eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.6هزار عکس
33.7هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
9.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در پیشگاه امام زمان‌مسئولیم ... وضعیت قیمت‌ها بعد از انتخابات❗️ 🎙 استاد شجاعی @saeedjalily 🗳 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
💠 توصیه همیشگی مرحوم آیت الله قدس سره در انتخابات‌های سالهای قبل @naseri_ir 🗳 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
5.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
طرفداران پزشکیان مانند خود او با جسارت به شاکله نظام، نامزد را تبلیغ می کنند و حامیان جلیلی مثل سیره خود او فقط خود را عرضه می کنند بدون هیچ بی ادبی و قباحتی ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️پزشکیان مخالف نهی از منکر🤨 🎥 پزشکیان: آمریکایی‌ها را که بیرون کردیم، رقص و آواز هم که ممنوع پس چرا جوانان این طور شدند؟‌ ‼️ دختری که روسری ندارد تا زمانی که کاری با او نداشته باشیم کاری با ما ندارد. باید ببینیم کاری که می‌خواهیم با آنها بکنیم باعث می‌شود اصلاح شوند یا نه. ✍ پزشکیان متوسل به زن و بی حجابی شد ... البته ماهرانه و در لفافه ... ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان جالب دکتر جلیلی درباره سختی های و 🔹«امر به معروف هزینه داره و باید پای هزینه هاش موند» 🔹 یکی از دلیل های انتخاب آقای جلیلی همین فهم عمیقشون نسبت به واجب فراموش شده است👌 🗳 | @hamiyan_jalili ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصاویری از اباحه‌گری به بهانه آزادی این تصاویر گوشه‌ای از پوشش افرادی است که به اسم آزادی دنبال اباحه‌گری هستند. اگر حساسیت جامعه به این مساله بر اثر قبح‌شکنی‌ها کم شود، معلوم نیست بی‌حجابی تا کجا پیش برود. بی حجابی حد نهایی ندارد ... با ╭─── │ 📳 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از مباحث
| ۳۷۴ 🏷️ مراحل امر به معروف و نهى از منکر ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ فِي كَلاَمٍ آخَرَ لَهُ يَجْرِي هَذَا اَلْمَجْرَى فَمِنْهُمُ اَلْمُنْكِرُ لِلْمُنْكَرِ بِيَدِهِ وَ لِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَذَلِكَ اَلْمُسْتَكْمِلُ لِخِصَالِ اَلْخَيْرِ و درود خدا بر او، فرمود: (و همانند حكمت گذشته، سخن ديگرى از امام نقل شد) گروهى، منكر را با دست ✋ و زبان 👅 و قلب ❤️ انكار مى‌كنند، آنان تمامى خصلت‌هاى نيكو را در خود گرد آورده‌اند. وَ مِنْهُمُ اَلْمُنْكِرُ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ اَلتَّارِكُ بِيَدِهِ فَذَلِكَ مُتَمَسِّكٌ بِخَصْلَتَيْنِ مِنْ خِصَالِ اَلْخَيْرِ وَ مُضَيِّعٌ خَصْلَةً گروهى ديگر، منكر را با زبان👅 و قلب❤️ انكار كرده؛ امّا دست به كارى نمى‌برند، پس چنين كسى دو خصلت از خصلت‌هاى نيكو را گرفته و ديگرى را تباه كرده است. وَ مِنْهُمُ اَلْمُنْكِرُ بِقَلْبِهِ وَ اَلتَّارِكُ بِيَدِهِ وَ لِسَانِهِ فَذَلِكَ اَلَّذِي ضَيَّعَ أَشْرَفَ اَلْخَصْلَتَيْنِ مِنَ اَلثَّلاَثِ وَ تَمَسَّكَ بِوَاحِدَةٍ و بعضى منكر را تنها با قلب ❤️ انكار كرده، و با دست و زبان خويش اقدامى ندارند؛ پس دو خصلت را كه شريف‌تر است تباه ساخته‌اند و يك خصلت را به دست آورده‌اند وَ مِنْهُمْ تَارِكٌ لِإِنْكَارِ اَلْمُنْكَرِ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ يَدِهِ فَذَلِكَ مَيِّتُ اَلْأَحْيَاءِ و بعضى ديگر منكر را با زبان و قلب و دست رها ساخته‌اند كه چنين كسى از آنان، مرده‌اى ⚫ ميان زندگان است... [ادامه دارد ... ] 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
هدایت شده از مباحث
علیه السلام [... ادامه حکمت ] وَ مَا أَعْمَالُ اَلْبِرِّ كُلُّهَا وَ اَلْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ عِنْدَ اَلْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيِ عَنْ اَلْمُنْكَرِ إِلاَّ كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ و تمام كارهاى نيكو و جهاد در راه خدا، برابر امر به معروف و نهى از منكر، چونان قطره‌اى بر درياى موّاج 🌊 و پهناور است. وَ إِنَّ اَلْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ لاَ يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لاَ يَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِكَ كُلِّهِ كَلِمَةُ عَدْلٍ عِنْدَ إِمَامٍ جَائِرٍ و همانا امر به معروف و نهى از منكر، نه أجلى را نزديك مى‌كنند، و نه از مقدار روزى مى‌كاهند، و از همۀ اينها برتر، سخن حق در پيش روى حاكمى ستمكار است. ┅───────────────┅ ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از مباحث
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام در سخن ديگر خود كه هم در اين معنى (درباره امر بمعروف و نهى از منكر) مى‌باشد فرموده است‌: (1) از ايشان (انكار كنندگان) بدست و زبان و دل خود منكَر را انكار ميكند؛ پس او خوهاى نيك را تمام نموده است. (2) و از آنها به زبان و دل خويش انكار مى‌نمايد نه به دستش؛ او بدو خصلت و خو چنگ زده و يكى (انكار بدست) را تباه ساخته است. (۳) و از آنان به دلش انكار ميكند نه بدست و زبانش؛ او دو خصلت را تباه نموده كه شريفترين سه خصلت مى‌باشد و بيك خصلت (انكار بدل) چنگ زده است (چون انكار بدل بدون انكار بدست و زبان در خارج سودى ندارد از اينرو آن دو خصلت را شريفتر دانسته) (۴) و از ايشان ناشايسته را به زبان و دل و دستش انكار نمى‌كند؛ پس او مرده زندگان است (زيرا اگر او را توانائى نيست لا اقلّ بايد بدل انكار نمايد و گر نه در ايمان بخدا راستگو نمى‌باشد چون هر كه خدا را دوست دارد بايد گناهكار دشمن خدا را دشمن بدارد) (۵) و همه اعمال نيكو و جهاد در راه خدا در پيش امر بمعروف و نهى از منكر نيست مگر مانند آب دهن انداختن در درياى پهناور (چون قوام اسلام بامر بمعروف و نهى از منكر مى‌باشد) (۶) و امر بمعروف و نهى از منكر أجل را نزديك نمى‌كند و روزى را كم نمى‌گرداند (چون اجل بموقع خود مى‌رسد و روزى كم و زياده نمى‌شود خواه امر بمعروف و نهى از منكر بكند يا نكند؛ پس هر كه اين عبادت بزرگ كه سرمايه همه نيك‌بختيها است را از ترس جان يا از بيم كم شدن روزى بر اثر خشم مردم از دست دهد انديشه‌اش نادرست است) و نيكوترين امر بمعروف و نهى از منكر (گفتن) يك سخن حقّ و درست است نزد پادشاه ستمگر(كه آن سخن او را از ستمى باز داشته يا بخير و نيكى وادارد). ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از مباحث
📖 مرحوم سيد رضى در ابتداى اين گفتار حكيمانه مى‌گويد: امام عليه السلام در سخن ديگرى كه در همين معنا (اشاره به گفتار حكيمانۀ قبل است) بيان كرده چنين مى‌فرمايد: «گروهى از مردم با دست و زبان و قلب به مبارزۀ با منكرات و انكار منكر برمى‌خيزند. آن‌ها تمام خصلت‌هاى نيك را به‌طور كامل در خود جمع كرده‌اند»؛ (وَ فِي كَلامٍ‌ آخَرَ لَهُ‌ يَجْرِي هَذَا الْمَجْرَى: فَمِنْهُمُ‌ الْمُنْكِرُ لِلْمُنْكَرِ بِيَدِهِ‌ وَ لِسَانِهِ‌ وَ قَلْبِهِ‌، فَذٰلِكَ‌ الْمُسْتَكْمِلُ‌ لِخِصَالِ‌ الْخَيْرِ) امام عليه السلام تقسيم سه‌گانه‌اى در اين گفتار حكيمانه و پرمعنا براى آمرين به معروف و ناهين از منكر بيان كرده، كه اين قسمِ‌ اوّلِ‌ آن است و اشاره به كسانى است كه با تمام وجودِ خود و با استفاده از تمام وسايل به مبارزۀ با منكرات برمى‌خيزند. ❤️ منظور از نهى از منكر با قلب (همانگونه كه در تفسير حكمت گذشته آمد) اين است كه انسان در دل از منكرات متنفر باشد و هرگز به آن رضايت ندهد هرچند نتواند بيش از اين كارى انجام دهد و يا بتواند و كوتاهى كند. 👅 منظور از مبارزۀ با زبان واضح است: نصيحت كند، اعتراض نمايد و گاه لازم است فرياد بكشد. ✋ معناى انكار منكر با دست هرگونه اقدام عملى است براى پيشگيرى از منكر يا برچيدن بساط منكرات موجود كه گاه منجر به درگيرى فيزيكى به‌سبب مقاومت عاملين به منكر و جسور بودن آن‌ها مى‌شود. قابل توجه اين‌كه امام عليه السلام اين سه را به ترتيب اهميت ذكر كرده است: نخست انكار با يد سپس لسان و بعد قلب. اين‌كه امام عليه السلام مى‌فرمايد: چنين كسى تمام خصال نيك را در خود جمع كرده، به‌سبب اين است كه كارى فراتر از آن تصور نمى‌شود و اين‌كه بعضى از شارحان نهج‌البلاغه كمك‌هاى مالى را قسم چهارم ذكر كرده‌اند صحيح به نظر نمى‌رسد؛ زيرا كمك‌هاى مالى نيز جزء اقدامات عملى است كه با دست انجام مى‌شود. [ ادامه دارد ... ]
هدایت شده از مباحث
‮آن‌گاه امام عليه السلام به‌سراغ گروه دوم مى‌رود و مى‌فرمايد: «گروهى ديگر تنها با زبان و قلب به مبارزه برمى‌خيزند؛ اما با دست كارى انجام نمى‌دهند آن‌ها به دو خصلت از خصلت‌هاى نيك تمسّك جسته‌اند و يكى را ضايع كرده‌اند»؛ (وَ مِنْهُمُ‌ الْمُنْكِرُ بِلِسَانِهِ‌ وَ قَلْبِهِ‌ وَ التَّارِكُ‌ بِيَدِهِ‌، فَذَلِكَ‌ مُتَمَسِّكٌ‌ بِخَصْلَتَيْنِ‌ مِنْ‌ خِصَالِ‌ الْخَيْرِ وَ مُضَيِّعٌ‌ خَصْلَةً‌) شك نيست كه افراد ناتوان و يا توانمندِ فاقد مسئوليت كامل، نخستين چيزى را كه ترك مى‌كنند اقدامات عملى در راه نهى از منكر است. تنها در قلبشان از آن متنفرند و با زبان هم نصيحت و اعتراض مى‌كنند. آن‌ها در برابر دو قسمتى كه انجام داده‌اند مأجورند و دربارۀ ترك مبارزۀ عملى با منكر - در صورتى كه قدرت داشته باشند - مسئوليت سنگينى در پيشگاه خدا دارند.
هدایت شده از مباحث
سپس امام عليه السلام به‌سراغ گروه سوم مى‌رود و مى‌فرمايد: «گروهى ديگر تنها با قلبشان نهى از منكر مى‌كنند (و از آن بيزارند) ولى مبارزه با دست و زبان را ترك مى‌گويند اين گروه بهترين خصلت‌هاى اين سه را ترك گفته و تنها به يكى چنگ زده‌اند»؛ (وَ مِنْهُمُ‌ الْمُنْكِرُ بِقَلْبِهِ‌ وَ التَّارِكُ‌ بِيَدِهِ‌ وَ لِسَانِهِ‌، فَذٰلِكَ‌ الَّذِي ضَيَّعَ‌ أَشْرَفَ‌ الْخَصْلَتَيْنِ‌ مِنَ‌ الثَّلاثِ‌ وَ تَمَسَّكَ‌ بِوَاحِدَةٍ‌) تعبير امام عليه السلام به «اشرف الخصلتين» در واقع از قبيل اضافۀ صفت به موصوف است و در معنا «الخصلتين الاشرفين» مى‌باشد. آرى آن‌ها مهمترين بخش از را كه بخش عملى و زبانى است رها ساخته و به كمترين آن كه مزاحمتى براى هيچ‌کَس توليد نمى‌كند قناعت نموده‌اند و آن‌ها ضعيف‌ترين ناهيان از منكرند. ولى اين مرحله نيز داراى تأثير قابل توجهى است؛ زيرا تنفر قلبى سبب مى‌شود كه شخص لااقل آلودۀ گناه نشود كه اگر اين تنفر نباشد او نيز به گناه خو مى‌گيرد و به صف گنهكاران مى‌پيوندد. در حكمت 201 نيز گذشت كه امير مؤمنان عليه السلام اشاره به داستان قوم ثمود مى‌كند كه يك نفر از آن‌ها آمد ناقه‌اى را كه معجزۀ آشكار صالح عليه السلام بود پى كرد و به قتل رساند ولى خداوند اين كار را به همۀ آن‌ها نسبت مى‌دهد و مى‌فرمايد: «فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُوا نَادِمِينَ‌» و امام عليه السلام در توجيه آن مى‌فرمايد: «إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ‌ ثَمُودَ رَجُلٌ‌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ‌ اللَّهُ‌ بِالْعَذَابِ‌ لَمَّا عَمُّوهُ‌ بِالرِّضَا؛ ناقۀ ثمود را يك نفر پى كرد ولى خداوند همه را مشمول عذاب ساخت؛ زيرا قلباً به آن راضى بودند»