💎قَالََ الامِامِ الرَّئوف عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا علیه افضل صلوات الله :
✉ لَا دِينَ لِمَنْ لَا وَرَعَ لَهُ وَ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَعْمَلُكُمْ بِالتَّقِيَّةِ فَقِيلَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِلَى مَتَى قَالَ إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ وَ هُوَ يَوْمُ خُرُوجِ قَائِمِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَمَنْ تَرَكَ التَّقِيَّةَ قَبْلَ خُرُوجِ قَائِمِنَا فَلَيْسَ مِنَّا-
💠امام علی بن موسی الرضا علیه السلام :
✍کسی که تقوی ندارد دین ندارد. کسی که تقیه نکند ایمان ندارد. گرامی ترین شما در پیش خدا کسی است که بیش از دیگران تقیه را رعایت کند. گفته شد ای فرزند پیامبر! تا به کی؟ فرمود: تا روز وقت معلوم، که آن هم روز خروج قائم ماست. آن کس دست از تقیه بشوید، پیش از اینکه قائم ما قیام کند پس از ما نیست.
📚كمال الدين/ج2/ص371
📚تفسير نور الثقلين/ج4/ص47
📚إلزام الناصب/ج1/ص157
📚كشف الغمة (ط - القديمة)/ج2/ص524
📚تفسير كنز الدقائق/ج9/ص457
audio_all.mp3
29.88M
صوت ترجمه خطبه غدیریه ولایت مولی الموحدین،امیر المؤمنین امام المتقین علی بن ابیطالب و اولاده المعصومین افضل صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین
در تبلیغ غدیر سهیم باشیم
#نشر_حداکثری
Eyd_Qadir_Sharh_Jaryan_Nour_Emam_MirBagheri_SoftGozar.com.mp3
23.16M
سخنرانی سید محمد مهدی میرباقری با موضوع غدیرخم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر سید محمد تیجانی سماوی تونسی در شهر قوضه – یکی از شهرهای جنوبی کشور تونس- در سال ۱۹۳۶ میلادی در خانوادهای سرشناس و مذهبی دیده به جهان گشود.
تحصیلات مرحله دبیرستان را در همانجا گذراند و سپس در دانشکده علم و صنعت ادامه تحصیل داد و به رتبه مهندسی نایل آمد. او از کودکی به معارف دینی علاقه فراوانی داشت و با استعداد فوقالعادهای که داشت در علم و تقوی معروف گردید و در همان سنین جوانی امام جماعت شهر شد و تدریس تفسیر و فقه نیز مینمود. وی مسافرتهای متعددی به مصر، حجاز، عراق و کشورهای دیگر برای کسب معرفت و آگاهی و ادای حج و عمره داشته است که در همین مسافرتها و برخوردها به حقانیت مذهب شیعه پی برده و رسماً تشیع خود را اعلام نموده است. وی در پی اذیت و آزار رژیم تونس از آن کشور به پاریس مهاجرت کرد و هماینک با خانوادۀخویش در آنجا زندگی میکند.
ایشان کتاب آنگاه هدایت شدم را تالیف و به تبع آن ۵ میلیون نفر در کشور تونس شیعه می شوند
اللهم عجل لولیک الفرج و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه
✍نخست وزیری که کارش گیر شتر چران افتاد
👈داستان دلجویی علی بن یقطین، وزیر خلیفه عباسی و شیعه امام موسی کاظم علیه السلام، از یک مرد شتربان یکی از بهترین الگوهای برخورد مومنانه با اربابرجوع از منظر دین اسلام است. علی بن یقطین به دستور امام کاظم علیه السلام در دربار هارون الرشید لعنت الله علیه فعالیت میکرد و تا جایگاه نخست وزیری هم پیش رفت. در کتاب «الثاقب فی المناقب» گزیده این داستان ذکر شده است.
🌷داستان این است که یکی از شیعیان امام کاظم علیه السلام به نام ابراهیم جمّال که شغلش ساربانی و شتربانی بود برای بیان مسئلهای به منزل علی بن یقطین، وزیر حکومت وقت مراجعه کرد اما او مانع از ورود ابراهیم به خانهاش شد.
در همان سال که علی بن یقطین به زیارت خانه خدا مشرف شد، فرصت را مغتنم دید که به محضر امام کاظم علیه السلام برسد. وقتی خواست به محضر امام شرفیاب شود، امام کاظم علیه السلام اذن ورود به او نداد.
روز دوم در بیرون منزل با آن حضرت ملاقات نمود و عرض کرد: مولای من گناه من چه بوده است که دیروز اجازه ورود به من ندادید؟ امام کاظم علیه السلام فرمودند: حجبتک لأنک حجبت أخاک إبراهیم الجمال؛ تو را راه ندادم چون برادرت ابراهمیم جمال را راه ندادی.
علی بن یقطین که نیک دریافته بود امام کاظم علیه السلام از او راضی نخواهد شد مگر اینکه از ابراهیم دلجویی کند، گفت: در این زمان چگونه او را بیابم؛ چراکه علی بن یقطین در مدینه بود و ابراهیم در شهر کوفه و مسافت بینشان بسیار زیاد بود.
امام کاظم علیه السلام نه منصب حکومتی علی بن یقطین و نه بُعد مسافت را موجب معافیت وزیر عباسی در خصوص دلجویی کردن یکی از شیعیانی که در درگاه حکومت به او بیحرمتی شده بود، ندانست و به قدرت ولایی خود مقدمات سفر علی بن یقطین به کوفه را فراهم کرد.
وقتی وی به خانه ابراهیم رسید از او عذرخواهی کرد و ابراهیم نیز برای او طلب رحمت کرد. علی بن یقطین که شاگرد مکتب اهل بیت علیهم السلام بود به این میزان هم راضی نشد و برای اینکه ابراهیم، قلباً از او راضی شود، گونهاش را روی خاک نهاد و از ابراهیم درخواست کرد که پای خود را بر روی صورت او بگذارد! ابراهیم بنا به اصرار زیاد او، خواهشش را اجابت کرد و پایش را بر روی صورت او گذاشت.
👈🏻در حکومت اسلامی ریاست و پست و مقام به معنی تسلط و تکبر و تآمر بر مردم نیست ، بلکه فرصتی است برای خدمت به مومنین و مبرهن است که شان خادم در مقابل ولی نعمتش چیست ؟
📚الثاقب فی المناقب ج۱ ص۴۵۸
💠#کمک_الـــهی
#نهج_البلاغه
💎تَنْزِلُ الْمَعُونَةُ عَلَي قَدْرِ الْمَئُونَةِ .
كمك الهي به اندازه نياز فرود مي آيد.
✍این سخن در واقع دو پیام دارد: پیام نخست این است که هرچه هزینه انسان بیشتر شود به طور طبیعى تلاش و کوشش وى بیشتر مى گردد و مواهب فزون ترى نصیبش مى شود.
از تو حرکت از خدا برکت
پیام دوم پیام معنوى و الهى است که خداوند روزى رسان به افرادى که براى زندگى هزینه بیشترى مى کنند و سخت گیرى به همسر و فرزند ندارند و دست و دل آنها براى پرداخت حقوق واجب شرعی از مال از جمله خمس و زکات و بخش مستحب آن مانند بخشش به نیازمندان و کارهاى خیر و پذیرایى مهمان باز است ، خداوند به این افراد رزق و روزى وسیع ترى عنایت مى کند. این گفتار حکیمانه در واقع مى خواهد مردم را از بخل و تنگ گرفتن بر عیال و کسانى که نان خور او هستند بر حذر دارد و به شرکت در کارهاى خیر تشویق کند و امیدوار سازد که هر اندازه بیشتر به سراغ این امور رود خداوند هم روزى او را وسیع تر مى کند.
📘#حکمت_139
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┉┅━❀🌺❀━┅┉┈
اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
┈┉┅━❀🌺❀━┅┉┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🆚مناظره شگفت انگیز #امام_جواد علیه السلام با قاضی القضات یحیی بن اکثم عالم اهل سنت
🔻 توضیح مختصر درباره این مناظره:
🔹مأمون الرشید خلیفه عباسی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود و صمیمی و دوستانه نشان دادن رابطه بنی هاشم و بنی عباس تصمیم میگیرد دختر خود ام الفضل را به عقد امام جواد علیه السلام در بیاورد.
و حضرت هم بنابر مصلحت و مقتضیاتی، راضی به انجام این وصلت میشوند.
👈این وصلت برای اطرافیان خلیفه بخصوص بنی عباس گران میآید برای همین تصمیم میگیرند در مجلسی، یحیی بن اکثم عالم خود و عالمی معتزلی را به مناظره با جواد الائمه که در سنین نوجوانی بود دعوت کنند و طبق اندیشه های خودشان مثلا ایشان را در این مناظره شکست داده و از چشم خلیفه بیندازند که مانع وصلت شود اما در اولین سوال چنان مغلوب بلاغت و فصاحت حضرت در پاسخ دادن میشوند که حتی علاقه خلیفه به این وصلت دو چندان میشود.
🎥 دانلود فیلم بالا با کیفیتهای بالاتر و پایینتر👇
🔸https://aparat.com/v/mgjKt
▪️#یاجوادالائمه
----------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
🆔 https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان ایتا
🆔 https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔 https://rubika.ir/joinc/CGHFIJC0CKPENNJFHSWEARSJJWMASSXT
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔 https://splus.ir/poorseshgar
📱پیام رسان آیگپ👇🏻
🆔 https://iGap.net/porseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
🌺 قال مولی الموحدین امیر المؤمنین امام المتقین علی بن ابیطالب صلوات الله و سلامه علیه :
🌷إنّ أولَى النّاسِ بأمْرِ هذهِ الاُمّةِ قَديما و حَديثا أقْرَبُها مِنَ الرَّسولِ و أعْلَمُها بالكِتابِ و أفْقَهُها في الدِّينِ، أوَّلُها إسلاما و أفْضَلُها جِهادا و أشَدُّها بِما تَحْمِلُهُ الأئمّةُ مِنْ أمْرِ الاُمّةِ اضْطِلاعاً.
✍سزاوارترين مردم به اداره امور امّت، چه در گذشته و چه حال، كسى است كه از همه مردم به پيامبر نزديكتر، به كتاب خدا داناتر، در دين ژرف نگرتر، در اسلام پيشگامتر، در جهاد برتر و در به دوش كشيدن بار اداره امور امّت توانمندتر باشد.
📚 میزانالحکمة، ج۱، ص۲۵۰
🔎نکته ای که وارد است اولی ترین و کاملترین افراد به مفاد این حدیث شریف وجود مبارک محمد و آل محمد صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین هستند
اما در زمان غیبت بنا به فرموده امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مردم وظیفه دارند در حوادث ایام به راویان احادیث و روایات اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین مراجعه کنند
🌺قال امامنا و صاحبنا حجه بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف
🌷وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِم
✍در رويدادهايی که اتفاق می افتد به راويان حديث ما مراجعه کنيد زيرا آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنان هستم
📚 اکمال الدين شیخ صدوق رحمه الله علیه ، ج ٢، ص ٤٨٣
✏که در عصر حاضر فقها و مجتهدینی که احادیث و روایات را تشریح و تبیین می کنند مصداق کلام معصوم صلوات الله و سلامه علیه قرار می گیرند
✏در حقیقت فقها و راویان حدیث نیابت عام دارند تا شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السلام را به سرمنزل مقصود هدایت نمایند
لیکن شناخت فقیه بر ذمه خود مردم است که با اعلم ترین به احادیث و روایات اهل بیت علیهم السلام را بیابند و براساس رای و نظر او عمل نمایند
🌺حديثی که از امام صادق صلوات الله و سلامه علیه نقل شده و به مقبوله عمر بن حنظلة معروف است:
🌷مَنْ كَانَ مِنْكُمْ قَدْ رَوَى حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا فَارْضَوْا بِهِ حَكَماً فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً فَإِذَا حَكَمَ بِحُكْمِنَا فَلَمْ يَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا بِحُكْمِ اللَّهِ قَدِ اسْتَخَفَّ وَ عَلَيْنَا رَدَّ وَ الرَّادُّ عَلَيْنَا الرَّادُّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْكِ بِاللَّهِ.
✍هر کس از شما حديث ما را نقل می کند در حلال و حرام ما نظر دارد و احکام ما را می شناسد به حکم او رضايت دهيد همانا من او را حاکم شما قرار دادم پس وقتی او به حکم ما حکم کرد اگر قبول نشود، سبک شمردن حکم خدا و رد بر ما است و رد ما رد خداست و آن در حد شرک به خداست
📚اصول کافی، ج ١، ص ٦٧.
#خطبه_غدیر
#قسمت_سوم
💐فَأَوْحی إِلَی: (بِسْمِ الله الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، یا أَیُهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ - فی عَلِی یَعْنی فِی الْخِلاَفَةِ لِعَلِی بْنِ أَبی طالِبٍ - وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَالله یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ).
مَعاشِرَالنّاسِ، ما قَصَّرْتُ فی تَبْلیغِ ما أَنْزَلَ الله تَعالی إِلَی، وَ أَنَا أُبَیِّنُ لَکُمْ سَبَبَ هذِهِ الْآیَةِ: إِنَّ جَبْرئیلَ هَبَطَ إِلَی مِراراً ثَلاثاً یَأْمُرُنی عَنِ السَّلامِ رَبّی - وَ هُوالسَّلامُ - أَنْ أَقُومَ فی هذَا الْمَشْهَدِ فَأُعْلِمَ کُلَّ أَبْیَضَ وَأَسْوَدَ: أَنَّ عَلِی بْنَ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی وَ خَلیفَتی (عَلی أُمَّتی) وَالْإِمامُ مِنْ بَعْدی، الَّذی مَحَلُّهُ مِنّی مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسی إِلاَّ أَنَّهُ لانَبِی بَعْدی وَهُوَ وَلِیُّکُمْ بَعْدَالله وَ رَسُولِهِ.
وَقَدْ أَنْزَلَ الله تَبارَکَ وَ تَعالی عَلَی بِذالِکَ آیَةً مِنْ کِتابِهِ (هِی): (إِنَّما وَلِیُّکُمُ الله وَ رَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنُواالَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ)، وَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ الَّذی أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّکاةَ وَهُوَ راکِعٌ یُریدُالله عَزَّوَجَلَّ فی کُلِّ حالٍ.
👈پس آنگاه خداوند چنین وحی ام فرستاد: «به نام خداوند همه مهرِ مهرورز. ای فرستادی ما! آن چه از سوی پروردگارت درباری علی و خلافت او بر تو فرود آمده بر مردم ابلاغ کن، وگرنه رسالت خداوندی را به انجام نرسانده ای؛ و او تو را از آسیب مردمان نگاه می دارد.»
هان مردمان! آنچه بر من فرود آمده، در تبلیغ آن کوتاهی نکرده ام و حال برایتان سبب نزول آیه را بیان می کنم: همانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد از سوی سلام، پروردگارم - که تنها او سلام است - فرمانی آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب برادر، وصی و جانشین من در میان امّت و امام پس از من بوده. جایگاه او نسبت به من به سان هارون نسبت به موسی است، لیکن پیامبری پس از من نخواهد بود او (علی)، صاحب اختیارتان پس از خدا و رسول است؛
و پروردگارم آیه ای بر من نازل فرموده که: «همانا ولی، صاحب اختیار و سرپرست شما، خدا و پیامبر او و ایمانیانی هستند که نماز به پا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند.» و هر آینه علی بن ابی طالب نماز به پا داشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خداخواه است.
💐وَسَأَلْتُ جَبْرَئیلَ أَنْ یَسْتَعْفِی لِی (السَّلامَ) عَنْ تَبْلیغِ ذالِکَ إِلیْکُمْ - أَیُّهَاالنّاسُ - لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ، الَّذینَ وَصَفَهُمُ الله فی کِتابِهِ بِأَنَّهُمْ یَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ مالَیْسَ فی قُلوبِهِمْ، وَیَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَالله عَظیمٌ.
وَکَثْرَةِ أَذاهُمْ لی غَیْرَ مَرَّةٍ حَتّی سَمَّونی أُذُناً وَ زَعَمُوا أَنِّی کَذالِکَ لِکَثْرَةِ مُلازَمَتِهِ إِیّی وَ إِقْبالی عَلَیْهِ (وَ هَواهُ وَ قَبُولِهِ مِنِّی) حَتّی أَنْزَلَ الله عَزَّوَجَلَّ فی ذالِکَ (وَ مِنْهُمُ الَّذینَ یُؤْذونَ النَّبِی وَ یَقولونَ هُوَ أُذُنٌ، قُلْ أُذُنُ - (عَلَی الَّذینَ یَزْعُمونَ أَنَّهُ أُذُنٌ) - خَیْرٍ لَکُمْ، یُؤْمِنُ بِالله وَ یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنینَ) الآیَةُ.
👈و من از جبرئیل درخواستم که از خداوند سلام اجازه کند و مرا از این مأموریت معاف فرماید. زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان و دسیسی ملامت گران و مکر مسخره کنندگان اسلام را می دانم؛ همانان که خداوند در کتاب خود در وصفشان فرموده: «به زبان آن را می گویند که در دل هایشان نیست و آن را اندک و آسان می شمارند حال آن که نزد خداوند بس بزرگ است.»
و نیز از آن روی که منافقان بارها مرا آزار رسانیده تا بدانجا که مرا اُذُن [سخن شنو و زودباور ]نامیده اند، به خاطر همراهی افزون علی با من و رویکرد من به او و تمایل و پذیرش او از من، تا بدانجا که خداوند در این موضوع آیه ای فرو فرستاده: « و از آنانند کسانی که پیامبر خدا را می آزارند و می گویند: او سخن شنو و زودباور است. بگو: آری سخن شنو است. - بر علیه آنان که گمان می کنند او تنها سخن می شنود - لیکن به خیر شماست، او (پیامبر صلی الله علیه و آله) به خدا ایمان دارد و مؤمنان را تصدیق می کند و راستگو می انگارد.»
پرداختن به ارزهای دیجیتال و بازیهای نظیر آن محل اشکال و جایز نیست حتی اگر منفعت مالی خوبی هم کسب شود چراکه
۱- در قبال این درآمد شبهه منفعت بیشتری به جیب سازندگان اینگونه برنامه ها که عموما از آبشخورهای نظام سلطه و در راس آنها صهیونیسم تغذیه می کند واریز می شود که تقویت بنیه مالی صهیونیست و دشمنان اسلام جایز نیست و از مصادیق تعاون و همکاری در گناه محسوب می شود
....وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ ۖ وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ العِقابِ
۲- پرداختن به آن مصداق لهو و سرگرمی است که خداوند در سوره مبارکه مومنون اعراض از آنها را نشانه اهل ایمان برشمرده آنجا که می فرماید
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
قَدۡ أَفۡلَحَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ
ٱلَّذِينَ هُمۡ فِي صَلَاتِهِمۡ خَٰشِعُونَ
وَٱلَّذِينَ هُمۡ عَنِ ٱللَّغۡوِ مُعۡرِضُونَ
بنام خداوند بخشنده مهربان
به تحقیق مومنان رستگارند
همان کسانی که در نماز خود خاشع هستند
و کسانی که از هر گونه لغو روی برمی گردانند
و همچنین خداوند در آیات سوره مدثر می فرماید:
كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ ﴿۳۸﴾
هر كسى در گرو دستاورد خويش است (۳۸)
إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ ﴿۳۹﴾
بجز اصحاب یمین (شیعیان و پیروان اهل بیت علیهم السلام) (۳۹)
فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ ﴿۴۰﴾
در ميان باغها از يكديگر مى پرسند (۴۰)
عَنِ الْمُجْرِمِينَ ﴿۴۱﴾
از گناه کاران (۴۱)
مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ ﴿۴۲﴾
چه چيز شما را در آتش [سقر] درآورد (۴۲)
قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ ﴿۴۳﴾
گويند از نمازگزاران نبوديم (۴۳)
وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ ﴿۴۴﴾
و بينوايان را غذا نمى داديم (۴۴)
وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ ﴿۴۵﴾
با افراد لغو گو و اهل لهو لعب نشست و برخاست میکردیم (۴۵)
وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ ﴿۴۶﴾
و روز جزا را دروغ مى شمرديم (۴۶)
حَتَّى أَتَانَا الْيَقِينُ ﴿۴۷﴾
تا اینکه مرگ ما در رسيد (۴۷)
فَمَا تَنْفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ ﴿۴۸﴾
از اين رو شفاعت شفاعت كنندگان به حال آنها سودى نمى بخشد (۴۸)
فَمَا لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضِينَ ﴿۴۹﴾
چراکه آنها از تذكر روى گردانند (۴۹)
كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ ﴿۵۰﴾
گويى گورخرانى رميده اند (۵۰)
فَرَّتْ مِنْ قَسْوَرَةٍ ﴿۵۱﴾
كه از مقابل شيرى فرار می کنند (اشاره به حالت آنها دارد که وقتی به آنها از آیات قرآن کریم یا روایات اهل بیت علیهم السلام تذکر داده می شد از تذکر دهنده فراری بودند رویگردان بودند و دور می شدند) (۵۱)
بَلْ يُرِيدُ كُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ أَنْ يُؤْتَى صُحُفًا مُنَشَّرَةً ﴿۵۲﴾
بلكه هر كدام از آنها انتظار دارد نامه جداگانه اى از سوى خدا براى او فرستاده شود (۵۲)
كَلَّا بَلْ لَا يَخَافُونَ الْآخِرَةَ ﴿۵۳﴾
چنين نيست كه آنان مى گويند بلكه آنها از آخرت نمى ترسند (۵۳)
كَلَّا إِنَّهُ تَذْكِرَةٌ ﴿۵۴﴾
چنين نيست كه آنها مى گويند آن قرآن يك تذكر و يادآورى است (۵۴)
فَمَنْ شَاءَ ذَكَرَهُ ﴿۵۵﴾
هر كس بخواهد از آن پند مى گيرد (۵۵)
وَمَا يَذْكُرُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ هُوَ أَهْلُ التَّقْوَى وَأَهْلُ الْمَغْفِرَةِ ﴿۵۶﴾
و هيچ كس پند نمیگیرد مگر اينكه خدا بخواهد او اهل تقوا و اهل آمرزش است (۵۶)
۳-ترویج آن هم به هر نحو نیز اشاعه گناه و منکر خواهد بود
بنابر موارد فوق چنانچه هریک از ما نظام فاسد غرب را حمایت نکنیم بلکه با تحریم کالاها و محصولات آنها به تقویت مبانی خود بپردازیم اینکار مصداق جهاد اقتصادی خواهد بود
و من الله التوفیق
🌺قال الامام الهمام محمد بن علی الباقر صلوات الله و سلامه علیه :
🌷 مَنْ أَرَادَ أَنْ يَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ فَيَعْرِضُ حُبَّنَا عَلَى قَلْبِهِ فَإِنْ قَبِلَهُ فَهُوَ مُؤْمِنٌ وَ مَنْ کَانَ لَنَا مُحِبّاً فَلْیَرْغَبْ فِی زِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ سلام الله علیه فَمَنْ کَانَ لِلْحُسَیْنِ علیهالسلام زَوَّاراً عَرَفْنَاهُ بِالْحُبِّ لَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ کَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ مَنْ لَمْ یَکُنْ لِلْحُسَیْنِ علیهالسلام زَوَّاراً کَانَ نَاقِصَ الْإِیمَانِ
✍ هر که میخواهد به یقین بداند که از اهل بهشت است، محبّت ما را به قلبش عرضه کند، پس اگر آن را پذیرفت، مومن است.و هر که محبت ما را در دل دارد، باید که به زیارت قبر مطهر امام حسین سلام الله علیه نیز مشتاق باشد.و هر که مکرّر به زیارت امام حسین سلام الله علیه برود، ما اهلبیت، او را از محبّان و دوستداران خودمان میشناسیم و او اهل بهشت خواهد بود. و هر که مکرّر به زیارت امام حسین سلام الله علیه نرود، ایمانش ناقص است.
📚 کامل الزیارات ص۱۹۳
🌺مهران بن محمد می گوید: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه فرمودند:
✍هيچ (حاکم) ستمگری نيست مگر آنكه مؤمنى نيز همراه اوست كه خداوند به وسیله او شر آن جبّار را از مؤمنان دفع مىكند، ولى آن مؤمن، كم بهرهترينِ مؤمنان در آخرت خواهد بود، چون همكار و همراه ستمگر بوده است.
📚کافی، ج۵، ص۱۱۱
🌺امام محمّد بن علیّ باقر العلوم عليه السّلام فرمودند ؛
🌷اَما لَو أنَّ رَجُلاً قامَ لَيلَهُ و صامَ نَهارَهُ و تَصَدَّقَ بِجَميعِ مالِهِ و حَجَّ جَميعَ دَهرِهِ و لَم يَعرِف وِلايَةَ وَلِيِّ اللّهِ فَيُواليهِ و يَكونَ جَميعُ اَعمالِهِ بِدَلالَتِهِ اِليهِ ، ما كانَ لَهُ عَلی اللّهِ جَلَّ و عَزَّ حَقٌّ في ثَوابِهِ و لا كانَ مِن اَهلّ الايمانِ .
✍آگاه باشید که اگر شخصی شبها را به عبادت و روزها را به روزه بگذراند و همه دارایی خود را صدقه بدهد و در تمام دوران عمرش به حجّ رود ، اما أهل معرفت و ولایت ولیّ خدا نباشد تا او را دوست داشته باشد و همراهی کند و همه اعمالش بر طبق راهنمایی و نظر او باشد ، چنین کسی بر خدا حقّ پیدا نمی کند تا او را پاداش دهد و اصلا از ایمان آورندگان نیست .
📚کافی /کتاب الایمان و الکفر ، باب دعائم الاسلام ، حدیث ٥ .
r68232a9374.pdf
2.33M
تفسیر باطنی آیه ۱۰۷ سوره صافات
وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظیمٍ
🔸جابر بن یزید جعفی می گوید , به امام باقر علیه السلام عرض كردم:
اى آقاى من آيا اين امر (امامت) از آن شما نيست؟
🔹فرمود: چرا.
🔸عرض كردم: پس براى چه از حق خودتان صرف نظر كرديد، در صورتى كه خداى تعالى فرمايد:
وَ جٰاهِدُوا فِي اَللّٰهِ حَقَّ جِهٰادِهِ هُوَ اِجْتَبٰاكُمْ
«و پيكار كنيد در راه خدا آن گونه كه شايستۀ جهاد او است، او برگزيد شما را،
📖سورۀ حج، آيه 78»
🔹فرمود: پس چرا امير المؤمنين از حق خود صرف نظر كرد؟
🔸جابر گويد: (خود آن حضرت) فرمود: چون ياورى نيافت، آيا نشنيدهاى كه خداى تعالى در داستان لوط فرمايد:
قٰالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلىٰ رُكْنٍ شَدِيدٍ
« (لوط) گفت: كاش مرا بر شما نيرويى بود يا پناه مىبردم به پايگاهى سخت،
📖سوره هود آيه 80»
و به طور حكايت از حضرت نوح عليه السّلام فرمايد:
فَدَعٰا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ
«خدا را خواند كه منم مغلوب پس يارى فرما
📖سورۀ قمر، آيه 10»
و در داستان موسى عليه السّلام فرمايد:
رَبِّ إِنِّي لاٰ أَمْلِكُ إِلاّٰ نَفْسِي وَ أَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنٰا وَ بَيْنَ اَلْقَوْمِ اَلْفٰاسِقِينَ
« (موسى عرض كرد:) پروردگارا من مالك نيستم جز خودم و برادرم را پس جدايى افكن ميان ما و گروه فاسقان
📖سورۀ مائده، آيه 25»
پس در جايى كه پيغمبر چنين باشد وصى او از پيغمبر عذرش بيشتر است،
اى جابر مثل امام مثل كعبه است كه نزدش مىروند، و او نزد كسى نيايد.
الإنصاف ج۱ ص۱۷۹
در روایت آمده است که در هنگام مریضی چنین دعا کنیم:
«اللَّهُمَّ اشْفِنِي بِشِفَائِكَ وَ دَاوِنِي بِدَوَائِكَ وَ عَافِنِي مِنْ بَلَائِكَ فَإِنِّي عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ».
رک: الکافي،جلد ۲ صفحه ۵۶۵
در روایت آمده است هنگامی که بر شخص مریض وارد شدیم، (۷ مرتبه) این چنین او را تعویذ کنیم:
«أُعِيذُكَ بِاللهِ الْعَظِيمِ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ مِنْ شَرِّ كُلِّ عِرْقٍ نَفَّارٍ وَ مِنْ شَرِّ حَرِّ النَّارِ».
رک: الکافي،جلد ۲ صفحه ۵۶۶-۵۶۷
در روایت آمده است که برای رفع درد و مرض، «بسم الله» گفته و سپس موضع درد را با دست، مسح نموده و (۷ مرتبه) این چنین تعویذ بخوانیم:
«أَعُوذُ بِعِزَّةِ اللهِ وَ أَعُوذُ بِقُدْرَةِ اللهِ وَ أَعُوذُ بِجَلَالِ اللهِ وَ أَعُوذُ بِعَظَمَةِ اللهِ وَ أَعُوذُ بِجَمْعِ اللهِ وَ أَعُوذُ بِرَسُولِ اللهِ وَ أَعُوذُ بِأَسْمَاءِ اللهِ مِنْ شَرِّ مَا أَحْذَرُ وَ مِنْ شَرِّ مَا أَخَافُ عَلَى نَفْسِي».
رک: الکافي،جلد ۲ صفحه ۵۶۶
قصد حجاج بن یوسف لعنه الله علیه بر ذبح یک شیعه به عنوان قربانی و استدلال زیبای شخص شیعی
علامه مجلسی (رضوان الله علیه) مینویسد:
شعبی میگوید:
در یک عید قربان حجاج لعین مرا فراخواند و گفت: ای شعبی امروز، روز قربانی کردن است و اراده کردم مردی از اهل عراق را به دلیل دروغ بستن اش بر خدا و رسولش قربانی کنم.
پس شیخی را آوردند و حجاج به او گفت: به چه دلیل گمان کرده ای حسن و حسین علیهماالسلام فرزندان رسول خدا صلیالله علیه وآله و سلم هستند؟
شیخ جواب داد: این گمان من نیست بلکه قول کتاب خداست.
حجاج لعین مقداری به فکر فرو رفت و گفت: شاید منظورت آیه مباهله است؟
شیخ پاسخ داد: به خدا قسم این آیه هم حجت بلیغه من در این مدعی است ولی به آن احتجاج نمیکنم؛
صورت حجاج لعین زرد گشت و گفت: اگر غیر از این آیه ،آیه دیگری بیاوری از خونت میگذرم و ده هزار دینار به تو میدهم.
شیخ گفت :
🔸در قول الله عزوجل: «و من ذریته داود و سلیمان» {انعام/۸۵} داود و سلیمان فرزندان چه کسی خوانده شدند؟ حجاج لعین که حافظ قرآن هم بود پاسخ داد ابراهیم. شیخ گفت: و دیگر چه کسانی از ذریة ابراهیم دانسته شدند؟ پس حجاج لعین ادامه آیه را قرائت کرد: «و ایوب و یوسف و موسی و هارون و زکریا و یحیی و عیسی» به عیسی که رسید شیخ گفت: توقف کن، عیسی چطور ذریة ابراهیم میشود؟ حجاج لعین گفت: از طریق مادرش مریم. شیخ گفت: مریم به ابراهیم نزدیکتر است یا فاطمه زهرا علیهاالسلام به رسول خدا صلی الله علیه واله؟ و عیسی به ابراهیم نزدیکتر است یا حسنین علیهماالسلام به پیامبر خدا صلی الله علیه واله؟؟
پس گویا در دهان حجاج خاک ریختند و هیچ حرفی نتوانست بزند و گفت: آزادش کنید.
بحارالانوار،علامة مجلسی،ج ۲۵،ص۲۴۳_۲۴۵،چاپ دار احیاء التراث العربی
حتما بخونید👇🏻
پنجصفتبهترینزنان
امام رضا علیهالسلام فرمودند:
حضرت امیرمؤمنان امام علی علیهالسلام فرمودند:
👈 بهترین زنان شما پنج دسته اند.
⁉️ پرسیدند: آن پنج دسته کدامند؟
🔹 حضرت فرمودند:
1⃣ زنان ساده و بی آلایش
2⃣ زنان دل رحم و خوش خو
3⃣ زنان هم دل و همراه
4⃣ زنی که چون شوهرش به خشم آید تا او را خشنود نسازد، خواب به چشمش نیاید
5⃣ و زنی که در نبود شوهرش از او دفاع کند؛
چنین زنی کارگزاری از کارگزاران خداوند است و کارگزار خدا هرگز خیانت نمیورزد.
اصول کافی، ج۵، ص ۳۲۵.
خاص و نادر بودن بانوی صالحه
امام باقر صلوات الله علیه فرمود: پیامبر خدا صلّی اللّه علیه و آله فرمود: همانا مثل زن صالحه مثل کلاغ «اعصم» است که دست یابی به آن امکان پذیر نیست. گفتند: کلاغ اعصمی که دست یابی به آن ممکن نیست، چیست؟ فرمود: کلاغی است که یکی از پاهایش سفید است.
الكافي- ط الاسلامية جلد 5 صفحه 515 بَابٌ فِي قِلَّةِ الصَّلَاحِ فِي النِّسَاءِ حدیث 4
نادر بودن زنان مومنه
عَنْ قُتَیْبَةَ الْأَعْشَی قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یَقُولُ الْمُؤْمِنَةُ أَعَزُّ مِنَ الْمُؤْمِنِ وَ الْمُؤْمِنُ أَعَزُّ مِنَ الْکِبْرِیتِ الْأَحْمَرِ فَمَنْ رَأَی مِنْکُمُ الْکِبْرِیتَ الْأَحْمَرَ
امام صادق علیه السلام: زن مومنه از مرد مومن كميابتر است و مرد مؤمن از گوگرد سرخ کمیاب تر است ؛ كدام يك از شما گوگرد سرخ را ديده است؟!
الكافي/ج2/ص242/بَابٌ فِی قِلَّةِ عَدَدِ الْمُؤْمِنِینَ/ح1
(عزیز در این روایت به معنای کمیاب و نادر است)
چند دعای توصیهشده برای هنگام همبستری
…عَنِ اِبْنِ اَلْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
«إِذَا جَامَعَ أَحَدُكُمْ فَلْيَقُلْ «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَ جَنِّبْنِي الشَّيْطَانَ وَ جَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنِي» فَإِنْ قَضَى اللَّهُ بَيْنَهُمَا وَلَداً لَا يَضُرُّهُ الشَّيْطَانُ بِشَيْءٍ أَبَداً.»
الكافي، ج۵، ص۵۰۳
از امام صادق، از امیرالمؤمنین (علیهماالسلام) نقل شده است:
«هرگاه یکی از شما همبستر شد، بگوید:
«بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَ جَنِّبْنِي الشَّيْطَانَ وَ جَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنِي»؛
«بسم الله و بالله، خدایا! شیطان را از من دور کن و شیطان را از آنچه روزی من کردهای دور نما.»
پس (اگر این دعا را بخواند،) خداوند از آنها فرزندی متولد میکند که شیطان هرگز به او زیانی نخواهد رساند.»
…عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
«إِذَا أَرَدْتَ الْوَلَدَ فَقُلْ عِنْدَ الْجِمَاعِ «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي وَلَداً وَ اجْعَلْهُ تَقِيّاً لَيْسَ فِي خَلْقِهِ زِيَادَةٌ وَ لَا نُقْصَانٌ وَ اجْعَلْ عَاقِبَتَهُ إِلَى خَيْرٍ.»»
الكافي، ج۶، ص۱۱
از امام باقر (علیهالسلام) نقل شده است:
«هرگاه خواستی فرزندی بیاوری، هنگام نزدیکی بگو:
«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي وَلَداً وَ اجْعَلْهُ تَقِيّاً لَيْسَ فِي خَلْقِهِ زِيَادَةٌ وَ لَا نُقْصَانٌ وَ اجْعَلْ عَاقِبَتَهُ إِلَى خَيْرٍ»؛
«خدایا! فرزندی روزیام نما و او را از بدیها مصون بدار!
و در آفرینشش زیاده و کاستیای قرار نده!
و عاقبتش را به خیر گردان!»
الف: زمانها و حالتهای نهیشده برای همبستری:
(۱) در ایام حیض زن؛
👈«بغض فرزند نسبت به اهلبیت، زشت شدن فرزند، ابتلاء فرزند به جذام و پیسی» (منلايحضرهالفقيه، ج۱، ص۹۶)
(۲) در حالت جنابت مرد؛
👈«دیوانه شدن فرزند» (منلايحضرهالفقيه، ج۳، ص۴۰۴)
(۳) در اول، وسط و آخر ماه (قمری)؛
👈«دیوانگی، جذام و معلولیت (جسمی یا ذهنی) فرزند» (منلايحضرهالفقيه، ج۳، ص۵۵۲) ، «شریک شدنِ شیطان در آن فرزند» (خصال، ج۲، ص۶۳۷)
(۴) بعد از ظهر؛
👈«چپ شدن چشم فرزند» (منلايحضرهالفقيه، ج۳، ص۵۵۲)
(۵) صحبت کردن هنگام نزدیکی؛
👈«لال شدن فرزند» (همان)
(۶) نگاه کردن به شرمگاه زن هنگام نزدیکی؛
👈«کور شدن فرزند» (همان)
(۷) نزدیکی کردن با همسر خود، با شهوتِ همسرِ دیگری؛
👈«زنصفت شدنِ فرزند پسر و معلولیت (جسمی یا ذهنیِ) فرزند دختر» (همان)
(۸) خواندن قرآن هنگام نزدیکی؛
👈«عذاب شدن والدین» (همان)
(۹) اینکه مرد و زن خود را با دستمالی مشترک تمیز کنند؛
👈«ایجاد دشمنی میان زن و مرد و منجر شدنِ این اختلافات به طلاق» (همان)
(۱۰) در حالت ایستاده؛
👈«فرزند، بسیار ادرار میکند.» (همان)
(۱۱) در شب عید قربان؛
👈«چهارانگشتی یا ششانگشتی شدن فرزند» (همان)
(۱۲) در زیر درخت میوه؛
👈«فرزند، قاتلی خشن یا شناختهشده میشود.» (همان، ص۵۵۳)
(۱۳) در زیر آفتاب (مگر با روانداز)؛
👈«فقیر و بدبخت شدن فرزند تا آخر عمر» (همان)
(۱۴) مابین اذان و اقامه؛
👈«حریص شدن فرزند به خونریزی» (همان)
(۱۵) بدون وضو؛
👈«کوردل شدن و بخیل شدن فرزند» (همان)
(۱۶) در نیمه شعبان؛
👈«شوم شدن فرزند و زشت شدن صورتش» (همان)
(۱۷) در دو روز آخر ماه شعبان؛
👈«باجگیر شدن فرزند یا همکاریاش با ستمگران» (همان)
(۱۸) بر روی پشتبام؛
👈«فرزند، منافق و ریاکار و بدعتگر میشود.» (همان)
(۱۹) در شبِ حرکت برای مسافرت؛
👈«فرزند، مالش را در راه باطل صرف میکند.» (همان)
(۲۰) در طول سفری که سه شبانهروز راه است؛
👈«همکاری فرزند با کسانی که به والدینش ظلم میکنند» (همان)
(۲۱) در اولین ساعت شب؛
👈«فرزند، ساحری میشود که دنیا را بر آخرت ترجیح میدهد.» (همان، ص۵۵۴)
ب: زمانهای توصیهشده برای همبستری:
(۱) شب دوشنبه؛
👈«فرزند، حافظ کتاب خدا میشود و به آنچه خدا نصیبش کند، راضی میگردد.» (همان، ص۵۵۳)
(۲) شب سهشنبه؛
👈«شهادت روزی فرزند میشود، با مشرکان عذاب نمیشود، دهانش خوشبو میشود، دلرحم و بخشنده میگردد و زبانش از غیبت و دروغ و بهتان پاک خواهد بود.» (همان)
(۳) شب پنجشنبه؛
👈«حاکم شدن یا عالم شدنِ فرزند» (همان)
(۴) روز پنجشنبه، زمانی که خورشید از میان آسمان پایین میآید؛
👈«شیطان تا پیری به فرزند نزدیک نمیشود و سلامت در دین و دنیا روزیاش میشود.» (همان)
(۵) شب جمعه؛
👈«فرزند، خطیبی خوشسخن و بلیغ میشود.» (همان، ص۵۵۴)
(۶) روز جمعه، بعد از (وقت نمازِ) عصر؛
👈«معروف، مشهور و عالم شدنِ فرزند» (همان)
(۷) جمعهشب، بعد از (وقت نمازِ) عشاء؛
👈«فرزند، از بزرگان زمانهاش میشود.» (همان)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖منبر کوتاه 🔖
🎥تصویری
🔅کاشت ناخن بازی با سرنوشت کودک و ضرب در صفر اعمال عبادی!
🔰استاد_میرزایی
🌺قال الامام المتقین امیر المؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله و سلامه علیه :
🌼طُوبَى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ .
✍خوشا به حال كسى كه معاد را ياد کند و بداند که اعمالش محاسبه می شود و بخاطر آن تلاش نماید و به روزی خود در حد کفاف قناعت کند و از خدا راضى باشد.
📚 حكمت ۹۸ نهج البلاغه
┄┄┅┅❅.🌹.❅┅┅┅┄