eitaa logo
معارف الثقلین
104 دنبال‌کننده
126 عکس
373 ویدیو
31 فایل
بسم الله تعالی قال رسول الله صل الله علیه و آله إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره قصص آیه ۸۳ تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ اين سراى آخرت را از آن كسانى ساخته‌ايم كه در اين جهان نه خواهان برترى‌جويى هستند و نه خواهان فساد. و سرانجام نيك از آن متقین است. حفص‌بن‌غیاث گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: ای حفص! با دنیا مثل یک مردار برخورد کردم [چنانچه اگر فردی از گرسنگی در حال مرگ باشد و غذایی جز یک مردار نداشته باشد، مجاز است به قدر رفع اضطرارش از آن مردار بخورد] من نیز به قدر اضطرارم از دنیا استفاده کردم، ای حفص! خداوند متعال می‌دانست که بندگان چه می‌کنند و به سوی چه سرنوشتی حرکت می‌کنند امّا به هنگام ارتکاب اعمال ناشایست توسّط آن‌ها، بردباری به خرج داد زیرا از پیش به آن‌ها آگاه بود. پس زندگی خوب کسی که از مرگ واهمه ندارد، تو را فریب ندهد. سپس آیه: تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذینَ لا یُریدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقینَ را تلاوت کرده و درحالی‌که می‌گریست فرمود: «به خدا سوگند! با این آیه، همه‌ی آرزوها بر باد رفت». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۲۸۰ 📚بحار الأنوار، ج۲، ص۲۷ 📚إرشادالقلوب، ج۱، ص۱۰۵ 📚القمی، ج۲، ص۱۴۶ 📚سعدالسعود، ص۸۷
در اندیشه نجات خویشتن باش! علیه السلام به جعفر جعفی فرمود: بدان! آن وقت از دوستان ما می‌شوی که اگر تمام مردم یک شهر بگویند: تو آدم بدی هستی، گفتار آنان تو را اندوهگین نکند و اگر همه آنها گفتند: تو آدم خوبی هستی، باز سخن آنان خوشحالت ننماید؛ بلکه خودت را به کتاب خدا، عرضه کن. اگر دیدی به دستورات قرآن عمل می‌کنی، آنچه را که دستور داده ترک بکن، ترک می‌کنی و آنچه را که خواسته، با میل و علاقه انجام می‌دهی و از مجازات‌هایی که در قرآن آمده ترسناکی، در راه و روش خود پابرجا و بردبار باش؛ زیرا در این صورت گفتار مردم به تو زیانی نمی رساند، ولی چنانچه از پیروان کتاب خدا نباشی و رفتارت ضد دستورات قرآن باشد آنگاه چه چیز تو را از خودت غافل می‌کند. باید در اندیشه نجات خویشتن باشی، نه در فکر گفتار دیگران. 📚 بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۶۳
مسخ شدن بدعتگزاران و شبهه اندازان در دین در آخرالزمان... «إِنَّ الَّذينَ فَرَّقُوا دينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ في شَيْ‌ءٍ إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَفْعَلُون»؛ «كسانى كه در دین خود تفرقه ايجاد كردند و به دسته‌هاى گوناگون تقسيم شدند تو هيچ‌گونه رابطه‌اى با آن‌ها ندارى. سر و كار آن‌ها تنها با خداست سپس خدا آن‌ها را از آنچه انجام مى‌دادند باخبر مى‌كند» (انعام/ ۱۵۹) آقا امام باقر علیه‌السلام در تفسیر این آیه شریف فرمودند: «إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ إِنَّهُمْ أَهْلُ الضَّلَالَهًِْ وَ أَصْحَابُ الشُّبُهَاتِ وَ الْبِدَعِ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّهًِْ.» منظور از «إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ» شبهه‌اندازان و گمراهان و بدعت‌گذاران این امّت‌اند. آقا امام رضا علیه‌السلام در بیان حوادث ونشانه‌های ظهور فرمودند: «وَ مَسْخٌ لِقَوْمٍ مِنْ أَهْلِ اَلْبِدَعِ حَتَّى يَصِيرُوا قِرَدَةً وَ خَنَازِيرَ...» و مسخ شدن گروهى از بدعتگزاران به شكل ميمون و خوک... ابن عباس گوید: «باد زوراء به شکلی که نظیرش دیده نشده می‌وزد مردم به علمای خود پناه می‌برند و آنها را مسخ شده می‌یابند و می‌بینند که به صورت میمون و خوک درآمده‌اند صورتشان سیاه شده و دیدگانشان کبود گشته است.» بِإِسْنَادِهِ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: تَهِيجُ رِيحٌ حَمْرَاءُ بِالزَّوْرَاءِ يُنْكِرُهَا اَلنَّاسُ، فَيَفْزَعُونَ إِلَى عُلَمَائِهِمْ، فَيَجِدُونَهُمْ قَدْ مُسِخُوا قِرَدَةً وَ خَنَازِيرَ تَسْوَدُّ وُجُوهُهُمْ وَ تَزْرَقُ أَعْيُنُهُمْ. تفسیر اهل‌بیت علیهم‌السلام ج۴،ص۶۶۰ بحرالعرفان، ج۶، ص۵۲۱ بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۲۱۹ الإرشاد، ج ۲، ص ۳۶۸ مجموعة نفیسة، ج ۱، ص ۱۱۳ التشريف بالمنن، ج ۱، ص ۲۸۳
مناظره کوتاه امام رضا علیه السلام با ابن رامین در اثبات تعیین جانشین توسط رسول خدا صلی الله علیه و آله امام رضا علیه السلام به ابن رامین (فقیه مخالفین) فرمودند: «آن وقت که پیامبر صلی الله علیه و آله از مدینه خارج شد کسی را جای خود نگذاشت؟» ابن رامین گفت: «امیر المومنین علیه السلام) را جای خود گذاشت.» امام رضا علیه السلام فرمودند: «پس چرا به اهل مدینه نفرمود خودتان کسی را انتخاب کنید، چون انتخاب شما خطا نمی‌شود؟» ابن رامین گفت: «چون پیامبر صلی الله علیه و آله نگران بود اختلاف و درگیری در میان مردم بیفتد.» امام رضا علیه السلام فرمودند: «خوب چه عیبی داشت؟ اگر هم اختلافی رخ می‌داد هنگامی که از مسافرت به مدینه بر می‌گشت آن را اصلاح می‌نمود.» ابن رامین گفت: «البته عمل آن حضرت که خود جانشین تعیین فرمود با محکم‌کاری مناسب‌تر و منطقی‌تر بود.» امام رضا علیه السلام فرمودند: «بنابراین برای پس از مرگ خود نیز حتما کسی را جای خود قرار داده است.» ابن رامین گفت : «نه!» امام رضا علیه السلام فرمودند: «آیا مرگ پیامبر صلی الله علیه و آله از مسافرتش مهم‌تر نبود؟ سفر دنیا کوتاه است و سفر مرگ طولانی و ابدی؛ پس چگونه شد که هنگام مرگ از اختلاف امت خاطرجمع بود - جانشین تعیین نکرد - اما در مسافرت چند روزه دنیا خاطر جمع نبود - جانشین تعیین کرد - با این که خود آن حضرت زنده بود و می‌توانست اختلافات را اصلاح نماید؟» ابن رامین در مقابل سخنان منطقی امام رضا علیه السلام نتوانست حرفی بگوید و ساکت شد. مناقب آل ابی طالب تالیف ابن شهر آشوب جلد ۱ صفحه ۳۱۸ چاپ دار الاضواء
💠 اعجاز پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای نان ذرت! 🌷جابر بن عبدالله انصاری گوید: من روز خندق دیدم که مردم مشغول حفر خندق هستند و همگیشان گرسنه‌اند. پس به پيامبر صلی الله علیه و آله نگریستم و ایشان را دیدم که مشغول به آن هستند و ایشان نیز گرسنه بودند به حیثی که شکمشان به کمرشان چسبیده بود از غایت گرسنگی! پس به خانه‌ام آمدم و به همسرم شرح حال را گفتم! پس به من گفت: همانا در خانه ی من گوسفند و مقداری ذرت است. پس گوسفند را ذبح کردم، و ذرت را دادم تا از آن نانی بپزد، سپس بعضی از گوشت را کبابی و بعضی را آبگوشتی قرار دادم، و به سوی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله آمدم و آن را به ایشان خبر دادم و به ایشان گفتم: جانم فدایت، به خانه ی ما بیایید و با هرکه از اصحابتان که می‌خواهید تشریف بیاورید! پس پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله، جمیع اصحاب را به ضیافت جابر صدا زدند، پس جابر به خانه‌اش بازگشت و آن را با انفعال و ترس به همسرش گفت! و به او گفت: ما مفتضح شده‌ایم! چه کنیم! همسرش به او گفت: ای جابر! تو جمیع مردم را دعوت کردی یا پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله دعوتشان فرمود؟ جابر گفت: پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله دعوتشان فرمود. پس زن گفت: قطعا پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله به آنچه انجام می‌دهند داناتر هستند. جابر گفت: زمانی که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله تشریف آوردند، غذا و ظروف را حاضر کردیم. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: غذایت چقدر است؟ ایشان را به آنچه حاضر کردیم آگاه کردم. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: پوششی بالای غذا، و پوششی بالای ظروف، و پوششی بالای تنور بگذارید سپس از آن، غذا و نان بگیرید، پس برای من و مردم بیاورید. جابر گفت: پس ما آن را انجام دادیم، پس با آن جمیع قوم را غذا دادیم و آنان ۳ هزار نفر از صحابه بودند که همراه حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله آمدند، تمامشان از غذا و نان خوردند و تمامشان از آن سیر شدند، و از آن تا روزهایی در خانه باقی ماند.🌴 📚طوالع الانوار، جلد ۱، صفحه ۵۳ و ۵۴
※  بِسْــمِ اللهِ الرَّحْــمٰنِ الرَّحیـــمْ ※ 🌺امام صادق صلوات الله علیه فرمودند: ✍در روزگاران پیشین مردی بود که دنیا را از راه حلال طلب کرد و بدان دست نیافت. و از راه حرام آن را طلب کرد بازهم بدان نرسید. پس شیطان نزد او آمد و گفت: ای مرد! تو دنیا را از راه حلال طلب کردی و به آن دست نیافتی. و از راه حرام طلب کردی و بازهم بدان نرسیدی. اینک آیا تو را به کاری راهنمایی کنم که به واسطه ی آن به دنیا و ثروت بسیار دست یابی و پیروانت فراوان شوند؟ مرد گفت: آری. شیطان گفت: دینی بساز و مردم را به آن فراخوان. و چنین کرد و مردم دعوتش را پذیرفتند و او را فرمان بردند و از این راه به دنیا و ثروت دست یافت. سپس با خود اندیشید و گفت: من چه کار کردم؟! دینی ابداعی ساختم و مردم را به آن فرا خواندم. و اکنون راه توبه ای را برای خویش باز نمی بینم. جز آن که نزد هر آن که دعوتش کردم بروم و او را از بدعتم برگردانم. پس نزد کسانی که دعوتش را اجابت کرده بودند می رفت و به آنان می گفت : آنچه شما را بدان خواندم باطل است و من تنها آن را بدعت نهادم. امّا پیروانش می گفتند: دروغ می گویی. این دین حق است و تو در دین خود شک کرده ای پس از آن برگشته ای! چون چنین دید زنجیری بر گرفت و یک سر آن را به جایی کوبید و سر دیگرش را به گردن خود بست. و گفت: آن را باز نمی کنم تا این که خداوند عز و جل توبه ام را بپذیرد. پس خداوند عز وجل به پیامبری از پیامبران وحی فرمود که به فلانی بگو: به عزت و جلالم سوگند! اگر مرا چندان بخوانی که بندهای بدنت از هم بگسلد و جدا شود دعایت را مستجاب نخواهم کرد. مگر این که کسانی را هم که با بدعت تو از دنیا رفته اند برگردانی (زنده کنی) تا از آن دست بردارند. 📚من لا يحضره الفقيه، ج‏۳، ص: ۵۷۲ 📚الوافي، ج‏۵ ص: ۸۴۷ 📚وسائل الشیعه ج ۱۶ص ۵۴ ح ۲۰۹۶۳ 📚بحار الأنوار ، ج‏۲، ص:۲۹۷ اللَّهُمَّ العَن صَنَمَي قُرَیشٍ وَ جِبْتَیْهَا وَ طَاغُوتَیْهَا وَ إفکَیْهَا وَابْنَتَیهِمَا اللَّذَیْنِ خَالَفا أمْرَکَ وَ أنکَرَا وَحیَکَ وَ جَحَدَا إنعَامَکَ وَ عَصَیَا رَسُولَـکَ وَ قَلَّبَا دینَکَ وَ حَرَّفا کِتَابَکَ و ... بار پروردگارا، از رحمت خود دور نما دو بت قریش، جبت و طاغوت را و دو دروغ‌گو و دختران‌شان را، آن دو که با امر تو مخالفت و وحیت را انکار و آگاهانه نعمت‌هایت را تکذیب و از پیامبرت سرپیچی نمودند، دینت را واژگون و کتابت(قرآن) را تحریف کردند. ✾اَللّـٰهُمَّ‌عَجـِّـلِ‌لوَلــیِّکَ‌اَلْفـَـرَجْ✾
🌺 الإمامُ الصّادقُ صلوات الله علیه :  🌷 إيّاكُم و هؤلاءِ الرؤساءَ الذينَ يَتَرأّسُونَ ، فَوَ اللّه ِ ما خَفَقَتِ النِّعالُ خَلفَ رَجُلٍ إلاّ هَلَكَ و أهلَكَ  ✍از این سران ریاست طلب دوری کنید، بخدا سوگند ، كفشها در پى شخصی به صدا در نيايد مگر آنكه او هلاك شود و پيروانش را نيز به هلاكت اندازد . 📚 الكافي : جلد ۳ صفحه ۲۹۷ حدیث ۲ 🔶️🔷️ هدایت و رستگاری تنها در کلام خدا در قرآن کریم و فرمایشات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است