کرده ای که خداوند تو را اینگونه عذاب کرده است؟ این زخم زبان علمای بنی اسرائیل باعث شد ایوب نبی رنجیده شود. او در اوج نعمت، شاکر بود و امتحان شد...و در اوج سختی و از دست دادن نعمت صابر بود و امتحان شد...خدا در هر حال بندگانش را امتحان میکند 📚علل الشرایع ج ۱ https://eitaa.com/kalame_thaghalein
▫️وَ لکِنَّ اللّهَ يَخْتَبِرُ عِبَادَهُ بِأَنْوَاعِ الشَّدَائِدِ، وَ يَتَعَبَّدُهُمْ بِأَنْوَاعِ الْمَجَاهِدِ، وَ يَبْتَلِيهِمْ بِضُرُوبِ الْمَکَارِهِ، إِخْرَاجاً لِلتَّکَبُّرِ مِنْ قُلُوبِهِمْ، وَ إِسْکَاناً لِلتَّذَلُّلِ فِي نُفُوسِهِمْ، وَ لِيَجْعَلَ ذلِکَ أَبْوَاباً فُتُحاً إِلَى فَضْلِهِ، وَ أَسْبَاباً ذُلُلاً لِعَفْوِهِ 🟤خداوند، بندگان خود را با انواع سختی ها می آزماید،و با مشکلات زیاد به عبادت می خواند، و به اقسام گرفتاری ها مبتلا می سازد،تا کبر و خودپسندی را از دل هایشان خارج کند، و به جای آن فروتنی آورد،و درهای فضل و رحمتش را بروی شان بگشاید، و وسائل عفو و بخشش را به آسانی در اختیارشان گذارد. 📘 نهج البلاغه خطبه 192 https://eitaa.com/kalame_thaghalein
●قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :«لَوْ أُنْزِلَ اَلْقُرْآنُ عَلَى اَلْعَجَمِ مَا آمَنَتْ بِهِ اَلْعَرَبُ وَ قَدْ نَزَلَ عَلَى اَلْعَرَبِ فَآمَنَتْ بِهِ اَلْعَجَمُ فَهَذِهِ فَضِيلَةُ اَلْعَجَمِ». ●امام صادق صلوات الله علیه: اگر قرآن به زبان عجم نازل میشد عرب به آن ایمان نمی آورد ولی بر عرب نازل کرد (به زبان عربی) پس عجم به آن ایمان آوردند و این فضیلت عجم است. 📚مرآة العقول جلد 4 صفحه 238 سفینة البحار جلد 6 صفحه 165 بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء جلد 67 صفحه 174 تفسير القمی جلد 2 صفحه 124 تفسير نور الثقلين جلد 4 صفحه 65 تفسیر البرهان جلد 4 صفحه 184 تَفسير الصَّافي جلد 4 صفحه 51 تحفة العالم جلد 2 صفحه 47 https://eitaa.com/kalame_thaghalein